Autoiluketju

  • 2 841 628
  • 17 478

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaahas, nyt on ensimmäistä kertaa hieman sormi suussa auton kanssa. Ei oikein tiedä, että mitä tekisi.

Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran. Toimii muuten normaalisti, mutta välillä jää pohjaan ja välillä puoleen väliin. Ongelma korostuu erityisesti liikkeelle lähdössä ja ruuhkissa kun kytkimen kanssa joutuu vemputtamaan enemmän edes takaisin. Viime viikolla käytin auton vuosihuollossa, missä ei löydetty nopeasti kummempaa vikaa ja kytkin ilmattiin. Ongelma kuitenkin jatkui. Tällä viikolla käytin auton samaisessa merkkiliikkeessä ihan vianmäärityksessä kytkimen suhteen, ja tuloksena oli seuraava diagnoosi: "Todennäköisesti järjestelmä haukkaa ilmaa sisälle, mutta ei vuoda nestettä ulospäin. Ongelman aiheuttajaa on mahdotonta diagnosoida, koska ei vuoda nestettä pihalle. Vaihtoehdot ovat kytkimen pääsylinteri, työsylinteri tai niiden väliset letkut".

No ei siinä mitään, antoivat sitten kolme vaihtoehtoa: Kytkin+työsylinteri n. 900e, pääsylinterin vaihto 400e tai pääsylinterin ja työsylinterin välisen nesteputken vaihto 200e.

Suositus oli tottakai ottaa tuo kallein remontti, koska "vastaavissa tapauksissa 9/10 on aina johtunut tuosta työsylinteristä".

Lievästi sanottuna keljuttaisi laittaa taas jokin 900e autoon ja puolen vuoden päästä ilmaantuu taas jokin isompi remontti, autolla on kuitenkin jo 150tkm ajettu. Toisaalta ketuttaisi maksaa myös tuo halvin remontti ja silti ongelma ei korjaantuisi. Harmittaa kovasti, koska tuo Focus on muuten tosi hyvä auto ajaa ja on luotettava peli. Nyt on vaan vuoden sisään ollut minusta vähän liikaa remppaa ja noilla kilsoilla ne varmaan lisääntyy entisestään.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Edelleen offtopikkia, sori siitä, mutta en nyt jaksa uutta ketjua aiheesta luoda tai miettiä, mihin ketjuun nämä kuuluvisivat. Leikitään nyt, että liittyvät autojen maksamiseen, niin ollaan aiheessa.

SEPA-pikasiirto on erillinen, maksullinen, palvelu.
Ei ole.

Menee jo offtopicin puolelle, mutta itsellä kestää ainakin Säästöpankista tilisiirto S-pankkiin välillä sen yhden (pankki)päivän. On talouden yhteinen ruokatili nimittäin S-pankissa ja sinne tulee siirrettyä rahaa omalta tililtä, mutta eipä ne siellä koskaan 10 sekunnissa näy. @SherwoodinHartsa
OP:n sivuilta löytyvän tiedon mukaan SEPA-pikasiirroissa suomalaisista pankeista ovat OP, Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, POP Pankki ja Säästöpankki. Muut eurooppalaiset pankit löytyvät täältä.

S-Pankki ei ole mukana ja siksi sinne / sieltä raha liikkuu vain pankkipäivisin virka-aikana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosimallin 2015 Focuksessa on kytkin temppuillut suurin piirtein kuukauden verran.
Kerrohan tarkemmat speksit niin selvitellään. Eli oliko siis ilmeisesti kädellä hämmennettävä ja onko minkälainen moottori?
 

Tuamas

Jäsen

Kah, eipä olekaan, mutta nopealla selauksella suurin osa suomalaispankeista ei tarjoa kuin SEPA pikasiirtojen vastaanottoa, ei maksamista.

Mietein vain kun toki samana päivänä siirtyy iso osa jo, mutta pikana ei ilman erillistä maksua siirry vieläkään pankista toiseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
S-Pankki ei ole mukana ja siksi sinne / sieltä raha liikkuu vain pankkipäivisin virka-aikana.
Aika jännä juttu. Kiitos tiedosta. Onneksi tuolla tosiaan on vain yhteinen ruokatili, ja sen sijaan oma käyttö-/palkkatili sekä asuntolaina on muualla. S-ketju varmaan yrittää säästää kaikessa. Tili ja debitkortti siellä kun ei taida maksaa mitään...

Edit:

Jottei mene täysin offtopiciksi niin tällä hetkellä vaihtoehdot seuraavaksi autoksi kun työsuhdeauto loppuu:

Vaihtoehto A: Ostaa nykyinen polttomoottorinen liisari-Octavia itselle ja ajaa muutama vuosi (halvin vaihtoehto)
Vaihtoehto B: Ostaa lataushybridi uusi/käytetty Octavia, Passat tai muutaman vuoden vanha Volvo V90 (keskihintainen vaihtoehto)
Vaihtoehto C: Ostaa uusi Skoda Enyaq (kallein vaihtoehto)

On tää vaikeaa. Enyaq taidetaan kohta käydä Laakkosella koeajamassa, niin eiköhän siitä sitten innostu, mutta n. 50 kiloeuroa on kyllä yli kipurajan.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kerrohan tarkemmat speksit niin selvitellään. Eli oliko siis ilmeisesti kädellä hämmennettävä ja onko minkälainen moottori?

Jalalla saa kevyellä nykäisyllä nostettua ylös jos jää puoleen väliin tai pohjaan. Moottori on 1.0 125hv Ecoboost, bensakone.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

ace

Jäsen
Sain ensikosketuksen SUV:hin kun sain työsuhdeautoksi Audi Q7 5.0 litraisella V12 dieselkoneella josta irtoaa 500 heppaa. Tokihan tuollaisella on kiva ajaa, kun istut korkealla ja tehoa löytyy.

Enemmän olen kuitenkin löytänyt autosta miinuspuolia. Kulutus on varsin messevä, mutta ajettavuus on myös aika kamala niin kaupungissa, kuin maantiellä.

Kaupungissa varsinkin näillä paikallisilla kapeilla kaduilla auto tuntuu valtamerilaivalta, eikä tuon kokoinen auto ole mitenkään ketterä. Maantieajossa taas huono alusta keikuttaa autoa todella paljon, eikä tuntuma tiehen pysy hyvänä.

En kyllä ymmärrä kuka tuollaisen haluaisi ostaa itselleen omilla rahoilla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jalalla saa kevyellä nykäisyllä nostettua ylös jos jää puoleen väliin tai pohjaan. Moottori on 1.0 125hv Ecoboost, bensakone.
Jees. Sanoisinpas, että nyt kannattaa kilpailuttaa Auto Jerryn kautta tuo korjaus niin, että tuot itse omat osat. Nopeasti kun kurkkasin Mister Auton kautta, niin ihan laadukkaat tarvikevaraosat löytää tuohon autoon varsin edullisesti. Master cylinder on joku reilu satanen ja slave cylinder selvästi alle. Pääsylinteri on siinä ihan kytkinpolkimen kupeessa, eli nopeampi vaihtaa ja siksi halvempi kuin työsylinteri joka on siellä jossain voimansiirron uumenissa. Joissain autoissa työsylinteriin pääsee käsiksi helpommin, mutta 900 euroa on kyllä liioiteltu hinta tuollaisesta. Luultavimmin hinnoittelevat alkuperäisosan mukaan ja työn määrä tulee jostain katalogivakkarista.

Pääsylinterin vaihto pitäisi olla joka tapauksessa alle 300 ja sanoisin, ettei työsylinterinkään vaihto voi olla mitenkään enempää kuin tuplat tuohon. Jos tuossa päädytään vaihtamaan työsylinteri, letku kannattaa vaihdattaa myös koska samalla vihalla se siinäkin menee.

Ihan omana veikkauksena sitten: Letkussa näyttäisi olevan neljä venttiiliä, joten jos niistä yksikin falskaa, se selittäisi ilmakuplan kulkeutumisen järjestelmässä. Jos taas kyseessä olisi työsylinterin vika, mulla ei riitä osaaminen kertoa miten se aiheuttaisi tuollaisen vian ilman että nestettä vuotaisi ulos.

Toivottavasti saat homman hoidettua.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Olen syksyllä ja keväällä käsitellyt tuuli- ja etusivulasit Korrekin vastaavalla aineella. Vaimon autosta on teho hiipunut ja harmaahkoa kalvoa havaittavissa, minun autossani huomaa edelleen keväisen käsittelyn vaikutuksen ja vesi nousee lasilta. Sulat kannattaa mielestäni vaihtaa käsittelyn yhteydessä. Vaimon autoon en keväällä vaihtanut.

Tuli testattua myös tätä. Tällä viikolla laitoin ja tuossa eilen ajelin motarilla tihkusateella eikä tarvinnut pyyhkijöitä paljoa käyttää. Pakkauksen mukaan pitäis kestää jopa pari vuotta tai 30 000km. Tuohon en kyllä ihan usko, mutta seuraillaan.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jees. Sanoisinpas, että nyt kannattaa kilpailuttaa Auto Jerryn kautta tuo korjaus niin, että tuot itse omat osat. Nopeasti kun kurkkasin Mister Auton kautta, niin ihan laadukkaat tarvikevaraosat löytää tuohon autoon varsin edullisesti. Master cylinder on joku reilu satanen ja slave cylinder selvästi alle. Pääsylinteri on siinä ihan kytkinpolkimen kupeessa, eli nopeampi vaihtaa ja siksi halvempi kuin työsylinteri joka on siellä jossain voimansiirron uumenissa. Joissain autoissa työsylinteriin pääsee käsiksi helpommin, mutta 900 euroa on kyllä liioiteltu hinta tuollaisesta. Luultavimmin hinnoittelevat alkuperäisosan mukaan ja työn määrä tulee jostain katalogivakkarista.
Meinasin tulla ehdottamaan samaa, eli nyt kun homma on jotakuinkin diagnosoitu niin saman tiedon kera jollekin Ford-foorumille ja kyselemään suosituksia paikallisista/läialueella olevista hyvistä pajoista. Osiakaan ei välttämättä tarvitse itse, tai ainakaan siinä ei järin paljoa säästä vs pajalla samat on jo yllyssä valmiina.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääsylinterin vaihto pitäisi olla joka tapauksessa alle 300 ja sanoisin, ettei työsylinterinkään vaihto voi olla mitenkään enempää kuin tuplat tuohon. Jos tuossa päädytään vaihtamaan työsylinteri, letku kannattaa vaihdattaa myös koska samalla vihalla se siinäkin menee.
Sattui olemaan tämänikäisen Focuksen korjausmanuska tuossa lähettyvillä, niin vilkaisin vaikken automekaanikko virallisesti olekaan. Työsylinterin vaihto vaatii laatikon irtikäytön, joten jos koko hoidon vaihtaa, niin 900€ osineen ja töineen merkkikorjaamo-tuntiveloituksena alkaa kuulostaa jopa siedettävältä. Hieman tuota pääsylinteriäkin joutuu vaihtohommassa kaivamaan muun romppeen alta esiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo ajattelin että jos riittäisi, että myyjä näkee kun teen tilisiirron ja siitä on tarvittavat pankin dokumentit (kuitti) nähtävillä.

Sekin että jos autossa olisikin ikäviä yllätyksiä / klommoja, mikä ei ilmoituksesta & myyjän sanasta käy ilmi, niin ei tosiaan huvittaisi etupeltoon Suomesta käsin maksaa.
Kyä nihkeää voi olla että kauppias kelpuuttaisi jonkun finnjävelin itsetulostamat kuitit. Ite maksoin ihan vaan luottokortilla, mutta oli toki alle 10000€ autosta kysymys. Tai no, kai pankki luottorajaa antaa enemmänkin jos kerran tilillä on rahnaa valmiina vastaavasti. En enää muista miksei tehty pankkisiirtoa, olisiko jopa ollut niin että laskeskelin että luottokortilla kurssimuunnokset ym tuli halvemmaksi.
Noin saa siis ainakin kaupat tehtyä samantien, kunhan kauppa vaan korttimaksut kelpuuttaa.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ViVe, Urheilullisesti avoimet sarjat
Kyä nihkeää voi olla että kauppias kelpuuttaisi jonkun finnjävelin itsetulostamat kuitit.
Niin ajattelin, että jos pankin sivuilla on tietokoneella ja vierestä autoliikkeessä seuraavat, niin eikö siitä ihan viralliset dokumentit talteen jää tunnistetietoineen pankkitositteineen kaikkineen. Eli ei ole mikään "itsekyhätty" kuitti vaan ihan virallinen dokumentti, että rahat on liikkunut tililtä A tilille B.

Paitsi tätä ei tarvitse kai miettiä, jos SEPA-siirrolla rahat saa liikkumaan samantien.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin ajattelin, että jos pankin sivuilla on tietokoneella ja vierestä autoliikkeessä seuraavat, niin eikö siitä ihan viralliset dokumentit talteen jää tunnistetietoineen pankkitositteineen kaikkineen. Eli ei ole mikään "itsekyhätty" kuitti vaan ihan virallinen dokumentti, että rahat on liikkunut tililtä A tilille B.
Juu toki, mutta jos se pankki on vielä joku Ossuspassinkki tai Leidin Sööstäpunkki niin mistä se myyjä tietää, että siirtyykö siinä rahaa vai koijataanko apinaa.
Mutta en usko että yhtään autoa on jäänyt Ruotsista sen takia hakematta, ettei sopivaa maksutapaa löytyisi. Mutta etukäteen kannattaa sopia kuviot.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ViVe, Urheilullisesti avoimet sarjat
Juu toki, mutta jos se pankki on vielä joku Ossuspassinkki tai Leidin Sööstäpunkki niin mistä se myyjä tietää, että siirtyykö siinä rahaa vai koijataanko apinaa.
Mutta en usko että yhtään autoa on jäänyt Ruotsista sen takia hakematta, ettei sopivaa maksutapaa löytyisi. Mutta etukäteen kannattaa sopia kuviot.
Jees. Handelsbanken täällä.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jees. Sanoisinpas, että nyt kannattaa kilpailuttaa Auto Jerryn kautta tuo korjaus niin, että tuot itse omat osat. Nopeasti kun kurkkasin Mister Auton kautta, niin ihan laadukkaat tarvikevaraosat löytää tuohon autoon varsin edullisesti. Master cylinder on joku reilu satanen ja slave cylinder selvästi alle. Pääsylinteri on siinä ihan kytkinpolkimen kupeessa, eli nopeampi vaihtaa ja siksi halvempi kuin työsylinteri joka on siellä jossain voimansiirron uumenissa. Joissain autoissa työsylinteriin pääsee käsiksi helpommin, mutta 900 euroa on kyllä liioiteltu hinta tuollaisesta. Luultavimmin hinnoittelevat alkuperäisosan mukaan ja työn määrä tulee jostain katalogivakkarista.

Pääsylinterin vaihto pitäisi olla joka tapauksessa alle 300 ja sanoisin, ettei työsylinterinkään vaihto voi olla mitenkään enempää kuin tuplat tuohon. Jos tuossa päädytään vaihtamaan työsylinteri, letku kannattaa vaihdattaa myös koska samalla vihalla se siinäkin menee.

Ihan omana veikkauksena sitten: Letkussa näyttäisi olevan neljä venttiiliä, joten jos niistä yksikin falskaa, se selittäisi ilmakuplan kulkeutumisen järjestelmässä. Jos taas kyseessä olisi työsylinterin vika, mulla ei riitä osaaminen kertoa miten se aiheuttaisi tuollaisen vian ilman että nestettä vuotaisi ulos.

Toivottavasti saat homman hoidettua.

Kiitos vinkeistä!

Täytyy funtsia ja seurailla tilannetta. Nyt se on taas ilmauksen jälkeen toiminut normaalisti pari päivää, mutta täytyy varmaan lähteä tuolla letkun uusimisella liikenteeseen jos oireilu palaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kiitos vinkeistä!

Täytyy funtsia ja seurailla tilannetta. Nyt se on taas ilmauksen jälkeen toiminut normaalisti pari päivää, mutta täytyy varmaan lähteä tuolla letkun uusimisella liikenteeseen jos oireilu palaa.
Seuraanpa mielenkiinnolla tätä. Mulla oli aikanaan manuaalipassatti ja siinä kytkinpoljin teki ihan samaa. Meni aivan löysäksi ja tunnottomaksi. Sitten pumppaamalla edestakaisin sai jonkun tuntuman polkimeen ja se toimi taas hetken aikaa normaalisti.

Käytin korjaamolla, mutta sama diagnoosi tuli kuin sullekin, mitään varsinaista vikaa ei löytynyt.

Tuosta työsylinterin vaihdon hinnasta. En tiedä mikä focuksessa on kytkimen osien kesto, mutta olikohan mulla vauhtipyörä mondeosta sökö ~250tkm kohdalla. Huoltoliike sanoi että näin paljon ajetussa autossa voisi olla syytä vaihtaa myös työsylinteri ja kytkinpaketti nyt kun vaihteisto on samalla vaivalla saatu pöydälle. Itse osat on kohtuu halpoja ja suurin kustannus tulee vaihteiston avaamisesta. Päätin teettää kaikkien kolmen osan vaihtotyön kerralla ja 1300e tuli maksamaan kolme vuotta sitten.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tai sitten laittaa rahat valmiiksi luottokortille ja vingauttaa autokaupassa visaa. Toimii ainakin pienemmissä summissa, mutta ei kyllä tietoa, että miten hyvin useemmalla kympillä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tänään tuli käytyä koeajamassa ja ostamassa Honda Jazz Hybrid Executive-varustetasolla. Esittelyauto, vuosimallia 2020, tehdastakuu 2023 loppupuolelle voimassa. Mittariin oli kertynyt about 1000 kilometriä. Toimitus ensi viikon loppupuolella, myyjä hoitaa ennen luovutusta ensimmäisen määräaikaishuollon autoon. Inssi kun meni läpi viime torstaina, niin kyseessä tietenkin eka oma auto. Oli aika paljon pehmeämpää ja hiljaisempaa kyytiä Hondalla kuin autokoulun 2013 vuosimallin Golfilla.

Hiukan mietityttää, että autossa tulee mukaan Bridgestone Blizzak Ice -kitkarenkaat. Eivät testien perusteella mitään kitkojen kärkitasoa, mutta pärjäisiköhän noilla tällainen aloittelija Etelä-Suomen talvessa?
 

Tuamas

Jäsen
Hiukan mietityttää, että autossa tulee mukaan Bridgestone Blizzak Ice -kitkarenkaat. Eivät testien perusteella mitään kitkojen kärkitasoa, mutta pärjäisiköhän noilla tällainen aloittelija Etelä-Suomen talvessa?

Ennakoi ja ennakoi vielä vähän enemmän jos on riski että tie on jäässä, niin kyllä keskinkertaisilla kitkoillakin painaa turvallisesti menemään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tänään tuli käytyä koeajamassa ja ostamassa Honda Jazz Hybrid Executive-varustetasolla. Esittelyauto, vuosimallia 2020, tehdastakuu 2023 loppupuolelle voimassa. Mittariin oli kertynyt about 1000 kilometriä. Toimitus ensi viikon loppupuolella, myyjä hoitaa ennen luovutusta ensimmäisen määräaikaishuollon autoon. Inssi kun meni läpi viime torstaina, niin kyseessä tietenkin eka oma auto. Oli aika paljon pehmeämpää ja hiljaisempaa kyytiä Hondalla kuin autokoulun 2013 vuosimallin Golfilla.

Hiukan mietityttää, että autossa tulee mukaan Bridgestone Blizzak Ice -kitkarenkaat. Eivät testien perusteella mitään kitkojen kärkitasoa, mutta pärjäisiköhän noilla tällainen aloittelija Etelä-Suomen talvessa?
Minä pärjäsin hyvin täällä pk-seudulla muutaman talven Keski-Eurooppaan tarkoitetuilla kitkoilla, mitkä tulivat Sitikan mukana. Nyt on pohjoisemman alueen kitkat Peugeotissa. Aika harvassa ovat kelit, missä ei kitkoilla pärjää. Sinun autoosi tulee vieläpä uudet renkaat, ne on taatusti paremmat kuin muutaman vuoden ajetut, vaikka eivät huippuarvosanoja olisi saaneetkaan. Jos tulee paljon ajamista pohjoiseen päin, tai talvella pikkuteillä, missä ei ole kunnollista kunnossapitoa, niin sitten nastat olisivat paikallaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis tiethän olisivat paljon ajettavampia, ellei Destia lykkäisi suolaa talvella koko ajan tielle. Siihen nollakeliin vetävät suolan ja hetken päästä pakkanen, niin kyllä taas on naurussa pitelemistä. Monesti tie kuivuisi itsekseen kun autoilijat ajavat, vaan suolauksen jälkeen tiet aivan järkyttäviä ajaa.
Kitkoilla pärjää mainiosti, kun muistaa suomalaisen tienhoidon, ja jättää hiukan etäisyyttä edelläajavaan.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Hiukan mietityttää, että autossa tulee mukaan Bridgestone Blizzak Ice -kitkarenkaat. Eivät testien perusteella mitään kitkojen kärkitasoa, mutta pärjäisiköhän noilla tällainen aloittelija Etelä-Suomen talvessa?
Kyllähän noi briggarin renkaat on ihan ok tasoa. Ei näistä isoista merkeistä yksikään laita ulos sellaisia renkaita, joilla ei talvella pärjäisi kun ajaa järkevästi. Sen sijaan noissa Kiinan ihmeissä on merkkejä, joita ei kannata laittaa alle jos on liikuttava kelissä kuin kelissä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siis tiethän olisivat paljon ajettavampia, ellei Destia lykkäisi suolaa talvella koko ajan tielle. Siihen nollakeliin vetävät suolan ja hetken päästä pakkanen, niin kyllä taas on naurussa pitelemistä. Monesti tie kuivuisi itsekseen kun autoilijat ajavat, vaan suolauksen jälkeen tiet aivan järkyttäviä ajaa.
Kitkoilla pärjää mainiosti, kun muistaa suomalaisen tienhoidon, ja jättää hiukan etäisyyttä edelläajavaan.
Viime talvena hankalimmat kelit Vantaalla olivat taajamissa, koska osaa pikkuteistä ei aurattu käytännössä lainkaan. Teihin tuli syvät ajourat ja polanteet, ja mäkisillä alueilla oli todella vaikeaa ajaa. Vastaantulijoiden väistäminen oli melkoinen haaste.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös