Autoiluketju

  • 3 178 861
  • 18 511

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Olosuhteiden pakosta tojotalla.
Tojotat varmasti ihan kestäviä ja luotettavia autoja, mutta kestävyys ei tule yksin. Ovathan ne keskimäärin ihan hirveitä ajaa ja poikkeuksia lukuunottamatta ihan hirveän näköisiä sisältä ja ulkoa.

Tämä tästä, ei siis mikään vittuilu sinulle henkilökohtaisesti todellakaan, mutta nuo ovat omat kokemukseni ja näkemykseni Toyotista. Oma munani on sen verran pieni, että en tojotaa laittaisi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onneksi auton hankinta ei ole ainoa, jonka suurin osa teistä muista tekee väärin. Todennäköisesti asutte ihan väärässä kaupungissa ja kaupunginosassa, teillä on aivan väärä puhelin taskussanne, pukeudutte väärin ja kaikkein pahinta, on että musiikkimakunne on aivan hirveää. Itsehän teen vain oikeita ostopäätöksiä ja kuuntelen vain hyvää musiikkia.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tojotat varmasti ihan kestäviä ja luotettavia autoja, mutta kestävyys ei tule yksin. Ovathan ne keskimäärin ihan hirveitä ajaa ja poikkeuksia lukuunottamatta ihan hirveän näköisiä sisältä ja ulkoa.

Tämä tästä, ei siis mikään vittuilu sinulle henkilökohtaisesti todellakaan, mutta nuo ovat omat kokemukseni ja näkemykseni Toyotista. Oma munani on sen verran pieni, että en tojotaa laittaisi.

Ihan samaa mieltä mukavuudesta, rahapulassa sen ostin, kun täytyy päästä jollain töihin.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mutta kuka helvetti ostaisi ranskalaisen auton?
VAG-autoista ei ole itsellä mitään pahaa sanottavaa. Kolme omistanut suhteellisen lyhyellä autoilu-urallani ja yhtäkään ylimääräistä remonttia määräaikaishuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut tehdä.
Miksikä ei ranskalaista? Ensimmäinen lainaamani lause edustaa hienosti sitä isältä-pojalle/tehtaan taukopaikkalätinää jota en jaksa itse kuunnella ollenkaan. Oikeastaan koko "miehet ja niiden autot" on kyllä aika helvetin väsynyttä. Vanhat partasuiset ukot nortti huulessa ja paskaiset vihreät/oranssit firman takit päällä räkättävät "Ingman saa maidon maistumaan, Opel muovin ruostumaan, kjäh kjäh kjäh. Osta Saappi, mukana pöytä ja kaappi, kjäh kjäh kjäh." Ja kaikki muut automerkit on paskaa paitsi se oma vaikka vapaa-aika menee tallissa sen auton alla ropatessa, että pääsee seuraavana päivänä taas töihin puhumaan siitä.

Aika monen maalaista autoa olen omistanut ja yhden yhteisen asian niistä olen huomannut valmistusmaasta riippumatta: jokainen niistä on pitänyt jossain vaiheessa viedä pajalle jonkin vian takia, sellaisia ne autot nyt vaan on. Citroenilla olen mukavimmat kyydit saanut kaikista omistamistani autoista. Kannattaa kokeilla eikä vain kuunnella niitä tehtaan miesten kahvitaukojorinoita eikä sitä iskän huutelua sieltä auton alta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Miksikä ei ranskalaista?

Esimerkiksi minä. Auto on Citroen DS4, ja olen ollut siihen tyytyväinen.

Lausahdukseni oli 95%:sti sarkasmia. Mutta kuten täällä monesti on osuvasti myös sanottu, että auton ostaminen on lähes aina tunnepohjalta ja autokuumeen kourissa tehtyä, niin en tiedä missä maailmassa päätyisin Sitikan tai Rellun ostamaan. Jotakin siinä vaan on - ja tiedän, jotain tupakkipaikan juttuja lähtökohtaisesti. En kylläkään polta, enkä ole tehtaalla töissä.
 

444

Jäsen
Onko monelle ylipäätään mitään merkitystä, mikä brändi ja minkä näköinen auto alla? Varmaan kuitenkin valtaosa vain liikkuu paikasta a paikkaan b, sen kummemmin arvottamatta kulkemisen katu-uskottavuutta.
Brändillä ei niinkään, ulkonäöllä sen sijaan on suurikin merkitys. Ei siksi, että muut tykkäisivät, vaan siksi, että sen tulee miellyttää omaa silmää. Sisäpuolelta sitä harvoin näkee, mutta valtaosan ajasta auto tönöttää tuossa talon edessä paraatipaikalla. En mä siinä ihan mitä hyvänsä haluaisi katsella.
Kilometrejä tulee tänä vuonna kertymään n. 45000, joten ajotuntuma ja tietyt lisävarusteet ovat sellaisia, joista en suostu tinkimään. V60, A5, Superb ja nykyinen E-sarjalainen täyttävät omalta osaltani kriteerit. Huoltojen ajan olleista sijaisautoista ei voi sanoa parhaalla tahdollakaan samaa. Ovat toki uutena myös täysin toisen hintaluokan autoja ja ovat ajaneet sen ihan pakollisen asiansa, mutta ei nyt äkkiseltään tulisi mielenkään taittaa näitä metrejä Corollalla, Qashqailla tai Citigolla. Infernaalinen rengasmelu, istuimet puupenkin mukavuudella ja musiikki 1€ hintaisista peltipurkeista ulos. Ajoergonomia luokkaa ”et ole tosissasi” ja ylipäänsä kaikki säädettävyys minimissään.
Toki omat vaatimukset ovat myös sellaisia, ettei tarvitse kuvitellakaan ostavansa uutta, vaan katse kääntyy aina 2-5 vuotta vanhoihin malleihin. Mitään muita ongelmia näiden kanssa ei ole ollut pois lukien Superbin adaptiivinen vakkari, jota ei koskaan saatu sellaiseen kuntoon, että pysyisi päällä koko ajon ajan lämpötilasta riippumatta. Jotainhan se indikoi myös ko. automallien luotettavuudesta ja laadusta, mutta ei brändin laadusta, koska näiltäkin tulee linjastolta ulos melkoista tuubaa toisinaan. On tosin ymmärrettävä, että jos saman valmistajan automalli B maksaa uutena 60k€ ja automalli U 20k€, niin myös laadussa on väkisinkin eroa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
@sampio Jotain rotia nyt noihin juttuihin. Skoda ja laatu eivät mahdu samaan lauseesen, ellei puhuta äärimmäisen huonolaatuisista tuotteista. Skoda on premiumin vastakohta ja myös tekninen kestävyys on huonoimman kymmenyksen joukossa. Tämä lohkaisusi menee sinne top 3 älyttömyyksiin mitä olet palstalle kirjoitellut.
Oma Superb taitaa sitten olla maanantaikappale kun 4 vuodessa 100tkm aikana ei ainuttakaan vikaa. Ei edes tuo kirottu, kuiva 7 portainen DSG-laatikko ole jättänyt tielle. Aika lailla samoilla linjoilla kollegoiden Skodat, joilla innokkaimmat ehtivät ajaa 200tkm 4 vuodessa. Taitaa yli 20 olla firmassa käytössä, eikä kenelläkään ole isompia vikoja ollut.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Olosuhteiden pakosta tojotalla. Rahat meni kämppään, niin piti saada joku auto.

Autolehtiä vuosikaudet luin ja sieltä selvisi hienosti lukuisat kalliit ongelmat vageissa. Jakopää-, männät-, dsg-vaihteisto- ja ruosteongelmat suutin- ja sähkövikojen lisäksi, joten muualtakin huonosta laadusta kuullut kuin tutuilta. Niin joo ja sitten ne päästöhuijaukset vielä edellisten lisäksi.
No toyota ei ole kyllä ainakaan sen parempi. Niin "löysä" ajettava, että ratista pitää kokoajan pitää kiinni.

No DSG-vaihteistolla tullut ajettua nyt useammalla eri autolla yli 300000 km ja missään ei ole sen suhteen tullut ongelmia.
Se oli vain se yksi mallisarja toisin kuin esimerkiksi toyotan turvatyyny ja turvavyö ongelmat, jotka olivat useammassa mallissa ja todellakin ne olivat vikoja turvavarusteissa jolloin kyseessä on vakavavika.
Enkä kyllä noista muista ongelmista ole kuullut edes katsastuskonttorin suunnalta.

Päästöhuijaus oli mitä oli mutta samoja juttuja oli kaikilla muillakin valmistajilla VW-konserni oli ainut, joka maksoi siitä edes jotain tosin Suomessa korvaukset olivat mitättömiä verrattuna muuhun eurooppaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Olen minäkin käynyt koeajamassa Skodaa. Olin nuori ja tarvitsin ne (säästyneet) rahat. EI tullut kauppoja kuitenkaan.
Olen mielipiteeni näistä kulkineista tuonut ilmi jo aiemmin, joten en lähde sinne, vaan kehun VW-konsernin insinöörejä ja/tai markkinointikoneistoja. Eli joko ne autot on onnistuttu teknisesti ja varustelun puolesta ym suunnittelemaan ja hinnoittelemaan fantastisesti suomalaisten tarpeisiin, ja/tai sitten mielikuvamarkkinointi tms on onnistunut hienosti, jos ihmisille on pystytty luomaan vaikutema että Skoda on kaikista maailman autoista se, joka ainoana täyttää kaikki halutut kriteerit. No ehkä passatti myös.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minä ostin nykyisen autoni pääkriteerinä se, että siinä olisi mahdollisimman vähän vikoja, automaattivaihteisto ja ilmastointi. Olin lopen kyllästynyt edellisen kulkuvälineen (A-sarjan MB) jatkuviin ja kalliisiin korjauksiin.
Valinta taisi onnistua, sillä ensimmäiset 7 vuotta on nyt mennyt vain määräaikaishuolloilla. Auton merkin olen jossain ketjussa maininnut, mutta harmaa japanilainen se on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yhdelläkään mun tutulla ei ole ollut mitään vikaa Skodissaan. Joukossa on merkkiuskollisiakin. Skodat ovat luotettavimmassa kymmenyksessä, googlatkaa vaikka, mot. Mulla on ollut kaksi ranskalaista. Ei kahta kolmannetta, saatan sortua siis vielä kerran. Niissä on jotain vänkää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Työsuhdeauto lähti sitten tilaukseen. Skoda Octanvia sedan. Style varustuksella ja oikeastaan kaikki mahdolliset lisävarusteet ruksittuna mukaan kuten tuulilasinäyttö jne. Koneeksi valikoitui 150hv 1.5 bensa eTEc kevythybridi ja DSG automaatti. Toimitusaika vaatimaton 10 kuukautta...
 

Kurt

Jäsen
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun en ihan selkeää vastausta ole löytänyt mistään. Asia siis liittyy diesel-autoihin ja tuohon adblue-litkuun. Tuo litkuhan jäätyy -11 asteessa. Pumpussa ja letkuissa on jotain lämmitystä, joten kesken ajon tuo jäätyminen ei varmastikaan tapahdu, vaikka pohjoiseen ajellessa lämpö viilenisi reilusti alle jäätymispisteen, ja auton sammuttaessa käsittääkseni pumpun ja letkujen pitäisi tyhjentyä, jotta nuo eivät jäädy yöllä.

Mutta mitä tapahtuu, jos auto on yön yli 20 asteen pakkasessa ja litku jäätyy säiliöön? Eli kun starttaa auton ja litku on jäässä. Onko niin, että voi ajella ihan normaalisti, mutta tuo adblue-toiminta on pois käytöstä ja päästöt ovat vähän korkeammat, kunnes tuo aine sulaa tankissa ja toiminto lähtee käyntiin. Joku varoitusvalo varmasti syttyy heti startatessa tuohon adbluehun liittyen, vai syttyykö?
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä kun en ihan selkeää vastausta ole löytänyt mistään. Asia siis liittyy diesel-autoihin ja tuohon adblue-litkuun. Tuo litkuhan jäätyy -11 asteessa. Pumpussa ja letkuissa on jotain lämmitystä, joten kesken ajon tuo jäätyminen ei varmastikaan tapahdu, vaikka pohjoiseen ajellessa lämpö viilenisi reilusti alle jäätymispisteen, ja auton sammuttaessa käsittääkseni pumpun ja letkujen pitäisi tyhjentyä, jotta nuo eivät jäädy yöllä.

Mutta mitä tapahtuu, jos auto on yön yli 20 asteen pakkasessa ja litku jäätyy säiliöön? Eli kun starttaa auton ja litku on jäässä. Onko niin, että voi ajella ihan normaalisti, mutta tuo adblue-toiminta on pois käytöstä ja päästöt ovat vähän korkeammat, kunnes tuo aine sulaa tankissa ja toiminto lähtee käyntiin. Joku varoitusvalo varmasti syttyy heti startatessa tuohon adbluehun liittyen, vai syttyykö?
Siellä tankissa on lämmitysvastus eli tuon ei pitäisi päästä jäätymään ellei vastus sitten hajoa.
Eli ei pitäisi olla mitään huolta jos auto toimii normaalisti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@Kurt @Jani82 Niin siis luulisin että vastaus kysymykseen on, että adblue ei ole kovalla pakkasella heti käynnistyksen yhteydessä käytössä, vaan vasta kun vastukset sen sulattavat. En osaa sanoa että puhutaanko sekunneista vai minuuteista, auto varmaan kuitenkin toimii normaalisti ja kuljettajalle tuosta ei varmaan tule edes ilmoitusta kun toimii kuitenkin ns suunnitellusti.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistaakseni työkonepuolella, jossa on käytännössä vastaavat systeemit puhuttiin noin 10-20 minuutin sulatusajasta riippuen kuinka kylmää pihalla on. Ja juuri noin se menee, että alkuun järjestelmä ei ole päällä ja sen ajan sinä syntinen kuljettaja tunnet harteillasi vastuun planeetan ilman pilaamisesta!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinulla näyttäisi olevan tästä asiasta aika vahva tunne?
No mulla oli rellu jossa polttoainepumpou petti moottoritien ylämäessä ohituksessa. Auto sammui, onneksi sain liikkeestä käyntiin. Oli pumpun hammasrattaat sökönä, joten sikäli ei sähkövika. Vaan 600 maksoi vaihto. 30 sentin rattaan takia.
Sitten hommasin 308 pökötin,pökötti sammui ohituksessa, antipollution ilmoitus. Huoltofirma sanoi, että vaihdetaan ohjausyksikkö. Kysyin, että silläkö sitten paranee. Vastasi, ettei varmaa, mutta vaihdetaan sitten lisää osia! Ei vaan perse kestä noita, mää oon köyhä työläinen.
Kyllä vaan japanialainen osaa sähköt, vielä tänäänkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös