Autoiluketju

  • 3 178 543
  • 18 511

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rattaat kun sai pois kyydistä, nelihenkisen lapsiperheen rojut menee mukavasti vielä, mutta jos oikeasti on tilalle tarve sitten kannattaa mennä sinne Superb-kokoluokkaan.
Tässäpä hyvä pointti. Rattaat vie yllättävän paljon tilaa ja kun niistä luovumme tässä vuoden sisällä niin tuo nykyinenkin BMW F31 320i xdrive on yllättävän tilava sekin.
Olen tätä yrittänyt meillä taloudessa painottaa, itsellä ei ole mitään intressejä siihen suuntaan että autojen tarvitsisi olla erityisen isoja koska niillähän ajetaan tyhjänä suurimmaksi osaksi läpi vuoden. Toki saa olla ne tilavat sisätilat neljälle, on sekin jo jonkinlainen vaatimus kun liki parimetrisenä kuskina laitan penkin hyvän mittaa taakse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko joku autoilemassa vielä tänään?

Yksi Shellin Perfect Tornado koodi käyttämättä. Umpeutuu tänään.

Voisin pistää jakoon. Ilmatteeksi tietenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko joku autoilemassa vielä tänään?

Yksi Shellin Perfect Tornado koodi käyttämättä. Umpeutuu tänään.

Voisin pistää jakoon. Ilmatteeksi tietenkin.

Tämä muuten meni tuolta yhden facebook-ryhmän kautta vielä tunnin varoituksella eilen.

Hyvä että sai käytettyä. Haksahdan aina näihin 3 yhden hinnalla tarjouksiin ja havahdun kun ne on umpeutumassa.
 

444

Jäsen
Tämä muuten meni tuolta yhden facebook-ryhmän kautta vielä tunnin varoituksella eilen.

Hyvä että sai käytettyä. Haksahdan aina näihin 3 yhden hinnalla tarjouksiin ja havahdun kun ne on umpeutumassa.
Tähän vahva sama. Siis siihen haksahdukseen. Nytkin olisi yksi käyttämättä, joskin vielä pari viikkoa aikaa. Mutta lähimmälle pesuasemalle 30 km matkaa. Elämme jänniä aikoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
No, sieltä se Vanhasen suusta taisi tulla, miksi näitä kilometriverotuksia valmistellaan. Paljoakaan tekemistä ei ole ympäristöasioilla, vaan tavoite on korvata autoverossa jäämättä saamat verorahat. IS:n artikkeli "Valtiovarainministeri raottaa Hesarissa kilometriveroon siirtymisen aikataulua – ”Pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä”

Hybridi Mersun omistajana voin todeta, ettei tällä autolla mitään maapalloa pelasteta. Toki se kuluttaa muutaman litraa vähemmän kuin vastaava bensa-auto, mutta pitkällä matkalla suurin piirtein saman. Autovero on vain murto-osa vastaavasta bensaversiosta, että veroahan näillä "pääosin" kierretään. Siten autojen kehittyminen seuraavan 10 vuoden aikana tekee itsessään autoveron jo tarpeettomaksi eli silloin auto kuin auto sisältänee jonkinlaisen sähkömoottorin, jolla päästöt on puserrettu minimiin tai sitten vety tms. on alkanut lyödä jo enemmän läpi. Oma tarinansa sitten on toki, että suomalaiset ajaa keskimäärin 12 vuotta vanhoilla autoilla, että miten autokanta uudistuu ja paljonko niitä roudataan ulkomailta.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No, sieltä se Vanhasen suusta taisi tulla, miksi näitä kilometriverotuksia valmistellaan. Paljoakaan tekemistä ei ole ympäristöasioilla, vaan tavoite on korvata autoverossa jäämättä saamat verorahat. IS:n artikkeli "Valtiovarainministeri raottaa Hesarissa kilometriveroon siirtymisen aikataulua – ”Pitäisi ryhtyä verottamaan myös päästöttömiä”

Hybridi Mersun omistajana voin todeta, ettei tällä autolla mitään maapalloa pelasteta. Toki se kuluttaa muutaman litraa vähemmän kuin vastaava bensa-auto, mutta pitkällä matkalla suurin piirtein saman. Autovero on vain murto-osa vastaavasta bensaversiosta, että veroahan näillä "pääosin" kierretään. Siten autojen kehittyminen seuraavan 10 vuoden aikana tekee itsessään autoveron jo tarpeettomaksi eli silloin auto kuin auto sisältänee jonkinlaisen sähkömoottorin, jolla päästöt on puserrettu minimiin tai sitten vety tms. on alkanut lyödä jo enemmän läpi. Oma tarinansa sitten on toki, että suomalaiset ajaa keskimäärin 12 vuotta vanhoilla autoilla, että miten autokanta uudistuu ja paljonko niitä roudataan ulkomailta.

Tämähän on selvä juttu, ja on aivan varmaa, että autoilun verotus tulee mullistumaan viimeistään tämän vuosikymmenen lopulla. Polttoaineverona ja polttoaineiden arvonlisäverona kerätään melkein 4 miljardia valtion kassaan vuosittain. Jos kymmenessä vuodessa pyritään edes lähelle näitä asetettuja tavoitteita 700 000 sähköautosta, niin voi helposti arvata jo polttoaineista kerättävien verojen vähenevän huomattavasti. Sitten kun lisäksi kerätään vuosittain autoverona ja ajoneuvoverona yhteensä 2 miljardia niidenkin tuottojen perustuessa autojen päästöihin, niin aikamoinen osa tuostakin summasta vähenee jatkuvasti.

Jos siis haluaa harrastaa sähköautoilua ekotekoilun lisäksi myös sen edullisuuden vuoksi, niin juuri nyt on siihen oikea hetki. Sähköautoilu ei tule nimittäin olemaan kovinkaan kauaa sen edullisempaa, kuin mitä 6-7 litraa kuluttavilla polttoainekäyttöisillä autoilu tällä hetkellä on.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jarrut kahisee jarrutettaessa. Taas vaihteeksi...

Tekee tätä ainakin paljon näin kosteilla ilmoilla. Olen toive-elätellyt, että jarrut keräisi vaan pintaruostetta näillä ilmoilla ja siellä ei olisi palat loppumassa. Ainakin tuossa, kun viime työvuorosta ajelin kotiin, niin tarkoituksella jarruttelin vähän kovemmin ja loppumatkasta ei enää jarruttaessa pitänyt mitään kahinaa.

Vituttaa vaan ihan todella paljon, jos taas vaihteeksi pitäisi jarrujen vuoksi pistää autoa remonttiin. Vaihdoin autoa vuosi sitten ja se edellinen oli muistaakseni kaksi vai peräti kolme kertaa viimeisen vuoden sisällä jarruremontissa, ja tämä nykyinenkin on jo kerran ehtinyt olemaan. Muistelisin, että tuossa loppukesästä sinne vaihdettiin etupäähän palat, niin voisihan sieltä periaatteessa takaa olla palat kuluneet.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, mulla kahisee kanssa. Katsoin takalevyjä ja totesin, että kuskin puolelta oli palat kadonneet kokonaan. Kun jarruttaa varovasti, niin ei metalli löydä metallia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Toki kotipihassa autokatos, joka sen verran auttaa ettei lumi pääse auton päälle eikä lasit jäädy niin herkästi pienillä pakkasilla ainakaan, että kotoa lähtiessä nyt mikään ihan tarpeellinen aina olisi.
Mieluummin sitä silti lämpimään autoon hyppää kovemmilla pakkasilla ja onhan se autollekin kivempi, kun on vähän lämmin ennen liikkeellelähtöä.

Akun kunto pitäisi olla kyllä oikein mainio, niin riittääkö jos työviikon vetää Webaston päälle sen kaksi kertaa päivässä ja suorittaa nuo 2x10min. ajot ja vaikka viikonloppuna sitten ajaa pitkää lenkkiä, jotta akusto täyttyisi takaisin?
Ei nimittäin kiinnostaisi joku kerta autoa käynnistäessä todeta akun tyhjentyneen.

Muutenkin koko Webasto ihan uusi tuttavuus itselleni autolijana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Toki kotipihassa autokatos, joka sen verran auttaa ettei lumi pääse auton päälle eikä lasit jäädy niin herkästi pienillä pakkasilla ainakaan, että kotoa lähtiessä nyt mikään ihan tarpeellinen aina olisi.
Mieluummin sitä silti lämpimään autoon hyppää kovemmilla pakkasilla ja onhan se autollekin kivempi, kun on vähän lämmin ennen liikkeellelähtöä.

Akun kunto pitäisi olla kyllä oikein mainio, niin riittääkö jos työviikon vetää Webaston päälle sen kaksi kertaa päivässä ja suorittaa nuo 2x10min. ajot ja vaikka viikonloppuna sitten ajaa pitkää lenkkiä, jotta akusto täyttyisi takaisin?
Ei nimittäin kiinnostaisi joku kerta autoa käynnistäessä todeta akun tyhjentyneen.

Muutenkin koko Webasto ihan uusi tuttavuus itselleni autolijana.
Riippuu kuinka pitkään webastoa pidät päällä ennen lähtöä.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Toki kotipihassa autokatos, joka sen verran auttaa ettei lumi pääse auton päälle eikä lasit jäädy niin herkästi pienillä pakkasilla ainakaan, että kotoa lähtiessä nyt mikään ihan tarpeellinen aina olisi.
Mieluummin sitä silti lämpimään autoon hyppää kovemmilla pakkasilla ja onhan se autollekin kivempi, kun on vähän lämmin ennen liikkeellelähtöä.

Akun kunto pitäisi olla kyllä oikein mainio, niin riittääkö jos työviikon vetää Webaston päälle sen kaksi kertaa päivässä ja suorittaa nuo 2x10min. ajot ja vaikka viikonloppuna sitten ajaa pitkää lenkkiä, jotta akusto täyttyisi takaisin?
Ei nimittäin kiinnostaisi joku kerta autoa käynnistäessä todeta akun tyhjentyneen.

Muutenkin koko Webasto ihan uusi tuttavuus itselleni autolijana.
Nyrkkisääntöhän tuossa muistaakseni on että saman aikaa pitäisi ajaa ja ladata akkua kun webasto on käytössä ollut eli esim. jos webasto lämmittää 30 min pitäisi ajaa 30 min
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Mulla oli vähän sama tilanne ja joku talvi pakkasilla ei sitten eräs aamu auto enää inahtanutkaan. Hommasin sitten ylläpitolaturin, kylmimmillä keleillä lataa sillä pari kertaa viikkoon eikä mitään ongelmaa. Laturi ja asennus taisi olla muutaman satasen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tilasin uuteen autoon nyt defan kiinteän 10A laturin varmuuden vuoksi, kun poikkeustilan vuoksi saattavat ajot jäädä aika lyhkäisiksi. Webastoa jos aina huudattaa ennen lähtöä, niin voi jäädä jossain kohtaa jalkamieheksi. Tuli kaupantekijäksi tuohon, alentamston hintalappu näytti 400 euron hintaa. Vaimon Bemariin samaa toimenpidettä kyselin ja siihen olisi 300 euroon onnistunut nyrkkipajalla (tullee tilattua). Koen pieneksi rahaksi siihen nähden, että pääsee varmahkosti tien päälle lämmittämisen jälkeenkin, ainoa lähde kun tuo webasto on.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
YKSITYISautoilu on kivaa. YKSITYISauto on kiva omistaa. YKSITYISauto antaa vapauden tunteen. YKSITYISauton kanssa moni asia on sujuvampaa. On kiva ostaa uusi YKSITYISauto muutaman vuoden välein, koska YKSITYISautokuume. En ole koskaan kuullut julkiseen liikennevälineeseen kohdistuvasta kuumeesta. Niin paljon kivempi juttu se YKSITYISauto on.

YKSITYISautoilun rajoittaminen vituttaa. Sitä haluavat rajoittaa ne, joilla ei ole itsellään YKSITYISautoa. Näitä on vähän. Todella suuri osa suomalaista tarvitsee YKSITYISautoa.

Ugh. Olen puhunut. YKSITYISautoilu forever. YKSITYIS, YKSITYIS, YKSITYIS.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kakkosauto on pelittänyt ihan hyvin, mutta taannoin yöpakkasilla Webasto ei ollutkaan tehnyt duuniaan. Tankissa bensaa, akussa virtaa, mutta ei. Kokeilin manuaalisesti käynnistää sen, mutta puski vikailmoitusta. Yhteydenotto myyjäliikkeeseen ja viikolla tuli mailia, ettei myyjä vastaa ulkopuolisista lisälaitteista, tämä kuulemma mainittu kauppakirjassa. Vittu, niin varmaan. Ei vain mainittu millään tavalla kaupanteon yhteydessä ja sinisilmäisenä tietysti luotin liikkeeseen. No, en luota enää. Olisi tietysti pitänyt tajuta testata, elokuun lämmöissä.

Webasto oli yksi niistä syistä, miksi juuri tuo yksilö hommattiin, joten kyllä lievästi vituttaa. En ole perehtynyt vielä huoltomahdollisuuksiin, mutta osaako joku sanoa, millaisia kustannuksia Webaston vikadiagnoosista voi odotella? Tai voiko tuota keissiä kenties vielä perustella autoliikkeen piikkiin?
Miten tämä on edennyt?

Oliko se Webasto mainittu myynti-ilmoituksessa tai siinä liikkeen lapussa tms.? Jos ei, niin silloin voi olla vaikea vaatia myyjältä mitään. Itse aikanaan kun kakkosautoa ostin, niin kuvista näin, että sähköjohdon pistoke on keulalla, mutta ilmossa ei ollut mitään mainintaa lohkolämmittimestä. Myyjältä kun kysyin, niin kertoi, ettei laita asiasta mainintaa ilmoitukseen, kun ei tiedä sen toimivuudesta.

Jos taas Webasto oli yksi myyntivaltti, niin sitten olet kuluttajana aika vahvoilla, niin kuin ketjussa on jo kerrottu.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ei ole akkulaturin käyttömahdollisuutta (auto kadun varressa) ja selviäminen talven yli epäilyttää lämmittimen ahkeran käytön kanssa, niin reiluun sataseen tai allekin saa kondensaattoritoimisia apukäynnistimiä. Ne eivät paljoa tilaa vie mukana autossa. Maksaahan se toki sen rahansa, muttei sitten ehkä vituta niin paljoa, kun auto toteaakin aamulla että kevväääämmmällä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Miljoona kilometriä ajettu mersu muka ekoteko. Kuinka ihmiset voi olla noin tyhmiä? Iltapäivälehden kommenteista päätellen aika harvalla on käsitystä autoilun hiilijalanjäljestä. Auton valmistaminen ei loppuviimein ole kuin 10-20% koko sen elinkaaren hiilidioksidipäästöistä. Paljon ajetulla osuus on vieläkin pienempi. Auton käytöllä on liki 80% osuus ja uusi auto on aina vanhaa vastaavaa vähäpäästöisempi. Uuden auton osto on siis ekoteko, (jos autohankintoja vertaillaan).

Suomi on kyllä siitä ihmeellinen maa, että persaukisten tyhmillekin ideoille löytyy aina iso joukko puolestapuhujia ja selkääntaputtelijoita. Köyhäilyyn ja nuukuuden maksimointiin on jotenkin helppo samaistua ja sen faktapohjainenkin paheksunta on heti öykkäröintiä ja pröystäilyä. Täsmennettäköön etten itse ole mitenkään pröystäilevä ja ajan tavallisella perusautolla. Lähinnä faktanäkökulmasta tulee tätä autoilukeskustelua ihmetellen seurattua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten tämä on edennyt?

Oliko se Webasto mainittu myynti-ilmoituksessa tai siinä liikkeen lapussa tms.? Jos ei, niin silloin voi olla vaikea vaatia myyjältä mitään. Itse aikanaan kun kakkosautoa ostin, niin kuvista näin, että sähköjohdon pistoke on keulalla, mutta ilmossa ei ollut mitään mainintaa lohkolämmittimestä. Myyjältä kun kysyin, niin kertoi, ettei laita asiasta mainintaa ilmoitukseen, kun ei tiedä sen toimivuudesta.

Jos taas Webasto oli yksi myyntivaltti, niin sitten olet kuluttajana aika vahvoilla, niin kuin ketjussa on jo kerrottu.
Odottelin ensin vastausta autoliikkeeltä, mutta kun sitä ei tullut - myöhemmin huomasin, ettei alkuperäisen vastauksen sanamuoto sitä lopulta antanut odottaakaan - varasin ajan tutulle pajalle diagnoosiin ja webaston kiertovesipumppu ja lisäksi apulaitehihna menee vaihtoon. Koska en aio maksaa penniäkään, en varannut heti omavastuullista korjausaikaa, vaan laitoin tiedon diagnoosista liikkeelle ja totesin, että lasku tulee heille kokonaisuudessaan. Katsotaan, miten reagoivat. Mulla on siis liikkeen tarjoama korjaustakuu satkun omavastuulla, mutta katson, että tuo on vuoden aikana tulevia selkeitä vikoja varten, ei heti myynnin jälkeen ilmenneitä.

Webasto oli ilmoitettu myynti-ilmoituksessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Taitaa olla toiveajattelua mutta olisihan se hienoa jos tulevaisuudessa tuolla liikenteessä olisi enemmän tilaa ajella ja vähemmän ruuhkia
Ei tätä voi toivoa, koska se tarkoittaa hintojen todella isoja nousuja. Nytkin auton omistamista ja sillä ajamista rokotetaan aivan rikollisen paljon, eikä nostovaraa mielestäni ole yhtään. Bensan hintaa pitäisi pikemminkin laskea, koska auton käyttäminen on pakollista niin monelle. Ja kyllä, auto on ylivoimainen ja esim. minulle täysin välttämätön myös kaupungissa.

Ruuhkat ovat Suomessa aika minimaalinen ongelma. Ne kestävät hyvin lyhyen ajan ja johtuvat usein kolareista, busseista ja liian hitaista kuskeista. Itse en muista koska olisin viimeksi ollut ruuhkassa, vaikka ajan päivittäin. Tämä johtuu siitä, että osaan välttää ruuhkaiset paikat hyvin ajamalla kiertoreittejä ja pikkuteitä. Tähän ilmainen vinkki: "läpikulku kielletty" = "oikotie".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ei tätä voi toivoa, koska se tarkoittaa hintojen todella isoja nousuja. Nytkin auton omistamista ja sillä ajamista rokotetaan aivan rikollisen paljon, eikä nostovaraa mielestäni ole yhtään. Bensan hintaa pitäisi pikemminkin laskea, koska auton käyttäminen on pakollista niin monelle. Ja kyllä, auto on ylivoimainen ja esim. minulle täysin välttämätön myös kaupungissa.

Ruuhkat ovat Suomessa aika minimaalinen ongelma. Ne kestävät hyvin lyhyen ajan ja johtuvat usein kolareista, busseista ja liian hitaista kuskeista. Itse en muista koska olisin viimeksi ollut ruuhkassa, vaikka ajan päivittäin. Tämä johtuu siitä, että osaan välttää ruuhkaiset paikat hyvin ajamalla kiertoreittejä ja pikkuteitä. Tähän ilmainen vinkki: "läpikulku kielletty" = "oikotie".

Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
Toki, mutta vähemmän kuluttavat autot maksavat enemmän, koska ne ovat pääsääntöisesti uudempia, mikä tarkoittaa usein saman verran kulua eri rakenteella. Ja toisaalta parkkipaikkavittuilu ja ruuhkamaksut yms. osuvat vähän kuluttaviinkin, mikä on ihan nurinkurista. Autoilun hinnan kasvu tarkoittaa, että pienituloisemmilla on vähemmän varaa muuhun. Ts. veronkorotukset ovat pois kulutuksesta, mikä ei ole hyvä kenellekään.

Ylipäätään tämä autovastaisuus on jotenkin järjenvastaista: suomalaisen liikenteen päästöt eivät ole erityisen keskeisiä ilmastonmuutoksen suhteen, ei vähiten siksi, että polttomoottoriautojen kausi on tulossa päätökseen vielä ennen vuotta 2050. Samalla auto on perheille, vanhoille, etäämpänä työskenteleville, paljon harrastaville, koiran omistajille ja monelle muulle useinmiten täysin välttämätön. Tuntuukin siltä, että koska autoja on tietyissä (poliittisissa) piireissä päätetty vihata, niin se tarkoittaa autoilun päämäärätietoista haittaamista mieluummin kuin vaihtoehtojen houkuttelevuuden parantamista. Esim. ilmainen joukkoliikenne kaupungeissa varmasti saisi monen vähentämään autolla ajettuja matkoja, vaikka aikaa kuluisikin tuplasti tai triplasti. En toki tiedä voiko tätäkään toivoa, koska rahat otettaisiin rikkaiden pääomien sijasta kuitenkin tasaverolla kulutuksesta - todennäköisesti autoilijoilta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kaipa 30 % suomalaisista perheistä on sitten vähän.
Onko tuo 30% paikkansapitävä? Kotitalouksien ja asuntokuntien osalta se on kai tuota luokkaa, mutta perheitä on joku miljoona vähemmän kuin kotitalouksia ja luulisi että perheissä autoja olisi enemmän kuin yhden hengen talouksissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös