Kiekko-Espoon juniorimyllyn tuoreimmat timantit

  • 76 775
  • 177
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ainakin johonkin peliin jo tällä kaudella Seppälän sijasta seiskapakiksi - mikäettei?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
J Mulle kerrottiin että olisi siirtynyt jo satavarmasti pois espoosta viime kauden jälkeen.
Kyllähän ton Vainion lähtemistä pidettiin satavarmana. Tiedä sitten mikä on muuttanut mielen. Oisko sillä jotain tekemistä että Lehterä on ensi kaudella nyt valmennustiimissä? Vai onko se motivoinut jäämään kun noille nuorille bluespuolustajille on anettu tällä kaudella hyvin luottoa. Voihan se olla että on vaan löytänyt jonkun pitämisen arvosen typyn tai sitten toi yliopisto kuvio ei napannut tai ei päässy sinne minne halusi. Mene ja tiedä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Veeti Vainio teki sitten Bluesin kanssa 2+1 vuotisen sopparin! Linkki Blues.fin juttuun.
Tämä on loistouutinen! Harmi vaan, että sopimus ei ole pidempi. Veikkaan, että Lehterällä on ollut iso rooli tässä. Toivottavasti ei vaan ole mennyt lupaamaan liikoja ja tallonut Ahon varpaille. No jokatapauksessa hieno homma!
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Harmi vaan, että sopimus ei ole pidempi.
No varmaan tossa on ideana että kolmen vuoden jälkeen sitten katsellaan mm. palkkaa uudestaan (joka ei varmaan nyt ole kovin suuri?) ja ollaanko molemmin puolin tyytyväisiä. Tai jos vaikka Vainion draftaa joku NHL jengi niin ehkä ne tekee sen sopparin jne.

Kuten tosta Blues.fin jutussa mainitaan niin tossa sopparissahan toi optio on muuten molemmilla osapuolilla. Muistan joskus jutusteleeni tällä saitilla jonkun kanssa siitä onko tuollaisia moleminpuolisia optioita edes olemassa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kuten tosta Blues.fin jutussa mainitaan niin tossa sopparissahan toi optio on muuten molemmilla osapuolilla. Muistan joskus jutusteleeni tällä saitilla jonkun kanssa siitä onko tuollaisia moleminpuolisia optioita edes olemassa.
Miten näistä asioista saadaan aina väännettyä niin hankalia... Eikös tuossa ole vaan kyse siitä, että toisen kauden jälkeen seura ja pelaaja istuvat pöydän ääreen ja jutellaan, haluaako pelaaja jatkaa seurassa nykyisellä sopparilla ja haluaako seura pitää miehen joukkueessa nykyisellä sopparilla.. Tarvittaessa solmitaan ihan uusi, rahakkaampi ja pidempi soppari tai sitten tiet eroavat... Yhtä kuin seuran ja pelaajan optio. Ei tää oo niin vaikeeta....
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Miten näistä asioista saadaan aina väännettyä niin hankalia... Eikös tuossa ole vaan kyse siitä, että toisen kauden jälkeen seura ja pelaaja istuvat pöydän ääreen ja jutellaan, haluaako pelaaja jatkaa seurassa nykyisellä sopparilla ja haluaako seura pitää miehen joukkueessa nykyisellä sopparilla.. Tarvittaessa solmitaan ihan uusi, rahakkaampi ja pidempi soppari tai sitten tiet eroavat... Yhtä kuin seuran ja pelaajan optio. Ei tää oo niin vaikeeta....

Vielä jos osaat kertoa miten tuo poikkeaa tilanteesta jossa tehdään vain 2-vuotinen sopimus, niin sitten tää ehkä selkenis. Mun mielestä siis ei mitenkään.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Vielä jos osaat kertoa miten tuo poikkeaa tilanteesta jossa tehdään vain 2-vuotinen sopimus, niin sitten tää ehkä selkenis. Mun mielestä siis ei mitenkään.
Eihän se paljoa eroakaan, lähinnä sillä että pelaajan ja seuran on tultava pöytään keskustelemaan seuraavasta kaudesta sen sijaan, että pelaaja voisi suoraan neuvotella toisen seuran kanssa ja option astuessa voimaan, palkka+bonukset jne. pysyvät samana. Varmasti optioon kuuluu tietyt reunaehdot jos vain toinen osapuoli haluaisi ottaa option käyttöön, mutta noista tuskin kerrotaan koskaan julkisuuteen. Enkä väitä, että tietäisin nämä asiat satavarmasti, minusta tuossa ei vaan ole mitään outoa, että soppariin laitetaan lisävuosi molempien optiolla...
 

Mahti

Jäsen
Hienoa että ovat saaneet sopimuksen aikaiseksi, toivottavasti pääsee pelaamaankin..... Pojallahan on muutoin KHL-varauskin, narreihin.
 
Hienoa että ovat saaneet sopimuksen aikaiseksi, toivottavasti pääsee pelaamaankin..... Pojallahan on muutoin KHL-varauskin, narreihin.
Shh. Älä kerro sitä sille. Nämä KHL-varauksethan on yleensä ihan hauskoja, kun pelaajat ei niistä tiedä mitään.

Hyvä sopimus ja Ahohan on halunnut Veetin rinkiin jo pidemmän aikaa, joten eiköhän sitä peliaikaakin ole luvassa. Itse en missään vaiheessa uskonut siihen, että Vainio lähtisi ison meren tuolle puolen. Noin lahjakkaat pelaajat yleensä menevät ns. normaalia reittiä kohti unelmaansa (NHL) ja ne kehityksessä pikkasen jäljessä olevat saavat yleensä annettua enemmän näyttöjä noiden Amerikan junnuliigojen kautta.

Aho vois lyödä miehen siihen 2.ylivoimalle O'Connorin (joojoo kaks raittia) kanssa. Ei se vois siltä YV-kentältä ainakaan huonommin mennä kuin nykyään (2.ylivoimahan lähinnä ottaa jäähyjä).
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
No varmaan tossa on ideana että kolmen vuoden jälkeen sitten katsellaan mm. palkkaa uudestaan (joka ei varmaan nyt ole kovin suuri?)
Neuvotteluasema: yliopistoon lähdöllä "uhannut" huippulupaus sekä pakkipulasta kärsivä seura jonka pelaajapolitiikkaa on kyseenalaistettu ja joka on luvannut omille junnuille vastuuta tulevaisuudessa. Tuossa neuvottelussa kaikki valtit on kyllä olleet Vainiolla, joten palkka on varmaan kaverin ikään nähden varsin hyvä. Mutta tuskinpa silti mikään päätä huimaava.

Olisikohan debyytin paikka jo lauantaina? Sepi pelaa seitsemäntenä pakkina muutaman hassun minuutin per ilta joten ne minuuutit voi yhtä hyvin antaa Veetille edes yhden ottelun ajan. Saisi ensituntuman liigaan ja on astetta valmiimpi jos kevään mittaan tulee lisää takaiskuja pakistoon.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Tässä casessa on tosi paljon mielenkiintoisia asioita, mutta lopputulemana silti todella hieno homma että tämän tason lahjakkuus Espooseen sopparin sorvasi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Veeti Vainio teki sitten Bluesin kanssa 2+1 vuotisen sopparin! Linkki Blues.fin juttuun.
Mitä? Eihän kukaan junnu halua pelata Ahon alaisuudessa, eikös se näin mennyt?

Hienoa että nimet on paperissa mutta miten tämä uutinen nyt pitää tulkita : onko se siis voimassa 2017 asti ja siihen päälle optio kaudesta 2017-18? Itse ainakin tulkitsen näin lauseista "Espoo Blues on solminut puolustaja Veeti Vainion kanssa 2+1-vuotisen sopimuksen. Sopimus kattaa myös loppukauden 2014-15." . Jatkoaika sen sijaan näyttää uskovan että sopimus on muodossa 2016 (2017).
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Hienoa että nimet on paperissa mutta miten tämä uutinen nyt pitää tulkita : onko se siis voimassa 2017 asti ja siihen päälle optio kaudesta 2017-18? Itse ainakin tulkitsen näin lauseista "Espoo Blues on solminut puolustaja Veeti Vainion kanssa 2+1-vuotisen sopimuksen. Sopimus kattaa myös loppukauden 2014-15." . Jatkoaika sen sijaan näyttää uskovan että sopimus on muodossa 2016 (2017).
Itse ymmärsin tuon niin, että sopimus on tämä kausi+2+1. Tuosta +1:stä en osaa sanoa mitään. Lieko sitten sovittu, että palkkaa tarkistetaan tuolloin ja mikäli pelaaja ei halua jatkaa, voi hän hakea isompaa palkkaa muualta. Toisaalta, jos seura ei halua jatkaa sopimus, ei korvauksia tarvitse maksaa. Puhdas arvaus siis. Muuten en kyllä käsitä tuota "optiota".
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tuosta +1:stä en osaa sanoa mitään. Lieko sitten sovittu, että palkkaa tarkistetaan tuolloin ja mikäli pelaaja ei halua jatkaa, voi hän hakea isompaa palkkaa muualta. Toisaalta, jos seura ei halua jatkaa sopimus, ei korvauksia tarvitse maksaa. Puhdas arvaus siis. Muuten en kyllä käsitä tuota "optiota".
Kyllähän näitä molemminpuolisia optioita yritetään välttää mutta kuten Honejsekin ja Zamorskyn sopimuksissa luulen että tässä on kuitenkin määritelty monet perusasiat. Luulen että palkka on määritely, samoin ehdot/pykälät millä kumpikin osapuoli pääsee sopimuksesta eroon ja/tai millä optio laukeaa eli astuu voimaan kaudelle 2017-18. Pidän tätä kyllä askelta parempana kuin pelkkää 2-vuoden sopimusta koska tässä kuitenkin lähtökohtaisesti on aikomus sitä jatkaa. Sitten kuten veli @Blågula mainitsi niin tässä casessa Bluesilla ei nyt niitä valtteja ollut käsissään joten kyllä minä tämän hyväksyn. Summa summarum kuitenkin erittäin hyvä ja imagollisesti tärkeä sopimus tähän paikkaan. Ja en kyllä millään voi kritisoida sopimusta lyhyeksi, eivät tämän tason lupaukset suostu tekemään 4-5 vuoden liigasopimuksia tuon ikäisinä. Tai vaikka suostuisivatkin väitän että heidän agentti neuvottelee sen lyhyemmäksi/sisältäen ehtoja.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuossa neuvottelussa kaikki valtit on kyllä olleet Vainiolla, joten palkka on varmaan kaverin ikään nähden varsin hyvä. Mutta tuskinpa silti mikään päätä huimaava.
Juu kyllä se Vainio varmaan tienaa enemmän kuin Niitykummun McDonaldsissa työskentelevät ikätoverit. Tosin kun viimeksi tsekkasin Bluesin talousuutisia niin ymmärtääkseni aika persaukinen seura on kyseessä joten mitään järjettömiä summia tuskin pojalle maksetaan. Tosin kyllä varmaan Vainionkin pelaaja-agentti tietää että Bluesin kassaan kilahtaa sitten jotain korvauksia jos Vainio joskus NHL-sopparin saisi.

Ei toi soppari mun mielestä ainakaan ole mitenkään liian lyhyt. Varsinkin josse on mallia tää kausi ja 2+1 vuotta. Harvoinhan noita yli kahden vuoden soppareita Suomessa nähdään muutenkin. Onhan näissä aina se kolikon kääntöpuoli eli kuvitelkaas jos esim. Jere Seppälälle ois tarjottu viime keväänä esim. 4 vuoden jatkosopparia. Ja nuoren pelaajan näkövinkkelistä taas ymmärrän että en haluisi sitoutua seuraan jos en tiedä kuinka paljon sitä vastuuta käytänössä tulee samaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mystiseltä kuulostaa tuo tason vaihtelu, onko kaverilla noin heikko pää? Ei kestä kovassa paikassa?
Tuli aikoinaan katsottua dokkari "Kurrin kolmas" jossa mainittii että puolustaja legenda Paul Coffey oli samanlainen pelaaja jolla taso saattoi vaihdella jopa matsin aikana. Mutta kuten tossa klipissä sanotottiin niin kyllähän toi Vainio ja Aho yhdistelmä kuulostaa näin etukäteen todella haasteeliselta, jos kerta toi Vainio tollaisesta tason heilahtelusta kärsii. Varsinkin jos siihen kaupanpäälle tulee jotain sooloiluja ja virheitä.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Onhan Veeti ilmeisesti treenannut Bluesin liigamiehistön mukana jo ennen tuon sopimuksen julkituloa. Joten jonkinlaista käsitystä luulisi jo olevan kuinka olisi tarkotus pelata. Kuinka kauan sen sisäistämiseen sitten liigapuolustajalla menee, en tiedä. Mutten usko että Aho Veetiä laita kentälle (tällä kaudella) ellei ole ihan pakko. Kyllä Sepi varmaan ajaa hänen edelleen kokemuksensa (ja tietämyksensä pelitavasta) takia. Näin näkisin tilanteen Ahon silmin. Tuohon omien vapauksien ottamiseen, niin voisi yhdistää tapaus Zamorskyn, joka ei pitänyt Ahon pelitavasta. Tässä tulee nyt mieleen joku IFK-matsi Nordiksella, jossa Z menetti kiekon nousun jälkeen, josta seurasi vastahyökkäys ja maali omaan päähän. Itse näen asian niin, että tuskin puolustajilta on Bluesisa täysin kiellettyä lähteä tekemään omia nousuja, luulen vain ettei Aho tykkää tyhmänrohkeista nousuista jotka päättyvät kiekonmenetyksiin ja vastahyökkäyksiin. Eli jos Veeti pystyy surffaamaan coast-to-coast menettämättä kiekkoa ja pystyy luomaan maalitilanteen, niin tuskin Aho häntä sen takia penkittää :D Ehkä se taito on siinä, että osataan luopua kiekosta joko heittämällä se päätyyn, tai syöttämällä, ennenkuin sen menettää vastustajalle.

Luulen, että kun Aho nyt vielä kauden täällä jatkaa, niin hän on antanut vihreää valoa sopimukselle. Ja minulla on myös vahva usko, että Veeti pystyy sisäistämään Ahon haluaman pelitavan paremmin kuin Zamorsky, ei vähiten olemattoman kielimuurin takia, joka toisen Z:n kohdalla oli varmasti yksi osatekijä.

Veetin matkalla kohti Liigan huippuolustajaa tulee varmasti myös tilanteita, joissa hän joutuu katsomoon samoin kun esim. O'Connor tänä vuonna. Viittaan tässä myös siihen Ahon haastatteluun Radio Rockilla, jossa hän kertoi kuinka Tiivolaa ja Roobaa on ajettu kärsivällisesti sisään muutamia pelejä kerrallaan. Jolloin kokemuksen mukana tulee myös varmuus kiekolliseen pelaamiseen. Tämä vaatii tietysti kärsivällisyyttä myös pelaajalta. Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
 

Robert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitos ja näkemiin
Onhan Veeti ilmeisesti treenannut Bluesin liigamiehistön mukana jo ennen tuon sopimuksen julkituloa.

Kyllä todella erikoisesta kuulostaa jos Vaino on liigamiehistön kanssa vetänyt treenejä, sillä kaverin mahdollisuudet yliopistosarjoihin heikkenisi huomattavasti. Esimerkiksi Mika Ilvonen joutui 5 ottelun pelikieltoon sen jälkeen kun selvisi että hän oli harjoitellut ammattilaisten kanssa (linkki: sbncollegehockey.com).
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kyllä todella erikoisesta kuulostaa jos Vaino on liigamiehistön kanssa vetänyt treenejä, sillä kaverin mahdollisuudet yliopistosarjoihin heikkenisi huomattavasti.

Niin miten olen tilanteen ymmärtänyt niin Veeti pohti hyvinkin pitkään kumpaan menee, Bluesin liigajoukkueeseen vai yliopistoon Pohjois-Amerikkaan. Tuskin tässä on mitään riskejä otettu ja treenaaminen on aloitettu vasta kun lopullinen päätös on tehty. Kun Veeti pelaa ensimmäisen pelinsä Blegissä niin ovet yliopistoon taitavat olla sillä sekunnilla suljetut. Ja eipäs tuo treenaaminen ylhäällä olekkaan ollut kuin vain viikon verran.

Lainaus blues.fistä: "Veeti on ottanut tuntumaa liigajoukkueen harjoituksiin jo aiemminkin. Ensimmäistä kertaa mukana oltiin jo viime kesänä ja nyt Veeti on harjoitellut joukkueen mukana noin viikon."

Edit. Koska Veeti teki liigasopimuksen, niin ovet yliopistosarjoihin ovat jo nyt kiinni.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Itse näen asian niin, että tuskin puolustajilta on Bluesisa täysin kiellettyä lähteä tekemään omia nousuja, luulen vain ettei Aho tykkää tyhmänrohkeista nousuista jotka päättyvät kiekonmenetyksiin ja vastahyökkäyksiin. Eli jos Veeti pystyy surffaamaan coast-to-coast menettämättä kiekkoa ja pystyy luomaan maalitilanteen, niin tuskin Aho häntä sen takia penkittää :D Ehkä se taito on siinä, että osataan luopua kiekosta joko heittämällä se päätyyn, tai syöttämällä, ennenkuin sen menettää vastustajalle.
Eihän se nyt tosiaan kiellettyä sentään ole, koska Rantakari ja välillä jopa Kaijomaa lähtevät kuljettamaan kiekkoa alueelle kärkipelaajana. Pointti on juuri tuo, että sitten kun tulee ahdasta, kiekosta pitää malttaa luopua ja tilanteet pitää lukea oikein. Ei hyökkäämään lähdetä vaan sen takia, että halutaan tehdä pisteitä (kuten Zamorsky tuntui usein tekevän). Pitää olla järki mukana, eikä lähteä puskemaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ei kai Ahon Blues nyt sentään ole ainoa joukkue jossa ei hyvällä katsota päätöntä sooloilua ja halutaan pelaajilta tasaista suorittamista? Ainakin minä olen sellaisessa käsityksessä että se on pääsääntö kiekkosarjoissa.

Edit: Vainio on käsittääkseni mukana huomenna alkavissa A-nuorten puolivälierissä narreja vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kyllähän Ahon JYPissä pelasi eräs Sami Vatanen isoja minuutteja, että ei tuo kiekollinen ja liidaava nuori pakki ole pelaajatyyppinä ihan tuntematon Jyrkillekään...
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ei tuo Urheilulehden pätkä nyt oikein vakuuttanut. 17-vuotias jonka taso heilahtelee - eikös tuo nyt ole enempi sääntö kuin poikkeus? Ja toimittajan esimerkki tason heittelystähän oli suorastaan hulvaton: A:n ratkaisevan finaalin jälkeen pelasi heikosti seuraavana päivänä! (tuossa tapauksessa voisi ehkä vähän kyseenalaistaa B:n valmentajan ajatuksia)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös