Autoiluketju

  • 3 178 584
  • 18 511
K

Kiekkokatsoja

Useimmissa autoissa on monia naapuriauton ovien lyömiä viiruja kyljessä. Onnekas on, jos jälkiä ei ole.
Tossa kun kävin Espanjassa, niin lähes poikkeuksetta joka auton kyljissä ja kulmissa oli joku jälki.
Oli siellä myös jokunen auto, joissa kyljet oli suojattu 20-30cm leveillä muovilistoilla. Hyvä vaihtoehto välttää näkyvää osumaa pelti - metallimaali.
@Sivustakatsoja
Vastaus kysymykseesi. Viestiä lainatessa olisi hyvä lukea alkuperäinen mielipide/kysymys.
Tässätapaukaessa se oli muodossa keskiverto suomalainen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.
Empiiristen tutkimusten perusteella sanoisin, että halvimmalla pääsee kun ostaa Toyotan. Toki muutkin voivat olla hyviä.

Minulla kokemusta tuon hintaluokan autoista Toyotasta, Opelista, Volvosta ja Fordista. Noin 10 000 e hintaluokasta olen ajanut Bemarilla ja Toyotalla. Vaihdoin Bemarista ehkä lopullisesti Toyotaan kun kyllästyin jatkuviin vikoihin ja kalliisiin remontteihin.

Nyt olen ajanut viitisen vuotta Toyotoilla, ainoastaan jarruja ja pyyhkijän sulkia olen joutunut vaihtamaan. Toki vuosihuollot olen ykkösautolle tehnyt liikkeessä. Kakkosauton huollot olen tehnyt itse kun ei ole enää niin arvokas auto. Jakohihnan vaihtojakaan ei VVT-i- ja Valvematic-koneilla ole kun ovat ketjukoneita.

Se on toki myönnettävä, että Bemarilla oli hauskempi ajaa. Toyotat eivät varsinaisesti ole huonoja ajettavia, mutta ohjaus ei ole yhtä tarkka kuin Bemareissa. Toyotat yleisesti ottaen pitävät hintansa hyvin kun ovat luotettavien autojen maineessa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Toyotat yleisesti ottaen pitävät hintansa hyvin kun ovat luotettavien autojen maineessa.
Tämä vaan taitaa lopulta olla se ainoa hyvä puoli Toyotassa, kun verrataan muihin saman hintaluokan kulkineisiin. Itselläkin aika monesta merkistä kokemusta, mutta tällä hetkellä ei kyllä Toyota ihan herkästi ole ostolistalla. Ajettavuus, ohjaustuntuma, varusteet (varsinkin vanhemmissa), laiskuus (turbot harvinaisia), huonot jakkarat, webaston hinta (harvinainen), ohjaamon muovisuus ja tietynlainen vanhanaikaisuus hallintalaitteissa ovat perinteisesti olleet miinuksia tojakeissa. Aivan uusimmissa malleissa mainittua listaa on saatu karsittua, mutta kilpailijoilla on silti etumatkaa.
Itse vaihdan autoa 3-5 v välein, joten en aio pojalleni säästää autoani. Toyotan (edes imagollinen) kestävyys ei siis riitä minua vakuuttamaan. Viat korjataan korjaamolla - ominaisuuksia ei missään.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Se on toki myönnettävä, että Bemarilla oli hauskempi ajaa. Toyotat eivät varsinaisesti ole huonoja ajettavia, mutta ohjaus ei ole yhtä tarkka kuin Bemareissa.
Viestistäsi ei selviä, että mitä automalleja vertaat, mutta yleisellä tasolla BMW ja Toyota eivät yleensä ole samassa hintaluokassa esim. saman segmentin perheautojen luokassa. Hieman siis ontuva vertaus tuo ajettavuus näiden merkkien väleillä.
 
Viestistäsi ei selviä, että mitä automalleja vertaat, mutta yleisellä tasolla BMW ja Toyota eivät yleensä ole samassa hintaluokassa esim. saman segmentin perheautojen luokassa. Hieman siis ontuva vertaus tuo ajettavuus näiden merkkien väleillä.
Yleisellä tasolla BMW:n ja Toyotan ajettavuutta vertaan. Eivät toki uutena ole samaa hintaluokkaa, mutta jos käytettynä ostaa saman hintaisen BMW:n tai Toyotan, niin BMW on yleensä parempi ajettava. Itse siis vaihdoin aikoinaan noin 10 000e hintaisesta BMW:stä saman hintaiseen Toyotaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hassua tässä on että yllä mainitut pitkälti ovat samaa hintaluokkaa kun lähdetään tuonne 40-50t€ tienoolle, itse tiedän vanhan naapurin joka laittoi uuteen avensikseen tuon rahan ja sitten päivitteli mulle jolla saman hintaluokan bemari ettei hänen Tojonsa ole mikään ajajan auto mutta mutta... En tässä hintaluokassa käsitä Toyotaa.
Ja arvostan merkkiä korkealla tietyissä tapauksissa, käytettynä kansanautona voi olla hyvä vaihtoehto, varsinkin pienenä ja kevyenä jolloin pienet vaparikoneet on perusteltuja.

Toinen tapaus on sitten malliston toinen pää eli Land Cruiser/Hilux, automaailman idioottivarmimmat autot kun on maastoa edessä tai työhommia.

Ehkä vielä kolmas, ovat tehdeet hybridejä 20v, vaikka ei ole plugareita niin jotain on tehty oikein ja tiedetään miten homma toimii. Sellaista haluavalle varma ja helppo valinta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itsellänihän on Toyota Avensis, kun ei oikein nuorisohintaluokkaan parempaa ole tarjolla. Ranskalaiset on kivoja ajaa, mutta massiivisia riskejä, eikä toisaalta huvittanut hommata puhkiruostunutta Mersua, vaikka Mese onkin aina Mese. Näin ne japanilaiset saavat ihmiset ostamaan autonsa; ei ole mielenkiintoisin valinta mutta toimiva se on.

Isommalla budjetilla en varmasti valitsisi Tojoa, vaikkei näillä kokemuksilla merkistä mitään pahaa sanottavaa olekaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eihän Toyotassa mitään vikaa ole, minusta Toyota on vain kuolettavan tylsä auto. Ei sillä, ei mulla nytkään mitään superautoa alla ole, mutta tykkään auton suorituskyvystä ja tuntumasta. Mulla oli yksi Toyota, joka toimi kuin ajatus. Mutta ihan helvetin tunnoton ajaa, eikä kertaakaan tullut sellainen fiilis, että vittu tällä on mukava ajaa.

Mutta jokainen tyylillään. Mulla on monta kaveria, jolle auto on vain väline siirtyä paikkojen välillä, millään muulla ei ole väliä. Minä taas haluan tiettyjä asioita autossa ja se on minun valinta. Jos mulla ois oikeasti paljon rahaa, niin voi luoja että panostaisin autoihin. Ehkä sitten joskus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hassua tässä on että yllä mainitut pitkälti ovat samaa hintaluokkaa kun lähdetään tuonne 40-50t€ tienoolle, itse tiedän vanhan naapurin joka laittoi uuteen avensikseen tuon rahan ja sitten päivitteli mulle jolla saman hintaluokan bemari ettei hänen Tojonsa ole mikään ajajan auto mutta mutta... En tässä hintaluokassa käsitä Toyotaa.
Ja arvostan merkkiä korkealla tietyissä tapauksissa, käytettynä kansanautona voi olla hyvä vaihtoehto, varsinkin pienenä ja kevyenä jolloin pienet vaparikoneet on perusteltuja.

Toinen tapaus on sitten malliston toinen pää eli Land Cruiser/Hilux, automaailman idioottivarmimmat autot kun on maastoa edessä tai työhommia.

Ehkä vielä kolmas, ovat tehdeet hybridejä 20v, vaikka ei ole plugareita niin jotain on tehty oikein ja tiedetään miten homma toimii. Sellaista haluavalle varma ja helppo valinta.
Tuossa naapurisi tapauksessa hän on todennäköisesti nimenomaan halunnut Avensiksen, sillä ainakin viimeisimmän version hinnassa ei yli 40t päässyt oikein muuten kuin valitsemalla malliston yläpäästä ja sitten ruksimalla vielä lisävarusteita.
Muuten en minäkään ymmärrä tuollaisen summan laittamista Avensikseen, vaikka ainakin viimeiset mallit olivat yllättävän asiallisia.

Ajoin siis helmikuuhun asti vuoden 2016 diesel-Avensiksella, ja 17 tuuman kesärenkailla tuo oli kohtuullisen hyvä ajaa, mutta talvirenkailla hävisi sitten kaikki tuntuma.
Tuo vaihtui selkeästi pienempään erimerkkiseen hybridiin, kun Avensiksen kokoinen farmari oli turhan iso omiin tarpeisiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko kenelläkään kokemuksia BMW 330e mallista? Onko nuo heidän ensimmäiset hybridit mitenkä laadukkaita? Käytettyä harkitsen ostavani.
Myin renkaat tyypille, joka oli tuollaista ajanut muutaman kuukauden. Sanoi sen olevan paras bemarinsa sitten 2013 Z4:n, eli hemmetin hyvä ajettava. Sisustan laadusta ja sähkömoottorin toimintasäteestä kysyin ja vastaus ensimmäiseen oli ympäripyöreä (se nyt on ihan fakta, ettei nykybemareiden sisustan laatu ole ihan samaa kuin mersuaudivolvo-akselilla ja kunnollisista materiaaleista joutuu maksamaan enemmän) ja jälkimmäiseen "melkein 40km". Itse miettisin c-mersun ja kuusikymppisen volvon koeajamista myös. Ehkä A4:nkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
BMW hybridit kiinnostaa periaatteessa itseänikin. Mutta onko nämä premiumit vielä lähelläkään premiumia hybridijärjestelmien osalta?
Yksittäinen tapaus mutta männä talvena yks naapuri kirosi moneen otteeseen 530e bemarinsa sähköpistoketta, oli jumissa autossa eikä suostunut irtoamaan.
Tälläiset pikkujutut on just näitä ärsyttävimpiä, ja ei bemarilla niin paljoa vielä kehitystyötä ole takana hybrideissä.

En silti lähtisi Tojoa ostamaan, vaikka veikkaan että ne perushybridit on pommivarmoja jopa useamman vuoden käytettyinä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
sillä ainakin viimeisimmän version hinnassa ei yli 40t päässyt oikein muuten kuin valitsemalla malliston yläpäästä ja
Nimenomaan oli valkoiset nahkajakkarat jne. Auriksesta päivittivät kun perhettä tuli.
Hieno mies kaikin puolin, ja makuasioitahan nää autojutut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En silti lähtisi Tojoa ostamaan, vaikka veikkaan että ne perushybridit on pommivarmoja jopa useamman vuoden käytettyinä.
Se Corolla hybrid, jossa on (muistaakseni) 2.0-litrainen moottori on siinä mielessä aika houkutteleva, että se kiihtyy sataseen 8 sekunnissa. Ei toki varmasti ole mikään mutkateiden mestarin valinta (itse en kuuna päivänä pystyisi omistamaan, heh), mutta eipä tuolla jalkoihin jää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Minulla on Mersu ja Toyota. Ei se Toyota nyt ihan sysipaska ole ennakkoluuloistani huolimatta ollut missään mielessä, vaikka vertailupohjana onkin merkki, joka on tehnyt autoja noin 135 vuotta. Jonkinlaista osaamista siis luulisi sillä suunnalla olevan.

Toki Japanin ihme on kuutisen vuotta uudempi auto, mutta yllättävän hyvä ajaa siihen nähden mitä odotin. Tylsä kuin perkele, mutta ajaa asiansa. Tai sitten minusta on vain tullut vanha.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mulla oli yksi Toyota, joka toimi kuin ajatus. Mutta ihan helvetin tunnoton ajaa, eikä kertaakaan tullut sellainen fiilis, että vittu tällä on mukava ajaa.
Tuossa asiassa kyllä eurooppalaiset näyttävät kyntensä. Jopa vanhemmatkin, melkein vuosituhannen alusta lähtien. Toki otoskoko on pieni itsellä, mutta Mersulla, Bemarilla, Volkkarilla, Audilla ja ranskiksillakin nousee tietyissä tilanteissa kuitenkin pieni hymy joskus suupieleen ja mieleen tulee "fits like a glove" & "tätähän on kiva ajaa". Uudemmat Fordit ovat myös ihan kivoja ajaa, mutta eipä nuo vanhemmat kuin 2010-valmistetut ainakaan itseä ole koskaan sytyttäneet.

Eikä tuota fiilistä tule kauhean usein, mutta kyllä se mieltä lämmittää kun se hyvä fiilinki tulee.

Ja on meilläkin perheessä Toyota, hybridi vielä. Ei sillä ajaminen kyllä riemunkiljahduksia aiheuta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tylsä kuin perkele, mutta ajaa asiansa.
Summaa hyvin myös mun ajatukset.
On itselläkin ollut Toyota ja Hondakin, se tosin poikkeaa Tojosta napakamman ajettavuuden osalta, on paljon enemmän ajajan auto jo perusmalleista lähtien. Samasta pahvista ne oli tehty, meluisia ja muovisia. Oma viehätyksensä kylläkin, kevyitä ja se saa multa pointseja kaupunkiajossa.

Itse tykkään viihtyä autossa, eli on muutakin kuin kulkuväline paikasta a paikkaan b. Uusimmankin hankinnan siunasi varustelu mm panoramaluukku, parhaat popit subbarilla ja webasto kaukolla. Toki itse auton mallikohtainen ajettavuus merkitsi paljon, mutta varusteet sinetöi kaupat.
 

julle-jr

Jäsen
Toki hyvä auto on hyvä auto. Joskus sitten kun tienaan vuodessa 100 k€ nettona, varmasti ostan uudehkon E-Mersun tai jonkun muun premium-auton.

Mutta toistaiseksi en tienaa 100 k€:a edes bruttona, joten sellainen 10 k€ on tähän tulotasoon ihan sopivan tuntuinen hintaluokka. Pystyy halutessaan ostamaan vaikka ilman rahoitusta jos vaihtaa autoa esim. viiden vuoden välein ja laittaa joka kuukausi vähän sivuun tätä varten.

Sinänsä kilometrejä kyllä tulee melko paljon vuodessa ihan työajostakin, mutta nykyiset autot Honda Accord ja Volvo V50 eivät ole jättäneet tielle. Eipä kovin uudella autolla oikein ehkä työajoja kannattaisi ajaakaan, ei se km-korvaus niin hyvä ole. Vanhalla pienellä diesel-Volvolla jopa jää jotain itsellekin ehkä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan täältä keneltäkään kokemuksia Audin/Mercedes-Benzin diesel hybrideistä? Olisivat ehkä parhaita vaihtoehtoja seuraavaksi autoksi kun kilometrejä kertyy tällä hetkellä aivan tuhottomasti. Pääsisi lyhyet ajot näppärästi sähköllä ja pidemmät sitten dieselillä joka tarkoittaisi aika paljon pienempiä kustannuksia verrattuna nykyiseen.
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistähän saisi takarekkarin alla olevan autoliikkeen mainosbannerin tilalle vaikka blankon tai vastaavan bannerin? Vai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan?

Uudenkarhea Proseed GT pihassa, enkä välttämättä halua olla autoliikkeen liikkuva mainos.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tämä on tietysti yksi vaihtoehto. Lähinnä tarkoitin sitä irroitettavaa soiroa kilven alla, noin pari senttiä korkea ja kilven levyinen mainoslärpäke.
Sanoisin, että niitä ei saa irtonaisina, vaan toimitetaan aina tuon kilventuen kanssa samassa paketissa. Voit tietysti kysellä liikkeestä, että onko niillä blankkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös