Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827
Näyttäisi olevan DS4:sta maahantuojan takaisinkutsu elektroniikan keskusohjainyksikön ohjelmavirheiden takia, toinen takaisinkutsu (tai korjauskehotus) ABS-tietokoneen liitin ja takaisinkutsu ABS ja ESC-ajonvakautuksen mahdollinen häiriö, johtuu liittimestä. Eli ei välttämättä ole kovinkaan kallis korjaus tulossa, toivottavasti.

Yllä olevat takaisinkutsut ei löydy tuolta, mutta vinkkinä; traficomilla on hyvä sivu (jos haluaa itselleen harmaita hiuksia auton ostoon) takaisikutsuille josta löytyy meneillään olevista ja menneistä takaisinkutsukampanjoista, jotka valmistajan mukaan ovat aiheuttaneet merkittävän vaaran liikenneturvallisuudelle tai huomattavan haitan ympäristölle tai terveydelle.

Anopilla oli muuten ihan tuollainen samanikäinen ja -koneinen Astra joku reilu 5 vuotta viime vuoteen asti ja käytännössä viaton se oli hänelläkin. Ainoastaan sellainen nykiminen alkoi jossain kohtaa, mutta se korjaantui vaihtamalla EGR:ään sokea tiiviste, toisinsanoen poistamalla päästölaite käytöstä, ja tiivisteen sai vielä merkkitiskiltä, joka oli vähän kummallista. Toki sen olisi voinut vaikka leikata kaljatölkistäkin.
Tuo EGR on näissä se tyyppivika ja ah, niin monessa muussakin autossa. Luulisin että niitä sokeita tiivisteitä sai ooppeliin marmoritiskiltä, koska sen takia noita sEcotec koneisia autoja vietiin ennenaikaiseen paaliin, ja paljon. Tuttu katsastusmies sanoi joskus, että melkein tekee mieli sanoa jo ovella niille Ecotec moottorilla ajaville, että käy ajamassa motari edestakaisin kolmosvaihde silmässä 120km/h, niin saadaan ensimmäisellä kertaa päästöt läpi. Onhan tuo EGR jo ajatuksenakin melko toimimaton ajatus, kierrätetään likaista pakokaasua imusarjan kautta palotilaan ja sitten ihmetellään kun kone on täynnä karstaa, imusarja on tukossa karstasta ja ilma ei kierrä, kampiakselin laakerit pyörähtää ympäri, turbot ei kestä, kiertokanget tulee moottorin kyljestä läpi kun mäntä ei mahdu toimimaan karstaisessa sylinterissä yms. pikkuvikoja. Mutta päästöt pysyy kurissa, sehän se pääasia on.
 
Asiasta neljänteen. Onko täällä ihmisillä kokemuksia noista ympärivuotisista renkaista? Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Seasons, Michelin CrossClimate, Nokia Weatherproof etc. Kun niin vähän tulee ajoa, ja alkaa tuo talvigummit olla sen verran huonossa kunnossa ja kesärenkaillakaan tuskin ensi kesää kokonaan ajaa, niin tuli mieleen jos ratkaisisi ongelman ympärivuotisilla renkailla ja ei tarvitsisi vaihdella renkaita kahta kertaa vuoteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Michelin CrossClimate
Joo. Huonot talvirenkaat (tietysti) ja keskinkertaiset kesärenkaat. Kuluivat nopeasti. Ajatus oli siis pidentää kesärengaskautta ja lisätä peli/kelivaraa, mutta kyllä se kertakokeiluksi jäi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mieluummin välikelin renkaat talliin, jos olisi helppo vaihtaa itse niin hakisin sarjan samantien etelän 0 - +7c välikeleille.
 
Joo. Huonot talvirenkaat (tietysti) ja keskinkertaiset kesärenkaat. Kuluivat nopeasti. Ajatus oli siis pidentää kesärengaskautta ja lisätä peli/kelivaraa, mutta kyllä se kertakokeiluksi jäi.
Kuulostaa siis huonolta ratkaisulta oikeasti ympärivuotiseen käyttöön. Ikäviä nämä nykytalvet, kun syksy on tällaista välikeliä missä periaatteessa pärjäisi viitenä päivänä viikossa kesärenkailla mutta kahtena päivänä pitäisi olla talvirenkaat. Toki minun kilometreillä sillä nyt ei ole niin suurta merkitystä, mutta kyllähän nuo +10 kelit vetää aika nopeasti parhaan terän uusista talvirenkaista. Ehkäpä tuo @Jupe ratkaisu voisi olla toimiva itselleni, talvella rehelliset talvirenkaat ja keväällä heittäisi tuollaiset ympärivuotiset renkaat alle ja ajelisi niillä seuraavaan talveen. Ehkä noilla ympärivuotisilla pari "kesäkautta" pärjäisi vähäisellä ajolla.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
On. Hankookin kitkat alla ja hyvin pitää Uudenmaan alueella. Kesät talvet. Ei ole tunkilla käyttöä.

Yllättävän monihan nastattomilla talvirenkailla ajelee kesällä, vaikka turvallisuuden näkökulmasta näin ei kannattaisi tehdä. Nastaton talvirengas on todella huono "kesärengas", vaikka sillä lain mukaan saakin ajaa ympäri vuoden. Vesiliirto-ominaisuudet ovat huonommat, samoin kuin väistämisominaisuudet kuivalla asvaltilla. Lisäksi jarrutusmatkat ovat selkeästi pidempiä nastattomalla talvirenkaalla kuin kesärenkaalla. Toki talvirenkaillakin pärjää kesän läpi, mutta ei se tarvitse kuin sen yhden vaaratilanteen, joka ei välttämättä ole edes oma vika, ja kesärenkaat voisivat parhaimmassa tilanteessa vaikka pelastaa hengen verrattuna talvirenkaisiin.

Lisäksi voi miettiä sitä, että ajellessaan niillä talvirenkailla ympäri vuoden kuluttaa niistä niitä parhaita talviominaisuuksia pois ja näin ollen renkaat ovat sitten talvellakin huonommassa kunnossa. Vielä kun talvirenkaat tuppaavat kulumaan kesäkeleissä nopeammin kuin kesärenkaat, niin säästääkö siinä edes loppuen lopuksi kovin montaa kymppiä, jos muutaman vuoden ajaa talvirenkailla, kuin jos vaihtaisi renkaat kaksi kertaa vuoteen?
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näillä näkymin parin kuukauden autokuume realisoituu keskiviikkona, kun menen katsomaan vuoden 2016 Audi a4 sedan 2.0tfsi land of quattro sport editionia Espooseen. Ajot vähentyneet korona-aikana reilusti joten paluu bensaan on ajankohtainen ja onhan se kiva saada tuon bensaturbon tehot myös. Autossa itselleni tarpeelliset varusteet eli navigointi virtuaalimittaristolla, matrix ledit, webasto, audi connect ja perushilppeet. Yksilön historia vaikuttaa hyvälle, ollut yhdellä omistajalla alusta asti ja autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja juuri auto huollettu. Auto on Olarin Biliassa ja tähän mennessä ainakin sieltä päin ollut hyvää palvelua. Kaupantekijäksi sain tingattua vuoden Bilia takuun. Lisäksi oli kampanja, että vuoden bensat ilmaiseksi, joka käytännössä tarkoittaa 1100€ rahaa tilille kauppojen jälkeen. Toivottavasti ei tule koeajolla pettymystä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ihmettelen, miks mä oon koskaan ostanut autoja itselleni. Nyt vasta älysin, miten leasing-auto on paljon parempi vaihtoehto vähän ajavalle. Just kävin pakasta vedetyn kotteron hakemassa. Ei tarvii huolehtia korjauksien tai huoltojen hinnoista, kun paketti kattaa kaiken, ja voit halutessas lunastaa auton itelles.

En enää koskaan osta autoa.
Tämän Sämppärin ihmettelyn innoittamana (sori lainaus eri ketjuun) aattelin kysellä tästä vähän lisää. Mitään kokemusta ei näistä ole, joskus vuosia (vai vuosikymmeniä?) sitten olen laskeskellut ja vertaillut, mutta en edes muista mikä se tulema oli. Tuli vaan mieleeni, että onko leasing nykyään yksityishenkilöllekin ihan varteen otettava vaihtoehto ja millä spekseillä? Tästäkin on internetin ihmeellisessä maailmassa jos jonkinlaista tulkintaa, mielipidettä ja laskelmaa, mutta tunnetusti totuus löytyy jatkoajasta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo mullakin muutamia frendejä jotka yksityisliisaria hehkuttaa. Toimii sellaiselle jolla ei hirveästi vaatimuksia auton suhteen ja ajelee sillä vain paikasta a paikkaan b.
Nää mun frendit ajelee niillä noin 200€/kk diileillä, niillä saa jotain pikku pösöjä ja relluja, ei itseäni oikein innosta. Katselin listoja pidemmälle ja jos vähäänkään mielenkiintoinen auto niin hintahan on tupla. Eikä sekään vielä sellaisilla spekseillä mitä oikeasti haluaisin.

Ei tuokaan ilmainen ole, maksat siitä ettei ole sitten riskejä huoltojen suhteen.
Vuodessa kustantaa kuitenkin helposti sen noin 2500€ ja parissa vuodessa 5000€. Puhutaan saman koko ja hintaluokan autosta kuin vaikkapa mun aiemmin mainitsema VW Polo GT joka säilytti ihan hyvin hintansa.

Toki näihin vaikuttaa mahdolliset autolainat, monen asian summa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän Sämppärin ihmettelyn innoittamana (sori lainaus eri ketjuun) aattelin kysellä tästä vähän lisää. Mitään kokemusta ei näistä ole, joskus vuosia (vai vuosikymmeniä?) sitten olen laskeskellut ja vertaillut, mutta en edes muista mikä se tulema oli. Tuli vaan mieleeni, että onko leasing nykyään yksityishenkilöllekin ihan varteen otettava vaihtoehto ja millä spekseillä? Tästäkin on internetin ihmeellisessä maailmassa jos jonkinlaista tulkintaa, mielipidettä ja laskelmaa, mutta tunnetusti totuus löytyy jatkoajasta.
Itse otin uuden auton 15 000km/vuosi rajalla. Kolmen vuoden diili. Pakettiin kuuluu huollot ja korjaukset. Maksan kuukaudessa vähemmän nyt, mitä edellisestä autosta, kun laski kaikki lyhennykset, korjaukset, renkaat yms mukaan.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nää mun frendit ajelee niillä noin 200€/kk diileillä, niillä saa jotain pikku pösöjä ja relluja, ei itseäni oikein innosta.
Itse otin ihan katumaasturin, jonka hinta uutena on yli 30k. Hinta on vakuutuksen kanssa noin. 400€/kk. Edellistä vanhahkoa autoa korjasin kahden vuoden aikana noin 7000 eurolla, joten itselleni tuo toimii paremmin kuin hyvin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse otin ihan katumaasturin, jonka hinta uutena on yli 30k. Hinta on vakuutuksen kanssa noin. 400€/kk. Edellistä vanhahkoa autoa korjasin kahden vuoden aikana noin 7000 eurolla, joten itselleni tuo toimii paremmin kuin hyvin.
Monen asian summa, en ole itse törmännyt mielenkiintoisiin vaihtoehtoihin mistä olisi valmis maksamaan useita tuhansia vuodessa. Samoin yksi frendi hehkutti yksityisliisaria kun hänen edellinen Fiat Linea oli kustantanut pienen omaisuuden huoltoineen.

Ei ne huollot ja iso arvonalenema ole aina oletus. Mielenkiintoa autoiluun se tosiaan vaatii että pystyy valitsemaan parhaiten hintansa säilyttäviä ja luotettavimpia vaihtoehtoja, maanantaikappaleisiin ei päde tämäkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse otin ihan katumaasturin, jonka hinta uutena on yli 30k. Hinta on vakuutuksen kanssa noin. 400€/kk. Edellistä vanhahkoa autoa korjasin kahden vuoden aikana noin 7000 eurolla, joten itselleni tuo toimii paremmin kuin hyvin.
Hetkinen nyt. Jos olisit ostanut uutena tuollaisen 35k€ katumaasturin, niin meinaatko että olisit joutunut korjaamaan sitä parissa vuodessa 7000€:lla vai miksi tällaiset tunnusluvut päätyi viestiin?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
maanantaikappaleisiin ei päde tämäkään.
Ei. On pitänyt olla luotettavia premium-autoja, mut ei. Itse oon kirottu noiden kanssa, joten tää sopii hyvin. Tietää summan mitä menee, eikä tule yllätyslaskuja.
Hetkinen nyt. Jos olisit ostanut uutena tuollaisen 35k€ katumaasturin, niin meinaatko että olisit joutunut korjaamaan sitä parissa vuodessa 7000€:lla vai miksi tällaiset tunnusluvut päätyi viestiin?
Vertasin edellisen vanhan auton kuluihin.

Periaatteessahan ostin tuon auton. Erona vain, että autoliike on sitoutunut ostamaan sen takaisin sopimuksen päättyessä, jos näin haluan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei. On pitänyt olla luotettavia premium-autoja, mut ei. Itse oon kirottu noiden kanssa, joten tää sopii hyvin. Tietää summan mitä menee, eikä tule yllätyslaskuja.

Vertasin edellisen vanhan auton kuluihin.

Periaatteessahan ostin tuon auton. Erona vain, että autoliike on sitoutunut ostamaan sen takaisin sopimuksen päättyessä, jos näin haluan.

Jos pidät kyseisen auton niin eikö siitä tule vielä jäännösmaksu maksettavaksi? Jos taas annat vanhan auton vaihdossa sopimukseen niin ne rahat täytyy laskea myös kustannuksiin.

En epäile valintaasi kunhan pohdiskelen tuota leasingia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yksityisten huoltoliisarit ja vastaavat kannattavat lähinnä tilanteessa, jossa uudella autolla ajetaan hyvin vähän, eli arvonaleneman osuus on merkittävä suhteessa kilsoihin. Tyypillisiä liisarikilsoja ajavien tilanteessa eivät kannata.
 

Aapee79

Jäsen
Jos pidät kyseisen auton niin eikö siitä tule vielä jäännösmaksu maksettavaksi? Jos taas annat vanhan auton vaihdossa sopimukseen niin ne rahat täytyy laskea myös kustannuksiin.

En epäile valintaasi kunhan pohdiskelen tuota leasingia.

Tietysti tulee. Sitä en juuri nyt ihan käsitä, että periaatteessa osti auton, mutta maksaa nyt muutaman vuoden ylimääräistä, ettei tarvitse huoltoja pelätä, mitä nyt ei tietenkään uuteen autoon edes tule, mikä ei takuuseen kuuluisi. Renkaatkin kestää sen 3 vuotta hyvin.

Noh jos on kerta laskenut, että on hyvä, niin pakko uskoa.

Tuntuisi, että sama ostaa se auto jo itelleen ja maksaa pienempää kuukausierää sitä pois, kun liisiä 400e/kk. Saa 3 vuoden päästä auton myymällä saman, minkä nyt liikekin on lupautunut ostamaan yms.

Itsekin tutkin liisarit noin vuosi sitten, mutta ei sopivaa ja järkevää saanut siitä millään. Uusi oli paljon kannattavampi ostaa suoraan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tietysti tulee. Sitä en juuri nyt ihan käsitä, että periaatteessa osti auton, mutta maksaa nyt muutaman vuoden ylimääräistä, ettei tarvitse huoltoja pelätä, mitä nyt ei tietenkään uuteen autoon edes tule, mikä ei takuuseen kuuluisi. Renkaatkin kestää sen 3 vuotta hyvin.
Nuo mun mainitsemat noin 200€/kk liisarit on ainakin osalla frendeistä näitä Autoverkkokauppa.comin "melkein uusia", ei ei täysin uusia. Niillä tiedoilla mitä mulla on eli jos tuollaisen pikkuauton haluaa millä pääsee liikkumaan niin ihan ok diilejä kaiketi. Ei ole kaverit murissut partaansa.


Hiukan isompi koko luokka, pikkufarkku/katumaasturi pösöltä näyttäisi kustantavan 250€-350€/kk. Kilsat rajattu 15tkm:n. Sitoudutaan 24kk käyttöön eli siihen 5000€-8000€ maksuun.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos pidät kyseisen auton niin eikö siitä tule vielä jäännösmaksu maksettavaksi?
Eli. Nyt tehtiin luottosopimus auton myyntihinnasta, ja sopimus siitä, että maksan/pidän sitä 3 vuotta. Auton hinta lyhenee tuon 3 vuotta koko ajan samaa tahtia mitä maksan noita kuukausimaksuja. Kolmen vuoden kuluttua voin sitten jättää auton itselleni sillä hintaa mitä siitä on jäljellä, tai sitten ottaa uuden auton.

Itsehän en osta koskaan autoa sen takia, että saisin siitä jotain rahaa takaisin. Jos ostan 35 tonnin auton, ja myyn sen 5 vuoden päästä. Mitä jää? Paskanen rukkanen.

Maksan ajonautinnosta mielelläni.

ettei tarvitse huoltoja pelätä, mitä nyt ei tietenkään uuteen autoon edes tule,
Nuo merkkihuollot tuppaa olemaan marmoritiskillä suht arvokkaita.

Ajatellaan näin. Edellinen vuoden 2010 auto vei lompakostani yhteensä kahden vuoden aikana noin 15 000 euroa, kun lasketaan lainanlyhennykset, korjaukset ja renkaat/vanteet.

Nyt maksan kolmessa vuodessa 12.600 euroa ja saan ajaa aivan uudella autolla. Ja halutessani tuon kolmen vuoden jälkeen ostaa auton 12.600 halvemmalla.
 

Aapee79

Jäsen
Eli. Nyt tehtiin luottosopimus auton myyntihinnasta, ja sopimus siitä, että maksan/pidän sitä 3 vuotta. Auton hinta lyhenee tuon 3 vuotta koko ajan samaa tahtia mitä maksan noita kuukausimaksuja. Kolmen vuoden kuluttua voin sitten jättää auton itselleni sillä hintaa mitä siitä on jäljellä, tai sitten ottaa uuden auton.

Itsehän en osta koskaan autoa sen takia, että saisin siitä jotain rahaa takaisin. Jos ostan 35 tonnin auton, ja myyn sen 5 vuoden päästä. Mitä jää? Paskanen rukkanen.

Maksan ajonautinnosta mielelläni.


Nuo merkkihuollot tuppaa olemaan marmoritiskillä suht arvokkaita.

Ajatellaan näin. Edellinen vuoden 2010 auto vei lompakostani yhteensä kahden vuoden aikana noin 15 000 euroa, kun lasketaan lainanlyhennykset, korjaukset ja renkaat/vanteet.

Nyt maksan kolmessa vuodessa 12.600 euroa ja saan ajaa aivan uudella autolla. Ja halutessani tuon kolmen vuoden jälkeen ostaa auton 12.600 halvemmalla.

No, minusta sitä edellisen kuluja ei tule nyt verrata, vaan mitä itselle uusi auto nyt tulisi maksamaan vs. liisattu uusi. Meinaat, että tuosta 12.600e ei liisarifirma ota välistä rahaa, vaan voit suoraan ajatella sen, että olet omaa autoa sen verran maksanut? Eikai liisarifirmat niin pyöri vai ovatko he ihan idiootteja... Itsellä nyt Toyotan hybrid ja huolto on joka toinen vuosi alle 200 tai joka toinen vuosi alle 400. Minusta ihan siedettäviä lukuja.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, minusta sitä edellisen kuluja ei tule nyt verrata, vaan mitä itselle uusi auto nyt tulisi maksamaan vs. liisattu uusi.
Mielipidekysymyksiä. Itse tottakai vertaan edelliseen autoon, kun haluan päästä halvemmalla nyt ja saada suuremman hyödyn (ajokokemus)

Meinaat, että tuosta 12.600e ei liisarifirma ota välistä rahaa, vaan voit suoraan ajatella sen, että olet omaa autoa sen verran maksanut? Eikai liisarifirmat niin pyöri vai ovatko he ihan idiootteja...
Kyseessä ei ole liisarifirma, vaan iso autokauppa/ketju.

Dokumenteissa näkyy, että kk-maksuni lyhentää samalla hinnalla auton hintaa.

Tällä tavoin autoliike sai "myytyä" taas yhden uuden auton. Kolmen vuoden päästä palautan sen, ja voit olla varma, että autoliike saa siitä tuolloin vielä hyvän hinnan. Hyvä bisnes autoliikkeelle. Näin saadaan myytyä enemmän uusia autoja.
 

Aapee79

Jäsen
Mielipidekysymyksiä. Itse tottakai vertaan edelliseen autoon, kun haluan päästä halvemmalla nyt ja saada suuremman hyödyn (ajokokemus)


Kyseessä ei ole liisarifirma, vaan iso autokauppa/ketju.

Dokumenteissa näkyy, että kk-maksuni lyhentää samalla hinnalla auton hintaa.

Tällä tavoin autoliike sai "myytyä" taas yhden uuden auton. Kolmen vuoden päästä palautan sen, ja voit olla varma, että autoliike saa siitä tuolloin vielä hyvän hinnan. Hyvä bisnes autoliikkeelle. Näin saadaan myytyä enemmän uusia autoja.

No kysytään nyt näin, kun ei tämä muuten etene:

Miksi et suoraan ostanut kyseistä autoa itselle pikkukorolla ja osamaksulla? Toki, jos kaikki kerta on samaa tässä nykyisessä systeemissäsi, niin autoliike vaan tarjoaa sulle hyvää hyvyyttään ilmaiset huollot ja muut pensselit päälle kolme vuotta, niin ymmärrän. En vaan näe, mikä vitun järki siinä on autoliikkeen kannalta. Tietty, autonhinta on voitu laittaa millaiseksi vaan, kun sitä ei ole suoralla rahalla ostettu jne.

Joku ei nyt stemmaa tässä jutussa, mitä itsekin liisinvaihtoehtoja tutkaili ja laski kuukausihintoja.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En vaan näe, mikä vitun järki siinä on autoliikkeen kannalta.
Juurikin se, että saivat "myytyä" uuden auton, joka tulee kolmen vuoden päästä takaisin vähillä kilsoilla, josta on maksettu jo 12.600 euroa. Selvä bisneshän tuo on.

Miksi en ostanut itselleni sitä? Kuten sanoin aikaisemmin, en halua enää omistaa autoa. Yllätyskuluja on tullut liikaa. Kukaan ei pysty takaamaan, että tehdastakuun rauettua saisin autosta myynnissä velkani pois. Kukaan ei pysty takaamaan, että töitä riittää. En näe mitään hyötyä omistaa enää autoa. Liisinki on huolettomampi, vaikka tulisikin hieman kalliimmaksi. En näe tällä hetkellä mitään eroa, olisinko ostanut tuon auton vai liisannut. Muuta kuin, että helpompi itse hankkiutua siitä sitten eroon, kun se on liisattu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös