Chilin ystävät – poltosta nautintoa

  • 280 414
  • 985

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Voit laittaa vaikka puolet kunhan et sitä kantaosaa, jossa siemenet ovat kiinni. Tämä osa on aika murhaa. Kokeilemalla selviää.

Laitoin hieman alle puolet, söin, toimi. Enemmänkin olisi voinut pistää, ensi kerralla sitten.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Laitoin hieman alle puolet, söin, toimi. Enemmänkin olisi voinut pistää, ensi kerralla sitten.

Mitäs ajattelit tehdä sillä kantaosalla...jäikö leikkuulaudan kulmalle kuivumaan vai ajattelitko kokea todellista kipua:)
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tämän hetkiset suosikkini (Fataliin kaupasta totta kai) ovat:

Rocoto Chipotle
- eräästä suosikkilajikkeistani tehty savujauhe, todella mainion makuinen tuote

Naga Morich Chipotle
- maailman tulisimmasta chililajikkeesta veistetty savujauhe, tykittää kuin eläin ja maistuu vielä kaiken lisäksi hyvälle

Fatalii's Devil Dust
- kaikenlaisista chinenseistä jauhettu tulipunainen chilijauhe, kokeiltu on vaikka missä, mm. viimeksi omatekoisessa salmarishotissa raaka-aineena

Ja muistutetaan nyt vielä siitä perus-välipalasta: jälkiuunileipä tai ruispala, päälle ohuelti voita ja maun mukaan chipotlejauhetta, minuutiksi mikroon ja sen jälkeen suuhun. Yksinkertaista, kädetönkin osaa ja lopputuote toimii!
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
No niin...nyt on sitten uusi chilituote bongattu. Täälläkin joku kai mainitsi Tabascon Habanero-kastikkeen. Ostin tänään ja pitää myöntää, että tykästyin . Juuri sopivan polttavaa tavaraa käytettäväksi pöytämausteena. ... Hyvää tuossa tuotteessa on sen maku. Eli ei pelkästään sitä tavanomaista polton tunnetta vaan hedelmäinen hyvä maku. Tuoteseloste paljastaa aineiksi Habaneron lisäksi mm mangoa, banaania, papayaa, valkosipulia, inkivääriä, tamariinia jne...Ei kuitenkaan niin etikkainen maku kuin wanhassa Tabascossa.

Aivan oikein. Tuli tätäkin testattua eräänä kertana kebabin kyytipoikana ja kyllä makuhermoja kutkutteli. Oikein mukava, makeahko maku ilman normi-Tabascon etikkaällötystä ja sopivasti potkua, kunhan annostelee itse itselleen. Käsittääkseni Helsingissä tätä saa ainakin Stockan Herkusta, mutta onko muista isommista puljuista havaintoa, missä tämä olisi eteen tullut? Itselleni on ainakin keskustan ja Kallion S-markettien hyllyt näyttäneet ei-oota. Pakkohankinta jokaiseen mausteisen/tulisen ruuan ystävän kotiin.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Mitäs ajattelit tehdä sillä kantaosalla...jäikö leikkuulaudan kulmalle kuivumaan vai ajattelitko kokea todellista kipua:)

Kaipa sen vedonlyönnin kohteeksi voisi laittaa. Tai yllyttää joku hölmö syömään sen vitosen korvauksella...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Aivan oikein. Tuli tätäkin testattua eräänä kertana kebabin kyytipoikana ja kyllä makuhermoja kutkutteli. Oikein mukava, makeahko maku ilman normi-Tabascon etikkaällötystä ja sopivasti potkua, kunhan annostelee itse itselleen. Käsittääkseni Helsingissä tätä saa ainakin Stockan Herkusta, mutta onko muista isommista puljuista havaintoa, missä tämä olisi eteen tullut? Itselleni on ainakin keskustan ja Kallion S-markettien hyllyt näyttäneet ei-oota. Pakkohankinta jokaiseen mausteisen/tulisen ruuan ystävän kotiin.

Kun nyt olen pari pulloa tuota tuhonnut niin pitää sanoa, että hyvää on. Maistoin piruuttani eilen normi Tabascoa ja voi jessus, että oli pahaa. Tuli mieleen vedellä lantattu etikka. Hirveää sontaa vaikka olen aikaisemmin vannonut tuon nimeen. Se tässä chiliharrastuksessa on mukavaa, että ollaan kuin tutkimusmatkalla ja aina löydetään jotain parempaa. Tuotteita on kuitenkin niin paljon nykyään.

Joku mainitsi tässä ketjussa aikaisemmin, että Habaneron maku on jotenkin "öljyinen". Tämän olen kyllä itsekin laittanut merkille kun tuota tuotetta olen syönyt lähes päivittäin. Sitä jotenkin oppii tuohon Habaneroon ja alkaa löytämään niitä makuja sieltä tulisuuden joukosta. Onneksi oma chiliharrastus on vasta alussa. Paljon on positiivisia kokemuksia vielä edessä:)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaipa sen vedonlyönnin kohteeksi voisi laittaa. Tai yllyttää joku hölmö syömään sen vitosen korvauksella...

Älä tee kaverille källiä tästä. Liian raaka pila. Ehdotan seuraavaa...hienonna ja sekoita puoleen desiin rypsiöljyä. Lisäksi vielä rosepippuria, suolaa ja juustokuminaa. Toimii kastikemausteena loistavasti. Kokeile eri mausteita ja öljyjä. Kohta oletkin jo suvussa kaikkien arvostama chilinoita ja nautit vankkumatonta arvostusta tätien, neitoserkkujen ja miessukulaisten veimojen parissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen hiukan havaitsevinani kahta eri koulukuntaa tässä tulisen ruuan tekemisessä. Toiset laittavat tulisuuden suoraan purkista ruokaan, toiset käyttävät itse chilejä eri muodoissaan. Itse tykkään enemmän tuosta jälkimmäisestä. Aina lopputulos ei vastaa odotuksia ja muutenkaan homma ei hoidu pelkällä mittalusikalla. Mutta sitten, kun onnistuu raaka-aineiden ja valmistustekniikan yhteistyöllä saamaan aikaan oikeasti tulista ja maukasta ruokaa, riemu on sitäkin suurempi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
liekitetty/paistettu ananas + itse tehty habanero-soossi = uiuiui...että osaa olla hyvää.
Oikeastaan lähes kaikki hedelmät voi yhdistää tuliseen. (frit.banskut + jäätelö = bueno) Tölkkihedelmäsalaatti + habanero.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Olen hiukan havaitsevinani kahta eri koulukuntaa tässä tulisen ruuan tekemisessä. Toiset laittavat tulisuuden suoraan purkista ruokaan, toiset käyttävät itse chilejä eri muodoissaan.

Itse kokkailen mahdollisuuksien mukaan. Tokihan tuore - tai jopa pakkasesta pilkottu - chili on huippu vaihtoehto, mutta myös erityisesti noita chipotlejauheita sotkemalla ruoka saadaan maistumaan ja tuntumaan. Mittalusikkaa ei myöskään tarvita, vaan perstuntumalla kamat kattilaan/pataan/pannuun ja siltä pohjalta. Toistaiseksi safkaa ei ole tarvinnut syömäkelvottomana pois kaadella.

Pitääpä ensi syksynä pistää idätykset käyntiin josko sitä saisi syksylle 2009 satoakin sitten.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse kokkailen mahdollisuuksien mukaan. Tokihan tuore - tai jopa pakkasesta pilkottu - chili on huippu vaihtoehto, mutta myös erityisesti noita chipotlejauheita sotkemalla ruoka saadaan maistumaan ja tuntumaan.
Varmasti saadaan, sitä en epäile hetkeäkään. Ajan vain takaa sitä, että extreme-kokemus tulisuuden suhteen nettikaupan valmiilla antimilla on hiukan sama kuin korkean vuoren valloitus helikopterilla kiipeämisen sijaan. Toki ne huiputuskuvat näyttävät yhtä hienoilta riippumatta siitä, miten sinne on päästy.

Itse en ole saanut kovin usein onnistumaan yhdistelmää tulinen ja maukas (enpä ole vähään aikaan tosin yrittänytkään). Tuliseksi ruuan saa helposti, mutta maukkaus onkin jo hiukan vaikeampaa. Tyypillisesti yritykset maistuvat lähinnä maustetuilta eikä varsinaisesti tulisilta. Harjoittelu tekee tässäkin mestarin.
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Chilijuustoista

Ostin viime viikolla LIDL:stä muistaakseni Hochwildin Chilisavusulatejuustoviipaleita. Paketti meni kahdessa päivässä pelkästään leivän päälle ja voisin hyvinkin kuvitella kyseisen tuotteen sopivan erinomaisesti myös patoihin ja keittoihin. Kellään kokemusta?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ostin viime viikolla LIDL:stä muistaakseni Hochwildin Chilisavusulatejuustoviipaleita. Paketti meni kahdessa päivässä pelkästään leivän päälle ja voisin hyvinkin kuvitella kyseisen tuotteen sopivan erinomaisesti myös patoihin ja keittoihin. Kellään kokemusta?

Kuulostaa hyvältä...pitääkin hakea huomenna kun ajelen Liiterin ohi. Ostin tänään K-Supermarketista uusia cahilejä...Red Rawit on laji ja aika kovaa tavaraa. Maistelin raakana puolikkaan ja nyt olen toipumassa hiljaksilleen poltosta. Illalla grilli tuleen ja tätä chiliä folioon hautumaan. Sitten silpuksi tomaatin sekaan sekä luonnon jugurttia kastikkeeksi.

Millainen oli muuten tulisuus tuossa chilijuustossa...? Ei varmasti kova mutta anna osviittaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmasti saadaan, sitä en epäile hetkeäkään. Ajan vain takaa sitä, että extreme-kokemus tulisuuden suhteen nettikaupan valmiilla antimilla on hiukan sama kuin korkean vuoren valloitus helikopterilla kiipeämisen sijaan. Toki ne huiputuskuvat näyttävät yhtä hienoilta riippumatta siitä, miten sinne on päästy.

Ja sitten on tää ääripää joka tilailee sitä kovinta scovillea nettikaupoista ja maistelee sitä leivänpäällä tai sellaisenaan. Sitten voi nettipalstoilla kertoa miten kovasti poltti ja paljonko jugurttia kului. Jotenkin en vaan osaa ymmärtää tuon toiminnan pointtia... Ruoanlaitossa nuo kastikkeetkin ovat varmaan ihan kiva lisä.

Oletko Leon kokeillut tuoretta inkivääriä tai sitruunaruohoa? Molemmat toimii aika kivasti chilien kanssa, ja pääsee vielä sieltä poltteen alta esillekin. Inkivääri on oma kovin suosikki ollut jo jonkin aikaa, jo pelkkä raastetun inkiväärin tuoksu tuo veden kielelle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko Leon kokeillut tuoretta inkivääriä tai sitruunaruohoa? Molemmat toimii aika kivasti chilien kanssa, ja pääsee vielä sieltä poltteen alta esillekin. Inkivääri on oma kovin suosikki ollut jo jonkin aikaa, jo pelkkä raastetun inkiväärin tuoksu tuo veden kielelle.
Kyllä, muttei yhdessä. Sitruunaruohoa tom yumin perusraaka-aineena, mukana toki myös tuore chili. Mieluiten thai-chili. Inkivääriä taas kuluu erityisesti kasvis-wokkiin, johon tulee kaikkien yllätykseksi tuoretta chiliä. Varsinkin inkivääri potkii yllättävän hyvin itämaisessa ruuassa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Inkivääriä taas kuluu erityisesti kasvis-wokkiin, johon tulee kaikkien yllätykseksi tuoretta chiliä. Varsinkin inkivääri potkii yllättävän hyvin itämaisessa ruuassa.

Taisin tänne jo aikaisemminkin kirjottaa, että inkivääri on oma suosikkini tulisista mausteista. Hyvin tehty lammas inkiväärisoosissa, aijaijai!!! TV:ssä joskus itämaisen ruuan taitaja näytti kuinka niitä mausteita käytetään, ja oikein valmistettuna tulisuuden aikaan saava määrä chiliä oli yllättävän pieni. Itse en moisia taikoja osaa, joten chiliä tulee heiteltyä aika mutulla sekaan.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Pitääpä spämmäillä tännekin välillä...

Tuli ostettua joku aika sitten Habanero Tabascoa ja oli yllättävän hyvää. Sopivan tulista ja paljon maukkaampaa kuin tavallinen punainen tabasco. Hyvänä vinkkinä voin mainita, että lämmitin tänään Knorrin tomaattikeittoa paprikalla ja basilikalla johon lisäsin purkillisen Santa Marian Taco Sauce Mediumia, oreganoa, pekonifilettä ja n. "kaulallisen" Habanero Tabascoa. Aivan vitun hyvää.

Onko teillä antaa joku tulisempi vastine vihreälle Tabascolle. Tuota tulee pistettyä helposti lähes pullollinen yhteen ruoka-annokseen. Helvetin hyvää maultaan, mutta liian mietoa. Ehdottomasti makunsa puolesta parasta Tabascoa. Jos löytyy joku samanmakuinen kastike 10k-50k Scovillen välistä niin olisi helvetin hieno homma.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Niin joo, Mega Deathia on tullut käyteltyä aika varovasti ruokien kanssa. Pelottaa, että tuota menee liikaa. Vähän kerrallaan tuota maistellaan, nyt pystyy paljon helpommin ottamaan tuota puoli teelusikallista raakana kuin vajaa kuukausi sitten. Eihän tuota nyt oikein järkevä ole leivän päällä syödä, mutta ei ole tullut tehtyä hirveästi mitään sellaisia ruokia johon tuota voisi sotkea.

Tinken kanssa ollaan laittamassa tilausta Pepper Kingiin tällä viikolla, joten tuosta vihreän Tabascon korvikkeesta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan mahd. pian. :)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itselleni oli Mad Dog Inferno Reserve kauhea pettymys. Toki scovilleja riittää mutta maku ainakin omasta mielestäni oli kohtuu huono. Maistui lähinnä tuliselta HB:n worchester-kastikkeelta. Annoinkin melkein täyden pullon pois toiselle chilipäälle joka kuulemma tykkäsi paljonkin tästä kastikkeesta.

Blair's miedommat kastikkeet (original death ja Salsa De La Muerte) ovat erittäin mainioita tapauksia aloittelevalle chilipäälle mutta vähänkin chilin makuun tottuneelle eittämättä aivan liian mietoja tapauksia. El Yucateco:n kastikkeisiin (Green ja red habanero sauce) pätee sama totuus. Erinomaisia miedompien kastikkeiden ystäville, liian mietoja todella tulisen ruuan ystäville.

Saksan tilauksen jälkeen pitäisi jostain kaivaa kaveri kimppatilaukseen eräästä suomalaisesta puutarhasta joka myy tuorechilejä postimyynnillä. Harmi vain ett minimi kappalemäärä on 2 kg.

- Tinke-80
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Chili con carne

Pakko mainita, nyt kun pari kertaa väsännyt. Eli ihan valmis pussista Chili con carnea. Yleensähän nämä valmispussiruoat ovat silkkaa paskaa, mutta tämä on ollut aivan mahtavaa. Eli Maggin valmispussi Chili con carne. Sellainen aika pieni keltainen pussi, jossa lukee 3-4 hengelle, eli kaksi siitä syö.

Pussissa lukee tulinen,mutta yleensähän noille saa vain nauraa. Mutta mikä ylläri pylläri kun ekaa kertaa kyseista nannaa tein. Lisäsin mausteita ihan kuten yleensä, eli suht tuliseksi. Ensimmäinen haarukallinen kun oli suussa, niin alkoi vedet valua silmistä, siksi tulista safka oli. No, ajattelin, että oma maustaminen meni hivenen överiksi tällä kertaa.

Tänään tein toisen kerran samaa sapuskaa. Nyt en maustanut mitenkään muuten kuin jauhelihan tietysti suolalla ja mustapippurilla. Silti ruoka oli tulista. Niin tulista, ettei avopuoliso sitä pystynyt paljoa syömään. Eli siitä vaan kokeilemaan, kannatta! Omaan makuun juuri passelia kamaa, kun vähän lisää jotain tulista sekaan (habanero-kastike toimi hyvin).

Muistakaa lisätä myös papuja, antaa hyvän säväyksen ruokaan. Mustia kidneypapuja itse käytin, ja toimi hyvin. Siihen lisukkeeksi hyvä tuoresalaatti ja vaaleaa leipää, niin kyllä kelpaa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Chili con Carne on kyllä parasta, kun sen mökillä tekee jättikokoisessa muurikassa avotulen päällä.

Itse teen fiiliksen mukaan sen joko naudan ulkofileestä tai sisäpaistista. Sekaan sitten sipulia, valkosipulia, tomaattimurskaa ja valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Chiliä ja pippuria sitten sekaan maun mukaan - aivan taivaallista tavaraa ja syödään ehdottomasti jauhoisten (ei uusien) perunoiden keran.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
5 kiloa tuorechilejä tuli tilattua eräältä puutarhalta. Onneksi JuVii ja eräs muu ovat jakamassa tilauksen kustannuksia.

- Tinke-80
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
5 kiloa tuorechilejä tuli tilattua eräältä puutarhalta. Onneksi JuVii ja eräs muu ovat jakamassa tilauksen kustannuksia.

- Tinke-80
Heinältä ilmeisesti. Mitäs kaikkea siellä oli vielä jäljellä? Itse ajattelin tilata pari kiloa japenoja ja ainakin kilon championia. Molemmat aivan loistavia täytettyinä grillatessa. Jalapenoista ainakin osasta pitänee tehdä chipotlea savusammolla.

Eilen tuli nautiskeltua Gringos Locosin Diablo Burger. Chiliyhdistyksen jäsenenä pläjäyksen sai erinomaisen edulliseen asevelihintaan 10€ (norm 14,90). Oli varsin tulinen kokemus, muttei tuottanut isompaa tuskaa syödä. Talon habaneropyre on kyllä helvetillisen hyvänmakuista ja tietenkin tulista. Hampurilaisesta ylijääneet pyreet piti sitten kaapia ranskanpotuilla suuhun.

Jälkiruokaa odotellessa tuli viereiseen pöytään viiden hengen seurue nauttimaan myöskin Diablot. Oli varsin hauska seurata hemmojen ilmettä kun pääsivät itse asiaan. Syöminen muuttui perunoiden jälkeen hampparin mutusteluksi. Vettä hemmoilla meni toista kannua mieheen. Mitäänhän se ei chilin poltteeseen auta, päinvastoin. Olisi poikain kannattanut tilata tuopit maitoa, niin olisi poltetta helpottanut.

Eilinen nautinto kruunautui vielä kotona iltapalaksi nautitulla annoksella chipotlesalsaan dipattuja jalapeno-poppereita. Suosittelen kaikille. Ei mitenkään tulista, mutta erittäin maukasta naposteltavaa. Eilinen nautinto sitten kostautui aamutarpeilla varsin karvaasti. Kapsaisiini ei hajoa elimistössä, joten kaikki eilen nautittu tulisuus poistui aamulla rectumin kautta. Kokemus oli ikimuistettava.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Heinältä ilmeisesti. Mitäs kaikkea siellä oli vielä jäljellä? Itse ajattelin tilata pari kiloa japenoja ja ainakin kilon championia. Molemmat aivan loistavia täytettyinä grillatessa. Jalapenoista ainakin osasta pitänee tehdä chipotlea savusammolla.

Heinältäpä juuri. Kilo jalapenoja, 500g habanaroja, 1,5 kg lemon droppeja, kilo championeja sekä kilo jotain miedompia isoja chilejä joita on tarkoitus täyttää ja grillata. Kuvia laitan kunhan tilaus on saapunut.

- Tinke-80
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös