Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Toki kotipihassa autokatos, joka sen verran auttaa ettei lumi pääse auton päälle eikä lasit jäädy niin herkästi pienillä pakkasilla ainakaan, että kotoa lähtiessä nyt mikään ihan tarpeellinen aina olisi.
Mieluummin sitä silti lämpimään autoon hyppää kovemmilla pakkasilla ja onhan se autollekin kivempi, kun on vähän lämmin ennen liikkeellelähtöä.

Akun kunto pitäisi olla kyllä oikein mainio, niin riittääkö jos työviikon vetää Webaston päälle sen kaksi kertaa päivässä ja suorittaa nuo 2x10min. ajot ja vaikka viikonloppuna sitten ajaa pitkää lenkkiä, jotta akusto täyttyisi takaisin?
Ei nimittäin kiinnostaisi joku kerta autoa käynnistäessä todeta akun tyhjentyneen.

Muutenkin koko Webasto ihan uusi tuttavuus itselleni autolijana.
Riippuu kuinka pitkään webastoa pidät päällä ennen lähtöä.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Toki kotipihassa autokatos, joka sen verran auttaa ettei lumi pääse auton päälle eikä lasit jäädy niin herkästi pienillä pakkasilla ainakaan, että kotoa lähtiessä nyt mikään ihan tarpeellinen aina olisi.
Mieluummin sitä silti lämpimään autoon hyppää kovemmilla pakkasilla ja onhan se autollekin kivempi, kun on vähän lämmin ennen liikkeellelähtöä.

Akun kunto pitäisi olla kyllä oikein mainio, niin riittääkö jos työviikon vetää Webaston päälle sen kaksi kertaa päivässä ja suorittaa nuo 2x10min. ajot ja vaikka viikonloppuna sitten ajaa pitkää lenkkiä, jotta akusto täyttyisi takaisin?
Ei nimittäin kiinnostaisi joku kerta autoa käynnistäessä todeta akun tyhjentyneen.

Muutenkin koko Webasto ihan uusi tuttavuus itselleni autolijana.
Nyrkkisääntöhän tuossa muistaakseni on että saman aikaa pitäisi ajaa ja ladata akkua kun webasto on käytössä ollut eli esim. jos webasto lämmittää 30 min pitäisi ajaa 30 min
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autossa Webasto ja ajaminen isolta osin todella lyhyttä ajoa päivittäin. Työmatka on sen noin reilut 5km ja siinä menee ajallisesti varmaan noin 10min. korkeintaan.
Akku varmaan tyhjä jossain kohtaa jos jurmuttaa Webaston päälle ennen töitä ja töistä lähtiessä noilla ajomäärillä?

Mulla oli vähän sama tilanne ja joku talvi pakkasilla ei sitten eräs aamu auto enää inahtanutkaan. Hommasin sitten ylläpitolaturin, kylmimmillä keleillä lataa sillä pari kertaa viikkoon eikä mitään ongelmaa. Laturi ja asennus taisi olla muutaman satasen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tilasin uuteen autoon nyt defan kiinteän 10A laturin varmuuden vuoksi, kun poikkeustilan vuoksi saattavat ajot jäädä aika lyhkäisiksi. Webastoa jos aina huudattaa ennen lähtöä, niin voi jäädä jossain kohtaa jalkamieheksi. Tuli kaupantekijäksi tuohon, alentamston hintalappu näytti 400 euron hintaa. Vaimon Bemariin samaa toimenpidettä kyselin ja siihen olisi 300 euroon onnistunut nyrkkipajalla (tullee tilattua). Koen pieneksi rahaksi siihen nähden, että pääsee varmahkosti tien päälle lämmittämisen jälkeenkin, ainoa lähde kun tuo webasto on.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
YKSITYISautoilu on kivaa. YKSITYISauto on kiva omistaa. YKSITYISauto antaa vapauden tunteen. YKSITYISauton kanssa moni asia on sujuvampaa. On kiva ostaa uusi YKSITYISauto muutaman vuoden välein, koska YKSITYISautokuume. En ole koskaan kuullut julkiseen liikennevälineeseen kohdistuvasta kuumeesta. Niin paljon kivempi juttu se YKSITYISauto on.

YKSITYISautoilun rajoittaminen vituttaa. Sitä haluavat rajoittaa ne, joilla ei ole itsellään YKSITYISautoa. Näitä on vähän. Todella suuri osa suomalaista tarvitsee YKSITYISautoa.

Ugh. Olen puhunut. YKSITYISautoilu forever. YKSITYIS, YKSITYIS, YKSITYIS.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kakkosauto on pelittänyt ihan hyvin, mutta taannoin yöpakkasilla Webasto ei ollutkaan tehnyt duuniaan. Tankissa bensaa, akussa virtaa, mutta ei. Kokeilin manuaalisesti käynnistää sen, mutta puski vikailmoitusta. Yhteydenotto myyjäliikkeeseen ja viikolla tuli mailia, ettei myyjä vastaa ulkopuolisista lisälaitteista, tämä kuulemma mainittu kauppakirjassa. Vittu, niin varmaan. Ei vain mainittu millään tavalla kaupanteon yhteydessä ja sinisilmäisenä tietysti luotin liikkeeseen. No, en luota enää. Olisi tietysti pitänyt tajuta testata, elokuun lämmöissä.

Webasto oli yksi niistä syistä, miksi juuri tuo yksilö hommattiin, joten kyllä lievästi vituttaa. En ole perehtynyt vielä huoltomahdollisuuksiin, mutta osaako joku sanoa, millaisia kustannuksia Webaston vikadiagnoosista voi odotella? Tai voiko tuota keissiä kenties vielä perustella autoliikkeen piikkiin?
Miten tämä on edennyt?

Oliko se Webasto mainittu myynti-ilmoituksessa tai siinä liikkeen lapussa tms.? Jos ei, niin silloin voi olla vaikea vaatia myyjältä mitään. Itse aikanaan kun kakkosautoa ostin, niin kuvista näin, että sähköjohdon pistoke on keulalla, mutta ilmossa ei ollut mitään mainintaa lohkolämmittimestä. Myyjältä kun kysyin, niin kertoi, ettei laita asiasta mainintaa ilmoitukseen, kun ei tiedä sen toimivuudesta.

Jos taas Webasto oli yksi myyntivaltti, niin sitten olet kuluttajana aika vahvoilla, niin kuin ketjussa on jo kerrottu.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ei ole akkulaturin käyttömahdollisuutta (auto kadun varressa) ja selviäminen talven yli epäilyttää lämmittimen ahkeran käytön kanssa, niin reiluun sataseen tai allekin saa kondensaattoritoimisia apukäynnistimiä. Ne eivät paljoa tilaa vie mukana autossa. Maksaahan se toki sen rahansa, muttei sitten ehkä vituta niin paljoa, kun auto toteaakin aamulla että kevväääämmmällä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Miljoona kilometriä ajettu mersu muka ekoteko. Kuinka ihmiset voi olla noin tyhmiä? Iltapäivälehden kommenteista päätellen aika harvalla on käsitystä autoilun hiilijalanjäljestä. Auton valmistaminen ei loppuviimein ole kuin 10-20% koko sen elinkaaren hiilidioksidipäästöistä. Paljon ajetulla osuus on vieläkin pienempi. Auton käytöllä on liki 80% osuus ja uusi auto on aina vanhaa vastaavaa vähäpäästöisempi. Uuden auton osto on siis ekoteko, (jos autohankintoja vertaillaan).

Suomi on kyllä siitä ihmeellinen maa, että persaukisten tyhmillekin ideoille löytyy aina iso joukko puolestapuhujia ja selkääntaputtelijoita. Köyhäilyyn ja nuukuuden maksimointiin on jotenkin helppo samaistua ja sen faktapohjainenkin paheksunta on heti öykkäröintiä ja pröystäilyä. Täsmennettäköön etten itse ole mitenkään pröystäilevä ja ajan tavallisella perusautolla. Lähinnä faktanäkökulmasta tulee tätä autoilukeskustelua ihmetellen seurattua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten tämä on edennyt?

Oliko se Webasto mainittu myynti-ilmoituksessa tai siinä liikkeen lapussa tms.? Jos ei, niin silloin voi olla vaikea vaatia myyjältä mitään. Itse aikanaan kun kakkosautoa ostin, niin kuvista näin, että sähköjohdon pistoke on keulalla, mutta ilmossa ei ollut mitään mainintaa lohkolämmittimestä. Myyjältä kun kysyin, niin kertoi, ettei laita asiasta mainintaa ilmoitukseen, kun ei tiedä sen toimivuudesta.

Jos taas Webasto oli yksi myyntivaltti, niin sitten olet kuluttajana aika vahvoilla, niin kuin ketjussa on jo kerrottu.
Odottelin ensin vastausta autoliikkeeltä, mutta kun sitä ei tullut - myöhemmin huomasin, ettei alkuperäisen vastauksen sanamuoto sitä lopulta antanut odottaakaan - varasin ajan tutulle pajalle diagnoosiin ja webaston kiertovesipumppu ja lisäksi apulaitehihna menee vaihtoon. Koska en aio maksaa penniäkään, en varannut heti omavastuullista korjausaikaa, vaan laitoin tiedon diagnoosista liikkeelle ja totesin, että lasku tulee heille kokonaisuudessaan. Katsotaan, miten reagoivat. Mulla on siis liikkeen tarjoama korjaustakuu satkun omavastuulla, mutta katson, että tuo on vuoden aikana tulevia selkeitä vikoja varten, ei heti myynnin jälkeen ilmenneitä.

Webasto oli ilmoitettu myynti-ilmoituksessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Taitaa olla toiveajattelua mutta olisihan se hienoa jos tulevaisuudessa tuolla liikenteessä olisi enemmän tilaa ajella ja vähemmän ruuhkia
Ei tätä voi toivoa, koska se tarkoittaa hintojen todella isoja nousuja. Nytkin auton omistamista ja sillä ajamista rokotetaan aivan rikollisen paljon, eikä nostovaraa mielestäni ole yhtään. Bensan hintaa pitäisi pikemminkin laskea, koska auton käyttäminen on pakollista niin monelle. Ja kyllä, auto on ylivoimainen ja esim. minulle täysin välttämätön myös kaupungissa.

Ruuhkat ovat Suomessa aika minimaalinen ongelma. Ne kestävät hyvin lyhyen ajan ja johtuvat usein kolareista, busseista ja liian hitaista kuskeista. Itse en muista koska olisin viimeksi ollut ruuhkassa, vaikka ajan päivittäin. Tämä johtuu siitä, että osaan välttää ruuhkaiset paikat hyvin ajamalla kiertoreittejä ja pikkuteitä. Tähän ilmainen vinkki: "läpikulku kielletty" = "oikotie".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ei tätä voi toivoa, koska se tarkoittaa hintojen todella isoja nousuja. Nytkin auton omistamista ja sillä ajamista rokotetaan aivan rikollisen paljon, eikä nostovaraa mielestäni ole yhtään. Bensan hintaa pitäisi pikemminkin laskea, koska auton käyttäminen on pakollista niin monelle. Ja kyllä, auto on ylivoimainen ja esim. minulle täysin välttämätön myös kaupungissa.

Ruuhkat ovat Suomessa aika minimaalinen ongelma. Ne kestävät hyvin lyhyen ajan ja johtuvat usein kolareista, busseista ja liian hitaista kuskeista. Itse en muista koska olisin viimeksi ollut ruuhkassa, vaikka ajan päivittäin. Tämä johtuu siitä, että osaan välttää ruuhkaiset paikat hyvin ajamalla kiertoreittejä ja pikkuteitä. Tähän ilmainen vinkki: "läpikulku kielletty" = "oikotie".

Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
Toki, mutta vähemmän kuluttavat autot maksavat enemmän, koska ne ovat pääsääntöisesti uudempia, mikä tarkoittaa usein saman verran kulua eri rakenteella. Ja toisaalta parkkipaikkavittuilu ja ruuhkamaksut yms. osuvat vähän kuluttaviinkin, mikä on ihan nurinkurista. Autoilun hinnan kasvu tarkoittaa, että pienituloisemmilla on vähemmän varaa muuhun. Ts. veronkorotukset ovat pois kulutuksesta, mikä ei ole hyvä kenellekään.

Ylipäätään tämä autovastaisuus on jotenkin järjenvastaista: suomalaisen liikenteen päästöt eivät ole erityisen keskeisiä ilmastonmuutoksen suhteen, ei vähiten siksi, että polttomoottoriautojen kausi on tulossa päätökseen vielä ennen vuotta 2050. Samalla auto on perheille, vanhoille, etäämpänä työskenteleville, paljon harrastaville, koiran omistajille ja monelle muulle useinmiten täysin välttämätön. Tuntuukin siltä, että koska autoja on tietyissä (poliittisissa) piireissä päätetty vihata, niin se tarkoittaa autoilun päämäärätietoista haittaamista mieluummin kuin vaihtoehtojen houkuttelevuuden parantamista. Esim. ilmainen joukkoliikenne kaupungeissa varmasti saisi monen vähentämään autolla ajettuja matkoja, vaikka aikaa kuluisikin tuplasti tai triplasti. En toki tiedä voiko tätäkään toivoa, koska rahat otettaisiin rikkaiden pääomien sijasta kuitenkin tasaverolla kulutuksesta - todennäköisesti autoilijoilta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaipa 30 % suomalaisista perheistä on sitten vähän.
Onko tuo 30% paikkansapitävä? Kotitalouksien ja asuntokuntien osalta se on kai tuota luokkaa, mutta perheitä on joku miljoona vähemmän kuin kotitalouksia ja luulisi että perheissä autoja olisi enemmän kuin yhden hengen talouksissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muuten olen jo pitempään ihmetellyt ja tännekin kirjoittanut, miksei ajosuoritteen vähentäminen ole ollut painokkaammin keinovalikoimassa kun päästöjä pyritään vähentämään. Ehdottomasti ihminen pitää saada harkitsemaan onko ajosuorite välttämätön ja jättämään turhat pois. Ennenkaikkea turhanpäiväisen työmatka-ajelun osalta. Korona antoi tähän hyvän lähtölaukauksen mutta on vasta alkusoittoa.
Sitä pitää vähän mutustella että onko tuo veroraippa ainoa ja oikea keino vai voisiko olla jopa joku porkkana.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kohta tulee etäilijöille se Saksassa (?) esiin nostettu lisävero. Etänä työskentelevät kun eivät ota osaa yhteiskunnan kulutukseen, niin verotetaan.

Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa. No, vaihdossa meni suuremmilla päästöillä oleva diesel-auto ja tämä hankinta mahdollistaa talouden kolmannen auton lähettämisen romutukseen. Kyllä Passatti on eläkkeelle jo kysellytkin ja perjantaina sen armahdan.
 

hege

Jäsen
Nyt menee ohi topicin, mutta varmaan se paras ratkaisu olisi että kaikkien meidän palkat menisi vain suoraan SDP ja Vasemmistoliiton hallinnoimalle tulonjako-tilille (sen nimi voisi vaikka olla Seinä) ja sieltä sitten kukin saisi ansionsa mukaan rahaa kuukausittain (tämän tapahtuman nimi voisi olla Ilmestys). Minulle tulisi se 500€ kuukaudessa ja Rinteen Antille 25.000€ niin jokainen saisi mitä ansaitsee.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa. No, vaihdossa meni suuremmilla päästöillä oleva diesel-auto ja tämä hankinta mahdollistaa talouden kolmannen auton lähettämisen romutukseen. Kyllä Passatti on eläkkeelle jo kysellytkin ja perjantaina sen armahdan.

Vielä ehtii mieltä muuttamaan tuon Passatin suhteen. Luotettava ratsu ollut kuitenkin, varsinkin ruoka-aikaan. Koska on virallinen muistotilaisuus?

Itse asiaan, mietinnässä on nyt Kia Optima lataushybridinä. Täytyy vaan käydä vielä testaamassa kahdella turvaistuimella, että kuinkakohan paljon niiden väliin jää tilaa takapenkillä. Takuu ainakin pitkä, 7 vuotta / 150 000 km, niin sen puolesta luulisi ainakin olevan turvallisia kilometrejä alussa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vielä ehtii mieltä muuttamaan tuon Passatin suhteen. Luotettava ratsu ollut kuitenkin, varsinkin ruoka-aikaan. Koska on virallinen muistotilaisuus?

Itse asiaan, mietinnässä on nyt Kia Optima lataushybridinä. Täytyy vaan käydä vielä testaamassa kahdella turvaistuimella, että kuinkakohan paljon niiden väliin jää tilaa takapenkillä. Takuu ainakin pitkä, 7 vuotta / 150 000 km, niin sen puolesta luulisi ainakin olevan turvallisia kilometrejä alussa.

Optimassa kabiinitilat hyvät, kontti surkean matala akun tyhmän sijoittelun vuoksi. Range hyvä, mutta ylivoimaisesti suurin puute on se, että lämpeää vain polttiksella. Kylmään aikaan ei siis pelkällä sähköllä kaupunkiajoja ajeta.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Optimassa kabiinitilat hyvät, kontti surkean matala akun tyhmän sijoittelun vuoksi. Range hyvä, mutta ylivoimaisesti suurin puute on se, että lämpeää vain polttiksella. Kylmään aikaan ei siis pelkällä sähköllä kaupunkiajoja ajeta.

Miten määritellään kylmä aika, siis jonkin tietyn lämpötilan alla? Ja eikö tuota saa mitenkään lämmitettyä sähköllä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa.
Sisältyiko kauppaan kaksi autoa vai onko tämä joku paku tms rahtialus tai metsäkone?
En ole seurannut uusien dieseleiden kehitystä, mutta jo kymmenen vuotta sitten edustusautoluokassakin liikuttiin alle 150g/100km tasolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
Kyllä siinä varmaan nostovaraa on jos rehellisiä ollaan. Eikä se vaikuta ainakaan omaan autoiluun. En aja turhaan. Auto on samanlainen mukavuusvalinta mulle kuin asunto, joillekin riittää yksiö lähiössä toisille omakotitalo lähellä rantaa, toiset ajaa julkisilla toiset omalla autolla, elämä on valintoja täynnä. Mitä päästöihin tulee niin puiden poltto niiden asuntojen takoissa ja saunoissa on suurempi päästölähde kuin autoilu Suomessa.

Hyvin sanoit että nykyautot kuluttaa vähemmän, on itselläkin ollut autoja mitkä kuluttanut tuplat nykyiseen ja tehojakin noin 100hv vähemmän. Kehitys kehittyy.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä muistaa, että valtion rahan tarve ei häviä mihinkään vaan samat rahat kerätään aina jotenkin eli jos yksityisautoilu loppuisi jostain syystä huomenna kokonaan niin jostain muusta pitäisi samat verot kerätä tilalle.
Fillarit verolle. Jokin GPS-palikka tsygään että tiedetään kulutatko kallista infraa.
Olisi loogista koska niillehän juuri rakennetaan miljoonilla uusia reittejä halki kaupungin. Enkä välttämättä olisi tätä vastaan, itsekin ajelen mielellään tsygällä kesäisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös