Eli siis kun nykyään laskettelusuksissa on tullut muotiin&urheilijoiden käyttöön nämä carving&tiimalasisukset jotka ovat hiukan ohuempia keskikohdastaan kuin kärjistä.
Suksethan pääsääntöisesti toimivat samalla lailla kuin luistimet joten...:
Voisiko olla mahdollista tehdä carving-luistimet joissa teriä ohennetaan keskeltä muutaman "millin" (millimetri saattaa olla jo liikaa mutta milli tarkoittaa tässä yhteydessä pientä yksikköä ja mikrometri taasen olisi jo hiukan....). Parantaisiko kyseinen toimenpide kääntymistä, siis pienen opettelun jälkeen, lisäisi jarrutustehoa ym. mitä carving-sukset aiheuttavat tavanomaisiin suksiin verrattuna.
Muutama mahdollinen ongelma joita itse mietin:
1. Säännöt, onko terän muoto määritelty juuri sellaiseksi kuin se on.
2. Sukset taipuvat ja mahdollistava maksimikanttaamisen l. koko kantti ottaa lumeen. Terä ei taivu joten...
3. Jarruttaessa todella jyrkästi terähän on kallellaan ja siitä pitäisi olla kosketuksissa jäähän vain etu- ja takaosat, ohennettu keskiosa olisi ilmassa.
4. Nykyinen terä on jo aika optimi koska jarrutukset ja vastaavat voi tehdä muutamassa kymmenessä sentissä joten onko tarvetta parempaan. Etenkin koska kyseessähän tulisi uusi formaatti jos c-luistimet olisivat selkeästi parempia.
Pieni säälittävä kaavakuva jotta jokainen ymmärtää mitä tarkoitan:
sivulta terä on tasainen
________
ylhäältä taasen
__ ___
--------
__--------___
Luonnollisesti siis loivemmat leikkaukset ym.
Suksethan pääsääntöisesti toimivat samalla lailla kuin luistimet joten...:
Voisiko olla mahdollista tehdä carving-luistimet joissa teriä ohennetaan keskeltä muutaman "millin" (millimetri saattaa olla jo liikaa mutta milli tarkoittaa tässä yhteydessä pientä yksikköä ja mikrometri taasen olisi jo hiukan....). Parantaisiko kyseinen toimenpide kääntymistä, siis pienen opettelun jälkeen, lisäisi jarrutustehoa ym. mitä carving-sukset aiheuttavat tavanomaisiin suksiin verrattuna.
Muutama mahdollinen ongelma joita itse mietin:
1. Säännöt, onko terän muoto määritelty juuri sellaiseksi kuin se on.
2. Sukset taipuvat ja mahdollistava maksimikanttaamisen l. koko kantti ottaa lumeen. Terä ei taivu joten...
3. Jarruttaessa todella jyrkästi terähän on kallellaan ja siitä pitäisi olla kosketuksissa jäähän vain etu- ja takaosat, ohennettu keskiosa olisi ilmassa.
4. Nykyinen terä on jo aika optimi koska jarrutukset ja vastaavat voi tehdä muutamassa kymmenessä sentissä joten onko tarvetta parempaan. Etenkin koska kyseessähän tulisi uusi formaatti jos c-luistimet olisivat selkeästi parempia.
Pieni säälittävä kaavakuva jotta jokainen ymmärtää mitä tarkoitan:
sivulta terä on tasainen
________
ylhäältä taasen
__ ___
--------
__--------___
Luonnollisesti siis loivemmat leikkaukset ym.