Autoiluketju

  • 3 178 532
  • 18 511
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tässä hankkimassa ensimmäistä kunnon autoa. Nuorena landella tuli aina ostettua joku rotisko sukulaismieheltä yms. tutulta. Autoista en kovin paljoa ymmärrä ja nytkin ajattelin ostaa auton ehkä vain noin vuodeksi ja sitten myydä eteenpäin kun Koronatilanne on hellittänyt ja junalla/busseilla pääsee taas turvallisemmin. Ajoa tulee varmaan aika vähän kun vaimon kanssa vedetään työmatkat pääosin fillarilla kun kelit sallii ja itse teen etätöitä aika paljon.

Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:


Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan?

Nykypäivä on siitä ikävää aikaa autoteollisuuden suhteen, että käytännössä jokaisella merkillä on ne omat murheenkryyninsä, mihin ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Joillakin merkeillä enemmän kuin toisilla, mutta käytännössä jokaisella niitä on.

Jos itse noilla kriteereillä autoa hankkisin, niin joku 1,8-litrainen farkku-Avensis. Tylsä kuin tiistai, mutta pitää arvonsa ja toimii päivästä toiseen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:

Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.
Onko valintakriteerinä mahdollisimman tehoton moottori, vai miten nuo on tullut valituksi? Jos tarkoituksenasi on mahdollisesti myydä auto eteenpäin koronatilanteen helpotuttua, suosittelisin valitsemaan mahdollisimman yleisen mallin. Tällöin esimerkin kaltaiset poikkeuksellisen tehottomalla koneella varustetut autot saattavat olla vaikeammin myytävissä, kuin mahdollisimman tavalliset autot.
 

Tuamas

Jäsen
Farkkuna Avensis tai Golf olisi noilla kriteereillä ne ykkösvaihtoehdot, yleisiä, perusluotettavia, helposti myytäviä ja suosittuja.

Arvonalenema pysyy kohtuullisena ja jälleenmyynti on niin simppeliä kuin se nyt auton kanssa ylipäätään voi olla.

Toki jos on varmaa, että käyttöä on vain se vuosi-pari, eikä ole kokemusta auton ostosta, omistamisesta eikä myynnistä, eikä liiemmin nauti kaupanteosta, niin suosittelisin ennemmin leasingia/pitkäaikaisvuokrausta.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo Focus on todella miellyttävä ajaa myös maantiellä ja 1.0 litranen 125hv on todella pirteä moottori. Takaistujille tilat ovat toki ahtaanpuoleiset, mutta on kyllä hintaluokassaan ehotonta kärkeä ainakin nuo vm 2015 eteenpäin olevat yksilöt.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
@Purkan Jauhaja me hommattiin syksyllä vm.-17 skoda fabia combi ja siitä ei ainakaan toistaiseksi ole huonoa sanottavaa keksitty. Kokoluokassaan erittäin tilava ja 110hv tsi koneen suorituskykykin vähintään riittävä, vääntää kivasti ja isolla kierrosalueella. Kulutus mukavan maltillinen ja verot pienet alhaisten päästöjen takia. Eikä vakuutuksetkaan kalliit. Hinta oli siinä 10k huitteilla, kannattaa ainakin tutustua kyseiseen vaihtoehtoon.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Toki jos on varmaa, että käyttöä on vain se vuosi-pari, eikä ole kokemusta auton ostosta, omistamisesta eikä myynnistä, eikä liiemmin nauti kaupanteosta, niin suosittelisin ennemmin leasingia/pitkäaikaisvuokrausta.

Kyllä mulla auto on ollut noin 10 vuoden ajan, mutta nyt ollut 3-4 vuotta ilman. Kattelin noita pidempiaikasia liisinkejä ja olivat mielestäni vähän turhan kalliita. Toki ovat helpompia. Nyt ollut pari kuukautta leasing auto ja kesällä oli kans muutaman kuukauden.


Onko valintakriteerinä mahdollisimman tehoton moottori, vai miten nuo on tullut valituksi?

Ihan vaan koko, vuosimalli, hinta yms. Ihan muutaman tunnin vertailulla lähdin tänään liikkeelle. En vielä syvemmälle sukeltanut.

@Purkan Jauhaja me hommattiin syksyllä vm.-17 skoda fabia combi ja siitä ei ainakaan toistaiseksi ole huonoa sanottavaa keksitty. Kokoluokassaan erittäin tilava ja 110hv tsi koneen suorituskykykin vähintään riittävä, vääntää kivasti ja isolla kierrosalueella. Kulutus mukavan maltillinen ja verot pienet alhaisten päästöjen takia. Eikä vakuutuksetkaan kalliit. Hinta oli siinä 10k huitteilla, kannattaa ainakin tutustua kyseiseen vaihtoehtoon.

Tämmöstä taisin vähän silmäillä tänään.
 

molari

Jäsen
Olen tässä hankkimassa ensimmäistä kunnon autoa. Nuorena landella tuli aina ostettua joku rotisko sukulaismieheltä yms. tutulta. Autoista en kovin paljoa ymmärrä ja nytkin ajattelin ostaa auton ehkä vain noin vuodeksi ja sitten myydä eteenpäin kun Koronatilanne on hellittänyt ja junalla/busseilla pääsee taas turvallisemmin. Ajoa tulee varmaan aika vähän kun vaimon kanssa vedetään työmatkat pääosin fillarilla kun kelit sallii ja itse teen etätöitä aika paljon.

Eli mitäs noista autoista täytyy nyt ottaa nykyään huomioon tekniikassa yms. Onko mitään sellaista mihin ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan? Nyt oon tässä tsekannu pääosin farmareita koska jos autolla liikutaan, niin kyseessä on vähän pidempi matka ja tavaraa tulee paljon ja koira pitää saada mahtumaan, tuo menee kyllä myös takapenkille.

Äkisti tuossa osui silmään pari potentiaalista vehjettä:


Onko näistä mihinkään? Budjetti pyörii siellä 15-20k nurkilla.

Jos päädyt tuollaiseen 1 litran kolmipyttyiseen moottorivaihtoehtoon, valitse luokan tehokkain kone ja kaksoiskytkinvaihteisto, ainakin Polo-Fabia-Leon -kokoluokassa ihan pirteä yhdistelmä. Tiedä sitten, riittääkö enää Golf-Octavia -kokoluokkaan, etenkin, jos ajetaan useampi henkilö kyydissä. Myöskään lussuinta moottorivaihtoehtoa manuaalilla varustettuna en ottaisi, kuten esim. yo Golf. Sellaisella yhdistelmällä varustettu Polo oli huollon sijaisautona ja ei oikein vakuuttanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Seat Leon 1.0 tsi oli automaattifarkkuna mulla ja tykkäsin kovasti. Riittävän rivakka ohituksiin varsinkin sportilla, pieni kulutus ja tiloiltaan ok. Nyt on Octavia, joka sekin on kiva peruskiesi varsinkin tällä nykyisellä varustelulla. Ja sisätiloiltaan isompi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Seat Leon 1.0 tsi oli automaattifarkkuna mulla ja tykkäsin kovasti. Riittävän rivakka ohituksiin varsinkin sportilla, pieni kulutus ja tiloiltaan ok. Nyt on Octavia, joka sekin on kiva peruskiesi varsinkin tällä nykyisellä varustelulla. Ja sisätiloiltaan isompi.

Ocu Combin ja Leonin farkun akseliväli on täsmälleen sama ja ulkomitassa on parin sentin ero. Käytännössä ovat sama auto, kolmantena samaa on Golf Variant. Hieman on saatu Ocuun nimenomaan tavaratilaa suuremmaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ocu Combin ja Leonin farkun akseliväli on täsmälleen sama ja ulkomitassa on parin sentin ero. Käytännössä ovat sama auto, kolmantena samaa on Golf Variant. Hieman on saatu Ocuun nimenomaan tavaratilaa suuremmaksi.
Jep, tosin kokonaispituutta mun autojeni (2018 Leon ja 2019 Octavia) välillä on 14cm Octavia eduksi, korkeutta sentin. Lisäksi myyjän mukaan Ocun penkit ovat pystymmät, mikä tuo jalkatilaa taakse lisää. Siellähän tuo tilantunne varmasti eniten vaikuttaa, ja jo pieni lisäys pään/polvien osalta tekee paljon. Mahduin kyllä omien säätöjeni taakse Leonissakin, mutta Octavian takapenkillä on jopa väljää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ocu Combin ja Leonin farkun akseliväli on täsmälleen sama ja ulkomitassa on parin sentin ero. Käytännössä ovat sama auto, kolmantena samaa on Golf Variant. Hieman on saatu Ocuun nimenomaan tavaratilaa suuremmaksi.
Käsittääkseni 2020 vai 2021 Leonin osalta näin. Vanhemmat ovat pienempiä kuin Octavia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Käsittääkseni 2020 vai 2021 Leonin osalta näin. Vanhemmat ovat pienempiä kuin Octavia.
Ja onko niin että uutta Leonia ei enää millään 1.0 tsi koneella saakaan, vaan vain kevyt- tai lataushybridinä. Eli nähdäkseni yllä hiukan harjaanjohtavaa tietoa DAF:ilta, varsinkin kun Purkan Jauhaja oli budjetin perusteella hankkimassa käytettyä autoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja onko niin että uutta Leonia ei enää millään 1.0 tsi koneella saakaan, vaan vain kevyt- tai lataushybridinä. Eli nähdäkseni yllä hiukan harjaanjohtavaa tietoa DAF:ilta, varsinkin kun Purkan Jauhaja oli budjetin perusteella hankkimassa käytettyä autoa.

eTSI on se uusi koneen nimi, eli jarruenergiat ottaa talteen.

Edellisissä malliversioissa oli Octavian ja Leonin akselivälissä 50 mm ero. Nykyään on 1:1, kuten on sitten taas aiemmissa ollut.

Octavia-Golf-Leon ovat hyvin lähelle mitoiltaan ja rakenteeltaan sama auto, ja niitä on tuotu nyt vielä entistä lähemmäs toisiaan. Perän ylityksessä on merkittävimpiä eroja, jolloin Skodassa on pystytty vähän suurempaan tavaratilaan. Ihmisiä hämää se, kun vain yhdessä näistä on olemassa sedanversio, ja siitä yhdestä toisaalta ei ole hatchbackia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Onko kukaan löytäny oikeasti tehokasta ainetta pien poistoon autosta? Taas oli pari kk pesuväliä ja suola&piki paskaa kyljet täynnä. Kuluttajille myytävät aineet on yleensä niin laimeaa tavaraa ettei tapahdu mitään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko kukaan löytäny oikeasti tehokasta ainetta pien poistoon autosta? Taas oli pari kk pesuväliä ja suola&piki paskaa kyljet täynnä. Kuluttajille myytävät aineet on yleensä niin laimeaa tavaraa ettei tapahdu mitään.

Tällä bilteman litkulla lähti minusta yllättävän hyvin em. lika pois, kun suihkutti suoraan kuivan auton kylkiin, antoi vaikuttaa pari minuuttia (likavalumat vaihtaa väriä) ja pesi kuumavesipainepesurilla pois. Käytin juurikin talvisin esipesuna kyseistä ainetta. On varmaan parempiakin mutta ainakin halpaa on tuo. Niillä on myös pari samannäköistä muuta tuotetta ja varmaan nekin toimii ihan ok.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tällä bilteman litkulla lähti minusta yllättävän hyvin em. lika pois, kun suihkutti suoraan kuivan auton kylkiin, antoi vaikuttaa pari minuuttia (likavalumat vaihtaa väriä) ja pesi kuumavesipainepesurilla pois. Käytin juurikin talvisin esipesuna kyseistä ainetta. On varmaan parempiakin mutta ainakin halpaa on tuo. Niillä on myös pari samannäköistä muuta tuotetta ja varmaan nekin toimii ihan ok.

Kestääkö tuo pakkasta/kylmää? Itse aikoinaan tehnyt sen virheen että plus yhden kelissä suihkutin jotain liukkaria kylkeen ottamatta huomioon sitä että se auton pelti on kylmempää kuin ilma ja se skeida lähti valumaan mutta jämähti sitten kylkeen kiinni. Hiovalla vahalla sai sitten keväällä pois, ei muuten.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kestääkö tuo pakkasta/kylmää?

En osaa sanoa, en nyt missään pakkaskeleissä ole pessyt, pari kertaa siinä rajoilla, että pesun jälkeen kuivuessaan autoon alkoi jääkiteitä muodostumaan kun ilta kylmeni tms. Mutta tuolloinkin auto on tullut lämpimänä tallista joten ei ole tuollaista jäätymistä päässyt käymään.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Tällä bilteman litkulla lähti minusta yllättävän hyvin em. lika pois, kun suihkutti suoraan kuivan auton kylkiin, antoi vaikuttaa pari minuuttia (likavalumat vaihtaa väriä) ja pesi kuumavesipainepesurilla pois. Käytin juurikin talvisin esipesuna kyseistä ainetta. On varmaan parempiakin mutta ainakin halpaa on tuo. Niillä on myös pari samannäköistä muuta tuotetta ja varmaan nekin toimii ihan ok.
Pitää ottaa testiin kyseinen aine.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Onko kukaan löytäny oikeasti tehokasta ainetta pien poistoon autosta? Taas oli pari kk pesuväliä ja suola&piki paskaa kyljet täynnä. Kuluttajille myytävät aineet on yleensä niin laimeaa tavaraa ettei tapahdu mitään.
Kokeile autonhoito kauppaa, hyvä palvelu ja tarkka ohjeistus käyttöön. Monet litkut tilattu ja juurikin kysymällä saanut ne toimivimmat.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onko kukaan löytäny oikeasti tehokasta ainetta pien poistoon autosta? Taas oli pari kk pesuväliä ja suola&piki paskaa kyljet täynnä. Kuluttajille myytävät aineet on yleensä niin laimeaa tavaraa ettei tapahdu mitään.
Autodudesta tilasin ko käyttöön Sonaxin sprayn. Toimivaa kamaa.
 

Mr.Lemieux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Pittsburgh Penguins
Olisi auton vaihto edessä ja ensimmäistä kertaa olen miettinyt hommata plug in vehkeen, mutta itsellä ei ole tuon taivaallista hajua, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon semmoisesta autosta.

Jonkin verran olen tutkinut ja lueskellut tommoisista autoista ja tullut lukemani perusteella sellaiseen tulokseen, että kilometrit joita pystyy ajamaan pelkällä sähköllä ja mm bensan kulutus eroaa aivan vitusti valmistajien kertomista luvuista ja tietenkin ns huonompaan suuntaan autoilijan kannalta.

Osaisko joku kertoa esim seuraavien taustatietojen pohjalta mitä automerkkejä mun kannattais silmäillä sillä silmällä?

- Ajan vuodessa ehkä noin 25tkm
- Talvisin usemmiten ns kotoo töihin ja töistä kotiin. Työmatka noin 10km ja sekä kotona että töissä latausmahdollisuus
- Kesäsin tulee ajeltua reilusti ja pitkääkin matkaa
- 5:lle hengelle tilat (2aik ja 3lasta), eli farkku tai "katumaasturi"
- maks budjetti about 35tonnia

Jonkin verran nettiautoo pläräilly ja vaihtoehdoiks omilla kriteereillä tulee toyotoja, kia niroo, bmw 2-sarjaa, volkkareita, mersun c350e ja outlandereita. Ainoo vaan, että mikään noista ei oikein kunnolla aiheuta wau-fiilistä. Ehkä mese ja niro on "kiinnostavimmat" Niroja sais käytännössä uusia ja mersuja alle 50tkm ajettuja.

Paljonko esim omasta tolpasta maksaa sähkönä auton akun lataus euroina jne.

Olen pihalla, mutta täällä tuntus olevan tietoa, että kiitos jo etukäteen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisi auton vaihto edessä ja ensimmäistä kertaa olen miettinyt hommata plug in vehkeen, mutta itsellä ei ole tuon taivaallista hajua, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon semmoisesta autosta.

Jonkin verran olen tutkinut ja lueskellut tommoisista autoista ja tullut lukemani perusteella sellaiseen tulokseen, että kilometrit joita pystyy ajamaan pelkällä sähköllä ja mm bensan kulutus eroaa aivan vitusti valmistajien kertomista luvuista ja tietenkin ns huonompaan suuntaan autoilijan kannalta.

Osaisko joku kertoa esim seuraavien taustatietojen pohjalta mitä automerkkejä mun kannattais silmäillä sillä silmällä?

- Ajan vuodessa ehkä noin 25tkm
- Talvisin usemmiten ns kotoo töihin ja töistä kotiin. Työmatka noin 10km ja sekä kotona että töissä latausmahdollisuus
- Kesäsin tulee ajeltua reilusti ja pitkääkin matkaa
- 5:lle hengelle tilat (2aik ja 3lasta), eli farkku tai "katumaasturi"
- maks budjetti about 35tonnia

Jonkin verran nettiautoo pläräilly ja vaihtoehdoiks omilla kriteereillä tulee toyotoja, kia niroo, bmw 2-sarjaa, volkkareita, mersun c350e ja outlandereita. Ainoo vaan, että mikään noista ei oikein kunnolla aiheuta wau-fiilistä. Ehkä mese ja niro on "kiinnostavimmat" Niroja sais käytännössä uusia ja mersuja alle 50tkm ajettuja.

Paljonko esim omasta tolpasta maksaa sähkönä auton akun lataus euroina jne.

Olen pihalla, mutta täällä tuntus olevan tietoa, että kiitos jo etukäteen.

Kian pheveissä toimii lämmitys vain bensalla, joten se kannattaa unohtaa. Toyotalla ei tuollaista pheviä liene kuin RAV4, joka ei mahdu budjettiisi.

Omasta tolpasta riippuu tietysti sähkön hinnasta, mutta itse olen laskenut, että ajaminen maksaa noin 2 euroa / 100 km kun kotona lataa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Osaisko joku kertoa esim seuraavien taustatietojen pohjalta mitä automerkkejä mun kannattais silmäillä sillä silmällä?

- Ajan vuodessa ehkä noin 25tkm
- Talvisin usemmiten ns kotoo töihin ja töistä kotiin. Työmatka noin 10km ja sekä kotona että töissä latausmahdollisuus
- Kesäsin tulee ajeltua reilusti ja pitkääkin matkaa
- 5:lle hengelle tilat (2aik ja 3lasta), eli farkku tai "katumaasturi"
- maks budjetti about 35tonnia

Kaverilla on Passat GTE. Kulutus on ollut 2L 1000km. Pystyy siis ajamaan työpaikalle pelkällä sähköllä, mut ei ole latausmahdollisuutta työpaikalla. Aika vakioluku on että 42km (+-5km riippuen säästä)pystyy ajamaan pelkällä sähköllä. Ja jaksaa latailla niin kyllä tuo kulutus pitää paikkaansa koska kaikki kaupunkiajo menee sähköllä. Eikä tuo bensakone viennyt mökkimatkalla kun sen 5-6L satasella niin musta se vastaa perus dieselin kulutusta.

Kaikessa kriteereissä osuu siis sun listaukseen (jos toki saa olla vähän käytetty eikä uusi). Ja käy kokeilee se, itse ainakin sain kyllä fiilistä tuohon kun ensimmäisen kerran kokeilin antaa mailaa moottoritielle. Ihan mellevä tuo sähkön ja bensan yhteiskiihtyvyys (7,6sek). Ei myöskään tuota ongelmaa kuten jossain merkeissä että ei pysty esim. ajamaan moottoritiellä 120km/h, kuten Volvo XC40:ssä on tämä ongelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös