Autoiluketju

  • 3 186 373
  • 18 515

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paljonko oli toverit ahkerimmin ajettu käytetty auto jonka olette ostaneet ja kuinka perseestä semmoinen oli omistaa? Kiikarissa olisi 180Kkm ajettu kauppakassi, 1.6 litranen hyvällä huoltohistorialla. Ideana olisi ajella pari vuotta ja heivaa helvettiin. Onkohan tollasella vielä myyntiarvoa?
Olen täällä aikaisemminkin kehunut Focusta.
Ostin 2010 vuoden 2004 a-mallin focuksen 1.6 koneella ja noin 180tkm ajettu. Maksoin 5000€ , vähemmän ajetut olisi tuolloin maksanut jopa 7500€, auto oli pirun hyvä ajaa, ei teknisiä vikoja ollenkaan. Ainoastaan tyyppivika kuskin oven alareuna alkoi ruostumaan. Myin 2014 2000 eurolla. Oli hintaansa ja kuluihinsa nähden loistava kauppakassi.
Jos itse ostaisin nyt tonnin parin autoa niin hakisin tuollaisen missä ei ruostetta ja mahdollisimman hyvä huoltohistoria. 200tkm ei ole mitään tuolle bensakoneelle, maaseutu täynnä tuollaisia jolla ajettu matka-ajoa. Loistava talviautokin, lähtee kuin palmun alta pakkasellakin ilman tolppaa ja lämpiää sisältä noin 5 minuutissa.

_
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
@Sturm taloudessani ollut useampi auto, jolla on ajettu +200tkm ostohetkellä. Viimeisin oli Volvo v50 (pitkälti sama auto kuin uudemmat Focukset) jossa oli mittarissa ostohetkellä n. 260tkm ja pakko sanoa, että ylivoimaisesti toimivin auto ollut. Isoimmat huollot/kulutusosat oli tuohon ajomäärään korjattu, joten oli huoletonta ajoa niin kauan kuin auton omiston, kunhan muisti perus öljy ym. huollot tehdä. Riippuu toki yksilöstä mitä saa. Aikaisemmin oli toinen Volvo, jolla oli ostohetkellä ajettu 80tkm ja siinäpä sitten olis jonkinnäköistä remppaa juurikin n. 100tkm jälkeen.

Nyt olisi haussa bensavehje n. 15k€ hintakatolla. Joku järkevä pienehkö farkku, sedan tai pieni hatchback ajatuksena. Katselussa ollut BMW:n ykkössarjalainen, 318 tai 320. Audilta a3 tai a4. Järkevä ja kyseiset merkit eivät ehkä saman lauseeseen sovi, mutta omat ajokokemukset bemarista ovat todella positiiviset. Saakohan tuolla rahalla minkäkuntoisia vehkeitä? Nettiautossa monta kulkinetta tuohon alle 16k€ hintaan. Onko palstaveljillä kokemuksia kyseisistä merkeistä ja malleista? Vuosimalli jotain 2007 ylöspäin siis. Myös muita koko- ja hintaluokan autoja olen katsellut. Suosituksia?
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Sturm taloudessani ollut useampi auto, jolla on ajettu +200tkm ostohetkellä. Viimeisin oli Volvo v50 (pitkälti sama auto kuin uudemmat Focukset) jossa oli mittarissa ostohetkellä n. 260tkm ja pakko sanoa, että ylivoimaisesti toimivin auto ollut. Isoimmat huollot/kulutusosat oli tuohon ajomäärään korjattu, joten oli huoletonta ajoa niin kauan kuin auton omiston, kunhan muisti perus öljy ym. huollot tehdä. Riippuu toki yksilöstä mitä saa. Aikaisemmin oli toinen Volvo, jolla oli ostohetkellä ajettu 80tkm ja siinäpä sitten olis jonkinnäköistä remppaa juurikin n. 100tkm jälkeen.

Nyt olisi haussa bensavehje n. 15k€ hintakatolla. Joku järkevä pienehkö farkku, sedan tai pieni hatchback ajatuksena. Katselussa ollut BMW:n ykkössarjalainen, 318 tai 320. Audilta a3 tai a4. Järkevä ja kyseiset merkit eivät ehkä saman lauseeseen sovi, mutta omat ajokokemukset bemarista ovat todella positiiviset. Saakohan tuolla rahalla minkäkuntoisia vehkeitä? Nettiautossa monta kulkinetta tuohon alle 16k€ hintaan. Onko palstaveljillä kokemuksia kyseisistä merkeistä ja malleista? Vuosimalli jotain 2007 ylöspäin siis. Myös muita koko- ja hintaluokan autoja olen katsellut. Suosituksia?

Itsellä oli tuossa pari vuotta ajossa vm2007 318i ja oli kyllä ihan käypä peli, joskin vikoja alkoi ilmetä siinä 150k kilometrin kohdalla joten meni myyntiin. Tällä hetkellä ajossa vm2009 116i (90k ajettu) ja tästä autostakaan ei oikeastaan pahaa sanottavaa ole. Hinta oli tässä jälkimmäisessä n. 13k. Suosittelen kuitenkin bemareissa 3-sarjalaista, koska kuitenkin hiukan jämäkämpi ajettava ja jos vielä mahdollisuus ottaa 320 niin valitsisin tämän koska tehoja sen verran enemmän kuin 318 ja tilaa enemmän kuin 1-sarjalaisessa. Aikaisemmin oli myös ajossa vm2006 330xi farkkuna, jota suosittelen kyllä ehdottomasti jos vain tuohon hintaan löytyisi sopivilla kilsoilla. Ei ollut juurikaan vikoja ja olihan tuo 3.0l bensakone aika mukava. Tietysti keskikulutus oli siellä 12-13 litraa satasella.

Edit. 330 oli ajettu jo melkein 300k ja silti vikoja ei käytännössä ollut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Itsellä oli tuossa pari vuotta ajossa vm2007 318i ja oli kyllä ihan käypä peli, joskin vikoja alkoi ilmetä siinä 150k kilometrin kohdalla joten meni myyntiin. Tällä hetkellä ajossa vm2009 116i (90k ajettu) ja tästä autostakaan ei oikeastaan pahaa sanottavaa ole. Hinta oli tässä jälkimmäisessä n. 13k. Suosittelen kuitenkin bemareissa 3-sarjalaista, koska kuitenkin hiukan jämäkämpi ajettava ja jos vielä mahdollisuus ottaa 320 niin valitsisin tämän koska tehoja sen verran enemmän kuin 318 ja tilaa enemmän kuin 1-sarjalaisessa. Aikaisemmin oli myös ajossa vm2006 330xi farkkuna, jota suosittelen kyllä ehdottomasti jos vain tuohon hintaan löytyisi sopivilla kilsoilla. Ei ollut juurikaan vikoja ja olihan tuo 3.0l bensakone aika mukava. Tietysti keskikulutus oli siellä 12-13 litraa satasella.

Edit. 330 oli ajettu jo melkein 300k ja silti vikoja ei käytännössä ollut ollenkaan.

Itsellä ollut e46 320d jonkin aikaa, mutta oli todellinen kiertopalkinto ja se lähtikin aika pian, kun tuli vähän reilummin perustavanlaatuista vikaa. Ajettavuus ja laatu sisätiloissa silti omaa luokkaansa, yykkään todella myös näistä "submarine lightseista" sisätiloissa. Myös joskus vaihdossa tuli e36 323iA coupe, joka oli muuten aivan loistava vehje. Harmitti myydä, mutta oli vähän turhan amisteinityylinen auto meikäläiselle :D

Tuo 330 kiinnostais kovastikkin, mutta tulee avokille myös työmatka-ajoon, joten pitää ajatella myös taloudellisuutta. Dieseliä kun ei nykyään taida kannattaa laittaa. Tuommoinen 320iA olis oikeastaan juuri sitä, mitä tarttee. Koiraa tarttee kuljetella aika-ajoin, joten siinä mielessä farkku olisi fiksu valinta. Vakuutukset merkillä on aina napsun kalliimmat, mutta täydet bonukset nyt vähän lämmittää. Automaattinen ilmastointi, vakkari ja mielellään xenon ym valot olisi suotava autosta löytyä. Onneksi on vielä aikaa miettiä ja etsiä sopiva yksilö.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Harmittavan ahtaita on Bemarit omaan makuuni. Omien kokemusten mukaan kolmossarjalaisessa (E91) ei mahdu oikein aikuinen mieshenkilö kartanlukijana matkustamaan, ja viitosessa (F11) ei kolme normaalikokoista naisihmistäkään matkusta takana pitempää matkaa ilman jatkuvaa narinaa. Muutenhan bemarit on ihan tyydyttäviä kulkineita, ja kuskillahan asiat on hyvin (siis ainakin tuossa 530xd:ssä).
 

Masentaja

Jäsen
Nyt on kiikarissa esiomistettu Subaru Outback 2015 mallia (bensa) eli jos jollain jotain kokemuksia jakaa niin olisi kiinnostavaa kuulla...

Itse ajelen 2013-mallin Foresterilla, 2,0XT elikkä 240hv turbo suorasuihkukone. On kyllä hyvä auto. Se Subarussa on hyvää että pitää hintansa huomattavasti paremmin kuin moni muu merkki ja vaikka huollot on 15tkm välein niin se myös auttaa etiäppäin. Teknisesti loistavia, hyvin vähän "tyyppivikoja" ja takuut toimii erittäin hyvin. Merkkihuoltoliikkeitä on suht vähän mutta ei oo autojakaan älyttömästi. Subarua haukutaan kalliiksi, ja toki Outback arvokas onkin mutta tuollaisilla varusteilla kuin munkin subbe on, ei kilpailijalta saa lähellekkään samanlaista. Eli jos laittaa vaikka saman kokoluokan nelivetofarkun kuin Outback rinnalle niin kakkoseksi jää, tai sitten hintalappu on jotain ihan muuta. Bokserin tasainen käynti on suurta plussaa, liikennevaloissa jos on radiossa yhtään ääntä päällä niin ei kyllä huomaa että auto on käynnissä muusta kuin kierroslukumittarista. Todella värinätön toimiessaan.

Kaksi subarua löytyy ja onhan ne... japseja. Mutta ei lainkaan huonoja!

Edit: Vinkkinä kaikille, kannattaa niitä noin 2010-mallisia ja sitä aiempia bokseridiisseleitä välttää jos ei tiedä että kampiakseliongelma on korjattu. Ja teinien "konerempattuja viriviri-härveleitä" kannattaa kans kiertää ku ruttoa...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt olisi haussa bensavehje n. 15k€ hintakatolla. Joku järkevä pienehkö farkku, sedan tai pieni hatchback ajatuksena. Katselussa ollut BMW:n ykkössarjalainen, 318 tai 320.
3-sarjalaisessa on hiukan enemmän tilaa ja muutenkin todella kompakti ja mukava auto. Menee kuin juna raiteilla, kaupunkiin mun makuun hiukan liian painava.
Kyllä sinne hyvin mahtuu sisään, itse olen +190cm ja 3-sarjalaisia ollut talossa useampikin. Loistava ajoasento ainakin sport ja nahkapenkeissä, takana ei sitten ole oikein mitään tilaa jos iso mies ajaa. Lapsillekin vähän niin ja näin, mutta taas jo alle 180cm kuskin takana erittäin hyvät tilat.
Mun autologiikalla en edes tuota isompaa autoa halua tänne pk-seudulle ja 3-sarjalaisessa meillä ollut boksi katolla aina skimbareissuilla ja laittaisin sen myös kesäretkellekin. 3-sarjan touring vetää sen noin 450litraa(uusi f31 495litraa) ja mun nykyinen hapron boksi 450 litraa niin hyvin pärjää reissuillakin.

Laatu E91:ssä on hyvää, en itse ole ajellut yli 100tkm ajetuilla mutta kannattaa lueskella bmw-forumilta tai vastaavalta tyyppiviat ennen kuin autoa ostaa ja millä moottorilla. Huoltohintapelottelut on pääosin urbaania legendaa tai auton omistajien tyhmyyttä, Laakkosella 140€ tunti mutta esim pk-seudulla useita hyviä bmw-huoltoja joissa tuntihinta tuosta puolet.

_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Paljonko oli toverit ahkerimmin ajettu käytetty auto jonka olette ostaneet ja kuinka perseestä semmoinen oli omistaa? Kiikarissa olisi 180Kkm ajettu kauppakassi, 1.6 litranen hyvällä huoltohistorialla. Ideana olisi ajella pari vuotta ja heivaa helvettiin. Onkohan tollasella vielä myyntiarvoa?

Minä ostin vuonna 2000 vuoden 1995 mallin 200-sarjan mersun, jolla oli ostettaessa ajattu karvan alle 200 tuhatta kilometriä. Ajoin autolla vuoteen 2006 saakka (kunnes muutimme pois Suomesta, mitään muuta tarvetta auton vaihdolle ei edelleenkään ollut). Paras omistamani auto hinta-laatu suhteeltaan. Ei kertaakaan mitään muuta remppaa kuin normaalit kuluvat osat, ei koskaan jättänyt tien poskeen ja varsinkin matka-ajossa oli mitä mainioin peli, vaikka vähän tehoton (diesel) olikin. Kun myin auton pois, sillä oli rullattu 450 tuhatta kilometriä. Reissasin tuohon aikaan paljon sekä Skandinavian Lapissa että keski-Euroopassa omalla autolla, joten kilometrejä kertyi Auton seuraava omistaja ilmestyi faijan kotiovelle kolme kuukautta oston jälkeen (olin jo muuttanut pois maasta) ja faija oli satavarma, että tulee nillittämään jostain viasta, mutta tuli kädestä pitäen kiittämään kuinka soivan pelin sai sopuhintaan.

Sitä ennen omistin vanhan Opel Kadetin (opiskeluaikoina) ja senkin kanssa kävi kauhea tuuri. Omistin koslan 4 vuotta ja koskaan ei mitään isompaa vikaa, vaikka tuon aikaisilla Opel Kadeteilla aika huono maine olikin. Ehkä olin onnekas, sillä mitään isoja rahoja autonremppaamiseen ei luonnollisesti opiskeluaikoina olisi ollut edes laittaa.

Kunhan vanhemman edullisen käytetyn valitsee huolella (siihen toki tarvitaan asiantuntemusta jota kannattaa hankkia ulkopuoliselta jos itsellä ei sitä ole), niin parempaa sijoitusta autoon ei voi hinta-laatusuhteella mitattuna saada. Veikkaan että monilla tulee oma kermaperseisyys ja turhamaisuus esteeksi ajella vanhemmalla sotaratsulla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuommoinen 320iA olis oikeastaan juuri sitä, mitä tarttee. Koiraa tarttee kuljetella aika-ajoin, joten siinä mielessä farkku olisi fiksu valinta.
Tuollainen LCI e91 320iA oli nelisen vuotta ajossa ja oli kyllä mukava ajettava. Joskin sporttipenkki alkoi olla epämukava loppuvaiheessa. Miehestä kiinni, ei autosta. Jakopää tuohon korjattiin takuuseen ja auto on tälläkin hetkellä eräässä liikkeessä myynnissä. Jakopäärempan jälkeen ajoin reilu pari vuotta, kunnes tuli nelivedon ja comfort-jakkaroiden aika. Xenoneita tuossa ei tosin ollut. Enkä tiedä kuinka isompi koira tykkää tuolla takapaksissa olla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joskin sporttipenkki alkoi olla epämukava loppuvaiheessa. Miehestä kiinni, ei autosta.
Tästä tuli mieleen että liki 2 vuotta ajettuani F31:llä jossa sporttipenkit löysin nyt vasta namiskan mistä säädetään sivuttaistukien napakkuutta, oiva lisä jo muutenkin loistaviin penkkeihin. On ollut niin kohdallaan etten ole osannut tuota kaivata, mutta tuollahan saa itsensä puristettua jakkaraan ihan kuin racing-hengessä. Muuten penkki on manuaali ei sähköä.

_
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tästä tuli mieleen että liki 2 vuotta ajettuani F31:llä jossa sporttipenkit löysin nyt vasta namiskan mistä säädetään sivuttaistukien napakkuutta, oiva lisä jo muutenkin loistaviin penkkeihin. On ollut niin kohdallaan etten ole osannut tuota kaivata, mutta tuollahan saa itsensä puristettua jakkaraan ihan kuin racing-hengessä. Muuten penkki on manuaali ei sähköä.

_
Juu, kyllä tuli ilmapussejakin kokeiltua, mutta suurimmat miinukset puuttuneesta säädettävästä ristiseläntuesta sekä niskatuesta, jonka liikesuunnat olivat tasan ylös ja alas.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mutta suurimmat miinukset puuttuneesta säädettävästä ristiseläntuesta
Tämä jo hiukan toisen ketjun kamaa, mutta tätä säätöä ei enää silloin kaipaa kun laittaa selkänsä kuntoon ja nimenomaan syvät selkälihakset. Nim. kokemusta on tyristä ja monista penkeistä missä etsin säätöjä, mutta yht 'äkkiä selän vahvistuttua kunnon treenillä niin eipä ole enää kaivannut säätöjä.
Mutta joo, ei siinä tuota säätöä ole, baijerissa näemmä ajateltu että bemaria ajaa terveselkäiset alfat. :)

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljonko oli toverit ahkerimmin ajettu käytetty auto jonka olette ostaneet ja kuinka perseestä semmoinen oli omistaa? Kiikarissa olisi 180Kkm ajettu kauppakassi, 1.6 litranen hyvällä huoltohistorialla. Ideana olisi ajella pari vuotta ja heivaa helvettiin. Onkohan tollasella vielä myyntiarvoa?

V70 diesel jonka mittarissa oli myyntihetkellä karvan vajaa 500 tkm. Itse taisin noista ajella jonku 60 tkm ja lankomies sitä ennen vähintäänkin toisen mokoman. Ei ollut lainkaan perseestä omistaa, edullisinta ajoa ikinä ja ehkä vähävikaisin auto minkä minä olen omistanut, vaikka minulla ei yhtä Mazdaa lukuunottamatta koskaan mitään murheenkryynejä ole oikein edes ollut. Tuota ennenkin oli n. 350 tkm ajettu bensa-Volvo, vähän alle 300 tkm ajettu bensa-Mersu ja n. 250 tkm ajettu bensa-Volvo. Tällä nykyisellä "vähän ajetulla" diesel-V70:lläkin on ajettu jo n. 225 tkm. Eikä noiden kanssa ole kyllä mitään isoja murheita ollut. Kaikki olen katsellut huolella läpi ja vähän selvitellyt huoltohistoriaa, ja hyviä autoja on kaikki olleet. Näissä tietysti on se, että kaikki on ns. "premium-merkkejä" eli uutena aika kalliita autoja, ja kyllä se näkyy kestävyydessäkin, mutta en minä kyllä silti lähtisi pelkäämään mitään parisataa tuhatta ajettua autoa jos vaan on ollut hyvällä pidolla. Myyntiarvoahan noilla ei hirveästi ole, mutta käyttöarvoa kyllä ja muuten ovat monesti aika edullisia pidettäviä kun vaan välttyy siltä pommilta.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä jo hiukan toisen ketjun kamaa, mutta tätä säätöä ei enää silloin kaipaa kun laittaa selkänsä kuntoon ja nimenomaan syvät selkälihakset. Nim. kokemusta on tyristä ja monista penkeistä missä etsin säätöjä, mutta yht 'äkkiä selän vahvistuttua kunnon treenillä niin eipä ole enää kaivannut säätöjä.
Mutta joo, ei siinä tuota säätöä ole, baijerissa näemmä ajateltu että bemaria ajaa terveselkäiset alfat. :)

_
Varmasti näin. Kun on paikat kunnossa sitä nukkuukin vaikka lattialla ja istuu kiven päällä. Laiskuuttaan kun ajankäyttö on sitä makaamista ja istumista, niin em. paikoilla sitä ei pysty tekemään.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Harmittavan ahtaita on Bemarit omaan makuuni. Omien kokemusten mukaan kolmossarjalaisessa (E91) ei mahdu oikein aikuinen mieshenkilö kartanlukijana matkustamaan, ja viitosessa (F11) ei kolme normaalikokoista naisihmistäkään matkusta takana pitempää matkaa ilman jatkuvaa narinaa. Muutenhan bemarit on ihan tyydyttäviä kulkineita, ja kuskillahan asiat on hyvin (siis ainakin tuossa 530xd:ssä).

Eipä tuon 3-sarjalaisen kokoluokan autoissa ole missään kunnolla tilaa(ainakaan itselleen vaikkei mittaa ole kuin 190cm) kartanlukijalle kunnolla. 5- sarjalaisessa tilanne kyllä muuttuu selvästi ja ainostaan keskipaikka on ahdas mutta kyllä reunapaikoilla matkustaa pidempiäkin matkoja oikein mukavasti.
Kaiken kaikkiaan bemarit ovat loistavia autoja ja ainakin omaan makuun selvästi parempia kuin esim. japsit tai ranskikset jotka tuntuvat kovin muovisilta ja äännekkäiltä verrattuna bemareihin.
Superbissa löytyy sitten tilaa varmasti tarpeeksi kaikille mutta auto on myös erilainen ajettava.
 

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko kellään kokemuksia oheisista linkitetyistä korjausmanuaaleista? Ovatko rahanhukkaa/huijausta, vai kannattaisiko sijoittaa muutama kymppi?

2004 SEAT ALHAMBRA MK1 SERVICE AND REPAIR MANUAL
Seat Alhambra Complete Workshop Service Repair Manual 2001 2002 200...
Seat Alhambra Official OEM PDF Workshop Manual Created From your VIN Number For Years 2001-2017 -

linkeissä siis kaupataan auton korjausoppaita (joo, ja mulla on siis Seat Alhambra johon ei löydy yksi yhteen Hanesin manuaalia...)
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko kellään kokemuksia oheisista linkitetyistä korjausmanuaaleista? Ovatko rahanhukkaa/huijausta, vai kannattaisiko sijoittaa muutama kymppi?

2004 SEAT ALHAMBRA MK1 SERVICE AND REPAIR MANUAL
Seat Alhambra Complete Workshop Service Repair Manual 2001 2002 200...
Seat Alhambra Official OEM PDF Workshop Manual Created From your VIN Number For Years 2001-2017 -

linkeissä siis kaupataan auton korjausoppaita (joo, ja mulla on siis Seat Alhambra johon ei löydy yksi yhteen Hanesin manuaalia...)

En kyllä sijoittaisi euroakaan. Netistä löytyy todella hyviä ohjeita kuvien ja videoiden kera mm. merkkifoorumeilta ja Youtubesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eipä tuon 3-sarjalaisen kokoluokan autoissa ole missään kunnolla tilaa(ainakaan itselleen vaikkei mittaa ole kuin 190cm) kartanlukijalle kunnolla.
Nämä voi olla makuasioitakin, mutta jos unohdetaan ne takana istuvat niin miten ihmeessä te ette mahdu sinne E91/F31 etupenkeille?!
Johtuuko se penkeistä, molemmissa omissa 3-sarjan autoissa on penkin saanut niin alas että ovat ainoita autoja missä katson 192cm pituisena keskeltä lasia enkä sieltä katon rajasta niin kuin esim Polossa missä en saa penkkiä riittävän alas vaikkakin taakse päin menee ihan ok. Testailin juuri niin bemarissa jää vielä mulla varaa laittaa taaemmaksi penkkiä ja aivan loistava on ratin etäisyys säätökin, saa todella hyvin ratin "hollille" vaikka penkki takana. Esim tuossa Polossa vaikkakin on täysin erilainen ja erikokoinen auto niin ratin etäisyyssäätö ei riitä vaikkakin penkki menee todella taakse.

_
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Toisaalta olen myös miettinyt olisiko dieselauto järkevämpi, kun vuosittainen kilometrimäärä menee yli 20k todennäköisesti. Epävarmuus siitä, miten dieselautojen hinnat, verotus ja markkinat kehittyvät saa vähän varpailleen. Toisaalta, uudemmissa bensavehkeissä kulutus on jo maltillista, polttoaineiden hintaero on pieni ja verotuksessa selvä ero. Mietteitä tähän?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toisaalta olen myös miettinyt olisiko dieselauto järkevämpi, kun vuosittainen kilometrimäärä menee yli 20k todennäköisesti. Epävarmuus siitä, miten dieselautojen hinnat, verotus ja markkinat kehittyvät saa vähän varpailleen. Toisaalta, uudemmissa bensavehkeissä kulutus on jo maltillista, polttoaineiden hintaero on pieni ja verotuksessa selvä ero. Mietteitä tähän?

Mun mielestä bensavehkeet ovat kehittyneet polttoainetaloudellisesti paljonkin, eikä kaikki näissä VW-konsernin autoissakaan mene päästöhuijauksen piikkiin. Mulla Polo 1.4TSI himassaACT eli sylinterinlepuutustekniikalla niin maantieajo menee jo kevyesti alle 5 litran. Kaupungissakin kun ajan nurkka-ajoa ja kiihdytyksiä paljon valoista niin kulutus 7.5litraa, mielestäni erittäin kohtuullista. 1.6 120hp vapari fiesta esim vei yli litran enemmän.

Jollain näillä 2013 tietämillä loppui TSI ongelmatkin, kannattaa vielä varmistaa.
Volkswagen Golf Variant Comfortline Plus 1,4 TSI 90 kW (122 hv) DSG-automaatti Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuo 140hp ACT kone mikä mulla polossa ja tuli myös 2013 muihinkin volkkareihin on todella luotettava.

Focuksella on se 1.0 ecobuusti, menee kanssa vähällä maantiellä. Jos ei painoa kyydissä paljoa useasti niin kyllähän tuollaisella pystyy ajelemaan, enemmän tuo vääntää kuin foordin suosimat vaparit.
Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 S/S Trend Wagon (KORKOTARJOUS 1,5% + KULUT) Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

_
 
Viimeksi muokattu:

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Audi A4 (b7) olisi kiikarissa. Olen jo tovin auton vaihtoa miettinyt ja nykyinen kiesi täyttää kohta pyöreitä vuosia (20v) joten olen ajatellut lahjoittaa rakkaan nipponin broidille ensi autoksi. Audista löytyy miljoona ketjua netistä, mutta tänne mulla on tunnukset niin kysellään täällä ensin.

Eli harkinnassa on porrasperäinen A4 (b7), manuaali ja 1.8T. Tuon setin pitäisi olla ilmeisen kestävä? Liikkeellä ollaan max. 10k budjetilla joten n. 100tkm ajettuun saa tyytyä. Tarkoitus on ajaa ainakin seuraavat 5v/100tkm. Onko välillä 100-200tkm odotettavissa paljonkin isoja huoltoja? Jarrut, alusta, jakopää, turbo tai vaihteisto? Onko järkevämpää katsoa vähemmän tai enemmän ajettua? Tiedän jo, että audin omistaminen ei välttämättä halpaa ole, mutta silti haluaisin välttää isoimmat huollot.. Kaikista vastauksista sekä vinkeistä olen jo etukäteen kiitollinen. Aina saa ehdottaa myös vaihtoehtoja, Audi ei merkkinä ole mitenkään pakollinen.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Audi A4 (b7) olisi kiikarissa. Olen jo tovin auton vaihtoa miettinyt ja nykyinen kiesi täyttää kohta pyöreitä vuosia (20v) joten olen ajatellut lahjoittaa rakkaan nipponin broidille ensi autoksi. Audista löytyy miljoona ketjua netistä, mutta tänne mulla on tunnukset niin kysellään täällä ensin.

Eli harkinnassa on porrasperäinen A4 (b7), manuaali ja 1.8T. Tuon setin pitäisi olla ilmeisen kestävä? Liikkeellä ollaan max. 10k budjetilla joten n. 100tkm ajettuun saa tyytyä. Tarkoitus on ajaa ainakin seuraavat 5v/100tkm. Onko välillä 100-200tkm odotettavissa paljonkin isoja huoltoja? Jarrut, alusta, jakopää, turbo tai vaihteisto? Onko järkevämpää katsoa vähemmän tai enemmän ajettua? Tiedän jo, että audin omistaminen ei välttämättä halpaa ole, mutta silti haluaisin välttää isoimmat huollot.. Kaikista vastauksista sekä vinkeistä olen jo etukäteen kiitollinen. Aina saa ehdottaa myös vaihtoehtoja, Audi ei merkkinä ole mitenkään pakollinen.

Jarrut ja alusta nyt ovat kuluvia osia eli niiden tilanne riippuu eniten siitä, millaista ajoa autolla on ollut. Ne kannattaa esim renkaiden, akun ym kanssa tarkistaa, koska ne on sitten pakko uusia, jos ovat vaihtokunnossa. Kannattaa hintapolitiikan kanssa myös muistaa, että harva laittaa juuri kaikkia kulutusosia vaihdettuaan autoaan vaihtoon. Autotohtorit auttavat näissä ja varmaan tuonhintaiseen autoon vielä kannattaa se satanen siihen sijoittaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eli harkinnassa on porrasperäinen A4 (b7), manuaali ja 1.8T.
Tuo on hyvä kone. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan VW:n paras nykyajan bensakone vaikkakin alkaa olla jo vanhaa tekniikkaa, pitäisi olla kestävä jos hyvin huollettu. Tsekkaa jostain merkkifoorumilta tyyppiviat ja mahdolliset huoltotarpeet.
Mulla aina periaate kun autoa ostan että selailen merkkifoorumit läpi, jos ketju missä 50 sivua esim tietystä moottorityypistä niin kannattaa ehkä harkita esim VW:n TSI -tekniikka 2009-2012 ja BMW N47 timing chain jne.

Yksi tuttu juuri päätyi tuohon kyseiseen Audiin tuolla koneella vuosi sitten, olisi ollut massia enemmänkin laittaa kiinni mutta osittain juuri tuo TFSI koneiden ongelmallisuus noin 2009-2012 pisti ostamaan tuon luotettavamman 1.8T :n.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on hyvä kone. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan VW:n paras nykyajan bensakone vaikkakin alkaa olla jo vanhaa tekniikkaa, pitäisi olla kestävä jos hyvin huollettu.

Se olennainen asia boldattuna. Eli monesti se juuri tahtoo olla juuri näin että jos haluaa luotettavaa ja hyvää tekniikkaa niin kannattaa ottaa se desi-pari (ilmoitetussa) kulutuksessa takkiin niin saa paremmin toimivan ja vähemmän harmeja aiheuttavan auton. Vähemmän kikkailua --> luotettavammin toimivaa tekniikkaa. Minäkin olen kuullut tuosta Audin 1.8T koneesta paljon hyvää, kun taas noissa uudemmissa TFSI-moottoreissa on ollut huomattavasti enemmän murheita.

Muutenkinhan tuo b7-korinen A4 on varsin luotettava ja hyvä auto. Noita on ollut omassa tuttavapiirissä useammallakin ihmisellä, yhdellä ihan uudesta asti jo kymmenisen vuotta, ja ainoastaan yhdelle on sattunut ilmeisesti joku maanantaikappale jonka kanssa on ollut kaikenlaista pikkumurhetta. Ei mitään isoa ja kallista tuossakaan mutta koko ajan jotain pientä vikaa siellä täällä. Muut ovat lähinnä kehuneet ostostaan.
 

Veijari

Jäsen
A4 b7 1.8T on erittäin luotettava ja hyvä kärry. Audin laatu on ikävästi taantunut tuosta korimallista uudemmissa.
Yksi mainitsemisen arvoinen "ongelma" tuossa 1.8T:ssä on eli sytytyspuolia kannattaa pitää hanskalokerossa varalla. Viiden euron osa jonka pystyy vaihtamaan yhtä helposti kuin öljymäärän tarkastamisen tikusta mutta jos ei ole varaosaa tien päällä niin hinaushommiksi menee.
Ei ole erityisiä huolto-tai korjauskohteita sen koommin kuin tavan autoissakaan. Ostaessa kun tarkastaa huoltohistorian ja katsoo yleisesti että on siisti sisältä ja päältä niin hyvin uskaltaa ostaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös