Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Saksan lento tuli taas varattua. Lähtö 21.8. ja kiikarissa tällä kertaa 212-korinen mersu. Olen jo alkanut katselemaan Mobile.de:stä vaihtoehtoja, vaikka suurella todennäköisyydellä harva tämän hetkisistä on enää myynnissä tuolloin. Helppo pitää kirjaa vaihtoehdoista, kun laittaa suosikkilistalle. Näkee heti onko mennyt. Edellisellä ajelin puolisen vuotta, ja meni kaupaksikin yllättävän nopeaa. Nyt on kuudensadan vanha romu väliaikaisautona.
 

12961

Jäsen
Uusi superb on yllättävän hyvä matkavaunu, oikeasti vertailukelpoinen luokkaa isompiin saksalaisiin. Design ei ole uusien saksalaisten veroinen, vaan ennemmin arkinen, mutta low statementissa on puolensa.

Meikäläinen saa torstaina odotetun 280-heppaisen nelivetoisen version farkkuna ja sportline-paketilla. Panoraamakatto ja jotain muutakin tuli rastittua. Minulla skoda oli suorana vaihtoehtona 5-sarjan uudelle G30-baijerilaiselle.

Tässä valinnassa oli vähän samaa henkeä kuin saab-hankinnoissa aikanaan. Matalan showoff-arvon laitteita molemmat, tehokkailla moottoreilla ja hyvin varusteltuina.

Itse itseäni lainaten, vielä 4500km jälkeen todella tyytyväinen tsekkivaunuun.

Muutamia koriste/peitelistoja ym sai painella käsipelillä kunnolla kiinni kun rämisivät, viimeistelyssä se hintaero saksalaisiin premiumlaitteisiin ja ehkä volkkariinkin näkyy.

Säädettävä iskunvaimennus on hieno. Comfort-asetuksella keinutaan melkein kuin vanhassa jenkkiautossa, sport on merkittävästi jäykempi muttei kova. Kallistuksenvakaajat saisivat olla jämäkämmät.

Softa laitettiin tänään ja kulkupuoli muuttui sopivasti kiivaammaksi. Ei tunnu enää laiskalta kakkosautona toimivan 335d:n verrattuna. 350hp ja 420nm lupaavat MTM:lla, eivätkä laadukkaalla 10hz gps-palikalla mitatut 5,3s 0-100 ja 3,4s 80-120 jätä (kuin vähän) toivomisen varaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tulipa käytyä autolla (omalla) ruottissa ja takaisin Tukholmaan mentäessä tuli poikettua pikaruokalassa, joka sijaitsi sellaisessa paikassa, missä oli kaksi muutakin yritystä. En sitten laittanut autoa parkkiin tämän pikaruokalan parkkipaikalle, kun oli aivan täynnä vaan naapuriyrityksen. Sieltä napsahti sitten pysäköintivirhemaksu, koska en ollut niiden asiakas. Aikamoista. Mutta kysymys kuuluu, kannattaako tuo maksaa, kun kyseessä yksityinen parkkifirma? Tuleeko seuraamuksia jos jättää maksamatta? Maksulapussa komeilee auton rekkari, mistä maasta ja vielä ovat ottaneet valokuvankin...
 

ace

Jäsen
@Axbor Nocturne

Kerran sain tukholmalaisen hotellin parkkipaikalla sakkolapun. Jätin maksamatta eikä kukaan koskaan kysellyt perään. Sitä en muista oliko yksityinen vai kunnallinen laputtaja.

Tämän kokemuksen perusteella jättäisin maksamatta.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Itsellä olisi auton hankinta edessä. Hintaa saisi olla maksimissaan noin 10k€. Ajoa tulee noin 15-20k kilometriä. Ei mielellään mikään pieni kippura, mutta ei tarvitse olla mikään jättifarmari. Itse olen miettinyt 2010+ vuosimallin Octaviaa, sillä tykkään kyseisen mallin ajettavuudesta, mutta koska itse en juurikaan autoista tiedä ajattelin kysyä täältä löytyviltä paremmin tietäviltä hieman vinkkejä.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohon parkkisakko asiaan, Odota ainakin sen verran että tuleeko kotiin ensimmäinen maksuhuomautus. Tuollaiset firmat ovat tosin varmasti ulkoistaneet laskujen perinnän noin saattaa olla että karhuavat niitä jopa ulkomaalaisilta. Mutta jos ei kysellä mitään perään niin voit unohtaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Onko palstalaisilla kokemuksia Volkkarin Amarok-mallista? Jota kuinkin tällaista yksilöä etsiskelen eli muutaman vuoden vanha, alle 100 000 ajettu, kokokatteella ja hinta maksimissaan se ~30k€.

Lähinnä kaksistaan vaimon kanssa ajetaan ja takapenkille pitäisi mahtua kaksi keskikokoista koiraa sekä perälle runsaasti kaikkea koirahärpäkettä jatkuvaan kuljetukseen sekä omat kamat esim. mökkireissuja varten. Koiraharrastuspaikat ovat, varsinkin talvella, usein hieman haastavissa olosuhteissa eli silloin isommasta autosta ja nelivedosta ei olisi haittaa. Toisaalta itse ajan lähinnä työmatka-ajoa Kehä I:stä pitkin eli onko tuollainen mörkö ihan kotonaan siellä? Vastaavankaltaisia vaihtoehtoja saa esittää.

Kiitos.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulle on tullut kerran pysäköintivirhemaksu Ruotsista. Aikaa tähän meni noin 7 kuukautta, mutta perille löysi. Kyseessä oli kaverin ottama sakko, kun hän oli lainannut mun pyörää Ruotsin reissulle. Sanoi kyllä, että saattaa jossain kohtaa lappu tulla, et ilmoittele sitten, jos tarvii maksaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulle on tullut kerran pysäköintivirhemaksu Ruotsista. Aikaa tähän meni noin 7 kuukautta, mutta perille löysi. Kyseessä oli kaverin ottama sakko, kun hän oli lainannut mun pyörää Ruotsin reissulle. Sanoi kyllä, että saattaa jossain kohtaa lappu tulla, et ilmoittele sitten, jos tarvii maksaa.
No maksoitko? Vai ilmoititko vaan että joku toinen ajoi, kuten Suomessa on tapana?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itsellä olisi auton hankinta edessä. Hintaa saisi olla maksimissaan noin 10k€. Ajoa tulee noin 15-20k kilometriä. Ei mielellään mikään pieni kippura, mutta ei tarvitse olla mikään jättifarmari. Itse olen miettinyt 2010+ vuosimallin Octaviaa, sillä tykkään kyseisen mallin ajettavuudesta, mutta koska itse en juurikaan autoista tiedä ajattelin kysyä täältä löytyviltä paremmin tietäviltä hieman vinkkejä.
Unohda DSG-vaihteet ja kysy onko moottorin öljynkulutus kohdillaan tai onko korjattu. Noissa on ollut vikaa sen kanssa, eli noin 1L/1000km ja osa on korjattu maahantuojan piikkiin. Saattaa saada jälkikäteenkin mutta voi olla melkoinen vääntö ja vaaditaan aukoton merkkiliikkeen hultokirja. Remontin hinta liikkuu 4000-6000€ välillä.
Ykistyiseltä en ostaisi vaan liikkeestä eli takuu autolle ja 6kk virhevastuu.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Unohda DSG-vaihteet ja kysy onko moottorin öljynkulutus kohdillaan tai onko korjattu. Noissa on ollut vikaa sen kanssa, eli noin 1L/1000km ja osa on korjattu maahantuojan piikkiin. Saattaa saada jälkikäteenkin mutta voi olla melkoinen vääntö ja vaaditaan aukoton merkkiliikkeen hultokirja. Remontin hinta liikkuu 4000-6000€ välillä.
Ykistyiseltä en ostaisi vaan liikkeestä eli takuu autolle ja 6kk virhevastuu.

Miksi DSG-vaihteisto pitää unohtaa? Itse kun olen moista ajanut, on se vaikuttanut erittäin hyvältä vaihteistolta. Siis 1L/1000km on paljon öljyn kulutukselle? Kuinka tuon öljynkulutuksen voi tarkistaa ennen kuin auton ostaa ja miten sen huomaa ellei ole huoltokirjaan merkitty? Kaikki edellä mainittu oli ilmeisesti Octavian kohdalla mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Onko jotain muuta automerkkiä ja mallia mitä suosittelisit samaan hintaan? Toiveissa olisi maksimissaan 150000km ajettu auto.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eihän kaikki tuon ikäiset kuluta öljyä ja eivät kaikki DSG vaihteistot ole susia. DSG:n 7-vaihteista versiota en ottaisi, koska niissä on ollut aika paljon ongelmia -> mm. kytkinlevyt. Millä moottorilla olit ajatellut autoa? Meinaan 1.2 ja 1.4 TSI koneisiin ei myöskään kannata kajota, koska jakopään ketjun kanssa saattaa ilmetä ongelmia. 2.0 diesel on todennäköisesti varmatoimisin ja niissä ei pitäisi olla ongelmia edellä mainitun öljynkulutuksen kanssa tai DSG:n, koska näissä käytetään suuremman väännön takia 6-vaihteista versiota.

Ja kiitos kommenteista pysököintisakkoon liittyen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse olen ajanut nyt sen seitsemisen vuotta DSG-vaihteilla, ja loistava laite. Ainoa asia, jota konsernin autoissa on tällä aikaa pitänyt korjata on takalasinpesin.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse itseäni lainaten, vielä 4500km jälkeen todella tyytyväinen tsekkivaunuun.

Muutamia koriste/peitelistoja ym sai painella käsipelillä kunnolla kiinni kun rämisivät, viimeistelyssä se hintaero saksalaisiin premiumlaitteisiin ja ehkä volkkariinkin näkyy.

Säädettävä iskunvaimennus on hieno. Comfort-asetuksella keinutaan melkein kuin vanhassa jenkkiautossa, sport on merkittävästi jäykempi muttei kova. Kallistuksenvakaajat saisivat olla jämäkämmät.

Softa laitettiin tänään ja kulkupuoli muuttui sopivasti kiivaammaksi. Ei tunnu enää laiskalta kakkosautona toimivan 335d:n verrattuna. 350hp ja 420nm lupaavat MTM:lla, eivätkä laadukkaalla 10hz gps-palikalla mitatut 5,3s 0-100 ja 3,4s 80-120 jätä (kuin vähän) toivomisen varaa.

Järkivalinta eli "value for the money spent" sanoisi suomalainen. Tuollainen ei ole kovin kallis myöskään varusteltuna. Itse olin yllättynyt, kun kaveri esitteli oman VRS skodillakkinsa varustelutasoa. Oli kaikkea premium autoista tuttua välppää ja siltI hinta oli reilusti puolet halvempi joka suhteessa.

Toi softapäivitys on myös asiallinen mitä noihin uusiin suorituskykyarvoihin tulee.

Miten tuo säädettävä jousitus on toteutettu? Tuskin kokonaan Ilmajouset sentään on vai?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Miten tuo säädettävä jousitus on toteutettu? Tuskin kokonaan Ilmajouset sentään on vai?

Se on säädettävä alusta ja ajoasetuksen valinta - > DCC (Dynamic chassis control). Jos tämä on autossa, niin silloin autossa on säädettävät iskarit, vaihtoehdot ovat Comfort, Normal ja Sport. Samalla säätää myös muuta auton käyttäytymistä -> moottoria, ajovaloja, ilmastointia.

Ei ole ilmajousia missään Skodassa ja ei taida olla Volkkarissakaan sen enempää?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Autokuume vei lopulta voiton ja keskiviikkona lähti tilaukseen Mercedes Benz E 350e eli ladattava plug-in hybridi. Auton luovutus on näillä näkymin huhtikuun 2017 lopussa. Tuli heti parempi olo, kun sai laitettua nimen paperiin.

Auton luovutus viivästyi parilla kuukaudella, kun innostuin raksimaan ajoavustinpaketin lisävarusteeksi ja distronic etäisyystutkassa oli toimitusvaikeuksia. Samalla sain loistavan tekosyyn hakea auto suoraan Mersun tehtaalta Sindelfingenistä (sopiva kesälomareissu) heti auton valmistuttua. Muuten olisin joutunut odottelemaan useita viikkoja lisää logistiikkaa Hankoon ja sitä kautta jälleenmyyjälle.

Nyt on kuukauden päivät ollut kyseinen menopeli alla ja kokemukset ovat erinomaiset. Auto tulee kytkettyä myös lataukseen aina kun mahdollista. Kaupungissa tulee ajettua suuri osa ajoista sähköllä samoin kuin mökillä kauppareissut. Pidemmät siirtymiset luonnollisesti bensamoottorilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se on säädettävä alusta ja ajoasetuksen valinta - > DCC (Dynamic chassis control). Jos tämä on autossa, niin silloin autossa on säädettävät iskarit, vaihtoehdot ovat Comfort, Normal ja Sport. Samalla säätää myös muuta auton käyttäytymistä -> moottoria, ajovaloja, ilmastointia.

Ei ole ilmajousia missään Skodassa ja ei taida olla Volkkarissakaan sen enempää?

Säädettävä jousitus on toteutettu koko konsernissa Audeja myöten samalla tapaa, eli jousituksen nesteissä on tietty määrä metallia, ja jousituksen magneettisuutta säädetään kovuuden mukaisesti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Säädettävä jousitus on toteutettu koko konsernissa Audeja myöten samalla tapaa, eli jousituksen nesteissä on tietty määrä metallia, ja jousituksen magneettisuutta säädetään kovuuden mukaisesti.

Skodalla puhutaan edelleenkin iskunvaimentimista: Škoda käyttää säätyvästä iskunvaimennuksesta ilmaisua dynamic chassis control eli DCC. Sen toiminta perustuu öljynvirtauksen kuristamiseen iskunvaimentimissa. Virtausventtiiliä ohjataan sähköisesti valitun tilan, ajotavan ja olosuhteiden mukaisesti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viitisen vuotta kohta vierähtänyt autottomana, mutta nyt olisi taas ajopelin hankinnan aika. Hintaluokka 10 000-15 000€. Auto tulee pääasiassa yhdelle eli minulle joten farmareita ym en tarvitse. Joku näppärä pikkuauto jota tällainen aikuisen ihmisen kokoinen (194cm) kuitenkin mahtuu ajamaan. Automaattivaihteisto olisi mukava plussa, joskaan ei välttämätön. Kikkelini on tarpeeksi iso ilman turhia auton lisähilavitkuttimia.

Volkkareiden, Audien ja Bemareiden renkaita käyty potkimassa, Sinällään merkillä ei ole väliä. Em. merkit käsittääkseni pitävät arvonsa aika hyvin ja ovat luotettavia. Auto olisi tarkoitus mahdollisesti myydä pois muutaman vuoden päästä.

VW Golf? BMW 1- tai 3-sarjaa? Audi A3? Jotain muuta? Polkuauto?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Onko palstalaisilla kokemuksia Volkkarin Amarok-mallista? Jota kuinkin tällaista yksilöä etsiskelen eli muutaman vuoden vanha, alle 100 000 ajettu, kokokatteella ja hinta maksimissaan se ~30k€.

Lähinnä kaksistaan vaimon kanssa ajetaan ja takapenkille pitäisi mahtua kaksi keskikokoista koiraa sekä perälle runsaasti kaikkea koirahärpäkettä jatkuvaan kuljetukseen sekä omat kamat esim. mökkireissuja varten. Koiraharrastuspaikat ovat, varsinkin talvella, usein hieman haastavissa olosuhteissa eli silloin isommasta autosta ja nelivedosta ei olisi haittaa. Toisaalta itse ajan lähinnä työmatka-ajoa Kehä I:stä pitkin eli onko tuollainen mörkö ihan kotonaan siellä? Vastaavankaltaisia vaihtoehtoja saa esittää.

Kiitos.

Loistava peli ja tuo getracin 8-lovinen automaatti pelaa hienosti. Takapenkin tila ei ole järin suuri mutta kyllä sinne nyt kaksi koiraa mahtuu. Autohan on ulkomitoiltaan varsin iso eli menee kyllä kehä ykkösellä mutta parkkipaikka kotona olisi hyvä olla jotain muuta kun Fiat 500 mitoitettu.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Vaimolle hankinnassa joku kauppakassi liikkumista helpottamaan, kun perheenlisäystä tulee. Budjetti pyörii siinä 6000 euron tietämissä ja ikää saisi olla maksimissaan 10 vuotta. Ainakin VW Poloa, Ford Fiestaa, Honda Jazzia ja Suzuki Swiftiä näyttäisi olevan tarjolla tuohon hinta- ja ikähaarukkaan. Toyota Yaristen hinnat näyttävät ylittävän budjetin. Onko kokemuksia mihin ei ainakaan kannata pieniä eurojaan tuhlata tai tuleeko mieleen joku mikä puuttuu listalta (luokkaa suurempikin auto ok, jos haarukkaan sopii)? Ranskalaiset puuttuvat listalta ihan oman kokemuksen vuoksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eihän kaikki tuon ikäiset kuluta öljyä ja eivät kaikki DSG vaihteistot ole susia. DSG:n 7-vaihteista versiota en ottaisi, koska niissä on ollut aika paljon ongelmia -> mm. kytkinlevyt. Millä moottorilla olit ajatellut autoa? Meinaan 1.2 ja 1.4 TSI koneisiin ei myöskään kannata kajota, koska jakopään ketjun kanssa saattaa ilmetä ongelmia. 2.0 diesel on todennäköisesti varmatoimisin ja niissä ei pitäisi olla ongelmia edellä mainitun öljynkulutuksen kanssa tai DSG:n, koska näissä käytetään suuremman väännön takia 6-vaihteista versiota.

Ja kiitos kommenteista pysököintisakkoon liittyen.
Nuo 7-lovisten DSG-vaihteiden viat on kyllä jo korjattu tai sitten ne vialliset on jo hajonneet. Alkuunhan noissa oli enemmänkin ongelmaa ja takaisinkutsuja.

Pieniä TSI-koneita en itsekään huolisi. Nyt itsellä alla siis 2012 Octavia jossa DSG ja 1.6TDI. Erityisesti tuo TDI-kone on tunnettu erittäin varmatoimisena, siinä missä nuo TSI-koneet on ymmärtääkseni aika pitkälle kaikki enemmän tai vähemmän susia. Omalla autolla ajettu juuri hiukan yli 200 000 kilometriä, ja ainoa huolto-ohjelman ulkopuolisena tehty korjaus oli laturin vaihto, joka kyrvähti männäsyksynä. Muuten ollut aivan helkkarin tyytyväinen autoon, ja ihmeitä täytyy tapahtua jos muuhun kuin Skodaan päädyn tulevaisuudessa. Tämä siis alkuperäiseen @Aatelinen viestiin liittyen.
 

Veijari

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemuksia Volkkarin Amarok-mallista? Jota kuinkin tällaista yksilöä etsiskelen eli muutaman vuoden vanha, alle 100 000 ajettu, kokokatteella ja hinta maksimissaan se ~30k€.
Olen päässyt kerran VV-Auton vieraana uutta Amarokia testaamaan maasto-olosuhteissa. Hitto että on hieno peli! Tuntui että sillä voisi kiivetä vaikka puuhun. Kehätie tai taajama pärtsäämisestä ei ole kokemuksia mutta uskoisin, että toimii sielläkin. Koeajollahan se selviää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös