Toki maanantaiaamuna löytyi lehdistä ympäri maailmaa jalkapalloa, paavia sekä 9/11-juttuja, mutta suurimmat palstamillimetrit täytti se, että yksi kaikkien aikojen suurimmista urheilijoista ilmoitti lopettavansa aktiiviuransa. Lehdissä luki mm.: "Der größte aller Zeiten hört auf" "Schumi macht Schluß" "Schumi vince e annuncia l'addio" "Danke Schumi" jne.
Michael Schumacher siis lopettaa. Olihan sitä uumoiltu, mutta kun sen tiedotteen näki heti kilpailun päätyttyä Niki Laudan ja Florian Königin kädessä ja kuuli ne sanat, että nyt ura on loppu, tuli mieleen vain sana ungerecht Jokainen tietysti tietää ja ymmärtää, että joskus kaiken pitää loppua ja joskus jokaisen ura päättyy, mutta silti tuli mieleen, että se on niin epäoikeudenmukaista ihmisiä kohtaan. Ei tullut sataa voittoa, ei tullut kymmentä maailmanmestaruutta, eikä tullut meille katsojille enää mahdollisuutta jatkossa nähdä Schumia ratin takana. Tänään sitten asiaan on jo alkanut suhtautua sillä tavalla, että annetaan miehen nauttia elämästä ja tehdä sitä, mitä haluaa nyt jatkossa tehdäkin. Tämä on ollut upea 15 vuotta. Mies on tarjonnut elämyksiä, joita ei ehkä kukaan moottoriurheilussa enää koskaan tarjoa. Samalla hän on kerännyt itselleen omaisuuden, jonka arvo on tällä hetkellä noin 650 miljoonaa euroa, joten tulevaisuus lienee turvattu.
Luulin, että hän ajaisi vielä pari vuotta. Kun ajattelee sitä, että Willy Weber on joskus sanonut, että Michael todellakin nauttii elämässään kaikista eniten juuri ajamisesta, eikä saa samanlaisia fiiliksiä mistään muusta asiasta niin sitä ajatteli, että hän ajaisi yli nelikymppiseksi. Ja nimenomaan ajamisesta formula ykkösissä, sillä jos on niillä autoilla ajanut, ei halua muilla kilpailla. Samalla tavalla, kun ajattelee Jean Todtin sanoja, että jos Schumi on pari päivää ajamatta niin hänen pitää mennä vähintäänkin kartingradalle niin fiilikset ovat samat. Toisaalta viime kausi oli niin raskas, kun auto oli huono ja varsinkin renkaat katastrofaaliset niin se vaati niin uskomattoman työn kaikilta nostaa paketti taas kilpailukykyiseksi, että ehkä se on oikea aika lähteä. Viime vuonna Schumi huomasi ensimmäistä kertaa, että se ei olekaan niin hauskaa, kun kalustosta ei ole mihinkään. Ja on eriasia rakentaa huonosta tallista hyvä kuin estää sitä menemästä huonommaksi. Tämä aikakausi alkoi olla kuitenkin päätöksessään, kun avainhenkilöt jäänevät myöskin pois, eikä itseasiassa koko Scuderia Ferrari ole jatkossa enää läheskään niin kilpailukykyinen taloudellisilta resursseiltaan kuin mitä joskus on ollut. Toyotat ja kumppanit ovat menneet budjeteissa ohi. Oli tietysti myöskin aivan oikein, että Felipe Massa sai jatkaa. Olisi ollut väärin, jos hän olisi joutunut hakemaan vauhtia uralleen Red Bullilta, kun on hyvin ajanut.
Formulaykköset menettävät paljon. Ei liene sattumaa, että Bernie on siirtänyt kisoja Aasiaan ja muualle kovalla vauhdilla. Schumin poistuttua lajin markkina-arvo Euroopassa tulee laskemaan ja varsinkin Keski-Euroopassa ei kisapaikoille väkeä vanhaan tapaan enää riitä. Tottakai laji toipuu sitä myötä, kun taisteluja voitosta käydään jatkossakin, mutta silti siinä on sellainen maku, että tapahtumia näytetään ikäänkuin jonkinlaisen himmeän kalvon läpi.
Ferrari menettää myöskin todella paljon. Se on yhden ajan loppu. Enzo Ferrari sanoi, että "la macchina e bella cuando vincere". Sehän on aivan totta ja kuljettaja ei ole Ferrarille niin tärkeä kuin auto. Alussahan Schumia kritisoitiinkin usein Italiassa mm. siitä, ettei hän osannut kieltä, mutta teot puhuivat puolestaan. Hän toi ammattimaisen, täydellisyyteen pyrkivän työskentelytavan talliin ja tulosta tuli. Tuntuu aivan uskomattomalta lukea vuosien varrella siitä, mitä esim. tavalliset rivimekaanikot kertovat siitä, miten ammattimaisesti Schumi paiski heidän kanssaan duunia testeissä kellon ympäri ja kuinka tasa-arvoisesti hän heihin suhtautui. Niki Lauda on oikeassa sanoessaan RTL:llä, että nyt kun Schumi lopettaa ja jos Brawn lähtee samalla niin faktaa on ainoastaan se, että italialaiset jäävät ja lisäsi siihen, että Spaghetti hin, Spaghetti her, dann kan es bergabgehen. Eli se voi mennä alaskin päin tuo homma tallilla. Tänään jo sitten lukikin Iltasanomien urheilusähkeissä, että Ferrarilla tahdotaan Schumacherin jatkavan testityössä. Pääkisainsinööri oli La Gazzetta dello Sportin mukaan pyytänyt Todtia suostuttelemaan Schumia ja sanonut lehdelle: "– Schumacher on ollut kanssamme yksitoista vuotta ja ollut meille kaikki kaikessa. Hän on tehnyt hyviä esityksiä työskentelytavoista ja ollut meille kaikille esimerkkinä ei vain kuljettajana vaan myös tavalla millä hän suhtautuu asioihin, Baldisserri hehkutti.
– On vaikea jatkaa samalla tasolla ilman häntä. En tunne (Kimi) Räikköstä hyvin. Me tiedämme vain mitä hänen kanssaan Sauberilla työskennelleet insinöörit ovat kertoneet. Homma hoituu, kun hän on autossa. Hän on todella nopea, mutta Schumacher osaa muutakin ja loi uskomattoman tunnelman talliin.". Niinpä. No Enzo Ferrari on kuollut, l'Avvokato on kuollut, V12 moottorit ovat poistuneet Ferrarin formula 1 autoista ja nyt Schumi lopettaa. Mikään ei ole niinkuin ennen.
Itse tulin seuranneeksi formulaykkösiä joku 25 vuotta. Ensin Keken edesottamuksia, mutta samalla myöskin jo Ferraria. Ei tullut itse henkilökohtaisesti niinkään vielä seurattua Gilles Villeneuven ja Didier Pironin keskinäistä kisailua, mutta sen sijaan enemmänkin Rene Arnouxin ja Patrick Tambayn aikaa. Sen jälkeen Alboreton ei niin menestyksekästä aikaa sekä Bergerin ja Alesin kautta. Jokainen tietysti seurasi myöskin Prostin ja Sennan kaksintaistelua, vaikkei Ron Dennis tai McLaren fani ollutkaan. Siinä kallistuin Prostin puolelle, mutta kuitenkin sellainen suuri kunnioitus ja innostus tuli vasta siinä vaiheessa, kun Mercedeksen C-ryhmä siirtyi formulaympyröihin ja Schumi aloitti ykkösissä. Ja se Schumin kausi Ferrarilla oli kaiken kruunu. Paras mahdollinen kuljettaja ja henkilönä täysi ammattilainen, juuri sellainen, millaisen huippu-urheilijan haluaa olevan, kilpailee legendaarisimmassa, lähes uskontoon verrattavissa olevassa tallissa. Siihen on hyvä lopettaa koko lajin seuraaminen. Kun paras poistuu niin jää tyhjyys. Ehkä joskus sitten vanha suola alkaa janottaa ja kaivan jostain naftaliinista punaiset vaatteet, mutta nyt se on adios. Se ei johdu siitä harmistuksesta, mikä liittyy Ferrarin kuljettajavalintaan, vaan siitä, että laji ilman Schumia ei enää vain sytytä ja onhan se Lamborghinikin erinomainen auto.
Mitä Schumi sitten tekee. En usko, että huippukilpa-autoilijaa kiinnostaa testihommat. Kun hän haluaa antaa nyt perheelleen aikaa niin silloin se tarkoittaa sitä, että hän haluaa ottaa vähän etäisyyttä noihin asioihin. Jos häneltä vaadittaisiin yhtä suurta sitoutumista kuin työnarkomaani Jean Todtilta, hän mielummin jatkaisi ajamista. Itse toivon, että hänestä tulee jonkinlainen urheilun suurlähettiläs hieman Boris Beckerin tapaan. On siellä missä tapahtuu. Hänellä on varmasti sanottavaa ja annettavaa vuosikymmeniksi. On toki sanottu, että hänellä on aina paikka Ferrarilla ja uskon, että jonkinlainen rooli sieltä löytyykin. En yhtään ihmettelisi vaikka hän olisi jollain tavalla omistamassa yhtiötä ja toimisi jonkinlaisissa johtotehtävissä. Luca di Montezemolo on niin paljon kiinni Fiatissa että siellä Maranellossa olisi varmasti jotakin, mitä Schumi voisi ottaa hoitaakseen, vaikkei hänestä luonnollisesti tässä vaiheessa Ferrarin pääjohtajaa tehdäkään.
Poikkeuksellinen lahjakkuus, poikkeuksellinen menestys, poikkeuksellinen motivaatio, poikkeuksellinen lojaliteetti. Kohta se kaikki on pois ja joudumme sanotaan näkemiin kahdeksankertaiselle maailmanmestarille. Sinä päivänä Maranellon kirkonkellot soivat viimeisen kerran iloisesti.
Sitten kun Tiger Woods lopettaa, saamme mahdollisesti seuraavan kerran kokea vastaavan päivän kuin mitä viime sunnuntai oli. Tosin itseäni se ei tule koskettamaan juuri millään tavalla.
Haikea fiilis tulee varmaan Brasilian kisaa seuratessa, kun tajuaa, että aika loppuu siihen. Tulee ehkä mieleen, että olisi pitänyt käydä enemmän kisoissa paikanpäällä tai olisi pitänyt tehdä sitä tai tätä, mutta ei auta jossitella. Kolmen kisan päästä alles ist vorbei ja sitten sitä pitää vain toivottaa kaikkien aikojen parhaalle hyviä eläkepäiviä.
Michael Schumacher siis lopettaa. Olihan sitä uumoiltu, mutta kun sen tiedotteen näki heti kilpailun päätyttyä Niki Laudan ja Florian Königin kädessä ja kuuli ne sanat, että nyt ura on loppu, tuli mieleen vain sana ungerecht Jokainen tietysti tietää ja ymmärtää, että joskus kaiken pitää loppua ja joskus jokaisen ura päättyy, mutta silti tuli mieleen, että se on niin epäoikeudenmukaista ihmisiä kohtaan. Ei tullut sataa voittoa, ei tullut kymmentä maailmanmestaruutta, eikä tullut meille katsojille enää mahdollisuutta jatkossa nähdä Schumia ratin takana. Tänään sitten asiaan on jo alkanut suhtautua sillä tavalla, että annetaan miehen nauttia elämästä ja tehdä sitä, mitä haluaa nyt jatkossa tehdäkin. Tämä on ollut upea 15 vuotta. Mies on tarjonnut elämyksiä, joita ei ehkä kukaan moottoriurheilussa enää koskaan tarjoa. Samalla hän on kerännyt itselleen omaisuuden, jonka arvo on tällä hetkellä noin 650 miljoonaa euroa, joten tulevaisuus lienee turvattu.
Luulin, että hän ajaisi vielä pari vuotta. Kun ajattelee sitä, että Willy Weber on joskus sanonut, että Michael todellakin nauttii elämässään kaikista eniten juuri ajamisesta, eikä saa samanlaisia fiiliksiä mistään muusta asiasta niin sitä ajatteli, että hän ajaisi yli nelikymppiseksi. Ja nimenomaan ajamisesta formula ykkösissä, sillä jos on niillä autoilla ajanut, ei halua muilla kilpailla. Samalla tavalla, kun ajattelee Jean Todtin sanoja, että jos Schumi on pari päivää ajamatta niin hänen pitää mennä vähintäänkin kartingradalle niin fiilikset ovat samat. Toisaalta viime kausi oli niin raskas, kun auto oli huono ja varsinkin renkaat katastrofaaliset niin se vaati niin uskomattoman työn kaikilta nostaa paketti taas kilpailukykyiseksi, että ehkä se on oikea aika lähteä. Viime vuonna Schumi huomasi ensimmäistä kertaa, että se ei olekaan niin hauskaa, kun kalustosta ei ole mihinkään. Ja on eriasia rakentaa huonosta tallista hyvä kuin estää sitä menemästä huonommaksi. Tämä aikakausi alkoi olla kuitenkin päätöksessään, kun avainhenkilöt jäänevät myöskin pois, eikä itseasiassa koko Scuderia Ferrari ole jatkossa enää läheskään niin kilpailukykyinen taloudellisilta resursseiltaan kuin mitä joskus on ollut. Toyotat ja kumppanit ovat menneet budjeteissa ohi. Oli tietysti myöskin aivan oikein, että Felipe Massa sai jatkaa. Olisi ollut väärin, jos hän olisi joutunut hakemaan vauhtia uralleen Red Bullilta, kun on hyvin ajanut.
Formulaykköset menettävät paljon. Ei liene sattumaa, että Bernie on siirtänyt kisoja Aasiaan ja muualle kovalla vauhdilla. Schumin poistuttua lajin markkina-arvo Euroopassa tulee laskemaan ja varsinkin Keski-Euroopassa ei kisapaikoille väkeä vanhaan tapaan enää riitä. Tottakai laji toipuu sitä myötä, kun taisteluja voitosta käydään jatkossakin, mutta silti siinä on sellainen maku, että tapahtumia näytetään ikäänkuin jonkinlaisen himmeän kalvon läpi.
Ferrari menettää myöskin todella paljon. Se on yhden ajan loppu. Enzo Ferrari sanoi, että "la macchina e bella cuando vincere". Sehän on aivan totta ja kuljettaja ei ole Ferrarille niin tärkeä kuin auto. Alussahan Schumia kritisoitiinkin usein Italiassa mm. siitä, ettei hän osannut kieltä, mutta teot puhuivat puolestaan. Hän toi ammattimaisen, täydellisyyteen pyrkivän työskentelytavan talliin ja tulosta tuli. Tuntuu aivan uskomattomalta lukea vuosien varrella siitä, mitä esim. tavalliset rivimekaanikot kertovat siitä, miten ammattimaisesti Schumi paiski heidän kanssaan duunia testeissä kellon ympäri ja kuinka tasa-arvoisesti hän heihin suhtautui. Niki Lauda on oikeassa sanoessaan RTL:llä, että nyt kun Schumi lopettaa ja jos Brawn lähtee samalla niin faktaa on ainoastaan se, että italialaiset jäävät ja lisäsi siihen, että Spaghetti hin, Spaghetti her, dann kan es bergabgehen. Eli se voi mennä alaskin päin tuo homma tallilla. Tänään jo sitten lukikin Iltasanomien urheilusähkeissä, että Ferrarilla tahdotaan Schumacherin jatkavan testityössä. Pääkisainsinööri oli La Gazzetta dello Sportin mukaan pyytänyt Todtia suostuttelemaan Schumia ja sanonut lehdelle: "– Schumacher on ollut kanssamme yksitoista vuotta ja ollut meille kaikki kaikessa. Hän on tehnyt hyviä esityksiä työskentelytavoista ja ollut meille kaikille esimerkkinä ei vain kuljettajana vaan myös tavalla millä hän suhtautuu asioihin, Baldisserri hehkutti.
– On vaikea jatkaa samalla tasolla ilman häntä. En tunne (Kimi) Räikköstä hyvin. Me tiedämme vain mitä hänen kanssaan Sauberilla työskennelleet insinöörit ovat kertoneet. Homma hoituu, kun hän on autossa. Hän on todella nopea, mutta Schumacher osaa muutakin ja loi uskomattoman tunnelman talliin.". Niinpä. No Enzo Ferrari on kuollut, l'Avvokato on kuollut, V12 moottorit ovat poistuneet Ferrarin formula 1 autoista ja nyt Schumi lopettaa. Mikään ei ole niinkuin ennen.
Itse tulin seuranneeksi formulaykkösiä joku 25 vuotta. Ensin Keken edesottamuksia, mutta samalla myöskin jo Ferraria. Ei tullut itse henkilökohtaisesti niinkään vielä seurattua Gilles Villeneuven ja Didier Pironin keskinäistä kisailua, mutta sen sijaan enemmänkin Rene Arnouxin ja Patrick Tambayn aikaa. Sen jälkeen Alboreton ei niin menestyksekästä aikaa sekä Bergerin ja Alesin kautta. Jokainen tietysti seurasi myöskin Prostin ja Sennan kaksintaistelua, vaikkei Ron Dennis tai McLaren fani ollutkaan. Siinä kallistuin Prostin puolelle, mutta kuitenkin sellainen suuri kunnioitus ja innostus tuli vasta siinä vaiheessa, kun Mercedeksen C-ryhmä siirtyi formulaympyröihin ja Schumi aloitti ykkösissä. Ja se Schumin kausi Ferrarilla oli kaiken kruunu. Paras mahdollinen kuljettaja ja henkilönä täysi ammattilainen, juuri sellainen, millaisen huippu-urheilijan haluaa olevan, kilpailee legendaarisimmassa, lähes uskontoon verrattavissa olevassa tallissa. Siihen on hyvä lopettaa koko lajin seuraaminen. Kun paras poistuu niin jää tyhjyys. Ehkä joskus sitten vanha suola alkaa janottaa ja kaivan jostain naftaliinista punaiset vaatteet, mutta nyt se on adios. Se ei johdu siitä harmistuksesta, mikä liittyy Ferrarin kuljettajavalintaan, vaan siitä, että laji ilman Schumia ei enää vain sytytä ja onhan se Lamborghinikin erinomainen auto.
Mitä Schumi sitten tekee. En usko, että huippukilpa-autoilijaa kiinnostaa testihommat. Kun hän haluaa antaa nyt perheelleen aikaa niin silloin se tarkoittaa sitä, että hän haluaa ottaa vähän etäisyyttä noihin asioihin. Jos häneltä vaadittaisiin yhtä suurta sitoutumista kuin työnarkomaani Jean Todtilta, hän mielummin jatkaisi ajamista. Itse toivon, että hänestä tulee jonkinlainen urheilun suurlähettiläs hieman Boris Beckerin tapaan. On siellä missä tapahtuu. Hänellä on varmasti sanottavaa ja annettavaa vuosikymmeniksi. On toki sanottu, että hänellä on aina paikka Ferrarilla ja uskon, että jonkinlainen rooli sieltä löytyykin. En yhtään ihmettelisi vaikka hän olisi jollain tavalla omistamassa yhtiötä ja toimisi jonkinlaisissa johtotehtävissä. Luca di Montezemolo on niin paljon kiinni Fiatissa että siellä Maranellossa olisi varmasti jotakin, mitä Schumi voisi ottaa hoitaakseen, vaikkei hänestä luonnollisesti tässä vaiheessa Ferrarin pääjohtajaa tehdäkään.
Poikkeuksellinen lahjakkuus, poikkeuksellinen menestys, poikkeuksellinen motivaatio, poikkeuksellinen lojaliteetti. Kohta se kaikki on pois ja joudumme sanotaan näkemiin kahdeksankertaiselle maailmanmestarille. Sinä päivänä Maranellon kirkonkellot soivat viimeisen kerran iloisesti.
Sitten kun Tiger Woods lopettaa, saamme mahdollisesti seuraavan kerran kokea vastaavan päivän kuin mitä viime sunnuntai oli. Tosin itseäni se ei tule koskettamaan juuri millään tavalla.
Haikea fiilis tulee varmaan Brasilian kisaa seuratessa, kun tajuaa, että aika loppuu siihen. Tulee ehkä mieleen, että olisi pitänyt käydä enemmän kisoissa paikanpäällä tai olisi pitänyt tehdä sitä tai tätä, mutta ei auta jossitella. Kolmen kisan päästä alles ist vorbei ja sitten sitä pitää vain toivottaa kaikkien aikojen parhaalle hyviä eläkepäiviä.