Down Under sarjat (AIHL&NZIHL).

  • 2 603
  • 3

J_L_

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa HT,Washington Capitals,Los Angeles Kings
Onko kukaan seurannut kyseisiä sarjoja kesällä itse olen katsonut Australian pääsarjaa jossa on mielenkiintoisia ulkomaan vahvistuksia mukaanlukien Nico Vikstén joka pelaa KeuPassa ensikaudella.
On sielä myös taitavia paikallisiakin.

Otteluita näkyy YouTubesta ja joukkueiden Facebookista itse ole seurannut Perth Thunderin edesottamuksia.

Mitä mieltä olette pelin tasosta ainakin AIHL on kovempi tasoinen kuin NZIHL.
Itse olen siinä käsityksessä että Mestis tason pelaaja on vahvistus AIHL:än ja suomisarjan pelaaja vahvistus NZIHL:än.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
AIHL:ää olen käynyt yhden matsin paikanpäällä katsomassa, Melbournen paikallinen (Mustangs vs Ice) loppuunmyydyssä hallissa.
Peli oli todella mukavaa seurattavaa ja kovat taklaukset vietiin loppuun asti ja laidat ryskyivät. Muutama ruotsalainen ja pohjois-amerikkalainen vahvistus löytyi joukkueista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: J_L_

Tiki30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Riemu
Sanoisin, että AIHL on kovatasoisempi. Sarjassa pelataan enemmän matseja kuin NZIHL:ssa (28+playoff vs 16+playoff). Australiaan hakee enemmän ulkomaalaispelaajia kuin Uuteen-Seelantiin, joten joukkueilla on enemmän valinnanvaraa vahvistuksia hankittaessa. Australian maajoukkuekin pelaa yhtä sarjatasoa ylempänä (Australia D2A:ssa, NZ D2B:ssä) ja on rankingissa 5 pykälää korkeammalla (35. vs 40.), tosin vuosi sitten NZ voitti Aussit kolmen pelin sarjassa.

Usein kärkipelaajien virta kulkee NZIHL:sta AIHL:aan isomman pelimäärän ja tunnetumman sarjan perässä, josta voi sitten olla helpompi ponnistaa isompiin lätkämaihin. Australialla on jopa yksi Stanley Cup-voittaja (Nathan Walker), kun NZ parhaat pelaajat ovat pysytelleet aikalailla kotimaassa tai pelanneet muutaman kauden Euroopan alasarjoissa.

Suomi-sarjan pelaajat voivat olla vahvistuksia molempiin sarjoihin, mutta runsaamman tarjonnan vuoksi AIHL:aan haetaan mielummin Mestis-statuksen pelaajia.

Molempien sarjojen iso plussa on ilmainen YouTube - streamaus, josta pelejä voi katsoa myös jälkikäteen.

Jos Uuden-Seelannin lätkä kiinnostaa, niin tästä blogista voi lueskella lisää. Ja kysymyksiä voi laittaa tännekin!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: J_L_

Tiki30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Riemu
Nyt on molemmat sarjat saatu päätökseen.

Australian liigan playoffit pelattiin armottomalla kerrasta poikki - systeemillä. Mestariksi selviytyi Sydney Bears, joka tiputti runkosarjan ylivoimaisesti voittaneen Canberra Braven semifinaalissa. Brave keräsi runkosarjassa 30 pistettä enemmän kuin Bears ja johti semifinaalia kahden erän jälkeen 4-2, mutta Bears latoi päätöserässä 4 maalia ja meni finaaliin. Vastaan tuli suomalaisvahvisteinen Perth Thunder, joka tiputti runkosarjan kakkosen Newcastle North Starsin, joten finaaleissa nähtiin runkosarjan 3. ja 4. parhaat joukkueet. Bears nappasi historian kolmannen mestaruutensa lukemin 4-2.

Uuden-Seelannin mestaruuden voitti vuoden tauon jälkeen kestomenestyjä Skycity Stampede, joka hävisi koko kaudella vain yhden pelin. Semifinaalit viiden joukkueen sarjassa pelataan runkosarjan kakkosen ja kolmosen kesken, ykkösen mennessä suoraan finaaliin. Aucklandin joukkueet Swarm ja Admirals kohtasivat kerrasta poikki - ottelussa, jossa Admirals oli vahvempi lukemin 2-5. Ottelun ollessa jo ratkennut Admiralsin ykkösveska sekosi ja nappasi finaalien mittaisen pelikiellon lyötyään vastustajan pelaajaa kilvellä naamaan, ja finaaliin maalinsuulle heitettiin 17-vuotias rookie, joka oli kauden aikana päässyt maalille 7 ottelussa torjuntaprosentilla 83,5. Ensimmäinen ottelu päättyikin Stampeden 8-4 voittoon ja toinen 6-2. Jälkimmäinen ottelu päättyi rumasti tappeluun pelin oltua jo selvä ja myös edellämainittu rookieveska nappasi itselleen pelikieltoa odottamaan ensi kautta. Stampede otti kuudennen mestaruutensa, joista 4 on tullut viimeisen viiden kauden aikana. Admirals oli kolmannen kerran putkeen finaalivastustajana, voittaen viime kaudella.

Tulevana viikonloppuna käydään suuren yleisön joukossa vähemmän tunnettu derby, kun Australian ja Uuden-Seelannin maajoukkueet eli tuttavallisemmin Mighty Roos ja Ice Blacks kohtaavat NZ Winter Games-tapahtumassa Queenstownissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös