Drone – lennättäminen ja videoiden kuvaaminen

  • 5 780
  • 17

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En löytänyt aiheesta ketjua, joten tässä on.

Ostin tällä viikolla dronen, DJI Mavic Mini. Olen jo aiemmin harkinnut, mutta kun nyt näyttää siltä, että kesällä kaikki on peruttu, niin ajattelin, että hyvä aika hankkia uusi lelu, jonka kanssa saa aikaa kulumaan.

Olen tässä viime päivät perehtynyt kaikkeen dronen lennättämiseen liittyvään: ilmailulakiin, rajoituksiin, aviamaps-sovellukseen, droneinfo-sivustoon ja katsonut runsaasti videoita aiheesta. Aika paljon olen lennättänyt, harjoitellut ohjaamista ja kuvaamista, testaillut eri toimintoja (esim. Return to home) sekä tutkinut DJI Fly -sovelluksesta lentojeni tietoja.

Löytyykö palstalta muita aiheesta kiinnostuneita, perehtyneitä tai enemmän harrastaneita?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Löytyykö palstalta muita aiheesta kiinnostuneita, perehtyneitä tai enemmän harrastaneita?
Minä kuulen niihin semisti kiinnostuneisiin ja olenkin harkinnut juuri saman mallin hankkimista kesäksi. Eihän se hirveän kallis ole millään muotoa, lähinnä mietityttää toisaalta se että jäisikö sittenkin vähälle käytölle ja toisaalta se että onnistunko hajottamaan koko härvelin.

Tuossa DJI Mavic Minissä ei ole sitä ominaisuutta joka estäisi dronea lentämään päin seinää / puuta tai mitä hyvänsä. En tiedä sitten olisko käytännössä oleellinen. Mutta olen kiinnostunut lukemaan kaikista käyttökokemuksista joten olisi kiva jos kertoisit. Myös sellaisia juttuja jota ei tullut alunalkaen mieleenkään.

Aiemmin tänään katselin youtubesta Vinkareen kopterikoulu -videota jossa Vinkare neuvoi kaveriaan dronen lennättämisessä. Drone oli erimerkkinen kuin mistä tässä on puhe mutta videossa huomiota kiinnitti se että molemmilla kavereilla oli vaikeuksia laskeutumisessa, maahan tullessa drone jäi pomppimaan ja kiertämään ympyrää. Voiko näin käydä jos ei tiedä mitä tulee tehdä? Jostakin luin että lennättämisen opettelua varten kannattaa hankkia halvempi malli koska lentäminen on melkein samanlaista kaikille malleilla. Harjoittelumallissa ei edes tarvita kameraa, näitä laitteita taidetaan myydä nimellä nelikopteri ja valikoimaa löytyy ihan hyvin hintaluokassa 50€ tai halvempi. Tiedä sitten saisiko niitä edes ilmaan / ehjänä alas.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä kuulen niihin semisti kiinnostuneisiin ja olenkin harkinnut juuri saman mallin hankkimista kesäksi. Eihän se hirveän kallis ole millään muotoa, lähinnä mietityttää toisaalta se että jäisikö sittenkin vähälle käytölle ja toisaalta se että onnistunko hajottamaan koko härvelin.

Tuossa DJI Mavic Minissä ei ole sitä ominaisuutta joka estäisi dronea lentämään päin seinää / puuta tai mitä hyvänsä. En tiedä sitten olisko käytännössä oleellinen. Mutta olen kiinnostunut lukemaan kaikista käyttökokemuksista joten olisi kiva jos kertoisit. Myös sellaisia juttuja jota ei tullut alunalkaen mieleenkään.

Aiemmin tänään katselin youtubesta Vinkareen kopterikoulu -videota jossa Vinkare neuvoi kaveriaan dronen lennättämisessä. Drone oli erimerkkinen kuin mistä tässä on puhe mutta videossa huomiota kiinnitti se että molemmilla kavereilla oli vaikeuksia laskeutumisessa, maahan tullessa drone jäi pomppimaan ja kiertämään ympyrää. Voiko näin käydä jos ei tiedä mitä tulee tehdä? Jostakin luin että lennättämisen opettelua varten kannattaa hankkia halvempi malli koska lentäminen on melkein samanlaista kaikille malleilla. Harjoittelumallissa ei edes tarvita kameraa, näitä laitteita taidetaan myydä nimellä nelikopteri ja valikoimaa löytyy ihan hyvin hintaluokassa 50€ tai halvempi. Tiedä sitten saisiko niitä edes ilmaan / ehjänä alas.

Itselleni drone on ensisijassa kuvaamista varten. Varsinkin näin kesällä, kun on jossain luonnon äärellä, drone mahdollistaa upeiden videoiden kuvaamisen - jos vain osaa. Leikkikaluna ei jaksa kauaa innostua.

Kerran olen onnistunut lentämään puun oksia päin, toisella kerralla oli lähellä. Pitäisi vain lentää tarpeeksi korkealla, niin ei ole törmäyksestä pelkoa.

Mavic Mini on ainakin helppo ottaa käyttöön. Itse lentäminen ei sinänsä vaikeaa ole, vaikeaa lähinnä yrittää lentää ja kuvata tasaisesti siten, että liikuttaa samalla gimbaalia varsinkin jos lentorata ei suora. Ja kohteen seuraaminen esim. kun yritin kuvata poikaani skuuttaamassa lentäen perässä.

Tässä kun on pari viikkoa lennätellyt, niin tullut vähän rohkeutta ja uskaltanut lentää yhä kauemmaksi. Viikonloppuna tuli ennätys: 520 metrin päähän. Muutaman kerran on signaali kadonnut kokonaan ja drone lähtenyt kiltisti palaamaan lähtöpisteeseen. Lisäksi tuulesta ollut vähän harmia.

Edit. Tässä vielä muutama video, joista oli itselleni ainakin hyötyä:















 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tässä kun on pari viikkoa lennätellyt, niin tullut vähän rohkeutta ja uskaltanut lentää yhä kauemmaksi. Viikonloppuna tuli ennätys: 520 metrin päähän. Muutaman kerran on signaali kadonnut kokonaan ja drone lähtenyt kiltisti palaamaan lähtöpisteeseen. Lisäksi tuulesta ollut vähän harmia.
Jotenkin olin ymmärtävinäni että lennätettäessä droneen tulisi olla näköyhteys koko ajan. Mutta lienee enemmän aloittelijan sääntö.

Tuota signaalin mahdollista katoamista olen myöskin mietiskellyt. Mitenkäs se Return to Home toimii, eihän sitä enää siinä vaiheessa voi kytkeä päälle kun signaali katoaa. Ja onko sitten niinkin että signaali katoaa hetkeksi mutta löytyy taas jonkun ajan päästä? Ilmeisesti on niinkin että jos drone putoaa maahan vaikka 20m korkeudelta niin se on sitten lopullisesti rikki?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin olin ymmärtävinäni että lennätettäessä droneen tulisi olla näköyhteys koko ajan. Mutta lienee enemmän aloittelijan sääntö.

Periaatteessa joo, mutta n. 300 metrin jälkeen sitä ei enää erota, koska on niin pieni.

Tuota signaalin mahdollista katoamista olen myöskin mietiskellyt. Mitenkäs se Return to Home toimii, eihän sitä enää siinä vaiheessa voi kytkeä päälle kun signaali katoaa. Ja onko sitten niinkin että signaali katoaa hetkeksi mutta löytyy taas jonkun ajan päästä?

Jos drone kadottaa signaalin ohjaimeen, käynnistyy automaattisesti Return To Home. Itselläni kävi tänä ensimmäisen kerran nyt viikonloppuna, kuva meni mustaksi, "no contact, RTH" tai jotain, sitten vain odottelin hetken, kuva palasi, kun drone oli tullut lähemmäksi, keskeytin RTH:n ja jatkoin lentämistä. RTH-toimintoon asetetaan korkeus (itselläni 40 m), johon drone nousee yhteyden katkettua (tai kun painat itse RTH), sitten se kääntyy kohti Home Pointia (lähtöpiste), palaa GPS:n perusteella yläpuolelle ja laskeutuu (muuten tästä syystä kannattaa lähteä aukealta paikalta, ettei esim. ole puun oksaa yläpuolella). Kun testasin tuota RTH:ta, laskeutui minulla n. metrin päähän lähtöpisteestä.

Ilmeisesti on niinkin että jos drone putoaa maahan vaikka 20m korkeudelta niin se on sitten lopullisesti rikki?

Mahdollisesti. Mutta käytännössä drone putoaa ainoastaan, jos a) törmää kunnolla johonkin, b) akku loppuu, c) sensorit sekoavat esim. voimajohtojen läheisyydessä, d) liian kova tuulenpuuska, jolloin kääntyy ilmassa ja automaattisesti sammuu, e) propelli lähtee irti.

Edit. Haluatko että lähetän yksityisviestillä kuvaa testilennoistani?
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Ostin kolmisen vuotta sitten Phantom 3 Standardin ihan luonto- ja maisemakuvauskäyttöön. Menin aina kiinnostavaan paikkaan, drone ylös ja otin kuvia ja videoita. Ihan kelpo peli. Sitten mökillä tapahtui pikku kämmi laskeutumisvaiheessa. Drone oli lähellä koivun oksia ja ohjasin sitä juuri sen verran väärään suuntaan, että se rapsahti oksiin ja tömähti maahan. Kamera irtosi ja siinä oleva lattakaapeli vaurioitui. Lähettelin kuvia drone-korjaamolle ja hinta-arvio oli lähes uuden kopterin hinta.

Tässä vaiheessa siirryin katselemaan eBaysta varaosia, eli lattakaapelia. Hintaa 7 euroa! YouTubesta ohjeet vaihtoon ja taas lennettiin. Eli, jos tapahtuu pikku kolarointi, niin peli ei välttämättä ole menetetty.

Sellaisen vinkin annan harrastuksen aloittelijoille, ihan em. kokemuksen pohjalta, että sitä ohjaamista kannattaa tosiaan harjoitellaa avoimella paikalla. Käännellä kopteria ja harjoitella ohjaimien käyttöä ihan huolella, ettei ahtaassa paikassa tule ohjattua väärään suuntaan.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sellaisen vinkin annan harrastuksen aloittelijoille, ihan em. kokemuksen pohjalta, että sitä ohjaamista kannattaa tosiaan harjoitellaa avoimella paikalla. Käännellä kopteria ja harjoitella ohjaimien käyttöä ihan huolella, ettei ahtaassa paikassa tule ohjattua väärään suuntaan.

Joo tota tuli treenattua jo jouluna siskonpojan leludronella pikkumaistissa. Ja komeasti mentiin kuusta päin.

Itse en edes lennätä missään, missä on esteitä. Ylös 40-50 m korkeuteen ja menoksi. Kodin vieressä on tekonurmikenttä, niin siinä hyvä kuvailla jalkapallotreenejä. Lähtöpaikan olen aina valinnut suht aukeasta kohdasta.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin olin ymmärtävinäni että lennätettäessä droneen tulisi olla näköyhteys koko ajan. Mutta lienee enemmän aloittelijan sääntö.
...

Jenkkilässä ainakin on tämä sääntö. Joku vatipää meinasi vähän aika sitten ottaa lennokillaan laivaston taitolentoryhmän alas Detroitissa COVID-19 -ylilennon aikana. Tällaiset tapaukset tietysti aina lisäävät painetta kiristää sääntelyä.


 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jenkkilässä ainakin on tämä sääntö. Joku vatipää meinasi vähän aika sitten ottaa lennokillaan laivaston taitolentoryhmän alas Detroitissa COVID-19 -ylilennon aikana. Tällaiset tapaukset tietysti aina lisäävät painetta kiristää sääntelyä.

Sitä varten on olemassa rajoitukset esim. lentokentän lähistöllä ei saa lennättää ollenkaan. Täällä Leppävaarassa sallittu lentokorkeus 50 m, kun Hki-Vantaa sen verran lähellä.

Edit. Siis mitä, lennättikö tyyppi dronea 300 metrissä?? (1000 ft) Suomessakin suurin sallittu lentokorkeus 150 m.
 

Jumo86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, JYP, NHL
Itselläni on myös kyseinen mini. Niin tuli mieleen kysyä, että mitä puhelinta olette käyttäneet ohjaimessa? Olisi tarkoitus uusi hommata, mutta jos olisi jotain vinkkiä täällä.
 

444

Jäsen
Tuli myös kesällä hommattua drone; DJI Mavic Air 2. Oikein soiva ja kelpo peli, jolla on hyvin päässyt kuvaamaan näitä koti- ja mökkimaastoja. Ja toki myös on pitänyt vähän härnätä kumppanin koiraa, se kun ei oikein ymmärrä, mikä tuo tuollainen outoa ääntä pitävä vempele on. Sen verran myöhään kuitenkin heräsin tähän ajatukseen, että kesän parhaat kelit jäi hyödyntämättä, ja nyt tuo neljä viikkoa sitten alkanut sadekausi on katkaissut orastaneen harrastuksen kuin seinään. Mutta jos vaikka yksittäinen tuuleton ja sateeton päivä sattuisi osumaan vielä syksylle, niin voisi taas lähteä kuvauskierrokselle.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni on myös kyseinen mini. Niin tuli mieleen kysyä, että mitä puhelinta olette käyttäneet ohjaimessa? Olisi tarkoitus uusi hommata, mutta jos olisi jotain vinkkiä täällä.

Ihan omaa luuria, OnePlus 7T. Aiemmin ohjaimessa oli kiinni vanha OnePlus, mutta annoin sen pojalle käyttöön ekaksi puhelimeksi.

Ei kai tuolla niin väliä, jollain videolla tyyppi selitti, että voi laittaa vain jonkun vanhan, halvan luurin. Tärkeintä että näytöstä saa selvää.
 

Jumo86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, JYP, NHL
Ihan omaa luuria, OnePlus 7T. Aiemmin ohjaimessa oli kiinni vanha OnePlus, mutta annoin sen pojalle käyttöön ekaksi puhelimeksi.

Ei kai tuolla niin väliä, jollain videolla tyyppi selitti, että voi laittaa vain jonkun vanhan, halvan luurin. Tärkeintä että näytöstä saa selvää.
Lähinnä mietin, että ohjaimeen ei mahdu OnePlus 8pro hyvin, niin mietin josko jonkun halvan olisi siihen tarkoitukseen hommannut.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähinnä mietin, että ohjaimeen ei mahdu OnePlus 8pro hyvin, niin mietin josko jonkun halvan olisi siihen tarkoitukseen hommannut.

Aivan, no joku halpa luuri, jossa ok näyttö. Tiesit varmaan, että nettiyhteyttä et tarvi? (Itse asiassa parempi lennättää laittamalla puhelin lentokonetilaan, niin ei tule turhaa signaalia häiritsemään dronen omaa wifi-yhteyttä.)
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ostin dronen ja treenailu on täydessä käynnissä. Erityskiitos Traficomille; se on drone eikä drooni. Kielitoimisto nuolkoon pers******.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös