Kävi hieman hymyilyttämään, kun Ykkösellä esiteltiin autoilun tulevaisuutta. Naurattamaan kävi muoviautojen kohdalla: täysin utopinen asia, ainakin täällä perä-pohjolassa.
Syitä:
1) Suomen talvi. Muovi ei oikein pidä tuosta kylmästä (tuppaa "hieman" halkeilemaan esimerkiksi -30 -asteen pakkasessa). Lisäksi keväällä tuo lämpölaajeneminen aiheuttaa muoviauton omistajille harmia..
2) Tuulet. Ei tarvitse kovinkaan suurta puhuria, kun auto ja samalla kuljettaja on taivaan tuulissa. Lisäksi parkkipaikalla olevat muoviautot tuppaavat etenkin syysmyrskyjen tullen "katoamaan" kotipihalta. Myös USA:ssa voipi pienet puhurit (=hirmumyrskyt) aiheuttaa muoviauton omistajille ongelmia.
3) Turvallisuus. Kuten ko. ohjelmassa todettiin, tarvitsee turvallisuusnäkökohtiin kiinnittää huomiota, jotta muoviautolla olisi edes jonkinlaista tulevaisuutta. Nykyautotkin ovat melko turvattomia, kun vastaan tulee toinen auto rekka-autosta puhumattakaan.
En väitä, etteikö kehitystyö ole hyvästä (ympäristönäkökulmat huomioon otettava tulevaisuuden autossa; päästöt jne.), mutta jotain järkeä tuohon touhuun. :D
Syitä:
1) Suomen talvi. Muovi ei oikein pidä tuosta kylmästä (tuppaa "hieman" halkeilemaan esimerkiksi -30 -asteen pakkasessa). Lisäksi keväällä tuo lämpölaajeneminen aiheuttaa muoviauton omistajille harmia..
2) Tuulet. Ei tarvitse kovinkaan suurta puhuria, kun auto ja samalla kuljettaja on taivaan tuulissa. Lisäksi parkkipaikalla olevat muoviautot tuppaavat etenkin syysmyrskyjen tullen "katoamaan" kotipihalta. Myös USA:ssa voipi pienet puhurit (=hirmumyrskyt) aiheuttaa muoviauton omistajille ongelmia.
3) Turvallisuus. Kuten ko. ohjelmassa todettiin, tarvitsee turvallisuusnäkökohtiin kiinnittää huomiota, jotta muoviautolla olisi edes jonkinlaista tulevaisuutta. Nykyautotkin ovat melko turvattomia, kun vastaan tulee toinen auto rekka-autosta puhumattakaan.
En väitä, etteikö kehitystyö ole hyvästä (ympäristönäkökulmat huomioon otettava tulevaisuuden autossa; päästöt jne.), mutta jotain järkeä tuohon touhuun. :D