Ajoin kortin vasta vanhana, taisin olla 34-35 kun sain kortin ja ihmettelin kyllä suuresti tämän kakkosvaiheen tarpeellisuutta, kaikki ensinnäkin läpäisevät sen ja rahastus on ainoa asia mikä tulee mieleen ko. vaiheesta. Kysyin siltä autokoulun heebolta että mitä mieltä Hän on asian tarpeellisuudesta, sanoi suoraan että rahastusta koko homma.
En sanoisi heti että kysymys on rahastuksesta. Hinnat ja itse koulutushan ei ota huomioon yksilöä. Siis sillä tavalla, että kaikilla ajokortillisilla on sitten samat tiedot ja taidot kun kortti on kädessä. Ihmiset ovat erilaisia. Sen huomaa varsinkin liikenteessä - monesti näkee jonkun, joka on saanut kortin samassa ajassa, kuin joku toinen joka ei törmäile miten sattuu...
Itse sain kortin kultaisena aikana, jolloin riiitti kun harjoitteli kuorma-autolla kuukauden ja sen päätteeksi oli ABC taskussa. Vaimoni taas ajoi korttia kolme vuotta ja yhä hirvittää kyydissä... Sai mielestäni lahjaksi hyvänä päivänä ja uskon vakaasti, että inssi oli juovuksissa.
Muistan myös erään inssin, jossa oppilas lykättin suoraan ruuhkaiselle kadulle, pitkään jonoon odottamaan vihreää valoa. Kävivät kääntymässä 200 metrin päässä ja läpi meni, koska aika loppui.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että lahjakasta kuskia on turha ajattaa yliaikaa autokoulussa. Homman pitäisi olla yksilöpaketin muodossa.
Shcoll on muuten oikeilla jäljillä kun puhutaan noista tavisautoista. Itse olen sitä mieltä, että kaikki alle 70 000 euron autot tulisi kieltää ja kaupungin keskustaan ajo pitäisi maksaa joka kerta 150 euroa. Näin saisimme kaikki vanhat ävensikset pois kaduilta ja rahvaan takaisin fillareiden satulaan. Ja tulisi tilaa eliitille, joka pyörittää maata.