Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Voisin kuvitella, että ilmamäärämittareita ja ahtopaineentunnistimia menee noissakin, mutta kohtalaisen halpoja osia. Varmaan erilaisia pikku sähkövikojakin saattaa riittää.

Eipä ole turbo paljoa kestänyt ja mikä lie tuon koneenkin rikkonut? Jakopään hihna mennyt poikki?

Omalla Passatilla ajettu puolet enemmän samalla koneella ja yhdellä turbolla ja on vielä vähän piristettykin, joten luulisi tuon nyt kestäneen, mutta yksilöitähän nämä on. Eipä nuo kilometrit ole mitään, jos oikeasti on pidetty hyvin.

Turbo oli tosiaan mennyt ja rikkonut samalla osan konetta. Muuten ei isompaa ole autossa ollut. Hyvin tuo näyttää olevan pidetty kun on kuitit tallella jokaisesta huollosta ja kilkkeestä mitä autoon on tehty.

Tosin tässä nyt on ollut jo alla Passatti hieman pienemmillä kilsoilla ja siihen on jo mukavasti uponnut rahaa joten yksilöitähän nuo kaikki loppujen lopuksi on.

Edit. Ja tosiaan nykyinen Passatti menisi Audin kanssa vaihtoon niin että euroja tulisi itselle. Tosin mitään pakkoa ei ole vaihtaa, mutta onhan tuo suht mukava ja iso auto ajella.
 

Outsider

Jäsen
Turbo oli tosiaan mennyt ja rikkonut samalla osan konetta. Muuten ei isompaa ole autossa ollut. Hyvin tuo näyttää olevan pidetty kun on kuitit tallella jokaisesta huollosta ja kilkkeestä mitä autoon on tehty.

Tosin tässä nyt on ollut jo alla Passatti hieman pienemmillä kilsoilla ja siihen on jo mukavasti uponnut rahaa joten yksilöitähän nuo kaikki loppujen lopuksi on.

Edit. Ja tosiaan nykyinen Passatti menisi Audin kanssa vaihtoon niin että euroja tulisi itselle. Tosin mitään pakkoa ei ole vaihtaa, mutta onhan tuo suht mukava ja iso auto ajella.

Jos ei ole erityistä tarvetta sille välissä tulevalle rahalle, niin hankala nähdä tuossa kaupassa mitään järkeä. Olettaen, että tuossa nykyisessä Passatissasi ei ole mitään isoa vikaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jos ei ole erityistä tarvetta sille välissä tulevalle rahalle, niin hankala nähdä tuossa kaupassa mitään järkeä. Olettaen, että tuossa nykyisessä Passatissasi ei ole mitään isoa vikaa.

Koskas ne autokaupat on järjellä perusteltu?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Jos ei ole erityistä tarvetta sille välissä tulevalle rahalle, niin hankala nähdä tuossa kaupassa mitään järkeä. Olettaen, että tuossa nykyisessä Passatissasi ei ole mitään isoa vikaa.

Ei ole vikaa, eikä rahallekaan erityistä tarvetta ole, mutta kuten pikkuvaimo tuossa toteaa niin autokaupoissa ei koskaan ole järkeä :) Enemmän tuossa houkuttelisi mukavuus, kun autossa tulee vietettyä suht paljon aikaa. Mutta tuskin tuosta silti kaupoille päästään vaikka harkinnassa tuo onkin. Se on tämä kevät varmaan suurimpana syynä että edes harkitsen koko vaihtoa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Aina, kuten muidenkin työkalujen ja käyttötarvikkeiden kaupat. Ymmärrän, jos esim. huvivene ostetaan osin tunteella, mutta autollahan on vain tarkoitus päästä mahdollisimman luotettavasti ja kustannustehokkaasti paikasta toiseen.

Pitää paikkansa jos lisäät sanan auto eteen etuliitteen "käyttö". Minulla on kolme autoa ja kaikki ovat harrasteautoja. Voi niilläkin luotettavasti töissä tai kaupassa käydä mutta ei niitä sitä varten ole hankittu. Kustannustehokkain tapa kauppareissuun tai työmatkaan minun tapauksessani on kävely, fillarointi tai prole. Vähän keleistä riippuen.
 

Outsider

Jäsen
Koskas ne autokaupat on järjellä perusteltu?

Itse ainakin olettaisin, että siinä vaiheessa, kun mainitaan vuotuisena ajomääränä 35 tuhatta kilometriä ja suunniteltu auto on joku väsynyt diisseli, missä käytännössä suurin ero entiseen on olympiarenkaat keulalla. Ei varmaan olisi tarvinnut ottaa järkisyitä esiin, jos kysyjä olisi miettinyt volkkarin vaihtoa vaikka 50-luvun avo Cadillaciin ja kertonut kulkevansa jatkossa työmatkat bussilla.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Itse ainakin olettaisin, että siinä vaiheessa, kun mainitaan vuotuisena ajomääränä 35 tuhatta kilometriä ja suunniteltu auto on joku väsynyt diisseli, missä käytännössä suurin ero entiseen on olympiarenkaat keulalla. Ei varmaan olisi tarvinnut ottaa järkisyitä esiin, jos kysyjä olisi miettinyt volkkarin vaihtoa vaikka 50-luvun avo Cadillaciin ja kertonut kulkevansa jatkossa työmatkat bussilla.

Älkää ny aina ottako jokaista kommenttia niin kuolemanvakavasti. Edes joskus voisi yrittää ymmärtää viestit muutenkin kuin kirjaimellisesti. Tottakai ymmärrän, ettei tuollaisille kilometreille hommata mitään bensakasia. Se oli lähinnä piikki itselleni, omissa autokaupoissani kun ei ole enää vuosiin ollut järjen hiventäkään. Kaikille se auto ei ole vain kulkuneuvo. Joillekin se on harrastus, tai jopa elämäntapa.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Tuli maanantaina sitten pakitettua toiseen autoon, eilen jantteri soitti että arvio oli 1000-1500€ kun oli käynyt korjaamolla. Kysymys kuuluu että mitä ninä joudun maksamaan, meneekö liikennevakuutuksesta vai kaskosta? Kysyn kun ei ole mitään aavistustakaan ja joudunko maksamaan omasta lompakosta ja kuinka paljon? Niin ja paljonko tippuu sitten bonarit yms?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Tuli maanantaina sitten pakitettua toiseen autoon, eilen jantteri soitti että arvio oli 1000-1500€ kun oli käynyt korjaamolla. Kysymys kuuluu että mitä ninä joudun maksamaan, meneekö liikennevakuutuksesta vai kaskosta? Kysyn kun ei ole mitään aavistustakaan ja joudunko maksamaan omasta lompakosta ja kuinka paljon? Niin ja paljonko tippuu sitten bonarit yms?

Liikennevakuutuksesta menee. Bonareiden tippuminen riippunee vakuutusyhtiöstä. Toki oman auton vauriot menee sitten omasta kaskosta/lompakosta. Omavastuukin riippuu varmaan ihan vakuutuksesta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aina, kuten muidenkin työkalujen ja käyttötarvikkeiden kaupat. Ymmärrän, jos esim. huvivene ostetaan osin tunteella, mutta autollahan on vain tarkoitus päästä mahdollisimman luotettavasti ja kustannustehokkaasti paikasta toiseen.

Ei koskaan kokonaan. Okei osa menee järjellä, mutta tunnettakin on aina mukana. Viimeistään siinä vaiheessa kun valitaan väriä autoon (tai sisustuksen väriä jne.). Jos järjellä menisi niin autoja ei tehtäisi kuin metallin harmaana jossa ei kura ja paska näy. Kaikki muut värit ovat tunnesyin perusteluja. Punainen väri haalistuu auringossa ajan kanssa, huono valinta järkisyin jne.
Mutta toisaalta olen samaa mieltä. Toisille auto on unelmien kohde, toisille kuten myös minulle, lähes ainoastaan yksi työkalu muiden joukossa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Luotettavasti palvelleesta Fiat Bravasta paukahti sitten jakohihna kesken ajon. Vaihtoon piti olla vielä 13tkm ja autossa on täydellinen huoltokirja, vaihdon on tehnyt autohuoltamo, mutta ei mikään Fiat-valtuutettu. Onkohan keinoja saada mistään korvauksia tästä vahingosta?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lukeeko ohjekirjassa että vaihtoväli 150tkm*

sitten jossain alareunassa " * huomioi maakohtaiset olosuhteet "? Muistaakseni Suomessa tuo taisi tarkoittaa 90tkm, tai joku ainakin puheli, sitä en tiedä pitääkö paikkansa, mutta jos pitää paikkansa ja ajoit 137tkm niin et saa mitään korvausta, jos ajoit 77tkm niin saat korvausta. Käsittääkseni autohuoltamon piikkiin menee joka tuon hihnan on laittanut. Siinäkin taitaa olla se aikaraja vielä, olisiko 4 tai 5v. Eli kuinka paljon kilometrejä kertyi viimeisen vaihdon jälkeen ja kuinka kauan siitä on aikaa?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Muistaakseni Fiat on tehnyt Bravassa "ooppelit", eli huoltokirjan vaihtoväli on ilmoitettu jopa 120tkm mittaiseksi, mutta tehdas on sittemmin laskenut suositusta 60tkm:n.

Eli kuinka paljon kilometrejä kertyi viimeisen vaihdon jälkeen ja kuinka kauan siitä on aikaa?

Vaihto on tehty alle 2 vuotta sitten ja uudella hihnalla ajettu 47tkm.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pitäisi olla selvä peli, ilmoitat huoltamolle jossa tuo tehtiin asiasta. Kysyt että miten edetään

http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=3920ebf6-006e-4b7b-84cf-35b288827e58

Tuo on kyllä enemmän myyjän vastuusta, mutta tuossa lisää:

Kuluttajariitalautakunta suositti huoltoliikettä korvaamaan jakopään hihnan k... | Edilex Uutiset

Tuota viimeistä ei pääse lukemaan ilman tunnuksia, mutta siinä näkyy
Holtoliikkeen vaihtama jakohihna ei ollut kestänyt ilmoitettua 90 000 kilometrin tai 5 vuoden vaihtoväliä. Lautakunta katsoi että joko palveluksessa käytetyssä materiaalissa tai asennustyössä oli ollut virhe, koska palvelus ei kestävyydeltään ollut vastannut kuluttajan aiheellisia odotuksia

Joten tuon mukaan pitäisi olla selvä asia. Varsinkin jos olet käyttänyt sen n. 30 tkm ajon jälkeen huollossa jossa hihnan kunto on tarkastettu (jossain ohjekirjoissa lukee tuo että 30tkm välein hihnan tarkistus).
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eipä mittään, tuosta saattaa joutua vääntämään vähän aikaa riippuen huoltamosta. Jopa niinkin pitkälle saattaa mennä että kuluttajavirastolle joutuu kantelemaan. Sitten viimeistään tulee vauhtia. Jos korjaamo ehdottaa suoraan että kulut laitetaan puoliksi, niin itse suostuisin, saattaa välttyä paljolta riitelyltä, jos rupeavat kauheasti vastaan laittamaan, niin sitten tietenkin vaadit ilmaiseksi. Vai tuliko oikein moottoririkko? Sehän tulee kalliiksi ja on muutenkin vaikeampi asia. Jos vain hihna meni, niin ei pitäisi vaikeuksia (muita kun edellä lueteltuja) tuottaa.

Yhdellä kaverilla hajosi 40tkm jälkeen hihna ja konekkin meni paskaksi, loppujen lopuksi kaikki vaihdettiin liikkeen piikkiin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Vai tuliko oikein moottoririkko? Sehän tulee kalliiksi ja on muutenkin vaikeampi asia. Jos vain hihna meni, niin ei pitäisi vaikeuksia (muita kun edellä lueteltuja) tuottaa.

Yhdellä kaverilla hajosi 40tkm jälkeen hihna ja konekkin meni paskaksi, loppujen lopuksi kaikki vaihdettiin liikkeen piikkiin.

Tänään tai huomenna selvitetään. Sehän tässä vähän rassaa, että kun kyse on moottorivikaa halvemmasta autosta, niin ilman jonkinlaista korvausta vaihtoa suorittaneelta liikkeeltä jää nolla käteen. Kun vahingon suuruusluokka paljastuu, niin sitten pitää alkaa tunnustelemaan tuonne liikkeeseen päin (ennakkotapaukset edellä tietenkin).
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Mikähän mättää kun e46:sen tyhjäkäynti seilaa 700-900 kierroksen välissä, silloin kun oon ajanu autolla sellaset puol tuntia? Kylmänä pelittää ihan normaalisti. Kiihdyttäessä oli vielä viime viikolla vikaa, mutta siihen löyty rikkonainen puola syyksi. Mitähän vielä vois olla sökönä?

VITUN AUTOT!
 

HokiHero

Jäsen
Tuli hommattua uusiksi kesärenkaiks Hankook ventus prime 2. Onko kellään kokemuksia ovatko pätevät? Myyjä ainakin sanoi, että ovat hinta-/laatusuhteeltaan parhaimmistoa.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Citikkaan pitäis vaihtaa takajousipalje (5102GN). Toisen vaihdatin Veholla aikanaan, mutta nyt tuo osa on kuulemma kortilla ja tilaus voi kestää jopa kuukauden. Rupesin sitten kaivelemaan netistä kyseistä osaa.

Kuinkahan tuommosen uskaltaa tilata? Onko osat alkuperäisiä, vai ovatko kopioita ja onko tuolla edes merkitystä? Ainakin täällä näitä näyttäis olevan tarjolla Citroën Federbalg hinten Citroën 5102GN - Auto Parts Specialist varastossa. Ja ilmeisesti nuo Veholla lyövät tuon paikalleen, vaikka tuokin oman osan? Jostain nyrkkipajasta kysyin asennuksesta ja eivät hommaan rupea. Ei ole kuulemma tietoa miten tehdään, vaikka netissä sanotaan, että on pikkuhomma (itse en tuohon rupea, kun en autoista mitään tiedä).

Linkki vie auton varaosaan. (Jaa toimittavat ilmeisesti vain Saksaan).
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Citikkaan pitäis vaihtaa takajousipalje (5102GN). Toisen vaihdatin Veholla aikanaan, mutta nyt tuo osa on kuulemma kortilla ja tilaus voi kestää jopa kuukauden. Rupesin sitten kaivelemaan netistä kyseistä osaa.

Kuinkahan tuommosen uskaltaa tilata? Onko osat alkuperäisiä, vai ovatko kopioita ja onko tuolla edes merkitystä? Ainakin täällä näitä näyttäis olevan tarjolla Citroën Federbalg hinten Citroën 5102GN - Auto Parts Specialist varastossa. Ja ilmeisesti nuo Veholla lyövät tuon paikalleen, vaikka tuokin oman osan? Jostain nyrkkipajasta kysyin asennuksesta ja eivät hommaan rupea. Ei ole kuulemma tietoa miten tehdään, vaikka netissä sanotaan, että on pikkuhomma (itse en tuohon rupea, kun en autoista mitään tiedä).

Linkki vie auton varaosaan. (Jaa toimittavat ilmeisesti vain Saksaan).

Tässä vuosien varrella on tullut sellainen asia huomattua, että lähes kaikki vähääkään erikoisemmat varaosat kannattaa hakea marmoritiskiltä. Tarvikeosien laatu yltää harvoin samalle tasolle, ja sen kyllä pystyy päättelemään myös hinnasta (vaikkakin marmoritiskillä on se merkkiliikkeen "lisä"). Toki sitä voi aina kokeilla tarvikeosaa, mutta voi olla ettei se kestä kuin kymppitonnin. Helposti vaihdettavan osan kohdalla se ei haittaa, mutta jos vaihto on työläs ja hidas tehdä, niin laittaisin alkuperäisosan. Luotto sellaisen kestävyyteen on kovempi. Yksi vaihtoehto on että käyt citikka-foorumeilla kyselemässä kokemuksia tarvikeosista, ja että kannattaako niitä laittaa. Kuten sanottu, jotkut tarvikeosat yltää laadussa alkuperäisten rinnalle. Mutta se että mitkä, selviää vain kokeilemalla.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Tässä vuosien varrella on tullut sellainen asia huomattua, että lähes kaikki vähääkään erikoisemmat varaosat kannattaa hakea marmoritiskiltä. Tarvikeosien laatu yltää harvoin samalle tasolle, ja sen kyllä pystyy päättelemään myös hinnasta (vaikkakin marmoritiskillä on se merkkiliikkeen "lisä"). Toki sitä voi aina kokeilla tarvikeosaa, mutta voi olla ettei se kestä kuin kymppitonnin. Helposti vaihdettavan osan kohdalla se ei haittaa, mutta jos vaihto on työläs ja hidas tehdä, niin laittaisin alkuperäisosan. Luotto sellaisen kestävyyteen on kovempi. Yksi vaihtoehto on että käyt citikka-foorumeilla kyselemässä kokemuksia tarvikeosista, ja että kannattaako niitä laittaa. Kuten sanottu, jotkut tarvikeosat yltää laadussa alkuperäisten rinnalle. Mutta se että mitkä, selviää vain kokeilemalla.

Jep, noin se varmaan on. Pitänee tyytyä odottelemaan. Muuten tuolla ei olisi niin kiire, mutta kun pitää täältä Oulusta lähteä loppukuussa Helsinkiin perheen kanssa ja tarkoituksemme oli ajaa omalla autolla. Nyt tässä joutuu miettimään muita vaihtoehtoja.

Kiitoksia avusta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös