Black Friday

  • 144 782
  • 667

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä on saitureille ja köyhille erinomaisia päiviä. Ei tarvitse edes olla materian perässä, vaan esim. osakevälittäjillä ja suoratoistopalveluilla on omia tarjouksia.

Itse olen ajoittanut joululahjaostoksia tähän ajankohtaan. Saapahan asian pois päiväjärjestyksestä hyvissä ajoin.
 

444

Jäsen
Katos joo, mutta toi Beam on juuri sitä vanhaa tekniikkaa, joka tuli markkinoille vuonna 2018. Tai no, vanhaa ja vanhaa mutta soundbarista on se uudempi Sonos Arc ollut myynnissä viime kesästä lähtien.
Beam on oikein kiva tuote; hyvä ääni, siron kokoinen eikä kiinnitä ulkonäöllään liikaa huomiota. Omat Sonokseni olen yleensä ostanut heidän sivuiltaan suoraan, toisinaan refurbished-tavarana eli ilmeisesti asiakaspalautuksina. Kaiuttimia kun on tarpeeksi monta talossa, niin hintaero alkaa jo tuntua. Ainakin omaan palkkaani suhteutettuna.

Mutta joo, yleensä nämä tietyt merkit ovat sellaisia, että niitä ei juuri alennusmyynneistä löydy, etenkään niitä uusia malleja. Ja kun esim. Sonos tai Bose eivät päivitä mallistoaan edes vuosittain, niin silloin ne tarjouskamppeet tosiaan ovat useamman vuoden vanhaa mallistoa. Ja samalla voivat olla yhä edelleen täysin normaalisti myynnissä.

Olen paria hankintaa lykännyt tässä syksyn aikana näitä eri alennusmyyntejä odotellessani. Tarkoitus ei ole selata kuvastoja sillä ajatuksella, että joskohan jotain mielenkiintoista löytyisi, vaan että joskohan noita odottamiani tuotteita tulisi tyrkylle vähän halvemmalla. Mikään kiire niitä ei ole hankkia, mutta ei viitsisi loputtomiin odottaakaan. Täällä Carunan alueella kun ei kannata kuvitella saavansa mitään vastinetta saatanan kalliille siirtomaksuille, vaan sähköt pätkivät heti kun vähänkään tuuli yltyy, niin olen tässä katsellut ups-laitteita. Kaksi myrskyä on jo mennyt ohi ja joka kerta vituttaa lähteä buuttaamaan tuota modeemia sen sekunnin katkoksen takia. Upsilla jäisi nämäkin harvat hiukset harmaantumatta. Taitaa kuitenkin mennä sen verran niche-kategoriaan, ettei tule alennusmyynteihin sen kummemmin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä viesti!

Mielenkiintoinen ala on optikkoala. Muistan, että vielä 2000-luvun alussa perussilmälaseista joutui maksamaan sen 200-300 euroa, mikä oli silloin todella iso raha. Sitten Specsavers rynni markkinoille ja yhtäkkiä suomalaiset kilpailijatkin joutuivat tiputtamaan hintoja. Veikkaanpa, että ennen ulkomaista kilpailijaa silmälaseissa oli älyttömät katteet. Tosin nykyäänkin kun on näitä ”kolmet lasit yhden hinnalla” -kampanjoita, voisi kuvitella katteiden olevan edelleenkin kohdillaan.

Tämä tuli mieleen kun Specsavers mainosti radiossa kaksiviikkoista ”black fridaytaan”
Seoulissa saa optikolta 40€ silmälasit tai aurinkolasit vahvuuksilla. Oli pienoinen yllätys ja laatukin kohdallaan. Eikä ole edes mistään köyhälistön maasta kysymys.

Toki kysyntä tuolla on melko suurta (= jokaisella silmälasit) joten ei ihme että hinnat alempana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
lähes ainoa elektroniikka joka vastaa kuvaustasi on kännykät.

No kyllä ainakin kaikki Apple-tuotteet menee samaan kastiin.

Minulla ei ole omakohtaista tietoa, eikä edes kovin tuoretta, mutta yksi entinen Mustan pörssin myymäläpäällikkö kertoi että heillä keskikate kaikista ns. mustista koneista pyöri 5-10% välillä. Kampanjakoneita yritettiin myydä mahdollisimman vähän, koska ketjun määrittelemät hinnat olivat kauppiaalle tappiollisia.

Keittiökoneista, pesukoneista ym. katteet olivat ilmeisesti jonkun verran paremmat ja todellinen raha yritettiin sitten repiä kaikesta pikkusälästä, palveluista ja muusta tingelitangelista. Vaikea uskoa, että nettikaupan kasvu olisi ainakaan parantanut katteita. Toki sitten se on jo eri asia, että minkä verran isoilla ketjuilla jää lopulta viivan alle vuosihyvitysten ym. ansiosta.
 

Tuamas

Jäsen
Melkomoinen yleistys, eikä kyllä pidä tv, hifi, kodinkone ja tarvikepuolella paikkaansa.
Mm. Gigantista saa kodinkoneista ja telkkareista puhumalla alennusta reippaasti jollei ole valmiiksi kamppista. En tiedä kuinka kaukaa nuo omat kokemuksesi ovat, mutta lähes ainoa elektroniikka joka vastaa kuvaustasi on kännykät.

En ala aiheesta kanssasi vänkäämään.

Totean vain tähän Gigantin tilinpäätöksestä seuraavat luvut:
Liikevaihto 596 m€
Ostot 503m€

Ja jatkototeamuksena totean, että palveluita, liittymiä ym. myydään kohtuullisen merkittävä määrä (näihin ei kohdistu euroakaan ostoja, mutta tuloutuu myyntiä), sen että ostoja vähentävät mainitut vuosihyvitteet sekä sen että kovimmat katteet ovat tingeltangelissa (sälä ja non Apple kännykkätarvikkeet jne.).
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Sonosta on tulossa Giganttiin: itse aattelin sen Beamin hakea, jos tarjous ei ole luokkaa "diippadaapa, jengi ostaa kuitenkin , koska on Black Friday".
Näköjään Sonos Sub (gen 3) tulossa myös alennukseen. Huomenna 25.11. julkaistaan hinta ja perjantai aamuna tulee myyntiin. Ajattelin ensin, että hankin tuon Arc sounbarin ensin ja päivittelen laitteistoa myöhemmin, mutta jos toi sub laskee hyvään hintaan niin kyllä kai sekin pitää napata perjantaina ostoskoriin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En ala aiheesta kanssasi vänkäämään.

Totean vain tähän Gigantin tilinpäätöksestä seuraavat luvut:
Liikevaihto 596 m€
Ostot 503m€

Ja jatkototeamuksena totean, että palveluita, liittymiä ym. myydään kohtuullisen merkittävä määrä (näihin ei kohdistu euroakaan ostoja, mutta tuloutuu myyntiä), sen että ostoja vähentävät mainitut vuosihyvitteet sekä sen että kovimmat katteet ovat tingeltangelissa (sälä ja non Apple kännykkätarvikkeet jne.).
Gigantissa varsinkin yritetään kaupata palveluja kohtalaisen agressiivisesti. Kävin kerran noutamassa jo maksamani tuotteen ja ei sitä meinannut saada kouraan millään, ennenkuin oli kartoitettu netti- ja puhelinliittymät jne. palvelut. Nykyään myös turhat lisävakuutukset lienevät aika merkittävässä osassa

Toki ymmärrän yskän, sillä jo 90-luvulla kun olin puhelinkaupassa myymässä puhelimia, tarjousluurit myytiin nollakatteella, tai pienellä tappiolla. Tulos tehtiin liittymillä ja minullakin oli tietysti sopparissa provikat jokaisesta myydystä netti/puhelinliittymästä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Native Instrumentsilla olisi puoleen hintaan softahyvää. Ehkä sorrun, mutta siinä ostaisin ykkösiä ja nollia, että maapallo ei tuhoudu muuta kuin tuottamani äänisaasteen kautta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihan hyvään saumaan tuli ensi perjantai. Kodinkoneiden uusimisessa tuli kylkiäisenä "etuseteli", joka oli menossa vanhaksi, kun en keksinyt oikein mitään järkevää ostettavaa. No nyt oli yksi tarjous, jossa tarjonta kohtasi kysynnän. Tuolle action-kameralle ei ole välitön tarve, mutta ennemmin tai myöhemmin se olisi pitänyt joka tapauksessa hankkia. Nyt pääsin hyödyntämään tuon lisäalennuksen kohtuullisen fiksusti. Toki tämä on amerikkalaista hömppää ja minun olisi pitänyt kuluttaa yli 100 € enemmän joskus silloin, kun ostaminen on hyväksyttävää.
 

teppana

Jäsen
Etsiskelen itselleni 2-luuria työpuhelimen oheen. Gigantti näyttäisi myyvän Samsung Galaxy A42 puhelinta hintaan 249€ ja normaalihinta on heidän mukaan 349€. Mistä tuon hinnan pystyisi tarkistamaan, siis sen että onko tuossa nyt kyseessä oikeasti 100€ tarjous vai onko tuo 349€ yläkanttiin? Olen aika hyvin tipahtanut puhelimien kehityksestä ulos kun luuri on niin pitkään tullut työn kautta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Robotti-imuri tuli hankittua. Tesvor X500 PRO oli -20% alennuksessa kotirobo sivustolla. Ainakin arvostelut ovat olleet hyviä. Saa sitten nähdä kuinka pelittää.
 
K

Kiekkokatsoja

Kyllä tämä "rasistinen" black friday sanonta, pitäisi muuttaa joksikin muuksi. Musta on sopimaton sana, ja perjantai oli se erään tarinan, aution saaren tyyppi. Ja tietty tämä tyyppi, ei ollut ulkonäöltään vaalea.
Mutta mikä uudeksi nimeksi?

Voi muuten olla, että tästä kamppanjan myynnistä tulee synkkä, poislukien nettimyynti.
Tai miten lie. Itse tuskin ostan mitään kamppanjatuotetta, vaikka tarjouslehtiä olenkin hieman katsonut.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Native Instrumentsilla olisi puoleen hintaan softahyvää. Ehkä sorrun, mutta siinä ostaisin ykkösiä ja nollia, että maapallo ei tuhoudu muuta kuin tuottamani äänisaasteen kautta.
Itse tilasin toontrackilta uudet "rummut" hintaan 49€. Voi olla, että myös kitarapuoli saa täydennystä neural DSP:ltä, siellä myös - 50%.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olin ostanut Powerista tietokoneennäytön kolme viikkoa sitten ja huomasin sen olevan nyt alennuksessa. Chatti auki, ilmoitus asiasta ja 5 min niin sähköpostiin oli tullut erotuksena oleva rahallinen lahjakortti sähköpostiin.

Eli suosittelen palstaveljiä/-sisareita toimimaan samoin jos huomaa viimeaikoina ostamansa tuotteen hinnan tippuneen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Olin ostanut Powerista tietokoneennäytön kolme viikkoa sitten ja huomasin sen olevan nyt alennuksessa. Chatti auki, ilmoitus asiasta ja 5 min niin sähköpostiin oli tullut erotuksena oleva rahallinen lahjakortti sähköpostiin.

Eli suosittelen palstaveljiä/-sisareita toimimaan samoin jos huomaa viimeaikoina ostamansa tuotteen hinnan tippuneen.

ohhoh. Ei näytä olevan rahasta puutetta sillä firmalla
 

ipaz

Jäsen
Olin ostanut Powerista tietokoneennäytön kolme viikkoa sitten ja huomasin sen olevan nyt alennuksessa. Chatti auki, ilmoitus asiasta ja 5 min niin sähköpostiin oli tullut erotuksena oleva rahallinen lahjakortti sähköpostiin.

Eli suosittelen palstaveljiä/-sisareita toimimaan samoin jos huomaa viimeaikoina ostamansa tuotteen hinnan tippuneen.

Tätä samaa on Gigantti tehnyt jo 20-vuotta. Mainostivatkin "hintatakuuta", ennen kuin kilpailuvirasto kielsi moisen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä edelleen käytettäisi. Powerin johtokunta on lähes kaikki entisiä giganttilaisia, joten menevät monessa asiassa samalla kaavalla.

Järkevämpää se on antaa väliraha asiakkaalle, kun ottaa käytetty tuote takaisin ja myydä uusi siihen alempaan hintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kyllä tämä "rasistinen" black friday sanonta, pitäisi muuttaa joksikin muuksi. Musta on sopimaton sana, ja perjantai oli se erään tarinan, aution saaren tyyppi. Ja tietty tämä tyyppi, ei ollut ulkonäöltään vaalea.
Mutta mikä uudeksi nimeksi?

Neutral Day?

Muutamaa diiliä kyttään perjantaina mutta varsinaisesti ei ole pakko ostaa mitään. Tänä vuonna kun ei lentoja tarvitse kyttäillä
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olin ostanut Powerista tietokoneennäytön kolme viikkoa sitten ja huomasin sen olevan nyt alennuksessa. Chatti auki, ilmoitus asiasta ja 5 min niin sähköpostiin oli tullut erotuksena oleva rahallinen lahjakortti sähköpostiin.

Eli suosittelen palstaveljiä/-sisareita toimimaan samoin jos huomaa viimeaikoina ostamansa tuotteen hinnan tippuneen.
Öö siis lahjakortti kyseiseen liikkeeseen? Miksi suostuit tähän? Itse olen näissä tilanteissa pariinkiin otteeseen vaatinut ihan oikeana rahana erotuksen takaisin vedoten palautusoikeuteen. Aikamoista asiakkaan kusetusta tarjota hyvityksenä lahjakorttia samaan yritykseen.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Öö siis lahjakortti kyseiseen liikkeeseen? Miksi suostuit tähän? Itse olen näissä tilanteissa pariinkiin otteeseen vaatinut ihan oikeana rahana erotuksen takaisin vedoten palautusoikeuteen. Aikamoista asiakkaan kusetusta tarjota hyvityksenä lahjakorttia samaan yritykseen.
Olet aivan oikeassa, onhan tuo periaatteessa kusetusta. Tiedän kuitenkin että tulen sieltä ostamaan jotain joka tapauksessa, niin en jaksanut alkaa kinaamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös