Autoiluketju

  • 3 178 772
  • 18 511

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Uuh, "vittu". Ei hyvää päivää! Eikö se ole jo tullut selväksi, että puhun tässä muusta kuin siitä, mihin laki sinua velvoittaa? Puhun hyvästä käytöksestä, muiden tarpeiden kunnioittamisesta ja sen sellaisesta. Englanninkieliset sanoisivat code of the road. Enkä puhu mistään kaahareista, vaan täysin normaaleista ihmisistä ajamassa ohituskaistaa täysin normaaleilla nopeuksilla, joiden tiellä sinä olet, jos ajat hitaammin. Silloin on kohteliasta painua pois tieltä.
Kovasti puhut joo, mutta kun et vaan tunnu ymmärtävän asiasta mitään. Tiet ovat ihan liian täynnä pikkumulkkuja joiden mielestä heidän nopeutensa on se ainoa oikea, ja muiden velvollisuus on siirtyä pois tieltä - vaikka ajaisivat itsekin ylinopeutta.
Ainoa velvollisuus näissä tilanteissa on sen suurempaa ylinopeutta ajavan velvollisuus antaa muiden tienkäyttäjien ajaa liikennesääntöjen mukaan.
"Code of the road", hohhoijaa.

Ilmainen vinkki: 125 km/h ohituskaistalla ON täysin normaali nopeus.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mitä ihmeen sääntötulkintoja täällä nyt yritetään liikennesäännöistä tehdä? 120km/h on se sallittu maksiminopeus ja kaikilla tielläliikkujilla on yhtäläinen oikeus ajaa omalla tavallaan, kun se vain tapahtuu sääntöjen puitteissa. Miksi ihmisen joka ajaa 120km/h pitäisi jäädä motarilla jurruttamaan hitaampaa ajavan perään tai tehdä joku kiihdytys, jos sillä omalla matkavauhdillakin pääsee ohittamaan? Jos jonkun aikataulut kusevat tuollaisessa tilanteessa, niin se virhe on tehty jo siellä ihan alussa liikkeelle lähdettäessä. Yleensä tulee ajettua motarilla sellaista vauhtia, että itse tulee oltua useammin ohittaja kuin ohitettava, mutta ei siinä nyt voi ärsyyntyä alkaa, jos joku tulee hetkeksi eteen hieman hiljempaa ajamaan. Tööttiä tulee annettua lähinnä niille jotka meinaavat ihan yhtäkkiä hypätä oikealta eteen, mutta sekin ihan vain oman turvallisuuden vuoksi, kun toinen ei ole joko huomannut autoani tai ei ole sitten osannut arvioida sen nopeutta oikein.

Ylipäänsä joku liikenteessä kiukuttelu ja kiroilu on ihan kakaroiden hommaa, mikä pitäisi karista pois ensimmäisten ajovuosien aikana. Pienet golf clapit tai littipeukku riittää yleensä viestittämään kanssakulkijalle, että nyt taisi tulla hieman tötöiltyä siellä toisessa autossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kovasti puhut joo, mutta kun et vaan tunnu ymmärtävän asiasta mitään. Tiet ovat ihan liian täynnä pikkumulkkuja joiden mielestä heidän nopeutensa on se ainoa oikea, ja muiden velvollisuus on siirtyä pois tieltä - vaikka ajaisivat itsekin ylinopeutta.
Ainoa velvollisuus näissä tilanteissa on sen suurempaa ylinopeutta ajavan velvollisuus antaa muiden tienkäyttäjien ajaa liikennesääntöjen mukaan.
"Code of the road", hohhoijaa.
Ja taas: mitä ihmeen pikkumulkkuja? Oikeasti, onko nyt niin, että sun mielestäsi joku on mulkku, jos ajaa sinun takanasi nopeammin kuin sinä? Ylinopeus on muutenkin ihan surkea sana kuvaamaan tilannetta jossa joku ajaa nopeutta, josta ei saisi sakkoa.

Ja nyt tarkkana, mä kertaan:
1. Pitää pitää turvavälit
2. Pitää antaa nopeammille tietä
3. Ei saa sikailla
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Litra per kilometri tunnissa on yleinen nyrkkisääntö paljonko raskaan kaluston kulutus kasvaa nopeusvälillä 80-90 km/h. Siitä voi päätellä moniko yrittäjä antaa työntekijöidensä ajaa "rajoitinta vasten". Ei kovinkaan moni.

Nyt on ollut muutama sivu niin huikeaa settiä tässä ketjussa, että tarralenkkareiden aikuisten koot on hyvä saada markkinoille nopeasti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ja taas: mitä ihmeen pikkumulkkuja? Oikeasti, onko nyt niin, että sun mielestäsi joku on mulkku, jos ajaa sinun takanasi nopeammin kuin sinä? Ylinopeus on muutenkin ihan surkea sana kuvaamaan tilannetta jossa joku ajaa nopeutta, josta ei saisi sakkoa.

Ja nyt tarkkana, mä kertaan:
1. Pitää pitää turvavälit
2. Pitää antaa nopeammille tietä
3. Ei saa sikailla
Ei, vaan mulkku on ainoastaan se joka ajaa takanani suurempaa ylinopeutta kuin minä, JA on sitä mieltä että minun pitää väistyä koska ajan hänen mielestään "liian hiljaa".
Ylinopeus surkea sana suurinta sallittua suuremmalle nopeudelle? Valista meitä oi suuri guru, mikä on mielestäsi OIKEA SANA?

Ja nyt oikeat vastaukset:
1. Kyllä, juuri näin.
2. Vain poikkeustapauksissa, kuten hälytysajo. Moottoritie ei ole F1-rata jossa ohitetaan kierroksella.
3. Kyllä, juuri näin.
Toivottavasti näistä oli apua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Status tosin puuttuu ollen harmaista harmainta massaa.

Meikäläisestä on ainakin tullut iän myötä niin nuuka, että ei enää jaksa edes kiinnostaa miltä oma auto muiden silmissä näyttää. Nuorempana tuollakin oli painoarvoa, mutta nykyään vain edulliset kilometrit ja tilillä oleva saldo merkitsevät. Tietysti jonkinlaista ajomukavuutta edellytän, mutta siinäpä se.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei, vaan mulkku on ainoastaan se joka ajaa takanani suurempaa ylinopeutta kuin minä, ja on sitä mieltä että minun pitää väistyä koska ajan hänen mielestään "liian hiljaa".
Muotoillaan näin: Minä en lähde arvioimaan muiden kiireitä tai arvottamaan niiden merkitystä. En näe, että minulla olisi mitään oikeutta tehdä niin ja toisaalta on turvallisempaakin, ettei joku aja perässäni pitkään kuikuilemassa ohituspaikkaa. (= en koe, että uppiniskaisesti edessä köröttelemällä voisin jotenkin kouluttaa takanani ajavaa). Poistun aina tieltä, jos joku tulee takaa kovempaa. Samoin yksikaistaisilla, etenkin mutkaisemmilla teillä annan aina nopeammalle tietä; ryhmityn reunaan, näytän vilkulla ja nostan jalkaa kaasulta paikassa, jossa mut on turvallista ohittaa. Näin on tähän saakka vältytty ongelmatilanteilta ja uskon vakaasti, että sama meno jatkuu tulevaisuudessakin.

Jos taas olen nopeampi kuski, pyrin ohittamaan ripeästi ja turvallisesti. Samalla takanani olevat ohittamaan halukkaat pystyvät ajamaan perässäni jouhevasti. Tämäkin on toiminut oikein hienosti, vaikka toisinaan nopeus kyllä nousee aivan selkeästi sakotettavankin puolelle. Turvallista on silti ollut.
Valista meitä oi suuri guru, mikä on mielestäsi OIKEA SANA?
No, suuri guru ei nyt keksi Teille oikeaa sanaa, vaan järjestää "etsi kolme eroavaisuutta" -skaban:

Ylinopeus surkea sana suurinta sallittua suuremmalle nopeudelle
Ylinopeus surkea sana kuvaamaan tilannetta jossa joku ajaa nopeutta, josta ei saisi sakkoa.

(Ei tarvitse vastata tähän ketjuun / saa vastata omassa päässä)
 

12961

Jäsen
Meikäläisestä on ainakin tullut iän myötä niin nuuka, että ei enää jaksa edes kiinnostaa miltä oma auto muiden silmissä näyttää. Nuorempana tuollakin oli painoarvoa, mutta nykyään vain edulliset kilometrit ja tilillä oleva saldo merkitsevät. Tietysti jonkinlaista ajomukavuutta edellytän, mutta siinäpä se.

Tarkoitin tuota harmautta ihan positiivisena asiana. Ei herätä kenessäkään oikein mitään tunteita. Kukaan ei ihmettele tai ihaile.

Kuitenkin tekniikka on hot hatchista lainattu, eli tarvittaessa ihan hauskakin. Golf R on vastaavalla tekniikalla. Harmaa muttei ratissa ollenkaan niin tylsä.

Hauska ominaisuus on ajonvakautuksen sport-tila, joka sutimisrajojen höllentämisen lisäksi avustaa kaasulla ohjaamista nelipyöräluistossa. Tuo on sopivalla, tuoreella lumella ihan helvetin hauska. Varmaan sorallakin jos joku raaskii.

Tavallaan pirkkamallin S6.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Eikö XC40:sta ole plugaria sillä wannabe nelivedolla, jossa eturenkaat pyörii bensalla ja takarenkaat sähköllä? Meille tulee elokuussa takaisin XC60 plugari tuolla setupilla. Omiin tarpeisiin ihan riittävä neliveto, mutta ei talvella kannata kaasua pohjaan painaa, koska takarenkaat toimivat sähköllä huomattavasti rivakammin kuin polttomoottoria käyttävät eturenkaat.

Sen verran kävin renkaita kuitenkin potkimassa, että kävin kysymässä toimitusajat plugarille. Edellistä odotettiin Vuosi ja kaksi kuukautta ja liisaria jäljellä 1v ja 5kk. Sen verran hyvän tarjouksen heitti ladattavasta mallista, että taidan vaihtaa silti vaikka se nelikko jää puuttumaan. Samoilla varusteilla halvempi kk-hinta ja sopivammat kilometrit ( samalla kysyin nykyiseen km-rajan vaihdon, kun kilometrit ovat vuoden aikana lähteneet kohtuulliseen nousuun). Toki liisausaika pitenee taas siihen kolmeen vuoteen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toi 130 km/h mittarin mukaan on nippa-nappa 120 km/h GPS nopeutta, jos sitäkään.
Itsellä VAG-tuotteessa 130km/h mittarin mukaan on 126km/h todellista nopeutta. 60-110km/h mittari näyttää 3km/h liikaa. Pienemmillä nopeuksilla en ole katsonut ja tarkkaa kohtaa en tiedä missä tuo 3km/h vaihtuu 4km/h. Emännän tojotassa 60-110km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus on 6-8km/h pienempi.

Toi on jo hyvä tarkkuus, monessa autossa mittarissa 130 km/h on todellista nopeutta joku 122 km/h. Siitä se poliisin -3 km/h niin alinopeutta mennään.
Eikös tuo 3km/h ole varmuusvähennys, eli käytännössä tutka/mittari saa heittää tuon verran? Eli jos todellinen nopeus on 122km/h, niin poliisin tutka voi näyttää 125km/h, josta tehdään se varmuusvähennys.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen verran kävin renkaita kuitenkin potkimassa, että kävin kysymässä toimitusajat plugarille. Edellistä odotettiin Vuosi ja kaksi kuukautta ja liisaria jäljellä 1v ja 5kk. Sen verran hyvän tarjouksen heitti ladattavasta mallista, että taidan vaihtaa silti vaikka se nelikko jää puuttumaan. Samoilla varusteilla halvempi kk-hinta ja sopivammat kilometrit ( samalla kysyin nykyiseen km-rajan vaihdon, kun kilometrit ovat vuoden aikana lähteneet kohtuulliseen nousuun). Toki liisausaika pitenee taas siihen kolmeen vuoteen.

Minkälainen toimitusaika?

Itse soitin Bilian myyjälle viime viikon alussa ja kyselin plugari XC60:stä. Olivat tilanneet erän elokuun toimituksella, niin poimittiin vaimon kanssa sieltä yksi. Muuten oli todella kattavalla varustepaketilla, mutta tuulilasin lämmittimestä jouduttiin tinkimään. Tuo on tosin työsuhdeauto.
 

444

Jäsen
Jotenkin jännää, että moottoritiellä 20km/h ylinopeutta painavat hokevat kovasti muiden huomioon ottamista ja ”code of the road” ja mitähän kaikkea. Mutta tämä pätee tasan niin pitkään, kun sillä joustavuudella ja huomioon ottamisella tarkoitetaan sitä, että muut joustavat heidän edessään. Oikeanlaista joustoa on se, että mikäli ei halua ohittaa 140 km/h niin on suotavampaa ajaa rekan perässä 80 km/h. Ihan paskaa joustoa on se, että itse laskisi kiroilematta nopeuden siitä 140 km/h vauhdista 125:een hetkellisesti.
Joo, mua itseäni vituttaa tien päällä se, että sillä Yariksella on pakko vaihtaa ensin kaistaa (hyvissä ajoin) siinä satkun vauhdissa ja sitten aletaan hiljalleen harkita, että pitäisiköhän vähän kiihdyttää. Ja sitten jätetään kiihdyttämättä. Mutta ai kauhea, kun mä itse menetän siinä 200 km matkalla kaikkiaan joitain sekunteja. Voi olla että en edes sitä, kun jommassakummassa päässä matkaa on kuitenkin niitä liikennevaloja, jotka tekevät matkaan pidempiä viivytyksiä.

Oikeesti, jos autoa ajetaan jatkuvasti kyrpä otsassa ja muiden virheitä taivastellen ja kiroillen, puhumattakaan siitä että kyse olisikin vain ajotavasta eikä aktuaalisesta virheestä, niin oikea ratkaisu on vaihtaa itse junaan tai ostaa helikopteri. Tai sitten pitää olla todella vahva usko siihen, että saa 2 miljoonaa muuta tien käyttäjää joustamaan juuri hänen itsensä suuntaan mukisematta. Ja siis pelkästään Suomessa. Puhutaanhan nyt kuitenkin rattimiehestä, joka ei mitään vakionopeudensäätimiä katsele.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Muistelin eilen tätä ketjua, kun ajoin motarin vasemmalla kaistalla 119km/h (GPS-nopeus) rekan ohi. Oli tottakai vakkari päällä. Jännästi kuitenkin katselin peilejä ihan samalla tavalla kuin ilman vakkaria. Ei näkynyt takana ketään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jotenkin jännää, että moottoritiellä 20km/h ylinopeutta painavat hokevat kovasti muiden huomioon ottamista ja ”code of the road” ja mitähän kaikkea. Mutta tämä pätee tasan niin pitkään, kun sillä joustavuudella ja huomioon ottamisella tarkoitetaan sitä, että muut joustavat heidän edessään.
Koska selkeästi viittaat meikäläisen viesteihin, niin pakko huomauttaa, ettet ole lukenut kovinkaan ajatuksella. Oikeastaan taidat esittää tyhmää. TJEU:

Muotoillaan näin: Minä en lähde arvioimaan muiden kiireitä tai arvottamaan niiden merkitystä. En näe, että minulla olisi mitään oikeutta tehdä niin ja toisaalta on turvallisempaakin, ettei joku aja perässäni pitkään kuikuilemassa ohituspaikkaa. (= en koe, että uppiniskaisesti edessä köröttelemällä voisin jotenkin kouluttaa takanani ajavaa). Poistun aina tieltä, jos joku tulee takaa kovempaa. Samoin yksikaistaisilla, etenkin mutkaisemmilla teillä annan aina nopeammalle tietä; ryhmityn reunaan, näytän vilkulla ja nostan jalkaa kaasulta paikassa, jossa mut on turvallista ohittaa. Näin on tähän saakka vältytty ongelmatilanteilta ja uskon vakaasti, että sama meno jatkuu tulevaisuudessakin.

Jos taas olen nopeampi kuski, pyrin ohittamaan ripeästi ja turvallisesti. Samalla takanani olevat ohittamaan halukkaat pystyvät ajamaan perässäni jouhevasti. Tämäkin on toiminut oikein hienosti, vaikka toisinaan nopeus kyllä nousee aivan selkeästi sakotettavankin puolelle. Turvallista on silti ollut.
Sopii varmaan vastaukseksi tuohon muuhunkin paatokseen, jonka kirjoitit vastauksena viesteihin, joita et ilmeisimmin lukenut, vaan vain silmäilit.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Minkälainen toimitusaika?

Itse soitin Bilian myyjälle viime viikon alussa ja kyselin plugari XC60:stä. Olivat tilanneet erän elokuun toimituksella, niin poimittiin vaimon kanssa sieltä yksi. Muuten oli todella kattavalla varustepaketilla, mutta tuulilasin lämmit timestä jouduttiin tinkimään. Tuo on tosin työsuhdeauto.

Tarkentuu tänään kun mennään käymään vielä paikan päällä. 5-6kk lupaili hattuvakiona maanantaina. Kohtuu perustasolla mennään - R-Design ja Technic paketti (Volvon navi, Apple car play ja Hamanin kajarit). Noihin henkilöliisauksiin Volvot on ihan kivoja autoja, kaikki ekstrana valitut lisävarusteet pitää maksaa liisauskauden aikana pois. R-Design tarjoaa sen verran hyvät vakiovarusteet, ettei tuohon hirveästi tarvitse lisää tuupata. Mietinnässä oli: Parempi ajovalopaketti (kuitenki jo valmiiksi ledit niin jätin pois), lämmitettävä tuulilasi ja puhelimen induktiolataus (totesin turhaksi kun car play vaatii kumminkin piuhan).

Hierovat penkit olisin ottanut jos olisi ollut tarjolla. Näille olen itse vähän naureskellut mutta kun kaverin XC60:ssä näitä on testaillut niin perkeleen mukava lisä. Varsinkin kun itse harrastaa liikuntaa missä tulee ajettua suorituspaikalle yleensä 15-30min ja selkää olisi hyvä saada auki toimistotöiden jälkeen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
En ala autoasioista jankkaamaan... oot kuitenkin tientukkona kun V8 näkyy peilistä painavan yli ja ohi ;D

Valitettavasti me ollaan jo eellä!

Yleensä mulla on vakkarissa 10-15km/h yli rajoitusten, tällä tyylillä olen selkeästi enemmän ohittaja kuin ohitettava, mutta eipä tarvitse poliiseja pelätä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valitettavasti me ollaan jo eellä!

Yleensä mulla on vakkarissa 10-15km/h yli rajoitusten, tällä tyylillä olen selkeästi enemmän ohittaja kuin ohitettava, mutta eipä tarvitse poliiseja pelätä.

Joo, en nyt jaksanut näillä keleillä edes jäädä miettimään mitä se joku vänkkäsi vastaan, samapa tuo.

Ja joo, on mulla autossa riittävästi hevosia mutta eilen mökille tullessani vetelin kyllä bensaa säästääkseni (sitä menee veneeseen enemmän kun lääkäri määrää) ihan nopeusrajoitusten puitteissa itsekin... silti tuntui, että ohittelin autoja koko ajan.

Vähän off-topic... mun mielestä tosi moni ajaa motarilla näinä päivinä alle nopeusrajoitusten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ala autoasioista jankkaamaan... oot kuitenkin tientukkona kun V8 näkyy peilistä painavan yli ja ohi ;D

Ei tämä ole "autoasia" vaan tieliikennelakiasia. Suurin sallittu nopeus ei ole pienin sallittu nopeus eikä sen alittaminen esimerkiksi mainitulla 5 km/h:lla ole "alinopeus".
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy heittää vähän kommenttia tuohon autoilun sujuvuuteen täältä itä-blokista.

Mulkkujahan täällä on liikenteessä moninkertainen määrä Suomeen verrattuna. Ei paljon motareita ole, joten isoimmat tiet ovat yleensä sellaisia kaksikaistaisia (yksi molempiin suuntiin) ja näillä näkee mitä mielettömämpiä ohituksia. Siinä ei paljoa henkirievulla ole arvoa kun pitää tunkea joka väliin ja päästä etenemään helvetin nopeasti. Tosin nämä sankari voittavat sen 2 minuuttia tunnissa kun ei se liikenne nyt vaan täällä oikein etene.

Motari on sitten ihan toinen asia. Siellä tuntuu toimivan aika hyvin väistämiset yleensä. Ja bonuksena se, että ainakaan Romanian puolella ei poliiseja moottoritiellä näy. Senpä takia jengi posotteleekin yleensä sellaista 150-160 km/h ja matka taittuu. Kyselin yheltä kuskilta kerran mikseivät poliisit moottoritielle lähde, ja vastaus oli että niitä vituttaa kun ne ei saa ketään kiinni. Ei riitä Daciassa potku.

Täytyy kyllä sanoa että ajotaidot ovat täällä aika heikoissa kantimissa monella. Rahalla tai perseellä saa ajokortin eikä tarvitse välttämättä ikinä autoa edes nähdä. Näitä sitten seikkailee tuolla liikenteessä isin Audilla vailla huolta huomisesta. Jos kolisee, isukki maksaa ja ostaa uuden auton. Näiltä olen muutaman satasen nyhtänyt kun ovat kolautelleet mun menopeliä. Eivät ne poliisien kanssa halua keskustella, joten olemme päässeet yleensä sopimukseen. Mua ei haittaa pienet maalivauriot tai muut naarmut tuossa ruosteläjässä, ja halvemmalla pääsevät kun ei tarvitse maksella sakkoja.

Suomessa ajellessa on kyllä aina nykyään jotenkin outo olo kun ei koko ajan torvet soi ja ihmiset yleensä jopa noudattavat liikennesääntöjä.

Ja joo, tuntuu olevan valoista lähteminen aivan ylivoimaista täällä. Valoissa istuessa tehdään kaikkea muuta kuin seurataan sitä valojen vaihtumista, ja vihreä kun on palanut jo hyvän aikaa aletaan etsimään sitä ykköstä.
 

444

Jäsen
Koska selkeästi viittaat meikäläisen viesteihin, niin pakko huomauttaa, ettet ole lukenut kovinkaan ajatuksella. Oikeastaan taidat esittää tyhmää. TJEU:


Sopii varmaan vastaukseksi tuohon muuhunkin paatokseen, jonka kirjoitit vastauksena viesteihin, joita et ilmeisimmin lukenut, vaan vain silmäilit.
Kyllähän mä nuo sun tuotokset olen lukenut. Valitettavasti ihan ajatuksella. Ymmärrän sen, että olet valmis väistymään, jos jollain on vielä suurempi tekosyy kiirehtiä vielä vähän kovempaa. Ja samaa odotat muilta. Mutta jousto loppuu tasan sillä hetkellä, kun joutuu koukistamaan oikeaa nilkkaansa, kun jollain muulla ei olekaan niin vitunmoinen kiire. Ei se ehkä näy road ragena siellä tien päällä, mutta todella paatoksellisena vinkumisena lätkäpalstalla, kun et saanut rauhassa painaa 20 km/h yli rajoitusten muiden ollessa niin saatanan joustamattomia ja tyhmiä. Ja kuinka juuri ne muut aiheuttavat niitä vaaratilanteita, kun eivät lähde ohituskaistalle reilua ylinopeutta ja tästä johtuen rattimies joutuu hidastamaan. Kaikkien muiden syy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja kuinka juuri ne muut aiheuttavat niitä vaaratilanteita, kun eivät lähde ohituskaistalle reilua ylinopeutta ja tästä johtuen rattimies joutuu hidastamaan.
Se pointti oli, että ohittaminen pitäisi tehdä nopeasti eikä lipumalla. Jonkun yhden 80 kmh ajavan ajoneuvon ohittaminen tapahtuu toki nopeasti, mutta todellisuudessa suurin osa ohituksista motareilla on niitä, joissa joku ajaa oikealla kaistalla vaikka 120 kmh ja takaa tulee vakkari päällä toinen, joka ajaa 125 kmh. Jos tiellä on muita käyttäjiä, on paljon kohteliaampaa, huomioivampaa ja turvallisempaa ottaa sopiva väli vasemmalta kaistalta ja kiihdyttää nopeasti hitaamman auton ohi ja palata sitten oikealle kaistalle. Fakta kuitenkin on, että laillisesti Suomen motareilla voi ajaa 129 kilsaa tunnissa, ja niin myös todella monesti tehdään. Siten hitaammin ohituskaistalla ajavat todellakin aiheuttavat jonoja, koska muiden on pakko jarruttaa. Ja siis kyse ei tässä ole nyt siitä, että olisi jotenkin kiire - ajaessa ei pitäisi koskaan olla kiire - vaan siitä, mitä tuo tekee liikenteelle. Se, miksi olen kiireestä puhunut liittyy niihin tilanteisiin jossa takaa tulee joku todella paljon suuremmalla nopeudella. Se on kuitenkin melkolailla harvinaista. Tyypillisempi tilanne on juurikin se, että ohituskaistalla livutaan samaa vauhtia kuin aiemmin oikealla kaistalla ja nopeuksien ero on sen suunnilleen 10 kilsaa tunnissa.

Hauskaa muuten, että tuosta ensimmäisen viestisi sanotaanko aika totaalisesta sävystä ja sanomasta vaihdoit sitten siihen, että "ethän sä aja mitenkään väärin, mutta kun tollee palstalla vingut". Joo-o.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Se pointti oli, että ohittaminen pitäisi tehdä nopeasti eikä lipumalla. Jonkun yhden 80 kmh ajavan ajoneuvon ohittaminen tapahtuu toki nopeasti, mutta todellisuudessa suurin osa ohituksista motareilla on niitä, joissa joku ajaa oikealla kaistalla vaikka 120 kmh ja takaa tulee vakkari päällä toinen, joka ajaa 125 kmh. Jos tiellä on muita käyttäjiä, on paljon kohteliaampaa, huomioivampaa ja turvallisempaa ottaa sopiva väli vasemmalta kaistalta ja kiihdyttää nopeasti hitaamman auton ohi ja palata sitten oikealle kaistalle. Fakta kuitenkin on, että laillisesti Suomen motareilla voi ajaa 129 kilsaa tunnissa, ja niin myös todella monesti tehdään. Siten hitaammin ohituskaistalla ajavat todellakin aiheuttavat jonoja, koska muiden on pakko jarruttaa. Ja siis kyse ei tässä ole nyt siitä, että olisi jotenkin kiire - ajaessa ei pitäisi koskaan olla kiire - vaan siitä, mitä tuo tekee liikenteelle. Se, miksi olen kiireestä puhunut liittyy niihin tilanteisiin jossa takaa tulee joku todella paljon suuremmalla nopeudella. Se on kuitenkin melkolailla harvinaista. Tyypillisempi tilanne on juurikin se, että ohituskaistalla livutaan samaa vauhtia kuin aiemmin oikealla kaistalla ja nopeuksien ero on sen suunnilleen 10 kilsaa tunnissa.

Hauskaa muuten, että tuosta ensimmäisen viestisi sanotaanko aika totaalisesta sävystä ja sanomasta vaihdoit sitten siihen, että "ethän sä aja mitenkään väärin, mutta kun tollee palstalla vingut". Joo-o.
Tähän ihan vaan lyhyesti pieni muistutus:
Fakta on, että laillisesti Suomen motareilla suurin sallittu nopeus on 120 km/h, ei yhtään enempää. Se että pienistä ylinopeuksista ei käytännössä rangaista, ei tee niitä laillisiksi.

Fakta on myös se, että jos ajat motarilla 140 km/h ajat väärin, vingut tai et.
Samaa teen toki minäkin satunnaisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Fakta on, että laillisesti Suomen motareilla suurin sallittu nopeus on 120 km/h, ei yhtään enempää. Se että pienistä ylinopeuksista ei käytännössä rangaista, ei tee niitä laillisiksi.
Tässä silmänpalvonta- ja hallintoalamaiskulttuurissa ne ovat tismalleen sama asia.

Fakta on myös se, että jos ajat motarilla 140 km/h ajat väärin, vingut tai et.
Samaa teen toki minäkin satunnaisesti.
Krö-HÖM! Mä sanoin, että väliaikaisesti jopa 140 kmh on ok, jos sillä pystytään välttämään jojoilut. Sä sanoit siihen, että:
Ohituskaistalla ei ole mitään syytä ajaa 140 km/h, ei vittu koskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös