Olen tainnut joskus aiemminkin täällä mainita, ettei asia kaikilla sujunut ihan noin kivuttomasti. Tiedän yhden varman tapauksen, jossa puutteellinen huoltokirja aiheutti sen, ettei Ford maksanut koko hommaa, vaan osa meni asiakkaan omaan piikkiin. Tämän lisäksi tuo "korjaus" ei edes poistanut ongelmaa, vaan ruosteet puskivat uudelleen läpi alle vuodessa. Niin ja tarkoitin tuossa aiemmassa viestissäni sitä, että 99-malliseen autoon kyseisen korjauksen tekeminen tässä vaiheessa lienee kyllä auttamatta liian myöhäistä.
Tästä on omakohtaista kokemusta kahden vuoden takaa, Ford ei korvaa helpolla tyyppiviaksikin sanottua oviruostetta. Huoltokirja ei riitä.
Löysin sähköpostin asiasta, tässä Fordin virallinen vastaus parin vuoden takaa:
---
Kori- eli puhkiruostumattomuustakuu autollanne on 12 vuotta ilman kilometrirajoitusta ensirekisteröinnistä.
Määräaikaishuollot tulee suorittaa Fordin korjaamostandardien mukaan, jotta koritakuu pysyy voimassa.
Korin ja maalipinnan tarkistus kuuluu Fordin huolto-ohjelmaan eli se suoritetaan määräaikaishuollon
yhteydessä.
Auto tulee aina tarkistuttaa Ford-liikkeessä, jotta selviää onko kyseessä mahdollinen takuukorjaus.
Liike kertoo sen jälkeen asiakkaalle mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
---
Suomeksi sanottuna jos tuota Kori-ja maalipinnantarkistusta ei ole tehty jokaisen vuosihuollon yhteydessä Fordin merkkihuoltamolla niin takuu ei ole voimassa. Ford-foorumeilta olen ymmärtänyt että joskus useita vuosia sitten näitä on löysemmin perustein korvattu mutta ohjeistusta muutettu pari vuotta sitten kun huomasivat että on tyyppivika ja autoja tulee liukuhihnalla takaisin ruostevaurioisina.
Omassa kotterossa oli koko ajan kuskin oven alareuna pienessä kukinnassa mutta ei menoa haitannut tuossa noin 3000€ hintaluokassa. Muuten hyvä auto ja 1.6 100hp koneella pärjää hyvin ainakin pk-seudulla jos ajaa suurimman osan ajoista 1/2 päällä ilman lastia, meni katsastuksista aina heittämällä läpi, varaosat halpoja ja meluisuudesta ei mitään moitteita jos 15" rengastus(hintaluokkaansa nähden).
_