Biologinen (sex) ja sosiaalinen (gender) sukupuoli

  • 12 340
  • 88

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Joidenkin feministien mukaan biologinen ja koettu sukupuoli ovat vain osa monista sukupuoli-termin ulottuvuuksista. Ja sukupuoliahan näissä kaikissa ulottuvuuksissa on enemmän kuin kaksi.

Feministit myös mielellään julkaisevat tilastoja, joissa nainen näyttäytyy uhrina. Koskaan ei kuitenkaan selvennetä, mihin sukupuolen ulottuvuuteen tilasto perustuu, ja lisäksi niissä tilastoissa sukupuolia on aina vain kaksi.

Vaikuttaa siltä että he eivät oikein itsekään tiedä mistä puhuvat.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joidenkin feministien mukaan biologinen ja koettu sukupuoli ovat vain osa monista sukupuoli-termin ulottuvuuksista. Ja sukupuoliahan näissä kaikissa ulottuvuuksissa on enemmän kuin kaksi.

Itseasiassa nykyinen jakolinja taitaa olla joiltain osin feministit vastaan transaktivistit. Feministit ovat huolissaan tietyistä naisten oikeuksista ja turvallisuudesta ja transaktivistien puolella tämä nähdään transvastaisena radikaalifeminisminä. Esim. J.K. Rowlings on aivan viime aikoina aktivistien toimesta lynkattu TERFinä. TERF - Wikipedia

Kahden biologisen sukupuolen kiistäjiä on siis useammin noissa transaktivistiporukoissa.
 

Byvajet

Jäsen
Joidenkin feministien mukaan biologinen ja koettu sukupuoli ovat vain osa monista sukupuoli-termin ulottuvuuksista.

Tuo on epäilemättä totta. Meitä on moneksi. Eri asia on kuitenkin se, kannattaako yksilöiden ominaisuuksia ja kokemuksia ruveta nimeämään, koska ne ovat niin epämääräisiä, muuttuvia ja moninaisia, ettei niitä saa vangittua kielellä.

Parempi olisi vain tuoda esiin ajatusta, että olemme tietyllä tapaa rajattomia, aaltoilevia, eri alueille yltäviä ja sieltä poistuvia. Miehellä ja naisella on biologian määräämä perusvire, joka voidaan todistaa tilastollisesti, mutta perusvireen sisälle mahtuu monenmoista.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No jos klikkaa tuossa linkissä ollutta laajempaa Feminist views on transgender topics -linkkiä niin saa käsityksen että nykyinen enemmistö kyllä on transoikeuksien puolella mikä käsittääkseni feminisimiin kuuluukin. Täällä jatkoajassa feminismi-sanaa käytetään paljon pilkkaamiseen ym, mutta tasa-arvohan siinä on käsittääkseni se juttu, myös tältä osin.

Itse ketjun aihe on kiehtova mutta niin täysin ulkona omasta kokemuspiiristä että paha sanoa oikeastaan mitään. Niille joita tämä koskettaa asia on taas aivan ytimessä. En ole varma onko edes mielekästä alkaa jumittamaan biologiassa, sosiaalinen aspekti on minusta merkityksellisempi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun mielestäni sukupuolen määritteleminen virallisissa yhteyksissä ei tarvitsisi olla niin korostettua kuin se nyt on. Voisihan syntymätodistuksessa todeta mikä oli tilanne syntyessä.
Erityisesti siksi, että sukupuolen muuttaminen on ollut niin byrokraattista. Olisiko se mahdotonta käytännössä, että esimerkiksi työpaikan saisi sellainen yksilö jonka fyysiset ja henkiset ominaisuudet tehtävään sopivat. Tämä olisi tietysti myrkkyä niille, jotka haluaisivat "pimeitä hakemuksia", pelkkien dokumenttien perusteella valitsemista.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Miksi keskustelu on rajattu vain sukupuoleen? Voinko minä 22-vuotiaana todeta olevani 70-vuotias ja vaatia yhteiskuntaa olemaan samaa mieltä?
 

Fordél

Jäsen
Miksi keskustelu on rajattu vain sukupuoleen? Voinko minä 22-vuotiaana todeta olevani 70-vuotias ja vaatia yhteiskuntaa olemaan samaa mieltä?

Miten se aina meneekin näin, että ns. 'ps-osaston' anti näihin keskusteluihin on lähinnä vain keskustelun sekoittaminen aiheeseen kuulumattomilla kysymyksillä ja ns. tolppien siirtäminen. Sama juttu oli esimerkiksi tasa-arvoinen avioliitto -keskustelun kanssa, kun saimme kuulla keskustelun lomassa kysymyksiä mm. mahdollisuudesta mennä naimisiin eläimen kanssa. Toki, jos itse ketjun aiheeseen ei ole annettavaa niin onhan se mukava, että saa ja voi kuitenkin osallistua keskusteluun. Se on sitä tärkeää sananvapautta.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Miten se aina meneekin näin, että ns. 'ps-osaston' anti näihin keskusteluihin on lähinnä vain keskustelun sekoittaminen aiheeseen kuulumattomilla kysymyksillä ja ns. tolppien siirtäminen.

Toki, jos itse ketjun aiheeseen ei ole annettavaa niin onhan se mukava, että saa ja voi kuitenkin osallistua keskusteluun. Se on sitä tärkeää sananvapautta.
Minä en edusta teksteilläni Perussuomalaisia vaan itseäni.

Olihan minulla annettavaa. On ihan normaalia ja mielestäni jopa suotavaa että asialliseen keskusteluun kuuluu kyseenalaistaminen ja haastavat kysymykset. Se että kaikki olisivat vain samaa mieltä kyseenalaistamatta asioita olisi aika köyhää keskustelua.

Onko tämä sitä älyllistä ja asiallista tekstiä mitä tälle palstalle tuotat?
En ymmärrä miksi minun kysymykset olisivat olleet asiattomia. Mitä pahaa asiallisessa kyseenalaistamisessa on? Minä en ole millään tapaa tutustunut tähän aiheeseen, jotta kykenisin asiantuntijamaisesti analysoimaan tähän aiheeseen. Sen takia en esitä asiantuntijaa vaan toimittajana haastan näkemyksiä.

Olisi mukava saada pitkä ja hyvä vastaus kysymyksiini.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Zoidberg: keskustelun rajaus on tehty nyt tällä kertaa otsikon mukaisella tavalla. Voit perustaa ikävapaudelle oman ketjun ja kyllä, voit vaatia yhteiskunnalta, että se kohtelee sinua 70-vuotiaana.

Suosittelen sinulle tätä aina kun askarruttaa: Sekalaisten kysymysten ketju II
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
@BigRedBob mainitsi Rowlingin, jonka lynkkaaminen tosiaan oli innoittaja sille, että ajattelin kokeilla tätä aihetta keskuteltavaksi (vaikka intuitiivisesti kiekkopalsta ei ehkä ole se ensimmäisenä mieleen tuleva foorumi).
En minä ole maininnut yhtään ketään missään, hemmetin huispaajanörtit.
 

Fordél

Jäsen
Olihan minulla annettavaa. On ihan normaalia ja mielestäni jopa suotavaa että asialliseen keskusteluun kuuluu kyseenalaistaminen ja haastavat kysymykset. Se että kaikki olisivat vain samaa mieltä kyseenalaistamatta asioita olisi aika köyhää keskustelua.

Ethän sinä kyseenalaistanut tai haastanut. Esitit ensin kysymyksen ketjun aiheen rajaamisesta, mikä oli typerä. Ketjujen aiheita tupataan rajaamaan täällä. Ilveksen kausiketjussa ei keskustella talonrakentamisesta.

Toiseksi esitit ketjun aiheeseen liittymättömän kysymyksen.

Eli tähän mennessä haastosi ja aiheen kyseenalaistamisesi on ollut tasoa nolla.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Ethän sinä kyseenalaistanut tai haastanut. Esitit ensin kysymyksen ketjun aiheen rajaamisesta, mikä oli typerä. Ketjujen aiheita tupataan rajaamaan täällä. Ilveksen kausiketjussa ei keskustella talonrakentamisesta.

Toiseksi esitit ketjun aiheeseen liittymättömän kysymyksen.

Eli tähän mennessä haastosi ja aiheen kyseenalaistamisesi on ollut tasoa nolla.
Kysymyksilläni pyrin tuomaan esille sen, että miksi vain sukupuolista on syntynyt tällainen ilmiö. Miksi ei ole muista fakta-asioista kuten iästä tai pituudesta syntynyt samanlaista ilmiötä. Mikä sukupuolesta tekee niin spesifin, että voi kokea itsensä toisenlaisena kuin on?

Eli jos minä voin miehenä kokea olevani nainen, niin voinko 22-vuotiaana kokea olevani 70-vuotias? Tai voinko suomalaisena sanoa, että olen oikeasti saksalainen?
 

Fordél

Jäsen
Kysymyksilläni pyrin tuomaan esille sen, että miksi vain sukupuolista on syntynyt tällainen ilmiö. Miksi ei ole muista fakta-asioista kuten iästä tai pituudesta syntynyt samanlaista ilmiötä. Mikä sukupuolesta tekee niin spesifin, että voi kokea itsensä toisenlaisena kuin on?

Voisiko olla niin, että siinä vaiheessa, kun ihmisen syntymän ajankohta on virallisesti vahvistettu, ikä perustuu täysin yksiselitteiseen numeeriseen arvoon. Meillä Suomessa on käytössä tietty yksiselitteinen ajanlasku, jolloin jokaisen ikä on selkeästi määriteltävissä. Ajanlaskukin on toki määrittelykysymys, mutta harvassa ovat nykyisin ne henkilöt, jotka haluavat muuttaa ajanlaskuamme. Tästäkin huolimatta ikäänkin liittyy paljon "ilmiöitä". Osa ihmisistä ei esimerkiksi koe olevansa tietyn ikäinen.

Sukupuolen osalta tilanne ei ole yhtä yksiselitteinen, ja esimerkiksi biologinen sukupuolikin on määrittelykysymys, kuten käy ilmi ketjun avausviestiin linkatusta artikkelista. Myös sukupuolen osalta osa ihmisistä kokee olevansa jotain muuta, kuin miksi heidät on määritelty. Ei se siis ole tässä suhteessa, mitenkään erilainen asia kuin vaikka iän kokeminen, mutta sukupuoli vain sattuu olemaan tämän ketjun aihe.

Eli jos minä voin miehenä kokea olevani nainen, niin voinko 22-vuotiaana kokea olevani 70-vuotias? Tai voinko suomalaisena sanoa, että olen oikeasti saksalainen?

Voit kokea ja sanoa, mutta näistä teemoista ei keskustella tässä ketjussa, kuten varmastikin osaat päätellä ketjun otsikosta. Jos haluat keskustella niistä, ole hyvä ja avaa teemoille oma ketju.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kysymyksilläni pyrin tuomaan esille sen, että miksi vain sukupuolista on syntynyt tällainen ilmiö. Miksi ei ole muista fakta-asioista kuten iästä tai pituudesta syntynyt samanlaista ilmiötä.
Koen olevani 186cm pituudellani kovin lyhytkasvuinen, mutta onneksi ulottuvuuteni ovat valtaväestön normialueella, ehkä lähempänä sen ylärajaa. Asiointipaikkojen mitoitukset soveltuvat minulle ihan poikkeuksetta mainiosti. Yletyn kaupoissa vaivatta ylähyllyille, eikä alas kumartuminen tuota sekään vaikeuksia. Julkisissa vessoissa ei tarvitse sen enempää kiivetä kuin ahtautua pytylle päästäkseni. Lyhimmillä kääpiöillä - eli korrektisti muotoillen kaikkein lyhytkasvuisimmilla - on toisin, ja pisimmillä jätti-ihmisillä on puolestaan omat hankaluutensa. Toivoisin kovasti, että he kummatkin voisivat koettaa kokea olla vaikka 186-senttisiä, koska näillä mitoilla varmaan muutkin pärjäisivät, mutta arvelen ettei ehdotustani pidettäisi kovin rakentavana.

Tähän saakka pituudesta aiheutuvat henkiset tai fyysiset ongelmat ovat kuitenkin johtuneet tosiasiallisesta lyhyt- tai liikakasvuisuudesta, ei siitä että joku kokee olevansa vaikka metriä pidempi tai lyhyempi kuin mitä todellisuudessa on. Nouse toki barrikadeille, jos haluat puolustaa heitä, joille ero todellisen ja koetun pituuden välillä aiheuttaa ongelmia.

Jos joku kokee sukupuolestaan epäselvyyttä tai yhteensopimattomuutta sen enempää miesten kuin naistenkaan kategorioihin, niin heillä olo ei helpotu vilkaisulla genitaalialueelle, jolloin yleensä voisi todeta, kumman sukupuolen varustuksia näky muistuttaa enemmän. Suurimmalle osalle ihmisistä tämä asia ei ole millään tavalla omakohtainen, ei minullekaan. En silti oivalla, miksi sukupuolensa eri tavalla kokevia pitäisi jotenkin väheksyä tai ilkkua, kun en näe heistä tai heidän tarpeistaan aiheutuvan minulle minkäänlaista haittaakaan.

Naisten kengännumeron kokemisessa numeerisen toiseuden ilmiötä esiintyy ajoittain. Moni nainen haluaisi kengät, jotka ovat ulkopuolelta 37, mutta sisältä 42.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tai voinko suomalaisena sanoa, että olen oikeasti saksalainen?
Kommentoidaas nyt, kun minut vahingossa tähän ketjuun tägättiin: Mitä kirjoituksiisi olen Jatkoajassa törmännyt, niin vaikutat juuri sellaiselta suomalaiselta, joka haluaisi olla saksalainen 30-40-luvuilla. Ja te pilaatte ja teette lukukelvottoman koko vitun internetistä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kysymyksilläni pyrin tuomaan esille sen, että miksi vain sukupuolista on syntynyt tällainen ilmiö. Miksi ei ole muista fakta-asioista kuten iästä tai pituudesta syntynyt samanlaista ilmiötä. Mikä sukupuolesta tekee niin spesifin, että voi kokea itsensä toisenlaisena kuin on?

Eli jos minä voin miehenä kokea olevani nainen, niin voinko 22-vuotiaana kokea olevani 70-vuotias? Tai voinko suomalaisena sanoa, että olen oikeasti saksalainen?
On tuota pituus asiaa tuotu esille aina välillä, mutta tämä on liittynyt enemmän siihen että biologisesti naiset ovat keskimäärin lyhyempiä kuin biologisesti miehet. Transikä on ilmeisesti melko harvinainen asia, mutta se ei ole samanlainen siirto kuin sukupuolen muuttaminen. Suomessa ja länsimaissa yleensä naisilla on täysin samat oikeudet. Sen sijaan iän mukana tulee enemmän vapauksia toimia ja käyttää rahaa. Samoin jos ihmisen kognitiiviset kyvyt laskevat niin heidän oikeuksia toimia voidaan rajoittaa.

Saksalaisuuden voi käsittääkseni saavuttaa ainakin nimellisesti hankkimalla Saksan kansalaisuuden. Tuohan on ihan normaalia ja yleisesti sallittua, ellei nyt satu olemaan vähän rasisti.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Myös sukupuolen osalta osa ihmisistä kokee olevansa jotain muuta, kuin miksi heidät on määritelty.
Nimenomaan, kokee olevansa. Se ei kuitenkaan tieteessä tarkoita, että olisi sitä. En minäkään olisi voinut armeijan kutsunnoissa sanoa, että koen olevani nainen. Omat kokemukset eivät ole vielä tae faktasta. Kokea saa mitä tahansa, mutta faktat ovat faktoja.

Suurimmalle osalle ihmisistä tämä asia ei ole millään tavalla omakohtainen, ei minullekaan. En silti oivalla, miksi sukupuolensa eri tavalla kokevia pitäisi jotenkin väheksyä tai ilkkua, kun en näe heistä tai heidän tarpeistaan aiheutuvan minulle minkäänlaista haittaakaan.
Samaa mieltä. Eräs kaukainen sukulaiseni on tubettava transihminen. Samanlainen ihminen hän on kuin me muut, vaikka väittäisikin virheellisesti olevan nainen.

Suomessa ja länsimaissa yleensä naisilla on täysin samat oikeudet.
Väärin. Suomessa naisilla on juridisesti helpommat oikeudet, sillä heillä ei ole asevelvollisuutta lakiin kirjattu. Tämän takia Suomessa pitäisi olla äärimmäisen tarkka siitä, kuka on nainen ja kuka on mies.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nimenomaan, kokee olevansa. Se ei kuitenkaan tieteessä tarkoita, että olisi sitä. En minäkään olisi voinut armeijan kutsunnoissa sanoa, että koen olevani nainen. Omat kokemukset eivät ole vielä tae faktasta. Kokea saa mitä tahansa, mutta faktat ovat faktoja.
Eli toisin sanoen haluat sanoa, että sulla ei ole hajuakaan mitä eroa on biologisella sukupuolella ja koetulla sukupuolella (sex ja gender) etkä siksi ymmärrä tätä keskustelua lainkaan. Hyvä, tulipa sekin selväksi. Kertaa vaikka ketjun aloitusviesti linkkeineen. En takaa että se auttaa, mutta siinäkään tilanteessa vika on tuskin niissä linkeissä.

Niin ja gender-sukupuolesta on kyllä aika laajasti tieteellistä tutkimusta. Älä kuitenkaan vaivaudu kaappaamaan keskustelua alkamalla inttää omiin eipäilemättä tosi uraa uurtaviin tiedekäsityksiisi perustuvia ajatuksia.
 

teppana

Jäsen
Eli toisin sanoen haluat sanoa, että sulla ei ole hajuakaan mitä eroa on biologisella sukupuolella ja koetulla sukupuolella (sex ja gender) etkä siksi ymmärrä tätä keskustelua lainkaan. Hyvä, tulipa sekin selväksi. Kertaa vaikka ketjun aloitusviesti linkkeineen. En takaa että se auttaa, mutta siinäkään tilanteessa vika on tuskin niissä linkeissä.

Niin ja gender-sukupuolesta on kyllä aika laajasti tieteellistä tutkimusta. Älä kuitenkaan vaivaudu kaappaamaan keskustelua alkamalla inttää omiin eipäilemättä tosi uraa uurtaviin tiedekäsityksiisi perustuvia ajatuksia.

Tässä ketjussa Dunning-Kruger efekti on voimissaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väärin. Suomessa naisilla on juridisesti helpommat oikeudet, sillä heillä ei ole asevelvollisuutta lakiin kirjattu. Tämän takia Suomessa pitäisi olla äärimmäisen tarkka siitä, kuka on nainen ja kuka on mies.

Joo, tämä asia oikein korostaa naisen helpompaa elämää. Kaikki miehet kun käyvät Suomessa armeijan eikä vapautusta asevelvollisuuden suorittamisesta voi saada, niin onhan tämä törkeä epäkohta naisten hyväksi. Varsinkin, kun ihan jokainen mies kuitenkin toivottaa naiset tervetulleiksi armeijaan eikä heidän miehisyytensä ota yhtään iskua huomatessaan suoriutuvansa fyysisesti huonommin kuin moni nainen.

Rohkenen väittää, että perus-mattimeikäläisten ”suuret ongelmat”, kuten vaikkapa nyt tämä Suomen lain naisia suosiva räikeä epäkohta armeijan osalta vaihdettaisiin transyhteisössä ihan koska tahansa heidän kohtaamiinsa ongelmiin. Joku armeijaan meno tai sen pakoilu ei varmasti ole yhtään kenenkään transihmisen mielessä edes vähäisimmässä määrin.

Ratkee pää ihmisten daijuuteen.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Eli toisin sanoen haluat sanoa, että sulla ei ole hajuakaan mitä eroa on biologisella sukupuolella ja koetulla sukupuolella (sex ja gender) etkä siksi ymmärrä tätä keskustelua lainkaan. Hyvä, tulipa sekin selväksi. Kertaa vaikka ketjun aloitusviesti linkkeineen. En takaa että se auttaa, mutta siinäkään tilanteessa vika on tuskin niissä linkeissä.
Minä nimenomaan pyrin juuri tuomaan sen asian esille, että on aivan eri asia "kokea" sukupuoli kuin olla oikeasti se. Vaikka minä kuinka kokisin olevani nainen, niin julma fakta on se etten minä ole nainen. Eli haluan nimenomaan painottaa sitä, että tiede ja tunteet on hyvä pitää erossa toisistaan. Mies on mies ja nainen on nainen, vaikka kuinka tuntisi itsensä toisenlaiseksi. Sen takia erittäin monet transihmiset valitsevat vessaa valitessaan sen oikean sukupuolen vessan. Eli vaikka mies kokisi olevansa nainen, niin hän äärimmäisen monesti valitsee miesten vessan.

Rohkenen väittää, että perus-mattimeikäläisten ”suuret ongelmat”, kuten vaikkapa nyt tämä Suomen lain naisia suosiva räikeä epäkohta armeijan osalta vaihdettaisiin transyhteisössä ihan koska tahansa heidän kohtaamiinsa ongelmiin. Joku armeijaan meno tai sen pakoilu ei varmasti ole yhtään kenenkään transihmisen mielessä edes vähäisimmässä määrin.
Eli koska laki syrjii vielä enemmän transihmisiä kuin miehiä, niin miesten syrjimisille ei tulisi antaa aikaa? En ole tutustunut miksi translakia vaaditaan, mutta siihen olen tutustunut että laki selvästi syrjii miehiä asevelvollisuuden takia. Tämäkin on valitettavasti faktaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minä nimenomaan pyrin juuri tuomaan sen asian esille, että on aivan eri asia "kokea" sukupuoli kuin olla oikeasti se. Vaikka minä kuinka kokisin olevani nainen, niin julma fakta on se etten minä ole nainen. Eli haluan nimenomaan painottaa sitä, että tiede ja tunteet on hyvä pitää erossa toisistaan. Mies on mies ja nainen on nainen, vaikka kuinka tuntisi itsensä toisenlaiseksi. Sen takia erittäin monet transihmiset valitsevat vessaa valitessaan sen oikean sukupuolen vessan. Eli vaikka mies kokisi olevansa nainen, niin hän äärimmäisen monesti valitsee miesten vessan.
Kuten edellisessä viestissäni sanoin, on kaikille täysin selvää ettet tajua tätä keskustelua lainkaan. Lue tämä itsellesi hitaasti ääneen:
En enää puhu typeriä asioista, joista en ymmärrä mitään.

Jos täällä on opettaja, jatkakoot tätä halutessaan. Mä en jaksa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös