Viestin lähetti Axel K.
Jossain aiemmassakin ketjussa asiaa kommentoin, tosin silloin oli muistaakseni pahalla tuulella. Yritetään vähän iisimmin.
Eli mielestäni kyse ei missään nimessä ole siitä mikä on laillista vaan mikä on moraalisesti oikein. Jokainen, joka imuttelee ilmaiseksi netistä musiikkia voi miettiä sitä, miltä tuntuisi jos joku ottaisi sinun työpanoksesi ilman mitään korvausta. Kyllä, juuri näin se on. Ja mitä vähemmän rahaa artisteille tulee, sitä vähemmän musiikin tekeminen kannattaa ja sitä vähemmän tulee uusia artisteja ja uusia levyjä. Tämä koskee myös pelibisnestä.
Itse mielummin ostan yhden hyvän levyn ja kuuntelen sitä kuin varastan netistä ilmaiseksi satoja levyjä. Mielestäni syyksi ei riitä et "vittu oon opiskelija, ei oo rahaa" yms. Samalla logiikalla esim. auton varastaminen on ihan ok.
Jokainen tietenkin toimii oman moraalinsa mukaan. En syyttele ketään. Kehoitan vaan miettimään. Eli miltä tuntuisi, jos sinulta varastettaisiin?
Jos moraalista puhutaan, niin onko oikein jos jässikkä kääntää autotallissa housut väärinpäin, hömöttää mikkiin velipojan hinkatessa isin levarilla vinyyliä ja ansaitsee sen jälkeen muutamia miljoonia?
Artistien ansaitsemat palkkiot ovat olleet todella epätasaisia viime aikoina. Joko tienataan niin että hädin tuskin eletään, ihan mukavasti tai sitten niin paljon ettei paskalle taivu - ja usein vielä yhdellä kappaleella, jonka teko on ollut halpaa ja helppoa.
Kyllä, minusta hyvät artistit saavat ansaita hyvin ja niin he tekevätkin - riippumatta siitä imuroidaanko kappaleita avaruudesta vai ei.
Internet laajentaa ja tekee monen artistin tunnetuksi - täysin ilmaiseksi. Ajattele sitäkin. Kyllä siihen kuuluu että saa myös kuunnella. Yleensähän tosi harrastaja ostaa sen aidon levyn huolimatta siitä että sen voi myös imuroida.
Sittenhän ovat tietysti nämä levyt ja kappaleet joita ei koskaan tule ostettua. Itse imuroin usein sellaisia. Musiikkia josta en enää maksaisi mitään. Esimerkiksi kuolleiden artistien musiikki, miksei se voisi olla ilmaista? Yleensähän kuolleiden artistien musiikki on jo maksanut kustannuksensa ja rikastuttanut kaikki sen ympärillä pyörivät.
Musiikkia on todella helppo tehdä tänä päivänä. Kamukin teki vaatekomerossa levyn jota luulin Joe Satrianin uusimmaksi! Luulen että hän olisi iloinen ja saisi levitettyä sen ilmaiseksi ja sen kautta alkaa myymään sitä levykaupoissa ja alkaa keikkailemaan hieman.
Tulee myös mieleen eräs tuttavani joka asuu Mallorcalla. Hänen toinen poikansa asuu Göteborgissa ja toinen kotonaan Mallorcalla. He tekevät musiikkia online. Kolmas mixailee jossain Karlstadissa. Levitys tapahtuu myös online - ilmaiseksi. Toiveena heillä on että joku oikea henkilö lataa heidän kappaleitaan kotonaan ja kiinnostuu heidän musiikistaan.
Musiikin teko, kuuntelu ja jakelu Internetillä on tullut jäädäkseen. Sitä vastaan taistelu on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan.
Ei sen puoleen, osta vaan, niin minäkin teen - myös.