Eläkesäästäminen

  • 7 040
  • 41

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tälläkin palstalla lienee ihmisiä, jotka ovat jo aloittaneen jonkinlaisen vapaaehtoisen eläkesäästämisen?

Vaikka itse pidänkin itseäni nuorena, niin silti Alexandria Consulting Groupista otettiin minuun yhteyttä ja ehdotettiin tapaamista. Olen aina kiinnostunut maksuttomista palveluista, joten menin paikalle. Ja erittäin vakuuttavasti ja hyvin perustellusti minulle tarjottiin mahdollisuutta alkaa eläkesäästäjäksi. Suurin täky on valtion tarjoama verohelpotus, joka pitkän ajan kuluessa nousisi jopa tuhansiin euroihin - käytetyistä summista ja tulevasta lainsäädännöstä riippuen. Miinuspuolena on se, että rahat olisivat käytettävissä vasta 60v (tai 62v, jos lakia muutetaan). Alexandria itse kuittaa katteensa eläkerahastoilta, jotka maksavat sille asiakkaiden keräämisestä.

En kuitenkaan tarttunut syöttiin heti, vaan halusin muutaman päivän miettimisaikaa. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan, millaisia kokemuksia ihmisillä on? Ja onko homma niin kannattavaa asiakkaalle kuin kuulostaa?
 

Wire

Jäsen
Älä mene shinne! Itsekkin aikoinaan kävin moisessa "neuvottelussa"

Alexandria myy Skandian eläkevakuutuksia. Viikko sitten rahoitustarkastus pisti skandialle noottia siitä että pimittivät kuluja. Muista että sinun pitää maksaa väh. 13kk sitä eläkevakuutusta ennen kuin voit sen keskeyttää.

Ensivuoden alusta elävakuutuksien verohyöty pienenee minimiin. Paremman ja stressittömämmän hyödyn saat kun pistät rahat säästötilille. Jos välttämättä haluat sijoittaa niin pistä suoraan johonkin rahastoon. Ei tarvi odotella kymmeniä vuosia ja voit nostaa rahat milloin haluat.
 

pedro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suur-Helsingin Lähiö-Jormat
Porvarin juonia

Not-ta,

koko eläkesäästäminen tulisi kiireen vilkkaa kieltää tai ainakin tehdä ns. tavalliselle palkansaajalle kannattamattomaksi. Syykin on selvä: koko vapaaehtoisessa eläkesäästämisessä on kyse porvarin pitkän tähtäimen juonesta, jolla pikkuhiljaa hivutetaan koko ei-vapaaehtoinen eläkejärjestelmä. Agendan luontevana jatkona on toki kaiken muunkin julkisen sosiaaliturvan alasajo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tapauksia tuntematta onhan se selvaa, etta tuommoinen salaperainen soitto ei voi mitaan hyvaa luvata.

Klise tai ei, mutta jos joku on liian hyvaa ollakseen totta, niin silloin se ei ole totta.
 
Itselleni kaupattiin pari vuotta sitten eläkesäästämistä. En kuitenkaan tarttunut syöttiin, sillä virkailija ei osannut tarpeeksi hyvin vastata esittämiini kysymyksiin, eli

1. Mitä jos veroetu poistuu? Vast. "En ole kuullut, että se poistuisi tai sitä muutettaisiin". Parhaillaanhan sitä ollaan muuttamassa.

2. Mitä jos tulee pitkä laskukausi tai pörssiromahdus? Vast. "Kyllä pitkällä aikavälillä tämä 10% tuotto on hyvin oletettavaa."

3. Miten tämä vapaaehtoinen eläke vaikuttaa työeläkkeen verotukseen, eli lasketaanko nämä yhteen ja siitä koko summasta sitten verot? Ei osannut vastata neiti siihen.

Joten ei tehnyt mieli ruveta säästämään eläkettä varten. Ja kuka eläkkeellä enää rahaa tarvitsee? Nyt sitä tarvitaan, eikä vanhana. Eläkkeellä käytetään julkisia nuorempien kiusaksi ja metsästetään tarjouskahvia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos haluat säästää vanhuuden varalle, niin mikset tekisi sitä suoraan itse? Siis: satanen kuussa säästötilille/sijoitusrahastoon/indeksilainaan/osakkeisiin/asuntoon (valitse omasi riskien sietokyvyn mukaan). Pääoma ja tuotto koko ajan omassa päätäntävallassasi. Voit vaihdella kohteita muuttuvien mielihalujen mukaan tai unohtaa koko homman ja antaa automatiikan pelata.

Vakuutussäästämisen ainoa (?) etu on tuo veroetu, joka ilmeisesti kuitenkin katoaa varsin pian. Sitten vakuutus onkin jo epäedullisempi, koska eläkkeellä sitä verotetaan palkkatulona (Assa Ulterin kysymys nr. 3) eikä pääomatulona kuten muita em. tuloja.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Wire

Ensivuoden alusta elävakuutuksien verohyöty pienenee minimiin. Paremman ja stressittömämmän hyödyn saat kun pistät rahat säästötilille. Jos välttämättä haluat sijoittaa niin pistä suoraan johonkin rahastoon. Ei tarvi odotella kymmeniä vuosia ja voit nostaa rahat milloin haluat.

On olemassa myös rahastosidonnaisia eläkevakuutuksia. Säästötilien korot ovat olemattomia. Rahastoihin voi tietysti laittaa rahaa, mutta tuleeko niitä todellakin pidettyä siellä eläkeikään saakka. Voi vaikka löytyä jotain kivaa ostettavaa ennen sitä.

Itse aloitin eläkesäästämisen, koska yrittäjällä ei paljon muuta turvaa ole vanhoille päiville. Tärkeämpi syy oli kuitenkin veroetu, joka ollaan nyt maalaisliitto-demari akselilla purkamassa. Taas yksi keskisormen näyttö pienyrittäjien suuntaan.

Kyllä eläkevakuutussäästäminen on hyvä, joskin huononeva, vaihtoehto. Mielestäni on vain hyvä, että rahoja ei pääse joka tilanteessa nostamaan. Toki rahat saa ulos esim. pitkällisen työttömyyden takia. Vakuutus kannattaa kuitenkin ottaa suoraan vakuuttajilta, välikädet ovat turhia.
 

Wire

Jäsen
Viestin lähetti PeteX
On olemassa myös rahastosidonnaisia eläkevakuutuksia. Säästötilien korot ovat olemattomia. Rahastoihin voi tietysti laittaa rahaa, mutta tuleeko niitä todellakin pidettyä siellä eläkeikään saakka. Voi vaikka löytyä jotain kivaa ostettavaa ennen sitä.
Ihan varmasti löytyy jotain kivaa matkan varrella.

Itse aloitin eläkesäästämisen, koska yrittäjällä ei paljon muuta turvaa ole vanhoille päiville. Tärkeämpi syy oli kuitenkin veroetu, joka ollaan nyt maalaisliitto-demari akselilla purkamassa. Taas yksi keskisormen näyttö pienyrittäjien suuntaan.

Tuo yrittäjien eläketurvattomuus on kyllä niin syvältä että... Samoin se että työvoimatoimisto ei katso yrittämistä työkokemukseksi. Ööh! onko se jotain leikkimistä sitten? Se on hengellään leikkimistä.

Itse lopetin viime kuussa eläkesäästämisen, koska eläkesäästöt oli juuri Skandiasta. Paloi päreet tuon kusetuksen ja tuottamattomuuden takia. Seurasin rahaston kehitystä ja rahaston arvo kasvoin tasaisesti reilun vuoden aikana n. 14% mutta kuitenkin jäin noin 10% miinukselle sijoitetusta pääomasta. Joku siinä mättää. Järkyttävät kulut??? Nyt rahat jää sinne jemmaan, tosin meneehän siitä jotain kulujakin mutta ehkä tuottaakin. Ehkä saan jotain takaisin kun täytän 60v.

Säästötili on siinä mielessä turvallisempi että talletetun rahan arvo ei voi laskea. (toivotaan ainakin niin)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti PeteX
Itse aloitin eläkesäästämisen, koska yrittäjällä ei paljon muuta turvaa ole vanhoille päiville.

Vaikka meneekin ohi aiheen: siis hetkinen, mitä tarkoitat kun sanot ettei yrittäjällä ole eläketurvaa? Totta kai on, jos on hoitanut oman osansa maksamisesta. Kaikkihan säästävät eläkettään etukäteen tiettynä osuutena palkasta/tulosta. Palkansaaja maksaa melko suuren osan palkastaan suoraan tähän tarkoitukseen, sehän ei ehdi edes näkyä palkkanauhassa koska työnantaja hoitaa nämä maksut hänen puolestaan lakisääteisesti. Ainakin julkisella sektorilla työntekijän todelliset kustannukset lienevät noin 1,6 kertaa se mitä hänelle bruttona maksetaan palkkaa. Tarkoitatko että yrittäjän pitäisi siis saada eläketurva osallistumatta mitenkään sen kustantamiseen? Tällaista henkeäkin on tullut vastaan erinäisissä yhteyksissä. Ainakin omat yrittäjäystäväni maksavat jotenkin kumman happamasti nuristen tätä omaa osuuttaan yhteisestä kakusta. Ilmaisia lounaitako tässä siis ollaan peräämässä? Kummastuttaa.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Wire


Säästötili on siinä mielessä turvallisempi että talletetun rahan arvo ei voi laskea. (toivotaan ainakin niin)

Sehän taas riippuu säästötilin korosta ja inflaatiosta. Jos inflaatio on suurempi kuin korko, niin laskeehan se reaalinen arvo.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Yläpesä
Vaikka meneekin ohi aiheen: siis hetkinen, mitä tarkoitat kun sanot ettei yrittäjällä ole eläketurvaa? Totta kai on, jos on hoitanut oman osansa maksamisesta. Kaikkihan säästävät eläkettään etukäteen tiettynä osuutena palkasta/tulosta. Palkansaaja maksaa melko suuren osan palkastaan suoraan tähän tarkoitukseen, sehän ei ehdi edes näkyä palkkanauhassa koska työnantaja hoitaa nämä maksut hänen puolestaan lakisääteisesti. Ainakin julkisella sektorilla työntekijän todelliset kustannukset lienevät noin 1,6 kertaa se mitä hänelle bruttona maksetaan palkkaa. Tarkoitatko että yrittäjän pitäisi siis saada eläketurva osallistumatta mitenkään sen kustantamiseen? Tällaista henkeäkin on tullut vastaan erinäisissä yhteyksissä. Ainakin omat yrittäjäystäväni maksavat jotenkin kumman happamasti nuristen tätä omaa osuuttaan yhteisestä kakusta. Ilmaisia lounaitako tässä siis ollaan peräämässä? Kummastuttaa.

Huh taas. Yrittäjä maksaa pakollisia YEL-maksuja (yrittäjäneläkemaksuja) n. 23% tuloistaan ja saa käteensä about kansaneläkkeen. Tämän päälle tulevat vielä työntekijöitten pakolliset TEL (työeläkemaksut) ja muut PAKOLLISET mm. vakuutusmaksut. Joka eurosta meneen about 58 centtiä huis helvettiin.
YEL-maksut pitäisi lopettaa tai niitä pitäisi ainakin radikaalisti pienentää. Samoin työntekijät saisivat hoitaa itse omat eläkemaksunsa. Tällöin oltaisiin oikeilla urilla ja silloin ehkä tässä maassa voitaisiin nähdä kukoistava yrityssektori ja lähes 0% työttömyys. Nyhän tilanne on täysin päinvastainen, vaan eipä kauaa, sillä globalisaatio pitää kyllä huolen asioitten muuttumisesta tässä puolisosialistisessa kekkoslandiassakin. Varmasti.
 

Jacques

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eläkesäästäminen sinällään on fiksua, mutta ongelmana on rahastojen suuret kulut. Hallinnointipalkkiot ilmoitetaan, mutta esimerkiksi kaupankäyntikulut vähennetään suoraan rahastojen pääomasta, jolloin rahastojen kulujen läpinäkyvyys on aika heikko.

Parempi tapa on laittaa esimerkiksi 170€/kk sivuun ja ostaa puolen vuoden välein osakkeita 1000 eurolla. tätä kun jatkaa esimerkiksi 20 vuotta niin maltillisella 10% vuosituotolla (joka tällä aikavälillä vastannee todellisuutta) sivuun on kertynyt n. 135 000 €. Auttaa kummasti siirtymään 45-vuotiaana vapaaherraksi ja polttamaan puvun, kun on muut asiat hoitanut siihen malliin, ettei ole velkoja ja kersatkin on saatu nurkista pois.

Toinen vaihtoehtohan on laittaa 15 000€ osakeyhtiöön, ottaa 35000 € lainaa yhtiöön ja ostaa vuokrakämppä jostain syrjäkyliltä jossa on paljon opiskelijoita. Maksaa vuokralla lainaa pois ja kun vakuudet riittää taas uuteen asuntoon, niin ostetaan semmonen ja niin edelleen. 45-vuotiaana huomaa olevansa muhevan kiinteistösijoitusyhtiön omistaja, jonka voi sitten realisoida ja muuttaa vaikka West Palm Beachille ja ostaa Panthersin kausikortin loppuiäksi.

Helppoa kuin puistossa kävely.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Jacques
45-vuotiaana huomaa olevansa muhevan kiinteistösijoitusyhtiön omistaja, jonka voi sitten realisoida ja muuttaa vaikka West Palm Beachille ja ostaa Panthersin kausikortin loppuiäksi.

Helppoa kuin puistossa kävely.

Helvata, oletko vakoillut meikäläistä????

Viestin lähetti PeteX
Huh taas. Yrittäjä maksaa pakollisia YEL-maksuja (yrittäjäneläkemaksuja) n. 23% tuloistaan [/B]

Huh taas. Palkansaajan tuloista nipistetään välittömästi 18,6% tai 22,4% järjestelmästä (Tael/Lel) riippuen. So?

Tämän päälle tulevat vielä työntekijöitten pakolliset TEL (työeläkemaksut)

Eihän ne tellit ole yrittäjän rahoja vaan niiden työntekijöiden rahoja, jotka siirretään heidän omien eläkkeidensä varalle säästöön. Eläkemaksut ovat olennainen osa palkkaa , vaikka ne eivät näykään palkkakuitissa. Yrittäjä, jolla ei ole varaa kustantaa työntekijöitään (bruttopalkka, eläkemaksut, muut sivukulut) ei ole kilpailukykyinen yrittäjä. Hänen pitää tehostaa toimintaansa. Tai toimia yksin.

YEL-maksut pitäisi lopettaa tai niitä pitäisi ainakin radikaalisti pienentää. Samoin työntekijät saisivat hoitaa itse omat eläkemaksunsa.

Niinpä. Tällaisina aikoina nämä puheet aina nousevat pintaan. Jokainen huolehtikoot itsestään. Mutta sitten pitää antaa mennä kunnolla. Lopetetaan kaikki eläkemaksut. En minä halua maksaa sinun kansaneläkettäsi, omani vain. Ei julkisia teitä, ei sairaaloita, ei kouluja, ei pelastustoimea, ei you name it. Käynnissä oleva eläkevakuutusmahdollisuuden karsiminenkin lienee osa tätä itsekkyyttä: miksi kenenkään pitäisi saada verohelpotuksia oman eläkkeensä hoitamisesta muiden kustannuksella?

Siirretään vaan työntekijän eläkkeet hoidettavaksi omia reittejään. Mutta tällöin seuraus on se, että ns. bruttopalkkoja nostetaan 20-25%, jotta työntekijät kykenevät ne maksamaan. Kustannus yrittäjälle ei siis muutu. Mitä ideaa siinä olisi? Vai kuvittelitko oikeasti että yhtäkkiä leikataan työntekijöiden kokonaispalkasta viidennes pois?

Mutta siis takaisin asiaan. Väitit ettei yrittäjällä ole eläketurvaa. Minusta yrittäjällä on eläketurva, jos hän ymmärtää pistää säästöön samalla tavalla osan (omista) tuloistaan kuin työntekijätkin tekevät lakisääteisesti ja automaattisesti. Yrittäjän pitää huolehtia siitä vain itse oma-aloitteisesti. Toki, voidaanhan tehdä lakialoite että se tuleekin veronkaltaisena pakollisena maksuna, jos sitä haluat...
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Yläpesä

Mutta siis takaisin asiaan. Väitit ettei yrittäjällä ole eläketurvaa. Minusta yrittäjällä on eläketurva, jos hän ymmärtää pistää säästöön samalla tavalla osan (omista) tuloistaan kuin työntekijätkin tekevät lakisääteisesti ja automaattisesti. Yrittäjän pitää huolehtia siitä vain itse oma-aloitteisesti. Toki, voidaanhan tehdä lakialoite että se tuleekin veronkaltaisena pakollisena maksuna, jos sitä haluat...

Juuri näinhän minä teenkin PAKOSTA, koska PAKOLLISTEN Yel-maksujen tuottama eläke on mitätön. Haluaisin itse hoitaa koko eläkesäästämiseni ja skipata koko kohtuuttoman Yellin. Säästän siis eläkevakuutukseen, sijoitusrahastoon ja vielä tyttärenkin rahastoon.

Hieman väärä ketju pohtia yrittämisen edellytyksiä tässä maassa. Tilastot yritysten, yrittäjiksi aikovien (akateemisten keskuudessa hirvittäviä lukuja) ja konkurssien määristä ovat julmaa luettavaa kansainvälisessä vertailussa.
Todettakoon kuitenkin, että olen pikkuhiljaa laajentanut pientä yritystäni, joten usko huomiseen on kova. Huolimatta taistolaisesta 70-luvun "pienyrittäjä on rikollinen" ajattelusta tässä maassa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Eläkevakuutuksesta: Muihin säästömuotoihin verrattuna sen etuna on siis tuo veroetu. Muuten se toimii suurin piirtein samalla tavalla kuin rahastosäästäminen, paitsi ettei sitä eläkepottia pysty muuttamaan rahaksi ihan tuosta noin vaan. Ihan niinkuin muutkin säästöt, sen pitäisi kelvata pankeille lainan takeena.

Tuo oli uutta minullekin, että eläkevakuutus sitten nostettaessa verotetaan palkkatulona... Muut säästöthän verotetaan pääomatuloina.

PeteX: "Samoin työntekijät saisivat hoitaa itse omat eläkemaksunsa."

Tätä systeemiä kutsutaan toiminimeksi - eli kuten ehkä tiedät, ne työnantajat, joiden maksukyky ei riitä työntekijöiden sossumaksujen kattamiseen, toimivat niin, että yritys "ostaa" työntekijän tämän toiminimen kautta. Työntekijän täytyy sitten itse huolehtia omista ennakonpidätyksistä ja sossumaksuista.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti PeteX
Itse aloitin eläkesäästämisen, koska yrittäjällä ei paljon muuta turvaa ole vanhoille päiville.

Niin, menisit oikeisiin töihin, niin eläkkeetkin tulevat ajallaan..

Itse asiaan mennäkseni, kuulun itse siihen joukkoon joka on viekkaudella ja vääryydellä vedätetty ottamaan eläkevakuutus.

Toisaalta, uskon kyllä vahvasti siihen, että silloin kun joskus pääsen eläkkeelle, jokaisella täytynee silloin olla joku oma viritys, ettei ihan tyhjän päälle putoa. Nykyinen eläkejärjestelmä romuttuu takuulla parinkymmenen vuoden sisään jolloin onkin hyvä, että on edes jotain toivoa päästä nauttimaan eläkkeestä.

Toisaalta, saapa nähdä onko nykyinen vapaaehtoinen eläkevakuutukseni jo silloin kusetettu ja putoan silti tyhjän päälle ja joudun myymään persettä kadulla.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Täältä tähän
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti PeteX
Juuri näinhän minä teenkin PAKOSTA, koska PAKOLLISTEN Yel-maksujen tuottama eläke on mitätön.

Kysyn koska en sitä puolta tunne: mitä se tuotto sitten on ollakseen mitätön? Millainen sen pitäisi olla että se ei olisi mitätön?

Muistan erään eläkeasiantuntijan korostaneen, että me emme säästä mitään henkilökohtaista eläkettä työuramme aikana. Siis siten, että ne rahat jotka maksan, saisin itselleni takaisin tuoton kera. Maksuilla lunastamme ainoastaan oikeuden eläkkeeseen, kun sen aika tulee. Mikä tuon eläkkeen määrä sitten on aikanaan, sen määrää sen hetkinen lainsäädäntö. Se voi nyt olla 60% palkkatasosta, mutta se voi 20 vuoden kuluttua ollakin vain 40% palkkatasosta, ellei silloisia maksajia ole riittävästi korkeampaa kustantamaan. Vaikka siis olisi säästänyt työuransa/yrittäjäuransa aikana kyseistä prosenttisummaa huomattavasti suuremman osan, ei pääse siitä nauttimaan. Ne rahat on menneet nykyisten eläkeläisten kustantamiseen. Tämä taitaa olla monelle tuntematon seikka.

Huolimatta taistolaisesta 70-luvun "pienyrittäjä on rikollinen" ajattelusta tässä maassa.

En tiedä yritätkö minun suuntaani heittää tätä puukkoa, mutta jos, niin hukkaan menee teräs. Olen itsekin yritysosakas, rahasto- ja osakesäästäjä. Jos täkäläisen yrittämiskulttuuriin liittyvien epäkohtien kritisoiminen on taistolaisuutta, niin minkähän kivan leimakirveen iskun sitten kohdistaisi tähän kymmenen vuotta soiteltuun "yrittäjät pitävät suomea pystyssä, kaikki sisäistä yrittäjyyttään palvomaan" uhoon? Kokoomus-Jugend?

Liian harva yrittäjä kykenee toimimaan esimerkkinä, paikkakunnan johtotähtenä, työntekijöiden ylpeyden aiheena. Liian moni yrittäjä alkaa hetikohta ruikuttaa vaikeuksistaan suoriutua yhteisesti sovituista velvotteista, valittaa muiden kateudesta ym. vastaavasta. Aivan liian monet yrittäjät tuntuvat haluavan kakusta aina vain parhaat palat: halvat työntekijät, työntekijöille pitkät työajat, halvan sähkön, alhaiset verot, tukiaisia itselle vaan ei muille, suuret verohelpotukset, jne.jne. listaa voi jatkaa. Ei sellaiset esimerkit kannusta alalle. Eivät täyspäiset ihmiset halua sellaisiksi. Itse kutsun näitä "yrittelijöiksi" oikeiden yrittäjien sijaan.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Morjesta vaan kaikille palstalaisille. Eläkesäästämisestä on meikäläisellä muutama kysymys palstalaisille. Olen 25-vuotias tyyppi, joka on tehnyt paljon töitä ulkomailla joista ei eläkkeitä kartuteta, olisin valmis kuitenkin laittamaan säästöistäni, joka kuukausi hieman sivuun tulevaa eläkettä ajatellen. Mietinkin kenen kanssa minun kannattaisi toimia tässä asiassa ja miten? Mitään kokemusta tästä asiasta ei ole ja aivan ruohonjuuritasolla tämän asian kanssa olen, joten ajattelinkin kysyä teiltä, miten tämän asian hoidatte? Olen tähän asti laittanut tuloistani osan aina sivuun ja ajatellut juuri säästää ne rahat pahan päivän varalle, mutta olisiko suoranainen eläkesäästäminen parempi ratkaisu? En varmasti hirveästi viimeisen 4-5 vuoden aikana ole eläkettä kartuttanut kun olen pääsääntöisesti tehnyt työni ulkomailla. Kiitos vaan kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Olen tähän asti laittanut tuloistani osan aina sivuun ja ajatellut juuri säästää ne rahat pahan päivän varalle, mutta olisiko suoranainen eläkesäästäminen parempi ratkaisu? En varmasti hirveästi viimeisen 4-5 vuoden aikana ole eläkettä kartuttanut kun olen pääsääntöisesti tehnyt työni ulkomailla. Kiitos vaan kaikille.

Jos rahaa jää säästöön niin mielummin kannattaa vaikka sijoittaa osakkeisiin kuin ryhtyä eläkesäästäjäksi.

Ja tuota "En varmasti hirveästi viimeisen 4-5 vuoden aikana ole eläkettä kartuttanut kun olen pääsääntöisesti tehnyt työni ulkomailla" en oikein ymmärtänyt. On aika vähän maita joissa palkasta ei kerrytettäisi työeläkettä. Se pitää vain muistaa hakea kun aikanaan jää eläkkeelle. Hoituu yleensä yhdellä lomakkeella (ns. U-liite) joka jätetään Eläketurvakeskukselle joka hakee puolestasi eläkkeet ulkomailta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Laillistettua rahastohuijausta, jolle on hankala keksiä yhtäkään pätevää syytä (yksilön näkökulmasta).
 
H

Hidas_ja_kankea

Jos rahaa jää säästöön niin mielummin kannattaa vaikka sijoittaa osakkeisiin kuin ryhtyä eläkesäästäjäksi.

Periaatteessa ymmärrän pointin, mutta kuitenkin ...

Itse pitää muistaa riittävä aktiviisuus seurantaan, hajautus ja mielellään myös muualle kuin pörssiosakkeisiin.
Eläkesäästämistä pidän järkevänä, jos ei ehdot täyty. Tulevaisuuden suhteen näkymät sen verran synkkiä, että parempi eläkesäästäminen kuin ei mitään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Periaatteessa ymmärrän pointin, mutta kuitenkin ...

Itse pitää muistaa riittävä aktiviisuus seurantaan, hajautus ja mielellään myös muualle kuin pörssiosakkeisiin.
Eläkesäästämistä pidän järkevänä, jos ei ehdot täyty. Tulevaisuuden suhteen näkymät sen verran synkkiä, että parempi eläkesäästäminen kuin ei mitään.
Eipä oikeastaan mitään noista tarvitse 25-vuotiaan ajatella. Ei tarvitse seurata, eikä oikeastaan hajauttaa eikä missään nimessä sijoittaa muualle kuin pörssiosakkeisiin (tai no, listaamattomatkin voivat olla kova juttu). Jos haluaa helpoimmalla päästä niin ETF:iä vaan salkkuun, 2-3 riittää jo hyvin pitkälle. Vaikkapa Isharesin MSCI world, DBX:n emerging markets ja sitten vielä sellainen mitä haluaisi painottaa hieman lisää (itse ottaisin DBX:n frontier ETF:n). Siinä 50v ikäisenä voi alkaa sitten korkoja katsoa tai muita vaihtoehtoisia "vähempi riskisiä". Itse toimin näin, mutta ostan myös osakkeita suoraan ja ETF:iä on hieman reilummin (sinänsä aika turhaa, mutta olen viilaillut painotuksia noiden kanssa, oman perstuntuman mukaan). Osakkeita n. 50% salkusta ja loput ETF:ssä.

edit. Tietysti ETF:ssä tulee siis hajautus, mutta jos suoraan osakkeita ostaisi, lähtisin mentaliteetillä että 5 leiman kuponki, kun kuponki on täynnä, niin siihen loppui yhtiöt. Eli tankkailisin noita sitten lisää, ellei mitään mullistavaa satu.
 
H

Hidas_ja_kankea

Eipä oikeastaan mitään noista tarvitse 25-vuotiaan ajatella. Ei tarvitse seurata, eikä oikeastaan hajauttaa eikä missään nimessä sijoittaa muualle kuin pörssiosakkeisiin (tai no, listaamattomatkin voivat olla kova juttu). Jos haluaa helpoimmalla päästä niin ETF:iä vaan salkkuun, 2-3 riittää jo hyvin pitkälle. Vaikkapa Isharesin MSCI world, DBX:n emerging markets ja sitten vielä sellainen mitä haluaisi painottaa hieman lisää (itse ottaisin DBX:n frontier ETF:n). Siinä 50v ikäisenä voi alkaa sitten korkoja katsoa tai muita vaihtoehtoisia "vähempi riskisiä". Itse toimin näin, mutta ostan myös osakkeita suoraan ja ETF:iä on hieman reilummin (sinänsä aika turhaa, mutta olen viilaillut painotuksia noiden kanssa, oman perstuntuman mukaan). Osakkeita n. 50% salkusta ja loput ETF:ssä.

edit. Tietysti ETF:ssä tulee siis hajautus, mutta jos suoraan osakkeita ostaisi, lähtisin mentaliteetillä että 5 leiman kuponki, kun kuponki on täynnä, niin siihen loppui yhtiöt. Eli tankkailisin noita sitten lisää, ellei mitään mullistavaa satu.

Itse katson asioita yli 2xvanhemman näkövinkkelistä. Pidän noiden asioiden huomioimisen tärkeänä jo aikaisessa vaiheessa. Yhteiskunnan varaan ei kannata tulevaisuuttaan laskea ja toivottavasti mahdollisimman harvat luottavat asioiden hoituvan itsestään. Toisin sanoen kuullostaa hyvältä kuvaamasi.

Itselläni on mukana pienet keskustassa sijaitsevat sijoitusasunto-osakkeet, joita pidän hyvänä lisänä hajauttamiseen. Joitakin tapauksia tiedän, joille sijoitusosakkeet ovat olleet pääsääntöinen säästämismuoto.

Edelleenkään en teilaa eläkesäästämistä osakerahastoihin huonona diilinä, tosin itselläni ehdot olivat paremmat kuin lähihistoriassa aloittaneilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös