Buffalo-wings

  • 150 184
  • 360

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Wingsiasiassa on havaittavissa lievää kulttiutumista, jossa pääasia on se prosessi ja sen tietynlainen autenttisuus, eikä niinkään lopputuotteen laatu.
Minä olen koko ajan puhunut vain ja ainoastaan laadusta. Ihan sama, mikä soosi siinä on päällä ja minkä vuosikerran rasvassa ne on uppopaistettu, jos lopputulos on skeidaa. Suurin osa ei-siipipaikkojen siivistä on tuota skeidaa. Kotikonsteinkin saa parempaa. Kaikki eivät huomaa eroa. Siihen vaaditaan ensinnäkin se, että on joskus saanut hyvin valmistettuja siipiä.
 
En ole kasvissyöjä, mutta nämä wingssit ovat eettisesti jotain niin helvetin oksettavaa, etten tule ikinä koskemaan. Jollain kierolla tavalla keskiverto siipiensyöjä näyttäytyy mielessäni parikymppisenä tamperelaisena nuuskahuulena, joka pukeutuu harmaisiin salihousuihin ja muodikkaaseen pipoon tilaisuudesta riippumatta.
Kolmen vuoden takaa on taas viisastuttu, ja opittu se että noita helvetin siipiähän syövät lätkä-amis-poikien ohella myös naiset, lapset, aikuiset, maahanmuuttajat, tohtorit, turkulaiset, ja muutkin tavalliset ihmiset! Ja kaiken lisäksi olen kokeillutkin...! Hookissa, oliko se nyt sitten autenttista vai ei? Kastikkeeseen upotettuna tarjoilua en niin arvostanut, mutta kasan pari päällimmäistä vain dipattuna oli ihan jees kun olivat vielä lämpimiä. Ymmärrän, että siivillä käymisessä sosiaalisessa mielessä ja erotuksena muihin paikkoihin siipien syönnin käsillä puuhastelussa on oma viehätyksensä, mutta kulinaristisessa mielessä ei ole ainakaan juuri näitä siipiä hupaisine mutta ilmeisen perinteisine lisukkeineen tullut ikävä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olisiko ihan Texas Peteä, jos en väärin muista. Pariin vuoteen en ole kyseisessä ravintolassa käynyt, kun kerran hain kotiini siipiä ja ristikkoperunoita, enkä ollut erityisen tyytyväinen. Siivet puoliraakoja, kastiketta todella vähän ja perunat myöskin puoliraakoja. Jonoa ei ollut nimeksikään, joten ei voi laittaa edes tuon piikkiin. Sen jälkeen olenkin suosinut Lielahtikeskusta, Hookia ja Siipiveikkoja. Jonkin verran tulee myös muualla käytyä, mutta American Dinerissä ei enää ikinä, ainakaan siivillä.

Huonoja kokemuksia on vaikea unohtaa, eikä pidäkään. Kana huonosti kypsennettynä sisältää myös terveysriskin, mieluummin siis vähän yli kuin vähän alle. Texas Peteä se taitaa tosiaan olla mitä American Diner käyttää. Ylöjärvellä sijaitseva Siipibaari ansaitsee tulla mainituksi, erittäin hyvät siivet saa myös sieltä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Miksi kaikki käyttävät joko Siipiveikkojen tai Texas Peten kastikeita? Omaan makuun ylivoimaisesti paras valmiskastike on Frank's, joka vaikuttaa vähemmän etikkaiselta ja olen huomaavinani jopa voin makua taustalla. Eipä sillä, etteivätkö nuo muutkin ihan hyviä olisi, mutta varsinkin Siipiveikkojen soosit ovat mielestäni todella yliarvostettua kamaa.

Ravintoloista sen verran, että joka kerta siipiä tilatessani olen saanut ihan maistuvaa syötävää.
 

Glory Hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Club de hockey Canadien
Kastike koukuttaa kanansiipien kavereita | Yle Uutiset | yle.fi

En tiedä onko tämä vanha uutinen ollut täällä mutta Pirkanmaalla syödään siis lähes puolet koko maan kanansiivistä. Pirkanmaalta se lähti ja muu Suomi tulee edelleen hieman jälkijunassa.

Eikös Tampere ole (epä)virallinen Suomen siipikaupunki. Ainakin itse nyt jo 4 vuotta Tampereella asuneena voin sanoa että vanhassa kotikaupungissa Hämeenlinnassa ollaan vasta nyt keväällä tajuttu miten niitä "oikeita" siipiä tehdään. Ja tämäkin vain muutamassa ravintolassa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Leon , ostin jokin aikaa sitten Hesestä siipiä kun huomasin että sellaisiakin saa enkä voi suositella. Isoja, löysiä eikä ollenkaan rapeita pinnalta. Että ei Tampereellakaan ihan joka paikassa osata.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Leon , ostin jokin aikaa sitten Hesestä siipiä kun huomasin että sellaisiakin saa enkä voi suositella. Isoja, löysiä eikä ollenkaan rapeita pinnalta. Että ei Tampereellakaan ihan joka paikassa osata.
Hese onkin turkulainen kioski. Olen mä kerran syönyt siellä kebabinkin. Ei puhuta siitä.
 

Judge Dredd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi kaikki käyttävät joko Siipiveikkojen tai Texas Peten kastikeita? Omaan makuun ylivoimaisesti paras valmiskastike on Frank's, joka vaikuttaa vähemmän etikkaiselta ja olen huomaavinani jopa voin makua taustalla. Eipä sillä, etteivätkö nuo muutkin ihan hyviä olisi, mutta varsinkin Siipiveikkojen soosit ovat mielestäni todella yliarvostettua kamaa.

Ravintoloista sen verran, että joka kerta siipiä tilatessani olen saanut ihan maistuvaa syötävää.
Samaa mieltä noista siipiveikkojen kastikkeista. Liian suolaista omaan makuun. Poppamiehen kamikaze ja se hieman vähemmän tulisempi Poppamiehen kastike ovat mielestäni parhaat. Nämä siis jos tykkää ihan kunnolla tulisista siivistä. Siracha toimii myös ihan hyvin siipien kanssa. Texas petekään ei kyllä kovin erikoista mielestäni siipien kanssa ole, vaikka toimiikin ihan hyvin joissakin ruuissa. Tuota Frank`s kastiketta pitäisi kyllä testata.

Tietäiskö joku missä olisi Oulussa hyvät siivet? On jäänyt ravintolasiipien syöminen lähes olemattomiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Stadin Hook on vihdoin testattu. Eipä ollut alkuiltapäivästä ruuhkaa ja palvelu pelasi kiitettävästi. Siivet olivat juuri sitä tasoa, mitä toivoinkin. Ei häpeä tamperelaisille serkuilleen yhtään tämä paikka. Vahva suositus minulta. Jos ette noista tykkää, siivet eivät ole teidän juttu.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Keitin rasvakeittimessäni siivet tuossa joku aika sitten. Kypsiä ne oli, mutta ihan harmaita ja lössöjä. Mitä tein väärin?

170 astetta, keitin varmaan 12 min ja siivet oli Kariniemen kevytsuolattuja siipiä. Eli marinoimattomia.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
@lake79 12 minuuttia kuulostaa pitkältä ajalta, kun taas 170 astetta hiukan liian viileältä lämmöltä. Minä olen onnistunut joka kerta tällä metodilla: siivet ajoissa huoneenlämpöön, rasvan lämpö 180 asteeseen ja siivet keittimessä 8min, korkeintaan kahdeksan ja puoli. Ajat ovat oikeasti oltava melko optimoituja. Huomaahan sen kananmunia keittäessäkin, että parin minuutin heitto tuottaa aivan eri koostumuksen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Rasvakeittimen ohje sanoi 170. Pitää kokeilla ensi kerralla Atrian maustamattomia ja 180 lämmöllä 8min.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tulipas hyviä wingsejä, kun oikein ameriikkalainen keittiömestari niitä väänsi tuossa Super Bowlia odotellessa. Kahdeksan kiloa neljään mieheen, ehkä hieman ylimitoitettua...

Jotain Kariniemen hunajamarinoituja wingsejä ostettiin 11 pkt.

Valutettiin marinadit pois, pannulla hyvin väriä molemmin puolin. Tämän jälkeen 130-asteisessa öljyssä jonkin aikaa, kunnes lepäämään. Lopulta paisto 180-asteisessa öljyssä, jolloin niistä tuli uskomattoman rapeita ja sopivan mustia.

Päälle Frank'sin jotain soosia ja jotain makeampaa wings-soosia sekä voisulaa.

Pari tuntia koko operaatiossa meni, kun oli melko snadi rasvakeitin.

Ensi vuonna uudestaan!
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suurimmalla osalla siipipaikoista on ikävä tapa lyödä ne siivet sinne soosin joukkoon lillumaan.Rapsakka pinta menee pilalle enkä muutenkaan suuremmin nauti noista etikkavoiliemistä. Suurin osa wingskastikkeista on törkeän yliarvostettuja.

Lisukkeena ei myöskään saa tarjota mitään sellereitä tai aurajuustodippejä joka on aina hirveää vaikka muuten aurajuustosta pidänkin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suurimmalla osalla siipipaikoista on ikävä tapa lyödä ne siivet sinne soosin joukkoon lillumaan.Rapsakka pinta menee pilalle enkä muutenkaan suuremmin nauti noista etikkavoiliemistä. Suurin osa wingskastikkeista on törkeän yliarvostettuja.

Lisukkeena ei myöskään saa tarjota mitään sellereitä tai aurajuustodippejä joka on aina hirveää vaikka muuten aurajuustosta pidänkin.
Mitäs siinä pitää sitten tarjota? Tämä on siis ihan oikea kysymys, en hirveästi ole wingsejä syönyt.
 

ipaz

Jäsen
Lisukkeena ei myöskään saa tarjota mitään sellereitä tai aurajuustodippejä joka on aina hirveää vaikka muuten aurajuustosta pidänkin.

Selleri ja aurajuustodippi on ainoa oikea alkuperäinen tapa tarjoilla wingsit jo vuodesta 1964 Buffalon Anchor Barin omistajan Teressa Bellissimo pikaisesti pojalleen ja tämän kaverille tarjoileman siipisetin mukaisesti.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Selleri ja aurajuustodippi on ainoa oikea alkuperäinen tapa tarjoilla wingsit jo vuodesta 1964 Buffalon Anchor Barin omistajan Teressa Bellissimo pikaisesti pojalleen ja tämän kaverille tarjoileman siipisetin mukaisesti.

Tämä koko wingshomma tuntuu välillä olevan tietynlaista kulttiutumista kuten joku olikin jo aiemmin maininnut. Tehdään kaikki sillä samalla traditiolla vaikka lopputulos olisi parempi jollain muulla tavalla.

Sellerin vaihto vaikka kurkuksi,aurajuustodipin tilalle valkosipulidippi ja siipikastike erilliseen astiaan kuin siivet jonne niitä voi sitten dipata. Parhaimman soosin olen saanut kotona ihan voilla,texas petellä ja cayennepippurilla. Ja tätähän ne kaikki kaupallisetkin sörsselit pohjimmiltaan ovat,siksi tuntuu hassulta jos jonkun mielestä vaikka Siipiweikkojen tavara on parasta eikä muuta voi syödä.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Selleri ja aurajuustodippi on ainoa oikea alkuperäinen tapa tarjoilla wingsit jo vuodesta 1964 Buffalon Anchor Barin omistajan Teressa Bellissimo pikaisesti pojalleen ja tämän kaverille tarjoileman siipisetin mukaisesti.
Sen verran täytyy saivarrella että tuskin tämä Teressa sentään aurajuustodippiä on tarjoillut.
 

ipaz

Jäsen
Tämä koko wingshomma tuntuu välillä olevan tietynlaista kulttiutumista kuten joku olikin jo aiemmin maininnut. Tehdään kaikki sillä samalla traditiolla vaikka lopputulos olisi parempi jollain muulla tavalla.

Ei kai sitä ketään kiellä etteikö erilaisia varioita saisi olla ja kehitellä. Tottakai saa ja moni niistä on varmasti paljon paljon parempia kuin alkuperäinen selleri ja sinihomejuusto (@Wizzö) kombinaatio. Mutta kun sanoit ettei wingsejä saa tarjoilla em. lisukkeiden kera koska ne ovat mielestäsi hirveää pisti puuttumaan asiaan. Alkuperäinen on aina alkuperäinen, mutta onhan sitä Coca-Colankin makua muutettu vuosien varrella.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai sitä ketään kiellä etteikö erilaisia varioita saisi olla ja kehitellä. Tottakai saa ja moni niistä on varmasti paljon paljon parempia kuin alkuperäinen selleri ja sinihomejuusto (@Wizzö) kombinaatio. Mutta kun sanoit ettei wingsejä saa tarjoilla em. lisukkeiden kera koska ne ovat mielestäsi hirveää pisti puuttumaan asiaan. Alkuperäinen on aina alkuperäinen, mutta onhan sitä Coca-Colankin makua muutettu vuosien varrella.

Mutta kun ne eivät ole pelkästään minun mielestäni hirveitä.

Jos ison miesporukan käydessä syömässä siipiä ja ruokailun jälkeen suurin osa sellereistä ja aurajuustodipeistä on syömättä kertoo se että ne ei maistu kovin monelle, kuitenkin porkkanat ja muut dipit katoavat lautasilta.

Miksi tarjota automationa jotain mikä lentää 80% biojätteeseen?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en ole perehtynyt Wings-kulttuuriin ja resepteihin juuri ollenkaan mutta noin muuten hyvän ruoan ystävänä ja jonkinmoisena kulinaristina ihmettelen aina välillä edes sitä soosin tarvetta. Eikö kuivamauste riitä, itse diggaan juuri siitä rapsakasta maukkaasta pinnasta/nahasta. En haluaisi sitä enään litkussa uittaa vaikka hyvää litkua olisikin. Kuivaahan se ei ole koska vapaavalintainen juoma on sitä varten.

_
 

ipaz

Jäsen
Kyllä aika monessa paikassa voi tilata kastikkeen myös erikseen ja dippailla siipiä sitten oman maun mukaan. Ystävällisesti voi myös kertoa tarjoilijalle että ei selleriä kiitos, jos se ei maistu. Moni ravintola tarjoilee sellerin tilalla kurkkua varmaan juuri siksi kun selleri ei monelle maistu. Itselleni käy molemmat vihannekset, mutta dipin pitää kyllä olla sinihomejuustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös