Baseball

  • 23 675
  • 148

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Avataan nyt tällekin lajille oma ketjunsa.

Lajista kiinnostuneille ja kokeilunhaluisille: Espoon keskuksessa, Kaivomestarin kentällä heinäkuun 15. järjestetään harrasteturnaus. Vaikkei ole joukkuetta, mukaan saa tulla, tungetaan johonkin porukkaan mukaan.

Lisätietoja: www.baseball.fi
 
Viimeksi muokattu:

snumi

Jäsen
nuoret tutustumaan hienoon lajiin

En ole pelannut pesäpalloa kuin koulun liikuntatunnilla. Kun olin vaihto-oppilaana Usassa, kävin kokeilemassa osuuko vastapalloon eli heittotykin palloon. Se oli sellainen "batting cage", jossa laitetaan kolikko sisään ja sieltää tulee tykistä 20 palloa. Kyllä siihen osui ja se on aika miehekäs tunne kun pallo lentää taivaan tuuliin. Olin silloin 18v. Vielä vahhalla iällä kun kävin samoissa maisemissa ja ikää oli 30+ niin kyllä niihin palloihin vieläkin osui. Tosin vauhdit ei ollut niin hirveitä eli jotain 100kmh kun ammattitason heittäjät laittaa kierteitäkin nopeammin. Suora "fast ball" on kai jopa yli 160kmh... siinä en kyllä ehtis silmää räpäyttää.

Suosittelen tätä lajia kaikille, jotka vähänkään ovat pesistä edes kokeilleet. Minusta baseball on hieno ja taktinen laji. Jotenkin on sellainen olo että se syöttöjen heittäminen on vaikeinta, toivottavasti nuorisolle se on innostavaa. Ei muuta kuin rystykierteitä kokeilemaan!

Lisään vielä että baseball ja pesis yhtäläisyydet liittyvät ainakin pallon heittämiseen ja taktiikkaan, suomalaisille voi olla outoa syöttö (pitching) ja vastapalloon lyönti. Mutta minusta baseball on kyllä miehekkäämpi laji kuin pesis. Kun selitin jenkeissä että suomessa pelataan jonkin sortin baseball ja syöttö laitetaan suoraan ilmaan, niin niiden kommentti oli että toihan on tyttöjen peli eli softball. Kun sanoin, että palloa ei edes heitetä lyöjälle kauempaa vain ihan vaan suoraan ilmaan, niin silloin meni pisteet täysin: ihan nynnytouhua...

Silloin kun T.Pihkala teki baseball > pesis muutokset, syynä oli kuulema esim pesien uudelleenjärjestelyyn se, että "diamond" kuvio ei sopinut suomalaisille kentille missä on juoksurata ympärillä (kenttä ei tarpeeksi leveä). Sitä en tiedä mistä ämmämäinen niiaus-syöttö tuli, tietääkö joku?

Mutta jos ajatellaan sitä, että Suomessa pesistä tykätään pelata, niin kykyjä baseballin pariinkin luulisi löytyvän. Kansainvälisesti baseball on suosittu, pesis kummajainen.
 
Viimeksi muokattu:

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
snumi kirjoitti:
Sitä en tiedä mistä ämmämäinen niiaus-syöttö tuli, tietääkö joku?

Tahkon mielestä laakasyöttö oli suomalaisille liian vaikea.

Pesäpalloa yhtään väheksymättä, kansainvälisyys ennen kaikkea on baseballin etu, jos näitä kahta pitää verrata. Bb:n taso vain Suomessa on hyvin heikko, lajin on vaikea saada näkyvyyttä.

Yksi ensiarvoisen tärkeä askel lajin kehittymiseen olisi saada asianmukainen pelialusta. Nykyään pelaamme aitaamattomalla sorakentällä, ilman syöttökumpua, joudumme improvisoimaan liikaa.

Viime viikolla hallitseva Suomen mestari, Espoo Expos, kävi Eurooppa-Cupissa Valko-Venäjälllä saamassa jälleen kokemusta. Huomasin viikon edetessä, miten heidän pelinsä kehittyi suorastaan silmissä, kun pääsivät pelaamaan suhteellisen tasaiselle nurmelle pallon pysyessä pelissä koko ajan. Vaikka voittoja tuli vain yksi, niin peli-ilo oli aivan toisenlaista kuin koto-Suomessa.

Tervetuloa vaan mukaan kokeilemaan.
 

scholl

Jäsen
Kuinkas paljon noita pelejä ViaSatilta tulee? Sivut ovat niin sekavat, ettei oikein pysty lajeittain selaamaan.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
scholl kirjoitti:
Kuinkas paljon noita pelejä ViaSatilta tulee? Sivut ovat niin sekavat, ettei oikein pysty lajeittain selaamaan.

Yksi per viikko niitä on tullut, sunnutai/maanantai yönä. Playoffseista ei mitään tietoa, luulisi että World Series pelit tulisi kaikki, mutta muuten pelejä ei välttämättä kovin paljon. Sivut ovat tosiaan vähän epämääräiset ja ohjelmatiedot nyt eivät aina päivity kovin nopeasti, Norjan Viasatin sivut ovat yleensä vähän edellä ja sinne tulee aiemmin tiedot, mutta nekin nyt saattavat muuttua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Baseball on erittäin köyhän miehen pesäpallo, ylipainoiset kenttäpelaajat kuluttuvat seisoskellen 60 kiloa purkkaa per ulkovuoro kun syöttäjä heittää 100%:n peliä. Jos on oikein hyvä lyöjä osumisprosentti ylittää 25. Kuin katsoisi ruohon kasvavan, hidastettuna. Suomalainen jalkapallokin on parempaa ajanvietettä. Baseball pitäisi lailla kieltää ja USA, Japani ja Kuuba kolonisoida pesäpallolla. Zu Morgen die ganze Welt!
 

scholl

Jäsen
steepler kirjoitti:
Yksi per viikko niitä on tullut, sunnutai/maanantai yönä.

Mitä ne siellä muuten öisin puuhailevat. Siis kolme kanavaa. Luulisi, että voisi näyttää muutaman pelin joka yö, koska noita kierroksiahan on niin sumeasti. Itse Jenkeissä katson baseballia nimenomaan iltaisin/öisin hotelliin tullessani.

EDIT: Yksi peli per viikko. Siis mikä todennäköisyys, että näkee edes koko kauden aikana jonkin suosikkijoukkueen otteita
 

Viljuri

Jäsen
mjr kirjoitti:
Baseball on erittäin köyhän miehen pesäpallo, ylipainoiset kenttäpelaajat kuluttuvat seisoskellen 60 kiloa purkkaa per ulkovuoro kun syöttäjä heittää 100%:n peliä. Jos on oikein hyvä lyöjä osumisprosentti ylittää 25. Kuin katsoisi ruohon kasvavan, hidastettuna. Suomalainen jalkapallokin on parempaa ajanvietettä. Baseball pitäisi lailla kieltää ja USA, Japani ja Kuuba kolonisoida pesäpallolla. Zu Morgen die ganze Welt!

No siinä missä baseballissa monet kenttäpelaajat ovat urheilijoita, erikoistuneinakin, ovat monet pesäpalloilijat vain hieman kylätappelijasta evolvoituneita Cro Magnon-juntteja. Esimerkiksi kielenkäyttö kuullostaa edelleen olevan joukkueurheilusta matalimmalla tasolla tuoden mieleen kylätappelut.

Sitä paitsi Tahko Pihkala oli äärioikeistolainen. Pelkästään po. seikan vuoksi SAK:n pitäisi kieltää pesäpallon pelaaminen ja YLE:n televisiolähetykset.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
scholl kirjoitti:
EDIT: Yksi peli per viikko. Siis mikä todennäköisyys, että näkee edes koko kauden aikana jonkin suosikkijoukkueen otteita

Onhan se aika yhtä tyhjän kanssa noin vähän näyttää, erityisesti sellaisesta lajista jossa joka jengi pelaa 162 peliä/kausi. Itse en nyt hirveästi ole lisää pelejä kaivannut, toki jos pelejä tulisi paljon niin jotain mielenkiintoisempia pelejä tulisi kyllä katsottua. Playoffseja voisi kyllä katsoa mikäli niiitä vähän enemmän näytetään.
 

scholl

Jäsen
mjr kirjoitti:
Baseball on erittäin köyhän miehen pesäpallo

Baseball on amerikkalaisempaa kuin buuballo. Se on jo painava argumentti baseballin puolesta.

Täytyy lisäksi sanoa, että itse en koe pesäpallossa olevan mitään hyvää. Jos olet hyvä lyöjä niin se ei auta, koska kauaksi menneitä kuteja ei hyväksytä. Lisäksi stadionit ovat järjestään jotain takahikiöitä. Pinta on takapajuinen ja katsomorakenteet on huonosti laitettu, koska jostain raosta pallo voi mennä vaikkapa paikalliseen jokeen. Lisäksi syöttö on aivan naurettava. Yksi baseballin hienouksistahan on juuri tuo syöttö ja lukuisat syöttäjät.

Kun katsot puitteita ja otteluita seuraavia ihmisiä niin itse olen sitä mieltä, että kyllä se tässä tapauksessa on se buuballo, joka on se köyhän miehen versio.

Ehkä sitä pitäisi istua viikko jussipaidassa jossain lakeudella niin kestäisi katsoa hetken buuballoakin, mutta nyt ei taitu, vaikka mikä olisi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Scholl, noin minäkin ajattelin ennen. Sitten istuin katsomossa ja aloin ymmärtää, että pesäpallo on hieno laji. Böndellä sitä pelataan pääasiassa, mutta mitäpä tuosta.

Pesäpallon syöttö voi näyttää aina samanlaiselta, mutta sitä se ei tosiaankaan ole.

Baseballista en voi sanoa mitään, koska en lajia tunne. Suosittelen, että pesistäkään tuntemattomat ihmiset eivät lyttää sitä maan rakoon vain mielikuviensa perusteella.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Baseball on amerikkalaisempaa kuin buuballo. Se on jo painava argumentti baseballin puolesta.

Täytyy lisäksi sanoa, että itse en koe pesäpallossa olevan mitään hyvää. Jos olet hyvä lyöjä niin se ei auta, koska kauaksi menneitä kuteja ei hyväksytä. Lisäksi stadionit ovat järjestään jotain takahikiöitä. Pinta on takapajuinen ja katsomorakenteet on huonosti laitettu, koska jostain raosta pallo voi mennä vaikkapa paikalliseen jokeen. Lisäksi syöttö on aivan naurettava. Yksi baseballin hienouksistahan on juuri tuo syöttö ja lukuisat syöttäjät.

Kun katsot puitteita ja otteluita seuraavia ihmisiä niin itse olen sitä mieltä, että kyllä se tässä tapauksessa on se buuballo, joka on se köyhän miehen versio.

Ehkä sitä pitäisi istua viikko jussipaidassa jossain lakeudella niin kestäisi katsoa hetken buuballoakin, mutta nyt ei taitu, vaikka mikä olisi.
Ei pystynyt hetkeen kirjoittamaan naurulta! Aivan mahtavaa settiä jälleen!

Baseballissa pistää kypsyttämään juuri nuo heittokisat, joissa löyjät heiluvat statisteina. 5 peliä olen alusta loppuun nähnyt eikä ole vakuuttanut ollenkaan, onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?

Kun nyt täällä on kotoinen versiomme vedetty mukaan, niin täytyy sen puolesta sanoa että taktisuudessa ja pelaajien taidoissa pesäpallo vie "isoveljeään" 100-0.
 

Viljuri

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Scholl, noin minäkin ajattelin ennen. Sitten istuin katsomossa ja aloin ymmärtää, että pesäpallo on hieno laji. Böndellä sitä pelataan pääasiassa, mutta mitäpä tuosta.

"Heikinheimolaisittain" stadilaisen ei tulisi ylenkatsoa pesäpalloa, vaan itse asiassa olisi melko intelligenttiä ilmoittaa pitävänsä lajista, ainakin joissakin piireissä.

Oli nyt miten oli, niin se seikka, ettei ao. lajia harrasteta muualla kuin Suomessa syönee sen pisteitä omasta näkökulmastani.
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Scholl, noin minäkin ajattelin ennen. Sitten istuin katsomossa ja aloin ymmärtää, että pesäpallo on hieno laji. Böndellä sitä pelataan pääasiassa, mutta mitäpä tuosta.

Nuorempana itse asiassa katsoin pesäpalloa. Inhosin sitä kuin ruttoa, kun piti itse pelata, mutta katsoin telkkarista kyllä aikoinaan. Silloin se ei tuntunut yhtään niin typerältä kuin tänä päivänä, kun olen päässyt sisään vähän paremmin baseballiin. Täytyy myöntää, että siitä on kyllä jo yli 10v, kun tuli katsottua. Roihun ja Vihdin pelejä naisten pesiksessä mitä tuli telkkarista ja miehissä nyt lähinnä mitalipelit oli sitten kuka tahansa niissä mukana.

Haastattelut ovat suurinta tuskaa. Koskaan ei laiteta normaali-ihmistä pelaajahaastatteluun, vaan aina joku käsittämätön lantsarijuntti. Ja se taitotuunasen pelleily pesisjengistä Stadiin ei ainakaan lisännyt lajin suosiota.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Nuorempana itse asiassa katsoin pesäpalloa. Inhosin sitä kuin ruttoa, kun piti itse pelata, mutta katsoin telkkarista kyllä aikoinaan. Silloin se ei tuntunut yhtään niin typerältä kuin tänä päivänä, kun olen päässyt sisään vähän paremmin baseballiin. Täytyy myöntää, että siitä on kyllä jo yli 10v, kun tuli katsottua. Roihun ja Vihdin pelejä naisten pesiksessä mitä tuli telkkarista ja miehissä nyt lähinnä mitalipelit oli sitten kuka tahansa niissä mukana.

Haastattelut ovat suurinta tuskaa. Koskaan ei laiteta normaali-ihmistä pelaajahaastatteluun, vaan aina joku käsittämätön lantsarijuntti. Ja se taitotuunasen pelleily pesisjengistä Stadiin ei ainakaan lisännyt lajin suosiota.

No katsopa vaikka huomenna finaalipeliä, voit vaikka yllättyä. Tosin Ylen ohjaus on mitä on ja Hannula on aivan karsea selostaja. Saunan taakse pitäisi viedä. Koska pelipaikkakunnat ovat Hyvinkäätä lukuunottamatta kaukana kehä III:n ulkopuolella, niin pelaajat luonnollisesti puhuvat murretta, mutta ei se heistä tyhmiä tee.

Tästä surullisenkuuluisasta tiikeriepisodista olen tismalleen samaa mieltä kanssasi.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kyllä tuolla lupailtiin että world series ainakin näytetään kokonaan. Tiedä sitten miten muuten playoffeja.

Kyllähän baseball on aika tylsää jos vertaa pesikseen. Sekä taktisesti todella köyhää siihen verrattuna. Eikä sitä baseballia paljon sen enempää(useimmissa maissa) pelata.

Ei siinä mitään, ei mitään lajia vastaan, mutta kyllä se aika tylsää on katsella omasta näkökulmastani. Syöttelyä kokoajan vain ja ainoa miten lyödään on täysiä taakse. Juuri vaihtelevuutta laji kaipaisi. Vaikka esim. toinen amerikkalaislaji(NFL) on kovin paljon mainosväritteistä ja kokoajan taukoja, niin sentään vaihtelevuutta lajissa on valtavasti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse rupean aina epäilemään arvojani jos schollin nettipersoona on jostain asiasta samaa mieltä. Todellisuudessa scholl on työtön, alkoholisoitunut yh-äiti Mellunmäestä jokaa elää JA:ssa unelmiaan todeksi - tosin eipä taida olla pesäpallo Mellunmäessäkään kovin suosittu laji.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Täytyy lisäksi sanoa, että itse en koe pesäpallossa olevan mitään hyvää. Jos olet hyvä lyöjä niin se ei auta, koska kauaksi menneitä kuteja ei hyväksytä. Lisäksi stadionit ovat järjestään jotain takahikiöitä. Pinta on takapajuinen ja katsomorakenteet on huonosti laitettu, koska jostain raosta pallo voi mennä vaikkapa paikalliseen jokeen.

Niin tähän vaan sen verran, että kyllähän se hyvä lyöjä voi muuallekin lyödä kun 200 metriä pitkälle. Paljon hienompi lyönti ainakin mun mielestä on kova raja/saumalyönti kun vaan korkea ja pitkä lyönti. Eli ei siinä pesäpallossakaan ole hyviltä lyöjiltä kaikkia aseita viety takaraja laittamalla.

Toinen itseäni kiinnostava asia on tuo, että minkälainen kentän pinta pitäisi mielestäsi olla? Vaikka tuo todennäköisesti olikin provoamismielessä kirjoitettu kappale, mutta kiinnostaa silti, mikä olisi se vähemmän takapajuinen pinta kentälle? Ja minkälainen se stadion pitäisi olla? Eikös se ole juuri hyvä, että hyvä lyöjä voi lyödä sen pallon sieltä katsomorakenteiden raosta paikalliseen jokeen. Tosin Vimpelissä ei kyllä katsomorakenteiden kautta tarvitse palloa jokee lyödä. Riittää hyvä ja kova lyönti.

Onko se sitten parempi, että voi lyödä lelvetin pitkän ja korkean lyönnin keskelle katsomoa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
eagle kirjoitti:
Kyllähän baseball on aika tylsää jos vertaa pesikseen. Sekä taktisesti todella köyhää siihen verrattuna. Eikä sitä baseballia paljon sen enempää(useimmissa maissa) pelata.

Tämä se baseballin ongelma Suomessa on, peliä ei osata seurata, nimenomaan syöttäjän ammattitaitoa hallita erilaisia syöttöjä ja kykyä sijoittaa pallo iskualueelle niin, ettei lyöjä saa parasta lyöntivoimaansa käyttöön - tai vastavuoroisesti houkutella lyöjä lyömään syöttöön, joka äkkiä putoaakin lyöjän ulottumattomiin. Ja kyllä lyönnistäkin taktikointia löytyy, kaikki eivät siihen kunnariin tähtää.

Mitä baseballin kansainvälisyyteen tulee, niin Euroopan liitossa on tällä hetkellä 39 jäsentä ja maailmanlaajuisesti baseballia pelataan 111 maassa - ainakin IBAF:iin on rekisteröity näin paljon.
 

scholl

Jäsen
kaakko kirjoitti:
mikä olisi se vähemmän takapajuinen pinta kentälle?

Ollaan aika väärässä ketjussa, kun baseball-ketju menee pelkästään jonkin pesiksen puolusteluksi, mutta vaikka nyt onkin menty eteenpäin ja pesispelit eivät olekaan enää ihan kuralätäköissä pelattavia, vaan hiekkapinta on saatu vaihdettua johonkin toiseen niin onhan se nyt aika karua meininkiä.

Moni on valmis haukkumaan Tapiolan Hongan futiskotikentän puitteet alimpaan helvettiin, mutta se katsotaan läpi sormien, että monet pesäpalloniilot ovat joutuneet lajiaan harrastamaan ja myöskin seuraamaan aivan ala-arvoisen alkeellisissa olosuhteissa. Kentän pinta ei edes näytä nurmikolta ja muutenkin ballpark on monilla paikkakunnilla aika surullisennäköinen. En tiedä onko kuppi-istuimet pakollisia, mutta tuskin. Koko stadionin esteettisyys on se, missä on hirveästi parannettavaa. Miltä se näyttää ulkoapäin ja myöskin sinne pelikentälle päin. Miten ravintolapalvelut on järjestetty ja muutenkin miten ihmiset viihtyvät. En ymmärrä miksei katsomoihin voi myydä Amerikan tapaan hotdogeja.

Veikkausliiga on futiksessa oikealla tiellä siinä, että pyritään asettamaan jonkinlaisia ehtoja joukkueille. Toki kaikki pelipaikat eivät ole Finskin veroisia, mutta suunta on oikea. Sama pitäisi tehdä pesiksessäkin. Toki yleisön on myöskin syytä katsoa peiliin. Se, mitä olen urheiluruudusta nähnyt niin aika moni pukeutuu aika epäsiististi noihin otteluihin ja se häiritsee kyllä valitettavasti. Sekin olisi aika pieni investointi, että ihmiset satsaisivat viihtyvyyteen pukeutumisen myötä ja seurat tai kaupungit laittaisivat stadioninsa kuntoon. Veikkaan, että tossa lajissa riittää, että tekee vain 5000 vetävän stadionin kunhan se on hieno.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Txjokeri kirjoitti:
Tämä se baseballin ongelma Suomessa on, peliä ei osata seurata, nimenomaan syöttäjän ammattitaitoa hallita erilaisia syöttöjä ja kykyä sijoittaa pallo iskualueelle niin, ettei lyöjä saa parasta lyöntivoimaansa käyttöön - tai vastavuoroisesti houkutella lyöjä lyömään syöttöön, joka äkkiä putoaakin lyöjän ulottumattomiin. Ja kyllä lyönnistäkin taktikointia löytyy, kaikki eivät siihen kunnariin tähtää.
Tai sitten syy on vain siinä että baseball ei ole yhtä kiinnostava kuin pesäpallo. Juurikin tuo syöttäjä/lyöjä- kaksinkamppailu on ainakin omasta mielestäni tajuttoman tylsistyttävää. Minulle ei joukkueurheilussa riitä kahden hyvän yksilön kamppailu, tässä tapauksessa syöttäjä+ lyöjä. Lyöjällä ei ole mitään mahdollisuutta yrittää ulkopelaajien välistä saumalyöntejä tai varsia etukentälle tms. Toisaalta ulkopelissä taktikointi on turhaa koska pallot tulevat sattumanvaraisiin paikkoihin joten muodostelmaa on turha muuttaa.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Ollaan aika väärässä ketjussa, kun baseball-ketju menee pelkästään jonkin pesiksen puolusteluksi, mutta vaikka nyt onkin menty eteenpäin ja pesispelit eivät olekaan enää ihan kuralätäköissä pelattavia, vaan hiekkapinta on saatu vaihdettua johonkin toiseen niin onhan se nyt aika karua meininkiä.

Lyhensin tekstiäsi kun en viitsinyt sitä kokonaan lainata. Sinulla oli kyllä paljon hyviä ideoita, katsomopalveluita voisi varmasti kehittää lisää ja toivottavasti niin tehdäänkin. Kuppi-istuimia taitaa löytyä pääkatsomoista, mutta sivukatsomot ovat ihan perinteisiä puupenkkejä, ainakin näin useimmilla kentillä.

Tuohon kentän pintaan vielä sen verran, että mielestäni nykyiset hiekkatekonurmet ovat kyllä loistavia pintoja kentille. Vesisadekaan ei haittaa pelin etenemistä niin kuin joskus aikoinaan hiekkakentillä.

Mutta tämä riittänee tässä ketjussa pesäpallosta, ainakin minun osaltani. Jatketaan alkuperäisen aiheen mukaan Baseballilla.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Txjokeri kirjoitti:
Tämä se baseballin ongelma Suomessa on, peliä ei osata seurata, nimenomaan syöttäjän ammattitaitoa hallita erilaisia syöttöjä ja kykyä sijoittaa pallo iskualueelle niin, ettei lyöjä saa parasta lyöntivoimaansa käyttöön - tai vastavuoroisesti houkutella lyöjä lyömään syöttöön, joka äkkiä putoaakin lyöjän ulottumattomiin. Ja kyllä lyönnistäkin taktikointia löytyy, kaikki eivät siihen kunnariin tähtää.

Mitä baseballin kansainvälisyyteen tulee, niin Euroopan liitossa on tällä hetkellä 39 jäsentä ja maailmanlaajuisesti baseballia pelataan 111 maassa - ainakin IBAF:iin on rekisteröity näin paljon.

Niin en epäile etteikö syöttäjältä vaadita valtavaa taitoa. En myöskään epäile etteikö kuvikellunta vaatisi valtavaa taitoa. Se ei tee siitä silmissäni yhtään mielenkiintoisempaa.

Muuten pelikielto sitten sanoikin mitä mietin juuri tuosta asiasta ajattelen.

Baseballia taidetaan kuitenkin ns. kunnolla pelata vain Kuubassa ja Japanissa jenkkien(ja kaippa Kanadan) lisäksi. Tämä siis ihan mutulla. Näistä maista kun MLB'ssä on pelaajia ja nämä maat ovat arvokisoissa menestyneet. Eikös pesäpalloakin pelata esim. Ruotsissa ja Saksassa, silti en puhu näistä maista vaan ainoastaan Suomesta lajin yhteydessä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
pelikielto kirjoitti:
Tai sitten syy on vain siinä että baseball ei ole yhtä kiinnostava kuin pesäpallo.

Itse seuraan mieluummin baseballia kuin pesistä, kotimaista lajia kuitenkaan halventamatta. Jos joku ei ymmärrä baseballia ja kokee sen hitaaksi, se ei tarkoita sitä, että kaikki muut ihmiset maailmassa olisivat samaa mieltä. Kyse on kuitenkin makuasioista - ja niistä kiistely taas on turhaa.

Baseball on huippulajina edellä mainittujen USA:n, Kuuban ja Japanin lisäksi myös Etelä-Koreassa, Taiwanissa, Meksikossa, näin muutama mainitakseni. Kuningas jalkapallo kuitenkin vie urheilupuolella julkisuudesta niin suuren osan, ettei bb niiden alta paljoakaan näy.

Edit. kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kunhan vain pohdin miksi bb ei ole ottanut tuulta alleen suomessa, ei siis ollut tarkoitus vähätellä lajia vaikka teksteissäni sellainen sävy näemmä onkin näin uudelleen luettuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös