Autoiluketju

  • 3 178 633
  • 18 511

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Autoilu Turun seudulla kallistumassa? Aika isolta kuulostaa 0,1€/km maksu kaikille autoille. Paljon autoa tarvitsevalle tulee helposti tonneja lisää vuodessa, jos tuo tuollaisenaan tulee voimaan.

Niin tai siis 0,2€/km jos autoilee lähelläkään Turun keskustaa tai kehätietä. Tuo 0,1€/km tulee Mynämäen perämetsissäkin.
Tai en minä tiedä miten tämä pitäisi ymmärtää:
1. Autoliikenteeseen kohdistuvat toimet
  • Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km kaikille autoille
  • Autoliikenteen kustannus +0.10 €/km Kehätie–Kaarinantie-linjan sisäpuolella (esim. ruuhkamaksu)


Perustelukin luettavissa tästä:
Auton km-hinta nousu vain Kehätie–Kaarinantie-linjan sisällä vähentäisi liikennettä vielä enemmän alueen sisällä, mutta kasvattaisi voimakkaasti Kehätien ja Kaarinantien liikennettä ja vähentäisi suoritetta ja päästöjä selvästi vähemmän maksualuetta kiertävien matkojen aiheuttamasta lisäsuoritteesta johtuen.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Toki osin näin, mutta artikkelin mukaan yksikään ei päässyt luvattuihin lukemiin. On siellä joukossa kuitenkin käyttäjiä, jotka ajavat mahdollisuuksien mukaan sähköllä eli käyttävät ajoneuvoa "oikein".
Lisäksi kiinnitin huomion siihen, että kulutus oli suurempaa kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa, mikä selittynee korkeammalla massalla.
Mä olen varmaan käyttänyt oikein kunnolla oikein. Kaksi kuukautta hybridi-mesellä ja keskikulutus 0,6l/100km. No epäily olikin, että hybridi sopii omaan ajoprofiilin ja kun voi oman talon pihassa ladata niin hyvin menee.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ei yllätä. Liikaa vaivaa ladata. Ja kaikki ei varmaan kotona sitä pysty tekemään saatika työpaikalla. Lisäksi auton kokonaismassa on jo valmiiksi korkeampi kuin pelkästään polttomoottorikäyttöisissä. Siksi keskikulutus on korkeampi, jos sähköä ei ole apuna.
Muistelisin pitemmällä reissulla akun latautuneen kaksi kertaa täyteen jarrutusenergiasta. Tarkennettuna VoC:in tietojen perusteella reissun aikana akkuun oli ladattu kaksi kertaa sen kapasiteetti jarrutusenergiasta. Voihan sitä T8 volvon kulutusta moittia, jos matkanoperus on keski-euroopan moottoriteiden 160-170 km/h, kulutus on karvan alle 10l per 100 km. Toisaalta maantieajossa kulutus pyörii siinä viiden litran paikkeilla. Kauppareisuilla yms nurkilla pyöriessä kulutus on jotain 2l per 100 km.

Eli akun painon takia keskikulutus ei ole suurempi, kuin vastaavan ilman akkua varustetun auton. Vaikka akkua ei lataisi, kerää se pidemmässä ajossa ihan merkittävän määrän sähköa talteen ja piennetää polttoainekulutusta. Hihasta heitettynä T8 volvon akusto tuo huimat 180 kg lisää painoa autolle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyhmä kysymys. Mistä johtuu kun yht'äkkiä tuulilasi likaantuu/pölyyntyy sisältä?

Ei ole säännöllistä eikä jossain autoissa ole kolmeen vuoteen pölyyntynyt. Nyt alkoi puolentoista vuoden jälkeen.
Liittyykö johonkin suodattimiin.
 

ace

Jäsen
@Peltinen mainitsi Ladan. Vaikka tykkään ajaa nykyään luotettavalla ja ehkä tehokkaallakin länsiautolla, itäautot ovat silti jostain perverssistä syystä lähellä sydäntä. Lada, Mosse, Trabant, vanhat Daciat ja pikku Fiatitkin, vaikkeivät sinänsä itäautoja olekkaan.

Kokemukseni ja tietojeni mukaan näiden rumien, mutta ah niin kiinnostavien autojen tyyppiviat olivat hyvin yleisiä.

Edit: Niin siis omana autona on kaksi Skodaa. Omana hieman tehokkaampi, työsuhdeautona hyvin vaatimaton, länsiauto on ehkä joidenkin mielestä häilyvä käsite ja hyväksyn sen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
 

Vatso

Jäsen
Tai sitten haalia piha täyteen romuja ja todeta vuoden päästä, että romutuspalkkioihin varatut rahat ovatkin jo kaikki käytetty.

Onhan tuossa ihan hyvä riski/tuotto suhde, varmaan jollain 200-300e/kpl. saisi jo ihan lähitienoilta hankittua 10 romuautoa, tuohon vaikka muita kuluja tonni päälle ja ollaan maksimissaan jossain 4000 eurossa (varmasti halvemmallakin onnistuu). Nämä kaikki romuttamalla saisi sitten sen 20t euroa uuden auton ostoon, pitäisiköhän itsekin kokeilla onnea? Mihinköhän navetan taaksi nuo romut saisi jemmattua vuodeksi...
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins

Jos täällä asuu joku bensalenkkari, joka on varastoinut pihallaan vuosikymmenien ajan autonromuja, niin kissanpäivät on edessä. Kannattaa myös hyödyntää toi etu jos on piakkoin ostamassa uutta autoa. Nettiautosta nyt piha täyteen halvimpia autonromuja ja ensi vuonna sitten romutuspalkkiot jokaisesta kun ostaa uuden auton.
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta jos yritän tästä hyötyä ostamalla tänään auton vaikkapa kolmella sadalla eurolla, se pitää olla katsastettu jotta voin ajaa sillä huomisen, koska 2021 romutettava auto pitää olla ollut liikenteessä omissa nimissä vuonna 2020. Laitan käytöstä poiston vuodeksi. Nyt ollaan päivämäärässä 23.12.2021. Jotta saan romutuspalkkion hyödynettyä uuteen sähköautooni, minun pitää leimata tuo peltipurkki vielä, jotta saan sen liikennekäyttöön romutustodistusta varten. ?
Näin minäkin tuota olen tulkinnut. Mietin tuossa aiemmin, että vois laitta tuon pakun romun lihoiksi tälleen ennen uutta vuotta kun sais joku uutta autoa havitteleva hyödynnettyä sitten sen edun.
 

Vatso

Jäsen
Ei kai sillä autolla ole tarve varsinaisesti ajaa sitä yhtä päivää, ottaa vain liikennekäyttöön päiväksi ja homma ok, mistään katsastuksista ei tarvitse murehtia. Ja sama homma sitten vuoden päästä, ottaa takaisin liikennekäyttöön siksi päiväksi kun vie sen romuttamolle.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ei kai sillä autolla ole tarve varsinaisesti ajaa sitä yhtä päivää, ottaa vain liikennekäyttöön päiväksi ja homma ok, mistään katsastuksista ei tarvitse murehtia. Ja sama homma sitten vuoden päästä, ottaa takaisin liikennekäyttöön siksi päiväksi kun vie sen romuttamolle.
En toki tarkoittanut 'ajaa' sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta auto pitänee olla katsastettu jotta sen voi ottaa tieliikenne käyttöön siksi yhdeksi päiväksi kun siitä hakee romutustodistuksen?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
'Ajoneuvon voi ottaa käyttöön välittömästi, mikäli määräaikaiskatsastus on voimassa' luki trafin omilla sivuilla, kun koitin ottaa käyttöön kymmenisen vuotta leimaamatta ollutta autoani. En viitsinyt mennä tuosta pidemmälle, testaakseni onnistuuko tuo oikeasti.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Nykyään liikennekäyttöönotto onnistuu, vaikkei katsastus ole voimassa.
Ok. Tämä oli mulle uutta. Eli voin ostaa katsastamattoman raadon naapurin ladon takaa ja ottaa liikennekäyttöön trafin sivuilla päiväksi, sama homma vuoden päästä ja siitä sulattoon ja romutuspalkkio on hanskassa.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Kyllä, mutta tuo valtiovallan romutuspalkkioon varaama summa ei tule ilman lisämäärärahoja tuonne joulukuulle riittämään.
Näinhän se varmaan on, tämä nyt oli lähinnä työpaikan kahvipöytä keskustelu asiaa.. toisen auton päivitys voisi olla edessä, ja sähköpyöräkin ois ostoslistalla..
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joko on ensimmäisiä kokemuksia hybridiautoista ja ongelmista? Menikö akut vaihtoon ja mitä maksoi? Mieli tekisi tuollainen hommata, vaan tuleeko kovin kalliiksi rempat? Käytettyä ei varmaan kannata hankkia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Joko on ensimmäisiä kokemuksia hybridiautoista ja ongelmista? Menikö akut vaihtoon ja mitä maksoi? Mieli tekisi tuollainen hommata, vaan tuleeko kovin kalliiksi rempat? Käytettyä ei varmaan kannata hankkia.
Teoria
Käytännön puolelle lipsahdus:

Eli suomeksi: jos ostat hybridin, autosi arvo romahtaa todennäköisesti todella pahasti silloin kun takuuaika tai -kilometrit alkavat olla täynnä. Parhaimmillaankin tuo on täyttä arpapeliä siinä vaiheessa kun päästään tuonne 200 000 kilometrin tietämille, mikä on lopulta todella vähän henkilöautolle. Tyypillisesti n. 5 vuotta vanha 200 000 km ajettu isohko henkilöauto maksaa sellaiset 10-15 000 euroa, mitä en kuuna päivänä maksaisi vastaavasta hybridistä.
 

Masentaja

Jäsen
Kaveri on parista Priuksesta korjannut itse akustot kun ollut kuolleita kennoja. Ei mikään ihme temppu ollut. Toki ollut vanhempia laitoksia että en tiedä sitten miten uudemmissa onnistuu.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta näissä akkuasioissa kannattaa muistaa myös se, että mitä enemmän esim. ladattavia hybridejä on, sitä enemmän niitä ajetaan lunastukseen. Pelittäviä akustoja voi siis olla lähitulevaisuudessa hyvinkin saatavilla kolariautoista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voisi kai olettaa että kun 'akkuautojen' määrä kasvaa niin tulee markkinoille myös muita vaihtoehtoja korjata kuin merkkihuollon kymppitonnin remppa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Mulla oli auto viikon huollossa kun odotettiin vauhtipyörää saapuvaksi. Huollon aikana auton akku oli tyhjentynyt siten, että ukot löi auton boosterilla Käyntiin. En tiiä oliko niillä jäänyt joku ovi tai kontti auki, kuitenkin vasta vuoden vanha akku. Auto siis seisoi viikon lämpimässä hallissa.

Noh ajelin siinä sitten n. 45min, jonka jälkeen oli pakko rientää asioille. Kahden stopin taktiikalla vikat joulu-ostokset ja sitten himaan. Starttasi näiden stoppien jälkeen normaalisti. Mitä luulette lähteekö aamulla käymään? Huomenna tiedossa pidempää ajoa, mutta jotenkin ahdistaa se hässäkkä jos aamulla ei lähde.. Kerrostalossa asutaan, eli auto on pihalla parkissa eikä mahdollisuutta lataukseen..
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mulla oli auto viikon huollossa kun odotettiin vauhtipyörää saapuvaksi. Huollon aikana auton akku oli tyhjentynyt siten, että ukot löi auton boosterilla Käyntiin. En tiiä oliko niillä jäänyt joku ovi tai kontti auki, kuitenkin vasta vuoden vanha akku. Auto siis seisoi viikon lämpimässä hallissa.

Noh ajelin siinä sitten n. 45min, jonka jälkeen oli pakko rientää asioille. Kahden stopin taktiikalla vikat joulu-ostokset ja sitten himaan. Starttasi näiden stoppien jälkeen normaalisti. Mitä luulette lähteekö aamulla käymään? Huomenna tiedossa pidempää ajoa, mutta jotenkin ahdistaa se hässäkkä jos aamulla ei lähde.. Kerrostalossa asutaan, eli auto on pihalla parkissa eikä mahdollisuutta lataukseen..
Jos on pari kertaa jo startannut niin tuskin akku on ainakaan täysin kuollut. Vuoden vanha akku ei pitäis mennä rikki vaikka päässyt tyhjentymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös