Autoiluketju

  • 2 839 642
  • 17 478

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
Itselläni oli tuollainen -17 mallinen C-HR 1,8l koneella. -19 ja uudemmat taitaa olla 2,0l moottorilla.

Hyvä ja luotettava peli, mutta samalla tylsä - kuten Toyota yleensäkin. Sähköllähän tuolla ei ajeta kuin kotipihalla ja valoista liikkeelle lähtiessä antaa kivan pikku boostin kiihdytykseen. Kulutus kesällä muistaakseni n. 4-4,5 litran paikkeilla. Multimediakeskus (mikä hemmetti se on nimeltään?) oli ainakin -17 mallisessa oli todella onneton eikä puhelinta saanut liitettyä kuin perinteisellä bluetoothilla. Mitään muokattavuutta siinä ei ollut ja navi oli vähän mitä sattuu.

Jos tuollaista mietit niin katso se varustelutaso. Karvalakkimallissa (Active) ei ole oikeasti mitään. Premium paketissakin on puutteita, mutta myös paljon hyvää.

Mutta kaiken kaikkiaan CH-R on hyvä auto kahdelle aikuiselle. Takakontti on sen verran pieni, että piti laittaa auto vaihtoon kun koira tuli taloon. Pari vuotta Toyotalla ajelin eikä mitään vikoja tullut.

Nykyinen plugari Octavia RS iV on käynyt puolen vuoden aikana pajalla viisi vai kuusi kertaa erinäisten sähkövikojen vuoksi, kerran hinausauto kyydissä. Silti tykkään tästä nykyisestä paljon enemmän. On tehoa, vääntöä ja taloudellisuutta. Mielettömän hyvät lisävarusteet, avustimet ja ajovalot. Koirakin mahtuu kyytiin.


(Korjaus: kone olikin 1,8, ei 1,6. Ja uudet on 2,0l)
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
No juu, lähes 2000 kilsaa on nyt mittarissa. Auton on sisämitoiltaan suht pieni. Mutta yksin tulee ajettua noin 90% ja kaksin sitten loput. Ihan oiva auto pariskunnalle ja ehkäpä parille lapselle. Tavaratila kokoa medium, eli ei mikään reissuauto välttämättä.

Kulutus nyt talvella lämmityksen vuoksi siinä hieman yli 5 litraa. Kesällä 1,5-2 litraa vähemmän Eco toiminnalla. Tuolla kun pitää oppia ajamaan ja ennakoimaan liikenne. Kaikki lisähärpäkkeet tomivat hyvin lähtien adaptiivisesta vakkarista. Rauhallisen kuskin kättelyssä ihan pätevä kuljetin, mutta 1,8 litrasella koneella saa unohtaa vauhdin hurman. Sporttiasetuksella läpät aukeavat hätäsemmin, mutta kulutuskin sitten kasvaa. Toyotan tyyppivika myös on kilpailijoihin verrattuna hieman äänekkäämpi rengasääni ohjaamoon.

Plussana sitten tomivuus ja se, että pitää hyvin arvonsa. Takuista puhumattakaan. Pidän myös desingnista verrattuna muihin uusiin cross overeihin. Kiukkuisen näköinen peli ja helkkarin huoleton ajaa. Kaikki toimii, kuin rasvattu.

Edit. Luin tuon ylläolevan kirjoituksen. Omassa uudessa versiossa on JBL:n äänentoisto ja luurilla pääsee suoraan toistamaan musaa vaikkapa tubesta. Lisäksi usb-liitin, johon saa muistikun tai pystyy lataamaan kännykkää. Sitten vielä ns playkauppa, josta voi ladata sovelluksia, kunhan kännykkä toimii nettinä. Tätä en ole vielä testannut. Mutta käsittäkseni sieltä saa auton näyttöön vaikkapa tuben sun muut aplikaatiot. En ole vaan nähnyt tarpeelliseksi kun kännykässä on Spotifait jne. Mukavana lisänä autossa muuten ns yövalot, joita voi säätää. Loistavat keskikonsolin mukitelineissä ja ovissa himmeästi. Oman auton varustelu on premium, muutamilla lisäkilkkeillä. Ja koneena 1,8 litrainen. Sähköllä ajaa kaupungin ruuhkassa noin 50% talvella ja kesällä sitten enemmän, kun ei tarvitse lämmitystä jne. Maantieajossa kandee käyttää vakkaria. Tulee edullisia kilsoja. Ennätys tältä talvelta on kulutukseesa 4,8 litraa satkulla, kun olin ajanut maantietä noin 140 km ja kaupungissa noin 20 km.
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Toyotasta voit valita 1.8 tai 2.0 koneella. Iso ero kulkupuolella. Meillä -19 mallinen farkku corolla kakkosautona ja ero 1.8 on ihan järkyttävä. Eli ei ole iästä kiinni vaan siitä paljonko on laitettu velkaa rahoitusyhtiölle ostotilanteessa. Tuossa on melko hyvin varusteita mut sähkösäätöisiä penkkejä ei saa edes rahalla. Huollot on ihan ilmaisia, ja tuntuu olevan hyvä laitos. Nyt meillä ajettu n. 17tkm ja toimii. Hyvä ajettava kyllä. Kokonaisuudessaan n. 55tkm mittarissa.

Edittiä eli meillä tuo 2.0. Eroa on sen verran 1.8 myös hybridissä että 1.8 on 600V akustolla ja 2.0 650V.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kysymys palstan autotietäjille:
Saisin sukulaiselta ostettuu kakkosautoksi reilusti alle asevelihinnan (nettiautossa näytti ka. olevan 13-15 tonnii) MB A:n.
Vm -13, ajettu jotain 180 tkm, Mate in Vinlant, huollot tehty sataantonniin asti Veholla ja sen jälkeen ihan oikeassa laatuhuollossa. Kaikki on paperilla.
Mitään ei ole mennyt autossa rikki, eli toiminu ku Buickin vessa.

eli: Mitä mystisii sudenkuoppii voisi olla kokemusten perusteella odotettavissa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Kysymys palstan autotietäjille:
Saisin sukulaiselta ostettuu kakkosautoksi reilusti alle asevelihinnan (nettiautossa näytti ka. olevan 13-15 tonnii) MB A:n.
Vm -13, ajettu jotain 180 tkm, Mate in Vinlant, huollot tehty sataantonniin asti Veholla ja sen jälkeen ihan oikeassa laatuhuollossa. Kaikki on paperilla.
Mitään ei ole mennyt autossa rikki, eli toiminu ku Buickin vessa.

eli: Mitä mystisii sudenkuoppii voisi olla kokemusten perusteella odotettavissa?

Vaimolla oli uudempi A200 (1.4 bensa, automaatti), osti muistaakseni 1 000 km ajettuna. Kohtuullinen ellei parempikin ajettavuus, mutta vikaherkkä. Etututka pääosin sekaisin, takuuseen korjattiin monta kertaa, vaan ei auttanut. Ikävästi sitten reagoi kun esim ajoi sillan alta ja auto esti mielestään fiksusti tömäystä. Jarruissa oli erilaisia vikoja, samoin rengaspaineiden tunnistamisessa jatkuvasti. Juuri kun pääsi matkaan, punainen välähti kojelautaan ja kertoi renkaan tyhjentyvän. Vika ei poistunut Veholla eikä erään oikean ammattilaisen käsittelyssä. Kolme nollausta sai tehdä sitten itse liiankin usein ja tarkistaa pysähtyneenä, että oikeaa vikaa ei ole. Takaiskunvaimennin (vasen) ja etuiskunvaimennin (oikea) vaihtokunnossa tuossa 30 000 km kohdilla. Navigaattori ei päivityksistä huolimatta ymmärtänyt aina perusteitäkään, vaan laittoi Espoossa ajamaan halkaisijaltaan muutaman km:n ympyrää Kehän vieressä.

Oli vielä sellainen omituisuus, että autoon oli asennettu alkolukko. Pari kertaa kävi itsellänikin "käry", kun lainasin autoa ja olin juuri pessyt hampaat. Ei käy, ollaan valtiossa, jossa ei saa päihtyneenä ajaa, auto viestitti tiukkana. Sinänsä hyvä, ei siinä mitään.

Saattoi olla yksilö, kuten varmaan olikin, mutta niinhän ne kaikki. Jos pitäisi valita Mersun ja Audin välillä samasta kokoluokasta, ainakin itse ottaisin Audin (A3) vähän hintavampanakin. Olettaen, että tarkoitat nyt Uudessakaupungissa koottua pikkumersua A.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1.6 bensa ja manuaali
M270/M274-moottorista ei ainakaan mitään pahimpia kauhujuttuja ole, jakoketju perinteisesti kannattaa katsoa (kuunnella kylmäkäynnistys). Ehkä karstoittuminen voi olla myös ongelma pitkällä aikavälillä kun on suorasuihkutus ja dieselmäinen luonne (ajetaan pienillä kierroksilla, varsinkin automaattilaatikon kanssa).
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
M270/M274-moottorista ei ainakaan mitään pahimpia kauhujuttuja ole, jakoketju perinteisesti kannattaa katsoa (kuunnella kylmäkäynnistys). Ehkä karstoittuminen voi olla myös ongelma pitkällä aikavälillä kun on suorasuihkutus ja dieselmäinen luonne (ajetaan pienillä kierroksilla, varsinkin automaattilaatikon kanssa).

Käytännössä sillä on vissiin ajettu 90% kilsoista 50 km motaria/päivä, eli työmatkakäytössä pääasiallisesti.
Miten kuunnellaan kylmäkäynnistys? Jos siis ei oo vertailukohtaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten kuunnellaan kylmäkäynnistys? Jos siis ei oo vertailukohtaa.
Jos jakoketju (tai kiristin, laahaimet, nokka-akselien rattaat tms) ovat loppu, niin näistä lähtevä ääni erottuu parhaiten kylmänä. Pyydät vaikka kaveria käynnistämään auton ja nokkapelti ylhäällä kuuntelee miltä kuulostaa. Ääni voi olla sellainen särähtävä, rallattava, tikittävä tms. Pahin ääni saattaa hävitä hetken ajan päästä.

Voi olla kylmiltään (heh) hankala tunnistaa jos ei ole vertailupohjaa. Youtubessa on paljon videoita eri moottoreiden jakoketjuäänistä ennen ja jälkeen osien uusimisen, joten aika hyvin niistä huomaa mikä ääni johtuu huonossa kunnossa olevasta jakopäästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen varsin hyvä ja toimiva jippo on pyytää myyjää tekemään kylmäkäynnistys ja mennä itse auton taakse katsomaan pakoputkea. Jos sieltä tulee sinistä savua, se tarkoittaa, että polttonesteen seassa on öljyä. Se taas tarkoittaa, että autoa ei missään olosuhteessa kannata ottaa kontolleen.

ping @Simolainen
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen varsin hyvä ja toimiva jippo on pyytää myyjää tekemään kylmäkäynnistys ja mennä itse auton taakse katsomaan pakoputkea. Jos sieltä tulee sinistä savua, se tarkoittaa, että polttonesteen seassa on öljyä. Se taas tarkoittaa, että autoa ei missään olosuhteessa kannata ottaa kontolleen.

ping @Simolainen
Joo mutta kyllähän valveutunut kylmäpölläyttelevän auton myyjä on sattumalta ja hyvää hyvyyttään just käynyt heittämässä autolla pikku testilenkin, ihan vaan varmistaakseen että auto toimii kuten on luvattu. Reiluna miehenä on saattanut sopia että tulee autolla vastaankin johonkin huoltsikan pihaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo mutta kyllähän valveutunut kylmäpölläyttelevän auton myyjä on sattumalta ja hyvää hyvyyttään just käynyt heittämässä autolla pikku testilenkin, ihan vaan varmistaakseen että auto toimii kuten on luvattu. Reiluna miehenä on saattanut sopia että tulee autolla vastaankin johonkin huoltsikan pihaan.
Ja tämän takia myyjää onkin hyvä oikein erikseen muistuttaa, että halutaan kylmäkäynnistys ja painottaa että mittarin neula ei saa sitten nousta.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja tämän takia myyjää onkin hyvä oikein erikseen muistuttaa, että halutaan kylmäkäynnistys ja painottaa että mittarin neula ei saa sitten nousta.
Jolloin myyjä edelleenkin tekee ”testilenkin”, lyhentää vaan sen pituutta… Viisari ei värähdä mihinkään monessa autossa, kunhan nesteiden lämpötila on alle 60-70 eli varsin lämpöisiä jo.

Toisin sanoen tuollaisen vian saa kyllä piiloon helposti jos tahtoa on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jos jakoketju (tai kiristin, laahaimet, nokka-akselien rattaat tms) ovat loppu, niin näistä lähtevä ääni erottuu parhaiten kylmänä. Pyydät vaikka kaveria käynnistämään auton ja nokkapelti ylhäällä kuuntelee miltä kuulostaa. Ääni voi olla sellainen särähtävä, rallattava, tikittävä tms. Pahin ääni saattaa hävitä hetken ajan päästä.

Voi olla kylmiltään (heh) hankala tunnistaa jos ei ole vertailupohjaa. Youtubessa on paljon videoita eri moottoreiden jakoketjuäänistä ennen ja jälkeen osien uusimisen, joten aika hyvin niistä huomaa mikä ääni johtuu huonossa kunnossa olevasta jakopäästä.

Kiitos vastauksesta. Auto (MB A -13) on mulla nyt viikon koeajossa, eli täytyypä viedä paremmin kuulevan huoltokaverin pihaan yöksi. Siellä saa sitten aamulla höristellä korviaan.
Mutta ihan kelpo peliltähän tuo tuntuu. Itse on vaan tottunut ajamaan aavistuksen isompia ja korkeempia henkilöautoja, ni tuntuu että istuu asfaltilla ja ikkunoista ei näe ulos. No, enpä sitä itselle hankikaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, SC #87
Helvetin start/stop.

Omassa pari vuotta vanhassa Audissa ainakin uskomattoman ärsyttävä systeemi, etenkin pysäköidessä.

Tässähän siis start/stop on sellainen ennakoiva malli, eli jos auto ajattelee, että olet aivan juuri pysähtymässä, niin sammuttaa moottorin jo parin kilometrin vauhdista.

Oma autopaikka kotona on todella ahdas katos, sellainen varmaan sopiva sen ajan autoille, kuin talokin on rakennettu eli 80-luvun alussa, joka on vielä loivasti mäkeen. Eli siihen ajaessa saa ajaa todella kieli keskellä suuta,että mahtuu ja peilitkin käännän varmuudeksi aina koria vasten jo etukäteen, kun leveyssuunnassa jää katoksen reunatolpista peilien ollessa ulkona noin sentti per puoli.
Siinä sitten vemputtelet automaattivaihteiston kanssa todella kevyesti jarrua nostaen, jotta saat kaivettua ne muutamat sentit vielä ja auton kokonaan katoksen alle, niin eikös tämä start/stop reagoi aina ja sammuta auton hetkeksi.
Eilen ihan piruttain kokeilin, niin neljä kertaa sammutti auton kesken pysäköinnin, kun yritin parkkeerata ihan normaaliin tyyliini miten aina tuohon paikkaan ole ajanut.
Täytyy varmaan jatkossa aktivoida tuo start/stop pois päältä samalla, kun laittaa parkkitutkat päälle.

Eipä tuosta kyllä muutenkaan oikein hirveästi iloa ainakaan Suomen ruuhkissa ole. Liikennevaloissa harvemmin joutuu minuuttitolkulla seisomaan yms.
Joskus jopa käy niitäkin, että lähdet kevyesti liikkeelle, mutta joudut hiljentämään vielä vauhtia jostain syystä, niin eikös tuo paska sammuta itsensä siinä rullausvaiheessa puoleksi sekunniksi, kunnes taas pitääkin jatkaa matkaa.

Aiemmassa autossani, Audi myöskin, tuo start/stop sentään aktivoitui vasta, kun olet oikeasti pysähdyksissä ja painat jarrua voimakkaammin.
No kai se pitää Audin ja muidenkin VAGilaisten päästä niihin päästönormeihin tiukasti nykyään.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
@king of the jungle samaa mieltä start/stopin mielekkyydestä. Mulle on muodostunut selkärankaan toimintatapa, että painan aina diesel autossamme tuon pois päältä liikkeelle lähtiessä. Bensa autossamme toimii mielestäni paljon jouhevammin ja siinä annan olla yleensä toiminnassa.

Todella turhauttavaa, että sitä ei saa kokonaan deaktivoitua ainakaan ilman ohjelmointipalikkaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella turhauttavaa, että sitä ei saa kokonaan deaktivoitua ainakaan ilman ohjelmointipalikkaa.
Se ei ole kallis, joten suosittelen. Itselleni riitti pari viikkoa start stopin kanssa, sitten hoidettiin se kaverin kanssa pois päiväjärjestyksestä. Keskikulutus nousi tuon myötä 0,1-0,2l/100km joten eipä haittaa sekään.
 

Veijari

Jäsen
Nykyisen työsuhdeauton liisarisopimus loppuu aika tarkkaan vuoden päästä. Aika pian pitää päättää jatketaanko vanhaa vai haetaanko uutta sopimusta, koska uusilla autoilla on jopa vuoden toimitusaikoja. Audi A4 Avant on tämä nykyinen liisari ja mahdottoman pieni siinä on tuo takaluukku, joten vaihtoa meinasin. Golf-bägi tuonne mahtuu juuri ja juuri, kun sen asettaa takaluukun pohjalle siten, että bägi on poikittain nurkasta - nurkkaan. Eikä tuonne tuon lisäksi juuri muuta kovin järkevästi mahdukaan.
Sitä pohdin, että vähän tilavampi, tai ainakin leveämpi takaluukku saisi uudessa liisarissa olla. Muilta sisätiloiltaan A4 menisi vielä hyvin. Huonosti löytyy netistä takaluukkujen äärimittoja (litrat ei kerro muuta kuin tilavuuden), tai sitten en vaan osaa. A6 olisi tietysti varsin jees tilojensa puolesta mutta hintakin pompsahtaa. Onko esim. Q5:n takaluukku minkä mittainen sisältä? Tokihan tämäkin selviäisi kun menisi mittanauhan kanssa paikalliseen AudiCenteriin mutta josko foorumilaisilla olisi kokemuksia?
Firman politiikka on, että K-Autosta kärryt on hankittava. Eli periaatteessa Volkkarikin kelvannee mutta se on omaan makuun kovin muovinen...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Veijari muistaakseni Q5:n takakonttiin mahtuu ihan hyvin golfbägi poikittain, tosin voi olla ettei draiverin kanssa mene ihan poikittain…

Muuten takakontti ei ole pituus suunnassa mitenkään iso.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Veijari Q5 on ainakin ihan liian pieni tavaratilaltaan, vaikka leveyssuuntaan golfbägi mahtuisikin. Se on syvyyssuunnassa vaivaannuttavan ahdas.

Mahtuisiko highline-varusteltu Passat taloudellisiin raameihin? Se ei ainakaan laadussa häviä yhtään Audeille ja sinne mahtuu vaikka koko perheen bägit siististi riviin. Kontti on helvetin hyvä ja iso. Tiedän, koska itsellä on tuollainen.
 

Veijari

Jäsen
@Veijari Q5 on ainakin ihan liian pieni tavaratilaltaan, vaikka leveyssuuntaan golfbägi mahtuisikin. Se on syvyyssuunnassa vaivaannuttavan ahdas.

Mahtuisiko highline-varusteltu Passat taloudellisiin raameihin? Se ei ainakaan laadussa häviä yhtään Audeille ja sinne mahtuu vaikka koko perheen bägit siististi riviin. Kontti on helvetin hyvä ja iso. Tiedän, koska itsellä on tuollainen.
Täytyy toi tsekata. Neliveto ainakin pitää löytyä, eli siinä tapauksessa ainut vaihtoehto taitaa olla se Passat Alltrack.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nykyisen työsuhdeauton liisarisopimus loppuu aika tarkkaan vuoden päästä. Aika pian pitää päättää jatketaanko vanhaa vai haetaanko uutta sopimusta, koska uusilla autoilla on jopa vuoden toimitusaikoja. Audi A4 Avant on tämä nykyinen liisari ja mahdottoman pieni siinä on tuo takaluukku, joten vaihtoa meinasin. Golf-bägi tuonne mahtuu juuri ja juuri, kun sen asettaa takaluukun pohjalle siten, että bägi on poikittain nurkasta - nurkkaan.
Tätä minä kutsuisin parempiosaisen ongelmaksi. Minun Suzuki Swiftiin ei mahdu bägiä, paitsi jos kaataa penkit. Eikä se ole työsuhdeauto. Se bägi uupuu myös. Neliveto sentään on!
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wesa, CAR, HIFK (salaa)
Tätä minä kutsuisin parempiosaisen ongelmaksi. Minun Suzuki Swiftiin ei mahdu bägiä, paitsi jos kaataa penkit. Eikä se ole työsuhdeauto. Se bägi uupuu myös. Neliveto sentään on!
Mulla ei ole edes nelivetoa. Mutta mulla on Golf !
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös