Biisit, jotka olisit halunnut säveltää?

  • 2 769
  • 14

Fordél

Jäsen
Välillä kun kuuntelee musiikkia niin tulee fiilis, että juuri tämän biisin olisin halunnut säveltää ja siitä olisin helkkarin ylpeä. Itsellä tälläisen fiiliksen aiheuttaa biisit, joissa on jotenkin nerokkaan yksinkertainen riffi tai melodiakulku, joka tarttuu kuin takiainen fleeceen ja tuntuu hyvin omalta. Välttämättä siis kovimmat klassikot kuten vaikka Stairway to Heaven tai Yesterday ei aiheuta tällaisia fiilareita, siis allekirjoittaneella.

Näillä mietteillä listaan muutaman biisin, jotka olisin halunnut säveltää:

-Friday I´m in love, The Cure: Se alun riffi, joka kannattelee koko biisiä on mun mielestä yksi rock-historian nerokkaimmista. Sen kun on säveltänyt, on taatusti ollut fiilis, että nyt tuli hitti!

-Everlong, Foo Fighters: Nerokkaan yksinkertainen biisi, jossa on valtava fiilis ja potku. Samaan aikaan suoraviivaista, mutta melodista ja rytmikästä. Tästä ei rockbiisi parane!

-Here comes the sun, The Beatles: Tavallaan joo klassikko, mutta ei kuitenkaan ko. bändin tunnetuimmasta päästä. Hieno tunnelma ja aika yksinkertainen melodia, joka huokuu tällä kertaa positiivisuutta (yleensä melankolia uppoaa) ja jonka varaan koko hieno biisi rakentuu.

-Matkustaja, Egotrippi: Tässä on taas ne aika perussoinnut ja taitaa olla pitkälti sama riffi, joka toistuu, mutta jotenkin niistä on pystytty taikomaan ihan uudenlainen biisi. Liekö sitten kyse pitkälti sovituksesta ja rytmistä? Uppoaa kuitenkin kuin häkä ja luo ihan hiton hienon tunnelman. Kateellinen Knipille ja kumppaneille!

Täytyy miettiä asia lisää ja vielä päivitellä listaa, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden näkemyksiä asiasta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
White Christmas. Olisi aika helevetisti tilillä pätäkkää.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
MacArthur park

Tuossa sävellyksessä on jotain äärimmäisen hienoa. Pidän todella paljon. Sanat olisivat kyllä menneet uusiksi kovalla kädellä, someone left the cake out in the rain...

Linkki vie youtubeen.
 

Schadowan

Jäsen
Välillä kun kuuntelee musiikkia niin tulee fiilis, että juuri tämän biisin olisin halunnut säveltää ja siitä olisin helkkarin ylpeä. Itsellä tälläisen fiiliksen aiheuttaa biisit, joissa on jotenkin nerokkaan yksinkertainen riffi tai melodiakulku, joka tarttuu kuin takiainen fleeceen ja tuntuu hyvin omalta.

Todellakin, ja varsinkin kun itse soittaa biisejä niin huomaa kuinka hienoja pikkujuttuja joihinkin tuhansia kertoja kuultuihin biiseihin on upotettu. Itselleni suurimman vaikutuksen tekee nimenomaan tarttuvat laulumelodiat ja vähän erilaisemmat sointukulut.. Ei siis am-f-c-g biisejä kiitos.

Mainitsit tuossa Egotripin ja pitää olla kyllä snadin kateellinen Knipin melodiantajusta. Esimerkkinä vaikka Asunto 35, joka on radiosta kuultunua ehkä vähän ärsyttävä renkutus, mutta sävellyksenä kadehdittavan melodinen ja simppeli.

Muista kotimaisista tulee mieleen Chisun Kohtalon oma. Parilla soinnulla on saatu tehtyä lähestulkoon täydellinen poppibiisi. Kadehdin. Samaan poppikategoriaan voidaan laittaa Rubikin Sun´s eyes. Yksi viime vuoden parhaista kappaleista.

Jeff Buckleyn Dream Brother on hyvä esimerkki biisistä, joka iski juuri vasta sen jälkeen, kun itse yritti sitä rämpytellä. Jeff oli nero.

Pidemmistä biiseistä tulee mieleen tietysti Bohemian Rhapsody, HIM:n Sleepwalking past hope sekä David Bowien Cygnet Committee.

Loputtomastihan näitä biisejä on, nämä nyt tulivat jostain syystä ekana mieleen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
John Williams - Theme from Schindler's List

Tuohon sävellykseen on vaan saatu tiivistettyä niin paljon karmeiden tapahtumien henkeä ja tunnelmaa. Ja onhan tuo melodia niin jumalattoman kaunis että vielä vuosien kuuntelun jälkeenkin tulee joka kerta kylmät väreet.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Moni Metallican biisi ehdottomasti. Nytkin kuuntelen. Hieno bändi, täytyy nostaa hattua.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jos nyt ihan daideelliselta kannalta ajattelee, niin esimerkiksi Led Zeppelinin, Pink Floydin, Beatlesin ja Stonesin tuotannoista löytyy sellaisia helmiä, joita olisi halunnut olla väsäämässä. Sitten toiselta kantilta taas vaikka AC/DC:n neljän soinnun rytkyboogiet. Kuka tahansa osaa ne neljä sointua järjestellä jotenkin, mutta harva saa niihin taikaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikka en niin hirvittävästi pidäkään progeilusta, niin ehdottomasti Rushin Limelight on sellainen biisi, joka kuuluu minun mielestäni tämän ketjun kategoriaan.
 
Vaikka en niin hirvittävästi pidäkään progeilusta, niin ehdottomasti Rushin Limelight on sellainen biisi, joka kuuluu minun mielestäni tämän ketjun kategoriaan.

No siis kyllä. Kaikista parhaimpia ja kauneimpia rockbiisejä selkeesti.

Oikeastaan olen tehnyt jo tehnyt otsikossa mainitun homman. Joskus aikoinaan rämpyttelin kitaraa ja keksin mielestäni ihan helvetin hyvän sointukierron/riffin. Olin oikein ylpeä siitä ja harmittelin, kun hurja rocktähtimenneisyys oli jo takana päin eikä ollut bändiä, jonka kanssa ideaa olisi voinut pyöritellä ja rakentaa sen ympärille ihan oikean biisin. Meni jonkin aikaa ja radiosta kuului Lapkon tuore sinkkujulkaisu All the Best Girls (linkki Tubeen). Siinähän se oli heti introssa se keksimäni hieno kitarajuttu. Silloin oli outo fiilis, vaikkei kyseessä nyt todellakaan maailman omaperäisin juttu olekaan. Itse olisin kyllä toteuttanut tuon semmoisena aavistukseen laahaavana postrockina.

John Cagen 4'33 olisi kanssa ollut kiva säveltää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän jonkun Hotel Californian olisi voinut malibulaisen rantatalon terassilla ensin tavailla akustisella, jotta Frey&Henley olisivat sen myöhemmin omineet.
 
Foo Fighters - Rope.

Se ns. "C-osa" on jotakin, mitä on itse aina yrittänyt etsiä kitaraa rämpytellessä. Muutama hassu sointu, mahtava riffi... mutta niiin paljon energiaa että herranjumala.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kyllä se olisi Beatlesin Strawberry Fields Forever. Etenkin nuorna poikana, kun koko viisu oli taianomaisen käsittämätön, toivoin olleeni minäkin 60-luvun nuori mies ja mielellään liverpoolilainen niin ja mielellään itse John Lennon.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se olisi Beatlesin Strawberry Fields Forever. Etenkin nuorna poikana, kun koko viisu oli taianomaisen käsittämätön, toivoin olleeni minäkin 60-luvun nuori mies ja mielellään liverpoolilainen niin ja mielellään itse John Lennon.

Ja olisit sitten myös sivusta katsonut, kun kyseinen lastenkoti olisi mennyt konkkaan, etkä tietenkään hieman avustusta olisi laittanut sinne, kun olet niin köyhä. Mitä noista. Kunhan mulla menee hyvin. Siis jätkät teki biisin tästä jutusta, mutta ainoastaan rahastivat, eikä lopputulos hetkauttanut mitenkään. Olisi pitänyt olla joku provikkajärjestelmä. Minä taas tyydyn muiden sävellyksiin.
 

Fordél

Jäsen
Mainitsit tuossa Egotripin ja pitää olla kyllä snadin kateellinen Knipin melodiantajusta. Esimerkkinä vaikka Asunto 35, joka on radiosta kuultunua ehkä vähän ärsyttävä renkutus, mutta sävellyksenä kadehdittavan melodinen ja simppeli.

Kyllä, Egotripillä on paljon biisejä, joista voi olla kateellinen. Matkustaja on näistä vain yksi esimerkki, mutta juuri esim. Asunto 35, Unihiekkaa, Pois minusta paha henki, Sininen, Tällaisena iltana, Varovasti nyt jne. ovat hyviä esimerkkejä kuinka Knipillä ja Kausteella on todella hieno melodiataju. Paikoin osaavat tehdä hyvin yksinkertaista poppia. Sekin on vaikea taiteenlaji, koska pitäisi pystyä tuomaan jotain uutta biiseihin ettei mene ihan vain kertakäyttöisen rallatuksen puolelle. Tarkemmin kun keskittyy Egotripin popimpiin biiseihin (kuten vaikka Asunto 35) niin sieltä löytyy paljon hienoja sävellyksellisiä oivalluksia, joita ei itse osaisi mitenkään tehdä. Toisaalta Egotrippi osaa tehdä myös vaikeampaa materiaalia, jossa on koukeroisempia koukkuja ja ei niin ennalta odotettuja juttuja. Kertakaikkisen monipuolisia kavereita, joille olen monesta biisistä kateellinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös