Toissa talvena porukalla hyytyi autoja teille, kun oli ne paukkupakkaset. Vaikka olisi ollut uusikin auto kyseessä. Ajoviima on kyllä niin hyytävä, ettei siinä enää auta, vaikka olisi polttoaineen lämmitin autossa.
Ei kysymys ole webastosta, vaan siitä, että commonrail- korkeapainepumppu lämmittää polttoaineen "yhteispainetukissa" jopa yli 100-asteiseksi korkean paineistuksen takia. Matka-ajossa suurin osa korkeapainepumpun pumppaamasta, lämmenneestä polttoaineesta palaa takaisin tankkiin ja lämmittää polttoainetta. Toki mikäli auto ei ole yhteispaineruiskutustekniikalla varustettu (siis pääsääntöisesti yli 5v vanha tai pumppusuutinvolkkari) se voi hyytyä helpostikin kesken ajon. Tietääkö joku, onko vielä olemassa uudehkoja rivi- tai jakajapumpullisia dieseleitä?
Pitääkin muuten seurata ensi viikon Kuusamon reissulla polttoaineen lämpötilaa loggerilla, olisi mielenkiintoista tietoa. Polttoaineen lämpiämisen takia näissä on ihan anturi tankissa olevan aineen lämpötilan mittaamista ja sen seurauksen tehtävää ruiskutusmäärän korjaamista varten.
Joka tapauksessa pakkasiin kannattaa toki varautua, mutta näkyvissä olevilla lämpötiloilla uskaltaisin kyllä lähteä kesälaadulla liikenteeseen, mikäli olisi pitempää siivua tarjolla ja startti lämpimästä tallista, ainakin mikäli kyse on Etelä-Suomesta ja autossa CR-polttoainejärjestelmä.
Viimeksi muokattu: