Atte Engren HIFK:hon

  • 229 197
  • 1 177

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Atte on välillä pelannut ainakin osan ottelua ihan hyvin, välillä taas surkeasti. Mun mielestä se hälyttävä asia tuossa on kuitenkin se, kuten @BigRedCat tuossa aiemmin jo sanoikin, että Aten hyvin tai huonosti pelaaminen vaikuttaa olevan täysin tsägästä kiinni. Tuntuu että hänellä on tällä hetkellä maalivahtipelaamisen ihan perusasiat täysin hukassa. Hän ylipelaa lähes joka tilanteen, jolloin pakka on koko ajan täysin levällään ja se on ihan tsägästä sitten kiinni että näyttääkö Hasekilta vai täydeltä amatööriltä. Tätä kun vertaa esim. Lankiseen, joka näytti siltä ettei käytännössä liiku maalillaan ollenkaan (koska peitto ja sivuttaisliike oli viime kaudella jo aivan jäätävällä tasolla), niin homma näyttää jo ihan sirkukselta. Ja tähän perään kun itseluottamus tuntuu olevan täysin nollissa niin kun yksi on mennyt sisään niin voidaan olla melkein varmoja että sitten menee loputkin.

Jos joku pitäisi tässä joukkueessa korjata tällä nanosekunnilla, niin se on maalivahtitilanne. Kenkää kaikille tai ei, niin ainakin hankkisin meille uuden ykkösen välittömästi jos sellainen vaan on jostain saatavilla. Väitän että puolustuspelimme tason romahtaminenkin viime viikkojen aikana johtuu siitä, ettei kenttäpelaajamme luota maalivahteihimme enää ollenkaan. Omalla alueella ollaan kaikki ihan paniikissa, kun joka kerta kun vastustaja saa kiekon niin alkaa hirvittämään että kohta se on maalissa taas. Täysin kestämätön tilanne.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Atte teki tänään paljon asioita oikein ja otti muutaman ihan pelastuksenkin, joten siitä propsit. Taso heittelee kuitenkin jopa muutaman minuutinkin sisällä varsin merkittävästi ja välillä tänäänkin pakka oli levällään kuin pamelan haarat. Vaikka olen ihan pöhkö enkä tätä saisi sanoakaan, niin edelleen Atte välillä ylipelaa todella vaarallisesti, josta syntyy varsin tragikoomisia tilanteita meidän maalilla. Ei se nyt hirveän hyvältä näytä jos meidän maalin ja meidän maalivahdin välistä löytyy kaksi vastustajan pelaajaa ja kiekko. Jollain ihmeellä kiekko ei kuitenkaan tänään moisesta tilanteesta löytänyt tietänsä maaliin.

Joka tapauksessa, kokonaisuus näytti tänään jo hieman paremmalta, joten ehkä olemme tosiaan menossa parempaan suuntaan. Tänään Atte oli lopulta voittava maalivahti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Atte teki tänään paljon asioita oikein ja otti muutaman ihan pelastuksenkin, joten siitä propsit. Taso heittelee kuitenkin jopa muutaman minuutinkin sisällä varsin merkittävästi ja välillä tänäänkin pakka oli levällään kuin pamelan haarat. Vaikka olen ihan pöhkö enkä tätä saisi sanoakaan, niin edelleen Atte välillä ylipelaa todella vaarallisesti, josta syntyy varsin tragikoomisia tilanteita meidän maalilla. Ei se nyt hirveän hyvältä näytä jos meidän maalin ja meidän maalivahdin välistä löytyy kaksi vastustajan pelaajaa ja kiekko. Jollain ihmeellä kiekko ei kuitenkaan tänään moisesta tilanteesta löytänyt tietänsä maaliin.

Joka tapauksessa, kokonaisuus näytti tänään jo hieman paremmalta, joten ehkä olemme tosiaan menossa parempaan suuntaan. Tänään Atte oli lopulta voittava maalivahti.

Mistäköhän sä puhut, kun viittaat ylipelaamiseen?

Itse ainakin uran aikana viisikkopuolustusta sovellettiin veskan mukaan. Jos meillä oli iso ja hidas kassari niin pelattiin erilailla kuin tuollaisen kumiukon, kuten Aten, kanssa. Nää asiat sovitaan kenttäpelaajien kanssa. Se on pakkien helpompi muuttaa omaa peliään kuin veskarin.

Atte lähentää kiekolliseen juuri niin paljon kuin kokonsa ja liikkeensä takia tarvitsee. Se on viisikon tehtävä sitten hoitaa ne muut ukot. Periaattessa Aten tehtävä on ottaa se kiekollinen kaveri. Ei pysyä siellä maalilla odottamassa, että se kiekko liikkuu vielä siltä kiekolliselta kaverilta mahdollisesti vapaana olevalle. Toki NHL-tason molarit osaa huomioida kaiken, mutta ne pelaakin siellä rapakon takana sen takia.

Mutta kun perusongelma koko kauden on ollut tilanteet kuten toi Kalpan toinen maali. Atte oli jo ottanut kaksi torjuntaa, niin oma kundi ei saa pidettyä sitä kolmatta vetoa eli riparia. (Kyseisessä maalissa toki Rissasen kyynärpää osui Jullea just naamaan, niin että Jullen fokus katosi hetkeksi. Mutta kun toi puusilmä Telian selostaja ei sitäkään nähnyt hidastuksesta.)

Kauden alussa Atelle meni pari helppoa, joskus jopa per matsi, mutta nyt viime matsit käytännössä jokainen kassi on kyllä viisikon virheistä lähtevä tai meidän viisikkopuolustuksen aneemisuutta. Nyt kun viisikko on parantanut omaa tekemistään omassa päässä, niin on tullut voittojakin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Mistäköhän sä puhut, kun viittaat ylipelaamiseen?

Itse ainakin uran aikana viisikkopuolustusta sovellettiin veskan mukaan. Jos meillä oli iso ja hidas kassari niin pelattiin erilailla kuin tuollaisen kumiukon, kuten Aten, kanssa. Nää asiat sovitaan kenttäpelaajien kanssa. Se on pakkien helpompi muuttaa omaa peliään kuin veskarin.

Atte lähentää kiekolliseen juuri niin paljon kuin kokonsa ja liikkeensä takia tarvitsee. Se on viisikon tehtävä sitten hoitaa ne muut ukot. Periaattessa Aten tehtävä on ottaa se kiekollinen kaveri. Ei pysyä siellä maalilla odottamassa, että se kiekko liikkuu vielä siltä kiekolliselta kaverilta mahdollisesti vapaana olevalle. Toki NHL-tason molarit osaa huomioida kaiken, mutta ne pelaakin siellä rapakon takana sen takia.

Mutta kun perusongelma koko kauden on ollut tilanteet kuten toi Kalpan toinen maali. Atte oli jo ottanut kaksi torjuntaa, niin oma kundi ei saa pidettyä sitä kolmatta vetoa eli riparia. (Kyseisessä maalissa toki Rissasen kyynärpää osui Jullea just naamaan, niin että Jullen fokus katosi hetkeksi. Mutta kun toi puusilmä Telian selostaja ei sitäkään nähnyt hidastuksesta.)

Kauden alussa Atelle meni pari helppoa, joskus jopa per matsi, mutta nyt viime matsit käytännössä jokainen kassi on kyllä viisikon virheistä lähtevä tai meidän viisikkopuolustuksen aneemisuutta. Nyt kun viisikko on parantanut omaa tekemistään omassa päässä, niin on tullut voittojakin.

Ylipelaamisella tarkoitan tuota, että kun Atte liikkuu niin hän liikkuu liikaa. Kun Atte liikkuu eteen, hän liikkuu sinne niin kauas että vastustajan ei enää kannata vetää vaan siirtää kiekko sivuun. Tällöin Atte on pelattu tilanteesta täysin pihalle, koska on liian kaukana maalista. Kun Atte liikkuu sivuttain, hän ei liiku terävästi kiinni tolppaan vaan meinaa liukua ohi, jolloin peittämisen sijaan hän joutuu kaapimaan kiekkoa kiinni yksittäisillä raajoillaan. Kun saa kiekon kiinni niin näyttäähän tuo komealta, mutta turhan vaikeaksi hän sen itselleen tekee.

Minusta näiden mun havaintojen tai näkemysten ei tartte millään tavalla sotia noita sun näkemyksiä vastaan. Atte on osa tuota puolustuskokonaisuutta ja se kokonaisuus helposti hajoaa jos hänen liikkeet menee pitkiksi eikä muut voi luottaa siihen että hän on siellä missä pitää. Ja en tällä sano ollenkaan sitä etteikö muut tekisi puolustuksessa virheitä, mutta tämä on nyt Aten ketju.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@ElmerMoody

Mun pointti oli juuro se, että Atte voi liikkua eteen juuri niin paljon kuin itse kokee sen tarpeelliseksi, jotta pystyy peittämään ja vaikeuttamaan vastustajan vetoa. Ei se vastustaja voi siirtää kiekkoa sivuun, koska meidän puolustus on ottanut sen kiekottoman kaverin lavan. Jolloin Atte pelaa 1-1 tilannetta sen kiekollisen kanssa. Jos on pelattu oikein, niin siinä kiekollisessa on vielä joku häiritsemässä. Niin hullua kuin se onkin, niin periaatteessa vaikka koko sarja tietää, että Strömwallia haetaan poikkisyötöllä, niin veskan pitäisi silti keskittyä siihen kiekolliseen ja sentterin ja kiekottoman puolen kaverin ottaa se poikkisyöttö. Tottakai sarjan veskarit miettii kuumeisesti sitä seuraavaa liikettä sen poikkisyötön onnistumisen varalta jos siellä on sen tason maalintekijä. Mutta sä et voi pelata koko peliä niin, että mietit sitä kiekon sivuun siirtämistä. Veskalla on veto. Kenttäpelaajilla se sivuun siirto ja poikkisyöttö. Niin se vaan menee.

Noista kulmille liukumisista en osaa analysoida, koska en pelannut veskaa vaan hyökkääjää. Mutta mä näen meidän suurempana syntinä puolustamisen... en veskaa. Kenttäpelaajien puolustamisessa on ihan saamarin paljon ongelmia. Hetkittäisiä nukahduksia, lapa jää vapaaksi, mennään väärälle puolelle kaveria, merkkausvirheitä jne. IFK on puolustanut koko kauden ihan tolkuttoman huonosti siihen nähden, että jengi koostuu pääasiallisesti työmyyristä. Joko liian edaria tai sitten ei ole ollut vain motivaatiota.

Silloin on tosi vaikeaa pelata veskarina. Tai jos se on ihan horroria, kuten Ortion aikaa niin se on helppoa, koska tietää, että parempi pomppia itse päällään eikä luottaa mihinkään. Mutta Atte ei ole sitä tasoa mitä Ortio oli silloin.

Mutta Atte on hyvä. Silloin kun jengi taisteli ja puolusti Kibe-matsissa, kuten viisikoiden täytyy, niin Atte pelasi nollapelin. Jos jengi pelaisi niin kuin silloin pelasivat (Ja Tappara taisi olla kuntopuntarin ykkönen silloin), niin olemme todella vaikea voitettava. Myös Engrenin takia.
 

13lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä @Postinjakaja n kanssa. Tänään ei kummastakaan maalista voi Engreniä syyttää, vaikka toisessa kiekko tippuikin. Mutta kun siellä on neljä punapaitaa maalivahdin ympärillä ja kukaan ei saa pelattua vastustajan mailaa pois, niin aika hankala on Engreniä syyttää.

Kukaan ei varmaan väitä, että Engren olisi läpi kauden ollut erinomainen maalivahti, mutta viime aikoina tekeminen on kyllä näyttänyt selvästi paremmalta. Tosin myös puolustuksessa on ollut vähemmän koomailuja (viimeiseen 3 otteluun), vaikkakin enemmän kuin pitäisi. Mutta tänään taas maalinsuulla pelasi voittava maalivahti, joten sinänsä minua ei kiinnosta kuinka paljon Engren tänään "ylipelasi".
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai sillä ylipelaamisella ole muuta väliä kyin että reagointiajat vain ovat niin lyhyet, että kun Atte seilaa milloin missäkin, kenttäpelaajat eivät ehdi paikkaamaan.

Itse kallistun sille kannalle, että Aten täytyy hieman itsekin rauhoittua, koska toistaiseksi melko usein tulee tilanteita, missä Engren liian rohkeasti liukuu sivuun ja koko maali jää tyhjäksi ja yksikin virhe tai epäonninen pomppu avaa tuhannen taalan paikan ja kun kenttäpeli ei vielä ole täysin uomissaan, tehdään omasta pelistä liian vaikeaa.

Mutta eteenpäin on menty ja tänään monta hyvää seiviä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
@ElmerMoody

Mun pointti oli juuro se, että Atte voi liikkua eteen juuri niin paljon kuin itse kokee sen tarpeelliseksi, jotta pystyy peittämään ja vaikeuttamaan vastustajan vetoa. Ei se vastustaja voi siirtää kiekkoa sivuun, koska meidän puolustus on ottanut sen kiekottoman kaverin lavan. Jolloin Atte pelaa 1-1 tilannetta sen kiekollisen kanssa. Jos on pelattu oikein, niin siinä kiekollisessa on vielä joku häiritsemässä. Niin hullua kuin se onkin, niin periaatteessa vaikka koko sarja tietää, että Strömwallia haetaan poikkisyötöllä, niin veskan pitäisi silti keskittyä siihen kiekolliseen ja sentterin ja kiekottoman puolen kaverin ottaa se poikkisyöttö. Tottakai sarjan veskarit miettii kuumeisesti sitä seuraavaa liikettä sen poikkisyötön onnistumisen varalta jos siellä on sen tason maalintekijä. Mutta sä et voi pelata koko peliä niin, että mietit sitä kiekon sivuun siirtämistä. Veskalla on veto. Kenttäpelaajilla se sivuun siirto ja poikkisyöttö. Niin se vaan menee.

Noista kulmille liukumisista en osaa analysoida, koska en pelannut veskaa vaan hyökkääjää. Mutta mä näen meidän suurempana syntinä puolustamisen... en veskaa. Kenttäpelaajien puolustamisessa on ihan saamarin paljon ongelmia. Hetkittäisiä nukahduksia, lapa jää vapaaksi, mennään väärälle puolelle kaveria, merkkausvirheitä jne. IFK on puolustanut koko kauden ihan tolkuttoman huonosti siihen nähden, että jengi koostuu pääasiallisesti työmyyristä. Joko liian edaria tai sitten ei ole ollut vain motivaatiota.

Silloin on tosi vaikeaa pelata veskarina. Tai jos se on ihan horroria, kuten Ortion aikaa niin se on helppoa, koska tietää, että parempi pomppia itse päällään eikä luottaa mihinkään. Mutta Atte ei ole sitä tasoa mitä Ortio oli silloin.

Mutta Atte on hyvä. Silloin kun jengi taisteli ja puolusti Kibe-matsissa, kuten viisikoiden täytyy, niin Atte pelasi nollapelin. Jos jengi pelaisi niin kuin silloin pelasivat (Ja Tappara taisi olla kuntopuntarin ykkönen silloin), niin olemme todella vaikea voitettava. Myös Engrenin takia.

Mä olen pelannut oman kiekkourani pakkina, joten jotain näkemystä ja kokemusta siitä puolustuspelistä mullakin on. En ole koskaan ollut maalivahti, joten joku voi ottaa siitä aseen mua vastaan jos tahtoo.

En mä ole juuri mistään tuossa tekstissäsi oikeastaan eri mieltä. Mun mielestä sille eteenpäin/ulospäin liikkumiselle on kuitenkin rajansa, varsinkin silloin kun ei ole kyse suorasta hyökkäyksestä vaan 5-5 pelistä meidän puolustusalueella. Jos veska on reilusti ulkona maalistaan ottamassa sitä kiekollista pelaajaa pois, niin ei se vaadi enää mitään poikkikentän syöttöä että veska on ohitettu, vaan pelkkä laiturilta pakille siirtokin voi jo riittää. Jos veska olisi edes pystyssä niin pystyisi ehkä vielä korjaamaan sijoittumisensa ajoissa, mutta kun on siellä 2-3 metrin päässä maalista mennyt jo jäihin, koska on ylipelannut tilanteen, niin katastrofin ainekset on käsillä. Ei meidän kenttäpelaajat kuitenkaan koko ajan voi kaikkia mahdollisia syöttölinjoja peittää. Ne poikkikentän linjat on ne tärkeät, mutta mitä kauempana maalistaan veskari on, sitä lyhyemmän syötön sivulle se vaatii että edessä on tyhjä maali.

Suorassa hyökkäyksessäkin tulee jossain kohtaa se raja vastaan että hyökkääjä voi jo melkein kiertää veskarin jos tämä on liian kaukana maalistaan ja pelannut itsensä jäihin liian aikaisin. Siinä ei paljoa enää lämmitä se jos pakki pitää syöttölinjan kiinni.

Tän illan maaleista mä en kumpaakaan ole missään kohtaa laittanut Aten piikkiin ja kehuinkin Attea tuossa aiemmin, että paljon hyvää nähtiin jo tässä matsissa. Pidän silti kantani, että ajoittain nähtiin tuota huonoakin mitä tuossa olen koittanut selittää. Niistä ei vaan onneksi tänään kolissut yhtään omiin.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen IFK hävisi maalipaikat ja Kalpan laukaisumäärät maalipaikkoihin suhteutettuna tuottaa tavallisesti kolme maalia.

Ottelu kuitenkin voitettiin, mikä vaatii aina tällaisessa pelissä onnistuneen maalivahtipelin ja tehokkaan viimeistelyn.

Onhan Engren nostanut tasoaan syksystä, se on pakko myöntää. Nyt kun vain viisikkopuolustaminen antaisi hänelle vähän paremmin apuja niin ehkä itseluottamus ja sitä kautta torjuntatyöskentely saataisiin Atellakin sinne huippuunsa missä se on joskus ollut. Paljon paremmalta näyttää kyllä, mutta toivottavasti vielä napsun parempaan mennään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@ElmerMoody

Noista kulmille liukumisista en osaa analysoida, koska en pelannut veskaa vaan hyökkääjää.

Erityisesti Husson ja myös Lankisenkin kanssa tätä Lundell työsti aikanaan paljon ja siitä oli jopa heidän itsensä toimesta juttua, ja nyt se sama on kyllä Engrenilläkin ongelmana: liukuu ohi tolpasta tai, kuten eilen poikittaissyötössä tultuaan vastaan, vetäjää kohti. Pari metriä maalilta vastassa ja kun kiekko lähtee poikittain on aivan selvää, että seuraavaksi maalia kohti sinne minne kiekko on tulossa, ei sinne mihin kiekko jo meni. Aikanaan tätä havainnollistettiin myös täällä Jatkoajassa erinomaisella tavalla Salaman videoklipissä Husson kohdalla, jossa kiersi pelaajan perässä, kun olisi pitänyt mennä tolppaa kohti.

Samoin Engrenin kohdalla tuntuisi olevan perinteinen "keskivartalo-ongelma", eli ei pysty pysymään peittävänä - eilen viimeksi katsoin tätä tilanteessa, jonka tosin torjui patjallaan, mutta jossa mätkähti jäähän nopeassa sivuttaisliikkeessä tapahtuneessa jäihinmenossa. Kun muistelee esimerkiksi Lankisen torjuntatyöskentelyä, se on juuri sitä mitä nykyisin tunnutaan hakevan ja joka kieltämättä näyttää tehokkaalta, ja on. Tolpalta eteen ja takaisin tolppaa kohti, mahdollisimman vähän liikettä, jos ei ole pakko tulla vastaan. Ja paketti, erityisesti ylävartalo, pidetään isona myös jäihin menossa, kuin jääpalloveskarit. Ja maalin sivulle ei mennä vastaan, mitä esimerkiksi ihme kyllä engren tekee usein ja pelaa itsensä ulos (monta maalia siten tällä kaudella). Eleetöntä toimimista, josta viime kauden lankinen on lähiajoilta kyllä jo ääriesimerkki.

Toi keskivartalon heikkous tulee mulle vastaan monessa eri lajissa, eri tasoisten maalivahtien kanssa. Vaikka en ole mikään lätkän maalivahtipelaamisen erikoistietäjä, ne puutteet näkee kauas. Ja kaikki sen tietää ja yrittää siihen keskittyä, mutta silti se on vaikeaa. Kuulin aikanaan mielenkiintoisen tiedon esimerkiksi Husson ongelmista - oli yksinkertaisesti treenannut vääriä keskivartalon lihaksia ennen liigapestiään. En tiedä onko totta, mutta ainakin lähde oli erittäin uskottava ja toisaalta kehitys otti isot loikat juuri niihin uuden jumpan aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Erityisesti Husson ja myös Lankisenkin kanssa tätä Lundell työsti aikanaan paljon ja siitä oli jopa heidän itsensä toimesta juttua, ja nyt se sama on kyllä Engrenilläkin ongelmana: liukuu ohi tolpasta tai, kuten eilen poikittaissyötössä tultuaan vastaan, vetäjää kohti. Pari metriä maalilta vastassa ja kun kiekko lähtee poikittain on aivan selvää, että maalia kohti sinne minne kiekko on tulossa, ei sinne mihin kiekko jo meni. Aikanaan tätä havainnollistettiin myös täällä Jatkoajassa erinomaisella tavalla Salaman videoklipissä Husson kohdalla, jossa kiersi pelaajan perässä, kun olisi pitänyt mennä tolppaa kohti.

Samoin Engrenin kohdalla tuntuisi olevan perinteinen "keskivartalo-ongelma", eli ei pysty pysymään peittävänä - eilen viimeksi katsoin tätä tilanteessa, jonka tosin torjui patjallaan, mutta jossa mätkähti jäähän nopeassa sivuttaisliikkeessä tapahtuneessa jäihinmenossa. Kun muistelee esimerkiksi Lankisen torjuntatyöskentelyä, se on juuri sitä mitä nykyisin tunnutaan hakevan ja joka kieltämättä näyttää tehokkaalta, ja on. Tolpalta eteen ja tolppaa kohti, mahdollisimman vähän liikettä, jos ei ole pakko tulla vastaan. Ja paketti pidetään isona myös jäihin menossa, kuin jääpalloveskarit. Ja maalin sivulle ei mennä vastaan, mitä esimerkiksi ihme kyllä engren tekee usein ja pelaa itsensä ulos (monta maalia siten tällä kaudella).

Toi keskivartalon heikkous tulee mulle vastaan monessa eri lajissa, eri tasoisten maalivahtien kanssa. Vaikka en ole mikään lätkän maalivahtipelaamisen erikoistietäjä, ne puutteet näkee kauas. Ja kaikki sen tietää ja yrittää siihen keskittyä, mutta silti se on vaikeaa. Kuulin aikanaan mielenkiintoisen tiedon esimerkiksi Husson ongelmista - oli yksinkertaisesti treenannut vääriä keskivartalon lihaksia ennen liigapestiään. En tiedä onko totta, mutta ainakin lähde oli erittäin uskottava ja toisaalta kehitys otti isot loikat juuri niihin aikoihin.

Erinomainen viesti, kiitos! Näitä asioita tässä yritin omissa viesteissäni hakea, mutta osasit selittää ne paremmin. Varsinkin tuo maalin sivuille vastaan meneminen paistaa monesti pahasti silmään ja lähes aina ollaan sen takia pulassa. Hyvin selitit myös tuon "tolpalta eteen ja tolppaa kohti, mahdollisimman vähän liikettä, jos ei ole pakko tulla vastaan" -kuvion. Se on juuri noin, eli vaikka mentäisiinkin vastaan, niin se tulee tapahtua hallitusti ja sen sivuttaisliikkeen pitää kuitenkin suuntautua sinne toista tolppaa kohti eikä suoraan sivulle, jotta maali pysyisi suojattuna. Ja sen liikkeen pitää pysähtyä tiiviisti siihen tolpalle, eikä siitä ohi.

Helpottavaa huomata, etten ole nähnyt vain omia harhojani asiaan liittyen.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Tärkeästä voitosta ja hienoista torjunnoista huolimatta, niin kyllä tuo Engrenin torjuntatyyli vieläkin vähän ihmetyttää. Ei normaali MV-työskentely kyllä näytä tolta.

Bloodin tekemässä maalissa Atte dyykkasi aivan holtittomasti jotenkin pää edellä.

Kolmannessa erässä Rantakarilla oli aivan tyhjä maali, kun Atte oli edellisessä tilanteessa tullut ”hiukan vastaan” ja oli liukunut melkein B-pisteelle asti.
 

Kreisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turbulenssissa
Tossa tilanteessa Atella ei ollu muuta mahista kuin yrittää reagoida mahdollisimman nopeasti takatolpalle tulleeseen syöttöön. Ja se johtui tasan siitä,että Jääskä oli tilanteessa valunut liian alas, eikä peittänyt syöttölinjaa Bloodille. Mä en tossa näe kyllä mitään erikoista mv- osalta. Atte on parantanut peliään huomattavasti, ja oikestaan tarvitsisi vain kunnollisen tandemin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Atte lähentää kiekolliseen juuri niin paljon kuin kokonsa ja liikkeensä takia tarvitsee. Se on viisikon tehtävä sitten hoitaa ne muut ukot. Periaattessa Aten tehtävä on ottaa se kiekollinen kaveri. Ei pysyä siellä maalilla odottamassa, että se kiekko liikkuu vielä siltä kiekolliselta kaverilta mahdollisesti vapaana olevalle. Toki NHL-tason molarit osaa huomioida kaiken, mutta ne pelaakin siellä rapakon takana sen takia.

Mun pointti oli juuro se, että Atte voi liikkua eteen juuri niin paljon kuin itse kokee sen tarpeelliseksi, jotta pystyy peittämään ja vaikeuttamaan vastustajan vetoa. Ei se vastustaja voi siirtää kiekkoa sivuun, koska meidän puolustus on ottanut sen kiekottoman kaverin lavan. Jolloin Atte pelaa 1-1 tilannetta sen kiekollisen kanssa.

Tämä logiikka näyttäytyy minulle joko suurena sokeutena tai itsepetoksena. Aivan käsittämättömiä mentaalisia temppuja täällä näkee jotta saadaan puristettua aivoista ulos lopputulos "Atte on sarjan parhaita veskoja" tms. Ilmeisesti se kumiukkotyyli on jotenkin niin upea että tyylillä torjuvat veskat nostetaan jalustalle ja heidän puolustuksekseen keksitään mitä vain. Ilmeisesti arvon Postinjakajan mielestä Atte saa sekoilla maalin takana, b-pisteellä ja vaikka keskialueella "jos siltä tuntuu" näyttipä herran torjuntatilasto miten paskalta tahansa ja se on aina jotenkin kenttäpelaajien vika "kun eivät pelaa mailoja pois". Herää kysymys miksi ei hankittaisi veskaa joka helpottaa myös kenttäpelaajien tekemisiä kuten valtaosalla liigajengeistä on? Tai sitten vaan uskotellaan edelleen toisillemme että muiden jengien puolustukset eivät yksinkertaisesti niitä lapoja vapaaksi jätä. IFK:han ei ole ikinä saanut vastustajan pakiston nukahduksista paikkoja mikä selittää Engrenin surkeat lukemat muiden jengien maalivahteihin nähden. Muiden, kaikkien muiden, jengien viisikkopuolustukset ovat yksinkertaisesti rautaakin rautaisempia.

Jotenkin tuntuu häpeälliseltä että Lunkkaa vedettiin aikanaan kölin ali täysin älyttömästikin mutta paljon huonommin pelaavaa Engreniä pidetään jonain kenttäpelaajien uhrina vaikka tosiasiassa IFK puolustaa hyvällä tasolla. @Lemieaux taisi tästä kirjoittaa juuri toiseen ketjuun sanasen pari. Engrenin torjuntaprosentti IFK-ajalta nyt 89,4% ja tällä kaudella 88,6%. Miksi ihmeessä meillä on tällainen kaveri ykkösenä? (Btw. erään Nikke Bäckströmin prosentti on samalta ajalta karvan yli 90%...)

Eilisessä matsissa tosiaan oli tuo aivan päätön tilanne josta @Pate44 puhuu ja joka alleviivaa Engrenin työskentelyn heikkoutta.Engren ylipelaa tilanteen syöksymällä neljän metrin päähän omasta maalista oikealle jossa kulma on jo valmiiksi pieni ja tilanteessa jossa koko vastustajan viisikko on meidän alueella, eli jatkokiekkojen mahdollisuus ja vastustajan pääsy niihin on erittäin korkea. Sitten hän vetää tiikerinloikan mahallaan ehtien juuri ja juuri peittämään maalin alasta ehkä noin 5% Rantakarin laukauksen mennessä Aten kannalta onnekkaasti ohi. Yleisö kohahtaa. Voin lyödä vetoa että tätäkin moni piti Engrenin huimana pelastuksena. Pointtina on että Engren aiheuttaa ylipelaamisellaan - kyllä, ylipelaamisellaan eli tarpeettoman paljon tilanteeseen nähden liikkumalla - itse noita jatkuvia avopaikkoja joista sitten osan "pelastaa" vaikka rauhallisesti torjumalla mitään hätää ei olisi päässyt muodostumaankaan. Osaan faneista nämä "pelastukset" tuntuvat sitten uppoavan ja Atte nähdään sankarina joka paikkailee kenttäpelaajien töppäilyjä. Tilastoista lähtien kaikki kielii kuitenkin sen puolesta että kenttäpelaajat kärsivät veskojen sekoilusta enemmän kuin päinvastoin.

Engren oli viime kaudella erinomainen kakkosveska ja keskitason ykkönen. Tällä kaudella hän on ollut surkea ykkönen.
 

13lapa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Engrenin torjuntaprosentti IFK-ajalta nyt 89,4% ja tällä kaudella 88,6%. Miksi ihmeessä meillä on tällainen kaveri ykkösenä? (Btw. erään Nikke Bäckströmin prosentti on samalta ajalta karvan yli 90%...)

Pahoittelut pilkunviilaamisesta, mutta Engrenin torjuntaprosentti IFK-ajalta on 90,5%.

Itse en ainakaa sokeasti lähtisi Attea puolustelemaan, mutta en myöskään heittämään bussin alle. Huonoja pelejä on muun joukkueen ohella pelannut tällä kaudella, eikä todellakaan ole kaikissa pelaamissaan otteluissa antanut mahdollisuutta voittoon. Tämä ylipelaaminen josta nyt ollaan paljon väännetty itseänikin usein hämmentää. Maalivahtipelin asiantuntija en ole, joten kauhean tarkasti en osaa sanoa mitä Engren tekee väärin.

Viimeisiin otteluihin kaikki on kuitenkin menossa parempaan päin. Ehkä se mitä jotkut Engrenin puolustelijoista ajaa takaa, on että kun joukkuekin pelaa hyvin, maalivahtikin alkaa näyttää hyvältä. Eikai sillä torjuntaprosentilla loppujen lopuksi erityisemmin ole väliä, jos koko jengi pelaa täysin munattoman esityksen ja turpaan tulee 0-4. Mutta itse en kyllä näihin kuulu, ketkä eivät usko torjuntaprosentin seuraamiseen (jos joku nyt semmoista täällä on väittänyt).

Kuitenkin Engren on parhaalla tasollaan voittava maalivahti. Jos trendi on samalla tavalla nousujohteinen kuin joukkueella nyt on ollut, en itse paniikkinappulaa painaisi. Kakkosmaalivahtimme Ruusun ottelut kaudelta ovat päättyneet 2/3/7 ja Engrenillä 9/7/3. Vain kolme kertaa 19 Engrenin kanssa on siis jääty täysin ilman pisteitä. Mielestäni huomioonotettava statistiikka, ellei toki tämä ole jotenkin irrelevanttia tai epäoikeutettua.

Kuntopuntarin viimeistä viittä ottelua katsomalla IFK:lla menee aika hyvin. Engrenillä sekaan mahtuu 85%-peli (Kärpät) ja 84%-peli (Saipa). Kärpät ottelulle en laittaisi liikaa painoarvoa, sillä koko joukkue oli vielä aivan täysin sekaisin. Saipa-ottelussa ensimmäinen maali ensimmäinen maali tuli 2v1 hyökkäyksestä. Haastava tilanne ja ei näistä kauheasti voi torjuntoja vaatia. Toinen maali oli 3v2 tilanne, joka syntyi täysin ilman syytä IFK:n koomailessa. Myös ROC unohtaa miehen maalin kulmalle täysin, ja Engrenin pelatessa kiekkoa, taakse on jo jäänyt yksi pelaaja täysin vapaaksi. Kolmas maali haastava kiekko viivasta pahasta maskista. Paljoa torjuntoja ei näistä voi vaatia, mutta ei vastaavia laukauksia kyllä peleihin montaa tule. Lopputuloksena jatkoaikavoitto ja 84% torjunnat.

Se mitä äskeisellä selostuksellanin haen takaa, on että kaikki Engrenin tai kenenkään maalivahdin huonot torjuntaprosentit eivät aina johdu maalivahtien pelaamisesta. Suurin osa maaleista tulee joko puolustuksen virheistä, yllättävistä pompuista tai vain hyvistä yksilösuorituksista. Eilen Heljangon torjuntaprosentti oli 85% mutta en kyllä hänen piikkiin Tapparan tappiota laittaisi.

Nyt kun joukkue on siis vähän vähemmän koomaillut näen myös mahdollisuuden Engrenille nostaa tasoaan. Ja niin on tapahtunutkin. Varmasti myös jos itseluottamus kasvaa ja pelejä alkaa vastaavalla tavalla tasaisesti tulla vyölle, voi Engren vielä vakuuttaa tällä kaudella. Hankala kuitenkin itseni on uskoa että vain huvin vuoksi Atte siellä noita tiikerinloikkiaan tekee.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahoittelut pilkunviilaamisesta, mutta Engrenin torjuntaprosentti IFK-ajalta on 90,5%.

90,4% tosiaan näyttää olevan, seison korjattuna! Bäcksinkin lukemat laskin väärin ja hänen prosenttinsa on todellisuudessa yli 91. Engrenin tasonnostoon alan uskoa kun eilisen kaltaisia älyttömiä ryntäilyjä ei näy ihan nykyisellä tahdilla ja kun torjuntaprosentti hilautuu selvästi yli yhdeksänkymmenen. Nyt täällä on tasaisin väliajoin saanut lukea kuinka "vire on löytymässä" mutta jotenkin se torjuntaprossa vaan laahaa siellä 88-89% tienoilla. Joulukuun "kuntopuntari" näyttää jopa alle 88%.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Atte on mielestäni usein parhaimmillaan kun vetoja tulee ottelussa paljon. Eteenkin jos IFK joutuu alivoimalle pelin ekan 5 minuutin aikana, pääsee Atte (ja joukkue) peliin sisään ja voitto on todennäköinen.

Jos ekassa erässä tuleekin vaan esim kaksi vetoa, niin toinen niistä livahtaa kohtalaisen usein selän taakse.

Nyt joukkueen ja Aten suunta on joka tapauksessa oikea ja kaudesta voi tulla vielä jotain.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tärkeästä voitosta ja hienoista torjunnoista huolimatta, niin kyllä tuo Engrenin torjuntatyyli vieläkin vähän ihmetyttää. Ei normaali MV-työskentely kyllä näytä tolta.

Bloodin tekemässä maalissa Atte dyykkasi aivan holtittomasti jotenkin pää edellä.

Engren on kieltämättä harvinaisen reagoiva maalivahti. Tuossa tilanteessa moni veska vetää pakettia kasaan, ja toivoo että vastustajan läheltä tuleva kuti sattuu jäämään varusteisiin. Engren yritti ilmeisesti tuossa Bloodin maalissa aavistaa laukausta, ja teki sen vuoksi erikoisen näköisen torjuntaliikkeen. Kun syöttö tulee takatolpille, ja veto noin metristä, niin veska on oikeasti aika löysässä hirressä, kiitos puolustuksen. Täytyy myös todeta, että kyllä Engren tuolla tyylillä ottaa myös isoja torjuntoja läheltä. Kaikissa torjuntatyyleissä on huonot puolensa. Hirveästi ei täällä noteerata Engrenin torjuntoja esim. läheltä tulleisiin onetimereihin, joita otti mm. Tapparaa vastaan, ja nuo on niitä että jos luotat rauhallisuuteen, olet myöhässä ja kiekko on häkissä ellei laukoja munaa. Kääntöpuolena Engrenillä ollut tällä kaudella ylireagoimisia, joissa reagoi liikaa ulos maalilta, ja tuo Rantakarin tilanne yksi niistä. Paketti ei ole ollut Engrenillä tällä kaudella tasaisesti kasassa, siitä ei kahta sanaa.

Nyt täällä on tasaisin väliajoin saanut lukea kuinka "vire on löytymässä" mutta jotenkin se torjuntaprossa vaan laahaa siellä 88-89% tienoilla. Joulukuun "kuntopuntari" näyttää jopa alle 88%.

Edelleenkin, jos hirttäytyy pelkkiin tilastoihin, niin ei tule kovin järkevää arviontia. Minusta on ihan päivänselvää, että Engren on selvästi nostanut tasoaan alkukaudesta. Tilastot on veskan kohdalla suuntaa antavia, mitä pidempi otanta, niin sitä enemmän. Minusta Engren on tässä kuussa ottanut useita vaativampia torjuntoja per/peli, ja helpot kudit ei ole enää juurikaan taakse menneet. Ostan jossain määrin aiemman kirjoituksesi @BigRedCat , eli Engrenin torjuntatyyyli aiheuttaa epätasaisuutta, vai miten sen muotoilitkaan. Välillä menee kuteja jotka pitäisi ottaa, ja välillä ottaa varsinkin onetimereissä torjuntoja, jotka passiivisemmat veskat päästää isommalla prosentilla sisään. Ja toisaalta osa Engrenin "huippuseiveistä", on todellisuudessa monen muun veskan vain "vähän tavallista parempi torjunta". Se yksi jatkoajan (SaiPaa vastaan?) räpyläsyöksyntä esimerkkinä viimeksi mainitusta.

Engren on ehdottomasti ansainnut kritiikkiä, koska on ollut ailahteleva. Samalla täytyy sanoa, että on IFK:n puolustus myös tehnyt maalivahtina olemisen usein turhan vaikeaksi. Jos kaksi omaa pelaajaa seisoo maskissa, tai jos jatkuvasti sataa 2vs1-hyökkäyksiä omiin, niin on turha syyttää vain veskaa.

IFK on ajoittain puolustanut ihan helvetin huonosti, eikä sitä tosiasiaa mielestäni muuta mitkään tilastot vastustajien toteutuneista laukauksista tai laukaisukartoista. En usko että tuota IFK:n loka-marraskuista sukellusta olisi edes Veini Vehviläinen pelastanut. Jopa Ruusu on pelannut tällä kaudella hyviä pelejä, eikä monessa tappiossa hänellä ole ollut osaa eikä arpaa. Viisikkopuolustus PAPP:issa ei ole ollut surkeaa, isompana ongelmana vastustajan suorat hyökkäykset. Ihan sama vaikka puolustat 60min omalla alueella viisikkona hyvin, jos vastustaja saa kourallisen 2vs1 ja 2vs2 -hyökkäyksiä per/erä. Myös 3vs3:set kaukana optimista, niin puolustajien kuin veskankin näkökulmasta. E: Viimeiset kappaleet ei liity suoraan lainaukseen.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Miksei kukaan ole haukkumassa Engreniä? No, mä voin hoitaa tämän. Mielestäni pelannut kelvollisella tasolla nyt sen viimeiset noin 10 peliä pl. Kärppäpelin loppu.

Nyt sitten tuli synkempi matsi ja kaksi voidaan laittaa Engrenin piikkiin. Toisessa torjuu suoraan vastustajan lapaan ja toisen ilmaisee maalin takaa. Jatkoilla oltais oltu, jos olisi eilen tarttunut. Toki muukin jengi oli aika yössä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Engrenillä taas melkoista ylipelaamista. Miksi pitää jatkuvasti liukua metri tolpasta sivulle? Alkanut pikku-hiljaan miettiin sitäkin että onko se Lundell niin hyvä mv-valmentaja mitä täällä on kehuttu. Pääsikö Husso ja Lankinen amerikkaan Lundelin takia vai siitä huolimatta. Tämä kausi ei vaakuta Lundelinkaan osaamisen puolesta kun molemmat maalivahdit pelaavat heikolla tasolla.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Engrenillä taas melkoista ylipelaamista. Miksi pitää jatkuvasti liukua metri tolpasta sivulle? Alkanut pikku-hiljaan miettiin sitäkin että onko se Lundell niin hyvä mv-valmentaja mitä täällä on kehuttu. Pääsikö Husso ja Lankinen amerikkaan Lundelin takia vai siitä huolimatta. Tämä kausi ei vaakuta Lundelinkaan osaamisen puolesta kun molemmat maalivahdit pelaavat heikolla tasolla.
Niin? Eipä nuo Lankinen ja Husso kummoisesti ole pelanneet: Husso tällä kaudella 19 peliä ja 88 %, Lankinen viisi ja kuusi peliä eri sarjatasoilla, 88 % ja 89 %? Paskahan tuon Lundellin pitää siis olla. :D

Tää ylipelaamisläppä on jo vähän väsynyt. Suurimmat vaikeudet Engrenillä vaikuttaisivat oman otannan perusteella kilpipuolen vedot ja jäitä pitkin tulevat: usein pommpivat eteen, eikä Atte tunnu hallitsevan alas tulevia vetoja mailallaan (ei onnistu monestikaan ohjaamaan kulmiin tai torjumaan omille). Vastaan on veskan pakko tulla, ja kun ruvetaan menemään päätyviivan alle kiekon kanssa, lähennytään tolppaa. Ei tuossa ainakaan vanhan koulukunnan mukaan ylipelaa, kun on vastassa. Maalivahti suhteuttaa oman pelaamisensa aina kiekon ja maalin mukaisesti = vastassa pienentämässä kulmia. Potkuissa olen loukin jälkeen ollut havaitsevanani snadia heikkoutta, jota selittäisi mahdollinen nivusvamma. Esim. Tapparaa vastaan Bloodin maali, jossa ei tuntunut saavan potkuun tarpeeksi voimaa. Toki tuo syöttö oli yllättävä ja Atte luultavasti odotti suoraa vetoa.
 
J

Just-Ice-Hockey

Niin? Eipä nuo Lankinen ja Husso kummoisesti ole pelanneet: Husso tällä kaudella 19 peliä ja 88 %, Lankinen viisi ja kuusi peliä eri sarjatasoilla, 88 % ja 89 %? Paskahan tuon Lundellin pitää siis olla. :D

Tää ylipelaamisläppä on jo vähän väsynyt. Suurimmat vaikeudet Engrenillä vaikuttaisivat oman otannan perusteella kilpipuolen vedot ja jäitä pitkin tulevat: usein pommpivat eteen, eikä Atte tunnu hallitsevan alas tulevia vetoja mailallaan (ei onnistu monestikaan ohjaamaan kulmiin tai torjumaan omille). Vastaan on veskan pakko tulla, ja kun ruvetaan menemään päätyviivan alle kiekon kanssa, lähennytään tolppaa. Ei tuossa ainakaan vanhan koulukunnan mukaan ylipelaa, kun on vastassa. Maalivahti suhteuttaa oman pelaamisensa aina kiekon ja maalin mukaisesti = vastassa pienentämässä kulmia. Potkuissa olen loukin jälkeen ollut havaitsevanani snadia heikkoutta, jota selittäisi mahdollinen nivusvamma. Esim. Tapparaa vastaan Bloodin maali, jossa ei tuntunut saavan potkuun tarpeeksi voimaa. Toki tuo syöttö oli yllättävä ja Atte luultavasti odotti suoraa vetoa.

Siinä kohtaan kun vastaan tuleminen suuntautuu maalista katsottuna suoraan oikealle tai vasemmalle, on kyse ylipelaamisesta. Eilisessä matsissa Atte oli taas muutamaan otteeseen etsimässä jotain noin metrin sivussa maalista, jolloin 100% maalista oli tyhjänä.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Siinä kohtaan kun vastaan tuleminen suuntautuu maalista katsottuna suoraan oikealle tai vasemmalle, on kyse ylipelaamisesta. Eilisessä matsissa Atte oli taas muutamaan otteeseen etsimässä jotain noin metrin sivussa maalista, jolloin 100% maalista oli tyhjänä.
Väännetään vähän rautalankaa: Noissa tilanteissa on pakko luottaa siihen, että kiekkoa ei pystytä pelaamaan veskan ohi jollekin tyhjiin. Ja tietysti, mitä lähemmäs maalia mennään, sitä lähempänä ollaan tolpan halaamista.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin? Eipä nuo Lankinen ja Husso kummoisesti ole pelanneet: Husso tällä kaudella 19 peliä ja 88 %, Lankinen viisi ja kuusi peliä eri sarjatasoilla, 88 % ja 89 %? Paskahan tuon Lundellin pitää siis olla. :D

Tää ylipelaamisläppä on jo vähän väsynyt. Suurimmat vaikeudet Engrenillä vaikuttaisivat oman otannan perusteella kilpipuolen vedot ja jäitä pitkin tulevat: usein pommpivat eteen, eikä Atte tunnu hallitsevan alas tulevia vetoja mailallaan (ei onnistu monestikaan ohjaamaan kulmiin tai torjumaan omille). Vastaan on veskan pakko tulla, ja kun ruvetaan menemään päätyviivan alle kiekon kanssa, lähennytään tolppaa. Ei tuossa ainakaan vanhan koulukunnan mukaan ylipelaa, kun on vastassa. Maalivahti suhteuttaa oman pelaamisensa aina kiekon ja maalin mukaisesti = vastassa pienentämässä kulmia. Potkuissa olen loukin jälkeen ollut havaitsevanani snadia heikkoutta, jota selittäisi mahdollinen nivusvamma. Esim. Tapparaa vastaan Bloodin maali, jossa ei tuntunut saavan potkuun tarpeeksi voimaa. Toki tuo syöttö oli yllättävä ja Atte luultavasti odotti suoraa vetoa.

Myös usein romahtaa ylävartalostaan jäähän sivuttaisliikkeessä, eikä saa pidettyä itseään peittävänä. Viime aikaisista maalivahdeistamme Lankinen sai, jonka eteen Husso joutui tekemään kovan duunin.

Taso on kyllä kokonaisuudessaan parantunut viime aioina ja on saamassa itseluottamuksesta kiinni. Voi tulla käänteinen kausi viime kauteen verrattuna. Ei me Engrenin takia hävitä matseja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös