Autoiluketju

  • 3 178 610
  • 18 511

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Tuo öljyjen vaihtaminen "liian usein" on todellista tulevaisuuteen sijoittamista. Juurikin tuo kondenssivesi on pahin mahdollinen asia, sillä esim 5 senttilitraa vettä neljässä litrassa öljyä tekee kannaen tiivisteille temput 15k kilometrissä. Sitten on tietysti kaikki muu sakka, jota sinne öljyn sekaan kertyy ja syntyy. Itse vaihdan öljyt aina kymppitonnin välein, eli kerran viidessä kuukaudessa. Tai no, audien kanssa ei ollut tarve niin usein, koska niissä on se tuorevoiteluominaisuus, että litran saa lisätä itse joka toinen kuukausi.
Jos et yleistäisi kuitenkaan.
Mulla on 9. Audi . En ole lisännyt öljyä huoltojen välillä lusikallistakaan yhteenkään niistä.
Ja vielä, juu ei ole DSG hajonnut yhdestäkään.
On selvää, että vain pettyneet kirjoittavat palstoille, tyytyväisillähän ei ole aihetta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jos et yleistäisi kuitenkaan.
Mulla on 9. Audi . En ole lisännyt öljyä huoltojen välillä lusikallistakaan yhteenkään niistä.
Ja vielä, juu ei ole DSG hajonnut yhdestäkään.
On selvää, että vain pettyneet kirjoittavat palstoille, tyytyväisillähän ei ole aihetta.
No siis okei, 4- ja 6-sylinterisissä bensakoneissa välillä 1992 ja 2013 olen havainnut tätä taipumusta. En halua yleistää. Tosin kaikki tietävät, että 2006-2013 välillä tehnyt suorasuihkutteiset (tfsi-)bensat pitää kiertää todella kaukaa mm. tästä syystä.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Itselleni autoilussa tärkeimmät kriteerit ovat nykyisellään mukavuus ja turvallisuus. Mukavuutta löytyy toki monista vanhoistakin autoista, mutta turvallisuusasioissa on viime vuosina menty niin isoin harppauksin eteenpäin, ettei paluuta vanhalla ruoskalla ajamiseen ole. Maksan autoilusta paljon ja se on oma valinta. Penninvenyttämistä ja askeesia voin harjoittaa monessa asiassa, mutten autoilussa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vanhemmista käyttöautoista puhuttaessa muistelen lämmöllä mulla tuossa 5-10v sitten ollutta A mallin Focusta.
Pirun näppärä kaupunkirassi, motorsport diggarikin arvostaa hydraulista ohjaustehostinta missä tuntuma uskomattoman hyvä tuohon hintaluokkaan. Kaiken lisäksi auto painaa noin tonnin, on kevyt ja ketterä.
Ostin 6v käytettynä 5900€ ja myin 10v käytettynä 2000€. Autolla oli ajettu se noin 200tkm ja vaikka oli 1.6 vapari niin ei tuntunut kilsat missään. Varaosat oli halpoja ja siten myös huollot. Vakuutukset myös.
Tuohon suuntaan lähtisin jos hakisin nyt muutaman tonnin autoa. Ilo oli ajella halvemmallakin autolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Vanhemmista käyttöautoista puhuttaessa muistelen lämmöllä mulla tuossa 5-10v sitten ollutta A mallin Focusta.
Pirun näppärä kaupunkirassi, motorsport diggarikin arvostaa hydraulista ohjaustehostinta missä tuntuma uskomattoman hyvä tuohon hintaluokkaan. Kaiken lisäksi auto painaa noin tonnin, on kevyt ja ketterä.
Vähän vastaava kokemus saman ikäluokan ensimmäisen sukupolven Ford Kan kanssa. Se oli veikeä ajettava, pyörät on ihan kulmissa ja voin kuvitella että 1,6 koneella SportKa olisi ollut aika muikea peli. Meikäläisen Ka:ssa oli se 1.3 Kent-työntötankokone joka oli jo ihan kuriositeettinakin hauska (Anglian kone!), vaikka mitään erikoista suorituskykyä ei tarjonnutkaan, mutta ihan riittävä alle 900kg autoon.
Laadullisesti Ka:t ei ollut kai hääppöisiä. Omassani ei mitään kummempia vikoja ja äärimmäisen yksinkertaisia ja halpoja olivat jo tuolloin yli 10v sitten.
edit: Vai oliko se perkele Fiesta IV. No tuolla koneella kumminkin.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Heimopäällikkö:n tyyliin öljynvaihdot on siitäkin hyvä tehdä vähän useammin kun etanolilla ajelee, joka kerää kosteutta. Ja noihin perusautoihin voi laittaa huoletta sitä halvinta öljyä niin eipä siinä kustannukset huimasti kasva. Muutenkin tuollainen autoilu on halpaa kunhan reunaehdot täyttyy:
- löytyy asiallinen perustekniikalla varustettu aihio halvalla
- on itsellä tilaa, aikaa ja osaamista huoltaa ja korjata autoa
- ei ole niin justiinsa mukavuuksien kanssa kuten sisustan materiaalit, penkit, sisämelu, audiosysteemit tms.

Sinänsä hauska, että mainittiin 20-25k€ hintaiset autot. Monelle tuo on se sweet spot missä käyttöautot on suht tuoreita, kilsat maltilliset, voi valita jo varusteita ja muuta, ehkä vähän tehojakin jne. Eikä noilla autoilla ole vielä isompaa remppaa tulossa, ja pahin arvonalenema takana päin. Noilla ajaa huoletta sen 2-3v, auton arvo myytäessä/vaihdettaessa ehkä 15-20k€ ja taas uudempaa alle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sinänsä hauska, että mainittiin 20-25k€ hintaiset autot. Monelle tuo on se sweet spot missä käyttöautot on suht tuoreita, kilsat maltilliset, voi valita jo varusteita ja muuta, ehkä vähän tehojakin jne. Eikä noilla autoilla ole vielä isompaa remppaa tulossa, ja pahin arvonalenema takana päin. Noilla ajaa huoletta sen 2-3v, auton arvo myytäessä/vaihdettaessa ehkä 15-20k€ ja taas uudempaa alle.
Mun käyttöauto osuu juuri tälle sweet spotille. Arvonalenemat parhaimmillaan noin 1000€ vuosi kunhan olet muistanut tinkiä hyvän hinnan ostaessasi.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun käyttöauto osuu juuri tälle sweet spotille. Arvonalenemat parhaimmillaan noin 1000€ vuosi kunhan olet muistanut tinkiä hyvän hinnan ostaessasi.

Sopisiko kysellä esimerkkiä 20-25k€ autosta, jonka arvo normaalilla ajosuoritteella (~15-20 000 km) laskee vain 1000€ vuodessa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sopisiko kysellä esimerkkiä 20-25k€ autosta, jonka arvo normaalilla ajosuoritteella (~15-20 000 km) laskee vain 1000€ vuodessa?
Kaikki riippuu kaikesta. Nyt ostamani Golf GTI:stä maksoin reilu vuosi sitten noin 23t€ ja halvimmista vastaavista pyydetään samaa tällä hetkellä.

Aikaisempi Polo Gt maksoi 2016 17000€ ja kolmen ja puolen vuoden päästä sain 14000 yllätti itsenikin kun Rinta-Juppi tarjosi noin hyvää vaihtohintaa.

Molempien lähtöhintaa tingitty noin tonni.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Sopisiko kysellä esimerkkiä 20-25k€ autosta, jonka arvo normaalilla ajosuoritteella (~15-20 000 km) laskee vain 1000€ vuodessa?

Ei esimerkit toimi jos auton omistaja on maailman paras tinkaaja ja myyntimies samassa hahmossa. Auton arvohan voi jopa nousta.

Eikös volkkareissa tai skodissa jossain kohtaa vähän käytetyt olleet jopa kalliimpia kuin upouudet. Johtuen pitkistä toimitusajoista tms. Tuli vähän oksennusta suuhun.

Ja vähän tähän liittyen, kaikki vanhoilla romuilla ajelleet ovat varmasti myyneet käytetyn auton kalliimmalla kuin mitä siitä itse maksoivat, ja muistavat sen kyllä mainita. Eivät tietysti mainitse niitä remontteja jotka joka tuli tehtyä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kaipa 30 % suomalaisista perheistä on sitten vähän.

Nyt tuli niin paksu väite, että olisi hienoa nähdä dataa. Toki tuota tasottaa se, että monessa perheessä niitä autoja on paljon enemmän kun 1 tai 2. Meillä 2 kortillista ja parhaimmilaan pihassa 5 autoa (kesällä) nyt enää 2 läpi vuoden ja kesällä 3.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt tuli niin paksu väite, että olisi hienoa nähdä dataa. Toki tuota tasottaa se, että monessa perheessä niitä autoja on paljon enemmän kun 1 tai 2. Meillä 2 kortillista ja parhaimmilaan pihassa 5 autoa (kesällä) nyt enää 2 läpi vuoden ja kesällä 3.

Tilastokeskus, kuluttajatutkimus 2016 kertoo, että 73 prosentilla perheistä on auto. Luku on viime vuosina hiukan laskenut. Autojen määrä sinänsä vaihtelee alueittain voimakkaasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Alueellisesti varmasti. Jos otetaan Helsingin keskustasta 30km ulospäin ympyrä ja rajataan sen ulkopuoliset vain mukaan tutkimukseen saadaan jo ihan erilainen tulos.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
@Heimopäällikkö hyvä viesti siitä kuinka joissain tapauksissa autoilu on edullista. Tosin tuo tarina nyt edustaa ihan äärimmäisyyksiä kun kolmen vuoden aikana vanhasta autosta ei ole tarvinnut uusia kuin tiivisteitä 0,02 eurolla. Käsittämätön tuuri. Itselläni on myös ollut aikoinaan vanha Astra johon kilometrejä kertyi samaan tahtiin kuin Heimopäälliköllä. Viiden vuoden aikana vaihtoon meni mm. starttimoottori, molemmat etujouset, kytkin, jarruputki, toinen ajovaloumpio, akku, takajarruosat sekä toki polttimoita ja ilmansuodattimia. Lisäksi moottori alkoi välillä vuotamaan reippaasti öljyä ja ruostetta alkoi tulla niin ettei mennyt enää katsastuksesta läpi. Onneksi on tuttu hitsari joten tästä ongelmasta selvisin halvalla. Pienikin paja olisi varmasti vähintään muutaman satasen ottanut ruostekorjauksista.

Lisäksi Heimopäällikkö ajoi vain ajoja joista sai kilometrikorvauksia. Hieno tarina, mutta melkoisen uniikki tapaus.
 

Tuamas

Jäsen
Niinhän nuo agendavetoiset autotarinat ovat, vähän sellaisia kalatarinoita, aivan kuten sähköautokeskustelussa lopulta se pääargumentti, että eihän siitä nyt ole mihinkään, kun jokaisen pitää päästä ilman pysähtymistä Lappiin perävaunun kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tilastokeskus, kuluttajatutkimus 2016 kertoo, että 73 prosentilla perheistä on auto. Luku on viime vuosina hiukan laskenut. Autojen määrä sinänsä vaihtelee alueittain voimakkaasti.
Voitko linkata? Kyselin jo tuolla aiemminkin, että onko tuo lukema tosiaan perheitten osalta, kun Tilastokeskuksen kulutustutkimuksessa 2016 kotitalouksista 73%:lla oli auto, eikä se osuus ollut muuttunut oikeastaan mihinkään vuodesta 2012. Perheiden osalta oli kuitenkin siis laskenut ja oli nyt tuo 73%?
 
Niinhän nuo agendavetoiset autotarinat ovat, vähän sellaisia kalatarinoita, aivan kuten sähköautokeskustelussa lopulta se pääargumentti, että eihän siitä nyt ole mihinkään, kun jokaisen pitää päästä ilman pysähtymistä Lappiin perävaunun kanssa.
Meni hyvät kahvit kahvion pöydälle, niin piti ihan tässä kesken hommien tulla kysymään, että mikähän mulla tässä on se agenda? Kovasti tuntuu joitain ihmisiä ahdistavan, ettei kaikki joudu maksamaan itseään kipeäksi autoilusta.

@Heimopäällikkö hyvä viesti siitä kuinka joissain tapauksissa autoilu on edullista. Tosin tuo tarina nyt edustaa ihan äärimmäisyyksiä kun kolmen vuoden aikana vanhasta autosta ei ole tarvinnut uusia kuin tiivisteitä 0,02 eurolla. Käsittämätön tuuri. Itselläni on myös ollut aikoinaan vanha Astra johon kilometrejä kertyi samaan tahtiin kuin Heimopäälliköllä. Viiden vuoden aikana vaihtoon meni mm. starttimoottori, molemmat etujouset, kytkin, jarruputki, toinen ajovaloumpio, akku, takajarruosat sekä toki polttimoita ja ilmansuodattimia. Lisäksi moottori alkoi välillä vuotamaan reippaasti öljyä ja ruostetta alkoi tulla niin ettei mennyt enää katsastuksesta läpi. Onneksi on tuttu hitsari joten tästä ongelmasta selvisin halvalla. Pienikin paja olisi varmasti vähintään muutaman satasen ottanut ruostekorjauksista.

Lisäksi Heimopäällikkö ajoi vain ajoja joista sai kilometrikorvauksia. Hieno tarina, mutta melkoisen uniikki tapaus.
Juu, kyllä se on myönnettävä että tuuriakin on tämän yksilön kohdalla sattunut. Toisaalta, auto on ollut uudesta asti Lapissa (ei suolausta etelän mittakaavassa), ja ajettu vain pitkää matkaa, niin sekin on säästänyt autoa. Unohtui tuosta laittolistasta akkuveden lisäys (4€ 5L purkki) ja se, että fiksasin takajarrut itse (rumpu sorviin pyörimään ja hiomapaperilla karkeimmat urat pois ja jarrukenkien karhennus hiomapaperilla, ehkä 5€ maksoi ne hiomapaperit). Ja on varmasti monessakin tapauksessa uniikki tapaus, en tosiaan tarvitse autoa muuhun kuin työmatkoihin, muut menot kyllä onnistuu ilmankin ja tuskin omistaisin autoa, jos olisin lähempänä työpaikkaa. Ei vaan huvita kahden - kolmen aikaan yöllä huvita lähteä munamankelilla räntäsateessa ajamaan 23 kilometriä, sen verran kermaperse olen luonteeltani.

Varmaankin olen jonkinsortin vähemmistöä, kun itse laittelen autoja ja nimenomaan korjaan niitä. Ja se johtuu varmasti siitä kun on pikkupojasta lähtien ollut mekaanisten laitteiden kanssa tekemisissä, ja kun nuukana miehenä ei anna luonto periksi maksaa kenellekkään turhasta, esimerkiksi joku reikä auton pohjassa. Parin euron pellinpalasen paikalleen hitsaamisesta en suostu satasia maksamaan tai öljynvaihto, paikallisesta liikkeestä tuli joskus tässä syystarjous VAIN 99€ (itse kun tekee, niin Mobil 5w-30 maksaa 19,90 4L ja suodatin 3,90 ja aikaa menee vartti, niin ihan kohtuu tuntipalkoille siinä pääsee). Autojen osathan on ihan pirun halpoja nykyään, jos vaan on mahdollisuuksia itse tehdä.

Mutta tämä tästä agendavetoisesta kirjoittelusta. Menen nurkkaan häpeämään autoani, kiitos ja anteeksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kieltämättä alkoi itseäkin epäilyttää tuon Lapin auton kohdalla. Ei kuitenkaan sentään sokealla papilla saaressa. Ja akkuveden lisäyskin alkaa olla jo aika oldskool-hommaa.
En siis moiti, ihan komiaa agendaa.
 

Glove

Jäsen
Citikka pukkaa vikailmoituksia. ESP ei,toimi, ABS ei toimi, mäkilähtöavustin ei toimi eikä myöskään automaattinen käsijarru. Ja lisäksi kerran heitti ilmoituksen ”Gearbox jotain” Toki tuolla ajelee menemään, vituttaa vaan nuo pimputukset autoa käynnistäessä. Kaveri meinasi, että ABS-anturissa vika. Katsotaan sanoi tohtori, maanantaina huoltoon.
 
Ja akkuveden lisäyskin alkaa olla jo aika oldskool-hommaa.
Ei saatana, ootko tosissas? Ehkä tämä tavallaan alleviivaa pointtia, että ihmiset vaihtelee turhaan osia vaikka niitä olisi mahdollista pelastaa. Mieluummin lisään vettä sinne akkuun, kuin maksan satasen akusta (toki ei kaikilla huoltovapailla akuilla nykyään onnistu). Mutta eikös se oo jotenkin niin, ettei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Voin kyllä laittaa vaikka YVllä videomatskua kuinka akkuja vesitetään, jos niinkin "monimutkainen" asia on nykypäivänä erikoista.

Ps. Eikö Lapissa ole mahdolista olla autoja, uusia tai vanhoja, vai minkä pointin tässä missaan? Poroillako ne menee töihin? Ehkä sitten ei, kai ne on turrejen autoja mitä siellä pyörii.

Edit. Piti tässä aamukahvilla tutkia asiaa, ja totta tosiaan HA-akut on käytännössä nykyään kaikki huoltovapaita, eikä niitä tietämättömien pidä mennä sorkkimaan. Snzajderilla näyttäisi vielä jotain malleja olevan mitä voi huoltaa itse. Käsi ylös virheen merkiksi, se tosiaan näyttäisi olevan HA-puolella ol' skool hommia. Raskaassa kalustossa se on päinvastoin, muttei se ole tämän ketjun asiaa. Kunhan tuosta täytettävästä Euroglobesta puhti loppuu (tai vien auton paaliin), niin kai sitä voi seuraavassa autossa siirtyä tuollaiseen huoltovapaaseen akkuun. Ellei löydy huollettavaa versiota.
 
Viimeksi muokattu:
Citikka pukkaa vikailmoituksia. ESP ei,toimi, ABS ei toimi, mäkilähtöavustin ei toimi eikä myöskään automaattinen käsijarru. Ja lisäksi kerran heitti ilmoituksen ”Gearbox jotain” Toki tuolla ajelee menemään, vituttaa vaan nuo pimputukset autoa käynnistäessä. Kaveri meinasi, että ABS-anturissa vika. Katsotaan sanoi tohtori, maanantaina huoltoon.
Mikä Citikka on kyseessä? Äkkiseltään kuulostaisi, että jossain on johto poikki tai liittimissä kosketushäiriötä. Joissakin c sarjan citikoissa (olisko ollu c5?) oli myös ongelmia sulakerasian pohjan kanssa, silloin ne rupesi vilkuttelemaan useita eri vikavaloja. Mielestäni ABS:n anturin toimintahäiriön ei pitäisi vaikuttaa sähköiseen käsijarruun eikä mäkilähtöavustimeen, mutta varmaksi en osaa citikasta sanoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Citikka pukkaa vikailmoituksia. ESP ei,toimi, ABS ei toimi, mäkilähtöavustin ei toimi eikä myöskään automaattinen käsijarru. Ja lisäksi kerran heitti ilmoituksen ”Gearbox jotain” Toki tuolla ajelee menemään, vituttaa vaan nuo pimputukset autoa käynnistäessä. Kaveri meinasi, että ABS-anturissa vika. Katsotaan sanoi tohtori, maanantaina huoltoon.
Mulla on juuri tällä hetkellä sama ongelma bemmissä. Vika paikannettiin ABS-ohjausyksikköön, jonka hydraulinen DSC-ohjain on paskana eikä välitä vetävien renkaiden pyörimisnopeudesta tietoja. Siitä seurasi jarruvalo, ABS-valo ja luistonestovalo. No, sitten kun siina ajelin vakkaria käyttäen, niin kuului ja tuntui helvetinmoinen jysäys ja vaihdelaatikon vikavalo syttyi myös. Vaihdelaatikossa ei kuitenkaan ollut vikaa, vaan auto luuli niin. Oikeasti kyse oli siitä, ettei vakionopeudensäädin voinut toimia, koska renkaiden pyörimisnopeudesta ei ollut autolla tietoa. Uusi DSC-ohjain maksaa e38 bemariin reilut 1700 euroa plus rahti ja hydraulista ja elekronista osaa ei voi ostaa erikseen kuten ennen. Paitsi käytettynä. Schmiedmannin varastolla oli yksi ehjä hydraulinen ohjain käytettynä, hinta 211e sisältäen rahdin. Tilasin kuukausi sitten ja parin viikon päästä tulee. Sen aikaa pitää vielä sinnitellä ilman ABS:ää. Vakkarin toimimuus ei haittaa kuin bensapumpulla kun on 525:stä on tullut 12 litraa sadalla polttava bensakrematorio.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Citikka pukkaa vikailmoituksia. ESP ei,toimi, ABS ei toimi, mäkilähtöavustin ei toimi eikä myöskään automaattinen käsijarru. Ja lisäksi kerran heitti ilmoituksen ”Gearbox jotain” Toki tuolla ajelee menemään, vituttaa vaan nuo pimputukset autoa käynnistäessä. Kaveri meinasi, että ABS-anturissa vika. Katsotaan sanoi tohtori, maanantaina huoltoon.
Onko ollut sinulla pitkään vai vasta ensimmäinen talvi menossa? Aikoinaan omalla rellullani oli tuollainen tapa ilmoittaa "winter is coming" ja niillä mentiinkin sitten läpi pakkaskauden. Tosin ei ihan näillä lämpöasteilla tuota vielä tehnyt.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Schmiedmannin varastolla oli yksi ehjä hydraulinen ohjain käytettynä, hinta 211e sisältäen rahdin. Tilasin kuukausi sitten ja parin viikon päästä tulee.

Voi jeesus! Itse kun tekohengitän jenkkiä, niin varaosat tulevat Rockautolta normaalisti viikossa. Taannoin, kun moottori oli auki pajalla ja siinä vaiheessa todettiin, että nokkaketjun muoviset ohjaimet olivat pienenä muruna pohjalla, niin uuden kiristinsarjan otin oikein pikatoimituksena torstaina ja se oli perillä maanantaiaamuna. Tuo "on tuossa hyllyssä, saadaan sulle asti kuukaudessa parissa" on jotain niin eurooppalaista. Itsekin jos jonkun osan on joutunut tilaamaan virallisen ketjun kautta niin se tulee Italiasta nopeimmillaan kolmessa viikossa, kunhan käy sen ensin maksamassa etukäteen marmoritiskillä. Sitä ennen tilaus ei lähde liikkeelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Voi jeesus! Itse kun tekohengitän jenkkiä, niin varaosat tulevat Rockautolta normaalisti viikossa. Taannoin, kun moottori oli auki pajalla ja siinä vaiheessa todettiin, että nokkaketjun muoviset ohjaimet olivat pienenä muruna pohjalla, niin uuden kiristinsarjan otin oikein pikatoimituksena torstaina ja se oli perillä maanantaiaamuna. Tuo "on tuossa hyllyssä, saadaan sulle asti kuukaudessa parissa" on jotain niin eurooppalaista. Itsekin jos jonkun osan on joutunut tilaamaan virallisen ketjun kautta niin se tulee Italiasta nopeimmillaan kolmessa viikossa, kunhan käy sen ensin maksamassa etukäteen marmoritiskillä. Sitä ennen tilaus ei lähde liikkeelle.
Joo tässä toimituksessa on mennyt vähän kaikki pieleen. Osan piti tulle 15 päivässä, mutta siellä oli jotain ongelmaa Tanskan päässä, josta Suomen väki onneksi tiedotti hyvissä ajoin ja pahoitteli. Aiemmin olen tilannut sieltä muita osia, jotka tulivat n. viikossa smart-postilaatikkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös