Autoiluketju

  • 3 178 891
  • 18 511

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
haaveena olisi päästä ottamaan joskus tyypit tälläisellä.
Itse pääsin koeajamaan moisen Rellu 12:n 80-luvulla. Sikäli jos Dacian jarrujärjestelmä on sama kuin Rellussa niin kehoitan ottamaan tukevan suoran otteen ratista ennen jarrupolkimeen koskemista. Kun päätin "hidastaa" liikennevaloihin niin alahampaat osui rattiin ja otsa tuulilasiin.

Ihan 80-luvun perusauto (Sunny, Corolla, Escort, jne) se muuten oli. Hauskan näköinen "ducktail".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

ace

Jäsen
Itse pääsin koeajamaan moisen Rellu 12:n 80-luvulla. Sikäli jos Dacian jarrujärjestelmä on sama kuin Rellussa niin kehoitan ottamaan tukevan suoran otteen ratista ennen jarrupolkimeen koskemista. Kun päätin "hidastaa" liikennevaloihin niin alahampaat osui rattiin ja otsa tuulilasiin.

Ihan 80-luvun perusauto (Sunny, Corolla, Escort, jne) se muuten oli. Hauskan näköinen "ducktail".
Kiitos omakohtaisen kokemuksen jakamisesta ja varoituksesta. Hieman epäileväinen olen silti paikallisen tuotteen (jarrujen) laadusta, mutta pidän mielessä jos joskus tilanne koittaa.

Tuo keulan ja perän voimakas alaviisto on juuri se mikä itseäni pistää naurattamaan.

E: Siis meinaan että osasivatko ne täällä tehdä yhtä tehokkaita jarruja. Tai muutakaan tekniikkaa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Nyt kun muistot palaa pätkittäin niin Renault 12 oli yleisin taxi 80-luvulla Pariisissa ja Lissabonissä. Olisikohan noita värkätty lisenssillä myös Portugalissa?
 

ace

Jäsen
Nyt kun muistot palaa pätkittäin niin Renault 12 oli yleisin taxi 80-luvulla Pariisissa ja Lissabonissä. Olisikohan noita värkätty lisenssillä myös Portugalissa?
Wikipedista:

"Renault 12:n tuotanto ja myynti suurimmassa osassa Eurooppaa päättyi 1980,mutta Renault'n tytäryhtiöt maailmanlaajuisesti jatkoivat tuotantoa. Viimeinen R12 valmistui vuonna 1999 Turkissa, ja romanialainenautonvalmistaja Dacia valmisti R12-pohjaisia henkilöautoja vuoteen 2004"

Paljon siis mahdollista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meikäläisellä on melkoinen tunne vastaan järki tilanne päällä. Autokuumetta ollut jo pidemmän aikaan, ja ainoa lääke taitaa olla auton osto.

Järki käskee ostamaan pari vuotta vanhan, välillä kilometrillä olevan Octavian tai Superb Skodan. Onhan se tavallaan tylsä, mutta oletettavasti edessä olisi huolettomia kilometrejä ja kyllähän varsinkin superbissa varustetaso on hyvä.

Tunnepuoli sitten huutaa esim C-sarjan Mersua, mutta näissä on sitten se 140-180k kilometriä mittarissa. Ja premium autoissa on myös premium hintaiset huollot/osat. Jos olisi kristallipallo jolla näkisi tulevaisuuteen, niin puhtaasti ajamisen ilosta ostaisin kirkuen Mersun.

Täytyy melkein viikonloppuna käydä koeajamassa tuo Superb. Octaviasta on jo kokemusta, eikä tuo ole mikään huono ajettava. Ymmärtääkseni tuo Superb on aivan helvetin tilava auto, mistä ei ole yhtään haittaa.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Onko jollain kokemuksia tuoreista Seateista? Ajattelin hankkiutua eroon muijan Renaultista ja liisata firman kautta Seat Leon Sportstourerin.

Ylipäätänsä edelleen ihmettelen hetkellistä mielenhäiriötä kun tuli ranskalainen "auto" ostettua.

Voin liittyä samoihin ajatuksiin kuin @sampio tuossa aiemmin. Itselläkin oli vielä hetki sitten vuoden 2018 Leon ST, FR Business -varustetasolla, 1,4-litraisella koneella ja lähes kaikilla lisävarusteilla. On kyllä todellakin hintaisekseen erinomainen auto. Reilut 45 tuhatta tuli sillä rullailtua ilman huolen häivää.

Viime viikolla auto vaihtui taas parin vuoden tauon jälkeen Bemariin, tällä kertaa X5:een. Saman ikäinen ja samoilla kilometreillä kuin Leon. Piti saada neliveto ja hybridivoimalinjasta toki myös plussaa. Onhan tuo laadukkaan tuntuinen auto, mutta katsellaan mitä on tosielämän kestävyys.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tunnepuoli sitten huutaa esim C-sarjan Mersua

Ymmärtääkseni tuo Superb on aivan helvetin tilava auto, mistä ei ole yhtään haittaa.

Hehheh, nyt kirjoittelet vähän kuin meikän näkökulmasta. Tosin itse myin 2,5 v vanhan Octavian suoralla kaupalla pois ja ostin C-sarjan Mersun vm. 2018 Saksasta, jonka pitäisi la tai su olla Suomessa. Meillä on Superb 4x4 "ykkösautona" ja on kyllä mainio peli (varsinkin talvella). Tila ei ole kertaakaan loppunut kesken (toki se on mahdollista).

Pointtini on se, että, jos pystyt suoralla kaupalla ostamaan, saa tuon C-sarjalaisen Saksasta paljon Suomea edullisemmin. Vaihtoautolla nuo Ocutkin kyllä on ihan soivia pelejä, eikä mulla ollut pienintäkään ongelmaa omassani.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Veijari

Jäsen
@Knox itse ajattelen asiaa niin, että ns. järkiauton, joka ei herätä mitään intohimoa, sellaista on harvemmin tullut hankittua. Sen sijaan kun olen ostanut vähemmän järkevän, ehkä enemmän kuluttavan ja vanhemman premiumin, jonka rattiin istuessa tai kaasupoljinta painaessa tulee hymy huulille ei ole kertaakaan jälkeenpäin kaduttanut. Tämä on sitä arjen luksusta josta mielelläni hieman suostun maksamaan.

Noista huolloista. Jos viet keskimäärin kerran vuodessa auton huollettavaksi, niin onkokohan premiumin huoltaminen todella niin paljon kalliimpaa että sitä kannattaa hankintaa tehdessä miettiä? Ja kuka käskee viemään marmoritiskille? Kyllä niitä mersuja ja bemareita osataan huoltaa muuallakin.
Tunteella @Knox, tunteella!
 

ace

Jäsen
Nyt kun muistot palaa pätkittäin niin Renault 12 oli yleisin taxi 80-luvulla Pariisissa ja Lissabonissä. Olisikohan noita värkätty lisenssillä myös Portugalissa?
Vielä pitää lisätä, että ne kaikki pick up, pidennetyt ja matkailuversiot, varustettuina mitä ihmeemmisillä peräkärryversioilla täällä Romaniassa on ihan mahtavaa. Minun lemppari on yksi punainen pick up, joka on varustettu laudoista tehdyillä lavan korotuksilla.

Osa niistä on Rellu 12 perillisiä, mutta osa myös tästä linkistä löytyvää mallia.


E: Enpä ole kyllä tutustunut mihin tuo malli perustuu.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
E: Enpä ole kyllä tutustunut mihin tuo malli perustuu.
Nyt meni dacia/rellukeskustelu sellaisiin sfääreihin että piti hieman syventyä. Kyllä tuo pickuppikin näköjään perustuu numero 12:sta.

Tulisikohan nimimerkki @HPL76 raportoimaan kotiseutunsa autokannasta, kun nyt vauhtiin päästiin...

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse harkinnut uutukaisen Rellun hommaamista.

Elänyt siinä käsityksessä, että nykyrellut saattaisivat jo olla harkitsemisen arvoisia.. Ei ilmeisesti ranskattaren laatu teitä vakuuttanut ? Oliko isompiakin vikoja ?

Aikanaan kun Citroen C5 tuli markkinoille niin firmassa jossa silloin olin töissä niin noita hommattiin useampi eri myyntiedustajille. Ne olivat kyllä jatkuvasti huollettavina, jättivät tielle jne ja siellä firmassa tehtiin päätös, että yhtään ranskalaista leasing autoa ei enää ikinä hommata. Näistä uusista en osaa sanoa.
 

ace

Jäsen
Nyt meni dacia/rellukeskustelu sellaisiin sfääreihin että piti hieman syventyä. Kyllä tuo pickuppikin näköjään perustuu numero 12:sta.

Tulisikohan nimimerkki @HPL76 raportoimaan kotiseutunsa autokannasta, kun nyt vauhtiin päästiin...


Itäautokeskustelu varsinkin, mutta myös yleinen autokeskustelu on aina hyvästä. Nimimerkki @HPL76 kanssa samassa maassa vaikutetaan, vaikka hän on täällä vaikuttanut paljon kauemmin. Toivottavasti joku päivä keskustellaan Dacioista face to face.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt meni dacia/rellukeskustelu sellaisiin sfääreihin että piti hieman syventyä. Kyllä tuo pickuppikin näköjään perustuu numero 12:sta.

Tulisikohan nimimerkki @HPL76 raportoimaan kotiseutunsa autokannasta, kun nyt vauhtiin päästiin...


Jes minä raportoin!

Taitaa täälläpäin olla Rellu se suosituin automerkki. Noita halpoja pikkusia Renaulteja on ihan kohtuullisesti. Dacia on tietysti myös kovin suosittu, mutta Relluhan se on sekin.

Näiden kahden jälkeen sitten jakautuukin aika tasaisesti. Löytyy aika paljon Bemareita, Audeja, Mersuja ja sitten ihan tavan Passatit ja Golfit. Ihan uudehko autokanta täällä on, kiitos hyvän "tuo vanha paskasi meille"- systeemin.

Tuollaista pick-upia en ole kyllä nähnyt, mutta vanhan Dacia 1300:n kyydissä olen ollut. Se olikin hauska reissu se. Talvella mentiin, -10 pakkasta ja eihän siinä mikään lämmitys toiminut. Matkaa oli noin satanen, ja se laukesi neljä kertaa per suunta. Meinas vähän kyllä kylmä tulla ja vituttaa, mutta olin silloin täällä vasta ensimmäistä kertaa niin ei viitsinyt heti ruveta mouhoamaan kehitysmaameiningistä.

Tämä katsaus on suurilta osin vain tästä kaupungista missä asumme, ja kun tuonne maakuntiin lähtee niin vastaan tuleekin jo sitten kaikennäköistä menopeliä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itäautokeskustelu varsinkin, mutta myös yleinen autokeskustelu on aina hyvästä. Nimimerkki @HPL76 kanssa samassa maassa vaikutetaan, vaikka hän on täällä vaikuttanut paljon kauemmin. Toivottavasti joku päivä keskustellaan Dacioista face to face.

Voidaan me Dacioistakin puhua, mutta jää ehkä vähän lyhyeksi ne puheet. Ei niissä paljoa kehumista ole muuta kuin hinta.
 

ace

Jäsen
Voidaan me Dacioistakin puhua, mutta jää ehkä vähän lyhyeksi ne puheet. Ei niissä paljoa kehumista ole muuta kuin hinta.
Sehän on juuri se juttu, ainakin minulle. Fanitan paljon enemmän kaikkia vanhoja (itä)autoja kuin tylsiä samalta näyttäviä nykyautoja. Olen varma että meidän juttu luistaa, Dacioista riippumatta. Kunhan on tarpeeksi Pálinkaa/Unicumia.

Muistaakseni et Unicumista tykkää, mennään Dacioilla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Automaatti on nykyään melkein kaikkien valinta autokaupassa, kun vaihteistoa valitaan. Useimmiten ei ole edes vaihtoehtoja.
Silti tulee usein takaumia tässä kaikessa mukavuudessa manuaaleista.

Hyvä esimerkki on taajama-ajo 50km/h, jolloin tämä meidän helvetin hieno tietotekniikka on keksinyt asettaa jo viitos-kuutosvaihteen silmään. Entäs jos haluankin liikkua yllättäen hieman rivakammin? Vanhalla diesel-manuaalilla, kun olisi kolmonen silmässä edes vähän koskenut kaasupolkimeen, niin selkä olisi jo liimautunut penkkiin ennen kuin olisi edes tajunnut nopeusmittarin ylittäneen 60 km/h.

Nykyautomaatilla automaatti olisi toki älynnyt pudottaa alemmaksi, kun älysi kiihdytystarpeen, mutta kierrosten ja tehon hakeminen viritetyllä koneella ei tapahdu 0,1 sekunnissa ja oikea vaihde lisäksi lisärobotiikkaa. Tulos on räväkkä, mutta jälkikäteen mietin vertailua.

En ole palaamassa manuaaliin, mutta..
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvä esimerkki on taajama-ajo 50km/h, jolloin tämä meidän helvetin hieno tietotekniikka on keksinyt asettaa jo viitos-kuutosvaihteen silmään

Vieläkös manuaaleissa on näitä vaihdeopastimia? Koeajoin aikanaan sellaista ja siinä kojetaulussa palava iso ohjevalo vaihtaa kutoselle 60 vauhdissa on sekin kohtuullisen rasittava.
 
itse ajattelen asiaa niin, että ns. järkiauton, joka ei herätä mitään intohimoa, sellaista on harvemmin tullut hankittua. Sen sijaan kun olen ostanut vähemmän järkevän, ehkä enemmän kuluttavan ja vanhemman premiumin, jonka rattiin istuessa tai kaasupoljinta painaessa tulee hymy huulille ei ole kertaakaan jälkeenpäin kaduttanut. Tämä on sitä arjen luksusta josta mielelläni hieman suostun maksamaan.

@Knox ei tuossa määritellyt, millaista Meisseliä oli katsomassa, mutta ei kai joku perus-C nyt mikään ihan älytön fiilisvalinta ole edes Skodaan verrattuna?Kuitenkin tämän maan yleisimpiä/myydyimpiä autoja ja kohtuullisen halpa ylläpitää.

Eri asia sitten joku W124 500E.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä esimerkki on taajama-ajo 50km/h, jolloin tämä meidän helvetin hieno tietotekniikka on keksinyt asettaa jo viitos-kuutosvaihteen silmään.
Jupelta Japelle. Itsekin menin hiukan vasten tahtoa DSG :hen, joka kuulemma on manuaali joka vaihtaa automaattisesti.
Tuossa voi sanoa että ongelma ratkeaa ajamalla sportilla. Nostaa kierrokset sieltä 1-2 tuhannesta noin 3 tuhanteen ja kun hipaisee kaasua niin mennään eikä mitää miettimisiä /kickdowneja. Auto on mk7 GTI Golf.
Tullutkin tapa ikään kuin sieltä manuaaliajoista että täppään vaihdevivusta sportille kun ollaan esim rampille menossa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mietin että käyttääkö kukaan Klonkswagenin DSG-lootaa M-asennossa ja vaihtelee itse joko kepistä tai läpyskoistä? DSG:ssähän on D ja S, joista D on vaihtaa vähän liian aikaisin ja S vähän liian myöhään, Vinkkinä teille autosuunnittelijoille, kun tätäkin ketjua tietenkin kääntäjän kanssa seuraatte, että laittakaapa automaattilaatikoihinne sellainen säätönappi, jolla voisi itse sitä säätää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aikanaan kun Citroen C5 tuli markkinoille niin firmassa jossa silloin olin töissä niin noita hommattiin useampi eri myyntiedustajille. Ne olivat kyllä jatkuvasti huollettavina, jättivät tielle jne ja siellä firmassa tehtiin päätös, että yhtään ranskalaista leasing autoa ei enää ikinä hommata. Näistä uusista en osaa sanoa.
Se ekan sukupolven C5 oli kyllä melkoinen sitruunapatonki. Kakkoskori olikin sitten jo ihan perusranskis hyvine ja huonoine puolineen. Ehkä @hammer lynx tietää, että ranskalaisissa autoissa ja viineissä oleellinen tieto ennen ostopäätöstä on vuosikerta.

Sattui viikko sitten alle uudelta autolta tuoksuva Pösön 2008 automaatti, kun pohjoisessa käytiin. Tavaratila ehkä pienehkö, mutta jos autokuume vielä joskus yllättää, tuo tai isoveljensä on kyllä harkinnassa. Viimeksi 20 vuotta sitten oli Pösö, eikä jäänyt huonot muistot siitä 206:sta. On noi nykyautomaatit aika huomaamattomia vaihtamaan. Tai no eihän mulla ole automaateista kokemusta kuin vuokra-autoista, mutta verrattuna kolmeen edelliseen kokemukseen, tämä oli kyllä miellyttävin ajaa. Mitäköhän ne muut olivat? Hyundai i20, joku Chevyn SUV ja Kia Optima. Ei tuossa Kiassakaan kyllä mitään vikaa ollut. Toi i20 ei meinannut jaksaa vääntää jyrkkiä ylämäkiä kunnolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mietin että käyttääkö kukaan Klonkswagenin DSG-lootaa M-asennossa ja vaihtelee itse joko kepistä tai läpyskoistä? DSG:ssähän on D ja S, joista D on vaihtaa vähän liian aikaisin ja S vähän liian myöhään, Vinkkinä teille autosuunnittelijoille, kun tätäkin ketjua tietenkin kääntäjän kanssa seuraatte, että laittakaapa automaattilaatikoihinne sellainen säätönappi, jolla voisi itse sitä säätää.
Ei niitä läpsyköitä käytä kuin radalla, ei mulla edes kädet ole siinä hollilla. Enemmän toi vasen käsi on kepillä vanhasta tottumuksesta.
S on ihan hyvä moodi, ei se myöhään vaihda jos haluaa mennä. Etunsa siinäkin ettei vaihda niin herkästi, voi ajella samalla vaihteella kun löytyy kuitenkin laaja vääntöalue ennen huipputehoja.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palaan vielä eiliseen Dacia keskusteluun. Sanaakaan en tästä ymmärrä, mutta kovin hehkutukselta kuullostaa.




Kertoo tuon olevan kommunismin symboli ja kuinka lapsena kaikki kulkivat noilla purkeilla. En nyt ihan loppuun asti katsonut, mutta kovasti tuo tuntui Daciastaan tykkäävän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös