B-luokan ajokorttia olen nyt isäni kanssa harjoitellut noin puoli vuotta, about 50 tuntia plakkarissa, koin todella olevani valmis inssiin joka oli viime keskiviikkona. No, päin vittuahan se meni. Heti alussa oli jotenkin todella raskas ja rauhaton olo joka luonnollisesti johti virheisiin. Muutaman minuutin ajon jälkeen tultiin risteykseen missä minulla ei ollut kolmiota. Jotenkin olin niin stressaantunut siitä että ajan liian röyhkeästi niin odotin siinä että autot menivät ohi enkä havainnut toisesta suunnasta tulevien kolmiota ennen kuin olin jo päättänyt odottaa. Sitten motarille liityttäessä jostain syystä liityin vain noin 5 metriä toisen auton eteen vaikka kaistaa oli jäljellä ja takana olevan auton nopeus oli suurempi kuin minun. Tutvo sanoi että oli törkeä ja hän joutui jarruttamaan, en tosin tätä osta, näytti siltä että mitään ei tapahtunut, mutta kyseessä oli kuitenkin virhearviointi.
Kauhistuin kun ymmärsin että jotain mihin en ollut missään tilanteessa varautunut oli tapahtumassa. Espoon suomenojasta alkaneen ajokokeen vei tutvo Munkkiniemeen, eli tasa-arvoisten risteysten ja suojateiden eteen parkkeerattujen autojen paratiisiin. Omaksi yllätyksekseni en kussut siellä hommaa, mutta stressasin silti todella paljon. Sitten siirryttiin taajaman perusrajoituksen omaavalle tielle, en jostain ihme syystä huomioinut 30km/h rajoituksen loppumista osoittavaa merkkiä ja ajoin 20km/h alinopeutta. Voi perse. Sitten kun tätä oli kulunut 5 minuuttia sanoi tutvo että tässä on 50km/h rajoitus. Ei saatana. Siinä vaiheessa tiesin että homma oli kustu ja ajoin vielä aivan lopussa risteykseen vain 16 sekuntia ennen kuin 7kmh ajava Nissan olisi ollut siinä, no tutvo painoi jarrua. Voi vittu.
No, koe hylättiin ansaitusti, mutta kyllä tutvokin oli todella tiukka ja liioitteli virheitä. Ihan mahdottoman paskalta tuntuu että tein virheitä mitä en isäni kanssa ajaessa ole kuukausiin tehnyt. Olen ajanut oikeaoppisesti ja varmasti ilman mitään noin suuria virheitä ainakin 5 inssin tyyppistä ajoa putkeen. Tällöin asiat tulee jo lihasmuistista, kuuntelen musiikkia juttelen niitä näitä iskän kanssa jne. Silti inssissä kun keskityn täysillä teen ihan käsittämättömiä turhia virheitä ja vitutus on suuri. Tiedän että en muuten tee näitä virheitä, sillä jokaisen kohdalla tiedostin että ei saatana nyt meni tää päin vittua.
Viikon päästä Lohjalla uusinta, ainakaan minnekkään Munkkiniemeen ei jouduta, tosin otin ajan Lohjalta ihan vain lyhyemmän odotusajan takia. Suurin osa ystävistäni on juuri kussut ekan kerran espoossa ja sitten suorittanut jossain muualla. Tiedän että tietoni ja taitoni riittävät ajokokeen läpäisyyn. Onko kellään mitään vinkkejä miten lievittää stressiä ja ajaa rennommin suoritustilanteessa?