Autoiluketju

  • 3 178 598
  • 18 511

Tuamas

Jäsen
Kysynkin, että olisitko sinä suostuvainen tuohon jakoon kustannuksissa ja jos minä nyt tuon maksan niin onko niitä rahoja enää mahdollisuutta saada mitään kautta myöhemmin takaisin? Auton tarviin jokatapauksessa nopeasti töiden ja ylipäätään liikkumisen takia ja tämä ylimääräinen säätö autottomana olemisen takia alkaa jo vituttamaan.

Huomenna pitäisi vielä naamatusten tuon kusipään kanssa neuvotella, mutta tuskinpa sillä mieli muuttuu, kun alusta asti on niin ehdoton ollut.

Minä maksaisin sen 795 € jotta saa auton käyttöön, reklamoisin laskusta kun huolto on valmis ja hakisin kuluttajaneuvojalta kannanoton jos myyjä ei hyvitä mitään.

Sinä saat tästä vaihtarina uuden jakohihnan pumppuineen, joka parantaa tuotetta selvästi vs. se mitä ostit, joten on erittäin todennäköistä että kuluttajaneuvoja ei ainakaan myyjälle merkittävästi huonompaan suuntaa tuota tule esittämään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä varmaan maksaisin enkä jaksaisi edes lähteä taisteluun myyjän kanssa. Perusteluna jo mainittu: auto on todennäköisesti paremmassa kunnossa tuon rempan jälkeen kuin ostohetkellä. Ja kun se hihnanvaihto olisi ollut joka tapauksessa edessä, se ikäänkuin kuittaisi tuon omavastuun. Noilla kilsoilla on mun mielestä jo hiukan naivia odottaa saavansa täysin huoltovapaan auton seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Okei, huonoa tuuria, mutta en oikein usko, että se on kauppiaan syytä.

PS. Minusta hihna on kulutustavaraa eikä myyjän virhevastuu oikein koske enää lähes vaihtokunnossa (ne kilsat) olevaa osaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Olen kartoittamassa auton vaihtamista joskus vuoden päästä. Tilanne on se, että veikkaan Suomen nykyhallituksen toteuttavan uhkauksensa polttoaineiden verojen korotuksista syksyllä. Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
  • Muutto Isoon-Britanniaan, Irlantiin tai Ruotsiin. Ongelmina ovat tällöin mm. Brexit, lapsen asiat, korona ja oma työllistyminen (vaimo saisi kyllä töitä kustakin maasta)
  • Veronkierto. Ainakin kirkosta pitäisi valitettavasti erota ja samoin alkaa tehdä aktiivisesti kusetusta ainakin tietyissä ostoissa. Tämä on tietysti ilkeä vaihtoehto, mutta toisaalta bensaveron korotus laskee lakien legitimiteettiä minun silmissäni suunnilleen saman verran.
  • Auton vaihto.

Viimeinen vaihtoehto lienee se kaikkein todennäköisin, mutta siinä on jonkin verran asioita, jotka mietityttävät. Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km. Nykyisillä koronan takia vähentyneillä ajoilla ja halvoilla bensoilla tuo ei ole paha, mutta syksymmällä se olisi tappava. Auto on fantastinen ajettava ja farmarina siinä on juuri ja juuri meidän tarpeillemme riittävät tilat. Mitä tilalle?
  • Kaasuautossa ongelmana on takakontin riittävyys. Joku Octavia on aivan liian pieni ja esim. V70:ssä kaasusäiliö on kontin alla, jolloin koiran häkki ei mahdu. Toisen korimallin V70:ssä kaasusäiliö on jossain bensatankin vieressä (normi bensatankki on vaihdettu 30-litraiseen), mutta sitä saa vain vapaastihengittävän 2,4-litraisen moottorin kylkeen. Ja se moottori on muuten patalaiska ja kuluttaa paljon. Turbojen yhteyteen kaasua ei saa. Sääli.
  • Sähköautot ovat liian kalliita, eikä markkinoilla oikein ole sopivaa, vaikka lotossa voittaisikin.
  • Hybridit? Ykkkösenä nousee about vuoden 2014 V60 AWD Summum diesel-hybridi, joka on sekä nopea että laadukas ja vähäruokainen. Mutta miten on akkujen laita? Vian sattuessa koko akkumoduuli pitää vaihtaa tai koko kaara on käyttökelvoton. Se maksaa yli 10000e plus työt, eli mahdoton yhtälö.
Onko jollain ideoita, vinkkejä tai kokemuksia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen kartoittamassa auton vaihtamista joskus vuoden päästä. Tilanne on se, että veikkaan Suomen nykyhallituksen toteuttavan uhkauksensa polttoaineiden verojen korotuksista syksyllä. Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
  • Muutto Isoon-Britanniaan, Irlantiin tai Ruotsiin. Ongelmina ovat tällöin mm. Brexit, lapsen asiat, korona ja oma työllistyminen (vaimo saisi kyllä töitä kustakin maasta)
  • Veronkierto. Ainakin kirkosta pitäisi valitettavasti erota ja samoin alkaa tehdä aktiivisesti kusetusta ainakin tietyissä ostoissa. Tämä on tietysti ilkeä vaihtoehto, mutta toisaalta bensaveron korotus laskee lakien legitimiteettiä minun silmissäni suunnilleen saman verran.
  • Auton vaihto.

Viimeinen vaihtoehto lienee se kaikkein todennäköisin, mutta siinä on jonkin verran asioita, jotka mietityttävät. Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km. Nykyisillä koronan takia vähentyneillä ajoilla ja halvoilla bensoilla tuo ei ole paha, mutta syksymmällä se olisi tappava. Auto on fantastinen ajettava ja farmarina siinä on juuri ja juuri meidän tarpeillemme riittävät tilat. Mitä tilalle?
  • Kaasuautossa ongelmana on takakontin riittävyys. Joku Octavia on aivan liian pieni ja esim. V70:ssä kaasusäiliö on kontin alla, jolloin koiran häkki ei mahdu. Toisen korimallin V70:ssä kaasusäiliö on jossain bensatankin vieressä (normi bensatankki on vaihdettu 30-litraiseen), mutta sitä saa vain vapaastihengittävän 2,4-litraisen moottorin kylkeen. Ja se moottori on muuten patalaiska ja kuluttaa paljon. Turbojen yhteyteen kaasua ei saa. Sääli.
  • Sähköautot ovat liian kalliita, eikä markkinoilla oikein ole sopivaa, vaikka lotossa voittaisikin.
  • Hybridit? Ykkkösenä nousee about vuoden 2014 V60 AWD Summum diesel-hybridi, joka on sekä nopea että laadukas ja vähäruokainen. Mutta miten on akkujen laita? Vian sattuessa koko akkumoduuli pitää vaihtaa tai koko kaara on käyttökelvoton. Se maksaa yli 10000e plus työt, eli mahdoton yhtälö.
Onko jollain ideoita, vinkkejä tai kokemuksia?
Miksei vaan jotain vähemmän kuluttavaa isoa bensafarkkua? Toki ajomukavuudesta varmasti joutuu karsimaan, mutta 12 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon kun kyse ei varmaan kaupunkipyörittelystä ole...

Niin ja eroa ny ihmeessä kirkosta jos kerran jo asiaa mietit. Niillä rahoilla saat tankattua monta tankillista.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksei vaan jotain vähemmän kuluttavaa isoa bensafarkkua? Toki ajomukavuudesta varmasti joutuu karsimaan, mutta 12 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon kun kyse ei varmaan kaupunkipyörittelystä ole...
Mikä se voisi olla? Periaatteessa Audi A6, mutta kun olen tässä Audien vikojen kanssa saanut tapella vuodet 2008-2020 niin enää ei jaksa. Niissä ei pysy öljyt sisällä saatana millään.

Mersut, Volvot ja Bemarit kuluttavat aika pitkälti saman verran...

Niin ja eroa ny ihmeessä kirkosta jos kerran jo asiaa mietit. Niillä rahoilla saat tankattua monta tankillista.
Eroan vasta, jos paska osuu tuulettimeen ja samoin lopetan kaikki muutkin hyväntekeväisyydet vasta silloin.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
...
Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km.
Ei mitenkään pahalla, mutta kuulostaa vähän erikoiselta että pitäisi muuttaa ulkomaille että olisi varaa ajaa jatkossakin 12 litraa kuluttavalla autolla.
Ehdotan samaa kuin Tadu yllä. Joku kevyempikulutuksinen farkku. Jos haluat tehokkaalla laatuautolla ajaa josta irtoaa potkua, minä harkitsisin myös dieseliä. Vaikka siinä onkin käyttövoimavero, niin joku BMW:n 530 dieseli, kulutus on puolet tuosta 12 litrasta joten kovin montaa tonnia vuodessa ei tarvi ajella kun käyttövoimavero on haukuttu, ja ajomukavuus on sama ja tehoja saa autosta irti tarpeeksi ja vähän ylikin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei mitenkään pahalla, mutta kuulostaa vähän erikoiselta että pitäisi muuttaa ulkomaille että olisi varaa ajaa jatkossakin 12 litraa kuluttavalla autolla.
No, siis muut kuluthan laskisivat siinä sen verran paljon, että olisi varaa ostaa uudempi ja vähemmän kuluttava auto. En siis veisi nykyistä autoani ulkomaille, vaan hommaisin sieltä uuden. Suomessa tilanne on vähän toinen.
Vaikka siinä onkin käyttövoimavero, niin joku BMW:n 530 dieseli, kulutus on puolet tuosta 12 litrasta joten kovin montaa tonnia vuodessa ei tarvi ajella kun käyttövoimavero on haukuttu, ja ajomukavuus on sama ja tehoja saa autosta irti tarpeeksi ja vähän ylikin.
Tuota kyseistä mallia olen ihmetellyt, mutta ongelmaksi muodostuivat kalliit tyyppiviat. Toki lähemmäs 900 euroa vuodessa käyttövoimaveroa ja vielä bensaversiotakin kalliimpi vakuutus vaikuttavat myös. Eikä tuolla todellisuudessa pääse tuohon luvattuun 8,5 litraan yhdistettyä kulutusta, vaan oikeassa maailmassa silläkin kulutus pomppaa tuonne kympin yli niin että helisee...

Edit. siis e39 tuossakin kyseessä, e60:een en koske pitkällä tikullakaan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Hybrideissä ihan kelpo vaihtoehto on Passat GTE. Laadukas, hyvä ajaa, riittävän tehokas ja vähäruokainen. Jos pystyy ajella 40km siivuja niin pelkällä sähköllä voi vedellä noi. Sitten pitkää matkaa tarvittaessa Bensalla ja Sähköllä. Kaverilla on tommoinen ja olin todella positiivisesti yllättynyt. Kaupungissa ääneti, motarille kohtalaisen huimaa kyytiä ja sitten konttiin mahtuu kolmen nuoren lätkäkamat. Noita saa 28ke, ja mittarissa on vaa 30 000km. Vuotuinen autovero muutamia kymppejä.

Toki Bemmi miehenä Passat voi tuntua tylsältä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toki Bemmi miehenä Passat voi tuntua tylsältä.
Eipä oikeastaan. Toki tuo 525i on aivan saatanan hyvä ajaa, mutta en enää nykyisin (etenkin nyt kun on tuo vauva) jaksa niinkään lähteä nillittämään tuollaisista. Tietty teho-paino-suhde pitää olla ohitusturvallisuutta varten kunnossa.

Tuossa Passatissa ainoa kiristelevä asia on juuri tuo hinta. Laskeskelin, että ehdoton maksimihinta olisi siinä 20 000 eurossa, jotta takaisinmaksuerät pankille olisivat järjelliset. Lasken tämän niin, että tyypillisesti bensakulut ovat olleet meillä rapiat alle 200 euroa kuussa ja siihen päälle katsastukset, vakuutukset ja verot (sekä satunnaiset huollot, jotka yleensä teen itse eli maksan vain osista). Näistä on aikaisemmilla autoilla kertynyt kuukaudelle sellaiset 250-300 euroa. Bemarista ei vielä ole tarkempaa tietoa, koska olen omistanut sen vasta pari kuukautta. Sellaisiin lukemiin pitäisi joka tapauksessa myös uudella autolla päästä, eli mitä vähemmän kuluttaa, sitä enemmän saa maksaa. Mutta siis mitään bensa- tai dieselkrematoriota en tuon nykyisen tilalle haluaisi. Siinä ei olisi järkeä.

Edit. siis bensa- plus muut kulut yhteensä kuussa sen 250-300e. Hinta taas on sinänsä pois, koska nämä halvemmat autot, joita ollaan tavattu omistaa, on ostettu suoraan ylimääräisillä säästöillä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Noita saa 28ke, ja mittarissa on vaa 30 000km.

Jos auton vaihtaminen ei muuten ole välttämättä ajankohtaista, niin kannattaa aina miettiä, että montako kertaa sitä bensaa pistää Bemmin tankkiin (ja vähän kengillekin) tuolla uudemman auton hankintahinnalla.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että vanhemmalla autolla ajaminen vituttaa selvästi vähemmän kuin uudemmalla, vaikka periaatteessa varaa siihen uudempaankin olisi. Mutta tämähän on tietysti pelkästään oma näkemykseni autoilun riemusta Suomessa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuossa Passatissa ainoa kiristelevä asia on juuri tuo hinta. Laskeskelin, että ehdoton maksimihinta olisi siinä 20 000 eurossa, jotta takaisinmaksuerät pankille olisivat järjelliset. Lasken tämän niin, että tyypillisesti bensakulut ovat olleet meillä rapiat alle 200 euroa kuussa ja siihen päälle katsastukset, vakuutukset ja verot (sekä satunnaiset huollot, jotka yleensä teen itse eli maksan vain osista). Näistä on aikaisemmilla autoilla kertynyt kuukaudelle sellaiset 250-300 euroa.

Niin, oliko mahdollisuuksia tuolle 40km siivuiluille sähköllä? Kun tiedän että tolla on mahdollista päästä pääkaupunkiseutu ajelulla sellaisiin tankkaus kerran 3kk lukemiin, niin kyllähän noista bensa kuluista voisi jo siirtää osan tuohon kk erään? Eikö?

Sehän on niinku jopa itselle automiehenä vaikeata laskea että jos auto maksaa paljon, mutta tuolla sähkö "tankkauksella" pystyy kattaa melkein kaikki tankilla käynnit niin pitäisihän sitä pystyä sitten siirtämään ne sinne auton kk erään. Kaupanpäälle saa mellevät tehot ja äänettä ajamisen kaupungissa mikä on helvetin hieno ominaisuus.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@V-G-
Sanoisin lyhyesti että jos Bemarista on tykännyt niin osta jatkossakin Bemari. Sanoitkohan tuossa yllä budjettia mutta ajatuksena että vastaavat tehot ja taloudellisemman vaihtoehdon saa 2013-> myynnissä olleesta 2.0 litraisesta Bemarista.
Meillä taloudessa 320i xdrive ja on loistava ajaa, luotettava ja hyvä tuo voimalinja. Vie noin 8 litraa satasella, suunnilleen samaan menee varmaan 5-sarjalainenkin, kaasujalka määrittelee paljon.

E60 et koskisi pitkällä tikullakaan, vaikken ole tuollaista omistanut niin ihmettelen miksi koko mallisarjaa tulee välttää?

Bemarin dna:han kun on tykästynyt niin aika harva markkinoilta tuntuu samalta. Vaihto Passattiin voi olla aikamoinen hyppy.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että vanhemmalla autolla ajaminen vituttaa selvästi vähemmän kuin uudemmalla, vaikka periaatteessa varaa siihen uudempaankin olisi. Mutta tämähän on tietysti pelkästään oma näkemykseni autoilun riemusta Suomessa.

Itse en kestä vanhan auton nitinöitä, natinoita, kolinoita, hajuja yms. ja ajan siksi uudella autolla kun se nykyään on onneksi mahdollista. Myöskin tuo naisväen käyttäytyminen autojen kanssa on ajanut itseni uusiin autoihin:
- "Noni, nyt siel kolisee joku"
- "Kerro, missä ja miten?"
- "En tiedä, se vaan kolisee"
- "No selvä, käyn kokeilemassa"

...

-"Ei siellä kyllä mikään kolissu"
-"No voi vittu, kaipa se sit jää tielle!"
-"Huoh..."

Uudet autot kun ei pidä ylimääräisiä ääniä.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen että ajan aina mahdollisimman tuoreella autolla vaikka joutuisin vähän rahoittamaankin autoa, rahoitukset on ollut lähivuosina sen verran edullisia että on ollut järkevää, jos näin pääsen kiinni tuoreempaan yksilöön.

Sama täällä. Parhaimmillaan 0% korot on kuin vanhemmilta lainaisi rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uudet autot kun ei pidä ylimääräisiä ääniä.
Autot on tietty ykslöitä. Mutta meillä taloudessa suunnilleen samanikäiset ja saman arvoiset bemari ja volkkari, bemari on selvästi jämäkämpi ja vähemmän nitinöitä natinoita ja kolinaa. Toki osa johtunee paremmasta äänieristyksestä.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen että ajan aina mahdollisimman tuoreella autolla vaikka joutuisin vähän rahoittamaankin autoa, rahoitukset on ollut lähivuosina sen verran edullisia että on ollut järkevää, jos näin pääsen kiinni tuoreempaan yksilöön.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Itse en kestä vanhan auton nitinöitä, natinoita, kolinoita, hajuja yms. ja ajan siksi uudella autolla kun se nykyään on onneksi mahdollista.

Niin joo, kun niitä on muitakin kuin tähdellisiä. Ei käynyt mielessä, kun oma 12-vuotias auto ei nitise, eikä natise. Toki niitä eroja tosiaan on käytettyjen osalta, vaimon kuusi vuotta vanha auto kyllä vaikuttaa käytetyltä. Eri merkkinen tietysti.

Kaikista vittumaisin tilanne on, kun uudehko auto ei pelitä ja siihen saa tehdä isompaa ja kalliimpaa remonttia. Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kaikista vittumaisin tilanne on, kun uudehko auto ei pelitä ja siihen saa tehdä isompaa ja kalliimpaa remonttia. Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.

No joo, mutta olenkin ajellut Ruotsalaisella jonka kanssa ei ole ollut ongelmia. Tai sitten pitää olla sen verran uusi että on takuu (kakkosauto Fiesta).

Mutta maine on varsinkin DSG:llä todella huono suhteessa että miten noissa oikeasti enää on vikoja. Kyseinen yllä mainittu GTE antaa esim. 10v. takuun akuille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
No joo, mutta olenkin ajellut Ruotsalaisella jonka kanssa ei ole ollut ongelmia.

No se oli osaltani mukahassuttelua.

Ei sillä, oma W211 facelift on mainettaan parempi auto. Alustaan saa kyllä osia vaihtaa, mutta muuten on ollut remontin osalta hiljaisempaa ja auto on 12-vuotiaaksi selvästi parempi nielemään kilometrejä kuin moni uudempi. Eikä tosiaan nitise tai natise, mutta onkin vasta lämmittelyvaiheessa, kun mittarissa on noin 325 tuhatta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Niin, oliko mahdollisuuksia tuolle 40km siivuiluille sähköllä? Kun tiedän että tolla on mahdollista päästä pääkaupunkiseutu ajelulla sellaisiin tankkaus kerran 3kk lukemiin, niin kyllähän noista bensa kuluista voisi jo siirtää osan tuohon kk erään? Eikö?
On toki juu, siksi hybridejä olen miettinytkin. Työmatka on 16km suuntaansa ja päälle tapaamiset yleensä lähialueilla (niistä saa kilsakorvaukset toki) ja töissä on mahdollisuus ladata tolpassa. Juuri tätä tarkoitin tuossa kun sanoin, että sikäli kun vuotuiset jaettuna 12:lla kulut laskisivat tuohon nykyiseen verrattuna paljon, auton hintakin voisi olla suurempi. Mutta siis jo 25 000 euron lainan lyhennys olisi kuukaudessa n. 250e mikä jättäisi aika vähän varaa veroille, vakuutuksille ja korjauksille etenkin kun en uudempia autoja varmaankaan osaisi itse niin hyvin huoltaa.
Sanoisin lyhyesti että jos Bemarista on tykännyt niin osta jatkossakin Bemari. Sanoitkohan tuossa yllä budjettia mutta ajatuksena että vastaavat tehot ja taloudellisemman vaihtoehdon saa 2013-> myynnissä olleesta 2.0 litraisesta Bemarista.
Meillä taloudessa 320i xdrive ja on loistava ajaa, luotettava ja hyvä tuo voimalinja. Vie noin 8 litraa satasella, suunnilleen samaan menee varmaan 5-sarjalainenkin, kaasujalka määrittelee paljon.
Tiedän, että kuulostan vähän hankalalta, mutta tuollaisessa vaihtoehdossa budjetti jo vähän paukkuisi, tai ainakin siinä ja siinä. 2013 520d olisi näköjään n. 17 000 euroa, mutta toisaalta käyttökustannukset olisivat vielä suhteellisen korkeat (siis verrattuna hybridiin).
E60 et koskisi pitkällä tikullakaan, vaikken ole tuollaista omistanut niin ihmettelen miksi koko mallisarjaa tulee välttää?
Aivan totaalisia vikapesiä. Ihan oikeasti ei kannata koskea noihin. Niissä on pahoja ongelmia niin sylinterikansissa, vetareissa kuin turboissakin. Mulla on tuttuja autoalalla ja tuo on noista premium-malleista kuulemma kaikkein vaikein, mikä on paljon sanottu kun tietää about kaikki bensa-Audit välillä 2006-2013.
Bemarin dna:han kun on tykästynyt niin aika harva markkinoilta tuntuu samalta. Vaihto Passattiin voi olla aikamoinen hyppy.
Toki, mutta kuten sanottu, harrasteajelufiilis on jäänyt viimeaikoina prioriteettilistalla kärjestä.

Tällaista olen katsellut:

Just kun pääsin implikoimasta ettei suorituskyky ole niin tärkeä, niin kyllähän tuo tosiaan kiihtyy tarvittaessa sataseen kuudessa sekunnissa. Sisusta on pirun "mässy" ja kattoluukku on tervetullut lisä, kun tässä on pari vuotta joutunut kituuttamaan ilman. Kulutus on noissa ihan naurettavan pientä, mutta tosiaan tuo akkupuolen luotettavuus hieman mietityttää.

Edit. Ja tuo siis vaatisi sitä, että kouluttaisi koiraa aivan huolella, että oppisi matkustamaan hiljaa ja ikkunoita raapimatta ilman koppaa, koska se ei tuonne takakonttiin mahtuisi kun rattaat yms. pitää myös saada mahtumaan. Meillä on siis varsin reaktiivinen vahtikoira.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.
Heh, näissä täytyy olla tarkkana. Itsellä täyttyy toisessa autossa kaikki kolme kirjainyhdistelmää mutta on luotettava peli eli mk7 Golf GTI.

Lyhyesti VAG tosiaan pilasi maineensa muutamilla malleillaan ja täytyy olla tarkkana. TSI ongelmat oli ketjukoneissa sen tietyn noin 5 vuoden ajan ja DSG ongelmat oli niissä pienten koneiden 7-lovisissa laatikoissa samoin useamman vuoden ajan. Ei ihme että niistä puhutaan, autoja on suomessakin todella paljon liikenteessä.
Näillä perusjutuilla pystyy välttämään ne VAG:in isoimmat murheet, pikkujuttuja tuntuu nyt olevan joka merkillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei kai noissa uudemmissa dsg-askeissa ole vikoja ollut edes pahoissa puheissa saati käytännössä.

Itsellä nyt toinen uusi VAG-biili menossa putkeen, vuosimallit 18 ja 19, enkä kyllä keksi valittamista pl. tämän nykyisen kaasuauton lievä laiskuus. Mutta mihinkä tässä, valmiissa maailmassa. Ei mulla mitään kiveenhakattua periaatetta ole merkkien suhteen, mutta paikkakunnalta löytyy niin hyvä merkkihuolto, että se puhuu konsernin autojen puolesta omien hyvien kokemuksien lisäksi. Ja Skodsterin osalta voin kehua myös tilankäyttöä, Octaviassa on vielä kaasutankin jälkeenkin aivan riittävästi tilaa parin viikon kesäreissulle nelihenkisellä perheellä.

Ykkösauton on oltava uusi ja kohtalaisen hyvin varusteltu. Karsin mieluummin brändistä ja ajan uudella Octavialla kuin kymmenen vuotta vanhalla premiumilla, jossa on isojen poikien mukaan parempi ajotuntuma ja edelleen parempi varustelu, koska uusi auto tuo mulle fiiliksen helppoudesta ja huolettomuudesta.

Toinen auto tulee ajankohtaiseksi elokuussa, ja olen kartoitellut noita muutaman vuoden vanhoja VAG-rusinoita, kuten Ibizaa ja Poloa, ehkä vielä niistä pienempiäkin, kuten Mii ja UP. Koska vaimo ajelee sillä duuniin tytön opetusajon lisäksi, pitäisi webasto olla. En tiedä, kuinka yleinen se tuossa kokoluokassa on, mutta katsellaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Fordél

Jäsen
Autoliikkeillä, kiinteistövälittäjillä jne. ei ole mitään väliä millaista asiakaspalvelua he antavat myynnin jälkeen, koska todennäköisesti asiakas ei uudestaan heidän palveluitaan käytä kuitenkaan.

Osinhan se on toki näin, mutta kyllä moni myös pysyy merkkiuskollisena, etenkin hyvien palvelukokemusten myötä. Esimerkiksi itse palasin juuri tiettyyn merkkiin osin sen takia, että pidän tätä merkkiä myyvän paikallisen liikkeen palvelusta. Sana myös kiirii nykyisin ja paskasta palvelusta tai kusettamisesta löytyy nopeasti pysyvä jälki esim. netistä.

Itse en ostaisi ihan ensimmäisenä autoa pikkuputiikista. Kokemus on, että isommissa, ketjujen liikkeissä nämä mahdolliset reklamaatioasiat sujuvat helpommin. Asiasta on kokemusta muutaman kuukauden takaa, kun juuri ostamassani autossa ilmeni 2500 euron remonttitarve. Ei tarvinut taistella yhtään liikkeen kanssa vaan sanoivat ilman muuta maksavan remontin (hoidettiin vielä toisessa liikkeessä). Olin jo valmis kunnon taisteluun, mutta ei tarvinutkaan mähistä ollenkaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus tosiaan riittää se huippuhyvä palvelu merkkihuollossa merkkiuskollisuuteen. No, yksityinen pulju kyseessä, joten se ehkä selittää asiaa, mutta joka tapaukessa merkki on pysynyt ja kakkosautokin menee samaan konserniin pitkälti siksi, että saan huollatettua ne paikassa, jossa homma toimii ja asiakassuhteessa nähdään muutakin kuin rahojen lypsämisen mahdollisuus.

Nyt kun olen sen verran tässä kehunut, niin heitetään samalla lafka esille. Jos läntisellä Uudellamaalla kaipaatte VAG-huoltoja, annan tälle vahvan suosituksen: Tervetuloa VAG-autosi huoltoasiantuntijan kotisivuille - Kamitec.net

Ei ole sukulainen tai sen läheisempi tuttavakaan, vaan puhtaasi tyytyväinen asiakassuhde n. puolen vuosikymmenen ajalta.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen auto tulee ajankohtaiseksi elokuussa, ja olen kartoitellut noita muutaman vuoden vanhoja VAG-rusinoita, kuten Ibizaa ja Poloa, ehkä vielä niistä pienempiäkin, kuten Mii ja UP. Koska vaimo ajelee sillä duuniin tytön opetusajon lisäksi, pitäisi webasto olla. En tiedä, kuinka yleinen se tuossa kokoluokassa on, mutta katsellaan.

Pakko muuten kehua Seat Ibiza V:tä (2017->). Hintalaatu-suhteeltaan varmaan järkevin auto, jos ottaa 115 heppaisella bensakoneella. Olen 2-metrinen ja lähemmäs 100-kiloinen mies ja löydän Ibizasta täydellisen ajoasennon. Sen lisäksi uuden MQB A0 pohjaratkaisun ansiosta taakseni vielä mahtuisi pieni aikuinen tai normaalikokoinen lapsi. Sen lisäksi tuo 115-heppainen bensakone on todella pirteä tuon kokoiseen autoon ja muotoilukin on omaan silmään erinomaista. Olen joskus ajellut viikon myös 95-heppaisella versiolla, mutta siinä 5-vaihteinen laatikko aiheutti >100 kmh nopeuksissa erittäin korkeita kierroksia, mikä näkyi korkeana polttoaineen kulutuksena ja todella kovana moottorin äänenä. Tuossa pykälää tehokkaammassa versiossa ei näitä ongelmia ole ja sen 6-pykäläinen laatikko toimii erinomaisesti.

Hauskinta tässä on se, että esim. Skoda Superbissa (2017->) tai Passatissa en hyvää ajoasentoa löydä. Uusimmassa Superbissa pää ottaa kattoon ja ratissa ei ole tarpeeksi säätövaraa ja Passatissa jää puolestaan penkin tuki huonoksi ja pää hipoo kattoa ja näkyvyys sen vuoksi kärsii, vaikka penkin laittaisi ihan alas.

Täältä ääni siis Ibizalle (2017->)! On paljon isompi ja enemmän auto, kuin mitä pikkuautolta osaisi ikinä odottaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs kokemuksia täällä muuten 2010-luvun E-Mersuista? Mietinnässä on sellainen hankkia (vm. 2015-2017) eli joko W212 Facelift tai W213 ensimmäisiä versioita.
 

Outsider

Jäsen
Joskus tosiaan riittää se huippuhyvä palvelu merkkihuollossa merkkiuskollisuuteen. No, yksityinen pulju kyseessä, joten se ehkä selittää asiaa, mutta joka tapaukessa merkki on pysynyt ja kakkosautokin menee samaan konserniin pitkälti siksi, että saan huollatettua ne paikassa, jossa homma toimii ja asiakassuhteessa nähdään muutakin kuin rahojen lypsämisen mahdollisuus.

Nyt kun olen sen verran tässä kehunut, niin heitetään samalla lafka esille. Jos läntisellä Uudellamaalla kaipaatte VAG-huoltoja, annan tälle vahvan suosituksen: Tervetuloa VAG-autosi huoltoasiantuntijan kotisivuille - Kamitec.net

Ei ole sukulainen tai sen läheisempi tuttavakaan, vaan puhtaasi tyytyväinen asiakassuhde n. puolen vuosikymmenen ajalta.

Eihän tuo Kamitec mikään merkkihuolto ole, vaan kuten sivuillakin lukee "vaihtoehto hintavalle merkkihuollolle".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös