ELO – sähköinen kevytorkesteri

  • 9 377
  • 61

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"Liika-annos Eaglesia, ELOa ja Abbaa
Tälläisen raavaan miehenkin jo tappaa"

En tiedä vieläkään, mikä oli mennyt Martti Syrjään, kun tuollaisen lauseen meni kirjailemaan tajuntaamme ikuisiksi ajoiki maksimaaliseen jeejeen haussaan. Ehkä kyse oli nuoren miehen spirituaalisesta nyrjähtämisestä, epäaleksandermaisesta niskan asennosta seuranneesta egospasmista tai vain lipsahduksesta, mutta ehdottoman epäoikeudenmukaisesta sivalluksesta oli kyse. Nykyään kun radion aukaisee, niin raukaisemisreaktionhan aiheuttaa kaikkein varmimmin juuri Abnormal-hirviöstä nimensä adoptoinut ylöjärveläispoppoo.

Tämä ketju on historian oikaisemiskomission hyväksymä ja sen tarkoitus on palauttaa takaisin ansaitsemalleen jalustalle brittiläinen pop-orkesteri nimeltä Electric Light Orchestra. Pidän suurena kunniana saada toimia ketjun kätilönä.

Yhtye sai alkusiemenensä 60- ja 70-luvun vaihteessa The Move-yhtyeen kahden primus motorin kokeilunhalusta. Jeff Lynne ja Roy Wood olivat juuri menestykseen kohonneen Moven ohella viehättyneitä kokeilemaan popin ja perinteisen orkesterimusiikin symbioosia. Teema oli tuolloin hyvinkin tapetilla ja progressiivisemman rockin puolella varsin suosittu koeareena, vaikkakin tulokset olivat lähes järjestään yhtaikaa masentavia, raivostuttavia ja naurettavia. Orkestraation tehtävänä oli toimia lähinnä mahtipontisuuden kasvualustana eikä niinkään orgaanisena osana itse musiikkia. Lynnen ja Woodin ajatukset kävivät toista rataa. Hulluttelusta ja erilaisten instrumenttien kokeilusta syntyi ennenpitkää "10538 Overture", historian ensimmäin ELO-kappale, joka päätyi The Moven singlen b-puolelle. Varsin suuri merkitys oli Woodin sellolla, joiden soundiin ja sykkeeseen kaksikko ihastui. Oli selvää että tulevassa orkesterissa jousilla tulisi olemaan tärkeä rooli. Molemmat halusivat satsata lisää tähän ideaansa ja heitä pidettiin täysin hulluina, koska emoyhtye Move oli jo breikannut itsensä läpi. Moven klassikoista tunnetaan yhä mm. Blackberry Way, Zing goes the strings of my heart ja Flowers in the rain. Niin vain kävi, että materiaalia syntyi sitä tahtia että Lynne ja Wood päättivät toteuttaa ideansa kokonaisesta levystä, ja nappasivat vielä Moven rumpalin Bev Bevanin mukaansa. Levyn tuottaminen vaati itse asiassa niin paljon rahaa, että Move julkaisi kaksi LP:tä ännitysten aikaan tulojen varmistamiseksi. ELO:n esikoislevy ilmestyi 1971 nimellä ELO. Kun levy vietiin USA:n markkinoille, tapahtui eräs menneeseen maailmaan kuuluva episodi. Levy-yhtiö halusi tietää mikä julkaistavan levyn nimi on ja pani sihteerin asiaa selvittämään. Sihteeri ei saanut Englannista ketään kiinni heikkojen puhelinyhteyksien vuoksi ja jätti johtajan pöydälle lapun "No answer". Tästä tuli levyn nimi Jenkeissä.

ELOn ensimmäinen on pop-musiikin järkäle, yhä 36 vuotta myöhemmin toimiva rumankaunis rypistys. Sillä risteytettiin onnistuneesti rupinen rock'n'roll, pienimuotoinen klassinen kamariorkesteri ja simppeli melodinen pop. Väittäisin, että levy olisi tänäänkin ilmestyessään Tapaus. Alkuperäisen trion lisäksi olennaisen tärkeä vahvistus oli keyboardisti Richard Tandy, josta tuli myös pysyvä tukipilari bändille. Jousimiehet olivat lähes yhtä vaihtuva miehistön osa kuin Spinal Tapin rumpali.

Ykkösen innostuneen vastaanoton rohkaisemana ELO aloitti uuden suunnnittelun mutta jo alkumetreillä kahden taiteilijan egot alkoivat törmäillä toisiinsa ja Wood irtautui yhtyeestä -72 kakkoslevyn varhaisessa vaiheessa. Hän perusti kohtalaiseen menestykseen yltäneen Wizzard-yhtyeen. Ilmeisesti musiikillisten erimielisyyksien polttopisteessä oli jo tuolloin Lynnen viehtymys yksinkertaisiin pop-kappaleisiin, tarttuviin kertosäkeisiin ja Woodin osalta puolestaan kokeilevampi ja epäortodoksisempi lähestymistapa. Woodin puuttumisen kyllä huomaa myöhemmiltä levyiltä tuotannon selkiytymisenä, mutta ehkä myös jossain määrin suurempana ennustettavuutena.
kakkoslevyllä oli jo yksi blockbuster, eli Chuck Berryn cover Roll over Beethoven, joka esitteli yleisölle jatkossa uudestaan ja uudestaan esiin nousseen Lynnen fifties r&r-kiintymyksen. Pitkiä kappaleita, ei perinteiseen rokkikaavaan sopineita, mukaansatempaavia ja täynnä luovaa energiaa. T-Rex mies Marc Bolan soitti kitaraa muutamalla kappaleella (kuten myös seuraavalla levyllä).

Kolmas levy On the 3rd day tehtiin todella nopeasti kakkoslevyn jälkeen ja tällä kertaa kappaleiden kestoa pudotettiin lähemmäksi ilmasoittotaajuuksia. Kolmonen lienee ELOn raskain, jopa heavy-tasolle osin yltävä ja joka tapauksessa yhteen progressiivisin teos. Levyn päättä Griegin In the hall of the mountain king, jossa Bev Bevan pääsi näyttämään muskeleistaan rumpukapuloiden varressa. Ei ihme, että myöhemmin urallaan kaveri kelpasi myös Black Sabbathin kyytiin Wardia/Appicea paikkaamaan. Omasta mielestäni kolmonen on ELOn parhaimpia ja eräänlainen milestone, jonka jälkeen yhtye lähti eri suuntaan, kevyemmille vesille pois rupisesta, vaikkakin onnistuneesti. Kolme ensimmäistä ovat kuin AC/DC:n 70-luvun julkaisut verrattuna myöhempään tuotantoon.

Neljäs levy koki ensiraapaisunsa 1974 ja sai nimekseen Eldorado, A symphony by ELO. Aiemmilla levyilla Lynne oli käyttänyt jousissa päällekkäisäänityksiä saadakseen orkesterisoundin, mutta Eldoradolla käytössä oli oikea orkesteri. Ja soundin eron huomaa. Nyt on siirrytty kamarista saliin ja jälki on paitsi muhkeaa myös napakkaa. Nimibiisi ja radiohitiksi kohonnut Can't get it out of my head ovat uskomattoman tunteikkaita palasia universumista. Kriitikoiden valossa Eldorado on ELOn tuotannon kirkkain helmi. Tämän levyn perusteella Lynne joutui kristittyjen hampaisiin ja syytteisiin saatananpalvonnasta, koska levyä taaksepäin soitettaessa saattoi olla kuulevinaan jotain kuvitelmiinsa sopivaa. Syytteisiin Lynne vastasi myöhemmillä levyillä äänittämällä niille tarkoituksella takaperin nauhoitettuja viestejä.

Viides, Face the music, lähestyi entisestään pop-soundeja ja Strange Magic, Evil Woman olivat jo lähes tanssikappaleita. One summer dream oli enemmän tuttua vanhaa ELOa mutta muilta osin pidän levyä selvänä tasonlaskuna aiempiin verrattuna. Silti levy menestyi USA:ssa erittäin hyvin.

Onneksi pettymys ei ollut enne tulevasta, sillä seuraavalla levyllään ELO räjäytti pankin. 1976 julkaistu A new world recod on kirjattu pop-musiikin historiaan jokaikisellä kappaleellaan, joista valtaosasta tuli myös hittejä. Rockaria, Telephone Line, Living thing, Do Ya (alunperin Moven kappale) ja Shangri-La ovat silkka eloismia parhaimmillaan. Tästä ei länsimainen hapatus parane! Lynnen sielukkaan äänen tueksi ilmaantui aiempien jousien lisäksi myös kuoro ja "sopraano" jotka kaikki lisäävät kappaleiden dramaattisuutta - ja ehkä sitä pateettisuutta joka sai nuoren M.Syrjän värisemään.

Juuri kun luulit saaneesi tuota kaikkea jo kylliksi, Lynne linnoittautuu Sveitsin Alpeille pariksi viikoksi kirjoittamaan viimeisimmän mestariteoksensa sävelet. Syntyy tupla-LP Out of the Blue, josta oli olemassa 4 miljoonan kappaleen esitilaus ennenkuin nuottiakaan oli kuultu. Tekisi mieli väittää, että tässäkään ei yhtään tarpeetonta kappaletta ole, mutta ehkä näin varttunein korvin In the Jungle on "seuraan sopimaton" irrottelupala, jota ilman olisin voinut elää. Muihin ei saa koskea! OOTB on se akseli, jonka ympärillä maa-pallomme pyörii vielä tulevat vuosimiljoonat. Kolmas puoli (side 3) sisältää temaattisen kokonaisuuden "Concerto for a rainy day" ja se kilpailee edellisen levyn huippuhetkien kanssa ELOn painavimmista sekunneista. Ehdotonta liigahuippua. Levyltä löytyvä Birmingham Blues on kyseisellä paikkakunnalla pelaavan potkupallojoukkueen rakkaudentunnustus ja onhan selvää että samainen joukkue soittaa juuri tältä levyltä löytyvää Mr. Blue Sky-biisiä tunnuksenaan. Jossain vaiheessa Lynne oli hyvin lähellä ostaa kyseisen palloiluseuran.

(ensimmäinen ylipitkä viestini, jatkuu seuraavassa)
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten tapahtui jotain, mistä oppaat eivät kerro. Ilmestyi Discovery (jota haukutaan Disco Veryksi) 1979 ja tuntui kuin kaikki olisi ollut mennyttä. Discobiittiä, ylituotettua huttua ja aivan liian vähän merkityksellistä melodiaa. Lynnen suoni oli ehtynyt? Samoihin aikoihin mies eksyi vielä elokuvaan Xanadu, jonka soundtrack kuitenkin oli ELOn osalta ihan kelpo tavaraa. Mutta jotain oli silti poissa. Sielu, sydän, into? Time-levy ilmestyi vielä 1981 toivoa herätellen (sisälsi joitain yksittäisiä helmiä ja menestyi) mutta sen vanavedessä tulivat Secret messages -83 ja Balance of power 1986. Voiman tasapaino oli todellakin järkkynyt. Jousiorkesterin tilalla oli säksättävät konesaundit, biisit ilman koukkuja ja tarttuvia kaihoisia melodioita. Lynne oli selvästi jossain toisaalla.

Niinpä vuodesta -86 alkoi telakalla asuminen ja inhottava hiljaisuus, jota oli kestävä 15 vuotta. Tuon ajan Lynne keskittyi lähinnä muiden artistien tuottamiseen. Saman lynnemäisen kertsikudoksen esiinnostamiseen josta hänet jo tunnettiin. Sen kuulee George Harrisonin viimeisiltä levyiltä ja Tom Pettyn parhaiten menestyneiltä teoksilta. Lynne pääsi itse ääneen kootun supersankaribändin tiimoilta. Travelling Wilburys julkaisi kaksi levyä (josta ilmestyi juuri mainio päivityspaketti DVD:llä ryyditettynä) täynnä mainiota menneen ajan musiikkia Lynnen, Roy Orbisonin. Bob Dylanin ja Tom Pettyn osaavissa käsissä. Suuresti ihailemansa Roy O:n ohella Lynne pääsi työskentelemään myös kaikkein suurimpien idoliensa kanssa -The Beatlesien jälkeenjääneet nauhat uskottiin hänen haltuunsa ja tuon työn pohjalta syntyi Lynnen luomana "Free as a bird ja "Real Love". Niistäkin maestron soundin erottaa heti. Sen jatkoksi LYnne tuotti levyjä Ringo Starrille ja Paul McCartneylle. Soololevy Armchair Theater on kuitenkin se, joka ansaitsee välivuosilta erityisen maininnan, sillä levyllä on aivan ehdottomia elomaisia helmiä kunten Now you're gone ja Blown away. Elon ystävien kannattaa ehdottomasti hankkia tämä 1990 julkaistu levy (joka nousi jopa sijalle 83 Billboardin listoilla).

Hiljaiselo päättyi yllättäen 2001 kun markkinoille tupsahti Zoom ja sen päälle luvattiin jopa kiertue. Kiertue ei yllättävistä käänteistä (11/9) johtuen toteutunut joten paluu jäi ilahduttavan levyn varaan. Levyä ensi kertaa kuunnellessa juoksi muurahaisarmeija selkää pitkin ylös alas. Vanha kunnon ELO oli herännyt henkiin. Jopa ne kolmoslevyn sellot tuntuivat löytyvän sieltä maton alta, puhumattakaan R. Tandyn paluusta koskettimien äärelle. Olin aivan myyty vaikkakaan kaikki eivät olleet; myynti on jäänyt pienoiseksi pettymykseksi. Tuntuu kuitenkin siltä, ettei tätä kirjaa ole vielä kokonaan kirjoitettu. Vaikkei yhä karvanaamaisemmaksi muuttuvasta Lynnestä enää olisikaan massojen liikuttelijaksi niin meitä ELOn ystäviä on kuitenkin miljoonia, täysin häpeämättöminä palvomassa hyvää pop-musiikkia toivottavasti vielä massiivista lavashowtakin jokin päivä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä vieläkään, mikä oli mennyt Martti Syrjään, kun tuollaisen lauseen meni kirjailemaan tajuntaamme ikuisiksi ajoiki maksimaaliseen jeejeen haussaan.

Paha sanoa, ja vielä pahempi on sanoa, mikä meni Saarelan Mikkoon, joka suostui ottamaan vastuun tuon kappaleen tekstistä omalle nimelleen.

Kyseessä on siis Saarelan sanoitus. Sorry tämä off-topic.

Mitä itse ELO-orkesteriin tulee, niin sen musiikki ei sano minulle mitään, mutta tuon kuvauksesi perusteella vaikuttaisi kyllä varsin tutustumisen arvoiselta tuttavuudelta. Pitää yrittää jostain saada materiaalia käsiin.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Muistanenko oikein,että Jeff Lynne tuotti osan Dave Edmundsin ´Riff Raffista´?
Loistava, soundeiltaan osin hämmentävä levy Edmundsiksi. En ole tosin pitkään aikaan kuunnellut, kun omistan vain vinyyliversion.
ELOsta ihan kiva lukea, kun tieto on perustunut yhteen kokoelmaan ja Lynnen nimen putkahteluun milloin missäkin.
Miltä levyltä on mahtipontisen avaruusrevittelyn huippu Twilight ?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmoittaudun. 'Zoom' oikeastaan sai minut taas muistamaan, kuinka hieno orkesteri olikaan kyseessä. Jo avausraita 'Alright' pyöräytti sukat jaloissa! Pettyn 'Full Moon Fever'issä kuuluu Lynnen kädenjälki ihanasti. 60-luvun skidinä olin tietenkin Move-fani, enkä vähiten Bev Bevanin ansiosta :) Iik!
70-luvun koulubileissä Roy Woodin 'Forever' oli suosiossa, mutta näistä veljeksistä lähdin kyllä selkeästi Lynnen kelkkaan. Tässä olisi yksi niitä bändejä, jonka näkemisestä olisin valmis maksamaan rahaa.

Kiitos Yläpesälle hienosta avauksesta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Miltä levyltä on mahtipontisen avaruusrevittelyn huippu Twilight ?
Levyltä nimeltään "Time", joskus 80-luvun alussa julkaistu.

Itsekin hiljattain muistin tämän nuoruuteni suursuosikin ja hommasin pari cd:tä. Oma lempilapseni on A New World Record. Sainpa varsinaisen nostalgiapläjäyksen, kun panin lätyn pyörimään.

Olipa muuten hieno ja perusteellinen ketjunavaus Yläpesältä. Kiitos.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistanenko oikein,että Jeff Lynne tuotti osan Dave Edmundsin ´Riff Raffista´?

Miltä levyltä on mahtipontisen avaruusrevittelyn huippu Twilight ?

Kyllä muistit oikein, Daven ja jo mainittujen lisäksi tuotantolistalle kuuluvat Duane Eddy, Agnetha Fältskog, Randy Newman.

Twilight löytyy Time-LP:ltä.

Sistis, pahoitteluni mokasta. Kuka ***tin Saarela?

edit: Lisätään vielä tant gredulinille ja muille dedicated faneille, että kannattaa hankkia Flashback-boxi joka on Jeffin hyväksymä kokoelma parhaista ja jossa on paljon ennen julkaisematonta materiaalia. Nostaisin sieltä esiin biisin nimeltä Helpless joka nousee ELOn Top-Teniin eittämättä ja on käsittämätöntä että tuota ei ole kelpuutettu millekään levylle aiemmin. Boxilta löytyy uusi versio myös Xanadusta - tällä kertaa Jeffin laulamana ja aijai kuinka makoisa kappale tuokin on yhä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hämmentävää. Koko nuoruus meni enemmän tai vähemmän ELOa kuunnellessa, mutta silti olen missannut totaalisesti tuon On the 3rd day'n. Pitänee korjata erhe pikapuoliin. Jossain toisessa ketjussa kehuinkin taannoin, miten löysin bändin uudelleen. Kerrataan nyt vielä sen verran, että minulle Face the Music on enemmän kuin kappaleidensa summa. Ei ole ELOa parhaimmillaan, mutta nostalgiapisteet korottavat kokonaisarvosanaa. Sen sijaan A New World Record kuulostaa edelleen tasan yhtä puhkisoitetulta kuin silloin joskus kauan sitten.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämän nimen olen kuullut joskus, mutta valitettavasti monen muun bändin lailla jäänyt tutustumatta. Sen verran myöhäissyntyinen musiikin maailmassa kun olen monella tapaa.

Vaikuttaa kuitenkin kiehtovalta konseptilta ja pitää ottaa tutustumislistalle. Jos mukana on syntikointia yhtään, niin hienoa. Syntikkameiningin ystävä kun olen. Lisäksi jousisoittimet ja mahtipontisuus ei ole lainkaan huonoja elementtejä nekään.
 

Kaivanto

Jäsen
Mitä itse ELO-orkesteriin tulee, niin sen musiikki ei sano minulle mitään, mutta tuon kuvauksesi perusteella vaikuttaisi kyllä varsin tutustumisen arvoiselta tuttavuudelta. Pitää yrittää jostain saada materiaalia käsiin.
Tämän nimen olen kuullut joskus, mutta valitettavasti monen muun bändin lailla jäänyt tutustumatta.

Ainakin Livin' Thingin on kuullut jokseenkin väistämättä jokainen radion joskus nähnyt.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuubista löydettyjä annospaloja vanhoille ystäville ja uusille tuttavuuksille.

Pre-ELOa eli Move: Blackberry way, vm. 1968.
http://www.youtube.com/watch?v=yr3WP_A4GgM

10538 Overture, eli ensimmäinen ELO-biisi ja sen perään Do Ya. Hei, lavalla on vähän ahdasta! Ihan selvä Apocalyptican esi-isä!!
http://youtube.com/watch?v=9LxUKa4kB6o&mode=related&search=


Whisper in the night (ELO) 1972 Roy Wood vokaaleissa. Hienolaatuinen tallenne!
http://www.youtube.com/watch?v=gnMgVz0qnIs


Roll over Beethoven (ELO 2) BBC:n nauhoja.
http://youtube.com/watch?v=5oDeRUJKmtQ&mode=related&search=

Daybreaker, instrumentaali On the 3rd day:lta, yhtye käytti tätä myöhemmin sisääntulokappaleena. Toimisi mielestäni erinomaisesti myös kiekkojoukkuen jäälletulobiisinä. Ricahrd Tandyn syntikointia. (kuvalla ei mitään tekemistä ELOn kanssa)
http://youtube.com/watch?v=Hvik_UBSLG0

Can't get it out of my head (Eldorado). Paskat saundit mutta täynnä nostalgiaa.
http://youtube.com/watch?v=za6j3s-pnvc&mode=related&search=
Sama paremmilla soundeilla (ja joku on hämmästynyt kun Jeff esiintyy ilman laseja - sillä on silmät!)
http://youtube.com/watch?v=zPlD8mrVHeg

Telephone Line, (A New world record) joka ei tästä pidä, on paatunut. (Video näyttää olevan sekunnin verran epäsynkassa)
http://youtube.com/watch?v=XRJQLzc-bco&mode=related&search=

Mission (A new world record). Kiva fanivideo kaupan päälle.
http://youtube.com/watch?v=PQQ1xezRJVU&mode=related&search=

Rockaria.
http://youtube.com/watch?v=Cg6esOm70Vg&mode=related&search=


Turn to stone (Out of the blue)
http://www.youtube.com/watch?v=OQs73olDEmo&mode=related&search=

Mr. Blue Sky (Out of the Blue). Myttyyn mennyn Zoom-kiertueen DVD:ltä.
http://youtube.com/watch?v=H2Ncxw1xfck&mode=related&search=

Big Wheels (Out of the blue) Slovareiden aatelia.
http://www.youtube.com/watch?v=CS2RVFgPkAE

Wild west hero (Out of the Blue) Mahtipontista kaipuuta. Taas epäsynkassa kuvan kanssa...
http://www.youtube.com/watch?v=OAOj_gTckiE&mode=related&search=

Xanadu. Huh. Olivia Newton-John oli aikansa junnujen seksisymboli, mutta tämä ei tee hänelle oikeutta... Kyllä tämä silti Gregorianuksen voittaa.
http://www.youtube.com/watch?v=7m1UWSD-FaA

Twilight, eli Time-Lp:n ehkä paras kappale. Aika jytkettähän tämä jo on. Jumalavita, että nuo 80-luvun alun videot näyttää upeilta!!
http://youtube.com/watch?v=hVkEHBbv4Fg&mode=related&search=

Ticket to the moon (Time)
http://www.youtube.com/watch?v=mQxuZoWbJUY

Every little thing (Armchair theatre) Jeffin soololevyltä.
http://www.youtube.com/watch?v=JgPU4V-tl5I

Lift me up (Armchair theatre)
http://www.youtube.com/watch?v=IbOAWIIN1rg
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vau! Enpä muistanut tämänkään bändin olemassaoloa enää vanhoilla päivilläni! En nyt mikään suuri fani koskaan ollut, mutta tulinhan kuunnelleeksi jonkin verran, varsinkin niitä ensimmäisiä vuosia, kun konsepti vielä eli ja hengitti.

Poikkeavaa monesta bändistä on, että parhaimmalta bändi kuulosti nimenomaan liveakteissa ja niinpä ei hyllystäni löydy enää ainuttakaan studiolevyä, vaan lukaistuani tämän, kaivoin vinyyleistäni nostalgiatripin "The night the light went on at longbeach" liven vuodelta 1974 ja onhan tuo edelleen musiikkia verrattuna nykynykytyksiin, joissa musiikillinen osaaminen usein peittyy eleen alle, sääli kumminkin.

Siinäkin mielessä hyvä topikki, että tuli pitkästä aikaa selailtua vinyylihyllyjä, että mitä kaikkee siellä onkaan!

Jos jaksavaa ja asiansa tuntevaa kirjailijaa alan tekeleistä täällä löytyy, listaan tähän mietittäväksi joitakin kiintoisia nimiä, mitä hyllystäni käteen kopsahti:

Gentle Giant
Moody Blues
Velvet Underground
King Crimson
Silesian Bluesband
Yusef Lateef
Fleetwood Mac
Bauhaus
Wishbone Ash
J. Geils Band
Rupert Hine
Rory Gallagher
Manfred Man
Man
Maggie Bell

Moisia nimiä tipahteli levyhyllystä näiden tunnetumpien pinkfloydien seassa kouraan, enkä varmaan oo kuunnellu tällä vuostuhannella ainuttakaan noista, vaikka aikanaan niin tykkäsinkin, no, kuten sanoin tämän vuoksi mainio topikki.
 

Gustaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jeff Lynnen säveltuotannosta voisi mainita Roy Orbisonin viimeiseksi jääneen hitin "You got it", jossa toistuu ELO-tuotannosta tuttu juttu: yksinkertaisuus, ilmavuus, eleganssi ja se, että 3-4 sointua on laitettu oikeaan järjestykseen.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Itse taidan olla tällä hetkellä enemmän Move-miehiä. ELO:n Eldorado kolisi aikanaan tosi lujaa, mutta kun otin sen tässä taannoin uusintakuunteluun, niin ei sillä tavalla siepannut kurkusta kiinni ja ravistellut.

Jeff Lynne on kuitenkin harvoja tuottajia, joiden jäljen tunnistan, ainakin joskus, piisien takaa. Hyvä esimerkki on George Harrisonin mainio Cloud 9 -levy, oikein hieno levy. Kuulostaa kyllä täysin Lynnen levyltä.

Tuolla #jatkoaika -kanavalla yhytin aikoinaan muuten niinkin sivistymättömän ihmisen, että kyseinen tyyppi ei tiennyt Blackberry Wayta! O tempora, o mores!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Manfred Man

Manfred on aivan mainio vara-ELO, jonka biisejä on joskus jopa sekoitettu Lynnen kädenjälkiin (mm. Blinded by the light). MM's Earth Band kuuluu myös suosikkeihini näistä viattoman ajan pioneereista. Lienee myös aivan yhtä lailla unohdettu, sillä jopa musiikkipiireissä nimen lausuminen kohottaa kulmakarvoja. Vai olisiko enemmän kyse siitä, ettei camp-arvo ole vielä riittävä jotta kehtaisi tunnustaa kuuntelevansa (Abbahan on jo ylittänyt tuon hankalan kynnyksen)?

JypFabu nosti esiin tärkeän pointin ELOn kohdalla: vaikka tuotannossa studiokikkailuilla ja äänitystempuilla olikin merkittävä rooli, kykeni bändi silti esittämään suurimman osan biiseistä autenttisesti livenä lavalla, kuten noista Youtube-näytteistäkin käy ilmi. Menoa voi paikoin sanoa jopa riehakkaaksi ja ainakin se oli kaukana jostain jäykästä "orkesteri"-leimasta mikä ELOon sittemmin liitettiin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1960-luvun Britanniassa piirit olivat suhteellisen pienet. Manfred Mannin basistina heilui Klaus Voorman, joka mm. piirsi the Beatlesin 'Revolverin' kannen. Mutta takaisin ELO:n pariin. En muistanut tuota 'Turn to Stone'- biisiä, ah onnea kuinka päivä alkoikin kivasti :)

(Joku fiksu voisi avata Moody Blues -ketjunkin, sieltä pulppuaa vaikutteita moneen bändiin vielä tänäkin päivänä. 'So deep within you' pyöri joskus kipeän kauan sitten Mary Quantin meikkimainoksen leffaversion taustamusiikkina. Ihana!)
 
Ensitutustuminen ELOon tapahtui vanhempien levyhyllyä selaten ja mielenkiinto kohdistui mielenkiintoisen näköisiin UFO aiheisiin levykansiin. Pari vuotta myöhemmin onnistuinkin jo soittamaan vinyylejä grammarissa ja yliannos ufomusaa aiheutti yllättäen mielihyväreaktion. Liki samalla tavalla kävi myös Supertrampin kanssa. Voi hyvin sanoa että olen digannut ELOsta pikkupojasta asti.

Tällä hetkellä löytyy cd:llä joku best of kokoelma, kiekko on ollut pölyttymässä jo vuosia. Tom Petty soi sen sijaan säännöllisesti ja sieltä ainakin seuraavat Jeff Lynnen tuottamat biisit ovat useinkin äänessä:

Into the great wide open: http://www.youtube.com/watch?v=Y-gVVGD7j3E

Learning to fly: http://www.youtube.com/watch?v=4mX9-2xuyP
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Manfred on aivan mainio vara-ELO, jonka biisejä on joskus jopa sekoitettu Lynnen kädenjälkiin (mm. Blinded by the light).

Blinded by the Light, tuo mainio Bruce Springsteenin kappale, jota monet ovat coveroineet.

Meikäläiselle Jeff Lynne - en tiedä kehtaako tämmöistä edes kertoa - tuli alunperin tutuksi Tom Pettyn levyjen tuottajana. Sitten törmäsin Traveling Wilburys -projektiin, jossa Jeff Lynnekin oli ollut mukana. Jännä juttu, miten jätkät on kelpuuttaneet tuottajan mukaan rokkibändiin soittajaksi, ajattelin. Seuraavaksi tajusinkin jo, että Lynne on myös itse muusikko. The Moven kokoelmapaketin osto on ollut pari kertaa jo enterin painalluksen päässä ja joku kaunis päivä painan sitä enteriä vielä.

Meikäläiselle toki kaikki tällainen rock-musiikkiin liittyvä tulee vasta jälkijunassa, koska olen sen verran nuori.
 

kovalev

Jäsen
Ensinnäkin kiitokset ketjun avaajalle todella kattavasta pohjustuksesta !

Jännä juttu. Olen aina pitänyt todella paljon " A New World Record " levystä, mutta en ole ikinä tullut hankkineeksi bändin muita levyjä. Tunnen kyllä yksittäisiä biisejä paljon, koska isä on Lynne-friikki. Jotenkin bändi on itselläni jäänyt varjoon, vaikka tiedän sillä olevan helvetisti hyviä biisejä. Lynnen tuottama tuotanto onkin ollut ehkä suuremmassa kulutuksessa. Kuten joku mainitsi, hänen kädenjälkensä kuuluu kyllä selvästi esim. tuolla Cloud 9 levyllä.

Eikös Lynne ole pitänytkin itseään aina enemmän tuottajana kuin muusikkona noin yleensä ?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös Lynne ole pitänytkin itseään aina enemmän tuottajana kuin muusikkona noin yleensä ?

Tuottajan takki Jeffille asettui nimenomaan 80-luvun aikana, kun luomisvoima näytti heikentyneen ja ELOn suosio syöksyi jyrkkään alamäkeen. Siitä asti hän on sitten toiminut monen artistin luottomiehenä. Mutta ei ole epäilystäkään, etteikö Jeff nauti biisien tekemisestä, soittamisesta ja laulamisestakin. Itse asiassa Jeffin kitara on yksi upeimmista vähäeleisistä instrumenteista jotka (jälleen) on heti tunnistettavissa. Myös miehen lauluääni on jännittävä; usein kaihoisa ja täynnä tunnetta, yllättävän ulottuva rekisteriltään (esim. soololevyn Now you're gone) ja jotenkin esikuvansa Lennonin mieleen tuova, jolla myöskin oli rock-historian persoonallisimpia ääniä.
Jeff itse on todennut ,että hänelle kaikkein rakkainta maailmassa on olla studiossa tekemässä uusia kappaleita. Siihen hän ei ikinä kyllästy. Oli se sitten muusikon tai tuottajan pallilla.

Oletteko muuten kuulleet paljon ELOn kappaleita covereina? Omiin korviini noita ei ole osunut juuri lainkaan ja pidänkin aika merkillisenä, että niin valtavasti levyjä myynyt yhtye ei ole näkynyt muiden teoksissa. ELO lienee kuitenkin yksi eniten erilaisia kokoelma-levyjä myynyt artisti/yhtye maailmassa, ehkä Elviksen alapuolella kuitenkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oletteko muuten kuulleet paljon ELOn kappaleita covereina? Omiin korviini noita ei ole osunut juuri lainkaan ja pidänkin aika merkillisenä, että niin valtavasti levyjä myynyt yhtye ei ole näkynyt muiden teoksissa.

Johtuu ehkä juuri siitä, että ELO:n materiaali on niin hyvin ja joka yksityiskohta viimeistellen tuotettu, että ei niistä voi keksiä mitään paranneltavaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pistin tilaukseen dvd:n ELO - total rock review, jolta nuo alkupään videotaltioinnitkin lienee juutuubiin siirretty. Samalla piti jälleen kurkistaa uusien arkistohelmien mahdollisuus ja löytyihän sellainen, esim. tätä playbackina soitettu New world rising + Dreaming of 4000 LP:lta On the 3rd day.

http://www.youtube.com/watch?v=M_Bxm9XTMYk&feature=related

Tuli hankittua lisäksi tuo Jeffin ensimmäisen menestysyhtyeen Idle Racen kokoelma-CD Back to the story, josta kolmannen levyn (Jeffin jälkeen syntynyt) saisi heittää suoraan roskiin. Kahdella ekalla sen sijaan on aivan upeita, elomaisia, tai ehkä kuitenkin enemmän movemaisia, pop-kipaleita. Onhan siellä joukossa tämän päivän tahtilajeihin sopimattomia marssimaisia patsasteluita mutta myös muutama aivan upea rallatus..osa noussee korkealle Lynne-Top 30:ssä!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikäs homma tämä 90-luvun puolivälin ELO II oikein oli?

http://youtube.com/watch?v=ncS3OsjH25Y

Kuulostaa "aidolta" ja sai aikoinaan ihan kivasti radiosoittoakin.

Ensinnäkin, tiesithän että ELOn katalogista löytyy sinullekin omistettu kappale: Laredo Tornado (Eldoradolta)?
ELO part 2 oli lähinnä rumpali Bev Bevanin projekti jossa vieraili kai suurin osa ELOn entisistä jousisoittajista. Bev olisi halunnut tehdä 80/90-luvun vaihteessa uuden levyn mutta Lynnen hana oli kiinni ja syntyi riita bändin nimen käytöstä. Ihan tarkkaan en tunne mitä sovittiin ja mihin hintaan, mutta nykyisin miehet ovat taas ystävällisissä väleissä (pitää tosin sisällään sen että Jeff omistaa nykyään koko ELO-nimen). ELO part 2 levytti kaksi studiolevyä joista ensimmäinen sai kohtuullista menestystä aikaan.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Vaikkei yhä karvanaamaisemmaksi muuttuvasta Lynnestä enää olisikaan massojen liikuttelijaksi niin meitä ELOn ystäviä on kuitenkin miljoonia, täysin häpeämättöminä palvomassa hyvää pop-musiikkia toivottavasti vielä massiivista lavashowtakin jokin päivä.
http://www.theorchestra.net/ esiintyy Sweden Rockissa 4.-7.6. Voi hyvinkin esiintyä myös Suomessa kesällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös