Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 893
  • 19 022

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun puhtaampaan ympäristöön tähtääviä päätöksiä tehdään, niissä tulisi huomioida ihmisen psykologia ja käytännön seuraukset. Piruako laatia tavoitteita, jotka käytännön seikkojen vuoksi kääntyvät itseään vastaan?
En tiedä, millä tavalla käytännön seikat kääntyvät itseään vastaan pienemmällä bensatankilla. Kun päädyin kaasuun, yksi siihen vaikuttava tekijä oli, että paikkakunnallani on kaksi kaasuasemaa, toinen niistä vieläpä työmatkani varrella. Jos Penalla Kuusamossa ei ole kaasuasemaa säällisen matkan päässä, ei hän varmaankaan kaauautoa valitsisi, vaikka bensatankki olisi tuplat suurempi. Mistä se säästö tulee rahallisesti tai päästöllisesti, jos kaasua joutuu hakemaan esim. sadan kilsan päästä? Eli liki aivan sama, miten pieni tuo bensasäiliö on, koska kaasuauton hankkivat todnäk asuu lähellä kaasuasemaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Autoa olen vaihtamassa tässä syksyllä. Vaihdossa on tuollainen -05 Corolla, 200k mittarissa. Tuommoista 3000-3500€ tuosta voisi saada, kun nettiauton vastaaviin myynnissä oleviin autoihin vertaa. Mitä kokemuksia on muilla, että onko mahdollista tämän verran vanhemmista autoista saada suoraan liikkeessä vaihdossa tuo oikea markkinahinta? Semmoista olen vähän kuullut, että eivät vaihtoautoliikkeissä oikein välttämättä huoli vanhempia autoja, tai eivät ainakaan suostu maksamaan niistä kunnolla.
Lähes poikkeuksetta on suora myynti ja osto rahallisesti parasta. Myyt itse vanhan pois sopivalla hinnalla, ja tinkaat uudemmasta hintaa alas. Käyt vielä leimaamassa vanhan, peset ja putsaat, niin kauppa käy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos ajat 100km päivässä niin sanoisin että ihminen ei lämpene ajatukselle, että joka kolmas päivä olisit tankkaamassa?
Etanolilla pääsen n 600km ja bensalla 750km ja välillä tuntuu että tuostakin on liikaa vaivaa. Ylimääräinen tankkaus ~joka toinen kuukausi. Luonnonystävänä tsemppaan kuitenkin. Mutta 400km tuntuu kyllä todella lyhyeltä rangelta, varsinkin kun tankkauspisteet on ne muutamat. Riippuu tietysti keskimääräisestä ajosuoritteesta ja asennoitumiskysymys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eka vuosi ilmaiseksi, sen jälkeen edullisempaa ajoa, vähemmän päästöjä, kaasuasema työmatkan varrella, syy vaihtaa autoa paremmin varusteltuun ja hiukan suurempaan. Siinäpä ne. Jos asemia ei olisi kahta tässä kulmilla, en olisi vaihtanut.
 
Viimeksi muokattu:

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Bensa haetaan Venäjältä, eli mitä isompi tankki, niin aina parempi. Tankki täyteen ja reilu kymppi kannuun, niin pari viikkoa pärjää.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Millaisia kokemuksia löytyy BMW X1 autosta vm 2015 >

Onko luotettavuus millä tasolla ja mitä positiivista löytyy? Dieseliä tullut kateltua, jos jossain kohtaa innostuu kaupoille.

ps. Aikaisemmin laittelin viestiä ja kysymyksiä tyttären 1-sarjalaisen ulinasta, niin vika oli perä. Meni vaihtoon ja myyjän piikkiin ilman taisteluita. Muita vikoja ei toistaiseksi tuossa autossa ole ollut.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millaisia maratonmatkoja porukka oikein ajelee?

Omalla autollani ajan noin 1k km tankillisella, jos ajan säästäväisesti ja pienellä riskillä viimeiset kilometrit. Muutaman kerran olen ajanut yli tonnin ja kerran loppui menovesi noin 960 kilometrissä. Parhaimmillaan työmatkani on ollut noin 180 km edestakaisin, eli tankilla piti käydä joka viikko, nykyään käyn normaalisti parin viikon välein. En pahemmin perusta siinä letkun varressa seisoskelusta; varsinkin kun joku älykääpiö on mennyt päättämään että pistoolien liipasinlukot on pitänyt poistaa ja että löpöä tulee pistoolista niin auttamattoman hitaasti; niin voisin maksaa hieman mikäli saisin rangea korotettua nyt vaikka muutamaan tuhanteen kilometriin ettei tarvitsisi koko aikaa tankilla olla. Mitään muutaman sadan km rangen autoa en ottaisi edes ilmaiseksi.

Kun sähköautot kehittyvät ja niistä saadaan sopivampia myös omaan käyttööni niin toivoisin autonvalmistajien kehitelleen jo silloin jonkinlaisen lataustelakan. Eli autokatokseen tai talliin pistettäisiin jonkinlainen puskuri mitä päin auto ajettaisiin josta sitten tulisi latauskontakti autoon itsestään. Ei tarvitsisi kuin hypätä autosta pois eikä pelata minkään piuhojen kanssa, lataus aina tapissa kun lähtee liikkeelle, eikä tarvitse notkua urpona huoltoasemalla letkun pitimenä.
 
Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että muutaman minuutin tankkauskertojen väheneminen/lisääntyminen on joillekin ihmisille niin iso asia, että vaikuttaa merkittävästi auton valintaan. Vaikka välillä olen töiden takia joutunut paljonkin ajamaan niin ei sillä ole kovin suurta merkitystä itselle ollut joutuuko tankkaamiseen käyttämään viikossa aikaa 5 vai 10 minuuttia. Ainakaan en valitsisi kokonaisuudessaan kalliimpaa autoa vain sen takia.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Seuraava ostos lienee melko varmasti Golf R, mutta onko hatchback vai farmari, se on vielä auki.
Viistoperä olis siinä mielessä oivallinen että en sitä tilaa tarvitse kuitenkaan, koska yksin elän ja ajan.
Farmari taas jos kuitenkin on jotain kuljetettavaa. Esim lätkäkamat tms. Toki ne kulkisi pakussakin kivasti.
Tämän hetkinen henkilöauto, Scirocco, alkaa olemaan vanha, ruma ja hidas. Tosin eipä tuolla ole paljon tullut ajeltua kun pakulla kurvailen pääasiassa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Demariketjusta eli liikenneministeri Marinin kokemaa uhkailua ymmärtämättömänä, siis typerien hätäpäiden kalinan ärsyttämänä, ajattelin sittenkin pompata tänne autoiluketjuun eli liikennevirtaan.

Minusta Suomen pitäisi EUssa saada läpi täysikokoisen nopeusrajoitetun ajoneuvon (auton) ajo-oikeus yli viisitoista vuotiaille, tutkintoa vastaan tietysti. Suomi on Ruotsin kaltainen maa, nimittäin yllätyksenä varmaan monille, täällä jossain korvessa vielä asuu nuoria koululaisia, joiden vanhemmilla on turvesoista kaivettua mutaista rahuskia.

Noiden pienempien kapitalistien kakrujen mopoautoja näkyy muutamia, toisaalta enemmän koulun parkkipaikalla näkyy isompien kapitalistien ykköstraktoreita, omakotitalon korkuisia, esim:
John Deere 6MC -sarjan traktorit | Traktorit | hankkija.fi .
Toki tällä uudella traktorilla käydään koulussa ja myös hoidetaan peltotyöt, kouluaikana arkisin isälle tai äidille riittää maatilan töihin se kakkostraktori, jakeluhommiin on pienempi muutenkn kätevämpi.

Mutta mitä olin sanomassa: kyllä nuo isot traktorit kulkevat aikas lujaa, ja painavat perkeleesti enemmän kuin henkilöauto.
Minä tuntisin oloni kylällä turvallisemmaksi mikäli nuorilla olisi näitä ruotsalaisia epa- tai A-traktoreita.
linkki toivottavasti toimii Tekniikan Maailmaan , Tekniikan Maailma

45 km/h nopeusrajoitettu ja ehkä kaksipaikkaiseksi modattu henkilöauto olisi järkevä ja turvallisempi liikenneväline Suomeen kuin hentoinen mopoauto tai iso traktori: Ylen radioon

Kuuntele Kevytautoille aikalisä, turvallisuus keskiöön Yle Areenassa:
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisiko taas kerran niin, että huolellisella valmistelulla kevytautoilu voisi Suomessa toimia?

1. Traficom sai komissiolta huomautuksen nopeudenrajoittimen teknisestä määräyksestä. Komission mukaan rajoittimen pitäisi olla tarkemmin määritelty, jotta sitä olisi vaikeampi kiertää.

2. Komission mukaan mopoauton ajokortilla ei voi ajaa kevytautoksi sanottua ajoneuvoa eikä tällaista pelkästään henkilökuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa voi ylipäätään nimetä traktoriksi.

3. Komission mukaan henkilöauto ei muutu traktoriksi sillä, että sen nopeus rajoitetaan 60 km/h.

4. Komission mukaan koska kyseessä ei ole maa- ja metsätalouden käyttöön tarkoitettu traktori, niin sitä ei voi ajaa sen kummemmin traktori- kuin mopokortillakaan, jolla voi ajaa perinteistä mopoautoa eli kevytnelipyörää.

Ei nuo ihan ylivoimaisen yllättäviltä ongelmilta etukäteen ole voineet vaikuttaa, mutta eteenpäin on menty ilman ratkaisuja. Yllä @arvee teki esityksen koko EU:n alueella täysikokoisen nopeusrajoitetun ajoneuvon (auton) ajo-oikeudesta yli viisitoista vuotiaille, tutkintoa vastaan tietysti. Siinäkin on ongelmansa mm. rajoittimen osalta, mutta ehkä jotain tuollaista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuossa Ylen jutussa muistaakseni nostettiin esiin myös mönkijät, tai mönkkärit, minä taidan olla liian vanhojen termien varassa elävä.
No mutta perskules, ajettiin siskoonpoijan polttareissa näillä vehkeillä, paljon möngittiinkin, mutta kun arvee harhautui siirtymätaipaleella, niin tuli ajettua kaheksaa kymppiä kantatiellä... Kyllä vehkeestä lähti vauhtia, mielestäni mönkijä on väärä nimitys laitteelle, toki minulla on AB-ajokortti vieläkin.
En jaksanut Lex-kokoelmasta hakea: onko mönkijä tuollaisen moottoriajoneuvon laillinen nimitys?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Linkistä löytyy kuvia autoista, joiden ruostesuojauksessa on parantamisen varaa. Aikaisemmin taisi olla puhetta, että uudemmat Mazdat olisivat vanhoja parempia ruostesuojaukseltaan. Muutama matukka päässyt kuviin, eikä hirveän hyvin ole suojattu 15-16-mallisia.

 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täällä varmaan jollain kokemusta E60 530d bemarista (LCI versio). Olisi sellainen tässä vähän hakusessa. Sedanina tai farkkuna mieluiten nelikko. Tällä hetkellä E90 325xi, mutta mieli halajaisi isompaa. Ainoa mikä mietityttää on tuo jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa tuossa 530d. Itse vähän ristiriitaisin mielin kun kuitenkin hyvä auto alla tälläkin hetkellä, mutta hirveä autokuume päällä ja vähän tehoa lisää myös mieli haluaisi. Mielellään kuulisin kokemuksia autosta ja onko mitään erityista huomioitavaa. Vai kenties onko aivan älyvapaata hankkia tuollainen vanhahko diesel.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Täällä varmaan jollain kokemusta E60 530d bemarista (LCI versio). Olisi sellainen tässä vähän hakusessa. Sedanina tai farkkuna mieluiten nelikko. Tällä hetkellä E90 325xi, mutta mieli halajaisi isompaa. Ainoa mikä mietityttää on tuo jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa tuossa 530d. Itse vähän ristiriitaisin mielin kun kuitenkin hyvä auto alla tälläkin hetkellä, mutta hirveä autokuume päällä ja vähän tehoa lisää myös mieli haluaisi. Mielellään kuulisin kokemuksia autosta ja onko mitään erityista huomioitavaa. Vai kenties onko aivan älyvapaata hankkia tuollainen vanhahko diesel.
Kokemusta on juu ja en kauheasti enää lähtisi jälleenmyyntiarvoja noissa peleissä funtsimaan. Osta tuontiauto niin saat hiukan varusteitakin ja m:n korisarja tekee yllättävän paljon ulkonäköön. Nämä siis jos et aitoa M-sporttia raaski laittaa. Sopivia optimointejakin löytyy suh't halvalla, mikäli ei ole jo valmiina. Mulla oli seinäjokelaisen pajan ohjelmointi: 310hv ja 720Nm, mutta pelkkänä takavetona, mikä oli suurin miinus muuten hauskassa autossa. Eli suosittelen nelikkoa tai vähintään lukkoperällistä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi Trumpin osoittamista Suomen sosialistisen järjestelmän kalleutta korostavista epäkohdista oli jonkin Jenkeissä suositun avolavarekan hinta täkäläisillä markkinoilla (sairaan kallis verrattuna good ole american prices). En silloin pysähtynyt asian äärelle. Sittemmin on tullut ihmeteltyä koko tuotekategoriaa; että mitä vittua nuo jenkit oikein ajattelevat? Mitä järkeä on jossain kolmen tonnin painoisessa avolavakolossissa? Kuvitteleeko pickup-kuski olevansa joku rancheri joka kätevästi kuskaa lavalla tonnin hiekkaa, sorkistaan sidotun vastasyntyneen vasikan ja 20 jalkaa viemäriputkea? Kehtaako täällä joku tunnustaa kulkevansa tuollaisella epäkäytännöllisellä (yli 90% ajasta vääränmallinen) slerbanjatkeella? Kuka näitä oikeasti tarvitsee? Farmari tai pakettiautohan on paljon tarkoituksenmukaisempi lelu.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Mitä järkeä on jossain kolmen tonnin painoisessa avolavakolossissa?

Tätä olen olen myös monasti miettinyt, kun silloin tällöin näkee noita jenkki- kolosseja. Hauskintahan tässä on vielä se pointti, että nuo jäävät miltei heti jumiin, jos yrität ajaa jossain pahemmissa paikoissa. Olen kuullut tapauksesta, kun farmari- auton on pitänyt hinata tuollaisen jenkkilaivan pois pellolta, kun on jäänyt jumiin sinne. Kyllä jos oikeasti tarvitsee vaikka työssään lava-auton, niin valinta on silloin Mitsun L200, tai Toyota Hilux. Pääsee pahemmissa paikoissa ja kyllä kestää.

New Yorkissa tulikin nähtyä varmaan koko jenkkiautojen kirjo, ja mietin että juuri mitään näistä ei näe Suomessa. Miksi? Pitääkö puheet vain kauniista ulkonäöstä paikkansa, ja muuten ihan susia?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tätä olen olen myös monasti miettinyt, kun silloin tällöin näkee noita jenkki- kolosseja. Hauskintahan tässä on vielä se pointti, että nuo jäävät miltei heti jumiin, jos yrität ajaa jossain pahemmissa paikoissa. Olen kuullut tapauksesta, kun farmari- auton on pitänyt hinata tuollaisen jenkkilaivan pois pellolta, kun on jäänyt jumiin sinne. Kyllä jos oikeasti tarvitsee vaikka työssään lava-auton, niin valinta on silloin Mitsun L200, tai Toyota Hilux. Pääsee pahemmissa paikoissa ja kyllä kestää.

New Yorkissa tulikin nähtyä varmaan koko jenkkiautojen kirjo, ja mietin että juuri mitään näistä ei näe Suomessa. Miksi? Pitääkö puheet vain kauniista ulkonäöstä paikkansa, ja muuten ihan susia?

Mauri hei, nyt jotain rajaa näihin juttuihin, jookosta joo. Sieluni silmin jo voin nähdä, kuinka joku kuppainen farmari- volvo menee saviselle ja upottavalle pellolle jeesaamaan nelivetoista V-10 Dodgea:) Ja juuri jotkut Mitsut ja Hiluxit voi ajaa suoraan paaliin. Makuasioitahan nämä.
 

D.A.D

Jäsen
Mauri hei, nyt jotain rajaa näihin juttuihin, jookosta joo. Sieluni silmin jo voin nähdä, kuinka joku kuppainen farmari- volvo menee saviselle ja upottavalle pellolle jeesaamaan nelivetoista V-10 Dodgea:) Ja juuri jotkut Mitsut ja Hiluxit voi ajaa suoraan paaliin. Makuasioitahan nämä.
En ole Mauri mutta olen omin silmin ollut todistamassa kun Volvo XC70 hinaa jumiin jäänyttä Dodge RAM 1500 srt10 kun ei pelkkä takaveto riittänyt.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@D.A.D Jep, takavedot osaa olla vittumoisia vehkeitä toisinaan. 80-luvulla Taunus jäi tasaisellakin jumiin liikennevaloissa ja vittu kuinka hävetti työntää siinä sohjossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rupesinpa sitten hieromaan autokauppoja. Helsingistä sain tänään Mazdasta sellaisen tarjouksen, että tonnin kun olisivat enemmän tarjonneet, niin olisin vaikka heti tänään voinut lähteä kaupoille. Lempäälästä tuli toinen. Siinä oli tarjous kohdallaan, mutta Hyundai on korkeintaan 2. vaihtoehto ja tuonne on täältä, niin pitkä matka, että ei mitään järkeä lähteä ajamaan. Heille vastasin, että saatan ensi viikolla palata asiaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Volvo V60 D3 löysi tiensä meille. 2016 mallinen, mutta kuntonsa puolesta lähes uudenveroinen. Siinä on tuo Volvo On Call, joka on ihan sairaan hieno. Webaston voi kytkeä omasta puhelimesta ja varmistaa myös, että ovet ovat lukossa. Jos eivät ole, niin saa laitettua. Ruotsista löytyi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tätä joskus miettinytkin ja nyt asiasta on tehty tutkimus (joskin aika raflaavan tuntuisilla väitteillä):
Monella valmistajalla ei enää edes ole normaaleja autoja mallistossaan, vaan ne on korvattu isommilla pyöränkoteloilla (ja ahtaamilla sisätiloilla), kalliimmilla renkailla, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, jne. Ja tietysti isommalla kulutuksella, mutta hei laitetaan saatana siihen sähkömoottori lisäksi niin XC60:stä saadaan ehkä yhtä taloudellinen kuin V40 olisi ja tätä veivausta voidaan kutsua ympäristöteoksi.
Ilmeisesti joku on tehnyt tällaisesta kehityssuunnasta tilauksen. Suomessa on muutenkin käytössä ehkä kolme autoa joiden täyttöaste on yli 3 henkilöä ja näistä yksikään ei koskaan edes poistu asfaltilta niin miten voi olla myyntitilaston TOP20 kärjessä olla saatana puolet maastoautoja.

Qashqai ja X5 -nynnyt, sanokaa ny jotain.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Qashqai ja X5 -nynnyt, sanokaa ny jotain.
Ei ole kumpaakaan mutta...

Joku vuosi sitten tsekkasin ja hogasin ettei Nissanilla ollut Suomessa myynnissä perinteistä henkilöautoa (sedan/farmari) ollenkaan. Olin aika äimänä että olivat tuon perinteisen segmentin kokonaan lakkauttaneet ohjelmasta. Tämä vain tällaisena sivuhuomiona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös