Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

scholl

Jäsen
Voiko joku avata tätä uutisointia tai sen tarkoitusta?

Eli siis:

Automerkit.fi kirjoitti 6.2 "Autokannan uudistamiseen menee yli 20 vuotta"
Jutussa kerrotaan seuraavasti:
Vaikka henkilöautojen myyntimäärä kasvaa, ei se riitä alkaneena vuonnakaan kääntämään autokantamme keski-ikää alenevaan suuntaan. Runsaan 120 000:n henkilöauton vuotuinen myyntimäärä tarkoittaa, että yli 2,5 miljoonan auton koko kannan uudistamiseen menee yli 20 vuotta.

Nyt 3.4 Hesari kirjoitti (hs.fi): "Vilkas autojen kauppa ei nuorenna autokantaa"
Jutussa kerrotaan seuraavasti:
Henkilöautojen ensirekisteröinnit lisääntyivät alkuvuonna yli viidenneksen edellisvuoden alusta, mutta sekään tahti ei riitä nuorentamaan Suomen vanhaa autokantaa.

Mistä tämä johtuu? Siis kasvaako autokanta koko ajan reilusti? Muutenhan, mikäli myydään enemmän kuin moneen vuoteen niin autokanta nuorenee. Samoin siksi, koska autoliikkeet tuovat lähes uusia autoja vaikka kuinka ulkomailta ja kuluttajat tuovat itse maahan käytettyjä autoja, jotka ovat nuorempia kuin autot keskimäärin.

Mietin myös sitä, että mitä väliä autokannan keski-iällä on. Eikö olisi järkevämpi mitata sitä ajosuoritteen mukaan, ts. kuinka suuri osa kilometreistä ajetaan kuinka uusilla autoilla? Väitän, että vanhat rouskut ovat eläkeläisukkojen kauppakasseina ja niillä ajetaan vain pari tuhatta vuodessa. Suurin osa kilometreistä ajetaan siis kannan uusimmilla ja turvallisimmilla autoilla. Tuntuu, että koko homma on autokaupan propagandaa. Jos ostaa riittävän ison auton isolla koneella niin eihän se mene mikskään esim. viidessä vuodessa. Minkä takia pitäisi ostaa esim. halvempi auto ja vaihtaa se sitten parin vuoden päästä? Sellainen kokoajan tapahtuva vaihtaminen, mihin ihmisiä ikäänkuin patistetaan, on älytöntä.

Sitä paitsi autoja voi ostaa lisää. Itse olen himoinnut jo siitä asti, kun yhden Bemarin diilerin pihassa kesällä 1990 Tübingenissä näin Z1:n. Ostan jossakin vaiheessa takuulla sellaisen in mint condition ihan keräilytarkoituksessa. Muutenkin voi olla, että jos löytyy sopivat tilat niin niitä autoja voi ostaa koko ajan vain lisää. Ei se mene niin, että on pakko luopua. Mua harmittaa se, että tuli myytyä esim. ensimmäinen autoni. Se ois hauska olla vielä se kakkoskopan Golf jossakin tallessa.

Mä en tajua tota uutisointia. Vaikka mulla olisi vanhojakin keräilyautoja niin en mä niillä montaa kilometriä vuodessa ajaisi. Silti joku möttönen kirjoittaisi, että nyt autokanta ei ole nuorentunut. Ihan huuhaajuttuja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, onko tämä jo vanha juttu teikäläisille, mutta itse törmäsin Auto ja persoona -pätkiin Youtubessa ensimmäisen kerran. Näyttäisi olevan ihan kohtalaisesti materiaalia, ja mukana ihan mielenkiintoisia julkkuja.

Lähdetään Jarkko Ruudusta liikenteeseen.

Pakko linkittää suoraan myös tuo Selänteen pätkä tänne. Tuollainen intohimo asiaan kuin asiaan on kyllä oikeastaan aika hieno juttu.
 
Viimeksi muokattu:

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Lisää taas tyhmiä kysymyksiä autoihin liittyen. Koittakaa kestää...

Nyt olisi edessä elämässäni ekaa kertaa se tilanne, että haluaisin vaihtaa uudempaan autoon. Nykyisessä autossani on jo kaikenlaista pientä vikaa (mm. koiranluut pitäisi vaihtaa, jarrupalat, jarrulevyt(?) ja iskaritkin vetelevät viimeisiään. Katsastuksesta auto kyllä on mennyt läpi jo useamman vuoden ilman huomautuksia. Noista osa on varmasti halpoja ja helppojakin vaihtaa, mutta kysymys kuuluukin, että kannattaako nuo vaihtaa ennen kuin lähtee viemään autoa näytille autokauppoihin ja hakemaan uutta tilalle?

Kyse on -98 vuoden Volvo S40:sta. Eli jälleenmyyntiarvo, varsinkin oman autoni kohdalla on jossain 1200-1500e paikkeilla, kun sitä liikkeeseen yritän vaihdossa laittaa. Näin oletan. Joten senkin takia en liikaa haluaisi panostaa. Mutta onko riskinä myös se, että sanovat minulle, että ei tuota huolita ollenkaan vaihdossa?

En haluaisi laittaa yksityiselle myyntiin, kun en jaksaisi vastailla puhelinsoittoihin ja miettiä mitä sanoa mihinkin kysymykseen ja vastaanottaa kaikenmaailman renkaanpotkijoita. Kun en kerran noista jutuista paljoakaan tajua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä kai niille yleensä kelpaa vaihdossa lähes mikä tahansa liikkuva auto. Toki alkavat mahdollisten vikojen ilmetessä vähätellä autoasi ja toteavat sen olevan liikkumaton romu, jolla he eivät tee mitään. Sitten hetken hiljaisuuden jälkeen ovat armeliaita ja toteavat, että voivat muutaman satasen siitä hyvittää ja huomenna se on samaisen autoliikkeen nettisivuilla myynnissä 2 500 eurolla.

Itselläni oli aikaisemmin ns. puoliautomaattisella vaihteistoilla toimiva auto (käsivaihde, mutta ei kytkintä) ja heti, kun tuo vaihdelaatikko alkoi oireilla, laitoin auton vaihtoon. Kyseinen myyjä ei edes katsonut tarpeelliseksi tarkastaa autoani, vaan hyvitti siitä pari tonnia näkemättä koko vekotinta, joten enpä viitsinyt mainita ongelmista mitään.

No eipä myyjäkään maininnut, että tämä uusi auto, jonka ostin, oli valmiiksi konevikainen. Toki myyjä ilmeisesti oli luullut vian olevan suurempikin, remontti ei kalliiksi tullut, mutta oli vittumainen homma: koko moottori piti nostaa ylös, että sitä pääsi kunnolla räpläämään. Tilannehan oli siinä mielessä kusetus, että hän lupasi hyvittää omasta autostani sen markkina-arvon sillä ehdolla, että minä allekirjoitan paperin, jonka mukaan myyjä ei ole vastuussa mistään autoon tulevasta viasta. Vakuutti kuitenkin, ettei hänellä ole tiedossa mitään, mutta takuuvarmasti oli tiedossa, kun kone alkoi raksuttamaan samana iltana, kun sen hain liikkeestä kotiin. Varmasti oli tehnyt sitä aiemminkin, olivat vain jollain konstilla saaneet sen hiljaiseksi myynnin ajaksi.

Älkää muuten koskaan sekaantuko mihinkään autoon, jonka vaihteisto ei ole joko täysin manuaalinen tai automaattinen. Tällaisten puoliautomaattien korjaaminen tulee poikkeuksetta auton arvoa kalliimmaksi, koska lähes ainoa järjellinen tapa saada tuollainen taas vaihteisto toimimaan, olisi ollut muuttaa se manuaaliksi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Lisää taas tyhmiä kysymyksiä autoihin liittyen. Koittakaa kestää...

Auto kuin auto, kauppiaat ovat löytävinään aina niistä sellaisia asioita, ettei se ole minkään arvoinen. Jos autosi viat eivät ole näkyviä (kuten juuri kuluneet iskarit), älä turhaan ala korjaamaan. Ei ne siitä yhtään enempää hyvitä. Lähtökohta niillä on aina että kaikki osat ovat loppuunkuluneita.

Edit: kyllä ne sen aina liikkeeseen ottaa. Itse olen vienyt vaihdelaatikkoviallista ja ties mitä, ja on ne aina kelvannut. Hyvitykset eivät vain päätä huimaa.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos viet autokauppaan vaihtoon niin ei missään nimessä kannata korjata mitään mikä ei ns. osu silmään samantien.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Omat auton osto asiat onnekseni sain vihdoin ja viimein päätökseen lähes vuoden pähkäilyjen sekä päätösten teko tuskien jälkeen, nyt sitten nuorempi veliseni on ostamassa ensimmäistä autoaan. Käytettyä autoa haeskelee, hintaa saa olla maksimissaan 30 000, kilometrejä kuulemma maksimissaan 20 000 ja jonkin verran pitäisi olla potkua koneessa.

Nyt tuossa mitä tsiikailtiin vaihtoehtoja niin tuli ensimmäisenä esille Civicin type r, 2010 malli ja hintaa himpun alle 30 000. Onkos kellään kokemusta noista uudemmista type r:stä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nyt tuossa mitä tsiikailtiin vaihtoehtoja niin tuli ensimmäisenä esille Civicin type r, 2010 malli ja hintaa himpun alle 30 000. Onkos kellään kokemusta noista uudemmista type r:stä?

Ei ei ei...Älä vaan sekannu tuohon teinikinneriin. Joo, 200hp on kiva mutta kierrokset saa olla koko ajan jossain kuudessa tonnissa jotta tehot saa ulos.

Imago on vähintäänkin teinix ja en usko että tuo tulee säilyttämään arvonsa kovinkaan hyvin.

30K saat vähän käytetyn Golf GTI:n 2-litraisella turbolla joka on sata kertaa parempi kone kuin Hondassa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei ei ei...Älä vaan sekannu tuohon teinikinneriin. Joo, 200hp on kiva mutta kierrokset saa olla koko ajan jossain kuudessa tonnissa jotta tehot saa ulos.

Imago on vähintäänkin teinix ja en usko että tuo tulee säilyttämään arvonsa kovinkaan hyvin.

30K saat vähän käytetyn Golf GTI:n 2-litraisella turbolla joka on sata kertaa parempi kone kuin Hondassa.

Autosta sen enempää tietämättä niin en itsekkään ottaisi koska tuo tosissaan on imagoltaan teinix. Lähinnä broidi vain on vielä siinä teinix ajatusmallissa ja siksi täytyykin nyt yrittää etsiä kaikki huonot puolet tuosta Hondasta jos niitä kerran siitä löytyy.

Yksi asia mikä tulee vielä esteeksi on tuo "auton täytyy olla alle 20 000 km ajettu", GTI ei ainakaan tuolloin mahdu edes annettuihin raameihin sekä moni muukin oikeasti hyvä vaihtoehto jää. En kuitenkaan oikein tiedä mikä olisi järkevin maksimi kilsamäärä jos haetaan järeämpää vehjettä.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nettiautosta löytyy yksi 9k ajettu 2009 GTI, 27.5K€.

Käytännössä ei ole mitään väliä onko auto 20k tai 40k ajettu, kunhan huollot on tehty, siinä on käytännössä yksi huolto korkeintaan välissä. Eli ei kannata fiksaantua mihinkään tiettyyn kilsamäärään. Alle 50k ja auto on vähän ajettu ellei kyseessä ole Ferrari, Porsche, Lambo etc.

En keksi yhtään hyvää syytä hommata TypeRää ellei tärkein kriteeri ole katu-uskottavuus amiksen pihalla.

Sano broidillesi että unohtaa nuo nipponin kierroskoneet samantien. Broidisi kiittää sinua parin vuoden päästä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No tuosta Hondasta voi sanoa, että vaikka kaikki japsit ovat kovia mätänemään, niin civic on kirkkaasti kärjessä. Äärettömän huono pelleiltään ja vaikka tehoa saakin, niin sitä joutuu tosiaan revittämään sen ulos saamiseksi.
ja kone ei sitä pitkään kestä...
 

Veijari

Jäsen
Joo, toi Niksin broidi on varmaan sokaistunut amiksen pihalla kuullessaan että Type-R:ssä on 200hv, ja se on vitun kova auto. "Tehoputki siihen niin lähtee kuin rusakko pusikosta ja äänet on hienot."

Kannattaa tuijottaa vähän muutakin kuin niitä maksimi teholukemia.

Käykää koeajamassa sellainen Honda ja vertailuksi oikeasti laadukas auto esim Audin A3 2-litraisella tfsi:llä. Joku tällainen esimerkiksi jos hevosia pitää olla se 200; Audi A3 Sportback Ambition 2.0 FSi Turbo 200 hv Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Väitän että tuo säilyttää hintansa paljon paremmin kuin Honda, siinä on neljä vetävää pyörää josta broidisi kiittää erityisesti talvella ja sinkitty kori ei ala kukkimaan muutaman vuoden ikäisenä kuten Hondassa. Vain muutama pointti mainitakseni.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän ajetun FR Leoninkin saa alle 30 000 eurolla. Ei ollenkaan hassumpi vaihtoehto type-r-lle. Hieman aikuismaisempi kuitenkin mielestäni.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käykää koeajamassa sellainen Honda ja vertailuksi oikeasti laadukas auto esim Audin A3 2-litraisella tfsi:llä. Joku tällainen esimerkiksi jos hevosia pitää olla se 200; Audi A3 Sportback Ambition 2.0 FSi Turbo 200 hv Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
Väitän että tuo säilyttää hintansa paljon paremmin kuin Honda, siinä on neljä vetävää pyörää josta broidisi kiittää erityisesti talvella ja sinkitty kori ei ala kukkimaan muutaman vuoden ikäisenä kuten Hondassa. Vain muutama pointti mainitakseni.

No ehkä kannattaa varmistaa, että se auto vetää niillä neljällä pyörällä, kuten tämä: Audi A3 Sportback Ambition 2.0 TSFI 147kW guattro S-LINE 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kilometrejä noilla toki enemmän kuin se haettu 20tkm ja ikää reilummin. 30ke:lla kyllä on jo aika hyvin vaihtoehtoja jollei ihan 1-2 vuotta vanhaa autoa ole etsimässä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Huomiseksi ajoon otettiin tuo teinien unelma type ärrä, torstaille yritetään saada seatin fr josta itsellänikään ei ole kokemusta mutta vaikuttaa varsin hyvältä ennakkoon. Huvittavaa oli muuten kun broidi soitteli tuosta hondasta liikkeeseen niin siellä heiteltiin vaikka mitä hienouksia autosta. Myyjä iski heti kun kuuli ostajan olevan hieman epäroivä.

Tänään täytyy duunipäivä pyhittää ja katsella itekin noita eri vaihtoehtoja lisää, esim tuo mainittu audi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Vielä jos voi ehdottaa jotain pientä ja pippuriata niin joku pikku-volvo t5-koneella voisi olla yksi vaihtoehto. Polleja on muistaakseni 230 ja sillä koneella olevat autot ovat nelivetoisia. Tuo kone on ainakin malleissa c30, s40 ja v50.
 

Veijari

Jäsen
Vielä jos voi ehdottaa jotain pientä ja pippuriata niin joku pikku-volvo t5-koneella voisi olla yksi vaihtoehto. Polleja on muistaakseni 230 ja sillä koneella olevat autot ovat nelivetoisia. Tuo kone on ainakin malleissa c30, s40 ja v50.

Ei todellakaan ole C30 nelivetoa saatavilla, 40- ja 50- mallisarjoissakin sitä on saanut vain lisäoptiona.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Eniten tässä nyt vituttaa kun pari puhelua otin koeajojen suhteen niin tässä itse kun haki autoa muutama kuukausi sitten niin tuli tyhmänä luotettua netin tarjontaan kokoajan, nyt kun liikkeistä kyselee ja pistää täkyä sisään niin myyjät kyllä löytää hyviä valikoimia vaihdokeistaan joita on juuri tullut tai on tulossa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niks, tänään YLen puskurissa oli vertailussa käytettyinä juuri nuo Leon ja TypeRä

Varmaan Areenassa kohta.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
No tuosta Hondasta voi sanoa, että vaikka kaikki japsit ovat kovia mätänemään, niin civic on kirkkaasti kärjessä. Äärettömän huono pelleiltään ja vaikka tehoa saakin, niin sitä joutuu tosiaan revittämään sen ulos saamiseksi.
ja kone ei sitä pitkään kestä...

Kokemuksesta voin sanoa, ettei Hondat mätäne sen enempää kuin muutkaan merkit. Ja kone kyllä kestää, sitä et normi revittelyllä rikki kyllä saa.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Skoda Octavia TFSI RS, kokemuksia kenelläkään?
 

Veijari

Jäsen
Skoda Octavia TFSI RS, kokemuksia kenelläkään?

Rengasmelu noissa Ocuissa on huonolla tasolla eli jos on matka-ajoa paljon niin suosittelisin koeajamaan tarkalla korvalla. RS on äänieristykseltään sitten vielä huonompi kuin se "tavallinen" Octavia.

Ocustahan tulee 2012 uusi korimalli ja jos nyt menee tilaamaan vanhan mallisen niin uuden korimallin tulon myötä tippuu tämän "vanha" korisen arvo aika yllättäen. Itse odottelisin ehkä sitä uutta korimallia jos täysin uutta Ocua on hankkimassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös