Autoiluketju

  • 3 187 006
  • 18 515

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kaverin kummin kaiman koiranhoitajan siskon yhen yön hoidon puolesta kyselen, eli siis: Onko ajokortittoman mahdollista omistaa auto ja ajokortillisen puolison olla siis sen käyttäjä/haltija? Ensimmäiseen kysymykseen todnäk tiedänkin vastauksen, mutta mitenkäs nuo vakuutukset menevät tällaisessa tilanteessa? Pitääkö vakuutukset olla haltijan vai omistajan nimissä? Ja kumman nimissä ne kannattaa olla?
 

teppana

Jäsen
Kaverin kummin kaiman koiranhoitajan siskon yhen yön hoidon puolesta kyselen, eli siis: Onko ajokortittoman mahdollista omistaa auto ja ajokortillisen puolison olla siis sen käyttäjä/haltija? Ensimmäiseen kysymykseen todnäk tiedänkin vastauksen, mutta mitenkäs nuo vakuutukset menevät tällaisessa tilanteessa? Pitääkö vakuutukset olla haltijan vai omistajan nimissä? Ja kumman nimissä ne kannattaa olla?

Aivan hyvin voi omistaa auton ja ottaa siihen vaikka superhyper kaskon vaikka ei ajokorttia omistaisikaan. Lääkärit ottavat ajokortteja pois ihmisiltä joka päivä eikä virkavalta tule kotiin takavarikoimaan autoa tai tee sen käyttämisestä laitonta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Terveydellisistä syistä vakuutuskuviot ei taida pahemmin kiinnostaa ketään, mutta esim. luottotiedottomalle ei saa ottaa toinen henkilö vakuutuksia. Tai saa, mutta vahingon satuttua voi jäädä ilman korvauksia. Lähtökohta liikenne- ja autovakuutuksissa on, että vakuutukset ottaa tosiasiallinen haltija, bulvaanin käyttö on kiellettyä. Varsinkin taloussyistä kikkailua ei vakuutusyhtiöissä katsota hyvällä.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Terveydellisistä syistä vakuutuskuviot ei taida pahemmin kiinnostaa ketään, mutta esim. luottotiedottomalle ei saa ottaa toinen henkilö vakuutuksia. Tai saa, mutta vahingon satuttua voi jäädä ilman korvauksia. Lähtökohta liikenne- ja autovakuutuksissa on, että vakuutukset ottaa tosiasiallinen haltija, bulvaanin käyttö on kiellettyä. Varsinkin taloussyistä kikkailua ei vakuutusyhtiöissä katsota hyvällä.

Mutta siis mitä sanotaan siinä tilanteessa jos auton omistaja ja vakuutuksenottaja on sama henkilö, mutta haltija eri? Onko sillä mitään väliä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta siis mitä sanotaan siinä tilanteessa jos auton omistaja ja vakuutuksenottaja on sama henkilö, mutta haltija eri? Onko sillä mitään väliä?
En osaa tuohon vastata varmuudella. Jos asuu samassa taloudessa, voi ehkä olla ok, mutta voipa olla, että ei olekaan. Kannattaa kysyä asiasta vakuutusyhtiöstä, saat varmimmin oikeaa tietoa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan hyvin voi omistaa auton ja ottaa siihen vaikka superhyper kaskon vaikka ei ajokorttia omistaisikaan. Lääkärit ottavat ajokortteja pois ihmisiltä joka päivä eikä virkavalta tule kotiin takavarikoimaan autoa tai tee sen käyttämisestä laitonta.
Juuri näin, omistaa voi ja haltija sitten kuka tahansa, ei kuulu virkavallalle. Eikä oikeastaan kenellekään. Verottaja tietty aina jotain koettaa, mutta ei perusteita.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Plugari-keskusteluun ihan hyvä pointti tuli työpaikan kahvihuoneessa kun henkilö asuu sopivasti lataushybridin sähkörangen päässä töistä, eli kotona akku täyteen, akku tyhjäksi matkalla töihin, jossa lataus ja taas kotona tyhjä akku. Samalla toki kehuen miten ei ole polttomoottoria paljoakaan tarvittu ja bensamittarillakin käyty viimeksi marraskuussa. B tokaisi vastapalloon, että miksi leikit pienitehoisella ja pienen rangen plugarilla täyssähköautoa, ja vielä kuljettelet polttomoottoria lisäpainona keulilla.
 

Tuamas

Jäsen

Selvisi tätäkin ketjua lukemalla, mutta tuonkin jutun mukaan sähköautoijat ovat ikäviä ihmisiä.

Toki.

Toki se pääsyy saattaa olla siinä, että Teslojen suorituskyvyn omaavia polttomoottoriautoja on liikenteessä verrattain vähän.

Veikkaan että samoihin lukemiin päästäisiin (tai oikeastaan veikkaan että vielä pahempiin lukemiin), jos otettaisiin vastaavan suorituskyvyn polttomoottoriautot (AMG-mersut, M-sarjan bemarit, Corvetet, Ferrarit jne.) ja verrattaisiin niiden onnettomuustilastoja Teslaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Plugari-keskusteluun ihan hyvä pointti tuli työpaikan kahvihuoneessa kun henkilö asuu sopivasti lataushybridin sähkörangen päässä töistä, eli kotona akku täyteen, akku tyhjäksi matkalla töihin, jossa lataus ja taas kotona tyhjä akku. Samalla toki kehuen miten ei ole polttomoottoria paljoakaan tarvittu ja bensamittarillakin käyty viimeksi marraskuussa. B tokaisi vastapalloon, että miksi leikit pienitehoisella ja pienen rangen plugarilla täyssähköautoa, ja vielä kuljettelet polttomoottoria lisäpainona keulilla.

Sitä autoa tarvitaan usein myös muuhun käyttöön kuin työmatkoihin ja harvalla on varaa pitää yhtä autoa työmatkoihin ja toista sitten muuhun käyttöön, vaikka siihen kuuluisaan peräkärryn vetoon 30 asteen pakkasessa Saariselälle. Jos tarvii kompromissiratkaisua niin plugari on hyvä sellainen, omine haittapuolineen jotka on tuossa yllä. Eikä vastaavaan täyssähköautoon verrattuna hinta- ja painoero ei välttämättä ole niin suuri kuin kuvittelisi, lisäakutkin sekä painavat että maksavat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Selvisi tätäkin ketjua lukemalla, mutta tuonkin jutun mukaan sähköautoijat ovat ikäviä ihmisiä.

Tuo artikkeli ei sinänsä yllättä. Helppo uskoa että tuolla on nyt liikenteessä yllättävän paljon ihmisiä joilla ei ollut ennen pienintäkään käsitystä autosta joka kiihtyy sataseen alle 5 sekunnissa. Kyllä se yllättää kokemattoman.
Näkisin että tämä on paljon suurempi ongelma nyt ja jatkossa kuin kokemattomat Ferrari, Porsche tai Lambo -kuskit. Poikkeus vahvistaa tietenkin säännön, mutta pieni kutina on siitä ettei nämä tehokkailla sähkövehkeillä ajavat ole kovin auto-orientuneita, tahi ominaisuuksista kiinnostuneita, puhumattakaan olisi jotain motorsport harrastusta /vahvaa kiinnostusta joka toisi ymmärrystä auton käyttäytymiseen. Näkyykö ratapäivillä paljon Tesloja?
Ei saisi yleistää mutta yleistin nyt kumminkin.
 

Tuamas

Jäsen
Näkisin että tämä on paljon suurempi ongelma nyt ja jatkossa kuin kokemattomat Ferrari, Porsche tai Lambo -kuskit. Poikkeus vahvistaa tietenkin säännön, mutta pieni kutina on siitä ettei nämä tehokkailla sähkövehkeillä ajavat ole kovin auto-orientuneita, tahi ominaisuuksista kiinnostuneita, puhumattakaan olisi jotain motorsport harrastusta /vahvaa kiinnostusta joka toisi ymmärrystä auton käyttäytymiseen. Näkyykö ratapäivillä paljon Tesloja?
Ei saisi yleistää mutta yleistin nyt kumminkin.

No, tähänhän toki saataisiin vastaus, kun stemmattaisiin alle 5 sekunnissa nollasta sataan kiihtyvien polttomoottoriautojen onnettomuustilastot Teslojen tilastojen kanssa.

Tai no Jenkeissä tilasto näyttää tältä:

Nämä ovat aika karuja lukuja, toki nämä autot myös maksavat pääosin merkittävästi enemmän.

Toiseen suuntaan voisi myös yleistää, nämä vähemmän auto-orientoituneet yleensä eivät aja yhtä agressiivisesti kuin motorsport-harrastajat (toki tämä perustuu ainoastaan omiin empiirisiin havaintoihin radallakävijöiden ajotyylistä arkiliikenteessä).

Väittäisin että ratapäivillä käyvän porukan onnettomuusalttius ei ole ainakaan pienempi kuin kansan keskiarvo.

Ongelmahan Tesloissa on se, että ne tarjoavat urheiluautoluokan kiihtyvyyden hintaan johon sitä ei ole aiemmin saanut ja se tulee osalle ostajista "sivutuotteena".
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    91,7 KB · kertaa luettu: 216
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Onkohan sähköautojen mahdolliseen tulipaloon varauduttu? Niitä kun ei pysty sammuttamaan, kuten normaalia autopaloa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Onkohan sähköautojen mahdolliseen tulipaloon varauduttu? Niitä kun ei pysty sammuttamaan, kuten normaalia autopaloa.
Lienee Suomessa jo huomioitu, samaan tapaan kuin aurinkopaneelien (inverttereiden) haastellisuus sammutustilanteissa.
Norjalaisilla paloviranomaisilla oli muutama vuosi sitten mielenkiintoinen harjoitus Teslan kanssa...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ongelmahan Tesloissa on se, että ne tarjoavat urheiluautoluokan kiihtyvyyden hintaan johon sitä ei ole aiemmin saanut ja se tulee osalle ostajista "sivutuotteena".

Model 3 2.6s - 3.4s ja Model S 2.6s - 3.8s 0-100 (Teslan omilta sivuilta ja joo - on toki muitakin vanhempia ja hitaampia ässiä). Tuossa saa olla superauto - eikä urheiluauto - kun näihin lukemiin mennään.

"Ongelma" näissä on se, että voima tulee aivan eri tavalla kuin polttomoottoriautoissa - 100% väännöstä kun on heti käytössä ja tämän ansiosta nämähän lähtevät kuin se kuuluisa hauki rannasta paikoiltaan. Se sitten tulee osalle yllätyksenä. Viivalta pomppaavat siis todella rajusti vs. polttomoottoriauto.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Lienee Suomessa jo huomioitu, samaan tapaan kuin aurinkopaneelien (inverttereiden) haastellisuus sammutustilanteissa.
Norjalaisilla paloviranomaisilla oli muutama vuosi sitten mielenkiintoinen harjoitus Teslan kanssa...
Tossa mitä kuulin paloviranomaiselta, niin sähköauton sammutus on lähinnä ympäristöpalon estämistä. Auto palaa hyvin, ja pitkään.
Tuli mieleen, että ei siis kannata tehdä latauspaikkaa, lähelle rakennusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viivalta pomppaavat siis todella rajusti vs. polttomoottoriauto.
Sähköautojen(akkujen) lisäpaino ei tässä yhtälössä ole mukava asia. Aikamoisia ja kovavauhtisia tankkeja.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tossa mitä kuulin paloviranomaiselta, niin sähköauton sammutus on lähinnä ympäristöpalon estämistä. Auto palaa hyvin, ja pitkään.
Tuli mieleen, että ei siis kannata tehdä latauspaikkaa, lähelle rakennusta.
Se on juuri näin. Teslan osalta sammutuskeinona on kuulemma ihan ohjeissa mainittu auton veteen upottaminen!

Latauspaikoista tuli mieleen hiljattain Pasilaan avattu Triplan viisikerroksinen parkkihalli, jossa latauspaikat sijaitsevat alimmassa kerroksessa. Sinne ei muuten sammutusautolla edes pääse. Mahtaisi aiheutua melkoinen katastrofi jos siellä sattuisi kunnon käry käymään.
 
K

Kiekkokatsoja

Se on juuri näin. Teslan osalta sammutuskeinona on kuulemma ihan ohjeissa mainittu auton veteen upottaminen!

Latauspaikoista tuli mieleen hiljattain Pasilaan avattu Triplan viisikerroksinen parkkihalli, jossa latauspaikat sijaitsevat alimmassa kerroksessa. Sinne ei muuten sammutusautolla edes pääse. Mahtaisi aiheutua melkoinen katastrofi jos siellä sattuisi kunnon käry käymään.
Okei. Jotenkin tällaista oli mielessä, kun aloin höpisemään sähköautojen mahdollisista palamisista.
Sähköautot lisääntyy, latauspaikat lisääntyy. Auto jätetään usein lataukseen vartioimatta. Jos, ja kun joskus roihahtaa, niin siitä sitten luetaan lehdessä.
Pitäisi laittaa hyvät ja tiukat määräykset ja myös valvontaa, mihin ja miten rakennetaan latauspaikkoja.

Lisäys. No heitän toisen ja tiukemman mielipiteen.
En usko, että suomalaisessa yksityisautoilussa olisi sähköauto seuraavan 20-30vuoden aikana, se kaikista käytetyin käyttövoima.
En myöskään sano että se välttämättä olisi polttomoottoriauto, vaikka tällähetkellä se tuleekin ensimmäisenä mieleen. Keksitäänkö parempi "uusi" käyttövoima? Vai olisiko se uudelleenmuokattu sähkö ja polttomoottori yhdistelmä?
Itse en usko pelkällä sähköllä toimivan auton nousevan ykköseksi.
Saa nähdä, olenko näkemässä tuota tulevaa aikaa v. 2040-2050
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Plugari-keskusteluun ihan hyvä pointti tuli työpaikan kahvihuoneessa kun henkilö asuu sopivasti lataushybridin sähkörangen päässä töistä, eli kotona akku täyteen, akku tyhjäksi matkalla töihin, jossa lataus ja taas kotona tyhjä akku. Samalla toki kehuen miten ei ole polttomoottoria paljoakaan tarvittu ja bensamittarillakin käyty viimeksi marraskuussa. B tokaisi vastapalloon, että miksi leikit pienitehoisella ja pienen rangen plugarilla täyssähköautoa, ja vielä kuljettelet polttomoottoria lisäpainona keulilla.

Relevantti kysymys, jos ei koskaan aja pidempää matkaa. Itsekään en käy kuin kerran-kaksi kuussa tankilla, mutta silloin tulee kuitenkin ajettua sen verran, että Teslan rangen se vaatisi. Toki riippuu siitäkin, mikä lataushybridi on kyseessä - toistaiseksi kun plugarina saa joitain sellaisia autotyyppejä, joita ei täyssähkönä ole ollenkaan (lue: Outlander).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tossa mitä kuulin paloviranomaiselta, niin sähköauton sammutus on lähinnä ympäristöpalon estämistä. Auto palaa hyvin, ja pitkään.
Tuli mieleen, että ei siis kannata tehdä latauspaikkaa, lähelle rakennusta.

Itsekin olen kuullut serkun kaimalta vaikka mitä. Mitä riskeihin tulee, ilmeisesti esimerkiksi Stavangerin suurpalossa yksikään, siis yksikään sähkärin akku ei palanut. Ehkä dieselautot pitää kieltää niiden palovaaran vuoksi.
 
Itsekin olen kuullut serkun kaimalta vaikka mitä. Mitä riskeihin tulee, ilmeisesti esimerkiksi Stavangerin suurpalossa yksikään, siis yksikään sähkärin akku ei palanut. Ehkä dieselautot pitää kieltää niiden palovaaran vuoksi.
Ei kaikesta kannata ottaa itseensä, kun lainaamasi teksti on täysin totta.


Etenkin sähköauton lataaminen on riskitekijä, joten latauspaikat tulee suunnitella sen mukaan,mutta ei tästä mitään lyömäasetta synny sähköautoja vastaan.
 

12961

Jäsen
Näyttäisi siltä, että nykyinen kulkine vaihtuu Fordiin. Explorer PHEViin nimittäin.

JenkkiSUVeista olen aina niitä ajaessani tykännyt. Vihdoin Euroopan markkinoille saatiin sopiva malli, vieläpä mun työmatkoille jotenkin riittävällä akkukäytöllä ja sen ansiosta kohtuullisella autoverolla.

Näillä kilsoilla tosin ihan sama miten paljon polttoainetta tuolla hybridillä säästyy kun arvonalennus on tuon hintaisessa vaunussa joka tapauksessa moninkertainen ajamisen kustannuksiin verrattuna. Eikä nuo vihreätkään arvot kiinnosta sen vertaa, että siksi olisin hybridiä ostamassa, autoverohaukkana vain.

Tuossa on siis 3-litraisen 6-mukisen tuplaturbo-Ecoboostin jatkeena 100hp sähkömoottori ja pienehkö, 13,6kwh akku. Ehkä tuo sillä 460hp yhteisteholla jotenkin liikkuu, vaikka aikamoinen järkäle onkin. Tykännee poljettaessa bensasta ihan amerikkalaiseen tyyliin, kaupungissa sähköstä on taas varmasti apua.

Varusteita jenkkityyliin ilmastoiduista ja hierovista penkeistä tietty ties mihin hilavitkuttimiin. Uuden sukupolven aktiivinen vastamelutoiminto poppikoneessa on saanut osakseen melkoisia ylistyssanoja. USAssahan näitä 2020 Explorereita on bensakoneisina jo ajossa. Jännä nähdä miten rengasmelu katoaa meikäläisellä, karkealla asfaltilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös