Buffalo-wings

  • 150 185
  • 360

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Huomasin, että ko. ruualle ei ole omaa ketjua. Ja sellaisenhan tämäkin ruoka ansaitsee. Kyseessä on siis broilerin siipi, joka uppopaistetaan ja pyöritetään maustekastikkeessa.

Tältä ne sitten näyttävät, aika lähelle kyllä.

Herkku on kotoisin Buffalosta (tietenkin) ja ensimmäisen kerran niitä on tarjottu 3.10.1964 Anchor Bar:ssa. Idean takana oli Teresa Bellissimo, joka aviomiehensä Frankin kanssa keksi uppopaistaa siipiä ja pyörittää niitä maustekastikkeessa.

Sen jälkeen nämä levisivät pitkälti ja Suomesta niitä on saanut 1990-luvun alkupuolilta lähtien. Ainakin Lempäälästä, nimimerkki dude korjannee asiaa. En tiedä onko muualla ollut niitä aikaisemmin. Tuote oli alkujaan suosittu ravimiesten keskuudessa ja siitä se levisi kiekkoilijoiden pariin. Nykyään Tampereelta löytyy useampikin paikka, missä wingsejä tarjoillaan. Ensimmäinen paikka taisi olla Siipiweikot Aleksanterinkadulla. Itse suosin Hookia Kehräsaaressa, mutta muutkin paikat käyvät.

Tänä vuonna on itselläni alkanut buumi, ja lähes joka viikko on pakko saada siipiä. Aikaisemmin niitä tuli syötyä harvakseltaan.
Vain naispuoleiset ihmiset syövät miedompia kuin hot-merkinnällä olevia siipiä.
Esim. Hookista löytyy kastikevahvuudet mild,medium,hot,x-hot sekä suicide.

Siivet tarjoillaan sinihomejuustodipin, selleri- sekä porkkanatikkujen kera. Itse otan yleensä jonkinsortin perunat kyytipojaksi. Ja aina hot-vahvuudella tietysti. Päivästä riippuen kylmä olut menee myös.

Suomesta näitä saa monesta paikasta, mutta tuntuu että Tampereella ja lähikunnissa nämä tiedetään parhaiten.
Jos kiinnostaa tehdä omia siipiä, niin tuossa on ohje.

Ja kun kyseessä on jenkkiruoka, niin totta kai sillä on myös omat festivaalit.

Tampereella käymme usean Jatkoajasta tutun nimimerkin kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti tukahduttamassa orastavan siipi-nälän. Mielummin usein, kuin harvoin. Tähän ei voi kyllästyä.

Oletko itse tutustunut kyseessäolevaan ruokaan mitenkään?
 

TML

Jäsen
Itse käyn Hookissa melko ahkeraan, mutta kerran maistettuani Buffalo-siipiä, ei tarvitse niitä toista kertaa kokeilla. Buffalo siivet eroavat "normi" siivistä juuri tuolla makeudella. Itse en pitänyt lainkaan tästä makeudesta, vaan siipien pitäisi nimenomaan olla tulisia. Hot-kastikkeella tulee syötyä aina Hookissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
B1 kirjoitti:
Oletko itse tutustunut kyseessäolevaan ruokaan mitenkään?

Olen toki. Tampereella noita on tullut syötyä Hooksissa erinäisiä kertoja. Tämän lisäksi olen syönyt näitä viime syyskuussa juurikin niiden syntysijoilla, eli Buffalossa. Anchor-baariin en mennyt, koska kyseinen paikka sijaitsi noin kolmen kilometrin päässä Buffalon linja-autoasemalta, ja Yhdysvalloissa kun ei löydy terrori-iskun mahdollisuuden vuoksi paikkaa, mihin jättää matkalaukku siksi aikaa. Näin ollen kulutin New Yorkin bussin odotteluun liittyneen ajan linja-autoaseman läheltä löytyneessä siipipaikassa.

Koska Amerikassa oltiin, kaikki on suurta ja mahtavaa. Myös siivet. Kokoa näillä oli 2x enemmän, kuin suomalaisilla. Geenimanipulaatio rules.

Suomessahan on tapana tarjota useammallakin kastikkeella, kuten tuossa jo mainitsitkin. Buffalossa oli vaihtoehtoja tasan kaksi: Regular ja Barbeque. Itse otin tuon regularin, eli ilman mitään soosia. Toimi muuten helvetin hyvin sekin. Wingseissä maistui se sama maku, kuin Suomessakin, mutta sitä sottaavaa kastiketta ei tullut nyt mukaan.

Olen pariin kertaan ostanut sekä näitä "normaalikaupoista" löytyviä Hornet-merkkisiä siipiä, että Lidlistä löytyviä Hot Wingsejä. Kyllä niitäkin syö, mutta se jokin puuttuu. Mietin pitkään, että mikä mauste se olisi. Sitten tajusin: viinietikka. Viinietikkaa ei taloudestani löydy, mutta tein sitten Lidlin wingseille kastikkeen, johon sekotin hieman rypsiöljyä, omenaviinietikkaa ja tulista salsa-kastiketta. Sitten kaadoin koko komeuden wingsien sekaan. Maku parani merkittävästi, mutta tietenkään ei päästy lähellekään sitä oikeaa. Hyvä korvike kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
TML kirjoitti:
Itse käyn Hookissa melko ahkeraan, mutta kerran maistettuani Buffalo-siipiä, ei tarvitse niitä toista kertaa kokeilla. Buffalo siivet eroavat "normi" siivistä juuri tuolla makeudella. Itse en pitänyt lainkaan tästä makeudesta, vaan siipien pitäisi nimenomaan olla tulisia. Hot-kastikkeella tulee syötyä aina Hookissa.

Öö, siis, kaikki nämä siivet ovat kyllä juurikin näitä Buffalo-wingsejä. Näissä tulisissa tulee vaan kyytipoikana tuo hot-kastike.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heh, luulin otsikon perusteella, että tässä on avattu ketju 4.1.1976 pelatusta ottelusta Buffalo Sabres - Krylja Sovetov (Soviet Wings), jossa kotijoukkue kuritti venäläisiä maalein 12-6.

Mutta tämä ketju tuo veden kielelle. Jatkakaa.
 

kepardi

Jäsen
Siipiä tullut syötyä reilut 10 vuotta. Lempäälään tulivat ensimmäisenä ainakin näille seuduille ja käsittääkseni sama omistaja perusti Siipiweikot Tampereelle.

Nykyään tulee syötyä n. 2 kertaa kuukaudessa ja monien kokeilujen jälkeenkin olen aina saanut todeta Siipiweikot ehdottomaksi ykköspaikaksi. Vaimonkin opettanut niitä syömään, alkujaan hän ei voinut sietää edes siipien hajua.

Yleisin annos itsellä 16 mediumia + combo (sipulirenkaita, mozzarella- ja jalapeno/cheddartikkuja) ja kylmää olutta tietysti juomana. Negatiivisena puolena suht korkea hinta, hiljattain Siipiweikoissa vielä hintoja nostettukin. Tosin hyvästähän kannattaa maksaa.

Kaupan siipiä tulee myöskin syötyä silloin tällöin. Eivät tosin ole lähelläkään aitoja. Mutta uunissa kun pitää rapeuden saavuttamiseksi pitempään kuin paketissa on suositeltu ja tekee kastikkeeksi vaikkapa Taco-dippiä, niin ihan syötävää tulee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viime vuonna kävin muutaman paikallisen opastuksella Siipiweikoissa syömässä perussetin ja vei kyllä kielen mennessään. Muutenkin koko ruokailutapahtuma oli jollain tapaa erilainen kuin normi setti tavallisessa raflassa/pikaruokapaikassa, tiedä sitte mikä siinä viehätti.

On se hitto kun (tietääkseni?) Helsingissä ei vieläkään ole yhtään wings-paikkaa. Forumin pohjakerroksessa on joku kiska josta niitä saa mutta maku on jotain aivan muuta kuin esim. Siipiweikkojen vastaavilla. Älkää siis käykö siellä ettei ala turhan päiten v*tuttamaan.
 

kepardi

Jäsen
Jakke Huuliparta kirjoitti:
On se hitto kun (tietääkseni?) Helsingissä ei vieläkään ole yhtään wings-paikkaa. Forumin pohjakerroksessa on joku kiska josta niitä saa mutta maku on jotain aivan muuta kuin esim. Siipiweikkojen vastaavilla. Älkää siis käykö siellä ettei ala turhan päiten v*tuttamaan.
Siipiweikot mainostaa sivuillaan useampaakin paikkaa Helsingissä joista pitäisi Hot wingsejä saada, http://www.hotwings.fi/paikat.html. Tosin Tampereellakin ollut parissa paikassa tuota samaa ongelmaa kuin sinäkin kerroit, eli vaikka pitäisi olla samaa tavaraa kuin Siipiweikoissa, niin maku kuitenkin aivan erilainen. On tuossa nyt kuitenkin muutama paikka joita testata :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Kenji kirjoitti:
Siipiweikot mainostaa sivuillaan useampaakin paikkaa Helsingissä joista pitäisi Hot wingsejä saada, http://www.hotwings.fi/paikat.html. Tosin Tampereellakin ollut parissa paikassa tuota samaa ongelmaa kuin sinäkin kerroit, eli vaikka pitäisi olla samaa tavaraa kuin Siipiweikoissa, niin maku kuitenkin aivan erilainen. On tuossa nyt kuitenkin muutama paikka joita testata :)

Se oli juuri tuo Southern Fried Chicken joka on Forumissa. Ei tartte ainakaan sitä kokeilla.
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Kyllä tuota "Amerikan herkkua" on tullut aika tavalla nautittua ja useassa paikassa mukaan lukien tuo Buffalon Anchor Bar josta idea lähti liikkeelle. Kun aikanaan asuin 7 v Rochesterissa (1h Buffalosta) niin oli wings kulttuuri siellä aika vahva, joka pizzeria ja sporttibaari piti listallaa erilaisia siipiä.

Parhaat wingsit sai http://www.bathtubbillys.com/DailyMenu3.htm tästä paikasta jossa tuo inferno oli jo "aikas tulinen". Toinen suosikkimestani jossa olimme usein wingseillä pelin jälkeen on ESL Sports Centren sporttibaari.

Pari kautta tuli myös valmennettua rullalätkän RHI ja MLRH ammattilaissarjoissa Buffalo Wings joukkuetta.

Suomessa en ole löytänyt mistään yhtä hyviä wingsejä kuin mihin tuli Rochesterin aikoina totuttua.

Jukka
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakkohan noita on käydä testaamassa kun tätä ketjua on lukenut.. varmaan heti nyt perjantaina salitreenin jälkeen kun on vielä armoton nälkä !
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Stevie kirjoitti:
Pakkohan noita on käydä testaamassa kun tätä ketjua on lukenut.. varmaan heti nyt perjantaina salitreenin jälkeen kun on vielä armoton nälkä !

Syö sitten reilusti siipiä, nälän takiahan näitä EI syödä, vaan maun.

Mutta oman nälkäni tosin vie 10 siipeä ja kierreranskalaiset Siipiweikoissa yleensä, joskin nälkä tulee takaisin sitten jo parin tunnin päästä. Siipiweikkoja siis suosin ja viimeksi eilen olin, kebabbikin jäänyt jo vähemmälle suosiossa näiden taivaallisten keksintöjen rinnalla.

Itsekin käyn jatkoaikaporukassa syömässä siipiä ja joka kerta ollut hyvää, niin Hookissa, kuin Weikoissakin. Vettä ja/tai olutta aina siipien lisänä tottakai.
Suosittelen kyllä ihan jokaiselle, rok rok.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jakke Huuliparta kirjoitti:
On se hitto kun (tietääkseni?) Helsingissä ei vieläkään ole yhtään wings-paikkaa.

Cantina West ei ole wings-paikka mutta sieltä siipiä löytyy alkupalalistalta. Sen verran herkkua että tullut tilattua tuplana ja vedettyä pääruokana. CW:n siivet eivät ole kastikkeessa vaan niitä saa itse dippailla. Suositellaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jukka Ropponen kirjoitti:
Kyllä tuota "Amerikan herkkua" on tullut aika tavalla nautittua ja useassa paikassa mukaan lukien tuo Buffalon Anchor Bar josta idea lähti liikkeelle. Kun aikanaan asuin 7 v Rochesterissa (1h Buffalosta) niin oli wings kulttuuri siellä aika vahva, joka pizzeria ja sporttibaari piti listallaa erilaisia siipiä.

Pakko kysäistä, että olivatko nuo Achor Barin siivet edukseen erottuvia, vai käytännössä samaa kategoriaa, kuin muutkin alueen baareissa tarjotut? Eli tuoko nostalgia jonkun toimivan lisä-aromin näihin? :)
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Onko kukaan maistanut Tammelantorilla Tampereella sijaitsevan Aamusini Kahvilan siipiä? 7,5e maksaa 7 siipeä ja ranskalaiset.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
jiihoo kirjoitti:
Miten nämä Buffalo-Wingsit poikkeavat Atrian horneteista.
Yhtä paljon kuin itse tehty olut panimon vastaavasta. Ilman rasvakeitintä noista tulee vaan erilaisia. Itse en ole koskaan horneteista juuri perustanut. Jos osaisi tehdä kunnollisen dipin, tai saisi ostettua jostain (kai ne siipiravintolat maksua vastaan niitä mukaan antaisivat), voisi joskus kokeilla hornettejakin. Tosin, siipien syönti on sosiaalista hommaa. Eikä se vaadi yleensä edes nälkää. Kunhan pääsee siiville.

Täytyy varmaan laittaa nämä Tampereen kolme oikeaa siipiravintolaa uusintatarkkailuun. Tämänpäiväinen vierailu Speak Easyssä oli niin positiivinen kokemus, että Siipiweikkojen kakkostila ei olekaan enää selviö. Joko kastikkeeseen on tehty muutoksia, tai sitten parilla edellisessä vierailulla joku muu oli pielessä. Tällä kertaa annoksessa ei ollut mitään vikaa. Ei ainakaan maistunut niin etikkaiselta kuin Weikkojen kastike. Tätä muuten ei hoksaa, ellei käy välillä Hookissa maistamassa parempaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole vielä maistanut ko. siipiä, mutta täytynee joskus kokeilla. Lähtökohtaisesti en kyllä välitä tippakaan kanan siipipaloista, eihän niissä ole syötävää siihen sotkuun ja syömisen vaikeuteen nähden. Onko homma niin, että niissä nautitaan käytännössä friteeratusta nahasta eri mausteliemien kera? Kuulostaa herkulliselta...

Onko kellään kokemuksia jyväskyläläisistä siivistä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
sampio kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en kyllä välitä tippakaan kanan siipipaloista, eihän niissä ole syötävää siihen sotkuun ja syömisen vaikeuteen nähden.
Niin, miksi ottaa vain tilkka konjakkia, kun voi ottaa vaikka koko kopan kaljaa?

Ei siiville lähdetä tosiaankaan ensisijaisesti siksi, että saa pötsinsä täyteen. Eihän baariinkaan mennä lähtökohtaisesti siksi, että on jano. Siiville sydämensä menettäneet ymmärtävät tämän. Loput eivät.
 

kepardi

Jäsen
sampio kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en kyllä välitä tippakaan kanan siipipaloista, eihän niissä ole syötävää siihen sotkuun ja syömisen vaikeuteen nähden. Onko homma niin, että niissä nautitaan käytännössä friteeratusta nahasta eri mausteliemien kera? Kuulostaa herkulliselta...
Aika monella on juuri tämä sama harhaluulo, eli verrataan esim. kanankoipiin ja muihin vastaaviin, joissa nahka on ällöttävän pehmeää ja syöminenkin melkoista rääpimistä. No ei siipienkään syöminen mitään siistiä hommaa välttämättä ole, mutta pinta on rapea ja maukas eikä todellakaan samanlainen kuin jossain seisovien pöytien "nuijissa".
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Leon kirjoitti:
- - -
Ei ainakaan maistunut niin etikkaiselta kuin Weikkojen kastike. Tätä muuten ei hoksaa, ellei käy välillä Hookissa maistamassa parempaa.

Syksyllä Tampesterissa vieraillessani minut väkisin vietiin Siipiweikkoon wingseille, eikä siinä mitään pahaa, päinvastoin. Siivet olivat erittäin hyviä, mutta. Mietin jo pidemmän aikaa, että mikä siinä kastikkeessa oli kun jokin sivumaku tuntui ei-niin-hyvältä. Mutta sehän oli juuri tuo etikkaisuus, kiitos Leon.

Aikoinaan kyllästyin kaupan grillauskastikkeisiin juuri niiden etikaisuuden takia ja aloin tehdä grillauskastikkeet itse, ja ilman etikkaa. Kuten teen edelleenkin, mutta se on toinen juttu.

Täytyypä käydä tsekkaamassa tuo Hook kun seuraavan kerran Tampesteriin eksyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leon kirjoitti:
Ei siiville lähdetä tosiaankaan ensisijaisesti siksi, että saa pötsinsä täyteen. Eihän baariinkaan mennä lähtökohtaisesti siksi, että on jano. Siiville sydämensä menettäneet ymmärtävät tämän. Loput eivät.
Niin, pitäisi ensin maistaa, että voisi ymmärtää. Eihän mikään rasvainen voi läpeensä pahaa olla, mutta ennakkoluulo siipiä kohtaan on jonkinmoinen. Ja ruokailu sosiaalisena tapahtuma on likimain hanurista, eritoten jos ruoka on sotkuista sorttia. Hymyile siinä sitten teennäisesti kaverin huonoille jutuille, kun jänteitä roikkuu hampaiden välistä ja naama on oranssina spicy-saucesta.

Mutta aivan varmasti maistan näitä siipiä, kun vain tarjolle sattuu. Onpahan sitten enemmän perusteita marinalle.
 
Viimeksi muokattu:

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Onko joku turkulainen palstaveli käynyt Naantalin aurinkoisessa maistamassa näitä? Onko maku mistään kotoisin?

Vastaan itselleni; kaameeta paskaa.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Itse olen kerran syönyt kyseisiä Buffalo wingseja.

Se oli Kanadassa kesällä -98. Olin moikkaamassa erästä Suomessa pelannutta jääkiekkoilijaa, ja kävimme pelaamassa kierroksen golfia, jonka jälkeen sitten kävimme syömässä näitä maankuuluja kanansiipiä. Tulisuusasteita oli alkaen hot-nimikkeestä dog hot-asteeseen. Otin sitten sen dog hot:n alapuolella asteikossa olleen extra hot-annoksen ja olihan sekin kohtalaisen tulista.

Täytyy sanoa että oli erittäin herkullisia! Söin annoksen ranskalaisten kanssa. Ainoa mikä oikeasti harmittaa oli se, että Molson sen ruuan kanssa maistui aika huonolta... Muutenhan Molson on kenties maailman parasta olutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös