Autoiluketju

  • 3 281 371
  • 18 827
Suosikkijoukkue
Ilves
Toissa viikolla pääsin Puolassa palauttamaan nuoruutta mieleen. Kollega oli ostanut pari vuotta vanhan Mustang 5.0 GT:n, tietysti manuaalina ja V8 moottorilla. On se hieno tunne kun ajat moottoritiellä, joilla on Puolassa ympäri vuoden 140 km / h rajoitus, mittarissa noin 150 km / h ja lähdet ohitukseen. Kuutoselta viitoselle ja sitten mentiin.

Kuten kollegalle kerroin kun näin auton hotellin edessä " Oletko tullut hulluksi?". Puolan teille kyseinen auto... No hän potee reilun viisikymppisen kriisiä, joten annetaan anteeksi.

Mutta samalla pakko sanoa, että kun sain kroppani mahtumaan ratin taakse, niin onhan ne ajo-ominaisuudet hyvällä tiellä mahtavat. Mutta niillä normiteillä aika hirveää pompotusta.

No kotona odotti oma Mondeo, joka hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta tuntui-noh tylsältä autolta....
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Täällä vuoden - 99 Lagunan kokenut ja siinäpä kokemus. Mieleenpainuvinta autossa oli se, että sadevesi meni autoon sisään takaoven tiivistyksen vuoksi. Pitkään ihmettelin veden tuloa autoon ja syyllinen lopulta löytyi, eli vesi meni oven ja tiivisteen väliin ja sitä kautta autoon sisällä, ja sitä oli sopivan kuuron sattuessa meinaan autossa paljon. Ongelma ratkesi sillä, että otin mattopuukolla palan tiivistettä pois takaoven alakynnyksestä, jolloin vesi valui ulos eikä sisälle. Eli korjasin asian rikkomalla ranskalaisen tuotoksen.

Hienointa tuossa oli se, että vesi päätyi aina jonnekin rungon sisälle. Sopivasti kun sattui tulemaan vesisateen jälkeen pakkasta, niin jarrutuksissa ja kiihdytyksissä kuuli miten jääpalat koliset rungon sisällä. Vähän pelottaa ajatella, että tuollakin varmaan joku vielä ajelee. Eli jos omistat - 99 vuoden Lagunan, niin käy katsomassa puuttuuko kuskin puolen takaovesta pala tiivistettä. Jos puuttuu, niin älä ainakaan lapsia kuljeta.

Meikäläisellä -97 Laguna. Toistaiseksi toiminut kyllä moitteita, veden kanssa huomannut saman, että sisään tulee, mutta ei paljoa, enemmänkin siten kuten hana vuotaa, kun sen jättää vähän auki. Tippoja siellä täällä, niihin ei kuole. Haluaisin vielä vuoden sillä ajella, kun tosiaan käynnistyy pakkasella eikä ole tosiaan ollut vielä mitään huolta auton kanssa. Mutta leima päättyy vuoden loppuun ja olen varautunut siihen, että uuden auton hankinta on todennäköinen.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?

Vastaava löytyy täältä. 2001 2.4t automaatti. Ei ruostetta tälläkään. Kuluvat osat alkaa olla vaihdettu iskareita lukuunottamatta. Laatikon öljyt olen vaihtanut useammin kuin ”kuuluisi”, samoin moottoriöljyt. Bensaahan se vie ja automaatti ei ihan se nykyaikaisin enää ole mutta kaikki toimii.
Itse pidän tuon penkeistä kovin paljon, mukavaa ajelua jos rengaskoko on maltillinen = 17” tai alle.

Edit: enemmän aikaa vievät rempat olen teettänyt Tallinnan reissuilla jo muutaman vuoden. Luottokorjaajasta kannattaa pitää kiinni vaikka olisi vähän kauempanakin. Hinnat kohdillaan, samoin osaaminen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Perjantaina saamme talouden käyttöön uuden Volkswagen Golf Variantin ja hyvin palvellut Insignia lähtee vaihtoon. Volkkarilla on perinteisesti se 2 vuoden takuu. Meille on tarjottu huolenpitosopimusta hintaan 50 e/kk. Kertokaapa kommentteja. Rahastusta vai järkevää?

Tästä tuli mieleeni. Eräs suomalaisen yliopiston sopimusoukeuden professori, maan parhaita asiantuntijoita alallaan, vaati saada ostaa uuden Mersunsa ilman takuuta. Näin siksi, että katsoi takuun olevan virhevastuulain huononnus. Näillä siis de facto kusetetaan kuluttajaa ja viedään oikeuskäytäntöä "vahvemman edun" suuntaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja auto pitäis saada. Budjetti max 2000 egeä. Oon nyt muutaman päivän tutustunut tarjontaan netissä ja oiskin eräs kysymys. Nimittäin, miksi ranskalaiset vaihtoautot ovat selvästi edullisempia kuin muut merkit? Ja jos ranskalainen pirssi niin mikä? Auttakaa tässä asiassa niin ilostun.

Kyllähän siihen syynsä on... Tuossa hintaluokassa hakisin mahdollisimman vähän ajettua vanhempaa autoa. Tällä kombolla olen itse menestynyt aika pienin kustannuksin. Juuri nyt alla 2000 vuoden Vectra, jonka ostimme 125tkm ajettuna. Nyt mittariin on tullut neljäkymppiä lisää ilman ainoatakaan ennakoimatonta kulua.

Focusta katselet. 1,4 ja 1,6 ainakin ovat moottoriltaan vertailuryhmän parhaimmistoa. Yamahan valmistamia. Focuksen ongelmia ovat kiihdyttäessä ravistavat vetoakselit (joskus korjattu takuuseen) ja ruostuminen erityisesti ovet. Hyviä autoja ne kuitenkin ovat.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Torstaina haen sitten kuljettimen. Volvo s60 A vm2002 tulee nyt käyttöön. Juuri leimattu ilman huomautuksia ja kahdet uutta vastaavat renkaat aluilla. Ei ruostetta, automaatti ja 200 kaakkia. Alle parin tonnin autoksi ihan ok. Kilsoja 350k. Onkos täällä Volvo miehiä?
Kamala virhe. Samalla rahalla olisit saanut Saabin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sen verran fransmanneista vielä, että meidän taloudessa on ollut kolme vuotta Peugeot 607. Eipä siinä juuri vikoja ole ollut, ja ulkomuodoltaan Pösö on malliesimerkki ranskalaisesta sulavalinjaisesta muotoilusta ts. on kestänyt hyvin aikaa. Yleensä ranskalaisia suorastaan vihaava isänikin jaksaa todeta, että tulipa tehtyä hyvät kaupat.

Volvo lienee ihan hyvä valinta @Vanha Len :iltä. Volvoja tuli itsekin katseltua samassa hintaluokassa kuin mitä turkulainen palstalegenda, mutta lopulta päädyttiin perusharmaaseen Avensikseen.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Onkos täällä Volvo miehiä?

Hep! o/

Meinattiin sortua saksalaisiin mutta tänään suoritettiin kauppa vm 2015 s60 automaatista bensakoneella, joten yli 10-vuoden Volvoilu ei päättynyt kun lopulta asiaa pohdittua ei löytynyt mitään syytä vaihtaa merkkiä. Volvon kanssa jatkamista puolsivat varustetaso hintaan nähden vrt. premium sakemannit (webasto, Volvo on Call, navi yms..), sekä kokemus aikaisemmista että pajalla ei ole tarvinnut viettää aikaa. Auto on tyylikäs sisältä ja ulkoa, eikä ajettavuudessa ole juuri moitittavaa. Isotuumaiset renkaat hiukan vaikuttaa ajettavuuteen negatiivisesti. 16 tuuman olisi parhaat, mutta näyttää hölmölle. Turvallisuushan on tuttu juttu näiden kiinalaisruotsalaisten kanssa.

Volvon miinus voisi olla bensakoneella, että soppa maistuu "kivasti".
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Megane ja varsinkin Clio olivat tietääkseni hyviä silloin, kun Laguna oli huonoimmillaan. Lagunan versioista en uskalla mennä arvailemaan, mikä niistä oli pahin. Mutta joku niistä oli oikea murheenkryyni aikanaan. Ite en ole koskaan Rellua omistanut. Jotain rotia sentään.
Tässä taloudessa Laguna I palveli kymmenisen vuotta moitteettomasti, pelkkää kulutustavaraa joutui vaihtamaan (hihnat, jarrupalat yms.). Ei mitään valittamista, mutta yksilöitähän nuo ovat ja nyt myöhemmin on tietysti aika homma löytää hyvässä kunnossa oleva auto tuosta hintaluokasta.
 

Tuamas

Jäsen
Tässä taloudessa Laguna I palveli kymmenisen vuotta moitteettomasti, pelkkää kulutustavaraa joutui vaihtamaan (hihnat, jarrupalat yms.). Ei mitään valittamista, mutta yksilöitähän nuo ovat ja nyt myöhemmin on tietysti aika homma löytää hyvässä kunnossa oleva auto tuosta hintaluokasta.

Taannoin entisellä tyttöystävällä oli tuollainen ja monta vuotta Lagunan kanssa tuli toimittua, kakkoskilpinen vanha autokouluauto ja silti en muista että siinä olisi ollut koskaan mitään ihmeellisempää vikaa kuluvien osien lisäksi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Volvon miinus voisi olla bensakoneella, että soppa maistuu "kivasti".

Milläs koneella se sitten on? Isommat vie kyllä ainetta ihan reilusti. Parilitrainen lohko nauttii kympin sadalla helpostikin sekalaisessa ajossa. Pikkukoneet 1.5 ja vanhempi 1.6 taitavat päästä vajaa pari litraa vähemmällä. Ja Fordejahan nää on peltien alta. Volvoa vaan käytännössä kabiini.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
KAASUAUTO

Onko täällä kaasuautojen omistajia? Kiinnostaisi hankkia sellainen lähinnä Gasumin polttoainetarjouksen vuoksi.

Kuka näitä myy? Netistä toki löytyy, mutta kun en ole mikään "automies", niin esim. joku oma tuonti Ruotsista on pois laskuista.
Onko käytössä jotain "erityistä"?
Voiko näitä huoltaa kuka tahansa, vai tarvitaanko erityisosaamista?
Oletteko tyytyväisiä käyttäjiä? Onko joku merkki ylitse muiden?
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Auto vaihtui S204 meseen tehokkaalla 200cdi koneella, mittarissa 225tkm. Auto ei onneksi ole vielä om651 joissa ollut jakopää ja suutin murheita. Onkos porukalla heittää vinkkejä mitä noissa voi tulla vastaan ja kokemuksia yleensäkin? On kyllä mahtava auto kun on vielä Amg-paketilla. Automaatti oli haaveissa mutta menee kai se manuaalikin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Auto vaihtui S204 meseen tehokkaalla 200cdi koneella, mittarissa 225tkm. Auto ei onneksi ole vielä om651 joissa ollut jakopää ja suutin murheita. Onkos porukalla heittää vinkkejä mitä noissa voi tulla vastaan ja kokemuksia yleensäkin? On kyllä mahtava auto kun on vielä Amg-paketilla. Automaatti oli haaveissa mutta menee kai se manuaalikin.

Helvetin hyviä autoja, yksi parhaita mersuja tällä vuosituhannella. Onkos muita lisvarusteita kun AMG-paketti? Ja onko sekä sisä- että ulkopaketti?
Takajarruputket puhkeaa jossakin vaiheessa, tyyppivika. Myös ohjaustehostimen pumppu on normaalia vikaisempi näissä malleissa. Ei kuitenkaan kauhean yleiseksi vaivaksi voi sanoa. Eikä ole kovin kallis eBaystä/Saksasta, mutta vittumaisessa paikassa vaihtaa. Mitään muuta "varmaa" vikapaikkaa ei näin äkkiseltään muistu mieleen.
Ohjelmoitavaksi kannattaa viedä, melko nuhainen tuo 200cdi. Aivan samoja lukemia ei manuaalista voi ottaa kuin automaatista, kytkimen kestämättömyyden takia, mutta varmasti aivan huomattavan paljon voimaa sinnekin saa laitettua.
Niin ja jatkossa sitten automaattina, muunlaisia mersuja ei saisi edes valmistaa saatika ostaa.
 
Täällä yksi autoista tietämätön kääntyy myös viisaampien puoleen! Pitäisi nimittäin vaihtaa auto. Vaihdon taustalla järkisyyt, sillä kilometrit tulevat tulevien vuosien aikana kasvamaan ja siksi etsinnässä on diesel. Nykyinen auto on myös siinä iässä että auton hinta pudonnee samaa tahtia vrt vähän kalliimpi diesel minkä lisäksi nykyinen bensa kuluttaa yli 8 litraa seka-ajossa, joten miksipäs ei.

Etsinnässä siis diesel auto, mielellään farkku tai porrasperä ja hinta alle 7k€ (aina vähän voi hinnasta tinkiä jos helmi sattuu vastaan). Ainut pakollinen varuste on vakkari. Laatikolla ei merkitystä. Ajo kaupunkirälläystä ja maantietä 50/60. Kannattaako katsoa tuollaista 10v vanhaa 100-150tkm ajettua "V50 / Golf" akselia vaiko kenties vanhempaa? Vai tekeekö enemmän ajetuista hyviä diilejä? Aikoinaan ajoin 2.0 diesel Astran yli 400k lukemiin ja luja auto oli, mutta sen jälkeen ei dieseliä ole ollut.

Hjelp.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Helvetin hyviä autoja, yksi parhaita mersuja tällä vuosituhannella. Onkos muita lisvarusteita kun AMG-paketti? Ja onko sekä sisä- että ulkopaketti?
Takajarruputket puhkeaa jossakin vaiheessa, tyyppivika. Myös ohjaustehostimen pumppu on normaalia vikaisempi näissä malleissa. Ei kuitenkaan kauhean yleiseksi vaivaksi voi sanoa. Eikä ole kovin kallis eBaystä/Saksasta, mutta vittumaisessa paikassa vaihtaa. Mitään muuta "varmaa" vikapaikkaa ei näin äkkiseltään muistu mieleen.
Ohjelmoitavaksi kannattaa viedä, melko nuhainen tuo 200cdi. Aivan samoja lukemia ei manuaalista voi ottaa kuin automaatista, kytkimen kestämättömyyden takia, mutta varmasti aivan huomattavan paljon voimaa sinnekin saa laitettua.
Niin ja jatkossa sitten automaattina, muunlaisia mersuja ei saisi edes valmistaa saatika ostaa.
Ulkopaketti ja sisäpaketti. Silti mallia karvalakki eli xenonit, tutkat, navi yms puuttuu. Perinteinen suomiauto siis :D no ulkonäkö on siisti ja nuo penkit hipoo täydellistä niin eiköhän tuolla pärjää. Ja seuraava on todellakin automaatti! Kiitos vinkeistä
 

12961

Jäsen
Minkälaisia kokemuksia 6 ja 8 automaattivaihteisista bemareista ja volvoista? Kumpi parempi?

Kummatkin vaihteistot ovat laatutuotteita ilman suurempia ongelmia. BMW:sta löytyy saksalainen ZF ja Volvosta japanilainen Aisin.

Ajossa nuo ZF:t ovat ehkä aavistuksen siistimpiä, mutta eivät nuo Aisinitkaan huonoja ole.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Minkälaisia kokemuksia 6 ja 8 automaattivaihteisista bemareista ja volvoista? Kumpi parempi?
Volvo ehdottomasti. Broidi on duunissa BMW -huollossa ja heillä on käsissään 8 kpl, joissa on jakoketjut sanoneet poks. Olin itse jopa hankkimassa BMW:tä mutta ei kuulemma kannata. Koski kaikkia E47 moottorisia, joissa maahantuoja on tehnyt vaihtokampanjan. Mutta vaihtamalla paranee ei poistanut vikaa. Myös tuoreempaa mallia löytyy moottorivaihtojonosta. On kuulemma kohtuu arvokas keissi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nissan Juke. Hot or Not?

Lähinnä tuollaisessa kakkos-autotyylisessä kauppakassi/työmatkakäytössä siis. Onhan se oikeastaan helvetin ruma, mutta toisaalta..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juke on ihan räyhäkkään näköinen, mä tykkään edelleen sen muotoilusta. Ainoa mun autoistani, joka on liikenteessä kääntänyt päitä, kun aikanaan sellaisen hommasin sen juuri tultua markkinoille. Peruskoneella kyllä sellainen luumu, että moro vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös