Autoiluketju

  • 3 186 510
  • 18 515

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä aiheesta on pitänyt kirjoittaa jo melkein vuoden ajan, mutta joka kerta kun on päässyt takaisin kotiin on ärsytys kadonnut ja jäänyt tekemättä. Muutin vajaa vuosi sitten Espoon Lintuvaaraan puolisoni kanssa ja koska hänellä ei ole autoa käyttää hän julkisia työmatkoihin. Näin ollen tulee välillä vietyä tai haettua hänet Sellon liityntäparkista. Tämä onkin se asia mikä aiheuttaa lähes joka kerta pientä kierrosten nousua vaikka se toki suuressa kuvassa on aika mitätön ongelma. Tämän liityntäpysäköinnin päässä on kääntöpaikka, mutta aivan liian moni käyttää sitä kääntöpaikkaa siihen, että siinä odotellaan jotain kyytiin tulevaa. Se on aina mukava pyöritellä siinä neljän auton keskellä sitä autoa ympäri, kun siinä ei mahdu kääntymään näiden autojen takia. Koska tämä asia minua ärsyttää on tullut huomattua miten joka ikinen kerta siinä olisi myös tyhjiä parkkiruutuja missä odottaa ihan siinä vieressä, mutta silti tuo kääntöpaikka pitää tukkia. Ongelma ei olisi edes niin iso, jos siitä oikeasti otettaisiin vaan joku kyytiin ja mentäisiin, mutta olen joskus odotellut puolisoa 20min ja pari siinä tullessa ollutta autoa oli siinä edelleen kun lähdin.

Toinen asia on Triplan parkkihallin sisääntulo (Hartwall Arenan suunnasta tullessa). Siinä on kyllä ollut joku todellinen velho suunnittelemassa, sillä niin ahdasta ja ihan suoraan sanottuna paskaa sisäänajoa en ole nähnyt koskaan missään. Suosittelen käymään katsomassa jos ei usko. Ahtauden näkee hyvin sen ympäristön pylväistä, joista melkein kaikki on ihan täynnä jälkiä autoista. Ainakin yksi nosto-ovi on ihan mutkalla kun siihen on osuttu ja semmoisia kevyempiä metallitolppia on nurin / vääntynyt osumista.

Tuli aika negatiivinen viesti näköjään, mutta ehkä se tässä ketjussa on ihan ok. Muutenhan autoilu on oikein kivaa. 5/5
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ongelma ei olisi edes niin iso, jos siitä oikeasti otettaisiin vaan joku kyytiin ja mentäisiin, mutta olen joskus odotellut puolisoa 20min ja pari siinä tullessa ollutta autoa oli siinä edelleen kun lähdin.
Pata kattilaa soimaa, vai miten se nyt meni?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, en odottanut siinä kääntöpaikalla vaan ruudussa siinä 10m päässä, koska niitä siinä oli tyhjänä useampi vierekkäin.
Ok, ja kieltämättä näin vähän päättelinkin, mutta nokkelana nuorena miehenä oli pakko käyttää paikka hyödyksi ja sutkauttaa.
 
Toinen asia on Triplan parkkihallin sisääntulo (Hartwall Arenan suunnasta tullessa). Siinä on kyllä ollut joku todellinen velho suunnittelemassa, sillä niin ahdasta ja ihan suoraan sanottuna paskaa sisäänajoa en ole nähnyt koskaan missään. Suosittelen käymään katsomassa jos ei usko. Ahtauden näkee hyvin sen ympäristön pylväistä, joista melkein kaikki on ihan täynnä jälkiä autoista. Ainakin yksi nosto-ovi on ihan mutkalla kun siihen on osuttu ja semmoisia kevyempiä metallitolppia on nurin / vääntynyt osumista.
Samaa kironnut monta kertaa, ja etenkin ulosajo samoista ovista on vielä pahempi rasti etenkin jos joku sattuu ajamaan samaan aikaan ulos samoista ovista. Uskomaton suunnittelu noin uudessa hallissa.

Onneksi ongelma ratkeaa käyttämällä sitä toisen puolen liikenneympyrän sisäänajoa, joka on leveämpi ja muutenkin fiksumpi. Myös ulosajon osalta. Suosittelen sitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kakkosauto lähtee myyntiin viimeistään kesän lopulla ja katselin hintoja huvikseni, kun yksi sukulainen vähän kyseli sen perään. Yllättävän kovaa hintaa pitävät tuollaisella 1.2-litraisella kahdeksan vuotta vanhalla Cliolla, omassa kilsoja vielä verroikkeihin nähden vähän. Ei nyt ihan tienaamaan pääse hankintahintaan nähden, mutta ei jää kauaksikaan. No, Teslan hinta vastaavasti on tullut alas sitäkin enemmän, mutta siis yllätti tuo pienen bensan hinnanpito, vaikka jotain juttuja tuli lueskeltuakin, että kysyntää on.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskomaton suunnittelu noin uudessa hallissa.
Nimenomaan tämä asia tuossa sieppaa. Ymmärrän vanhat hallit tai vanhojen rakenteiden sisään tehdyt viritelmät, mutta kokonaan uuden hallin kanssa nuo ovat aivan hirveitä virheitä. Noiden sisään- ja ulosajojen pitäisi olla aina muutenkin suoria, eikä tuommoisia että niihin pitää kääntyä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Mersun huollon aika ja soittelin tuttuun merkkihuoltoliikeeseen tututksi tulleelle kaverille yrittäen varata aikaa... ja mitä kuulinkaan? Liike lopetetaan kesäkuun alkupäivinä syystä, ettei huoltoon ole saatu palkattua mitat täyttäviä asentajia, ei millään yli vuoden haeskelunkaan jälkeen - tarve olisi ollut vähintään kolme uutta.
Tuohon tilanteeseen syy on arvatenkin autokannan nopeassa muuttumisessa, siis sähköihtymisessä, joka asettaa aivan eri luokan vaatimukset huollolle ja huoltohenkilökunnalle kuin aiemmin polttomoottoriaikana. Lisäksi, kun olet Mercedes-Benzin, Citroenin, Peugeotin, Hondan, Mitsubishin ja Kian merkkihuolto, se merkitsee, että ao. merkkien kaikki mallit A:sta Ö:hön ikään katsomatta on kyettävä huoltamaan ja nyt se ei enää onnistunut.
Kyllä kuulsi kaverin kertomuksesta katkeruus tilanteesta, kun hän avasi tilannetta minulle. Minulle tuo taas tarkoittaa huoltokäynnin matkan moninkertaistumista, kun pitää Kuopioon asti ajella moisen asian takia.
Mutta - minkäs teet, jos pitää merkkihuollossa käyttää kuten nyt, kun ohjelmaan kuuluu yksi tehtaan huoltokampanja, jota eivät tavalliset nyrkkipajat saa edes tehdä.
 

Tuamas

Jäsen
Mersun huollon aika ja soittelin tuttuun merkkihuoltoliikeeseen tututksi tulleelle kaverille yrittäen varata aikaa... ja mitä kuulinkaan? Liike lopetetaan kesäkuun alkupäivinä syystä, ettei huoltoon ole saatu palkattua mitat täyttäviä asentajia, ei millään yli vuoden haeskelunkaan jälkeen - tarve olisi ollut vähintään kolme uutta.

Tämä on alan ongelma laajemminkin, kunnon työvoimaa on, jos ei nyt täysin mahdoton saada, niin pirun haastavaa ihan joka puolella.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tämä on alan ongelma laajemminkin, kunnon työvoimaa on, jos ei nyt täysin mahdoton saada, niin pirun haastavaa ihan joka puolella.
Näinpä...
Ammattikoulutus alalla laahaa reippaasti jäljessä ja aika ymmärrettävistäkin syistä. Juuri koulutuksesta tullutta ei voi laittaa yksin töihin oikein mihinkään hommaan vaan ensin on käytävä perus- ja täydennyskursseja merkkikohtaisesti ja nykyään niiden määrä on vain kasvanut sähköautojen määän vuoksi.
Kuullun perusteella yhden suuren ongelman muodostaa sähköautojen "hengenvaarallisuus" eli sinne ei voi kuka tahansa mennä säätämään yhtään mitään vaan "sertifikaatit" pitää olla kunnossa ja jos jotain käy, ensimmäisenä tarkastetaan luvat ja prosessit eli vastuu on aina liikkeen.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Joo, valitettavan heikko laatu keinarissa. Onko ns taittomurtuma, eli kun nouset penkille, niin penkin reunus taittuu ja tuo taitekohta on murtunut? Myös saumaommel on ratkeamassa.
Linkissä pösö foorumin ketju, jossa kuvaa aiheesta
Peugeot foorumi
No, takuuseen menee. Tänään soittivat huollosta. Hox @Särki Kannattaa käydä näyttämässä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Sellainen huomio vielä, jos halua sähköllä ajoa optimoida, niin kannattaa käyttää auton omaa navigaattoria mahdollisimman paljon. Auto osaa sen perusteella haistella mihin kohtaan matkaa kannattaa käytössä oleva sähkö käyttää. Esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin ajellessa ei käytä sähköä lainkaan motarilla, vaan käytetään vasta kaupunkiajossa. Ilman navia akku tyhjä Ideaparkin kohdalla.
Joo, kaikenlaista optimointia kannattaa hyödyntää. Nyt kesäkeleillä 3008:n sähkönkulutus tippuu kovasti kun säätää ilmastointia sopivasti. Ihan hurja vaikutus rangeen. Talvella meni 25-30 km kun 5kW lämmitysvastus haukkaa hieman sähköä. Nyt menee helposti yli 50. Ei ole edes tullut kokeiltua miten pitkälle pääsisi sähköllä kun ei arkiajossa ole tullut niin pitkää lenkkiä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuullun perusteella yhden suuren ongelman muodostaa sähköautojen "hengenvaarallisuus" eli sinne ei voi kuka tahansa mennä säätämään yhtään mitään vaan "sertifikaatit" pitää olla kunnossa ja jos jotain käy, ensimmäisenä tarkastetaan luvat ja prosessit eli vastuu on aina liikkeen.
Asia taitaa olla juuri näin. Autonasentajan pitää nykyään olla melkein sähköasentajan luvilla varustettu ja kaikkein idioottimaisinta tässä on, että ne korjausluvat vaaditaan joka automallille erikseen. Joku Vokkelon id-sarjalaisen luvat omaava ei saa siis käytännössä samat hilut sisältävään patteriskoodaan edes koskea. No ehkä saa sisään huoltohalliin sentään ajaa, mutta siihen se sallittu osuus sitten jääkin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Asia taitaa olla juuri näin. Autonasentajan pitää nykyään olla melkein sähköasentajan luvilla varustettu ja kaikkein idioottimaisinta tässä on, että ne korjausluvat vaaditaan joka automallille erikseen. Joku Vokkelon id-sarjalaisen luvat omaava ei saa siis käytännössä samat hilut sisältävään patteriskoodaan edes koskea. No ehkä saa sisään huoltohalliin sentään ajaa, mutta siihen se sallittu osuus sitten jääkin.
Omalla tavallaan hyväkin juttu, esimerkiksi sähköviasta tai väärästä asennuksesta johtuva tulipalo patteriautossa ei ole naurun asia. Asentajan tulee tietää mitä tekee. Juuri eräs palomestari avasi minulle asian juurta jaksain. Muuta keinoa sammuttaa ei ole kuin upottaa koko auto vedellä täytettyyn konttiin muutamaksi päiväksi, ja saattaa sittenkin syttyä uudelleen. Litiumi on siitä ikävä akkumateriaali.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Asia taitaa olla juuri näin. Autonasentajan pitää nykyään olla melkein sähköasentajan luvilla varustettu ja kaikkein idioottimaisinta tässä on, että ne korjausluvat vaaditaan joka automallille erikseen. Joku Vokkelon id-sarjalaisen luvat omaava ei saa siis käytännössä samat hilut sisältävään patteriskoodaan edes koskea. No ehkä saa sisään huoltohalliin sentään ajaa, mutta siihen se sallittu osuus sitten jääkin.
Tämä ei varsinaisesti kuluttajana haittaa, että huoltajat ovat sitten 100% päteviä ketkä omaan autoon koskevat. Näillä merkkiliikkeiden hinnoilla varsinkin kyllä odottaa priimaa ja vähän ylikin.
 

444

Jäsen
Tämä ei varsinaisesti kuluttajana haittaa, että huoltajat ovat sitten 100% päteviä ketkä omaan autoon koskevat. Näillä merkkiliikkeiden hinnoilla varsinkin kyllä odottaa priimaa ja vähän ylikin.
Tiedä sitten häntä. Tää mun töpseli-Seat on käynyt saman ongelman takia nyt 5 tai 6 kertaa huollossa, takuun alaisena ihan valtuutetussa huollossa, ja tähän mennessä ei olla osattu antaa muuta kuin valohoitoa. Vähän toistasataa kilometriä on tullut ajettua huoltoreissuja ja muutama litra on kulunut paikallista Pelican Rougea. Vieläkin vain sama vika löytyy. Enkä mä nyt väitä, että joku Nipan Nyrkkipaja olisi tän homman osannut paremmin, mutta ei tästä Seatille isoja pisteitä osaa antaa. Mutta ehkä tuo on tosiaan täysin ainutlaatuinen ja uniikki ongelma, jota ei koskaan eikä missään ole aiemmin tullut vastaan.
 

Outsider

Jäsen
Tiedä sitten häntä. Tää mun töpseli-Seat on käynyt saman ongelman takia nyt 5 tai 6 kertaa huollossa, takuun alaisena ihan valtuutetussa huollossa, ja tähän mennessä ei olla osattu antaa muuta kuin valohoitoa. Vähän toistasataa kilometriä on tullut ajettua huoltoreissuja ja muutama litra on kulunut paikallista Pelican Rougea. Vieläkin vain sama vika löytyy. Enkä mä nyt väitä, että joku Nipan Nyrkkipaja olisi tän homman osannut paremmin, mutta ei tästä Seatille isoja pisteitä osaa antaa. Mutta ehkä tuo on tosiaan täysin ainutlaatuinen ja uniikki ongelma, jota ei koskaan eikä missään ole aiemmin tullut vastaan.

Jos vika on softassa, tai jossain tehtaan palvelimilla tms. niin aivan se ja sama onko asentaja käynyt viikon ammattikoulua vai jeesus, kun kumpikaan ei asiaa voi korjata.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bemarissa oli jokin takaisinkutsu EGR:n vuoksi, tulipalovaara kuulemma. Tämän päivityksen johdosta piti kuulemma mittaristokin vaihtaa. Saivat merkkiliikkeessä auton ihan jumiin ja lopulta jokin limpmodekin tuli tilaamatta. No, auto paikalliselle harrastajalle ja päivitykset sisään eikä mitään mittaristoja tarvinnut vaihtaa...

En toki tiedä johtuiko siitä, että auton pikkunäyttö kilkkeineen oli päivitetty taannoin isoon näyttöön navilla. Eivät tosin sitäkään tajunneet ennenkuin muistutin auton nykyistä omistajaa (ex-vaimo) teettämästämme operaatiosta.
Että ei se "koulutus" mekaanikkoakaan aina autuaaksi tee jos ei käytä myös päätään
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Että ei se "koulutus" mekaanikkoakaan aina autuaaksi tee jos ei käytä myös päätään
Juu - vaimon Focus lähti viikko sitten tyttärelleni ja huollatin ja katsastin sen tietysti ensin.
Noh, auton viennin yhteydessä moottoritilaa tyttäreni poikakaverin kanssa tutkiessamme huomasin, että näytti, ihan kuin pissapojan säiliö olisi täytetty jäähdyttäjän nesteellä... joo, glykoliahan se oli...
En, vittu, voi käsittää, mikä aivopieru on saanut asentajan, nuori pojanmulli, moisen tempun tekemään, mutta ei onneksi tarvitse enää viedä mitään esinettä mokomaan ADHD-korjaamoon edes näytille.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
En toki tiedä johtuiko siitä, että auton pikkunäyttö kilkkeineen oli päivitetty taannoin isoon näyttöön navilla. Eivät tosin sitäkään tajunneet ennenkuin muistutin auton nykyistä omistajaa (ex-vaimo) teettämästämme operaatiosta
Ei löydy WIS:tä tuohon askelmerkkejä, eli merkkihuollolla menee sormi suuhun.

Oma lempitarinani merkkihuollosta on se kun ostin auton (muistaakseni Saab) joka lähti lämpimänä huonosti/toisella käyntiin ja oli sen takia useamman kerran merkkiliikkeessä tutkittavana, tuloksetta.
Nyrkkipajan guru kun avasi konepellin niin sanoi noin kahdeksassa sekunnissa että tähän on kone vaihdettu ja tässä uudemmassa on erikokoiset suuttimet kuin alkuperäisessä ja softassa, johtuisko ihan siitä. Johtui.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei löydy WIS:tä tuohon askelmerkkejä, eli merkkihuollolla menee sormi suuhun.
Tämä lähti purkautumaan siitä, että olivat löytäneet ylimääräisen seurantalaitteen autosta ja sitä ihmetelleet. Ex sitten korjauksen kestäessä kyseli minulta, että tiesinkö moisesta laitteesta. No en tiennyt, mutta sillä kuvauksella epäilin hänelle, että saattaisi olla tekemistä tuolla jälkiasenteisella navilla.

Samalla "pajalla" taannoin meinasivat lopulta purkaa kaupan, kun eivät löytäneet syytä Bemarin 3.0 dieselin kurnuttavalle äänelle muutaman kuukauden aikana. Olin kirjannut tuon äänen aiheuttajan korjaamisen kaupan ehtoihin. Heti alkuun odoteltiin pari viikkoa sitä pro-asentajaa lomilta ja hän paikallisti vian itsekin vinkkaamaani egr-solenoidiin. No, tämä huippuasentaja oli sitten kuitenkin ensitöikseen vaihtanut mootorin kumityynyjen solenoidin tuon egr-solenoidin sijasta... ja loppu on historiaa sekä paljon uusia osia vaihdettuna turhaan
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuo on kyllä naurettavaa ja surullista.
Plus että mitään oikeaa infoa ei ole saanut. Käytännössä alussa sanottiin että noin 7kk toimitusaika. Sitten tulee näitä viestejä, "suunniteltu valmistusviikko 40/22" "Suunniteltu valmistusviikko 48/22", "Suunniteltu valmistusviikko 10/23" jne... Kunnes sitten lopulta "suunniteltu valmistusviikko 15/23" ja meni lopulta tuotantoon 20/23. Myyjän vikahan tämä ei ole vaan selkeäsi Skodan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös