Autoiluketju

  • 2 839 913
  • 17 478

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Kellään mitään pikavinkkejä antaa:

Parempi puolisko palaili joulunvietosta ja motarilla auton tehot tipahti ja näyttöön ”check stop and start” ja huoltovalo. Autona renault captur. Pysähtymällä ja uudelleen käynnistämällä tehot palasi, mutta vikailmoitus on ja pysyy.

Kyllähän tuo piuhan päähän pitäisi roudata vian selvittämiseksi, mutta jos toimii ihan normaalisti niin eihän se ajoa estä. Akunkengän irroitus muutamaksi minuutiksi voi auttaa, että vikavalot katoaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Opetuskäyttöön ostamani paljon kilsoja niellyt vm 2010 Micra temppuili tänään. Tai tarkalleen ottaen sen tuuletin. Tuuletin on kyllä koko ajan pitänyt sellaista rätinää, että laakeri taitaa moottorista olla rikki.

Tänään sitten alkoi ikkunat huurtua pahasti parin kilsan ajon jälkeen. Auto oli kyllä lämmitetty ennen starttia. Viimeksi oli ajettu toissapäivänä, sitä edellisen kerran tosin noin puolitoista viikkoa aiemmin. Ei auttanut kuin kääntyä kotiin ja ottaa parempi auto alle.

Myöhemmin menin vielä testaamaan Nissania. Käynnistyksen yhteydessä myös tuuletin pärähti päälle kuin ei mitään ongelmaa olisi ollutkaan.

Mitä mieltä ovat asiantuntijat, kannattaisiko tuo viedä pajalle, vai ajaa kunnes tuuletin lopullisesti lakkaa toimimasta?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitä mieltä ovat asiantuntijat, kannattaisiko tuo viedä pajalle, vai ajaa kunnes tuuletin lopullisesti lakkaa toimimasta?
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uusi tuuletinmoottori maksaa muutaman kympin plus työt päälle. Loppuhinta riippuu siitä, miten paljon pitää purkaa, että tuon voi vaihtaa.

Juu. Aika hankala se tuossa ilmeisesti on vaihtaa, kun kojelautaa joutuu purkamaan melko paljon. Vaan kaipa se tehtävissä on. Mietin vaan, että onko moottorin lisäksi muita osia, mitä vaikka siinä samalla kannattaisi vaihtaa.
 
Mikäs Focuksessa mättää? Yön yli -12 asteessa eikä lähtenyt edes pyörittämään. Sitten apukäynnistin tunniksi lataukseen ja uusi yritys. Pari ekaa kertaa sama homma, mutta kolmannella lähti pyörittämään ja laakista käyntiin. Akku on suht tuore, mutta auto makaa tallissa joskus viikkojakin kylmänä. Eilen liikkeelle ja reilu 100 km kohteeseen. Ei jaksa uskoa akkuongelmaan. Sen vedellessä viimeisiään sentään yritti pyörittää.

Oliko vain kohmeessa? Kolme viikkoa sitten tehtiin sama reissu, pakkasta selvästi enemmän. Silloin saatiin tolppaan kiinni eikä mitään ongelmaa.

E. Viime talvena lainasin broidille tota ja se teki sille samat. Joku starttipuolen juttu täytyy olla, mutta ei liittyne akkuun. Akku oli vaihdettu puol vuotta ennen sitä.

E2. Ja vielä sellanen huomio, että soitin päätti kääntää radiolle kummallakin kertaa. Soitin siis muuten päällä, mutta aux-moodissa, kun kuunnellaan pitemmillä matkoilla luurin kautta poppia. Siinä välissäkin siis laitoin takaisin auxille soittimen. Tuskin oli sattumaa, kun ei oo ikinä tuota muuten tehnyt.
Maadoitusvika, kuten yllä mainittiin. Kokeile onko akun - napa löysällä tai käytä irti ja putsaa. Myös moottorista runkoon menevä maadoitus kannattaa tarkistaa (sellainen sormenpaksuinen musta johto tai littana punottu "matto"), vaikka harvemmin siinä mitään vikaa on koska siihen ei juurikaan ikinä kosketa. Toki saattaa olla hapettunut, jossa tapauksessa akusta johdot irti, pultit auki, putsaus teräsharjalla ja toista tehtävät takaperin.

@Schwein kannattaa viedä vaihtoon, todennäköisesti ihan viimeisiä kertoja lähtee pyörimään. Jos edes enää lähtee, ei ole kallis remontti tuon ikäiseen micraan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
@Peltinen @Heimopäällikkö
Thanks. Satunnainen ongelma, kaksi kertaa tapahtunut vuoden sisään. Yhteinen nimittäjä yö pakkasessa. Mutta laitetaan tarkkailuun. Rungon maadoitus oli mun mielestä ok.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Juu. Aika hankala se tuossa ilmeisesti on vaihtaa, kun kojelautaa joutuu purkamaan melko paljon. Vaan kaipa se tehtävissä on. Mietin vaan, että onko moottorin lisäksi muita osia, mitä vaikka siinä samalla kannattaisi vaihtaa.
Jos tuuletin toimii/ei toimi, niin vika voi olla myös etuvastuksessa, joka on tuuletinmoottorin kyljessä. Mutta yleensä tuo tuuletinmoottori polttaa etuvastuksen jos moottori lyö maihin. Hieman paha sanoa. Pirauttele paikallisiin korjaamoihin ja kysele jos olisi kokemuksia. Mä tappelin Volvon kanssa saman ongelman kanssa.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Onko pitkään samalla, iäkkäämmällä autolla ajaneilla havaintoja polttoaineenkulutuksen kasvamisesta ajan myötä?

Minulla on ollut vuosikausia tällä hetkellä reilu parikymppinen bensa-Astra kakkosautona ja oma mutu on, että kulutus on kasvanut vuosien ja kilometrien myötä. En ole harrastanut mitään systemaattista kulutusseurantaa, niin en voi varmaksi sanoa kulutuksen kasvua, mutta mielikuvat noin viiden vuoden takaa ovat, että yhdellä 50 litran tankillisella ajoi 800 km, kun nyt ei meinaa päästä edes seitsemääsataa. Toisaalta jos siellä olisi paloprosessissa jotain pielessä, luulisi sen näkyvän päästömittauksesta, mutta ei senkään kanssa ole koskaan ollut ongelmaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko pitkään samalla, iäkkäämmällä autolla ajaneilla havaintoja polttoaineenkulutuksen kasvamisesta ajan myötä?

Minulla on ollut vuosikausia tällä hetkellä reilu parikymppinen bensa-Astra kakkosautona ja oma mutu on, että kulutus on kasvanut vuosien ja kilometrien myötä. En ole harrastanut mitään systemaattista kulutusseurantaa, niin en voi varmaksi sanoa kulutuksen kasvua, mutta mielikuvat noin viiden vuoden takaa ovat, että yhdellä 50 litran tankillisella ajoi 800 km, kun nyt ei meinaa päästä edes seitsemääsataa. Toisaalta jos siellä olisi paloprosessissa jotain pielessä, luulisi sen näkyvän päästömittauksesta, mutta ei senkään kanssa ole koskaan ollut ongelmaa.
Ajeletko yhä samoissa maastoissa ja reiteillä?
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Ajeletko yhä samoissa maastoissa ja reiteillä?

Pääsääntöisesti kyllä. 90 % maantieajoa, mediaaniajosuoritteen mitta on 25 km eli työmatkani verran itäsuomalaista kantatietä. Nyt korona-aikaan ajoa tullut luonnollisesti vähemmän, mutta ensimmäisen kerran olen ollut havaitsevinani tämän kulutuksen nousun jo ennen sitä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Hiker Sanotaanko näin, että olisihan se kova juttu jos kulutus vuosien mittaan laskisi. Ylimääräiset menoa hidastavat laakerirasvat ja uudenkarhea ilmanvastusta aiheuttava maali kulunut pois jne. No joo.

Rengaskoko ehkä vaihtunut vuosien saatossa? Mutta kyllähän siellä toki voi jotain pientä väljyyttä olla bensa- tai puristuspuolella ja ylimääräistä ahdistusta pakopuolella tms, ts moottorin hyötysuhde heikentynyt.
Tai sitten sä vaan käsket sitä ronskimmin kuin uudempana?

Anopilla ainakin tuon ikäluokan Astra keräsi karstaa sinne egr-tsydeemiin tms ja se aiheutti sitten nykimistäkin, tuskin ainakaan alensi kulutusta. Joku sokea laippa sinne sitten laitettiin niin nykiminen loppui.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Lähinnä pähkäilyni pointtina on, että onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kulutus voisi kasvaa ajan kanssa vai hämäävätkö tässä vain omat muistikuvani.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lähinnä pähkäilyni pointtina on, että onko mahdollista tai jopa todennäköistä, että kulutus voisi kasvaa ajan kanssa vai hämäävätkö tässä vain omat muistikuvani.
On lähes varmaa että kasvaa, mutta paljonko, se on epävarmaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma Audi A2 vm 2002 meni taas katsastuksesta läpi kuin väärä raha, pelkästään rekisterikilven valo pitää vaihtaa. Joka vuosi tulee haaveiltua uudempaan päivittämisestä ja yritän antaa katsastusmiehen tehdä tämän päätöksen puolestani. Minkäs teet kun aina tuntuu menevän läpi. Eipä tuo paljoa kulutakaan, toki bensan hinta ei ole laskemaan päin. Vaihtaisi sitten mihin vaan, niin kalliimmaksi se tulee kuin tällä kruisailu.

Muutaman viikon päästä auton 20v-juhlat. Eiköhän tämä kosla pysy alla ajasta iäisyyteen, kun ei lapsiakaan ole suojeltavana. Kuten jo tässä ketjussa aikaa sitten mainitsin, ostin halvan moposkootterin hoitamaan pääosan kevät-, kesä- ja syysliikkumisesta, niin ei tarvitse liikaa istua ruuhkassakaan Helsingissä.
 
Suosikkijoukkue
Україна, Bayraktar
Lämmöt nousee kojetaulun mittarin mukaan normaalisti mutta hönkii sisään kylmää ilmaa. Kiisselikone. Onko joku termostaatti homma vai mitä vittua nyt taas
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Perinteikäs Manse PP
Dacia Duster 2014 1,2l bensa 85 000 km ajettu. Jakopään ketjun remontti. Käyttöauto Tampere hinta-arvio 3 200 €. Aika kallis? Parista muusta paikasta kysyin Lielahdessa ennen kuin vein Käyttöautoon, mutta nää ei halunnut/osannut tehdä sitä.

Luin Dacia-foorumilta, että tuttu homma. On käynyt ennenkin. Mulla tosin ei ole enää takuu voimassa, eli omasta pussista menee. Tosin joku on kai saanut samassa tilanteessa (vähemmillä vuosilla toki, mutta takuu ei voimassa) kuluttajansuojan kautta 50 % maahantuojan piikkiin 1,5 vuoden taistelun jälkeen.

Mun auto on nyt tuolla Käyttöautossa, ja pe ne alkaa tekeen sitä. Ajattelin ainakin uhkailla vielä tuolla kuluttajansuojatyypeillä, mutta ei varmaan vastaan tulla.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Dacia Duster 2014 1,2l bensa 85 000 km ajettu. Jakopään ketjun remontti. Käyttöauto Tampere hinta-arvio 3 200 €. Aika kallis? Parista muusta paikasta kysyin Lielahdessa ennen kuin vein Käyttöautoon, mutta nää ei halunnut/osannut tehdä sitä.

Luin Dacia-foorumilta, että tuttu homma. On käynyt ennenkin. Mulla tosin ei ole enää takuu voimassa, eli omasta pussista menee. Tosin joku on kai saanut samassa tilanteessa (vähemmillä vuosilla toki, mutta takuu ei voimassa) kuluttajansuojan kautta 50 % maahantuojan piikkiin 1,5 taistelun jälkeen.

Mun auto on nyt tuolla Käyttöautossa, ja pe ne alkaa tekeen sitä. Ajattelin ainakin uhkailla vielä tuolla kuluttajansuojatyypeillä, mutta ei varmaan vastaan tulla.

Jees tuttua tosiaan. Minulla Dacia Lodgy 2016, saattaa olla jopa tismalleen sama kone näissä. Jakoketju venyi vaihtokuntoon jo alle 60 000 kilometrin. Suunnilleen tuon se maksoi, en muista tarkkaa summaa, koska minulla sattui olemaan kolmannen osapuolen takuu (käytettynä oston yhteydessä hankittu), vaikka tehdastakuu oli jo päättynyt. Tietääkseni tehdaskin tuli kyseiselle takuufirmalle jonkun verran kyllä vastaan, mutta se oli tyyliin 15 tai 30%.

Tässä nyt sitten mietiskelee, että pitäisikö tuo vaihtaa pois ennen kuin menee toisen kerran siellä n. 120 000 kilometrin kohdalla.
 
Lämmöt nousee kojetaulun mittarin mukaan normaalisti mutta hönkii sisään kylmää ilmaa. Kiisselikone. Onko joku termostaatti homma vai mitä vittua nyt taas
Tarkasta nestetaso, jos se on liian matala (paisuntasäiliö tyhjä) niin rupeaa työntämään kylmää sisälle. Jos se on kunnossa, niin aja auto lämpimäksi ja anna käydä tyhjäkäynnillä tuonne +85.. +95 välille, jolloin lähtee flekti päälle ja termostaatti aukeaa. Jos se ei aukea ja lämmöt jatkaa nousuaan eikä laske, niin silloin on termostaatti jumissa. Jos kuitenkin toimii, niin sitten on todennäköisesti lämppärin kenno tukossa. Noilla toimenpiteillä lähtisin lähestymään asiaa. Toki voi olla myös joku sähkövika, mutta ne on sitten hieman kinkkisempiä testata näin "etäohjauksella".
 
Suosikkijoukkue
HIFK, SC #87
Siis mitä helvettiä? Jakopääremontti 3200e ja kyseessä Dacia, eikä mikään Bugatti?
Luulin, että Audin merkkihuollossa on kallista, kun noin 1000e hintaan on hinta lyötynä.
 

Glove

Jäsen
Suosikkijoukkue
ABCDE FC
Hieman ihmettilin itsekin kun omasta autosta vesipumppu rikki. Sen vaihto ja samaan syssyyn jakopää. Osineen ja töineen 470 ja osia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan ketju jota ei ole suunniteltu vaihdettavaksi. Jakopää varmaan väärässä päässä konetta, eli kone irti, ehkä vaihteistoakin purettava? Tämmösessä työläässä hommassa olisi kyllä eduksi jos pystyisi välttämään merkkihuollon tuntiveloitukset tai ohjeajat. Tuo 1,2 on kai sama kuin monessa Nissanissa, eli vähän hassua jos se noin kallis ja spessu homma on. Onko tämä venyminen vain Dacioiden ominaisuus?

Saabiin olisi tuohon hintaan jo tehty yksi ketjuremppa ja vaihdettu uusi tehdasuusi kone, pääsinpä sanomaan.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli sitten tehtyä autokaupat tänään. Tai siis tilaus ja esisopimus. Toyota C-HR hybrid 1.6 Premium plus koriin vähän lisäkilkkeitä. Auton saa tosin vasta lokakuussa. Nyt on odottavan aika pitkää. Ei ole koskaan ennen ollutkaan tuliterää kuljetinta omistuksessa.
Joko on kokemuksia autosta kertynyt siinä määrin, että voisit pientä raporttia kirjoittaa? Itse nimittäin harkitsen samaa autoa ja kiinnostaisi tosielämän käyttökokemukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös