Autoiluketju

  • 3 178 653
  • 18 511

444

Jäsen
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.
Teknistä selitystä en osaa antaa, mutta tuo moottorijarruttaminen riippuu ihan automaatista ja sen asetuksista. Ainakin vaginaattorin dsg-laatikoissa voi usein itse valita, miten haluaa tuon toimivan: eco-asetuksella kaasupolkimen nosto käytännössä heittää ”vapaalle” eli auto rullaa kevyesti eteenpäin ja moottori ei käytännössä jarruta lainkaan; ja sitten normaaliasetuksella vaihde jää päälle ja vauhti hidastuu selvästi nopeammin, ja kun tarpeeksi hidastuu niin vaihde alenee jne. Sportilla vielä ripeämmin, kun käytössä on jo valmiiksi alempi vaihde.
Tuon oman E-mersun laatikossa vastaavaa säätöä ei ole, vaan vauhti hidastuu selvästi hitaammin kuin jos olisi varsinainen moottorijarrutus. Tai ainakin vaggineisiin verrattuna. Toki voi riippua myös välityksistä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?

Kyllä se kannattaa. Helpompi pitää auto puhtaana kun ei talvella suola tarraa niin tiukasti kiinni ja kesällä vaahdotin+huuhtelulla saa jo kohtalaisen pesujäljen.

Noita tekijöitä on sit laidasta laitaan ja yleensä näissä pitää kyllä yks sääntö hyvinkin paikkansa: hyvää ei saa halvalla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tällainen 400€ ohjelma tuossa ilmeisesti on. Täysi bulkkisofta joita saa netistä. Ei taida tuohon kulkineeseen ainakaan softan kanssa nyt uskallus riittää vaan vähintään pitäisi tuo poistaa. Toki onhan se voinut jo tuhot autoon tehdä.
Neuvoni on että älä osta.
Luultavasti on kengitty riittävästi kun on lastutettu ja VAGilla ei nuo osat tahdo kestää noita, laatikot ja/ tai kytkimet&vauhtipyörät menee vaihtoon jossain vaiheessa.
Riippuu toki yksilöstä jne.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keraaminen pinnoite, hot or not?

Minulla on siis uusi auto tilauksessa ja xxx euron lisähintaan saisin siihen keraamisen pinnoitteen. Hinta lienee max 500 euroa.

Kannattaako?
Olen harkinnut itsekin, mutta toistaiseksi mennyt vahalla. Omat lähteeni kehuvat kyllä hyväksi ratkaisuksi, mutta kuten edellä on juttua, riippunee tekijästä ja sen myötä myös hinta nousee. Ei tosiaan ratkaise naarmu- ja kiveniskuongelmaa, kuten tuolla sähköautoketjussa sivuttiinkin, ja kuten moni saattaa luulla, minä mukaanlukien aluksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
Nuo vaijeri on usein vähän työläitä vaihtaa, mutta suosittelen, jos kerran koko muu jarrusetti on vaihdettu. Jumittava satula toki aiheuttaa moista oiretta, mutta harvemmin uudet jää jumiin. Jumiin jäävän jarrun kyllä tunnistaa helposti ns perstuntumalla, että kumpi nurkka yrittää laahata.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Neuvoni on että älä osta.
Luultavasti on kengitty riittävästi kun on lastutettu ja VAGilla ei nuo osat tahdo kestää noita, laatikot ja/ tai kytkimet&vauhtipyörät menee vaihtoon jossain vaiheessa.
Riippuu toki yksilöstä jne.

Myöhäistä jo, ostin pelin viikko sitten. Poistatin tuon ohjelman myyjän piikkiin. Tuntunut nyt ainakin todella hyvälle tuo ja laatikko toimii tosi luontevasti. Saa nähdä sitten miten kestää. Tuo ohjelma ollut siinä vain 16tkm ajan, joten luulisi että ei ihan älyttömiä tuhoja ole ehtinyt syntymään. Ainakin vagtietäjät väittävät että laatikon pitäisi kestää näissä uudemmissa bensakoneissa 500nm vääntöä ja tässä on vakiona 400 ja ohjelman kanssa 440nm.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti.
Tuossa tapauksessa auto "rullaa" vaihde päällä eli käytännössä moottorijarruttaa. En ole varma henkilöautojen tekniikasta, mutta ainakin raskaalla puolella "oikea rullaaminen" tapahtuu vaihde vapaalla (siis robottilaatikolla, joka heittää automaattisesti vapaalle), jolloin moottori kyllä syöttää polttoainetta, mutta joku 76-tonninen yhdistelmä voi oikeassa maastossa rullata kilometrejä, kun moottori ei jarruta vastaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vinkkejä kaivattaisiin. Takajarrujen levyt, palat ja satulat uusittu viime viikolla, toinen jarrulevy on kuumahko kun on ajanut esim 15 km ja toinen on viileä. Missä voisi olla vika? Samoja oireita oli ennen remppaa. Jumittavaa käsijarrun vaijeria veikkaan googlailuiden perusteella. Onko muita vaihtoehtoja? Autona kymmenen vuotta vanha Toyota Prius.
Yksi mutta ehkä epätodennäköinen vaihtoehto on jarruletku. Työkoneiden polttoainelinjoissa on esim. ollut tapauksia, joissa letku ei ole vuotanut ulospäin, mutta on murtunut sinne sisäänpäin ja sisällä heiluva letkunpala on muodostanut eräänlaisen takaiskuventtiilin. Neste siis kulkee polkimen voimalla toiseen suuntaan, mutta virtaus ilman apuvoimaa on huonoa paluusuuntaan ja jarru jää joksikin aikaa laahaamaan.

No voinhan mä tässä kertoa yhden jarruremontin, kun olin laittanut satulan roikkumaan iskunvaimentimen joustintukeen. Sit kun laitoin takaisin, niin pyöräytin vahingossa satulaa kierroksen. Jarruletku korkkiruuville ja jarrutti kyllä hyvin, mutta muutaman testijarrutuksen jälkeen olikin jo jarru melkein jumissa ja viime hetkillä ennen täysjumia pääsi vielä takaisin talliin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Myöhäistä jo, ostin pelin viikko sitten. Poistatin tuon ohjelman myyjän piikkiin. Tuntunut nyt ainakin todella hyvälle tuo ja laatikko toimii tosi luontevasti. Saa nähdä sitten miten kestää. Tuo ohjelma ollut siinä vain 16tkm ajan, joten luulisi että ei ihan älyttömiä tuhoja ole ehtinyt syntymään. Ainakin vagtietäjät väittävät että laatikon pitäisi kestää näissä uudemmissa bensakoneissa 500nm vääntöä ja tässä on vakiona 400 ja ohjelman kanssa 440nm.
Itsellä vastaavassa koneessa 301hp ja 440nm ja DSG ohjemloitu myös. En näe lastua ongelmana, päinvastoin iloinen asiahan se on, ilman lastuakin auto saadaan kengittämällä huonoon kuntoon ja lastun kanssa on enemmän tehoa matalilla kierroksilla joten ajo on voinut olla paljon jouhevampaakin eikä rasita autoa niin paljoa. Itsellä laski lastutuksen jälkeen bensan kulutus arkiajossa noin 0.5 litraa.
Jos hakemalla haetaan mitä lastu voisi tuolla rasittaa niin lastu voi tuoda ison yht'äkkisen tehopiikin turbolle, mutta VAGin IHI IS20 turbo on kyllä aika kestävää laatua ja vakiona monet 2.0 turbot mun mielestä alitehoisia joten varaa on nostaa tehoja. Niin ja on noita turboja vaihdettu vakioihinkin alle 100tkm ajettuihin.

Itsellä GTI Golffi ja taisin juuri tehdä päätöksen että jatkan autolla vielä muutaman vuoden, on se vaan niin maukas ajettava. Eli ei 3 vuotta riitä vaan lisää vuosia saatava, markkinoilla ei oikein mitään mielenkiintoista itselleni ole jollei maksa kohtuutonta summaa väliin. Kävin S3 ajamassa ja en oikein tykännyt, ei tuo lisäarvoa itselleni hintaansa nähden.
Samalla kävin kyselemässä Golffin nykyarvon, oli tippunut vain 3 tonnia 3 vuoden takaisesta ostohinnasta, ei paha.
 

Tuamas

Jäsen
Niin siis mä olen aina omistanut manuaalin ja kyllä mulla leikkaa Mondeossa polttoaineen syötön kun nostan jalan kaasulta eli kulutus menee nollille ja silti se todennäköisesti jarruttaa ns enemmän kun automaatti. Nyt oikeasti kaipaisi jonkun hyvän teknisen selityksen aiheesta.

Pääsääntöisesti automaatissa moottorijarrutus toimii täsmälleen samoin kuin manuaalissakin.

Ne erot syntyvät sitten sekä välityksistä että siitä kuinka innolla automaattilaatikko lähtee vaihtamaan alaspäin (ja näissäkin eroja eri ohjelmissa, esimerkiksi jos on Sport-ohjelma päällä, automaatissa moottorijarrutuskin on agressiivisempi ja talviasetuksella rauhallisempi jne.).

Eli täsmälleen samoin kuin manuaaliaskissakin.

Mitä pienempää vaihdetta on silmässä (ja menee silmään) sitä agressiivisemmin moottorijarrutus luonnollisesti pelittää, ihan riippumatta siitä onko automaatti vai manuaali.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsääntöisesti automaatissa moottorijarrutus toimii täsmälleen samoin kuin manuaalissakin.

Riippuu vielä siitä, onko DSG vai momentinmuuntimella varustettu perinteinen automaatti. Tai peräti variaattorivetoinen. Mikäs nykyajan tilanne muuten on, kun olen pudonnut aika lailla kärryiltä. Valtaosa automaateista taitaa olla nykyään DSG:tä. Toyota tekee vissiin vielä variaattoreita mutta onko markkinoilla vielä vanhanaikaisia automaatteja?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu vielä siitä, onko DSG vai momentinmuuntimella varustettu perinteinen automaatti. Tai peräti variaattorivetoinen. Mikäs nykyajan tilanne muuten on, kun olen pudonnut aika lailla kärryiltä. Valtaosa automaateista taitaa olla nykyään DSG:tä. Toyota tekee vissiin vielä variaattoreita mutta onko markkinoilla vielä vanhanaikaisia automaatteja?

Volvon Geartronic taitaa ainakin edelleen olla perinteinen momenttimuuntimella varustettu laatikko. Tai ainakin muutaman vuoden ikäisissä noita edelleen on, ellei enää valmisteta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ford siirtyi muutama vuosi sitten takaisin muuntimiin. Tässä nykyisessä Focuksessa ei ainakaan ole kaksoiskytkimellistä vaan taisi olla Aisinin tekele moottorin jatkeena. No seuraavassa sukupolvessa voi taas olla jotain muuta.
Japanilaiset ja korealaiset tykkäävät tällä hetkellä käyttää cvt-laatikkoa. Ainakin mitä vuokra-autoilla oon joutunut ajamaan ulkomailla parin viime vuoden aikana niin kaikissa aasialaisissa semmoinen on ollut. Alla ollut Honda, Nissan, Toyota, Hyundai ja Kia.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oliko se Fordin sportshift kestävyydeltään enemmän sportshit ja joutuivat sitten vaihtamaan perinteiseen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Onko jossain uudessa autossa muuten robottivaihteistoa tai siis automatisoitua manuaalivaihteistoa tms? Muutama vuosi sitten ajoin 1.0 Astralla jossa oli Easytronic robottivaihteisto ja se oli kyllä niin huono että melkein nauratti (yhtään pitempi ajokokemus olisi itkettänyt). Sitikalla oli ainakin jotain vastaavaa C5:ssa ainakin.

Ai niin ja Sensonic:

 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Oliko se Fordin sportshift kestävyydeltään enemmän sportshit ja joutuivat sitten vaihtamaan perinteiseen?
Oman Focuksen kohdalla kertoivat selitykseksi mukavuuden, mutta totuus saattaa olla jotain ihan muuta. Toisaalta olen ollut tyytyväinen nykyiseen laatikkoon.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
@Jupe Itselläni mk8 GTI ja tarkoitus stage1 lastutus tehdä, kunhan niitä tuohon on saatavilla. Olisiko antaa vinkkejä yleisesti, että miten/mistä noita softia saa ja paljonko kustantaa noin suunnilleen, sekä onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Itsellä vastaavassa koneessa 301hp ja 440nm ja DSG ohjemloitu myös. En näe lastua ongelmana, päinvastoin iloinen asiahan se on, ilman lastuakin auto saadaan kengittämällä huonoon kuntoon ja lastun kanssa on enemmän tehoa matalilla kierroksilla joten ajo on voinut olla paljon jouhevampaakin eikä rasita autoa niin paljoa. Itsellä laski lastutuksen jälkeen bensan kulutus arkiajossa noin 0.5 litraa.
Jos hakemalla haetaan mitä lastu voisi tuolla rasittaa niin lastu voi tuoda ison yht'äkkisen tehopiikin turbolle, mutta VAGin IHI IS20 turbo on kyllä aika kestävää laatua ja vakiona monet 2.0 turbot mun mielestä alitehoisia joten varaa on nostaa tehoja. Niin ja on noita turboja vaihdettu vakioihinkin alle 100tkm ajettuihin.

Itsellä GTI Golffi ja taisin juuri tehdä päätöksen että jatkan autolla vielä muutaman vuoden, on se vaan niin maukas ajettava. Eli ei 3 vuotta riitä vaan lisää vuosia saatava, markkinoilla ei oikein mitään mielenkiintoista itselleni ole jollei maksa kohtuutonta summaa väliin. Kävin S3 ajamassa ja en oikein tykännyt, ei tuo lisäarvoa itselleni hintaansa nähden.
Samalla kävin kyselemässä Golffin nykyarvon, oli tippunut vain 3 tonnia 3 vuoden takaisesta ostohinnasta, ei paha.
Saman kokoluokan V60 on myös hyvin viritettävissä. Vahvoja koneita, joita ei juuri ajamalla rikki saa. Ovat kyllä myös kovasti polttoaineen perään moniin saman kategorian kilpailijoihin nähden.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
@Jupe Itselläni mk8 GTI ja tarkoitus stage1 lastutus tehdä, kunhan niitä tuohon on saatavilla. Olisiko antaa vinkkejä yleisesti, että miten/mistä noita softia saa ja paljonko kustantaa noin suunnilleen, sekä onko jotain muuta mitä kannattaa ottaa huomioon?
Turbotecin googlaat. Sieltä pääsee näkemään mitä 500e sijoituksella saa omasta autosta irti. Oma pakutti 120>200..
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ai niin ja Sensonic:
Onko @benicio ajanut ikinä tällaisella kamppeella? Jonnena omistin vuosimallin 1996 900S:n kahden litran turbokoneella, jossa oli tämä helvetin laatikko vaihteistona. Ja tämä helvetin laatikko positiivisessa merkityksessä. Kun auto ei paina mitään ja siinä on Saabin insinöörien kehittämä turbomylly tällaisella askilla, niin se auto lensi kiihdytyksissä.

Hienoja muistoja, haen nessua.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Autovexistä tuli jo aiemmin, mutta että hinta. Hankala arvioida auton arvo: nettiauton hinnat vaihtelee ~13k€-17k€ mutta kalliimmassa päässä toki vähemmän ajettuja, kuin oma (151tkm ja Tehdasuusi moottori vaihdettu 12tkm sitten merkkiliikkeessä takuutyönä) ja omassa varustetaso edustaa parempaa päätä. Hankalaa on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Onko @benicio ajanut ikinä tällaisella kamppeella? Jonnena omistin vuosimallin 1996 900S:n kahden litran turbokoneella, jossa oli tämä helvetin laatikko vaihteistona. Ja tämä helvetin laatikko positiivisessa merkityksessä. Kun auto ei paina mitään ja siinä on Saabin insinöörien kehittämä turbomylly tällaisella askilla, niin se auto lensi kiihdytyksissä.

Hienoja muistoja, haen nessua.
Kunhan huutelen, eli NG ysisatanen on kyllä ollut ollut mutta ei Sensonicia. Varmasti muikea peli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös