Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä juttu toi on, että liikenneturvallisuuden nimissä ajokortin hankkimisesta pitää tehdä vaikeampaa?

Se on todennäköisesti sellainen juttu että on paljon mukavampaa vedota liikenneturvallisuuteen kuin sanoa että "Oikeastaan me haluttais saada tästä vähän lisää rahaa".
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mikä juttu toi on, että liikenneturvallisuuden nimissä ajokortin hankkimisesta pitää tehdä vaikeampaa?

Toivottavasti tuo ajaa ihmisiä enemmän kotiopetuksen pariin. Itse ostimme perus Fiestan 5000 markalla ja sitten luvat,poljin,bensat ja inssi+kirjallinen tuli maksamaan 1500 markkaa. Eli ts. selvisimme silloin aikoinaan 6500 markalla, kun autokoulu maksoi 7000 markkaa. Eli ts. kysyy joltain Jonnelta, että otatko oman auton ja kärsit vähän faijan kanssa opetuksesta, vai meetkö autokouluun, niin luulisi sen oman auton kiinnostavan. Toki jos faija maksaa kaikki bensat ja saat ajaa jollain Bemarilla, niin tuskin siinä mitkään Fiestat kiinnostaa, mut noin yleisesti olisi niin oikein autokouluille että tulisi jotain kilpailua tohon hintaan. Semmosta ryöstöä ne on. Perkele... 1800€ kakkosvaihe, jossa on pari teoriaa ja liukasrata!! Mistä tommoinen summa koostuu??
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy tunnustautua nyt yhdeksi tavikseksi sitten joka ajelee autolla jota on mukamas vaikea tunnistaa parkkipaikalla. No, makuasia tämäkin kuten myös se auton valinta.

Ajoin itse Saabilla reippaat 10 vuotta ja malleja oli viimeisestä 900:sta vm-94 lähtien 9-3 ja pari viimeistä 9-5 joista viimeinen -07. Jossain määrin alkoi näitten GM-omisteisten autojen laatu vähän tökkimään. Ei siinä, autothan olivat ajettavuudeltaan ja suorituskyvyltään aivan loistavia, väittäisin että huipputasoa. Pientä sähkövikaa tuppasi olemaan ja sitten nämä turbojen vaihdot joita osui pari kohdalleni.

Nyt alla on ollut vm -08 Audi A4 Avant S-line ja moottorina 2.0 TDI. Kilometrejä on tullut kesäkuusta tähän päivään noin 16 tonnia ja tyytyväinen olen autoon kaikin puolin. Auto on erittäin laadukas auto ja ajoltaan kaikin puolin mukava ja oma silmäkin tykkää tuosta. Vähän mietitytti alkuun alusta josta kaverikin varoitteli että S-linen alusta on kivireki mutta ei ole haitannut, pikemminkin olen pitänyt jämäkämmästä menosta. Kulutukseltaan voisi olla pienempikin kun kaverin saman vuotinen Octavia 1.9 TDI menee matka-ajossa 1,5 litraa pienemmällä mutta toisaalta Audissa on potkua enemmän ja painoakin jonkin verran enemmän ja selittää kulutuksen.

Tottahan tuo on, että nyt kun tietyllä autolla ajaa, niitten määrään liikenteessä kiinnittää huomiota eri tavalla. Audeja on tiellä paljon mutta onhan siihen syynsä. Auto on laadukas peli joten mikäs siinä jos ihmiset haluavat varmatoimisen arvonsa säilyttävän auton, tätä itsekin hain.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toivottavasti tuo ajaa ihmisiä enemmän kotiopetuksen pariin.

Tätähän hankaloitettiin viime vuonna tehdyllä päätöksellä joka tulee voimaan nyt tammikuussa.

Ajolupaopetus muuttuu

Samalla muuttuu myös ajolupaopetus, joka muuttuu yhteisopetusmalliksi. Tarkoitus on tukea paremmin opetuslupaoppilaita ja tarjota apua.

- Opetuslupaopettaja ja -oppilas käyvät yhdessä autokoulussa valmennusjaksoilla, joka sisältää sekä teoriaa että ajoharjoittelua autokouluopettajan kanssa, Mäkinen sanoo.

Ajokorttilakimuutos toi ruuhkat autokouluihin | Yle Uutiset | yle.fi


_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Toivottavasti tuo ajaa ihmisiä enemmän kotiopetuksen pariin. Itse ostimme perus Fiestan 5000 markalla ja sitten luvat,poljin,bensat ja inssi+kirjallinen tuli maksamaan 1500 markkaa. Eli ts. selvisimme silloin aikoinaan 6500 markalla, kun autokoulu maksoi 7000 markkaa. Eli ts. kysyy joltain Jonnelta, että otatko oman auton ja kärsit vähän faijan kanssa opetuksesta, vai meetkö autokouluun, niin luulisi sen oman auton kiinnostavan. Toki jos faija maksaa kaikki bensat ja saat ajaa jollain Bemarilla, niin tuskin siinä mitkään Fiestat kiinnostaa, mut noin yleisesti olisi niin oikein autokouluille että tulisi jotain kilpailua tohon hintaan. Semmosta ryöstöä ne on. Perkele... 1800€ kakkosvaihe, jossa on pari teoriaa ja liukasrata!! Mistä tommoinen summa koostuu??

Nopeasti on hinnat nousseet. Vielä kuusi vuotta sitten kun aloittelin autokoulua, niin maksoin kaikkineen 1050 euroa. Sitä varten otin pankista lainan, jonka maksoin kesätöillä pois. Syksyllä ajoin kakkosvaiheen, joka maksoi jotain 200 euroa. Ja näillä rahoilla sain vielä tutkitusti kaupungin parasta opetusta Freeroadilta.

Nykyään taitaa todella olla järkevintä tuo kotiopetus, vaikka siihen ei aikaa olisikaan. Voisikohan hinnaksi tulla auton kanssa tuhannen euroa.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Mikä juttu toi on, että liikenneturvallisuuden nimissä ajokortin hankkimisesta pitää tehdä vaikeampaa? Jo vuonna 1991 autokoulussa oli vaikka kuinka paljon turhaa touhua ilmeisesti rahastusmielessä. Sitä pakettia olisi voinut silloin jo tiivistää vaikka kuinka paljon vähentämällä teoriaa ja opettamalla ajotunnit tiiviimmässä rykelmässä, jolloin ihmiset olisivat toistojen myötä oppineet nopeammin. Itse en ole ainakaan huomannut, että liikenteessä olisi ollut jotenkin turvatonta, jotta opetusta pitäisi mukamas olla lisää. Ajokortin saatuaan henkilön taidot kasvavat koko ajan ja kun on hyvä auto kuten nykyään ne ovat, joissa on kaikki luistonestot niin tilanne on aivan eri kuin takavuosina, jolloin piti osata paljon paremmin hallita autoa esim. talviolosuhteissa. Tuntuu aivan älyttömältä touhulta, että nykynuorisolle tehdään jotain lisämääräyksiä, joilla ajokortin hankkiminen tehdään hankalammaksi.
Kaikkea ne keksii, että saisivat lisää rahaa. Kymmenen vuoden päästä ajokortista saa varmaan pulittaa kolme tonnia.
 

Outsider

Jäsen
1800€ kakkosvaihe, jossa on pari teoriaa ja liukasrata!! Mistä tommoinen summa koostuu??

Mistä toi 1800€ on keksitty kakkosvaiheen hinnaksi? Ei ne hinnat nyt sentään ihan niiiin paljoa nouse. Järjettömään suuntaan ollaan kyllä menossa tässäkin asiassa koko ajan, mutta helppoahan se on noin rahastaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä juttu toi on, että liikenneturvallisuuden nimissä ajokortin hankkimisesta pitää tehdä vaikeampaa? Jo vuonna 1991 autokoulussa oli vaikka kuinka paljon turhaa touhua ilmeisesti rahastusmielessä. Sitä pakettia olisi voinut silloin jo tiivistää vaikka kuinka paljon vähentämällä teoriaa ja opettamalla ajotunnit tiiviimmässä rykelmässä, jolloin ihmiset olisivat toistojen myötä oppineet nopeammin. Itse en ole ainakaan huomannut, että liikenteessä olisi ollut jotenkin turvatonta, jotta opetusta pitäisi mukamas olla lisää. Ajokortin saatuaan henkilön taidot kasvavat koko ajan ja kun on hyvä auto kuten nykyään ne ovat, joissa on kaikki luistonestot niin tilanne on aivan eri kuin takavuosina, jolloin piti osata paljon paremmin hallita autoa esim. talviolosuhteissa. Tuntuu aivan älyttömältä touhulta, että nykynuorisolle tehdään jotain lisämääräyksiä, joilla ajokortin hankkiminen tehdään hankalammaksi.

Kannattaa pitää tämä mielessä, kun se 18 vuotias juuri ajokortin saanut teini tulee vastaan omalla kaistalla kylki edelllä sen 90-luvun takavetoisen BMW 325:n kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kannattaa pitää tämä mielessä, kun se 18 vuotias juuri ajokortin saanut teini tulee vastaan omalla kaistalla kylki edelllä sen 90-luvun takavetoisen BMW 325:n kanssa.

No mitäs siinä, tarpeeksi isolla autolla kun itse on liikenteessä, niin tuosta teinix bemarista jää vain karvanopat jäljelle. Enpä tiedä, onko tuollaisesta autokoulu muutoksesta hyötyä? Kyllä ne bensalenkkarit ajaa joka tapauksessa itsensä ja kaverinsa hengiltä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No mitäs siinä, tarpeeksi isolla autolla kun itse on liikenteessä, niin tuosta teinix bemarista jää vain karvanopat jäljelle. Enpä tiedä, onko tuollaisesta autokoulu muutoksesta hyötyä? Kyllä ne bensalenkkarit ajaa joka tapauksessa itsensä ja kaverinsa hengiltä.

Veikkaan, että schollin isän avoautossa elintila jää melko pieneksi, luistonestoista huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
autokoulussa oli vaikka kuinka paljon turhaa touhua ilmeisesti rahastusmielessä.

Ajoin kortin vasta vanhana, taisin olla 34-35 kun sain kortin ja ihmettelin kyllä suuresti tämän kakkosvaiheen tarpeellisuutta, kaikki ensinnäkin läpäisevät sen ja rahastus on ainoa asia mikä tulee mieleen ko. vaiheesta. Kysyin siltä autokoulun heebolta että mitä mieltä Hän on asian tarpeellisuudesta, sanoi suoraan että rahastusta koko homma.
 

-RVL-

Jäsen
Kyllä on hirveitä nämä hinnat ja nimenomaan tämä II-vaihe. Vuonna 2010 sen suoritin, rapiat 500 € meni. Alle tunti ajettiin autokoulun autolla, omalla autolla radalla ja sitten simulaattorissa pimeänajo (oli rästissä, kun kävin autokoulun kesällä) 100 €! Sata euroa puolen tunnin simulaattorikurvailusta, jonka senkin perseilin ajamalla vain ykkös- ja kakkosvaihteilla + ajoin jokaisen hirven ja kamelin yli mitä sinne tielle loikki.

Ja hinnat ei kun nousee. Kohta saa hyvän auton edullisemmin kuin kortin. Ihan hyvä, että korttia ei saa kirjekurssilla tai puolen tunnin harjoittelulla, mutta hinnat on silti sitä luokkaa, että kyllä monessa perheessä joudutaan toteamaan, että "ei ole vara nyt hankkia lapselle ajokorttia, vaikka kuinka olisi tarvis".
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mistä toi 1800€ on keksitty kakkosvaiheen hinnaksi? Ei ne hinnat nyt sentään ihan niiiin paljoa nouse. Järjettömään suuntaan ollaan kyllä menossa tässäkin asiassa koko ajan, mutta helppoahan se on noin rahastaa.

Tuli yksi nolla liikaa. Silti melkein 200e!
Vai onko se nykyään 500? Ei juma...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ajoin kortin vasta vanhana, taisin olla 34-35 kun sain kortin ja ihmettelin kyllä suuresti tämän kakkosvaiheen tarpeellisuutta, kaikki ensinnäkin läpäisevät sen ja rahastus on ainoa asia mikä tulee mieleen ko. vaiheesta. Kysyin siltä autokoulun heebolta että mitä mieltä Hän on asian tarpeellisuudesta, sanoi suoraan että rahastusta koko homma.

En sanoisi heti että kysymys on rahastuksesta. Hinnat ja itse koulutushan ei ota huomioon yksilöä. Siis sillä tavalla, että kaikilla ajokortillisilla on sitten samat tiedot ja taidot kun kortti on kädessä. Ihmiset ovat erilaisia. Sen huomaa varsinkin liikenteessä - monesti näkee jonkun, joka on saanut kortin samassa ajassa, kuin joku toinen joka ei törmäile miten sattuu...

Itse sain kortin kultaisena aikana, jolloin riiitti kun harjoitteli kuorma-autolla kuukauden ja sen päätteeksi oli ABC taskussa. Vaimoni taas ajoi korttia kolme vuotta ja yhä hirvittää kyydissä... Sai mielestäni lahjaksi hyvänä päivänä ja uskon vakaasti, että inssi oli juovuksissa.

Muistan myös erään inssin, jossa oppilas lykättin suoraan ruuhkaiselle kadulle, pitkään jonoon odottamaan vihreää valoa. Kävivät kääntymässä 200 metrin päässä ja läpi meni, koska aika loppui.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että lahjakasta kuskia on turha ajattaa yliaikaa autokoulussa. Homman pitäisi olla yksilöpaketin muodossa.

Shcoll on muuten oikeilla jäljillä kun puhutaan noista tavisautoista. Itse olen sitä mieltä, että kaikki alle 70 000 euron autot tulisi kieltää ja kaupungin keskustaan ajo pitäisi maksaa joka kerta 150 euroa. Näin saisimme kaikki vanhat ävensikset pois kaduilta ja rahvaan takaisin fillareiden satulaan. Ja tulisi tilaa eliitille, joka pyörittää maata.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tätähän hankaloitettiin viime vuonna tehdyllä päätöksellä joka tulee voimaan nyt tammikuussa.

Ajolupaopetus muuttuu

Samalla muuttuu myös ajolupaopetus, joka muuttuu yhteisopetusmalliksi. Tarkoitus on tukea paremmin opetuslupaoppilaita ja tarjota apua.

- Opetuslupaopettaja ja -oppilas käyvät yhdessä autokoulussa valmennusjaksoilla, joka sisältää sekä teoriaa että ajoharjoittelua autokouluopettajan kanssa, Mäkinen sanoo.

Ajokorttilakimuutos toi ruuhkat autokouluihin | Yle Uutiset | yle.fi
_

Toi kyllä niin hanurista kun olla ja voi! Mitä hemmettiä se autokouluopettaja nyt voi opettaa mitä perheenjäsen ei voisi opettaa? Jos perheenjäsen on fuskannut opetuksessa niin näkyyhän se Inssissä ja kirjallisissa. Esim. meidän kohdalla ei ollut mitään puhetta raitiovaunuista ja hylsyhän sieltä tuli, vasta tokalla oikein. En silti tarvinnut mihinkään autokoulunopettajaa.

Mielestäni kakkos(rahastus)vaiheessa tuli hyvin selväksi miksi en olisi ikinä halunnut autokouluun. Sitä perkeleen matelua. En siis ole ylinopeuden kannalla, mutta miten helvetissä ne opettaa siihen että Mannerheimintietä pitää ajaa 30km/h eteenpäin? Onko se sujuvaa liikennettä? No ei todellakaan ole. Voisivat sentään opettaa niin että ajetaan liikenteen mukana. Sanoisin että tuossa on syytä miksi nuoret ajaa kolareita. Kun jurnutetaan montakymmentä teoriatuntia kävelyvauhtia, niin sitten kun se kortti saadaan, päästään vetää sitten "isoakovaa" ja lopputulokset tiedetään.

No joo, ihan sama, katsotaan sitten n. 20v päästä mitä pitää tehdä kortin saamiseksi jälkikasvulle. Vuosi autokoulua...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko palstalaisilla kokemusta seuraavista autoista?
Peugeot 508 sedan, moottoriksi tulisi e-HDi 115 FAP 2Tronic, eli ns robottivaihteistolla.
Tai VW Tiguan 1.4 TSI.
Työsuhdeauto menee vaihtoon tänä vuonna ja nuo mallit jäävät juuri hankintarajan sisälle.
Muitakin vaihtoehtoja voi ehdottaa, mutta mitään kovin pientä kuten Golf farmaria tai Jettaa ei viitsi ottaa alle koska eivät ole niin mukavia maantiellä jossa isoin osa ajasta vietetään. Nyt alla vm 2010 passat 1.6d blue motion ja suht tyytyväinen olen, mutta uusien Passatien hinnat ovat nouseet hankintarajan yläpuolelle.
Tiguankin periaatteessa on mutta tuosta mallista on toistaiseksi jokin erikoishinta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tai VW Tiguan 1.4 TSI.

Tiguanissa taitaa olla vielä vanhemman sukupolven kaksoisahdinmoottori? Tässäkin ketjussa on aihetta sivuttu. Allekirjoittaneella ollut Golf tuolla koneella, kaikki toimi moitteitta ja on ehdottomasti yksi parhaista koneista millä olen ikinä ajanut. Loistava alavääntö mekaanisenahtimen ansiosta ja suunnilleen sen 2000-luvun vaihteen 150hp Golf GTI:n suorituskyky. VW-foorumeilta mm VAG-ARENA kannattaa lukea jos haluaa tietää niistä muutamista isoista ongelmista tämän koneen kanssa. Liittyneen ketjun hyppäämiseen poispaikoiltaan(?).

Luotettavempia versioita ovat 1.4 TSI 122hp(pelkällä turbolla) ja uudempi versio kaksoisahtimesta 160hp.

Samaisen konserin moottoreista Polossa mm oleva 1.2 TSI 105hp on myös aiheuttanut paljon harmaita hiuksia, tämä kuultu huoltamon puolelta, ei itsellä kokemusta.

Edit: Jos bensa Tiguanin haluaa niin kannattaa sijoittaa 200hp 2.0 TSI:hin jossa muutenkin paremmin voimaa isoon autoon.

_
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Samaisen konserin moottoreista Polossa mm oleva 1.2 TSI 105hp on myös aiheuttanut paljon harmaita hiuksia, tämä kuultu huoltamon puolelta, ei itsellä kokemusta.

Jep, kaverilla juuri kuukausi takaperin laukesi Ocusta 1.2 TSI kone, ketju löystynyt ja hypännyt paikoiltaan, remppa maksoi 1500 €, mutta onneksi meni takuun piikkiin. Oli ehtinyt olla omassa käytössä tuota ennen kuukauden, kaveri oli yllättäen vähän vittuuntunut asiasta.

Meinasi laittaa kyseisen auton uudelleen kiertoon, niin autoliikkeessä oli myyjä kysynyt, että onkos ollut moottorin kanssa ongelmia? :D
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Edit: Jos bensa Tiguanin haluaa niin kannattaa sijoittaa 200hp 2.0 TSI:hin jossa muutenkin paremmin voimaa isoon autoon.

No varmasti kannatta, mutta mikä helvetin ehdotus tuo nyt oli? Hintaeroa on kuiten n. 20000 euroa noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä. SamSpadella näytti kuitenkin jonkinlainen hintakatto olevan, johon tuo 1.4 Tiguankin sopi vain jonkun erikoishinnan vuoksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No varmasti kannatta, mutta mikä helvetin ehdotus tuo nyt oli? Hintaeroa on kuiten n. 20000 euroa noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä. SamSpadella näytti kuitenkin jonkinlainen hintakatto olevan, johon tuo 1.4 Tiguankin sopi vain jonkun erikoishinnan vuoksi.

Ja kun on nimenomaan työsuhdeautosta kyse, ei noilla menneillä hajoamisilla varmastikaan ole niin paljoa väliä. Tok sitä autoa on vittumaista hinata pajalle alvariinsa, mutta eipä siinä ainakaan oma lompsa kärsi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No varmasti kannatta, mutta mikä helvetin ehdotus tuo nyt oli? Hintaeroa on kuiten n. 20000 euroa noiden kahden moottorivaihtoehdon välillä. SamSpadella näytti kuitenkin jonkinlainen hintakatto olevan, johon tuo 1.4 Tiguankin sopi vain jonkun erikoishinnan vuoksi.

Jep, mun moka. Kirjoittaessa edellistä viestiä meni ajatukset käytettyihin autoihin ja siellä paljon myynnissä vanhempaa Tiguania 1.4 TSI 150hp mikä ilmeisesti sillä riskimmällä koneella. Joten ajattelin että järkevämpi vaihtoehto voisi olla 2.0 TSI, luonnollisesti vähän enemmän ajettu tai vuoden vanhempi jotta hintaero olisi siedettävä.

Tarkisitin VW:n sivuilta, uudeessa Tiguanissa tietysti uudemman sukupolven kaksoisahdinmylly 160hp/240nm. Kannattaa käydä koeajamassa, sen verran hyvä keksintö tuo kaksoisahdin on normaaliin arkiajoon, hyvää ja tasaista vääntöä on tarjolla jo alhaalta asti. Ei tartte odottaa sitä turbon heräämistä.

Nykyinen 3.0 turbodiiselikin millä tulee ajeltua on tuohon verrattuna stressaava kone kun aluksi ei tapahdu mitään, välillä tunne että sammuu alakierroksilla ja sitten 2500 kierroksen tienoollla herää eloon ja ampuu kaikella väännöllä.


_
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Onko palstalaisilla kokemusta seuraavista autoista?
Peugeot 508 sedan, moottoriksi tulisi e-HDi 115 FAP 2Tronic, eli ns robottivaihteistolla.
Tai VW Tiguan 1.4 TSI.
Työsuhdeauto menee vaihtoon tänä vuonna ja nuo mallit jäävät juuri hankintarajan sisälle.

Kannattaa ainakin käydä ajamassa tuo robottilaatikkoinen tekele, mutta ota niskatuki mukaan ettei tuu vammoja vaihdon hetkellä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kannattaa ainakin käydä ajamassa tuo robottilaatikkoinen tekele, mutta ota niskatuki mukaan ettei tuu vammoja vaihdon hetkellä.

Ajettu on, tosin 3008 Pösössä ja mielestäni vaihtoi erittäin sujuvasti. ilmeisesti tuo vielä oppii ajajan mukaan? Olen automaatteja testannut muitakin vähän pidemmillä reissulla eikä tuota ainakaan huonommaksi sanoisi. Makuasia luulen?
Edit: Kaverilla on siis tuo 3008 ja sillä olen ajoittain ajellut kaupungissa ja maanteillä.
 

12961

Jäsen
Nykyinen 3.0 turbodiiselikin millä tulee ajeltua on tuohon verrattuna stressaava kone kun aluksi ei tapahdu mitään, välillä tunne että sammuu alakierroksilla ja sitten 2500 kierroksen tienoollla herää eloon ja ampuu kaikella väännöllä.

Kannattaa kokeilla myös bemarin tuplaturbodieselmyllyä, tuo työntää 500nm 1300 kierrokselta saakka ja on elossa jo tyhjäkäynnillä. >300nm jo 1000rpm. Olympiarenkaallisessa varmaan sama homma, mutta tuplaturbo on saatavilla aika rajoitetusti ja myös hinnoissaan.

Tuo pienempi ahdin on yleinen esimerkiksi 1.5-1.9 -litraisissa n. 90-heppaisissa dieseleissä, joten ei ihme että 3-litraisessa on hereillä heti tyhjäkäynnin päällä.

Liekö tuo alhaalta tuleva vääntö sitten juuri syy siihen, ettei kovaa askia ole saatavilla. Voisi kuvitella kytkinten palavan herkästi...
 
Viimeksi muokattu:

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
508 pösössä ei ole automaattia pienemmissä koneissa vaan vasta 2 litraisissa.

Isäukolla on tuo 1.6 litrainen robottivaihteisto ja se on ihan perseestä. Sillä ei ole mitään tekemistä automaatin kanssa.

Muuten auto on hieno ja hyvillä varusteilla ja ajettavuus on loistava. Vain vaihteisto vituttaa. En suosittele.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös