Mainos

Autoiluketju

  • 3 322 087
  • 19 022

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Noi TM testaamat renkaat ei ole niitä huijauskumeja. Hakevat nimettömänä kaupasta renkaat, ja muutama viikko testin jälkeen suorittavat sen uudestaan. Eli randomkaupoista hakevat uudet satsit samoja renkaita, ja suorittaa samat testit uudestaan. Juurikin sen takia että huijaukset ym. saa kitkettyä pois.
Tosin viisi testin rengassarjaa jouduttiin tilaamaan suoraan valmistajilta, koska niitä ei testin aikaan ollut vielä kaupoissa myynnissä.

Harmi ettei TM testannut tällä kertaa lainkaan renkaiden kulutuskestävyyttä. Se on aika oleellinen seikka ja vähentää testin arvoa merkittävästi, sillä renkaistahan pystytään kulutuskestävyyden kustannuksella tekemään ominaisuuksiltaan hyvin tällaisissa testeissä pärjäävät. Useimmitenhan renkaiden valmistus on juuri tasapainoilua pitokyvyn ja kulutuskestävyyden välillä. Varsinkin isot tehtaat pystyvät helposti vaikuttamaan, että mihin suuntaan vaakaa kallistetaan.

Edelliset kesärenkaani ostin v. 2013 ja ne olivat juurikin testivoittajat, jotka olivat pitävät ja hiljaiset. Sitten samat renkaat olivat erään lehden kulutuskestävyystestissä ja sieltä tulikin surkea tulos. Omassa autossani ne pyöri n. 38 tkm kahteen milliin. Normaalisti ajan n. 50 tkm kesärenkailla. Seuraavat renkaat olivat eri merkkiä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tosin viisi testin rengassarjaa jouduttiin tilaamaan suoraan valmistajilta, koska niitä ei testin aikaan ollut vielä kaupoissa myynnissä.

Mulla meni tollanen kohta kokonaan ohi. Arvatenkin ne on just erikoisvalmisteisia renkaita pelkästään testiä varten. Oliko Nokialaiset sun vanhat renkaat? Nehän on tunnetusti huonoja kestämään, vaikka muut ominaisuudet onkin huippuluokkaa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Oliko Nokialaiset sun vanhat renkaat? Nehän on tunnetusti huonoja kestämään, vaikka muut ominaisuudet onkin huippuluokkaa.
Ei ollut, vaan Goodyear Eff.grip perf. Kuluivat siis yllättävän nopeasti, vaikka muutoin oli erittäin hyvä rengas (ehkä juuri siksi).

Nyt pitäisi taas hankkia uudet, mutta päänsärkyä näistä vertailujen tutkimisesta vaan tulee. Testien painotukset vaihtelevat ja renkaiden koot samoin. Liian harvoin testataan tuota kulutuskestävyyttä, joka paljon ajavalle olis tärkeä kriteeri.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ei ollut, vaan Goodyear Eff.grip perf. Kuluivat siis yllättävän nopeasti, vaikka muutoin oli erittäin hyvä rengas (ehkä juuri siksi).

Nyt pitäisi taas hankkia uudet, mutta päänsärkyä näistä vertailujen tutkimisesta vaan tulee. Testien painotukset vaihtelevat ja renkaiden koot samoin. Liian harvoin testataan tuota kulutuskestävyyttä, joka paljon ajavalle olis tärkeä kriteeri.

Joo nuo renkaiden ominaisuudet on kompromisseja kestävyyden, pidon ja melun välillä. Hiljainen ja pitävä rengas vaatii pehmeää seosta, mikä automaattisesti tarkoittaa huonoa kestävyyttä.

Nuo vertailut kannattaa "tehdä itse uusiksi", muuttamalla lehdessä olevat painotukset omien vaatimusten mukaan. Saattaa jonkun verran vaikuttaa lopullisiin sijoituksiin, vaikka eihän se paskaa rengasta hyväksi muuta.

Vinkiksi renkaanhankintaan: Barumia, eli Continentalin "halpamerkkiä" voin suositella. Sellaiset oli E-mersun alla aikanaan, ja oli sitten niin saatanan hiljainen rengas. Myöskään pito-ominaisuuksia en voi moittia. Kestävyyden puolesta en osaa sanoa, kun auto vaihtui ennenkuin oli lähelläkään vaihtokunnossa. About 30000 kerkesin niillä ajella, ja vielä oli hyvin pintaa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Octavia 1.6 tdi 2011 ja egr-venttiili kikkailee satunnaisesti jättämällä käynnistymisen väliin. Sitten n. kymmenennellä kerralla hyppää tulille ja on kuin ei mitään olisi ollutkaan. Vähän paskamainen juttu, kun kerran teki tuon liikkellelähdön jälkeen ja jäi pykimään keskelle risteystä.
Minulla oli joulukuussa samankaltainen homma omassa autossa (Passat 2.0 TDI 2011vm). Itse ajelin oireiden kera (vilkutti moottorinohjaushäiriötä ja lopussa otti turbon pois pelistä) ja varoitusvalojen keltaisessa hehkussa viikon verran ja perseestä oli.

Mutta tulipa sitten joulu ajoissa viime vuonna, Laakkosella käytin autoa vian luvussa ja samalla selvisi että Volkkarilla oli joku kampanja missä korvasivat EGR-remontista 90% töistä ja osista. Jäi se rapia 140€ itselle maksettavaksi ja viitisen päivää ajelin vielä autoliikkeen sijaisautolla kun sattui olemaan liikkumaturva voimassa. En muista tarkkaan mitkä oli ehdot millä tuon kompensaation antoivat, mutta kilometreissä oli 200 000km joku raja minkä alla olevilla kilsoilla sai tuon hyvityksen. Itsellä oli vielä 4000km alle.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Jep, pitänee nyt varata vain aika, koska en kyllä jaksa noita hyytymisiäkään. 750 tai 1000, riippuen siitä, mitä haluaa tehdä. Tai sitten autonvaihto.

Kuulostaa tutulta oireelta, jos johtuu venttiilin nokeentumisesta niin teeseitse-korjaus tuohon simppeli: ajat parinkymmenen kilometrin lenkin normaalia kovemmilla kierroksilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Orman Mollis
Mulla on 200tkm rikki, eli sekään ei auta. Tosin VW:lle päivitykset ovat muutoinkin jo tulleet, Skodalle venaillaan vielä.

@Aces High
Jep, jotain vastaavaa olen järkeillyt, koska suurin osa ajostamme on kaupunkiajoa nykyään, ja ottanut kierroksia sen minkä pystyy. Ellei tule bensaan vaihdettua tässä pikimmiten, pitää tarkkailla, miten se käyttäytyy taas ensi viikolla, kun nyt olen päässyt hiukan polttamaan karstoja moottoritiellä.
 

RepoMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs
Uuden auton hankinta olisi kohta edessä. Meinaa pää mennä pyörälle, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Kiinnostaisi kuulla mitä palstalaiset suosittelevat hankittavaksi. Hintakatto on noin 5000 €, jos oikein hyvä yksilö sattuu kohdalle niin tuosta voin ehkä vähän lipsua. Kriteereitä itselläni on melko paljon. Ensinnäkin matka-ajoa tulee paljon, joten diesel lienee taloudellisesti paras vaihtoehto. Farkku on tilojen puolesta melko välttämätön. Alemman keskiluokan koko riittää, mutta isompikaan ei haittaa. Ilmastointi on ehdottoasti oltava ja mielellään myös vakionopeudensäädin ja vetokoukku. Taloudellisuus ja hiljaisuus painavat myös jonkin verran vaakakupissa.

Alfa Romeo 159 kiinnostaisi kovasti, mutta tällä hetkellä niiden tarjonta on melko huonoa. Volvo V50 olisi myös kiinnostava. Kävin volvoa koeajamassakin oikein ja oli kyllä mukava ajella. Ainoastaan vähän arveluttaa melko ahtaat tilat. Lähes kaikille merkeille olen kuitenkin avoin ja on tullut mieittyä myös mm. Mondeota, Octaviaa, sekä ranskalaisia ja saksalaisia merkkejä.

Mikä on yleinen mielipide, kannattaako ostaa mieluummin paljon ajettu ja melko vanha premium-auto, vai mieluummin uudemi ja vähemmän ajettu halpismerkki? Ainakin mersuilla, bemareilla ja Volvoilla ajetaan hirvittäviä määriä, mutta ovatko ne enää paljon ajettuna luotettavia ja mukavia?

Mielellään lueskelisin kirjoittajien omia kokemuksia aiheesta. Huonotkin kokemukset kiinnostavat, että osaan vähän varoa jos joku malli on oikein pommin maineessa.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uuden auton hankinta olisi kohta edessä. Meinaa pää mennä pyörälle, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Kiinnostaisi kuulla mitä palstalaiset suosittelevat hankittavaksi. Hintakatto on noin 5000 €, jos oikein hyvä yksilö sattuu kohdalle niin tuosta voin ehkä vähän lipsua. Kriteereitä itselläni on melko paljon. Ensinnäkin matka-ajoa tulee paljon, joten diesel lienee taloudellisesti paras vaihtoehto. Farkku on tilojen puolesta melko välttämätön. Alemman keskiluokan koko riittää, mutta isompikaan ei haittaa. Ilmastointi on ehdottoasti oltava ja mielellään myös vakionopeudensäädin ja vetokoukku. Taloudellisuus ja hiljaisuus painavat myös jonkin verran vaakakupissa.

Alfa Romeo 159 kiinnostaisi kovasti, mutta tällä hetkellä niiden tarjonta on melko huonoa. Volvo V50 olisi myös kiinnostava. Kävin volvoa koeajamassakin oikein ja oli kyllä mukava ajella. Ainoastaan vähän arveluttaa melko ahtaat tilat. Lähes kaikille merkeille olen kuitenkin avoin ja on tullut mieittyä myös mm. Mondeota, Octaviaa, sekä ranskalaisia ja saksalaisia merkkejä.

Mikä on yleinen mielipide, kannattaako ostaa mieluummin paljon ajettu ja melko vanha premium-auto, vai mieluummin uudemi ja vähemmän ajettu halpismerkki? Ainakin mersuilla, bemareilla ja Volvoilla ajetaan hirvittäviä määriä, mutta ovatko ne enää paljon ajettuna luotettavia ja mukavia?

Mielellään lueskelisin kirjoittajien omia kokemuksia aiheesta. Huonotkin kokemukset kiinnostavat, että osaan vähän varoa jos joku malli on oikein pommin maineessa.
Opel Astra vaihtoautot - Nettiauto
Tuossa ihan hyvä vaihtoehto. Rajasin hinnan 5000€-6000€, joten tinkimällä ollaan lähellä 5000€. Plussana edulliset käyttökustannukset. Normikäytössä ihan toimiva laite.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mikä on yleinen mielipide, kannattaako ostaa mieluummin paljon ajettu ja melko vanha premium-auto, vai mieluummin uudemi ja vähemmän ajettu halpismerkki? Ainakin mersuilla, bemareilla ja Volvoilla ajetaan hirvittäviä määriä, mutta ovatko ne enää paljon ajettuna luotettavia ja mukavia?
Onko tämä retorinen kysymys?

Nyt jumalauta! Mikään ei ole niin älytön ostos kuin +200tkm ajettu premium sakemanni. Jollet harrasteautoksi osta.

Ihmiset on pähkähulluja näiden kanssa. Lyödään se viisi tonnia tiskiin ja vuoden maksuajalla kymppi kiinni korjauksiin.

Ja mä olen penarimies. Ja korjaan museorautani itse. Silloin kun jaksan ja huvittaa. Töissä käyn prolella. Ei tulisi mielenkään luottaa johonkin +200tkm ajettuun jos oikeasti pitäisi sillä töihin ajaa.

Lopuksi.Osta joku alle 70 tonnia ajettu korealainen. Voi olla vielä takuutakin jäljellä. Aja se jonnekin 125tkm tietämille niin voit saada muutakin kuin romutuspalkkion.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mielellään lueskelisin kirjoittajien omia kokemuksia aiheesta. Huonotkin kokemukset kiinnostavat, että osaan vähän varoa jos joku malli on oikein pommin maineessa.

Merkkiin ja malliin en ota kantaa, mutta tuossa hintaluokassa kannattaa katsella sitä huoltohistoriaa tarkkaan. Onko huoltoja tehty ennakoiden, vai vasta määräajan jo ylityttyä ym. Toinen yllämainittu Astra voi olla oikein passeli peli teille kun taas toinen vastaava luokaton. Käytä ehdokas vaikka Autotohtorilla ennen kauppojentekoa, niin tiedät vähän, pitääkö hetikohta varautua kuluvien osien vaihtoihin, uusia renkaita tms eli lisätä auton ostohintaan samantien tonni.
 

RepoMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs
Mielenkiintoisia kommentteja.

Opel Astra vaihtoautot - Nettiauto
Tuossa ihan hyvä vaihtoehto. Rajasin hinnan 5000€-6000€, joten tinkimällä ollaan lähellä 5000€. Plussana edulliset käyttökustannukset. Normikäytössä ihan toimiva laite.

Kieltämättä ihan asiallisen näköisiä autoja. Ei kyllä tuo Astra säväytä millään lailla, mutta eipä käyttöauton välttämättä tarvitsekaan. Mielenkiinnosta kysyn kuitenkin että miksi juuri Astra?

Onko tämä retorinen kysymys?

Nyt jumalauta! Mikään ei ole niin älytön ostos kuin +200tkm ajettu premium sakemanni. Jollet harrasteautoksi osta.

Ihmiset on pähkähulluja näiden kanssa. Lyödään se viisi tonnia tiskiin ja vuoden maksuajalla kymppi kiinni korjauksiin.

Ja mä olen penarimies. Ja korjaan museorautani itse. Silloin kun jaksan ja huvittaa. Töissä käyn prolella. Ei tulisi mielenkään luottaa johonkin +200tkm ajettuun jos oikeasti pitäisi sillä töihin ajaa.

Lopuksi.Osta joku alle 70 tonnia ajettu korealainen. Voi olla vielä takuutakin jäljellä. Aja se jonnekin 125tkm tietämille niin voit saada muutakin kuin romutuspalkkion.

Hauskan jyrkkä kanta. Itselläni on ajossa tällä hetkellä noin 400 000 km ajettu yli 20 vuotta vanha japsi. Ajettavuus on toki hirveä ja tilat ovat turhan ahtaat. Kuitenkin se on ollut kilometreistä ja iästä huolimatta oikein luotettava ja edullinen peli ajella. Siksi en oikein allekirjoita tuota että yli 200 000 km ajetut autot olisivat täyttä paskaa. Ymmärrän toki pointtisi siitä, että jos oikeasti haluaa luotettavan käyttöauton, niin täytyy vähän uudempi ostaa. Huonon yksilön saamisen riski kasvaa tietysti mitä vanhemman ja käytetymmän auton ostaa. Ei vain ole itsellä varaa oikein laittaa yli 5000 euroa rahaa autoon tällä hetkellä, joten siksi nuo alle 70 000 km ajetut autot eivät tule kysymykseen. Korealaistakaan ei varmaan alle kymppitonnilla saa.

Merkkiin ja malliin en ota kantaa, mutta tuossa hintaluokassa kannattaa katsella sitä huoltohistoriaa tarkkaan. Onko huoltoja tehty ennakoiden, vai vasta määräajan jo ylityttyä ym. Toinen yllämainittu Astra voi olla oikein passeli peli teille kun taas toinen vastaava luokaton. Käytä ehdokas vaikka Autotohtorilla ennen kauppojentekoa, niin tiedät vähän, pitääkö hetikohta varautua kuluvien osien vaihtoihin, uusia renkaita tms eli lisätä auton ostohintaan samantien tonni.

Tuo on kyllä hyvä pointti. Täytyy tosiaan noihin huoltoihin kiinnittää huomiota.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoisia kommentteja.



Kieltämättä ihan asiallisen näköisiä autoja. Ei kyllä tuo Astra säväytä millään lailla, mutta eipä käyttöauton välttämättä tarvitsekaan. Mielenkiinnosta kysyn kuitenkin että miksi juuri Astra?
Omaan kokemukseen kyseisestä autosta. Ollut vuosimallit 2003, 2006 ja 2016 sekä Zafira 2001. 06 ja 16 tällä hetkellä käytössä. Käyttöautona oman merkkihistorian (mm. Mersu, BMW, Toyota, Volvo) luotettavimpia ja käyttökustannuksiltaan edullisimpia.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tuo on kyllä hyvä pointti. Täytyy tosiaan noihin huoltoihin kiinnittää huomiota.

Mun mielestä myös katsastushistorian näkee muutamalla eurolla, eli jos leima on korkannut useamman kerran, lienee syytä jättää moinen yksilö väliin. Tämä tietysti vain, jos auto on tarpeeksi vanha eli sitä on ehditty edes leimailemaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kieltämättä ihan asiallisen näköisiä Mielenkiinnosta kysyn kuitenkin että miksi juuri Astra?
Muutaman Astran (vm. 2001 ja 2008) omistaneena sanoisin, että tuon hintaluokan Astroissa on ainakin se hyvä puoli että ne säilyttävät kohtalaisen hyvin ajo-ominaisuutensa, jotka uutenakin ovat hintaluokassaan olleet keskiarvoa paremmat. Monet viiden tonnin japskit, korealaiset ja varsinkin ranskikset ovat 10-v vanhoina aivan kaameita ajaa, kun alusta on vetelä sekä ohjaus tunnoton ja epämäärinen. Lisäksi Astran osat ovat suht edulliset ja ratkaisut suhteelliset tavanomaisia. Ranskiksista voi löytyä sellaisia keksintöjä, ettei niitä ihan joka nyrkkipajassa osata edes korjata.

Niin Astran kuin myös muiden tuon hintaisten kohdalla käyttäisin tosiaan jollakin autotohtorilla tms. tarkemmassa syynissä. Jos on hyvin pidetty, niin käyttöarvoa voi saada vielä pitkäksi aikaa. Pommeja löytyy varmasti kaikilta merkeiltä, mutta niistä suurimman osan pystyy kylllä välttämään ammattilaisen tarkistuksella.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Hauskan jyrkkä kanta. Itselläni on ajossa tällä hetkellä noin 400 000 km ajettu yli 20 vuotta vanha japsi.
Japsi.

Voi kai se japsi mennä 400tkm ja kuluvat osat on halpaa kuin saippua ja naapurin reiska vaihtaa kossupullolla.

Mutta kun ei ollut puhe japseista...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Japsi.

Voi kai se japsi mennä 400tkm ja kuluvat osat on halpaa kuin saippua ja naapurin reiska vaihtaa kossupullolla.

Mutta kun ei ollut puhe japseista...
Aivan. Vanhan saksalaisen laatuauton pitäminen ajokuntoisena on ihan eri tavalla pinkkaa kysyvä haaste. Kaiken lisäksi se saku vieraileen tod näk pajalla useammin kuin japsi, koska vikaantuvia varusteita on enemmän.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aivan. Vanhan saksalaisen laatuauton pitäminen ajokuntoisena on ihan eri tavalla pinkkaa kysyvä haaste. Kaiken lisäksi se saku vieraileen tod näk pajalla useammin kuin japsi, koska vikaantuvia varusteita on enemmän.
Ja pienenkin kolahdus-äänen jälkeen on mentävä nosturille ja vaihdettava osaa vaan varmuuden vuoksi. Ja mikäköhän tässä on, kun kaikki teho ei tuntuisi olevan tallella? Ja ihan kuin nytkähtäisi tietyllä kierrosluvulla. Siitä -99 Passatista laitetaan vaan stereoita kovemmalle
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja pienenkin kolahdus-äänen jälkeen on mentävä nosturille ja vaihdettava osaa vaan varmuuden vuoksi. Ja mikäköhän tässä on, kun kaikki teho ei tuntuisi olevan tallella? Ja ihan kuin nytkähtäisi tietyllä kierrosluvulla. Siitä -99 Passatista laitetaan vaan stereoita kovemmalle
Vai olisko se niin, että niitä vanhoja sakemanneja ostaa omanlaisensa ihmistyyppi, joka fiksaisi myös sen passatin?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Osaakohan joku sanoa, pitääkö huolestua ja minkälaisella eurokasalla pitää huolestua?

Mulla on Seat Altea XL 1.9 TDI DSG vm. 2012, mittarissa 102 tkm. Tämä ei ole vielä syy huolestumiseen, koska olen ollut pirun tyytyväinen autoon. Auto ollut mulla nyt reilun kaksi vuotta ja 70 tkm. Pari vuotta sitten auton kanssa kävi niin, että kun sen sammutti, moottorinjäähdytin (se kai siellä alkaa hurisemaan jos lämmöt on korkealla?) aloitti työnsä, mutta ei sammunutkaan homman hoidettuaan vaan jauhoi yhden kerran akun tyhjäksi ja toisen kerran pari tuntia kun havaitsin, että siellä se edelleen jauhaa vaikka ei varmaan ole enää kuuma. En sitten oikein ole jaksanut luottaa kyseiseen termostaattiin, että jäähdytys katkeaisi, vaan jos tiedän auton seisovan paikoillaan pitkään, olen jäänyt muutamaksi minuutiksi paikalle, käynnistänyt auton ja sammuttanut uudestaan, jolloin tuo jäähdytys ei ala pyörimään ellei ole oikeasti asiaa.

No nyt sitten kevään tullen tuo jäähdyttimen käynnistyminen on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, ehkä 1/3 lyhyistä ajokerroista aiheuttaa tuon. Viime kesänä ei varmaan viittä kertaa yhteensä käynnistynyt, mutta nyt tekee usein. Varsinkin jos ajo on ollut hidasvauhtista kaupunkiajoa, eikä moottoritiellä huristelua. Olen myös ollut pari kertaa haistavani jotakin "käryä", mutta en ole osannut paikantaa tuleeko se jarruista vai mistä ja mikä rassaa. Ja häipyisikö käry, jos tuuletinta käyttäisikin 10 minuuttia eikä sitä paria minuuttia, minkä maltan odottaa. Mitään merkkivaloja ei tietenkään pala, koska mitään vikaahan ei ole ollut, paitsi se, että jäähdytin/tuuletin ei sammu välttämättä ennen akun loppumista.

Joten - onkohan tuosta kärystä tai toistuvasta jäähdytyksen tarpeesta syystä huolehtua? Tekeekö tuo toimintani haittaa autolle, kun tyhjäkäytän sen pari minuuttia ja saan sillä jäähdytyksen katkeamaan vai pitäisikö tuulettimen antaa paahtaa tunti, jotta ei varmasti ole lämmin mylly? Mikä on vialla, koska tätä olen tietenkin huollossa käyttäessä kysynyt, mutta kun sitä tuuletinta/käryä/vikamerkkivaloa ei ole huoltokeikoilla päällä, ei ne sille mitään ole lokistakaan löytäneet?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Osaakohan joku sanoa, pitääkö huolestua ja minkälaisella eurokasalla pitää huolestua?

Sen kummemmin miettimättä, ekana tulee mieleen että lämpötila-anturi on vaihtokunnossa. Se siis antaa väärää tietoa eculle, joka käskee puhallinta pyörimään. Anturit itsessään on yleensä melko edullisia, sitä en tiedä missä anturi sijaitsee ko. moottorissa, joten vaihtamisen kustannuksia en uskalla arvailla.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Olen myös ollut pari kertaa haistavani jotakin "käryä", mutta en ole osannut paikantaa tuleeko se jarruista vai mistä ja mikä rassaa.
Lyhyiden matkojen jälkeen hiukkasuodattimen poltto on voinut olla vielä sammuttaessa päällä ja aiheuttaa käryjä. -08 520d BMW haisi aina välillä sellaiselle kytkimen ja palaneen kumin yhdistelmälle lyhyiden siirtymien jälkeen, kun dpf regenerointi oli ollut päällä sammuttaessa. Veikkaan samaa "vikaa" myös Alteassasi.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ääni hiukkassuodattimen regeneroinnille. Eli, kun ajat parkkiin ja pysähdyt, katso hetkellisen kulutuksen mittarilla paljonko on silloin kulutus. Eli, kun hiukkasloukku regeneroi, niin sinne syötetään raakaa polttoainetta joka polttaa ne nokihiukkaset pois sieltä ja myös hetkellinen kulutus nousee huomattavasti. Jos tyhjänäynnillä normaalisti pyörii siellä jossain 0,5-1,2l/h välillä niin voi hyvin olla 5l/h kun regenroi. Siitä johtuu se vmäinen käry. Kannattaa käydä heittää ihan kunnon motarilenkki ja vähän korkeammilla kierroksilla niin se todennäköisesti helpottaa asiaa. Eli, jos et aja sitä ohjelmaa noin läpi kunnolla ja useasti jää kesken se homma, niin sit saa varata todella ison kasan euroja tai rikkoa lakia.

Se miksi flekti jää päälle, voi johtua esim releestä tai flektin termarista tai... Syitä on monta ja seattia sen enempää tuntematta en pysty tarkemmin sanomaan.
 

Outsider

Jäsen
@Alvajärven Urho Hiukkassuodattimen polton jälkeen voi flekti jäädä pyörimään ja lyhyt ajo voisi viitata siihen, että se jää aina kesken ja toistuu sen takia usein? Toki sen jäähdytyksen ei pitäisi kestää tunteja eikä varsinkaan niin pitkään, että akku tyhjenee.

Ei jostain syystä päivittynyt noi edelliset viestit näkyviin, mutta siinähän sitä olikin jo ehditty pariin kertaan pohtia samoja asioita.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kiitos kaikille nopeista ja pätevistä vastauksista! Tulkitsen siis niin, että käry ja haju on normaali juttu, koska tuo hiukkasloukko vielä toimii, eikä se siis silloin tällöin tapahtuvana ole vaarallista. Pitäisi siis ajella pitempiä matkoja... Mutta kun tuo on työmatka (n. 10 km kaupunkiajoa), missä siihen useimmiten törmää, niin kannattaisi siis parkkiin ajettua kenties vaikka pitää sitä autoa vielä käynnissä, jotta se saisi hommansa valmiiksi? Ja koska lämpötila-anturi ei selkeästi toimi, asian kanssa joko eletään seuraavaan huoltoon, vaihdetaan tai seurataan, sammuuko se tuuletin itsestään myöhemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös