Mainos

Asuntomessut

• 1 748
  • 13

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Käväisinpä tuossa viikonvaihteessa asuntomessuilla Kotkassa. Kuusi tuntia talsimme talosta toiseen, ja vain osan ehdimme nähdä. Sellaistahan se on; änkeilyä, jonottelua ja hätäisiä katsastamisia. Jotain jäin silti käteen; lähinnä sisustusideoita. Ollaan vaimon kanssa päästy remontin kanssa siihen vaiheeseen, että sisustaminen on ajankohtaista. Ettäkö miten voin olla kiinnostunut sisustamisesta? No, kyllä meikäläiselle ainakin on hyvin paljon merkitystä sillä, kuinka neuroottiset tapetit tai taulut seinillä killuu, joten sisustus motivoi.

Kuten aikaisemmillakin asuntomessuilla, oli Kotkassa sekä yli-lyöntejä että toimivia asuntoja. Jo monena vuonna arkkitehtuurissa on näkynyt trendi tehdä olohuoneesta kuuden metrin korkuinen halli, jota voi ihailla yläkerrasta käsin. Edustuskäyttöön hankitun talon atmosfääriin se kyllä sopii, mutta itse en viihtyisi moisessa, sillä siitä ei saa millään kodikasta.

Ylilyönneillä tarkoitan esimerkiksi vajaan 200 neliön akvaariotaloa, jossa kaikki talon tapahtumat ovat seurattavissa kadulta ja viereisistä taloista. Myös uskomattoman epäkäytännöllinen suunnittelu tekee suurestakin talosta typerän, kun neliöt eivät toimi. Tosin samaan hengenvetoon on kiirehdittävä toteamaan, että ei kaiken tarvitse olla aina järkevää. Puhtaasti esteettisiäkin ratkaisuja voi mielestäni tehdä järkevyyden kustannuksella, mutta että koko talo on jotenkin...erikoinen, vaan ei viihtyisä eikä käytännöllinen, niin se hieman kummeksuttaa. Ehkä olen liian klikkiytynyt?!?

Perinnetalot olivat luonnollisestikin messun parasta antia meikäläiselle, vanhan talon remontoijalle. Tosin aivan 'yksyhteen' messuideoita ei pysty meidän huushollissa toteuttamaan, sillä näyttelytalot olivat kohtalaisen isoja, jopa kartanomaisia, ja meillähän on tämä rupunen mummonmökki...

Sisustamisesta sen verran, että perinnetaloja lukuunottamatta linja oli aika kalsea ja tunteeton. Ehkäpä onkin syytä ajatella, ettei messutaloja ole sisustuksen suhteen tehty lopulliseksi, vaan sinne on tuotu eri yhteistyökumppaneitten tuotteita, sopivat ne talon tyyliin tai eivät. Ainakin tällainen selitys tuntuu järkevältä esimerkiksi erään marimekkotelevision kohdalla kaikenlaisista woodoo-patsaista puhumattakaan...

Tjaa, enpä nyt viitsi pisempään runoilla; kertokaahan muutkin näkemyksistänne joko asuntomessujen pohjalta tai muuten vain. Että millaisessa asunnossa viihdytte?

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Tilavaa tiiltä, miksei myös lautaa

Voi pojat, mikä rähinä täällä ollut turhista ketjuista turhine sisältöineen. Kuitenkin esim. tähän maurin mainioon avaukseen ei ole tullut vastauksen vastausta. Hei ihmiset, te asutte niissä taloissa ja oma koti on useimmille elämän suurin sijoitus.

Ei tullut messuilla käytyä. Kommentoin linkin http://www3.kotka.fi/asuntomessut/ esittelyjen perusteella. Ei sieltä löydy kuin kankeat tietsikalla väännetyt ulkoperspektiivikuvat, mutta eiköhän niistäkin jotain jutun juurta keksi. Vaikka oikeasti arkkitehtuuria ei saisi arvostella ilman aavistusta sisätiloista. Saapa nähdä, ehdinkö tässä mitään arvostelemaankaan, kun ensin arvostelen näitä maurin mielipiteitä.

monena vuonna arkkitehtuurissa on näkynyt trendi tehdä olohuoneesta kuuden metrin korkuinen halli, jota voi ihailla yläkerrasta käsin. Edustuskäyttöön hankitun talon atmosfääriin se kyllä sopii, mutta itse en viihtyisi moisessa, sillä siitä ei saa millään kodikasta.

Niin, ja vastaavasti sieltä alhaalta voi ihailla yläkertaa. Olen samaa mieltä siitä, että tällaiset korkeat tilat ovat usein edustavia ja siis ei-kodikkaita, mikäli kodikkuudella tarkoitetaan hämäryyttä ja ruskeita plyysisohvia vaatehuoneen perällä. Itse sisustaisin yläkerran halliin telkkaripesän ja tällaisen korkean tilan pohjalle laittaisin pitkän ruokapöydän, jonka ympäri kelpaisi valssailla. 2-kerroksisen tilan ei tarvitse olla kovin leveä, näyttävän efektin saa jo ihan muutaman metrin viipaleella.

Ylilyönneillä tarkoitan esimerkiksi vajaan 200 neliön akvaariotaloa, jossa kaikki talon tapahtumat ovat seurattavissa kadulta ja viereisistä taloista. Myös uskomattoman epäkäytännöllinen suunnittelu tekee suurestakin talosta typerän

Näissä taloissa on yleensä sälekaihtimet, jotka vedetään illalla eteen, jos ujostuttaa. Päivisinhän ei taloon sisälle näe, ikkunat näyttävät mustilta. Tällaisissa talon läpi virtaavissa suuri-ikkunaisissa tiloissa on kyllä aika hulppeaa käyskennellä, luonto tulee sisään ja huone jatkuu terassille. Ei mua ainakaa ahista.

Epäkäytännöllisestä suunnittelusta tuppaa tulemaan myös selkä kipeäksi, olen huomannut. Käytännöllisessä ja turhilta tiloiltaan minimoidussa huuhollissa eivät lapset kastele vuoteitaan.

Perinnetalot olivat luonnollisestikin messun parasta antia meikäläiselle, vanhan talon remontoijalle. Tosin aivan 'yksyhteen' messuideoita ei pysty meidän huushollissa toteuttamaan, sillä näyttelytalot olivat kohtalaisen isoja, jopa kartanomaisia

Ei välttämättä, saattaa olla joskus hyvä reilusti näyttää, mikä mummonmökissä on oikeasti uutta ja mikä oikeasti vanhaa. Ettet hae netistä mummon siskon kuvaa ja printtaa sitä kultakehyksiin, vaikka mummolla ei ollut kuin yksi veli.

Nämä "kartanomaiset" näyttelytalot ovat mielestäni kyllä keskimäärin perseestä. Arvattavasti tarkoitat esim. taloja numero 20 ja 45. Ihmisten maku rakennuksen kauneuden suhteen on hidas muuttumaan. Lapsuuden maisemat, vanhat elokuvat. Äiti, turva. Sitten niitä rakennetaan isolla rahalla halvoista materiaaleista kaikki kliseet yhteen niputtaen. Vakavasti ottaen, ongelma on se, että nykään kirvesmiehillä ei riitä taito eikä ainakaan aika nikkaroida vaadittavaa hienovaraista detaljiikkaa. Eikä suunnittelijoilla mielenkiinto. Lätkäistään irtoruudukot ikkunan päälle ja helevevetisti erkkereitä sun muita hörtökkeitä ja sisällä romanttista puupintaa näkyviin joka paikkaan.

Sisustamisesta sen verran, että perinnetaloja lukuunottamatta linja oli aika kalsea ja tunteeton. Ehkäpä onkin syytä ajatella, ettei messutaloja ole sisustuksen suhteen tehty lopulliseksi, vaan sinne on tuotu ... ...kaikenlaisista woodoo-patsaista puhumattakaan...

Itse olen todennut, että vaikka kuinka kylmästi ja pelkistetysti sisustan kämppäni, niin kyllä se kodikkuus ja pehmeys laskeutuu lattioille ja pöytien pölyttömille pinnoille kalsareina, mainoslehtisinä, 10 sentin kolikkoina, tyhjinä Legenda-pulloina, rullaluistimina, kuolleina kärpäsinä, kirjaston kirjoina ja tiivistyvinä pieruina, liiankin kanssa.

Tuo woodoo-patsas kuulostaa hyvältä. Toivottavasti se oli iso. Tilatiili suosii isoja sisustuselementtejä, kohdevaloja ja selkeitä linjoja. Valkkaan messutaloista suosikiksi vaikka numeron 37, Siporex Oy:n nöyrän tyylikkään kivitalon. VVO:n rakennuttama kerrostalorypäs numero 50 erottuu myös edukseen, tiedä sitten miten paikan päällä koettuna.

Aiotko mauri muuten laajentaa mökkiäsi ulospäinkin, vai selviätkö sisäisillä niksautuksilla? Oletko kerännyt Kaupunkiuutisista talotohtori Panu Kailan tietoiskut? Niissä on asiaa, sen sijaan Remonttireiskan olen kuullut puhuvan paskaa.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Tilavaa tiiltä, miksei myös lautaa

Viestin lähetti Tilatiili
Olen samaa mieltä siitä, että tällaiset korkeat tilat ovat usein edustavia ja siis ei-kodikkaita, mikäli kodikkuudella tarkoitetaan hämäryyttä ja ruskeita plyysisohvia vaatehuoneen perällä. Itse sisustaisin yläkerran halliin telkkaripesän ja tällaisen korkean tilan pohjalle laittaisin pitkän ruokapöydän, jonka ympäri kelpaisi valssailla. 2-kerroksisen tilan ei tarvitse olla kovin leveä, näyttävän efektin saa jo ihan muutaman metrin viipaleella.

Niinhän se on, että kotoisuus ja viihtyisyys ovat kovin yksilöllisiä juttuja, joten painotankin, että omasta mielestäni tuntuisi kolkolta katsella asuntomessuilla esiteltyjen asuntojen valkoisia sairaalanseiniä, joilla killuu joku ötökän kuva kehystettynä noin 5 metrin korkeudessa. Omasta mielestäni kotoisuus tulee ns. turvallisuudentunteesta, joka puolestaan syntyy MUUN MUASSA hieman matalammasta ja "läheisemmästä" arkkitehtuurista. Makujuttu. Juu.

Näissä taloissa on yleensä sälekaihtimet, jotka vedetään illalla eteen, jos ujostuttaa. Päivisinhän ei taloon sisälle näe, ikkunat näyttävät mustilta. Tällaisissa talon läpi virtaavissa suuri-ikkunaisissa tiloissa on kyllä aika hulppeaa käyskennellä, luonto tulee sisään ja huone jatkuu terassille. Ei mua ainakaa ahista.

Ymmärrän, että päätteellä tai paperilla ajatus kyseisestä erikoisuudesta kiehtoo, mutta käytännössä suunnitelma ei välttämättä toimi. On aika omituista, että pitää rakentaa 200 neliön kämppä, jossa on yltympäriinsä ikkunoita, joita pitää juosta iltaisin peittelemässä, ja aamulla aukomassa. Haloo??!
ARJESSA älyvapaat ratkaisut koetellaan, ja tällaiset jänniltä tuntuvat ideat kusevat. Ehkä. Edustuskäyttöön homma toiminee, mutta kodiksi ko. arkkitehtuuria on vaikea soveltaa. Ehkä.

Ei välttämättä, saattaa olla joskus hyvä reilusti näyttää, mikä mummonmökissä on oikeasti uutta ja mikä oikeasti vanhaa. Ettet hae netistä mummon siskon kuvaa ja printtaa sitä kultakehyksiin, vaikka mummolla ei ollut kuin yksi veli.

Käytännössä, ainakin meikäläisen budjetilla, tähän on alistuttavakin; että osa on selkeästi vanhaa, ja osa selkeästi uutta. Kyse on ennemminkin koosta (ei siitä nimimerkistä) ja tyylistä. Ison kartanon ratkaisut eivät kovin helposti toimi pienessä mökissä, koska peruspinta-ala on jo aivan toista luokkaa, oli kerroksia miten paljon hyvänsä.

Nämä "kartanomaiset" näyttelytalot ovat mielestäni kyllä keskimäärin perseestä. Arvattavasti tarkoitat esim. taloja numero 20 ja 45. Ihmisten maku rakennuksen kauneuden suhteen on hidas muuttumaan. Lapsuuden maisemat, vanhat elokuvat. Äiti, turva. Sitten niitä rakennetaan isolla rahalla halvoista materiaaleista kaikki kliseet yhteen niputtaen. Vakavasti ottaen, ongelma on se, että nykään kirvesmiehillä ei riitä taito eikä ainakaan aika nikkaroida vaadittavaa hienovaraista detaljiikkaa. Eikä suunnittelijoilla mielenkiinto. Lätkäistään irtoruudukot ikkunan päälle ja helevevetisti erkkereitä sun muita hörtökkeitä ja sisällä romanttista puupintaa näkyviin joka paikkaan.

Näinhän se valitettavasti on. Samaa ollaan vaimon kanssa sadateltu. Lähinnä tarkoitin tunnelmaa paikka paikoin, sekä sisustusideoita - niitä löytyi ehkä. Mutta todellä p e r i n n e t a l o j a ei enää osata tehdä. Valitettavasti. Siksi olemmekin tyytyväisiä, että oman kotimme juuret juontuvat vuosikymmenten päähän, ja talossamme on toivon mukaan tuota henkeä jäljellä vieläkin. Ainakin olemme yrittäneet varjella tyyliä ja ilmapiiriä.

Itse olen todennut, että vaikka kuinka kylmästi ja pelkistetysti sisustan kämppäni, niin kyllä se kodikkuus ja pehmeys laskeutuu lattioille ja pöytien pölyttömille pinnoille kalsareina, mainoslehtisinä, 10 sentin kolikkoina, tyhjinä Legenda-pulloina, rullaluistimina, kuolleina kärpäsinä, kirjaston kirjoina ja tiivistyvinä pieruina, liiankin kanssa.

Näinkin asia on. Kodikkuutta ei voi koskaan luoda pelkillä tavaroilla; ihmiset tekevät kodista kodin, haisee se sitten, mille tahansa. :D

Tuo woodoo-patsas kuulostaa hyvältä. Toivottavasti se oli iso. Tilatiili suosii isoja sisustuselementtejä, kohdevaloja ja selkeitä linjoja. Valkkaan messutaloista suosikiksi vaikka numeron 37, Siporex Oy:n nöyrän tyylikkään kivitalon. VVO:n rakennuttama kerrostalorypäs numero 50 erottuu myös edukseen, tiedä sitten miten paikan päällä koettuna.

Kerrostalot jäi tsekkaamatta, kun se ei ensisijaisesti ollut oman intressin kohde. Että paha sanoa mitään noista ryppäistä. Sisustusjutuista ei kuuluisan sanonnan mukaan voi kovin paljon kättä vääntää. Toteaisin vain, että tärkeintä on, kuinka ITSE kokee. Muulla (esim. trendeillä tai tavoilla) ei ole väliä.

Aiotko mauri muuten laajentaa mökkiäsi ulospäinkin, vai selviätkö sisäisillä niksautuksilla? Oletko kerännyt Kaupunkiuutisista talotohtori Panu Kailan tietoiskut? Niissä on asiaa, sen sijaan Remonttireiskan olen kuullut puhuvan paskaa.

Kaikenlaiset lisäsiivet ja laajennukset meitin mökkiin olisivat RAISKAUSTA pahimmillaan. Mielestäni. Olemme tehneet ylä- ja kellarikerroksen alkuperäisen keskikerroksen lisäksi. Kotimme on mukava kahdelle, mutta epäkäytännöllinen lapsiperheille tai vanhemmille ihmisille. Tähän vaikuttavat jo rappuset jne. Kaila on viisas mies. Teokset löytyvät hyllystä, ja niiden mukaan on koetettu asioita monin osin toteuttaa. On se hyvä, että selväjärkisiäkin on vielä elossa. Kailaa tarkoitan.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Asuntomessut Kotkassa

Messualue on hieno. Väljähköä rakentamista noin
Helsingin seudun tonttimalleihin tottuneille.
Jos ideasi on oppia ymmärtämään, miten rakennetaan
tänä päivänä ja mitkä ovat eri valintojen vaikutukset
ja vaikeusasteet, voit mieluummin kävellä lähimpään rauta-
kauppaan.

Messujen esittelijöiksi on tavoiteltu asiantuntijoita ála
Jenni Dahlman, joten mitään rakentamisalan tietotaitoja
on noilta messuilta turha hakea.

Sisustusvinkkejä todella voi saada, mutta jos on varaa
ostaa tuollaiset sisustukset, voit saman tein pyytää
suunnitelman paikkakuntasi parhaalta sisustusarkkitehdiltä.

Yleisön mielestä paras talo maksoi n. 600 kEur , vaikka
Kymenlaaksossakin kai keskiarvohinta taloprojektille
on paljon lähempänä 600 kmk. Eli messuilla on aika vähän
tekemistä useimpien ihmisten taloprojektien kanssa.

Kannattaa laittaa siippa messuille ja mennä ite eka Mussaloon
biitsille ja sitten odottelemaan ravintola Kairoon.

EDIT: toka vikan kappaleen vika lause; vaihdettu sanat siten,
että tarkoitus selviää paremmin, vrt Maurin kommentti

Viimeksi muokattu:

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti nedomansky
Asuntomessut Kotkassa

Jos ideasi on oppia ymmärtämään, miten rakennetaan
tänä päivänä ja mitkä ovat eri valintojen vaikutukset
ja vaikeusasteet, voit mieluummin kävellä lähimpään rauta-
kauppaan.

Ei se nyt ihan noinkaan taida olla. Teoriatieto ja käytännön esimerkit ovat kaksi eri asiaa. Mielestäni on mielenkiintoista käydä ihmettelemässä erilaisia ratkaisuja ja valintoja huolimatta siitä, että itse en löytäisi asuntomessujen taloista sitä mieleistäni. Rautakaupassa ei, pai tö vei, tiedetä tuon taivaallista rakentamisesta, joten parempi hakea asiantuntijat muualta.

Messujen esittelijöiksi on tavoiteltu asiantuntijoita ála
Jenni Dahlman, joten mitään rakentamisalan tietotaitoja
on noilta messuilta turha hakea.

Oliko siellä Jennikin?? Tjaa, minä näin vain Suvi Miinalan istumassa erään asunnon kuistilla kohtalaisen vittuuntuneen näköisenä. Maksaakohan ne tytölle jotakin noin passiivisesta touhusta? Ei ollut nimittäin kovin edukseen missi, käytöksen puolesta siis. Mitä tulee asiantuntijuuteen, niin ei kai missien funktio se taida olla...Eikö messujenkaan funktio taida olla sitä ensisijaisesti. Rakentamisen ammattimessut eo ihan eri paikassa ja eri ihmisille (ammattilaisille).

Sisustusvinkkejä todella voi saada, mutta jos on varaa
ostaa tuollaiset sisustukset, voit saman tein pyytää
suunnitelman paikkakuntasi parhaalta sisustusarkkitehdiltä.

Ei kai sisustusideoiden ottaminen sitä tarkoita, että olisi ihastunut juuri kyseisten asuntomessujen sisutusratkaisuihin kirjaimellisesti?! Pieniä ideoita lähinnä sain, ja nimenomaa sieltä perinteisemmältä puolelta. Eikä messuilla, sitä paitsi, ollut niin vaikuttavia sisustamisia, että niihin s.-arkkitehtia tarvitsee...

Yleisön mielestä paras talo maksoi n. 600 kEur , vaikka
Kymenlaaksossakin kai keskiarvohinta taloprojektille
on paljon lähempänä 600 kmk. Eli messuilla on aika hiukan
tekemistä useimpien ihmisten taloprojektien kanssa.

Viimeisen lauseesi rakenne oli sen verran erikoinen, että sanoma meni hukkaan, mutta tuosta finanssipuolesta olen minäkin hieman ihmeissäni. Ei tuolla niin komeita taloja ollut, että miljoonia maksaisin. Sijainti oli kyllä kiitettävä.

Kannattaa laittaa siippa messuille ja mennä ite eka Mussaloon
biitsille ja sitten odottelemaan ravintola Kairoon.

Voihan sen noinkin toteuttaa.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti mauri

Ei se nyt ihan noinkaan taida olla. Teoriatieto ja käytännön esimerkit ovat kaksi eri asiaa. Mielestäni on mielenkiintoista käydä ihmettelemässä erilaisia ratkaisuja ja valintoja huolimatta siitä, että itse en löytäisi asuntomessujen taloista sitä mieleistäni. Rautakaupassa ei, pai tö vei, tiedetä tuon taivaallista rakentamisesta, joten parempi hakea asiantuntijat muualta.

Löytyy niitä rautakaupastakin. Tärkeimmät ratkaisut on kuitenkin
niitten verhoilumateriaalien alla eli sikälis asuntomessut ei
todellakaan ole rakentamismessut.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Löytyy niitä rautakaupastakin. Tärkeimmät ratkaisut on kuitenkin
niitten verhoilumateriaalien alla eli sikälis asuntomessut ei
todellakaan ole rakentamismessut. [/B]

Kyllä homman nimi on niin, ettei rautakaupan pojat ja tytöt tiedä tuon taivaallista esimerkiksi juuri vanhan talon remontoinnista. Enkä minä luullut asuntomessuilla käytyäni käyneeni rakennusmessuilla. Eiköhän asuntomessujen funktio ole "kevyempi"? Ei sinne kannata noin ryppyotsaisesti mennä. Mielestäni.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti mauri

Kyllä homman nimi on niin, ettei rautakaupan pojat ja tytöt tiedä tuon taivaallista esimerkiksi juuri vanhan talon remontoinnista. Enkä minä luullut asuntomessuilla käytyäni käyneeni rakennusmessuilla. Eiköhän asuntomessujen funktio ole "kevyempi"? Ei sinne kannata noin ryppyotsaisesti mennä. Mielestäni.

Käy poikaparka oikeassa rautakaupassa.

Me ainakin luettiin Avotakka lehteä ennen messuja, joten
ei odotettu paljon. Kuviteltiin kuitenkin messuilla saatavan
vinkkejä myös rakentamistapoihin ja -materiaaleihin
liittyen. No kuhan sitten nautiskeltiin kesästä paikallisilla
terasseilla.

Kevyesti kessään.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Käy poikaparka oikeassa rautakaupassa.

Taidat olla rautakauppamyyjä, kun niin hanakasti puolustat.;) Sanotaanko näin, että 8 vuoden kokemuksella uskalla väittää, että remontoinnin asiantuntemusta ei r-kaupoista löydy. Tapetointiasioissa ehkä, mutta ei rakenne- yms. ratkaisevan tärkeissä jutuissa. Suomen kokoisessa maassa on vain muutama todellinen tietäjä, joista mm. Kaila mainittakoon. Hänen tietomääränsä rinnalle eivät kaupantätit ja -setät yllä. Mutta kyllä rautakaupasta kivoja pensseleitä ja nauloja löytyy. Tietotaito on silti muualla.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
ok, en ala kiistelemään 8v kokemuksen omaavan rennon
remonttiukon kanssa

oma kommenttini koskikin rakentamista ja remontoinnissa
tietenkin ensin puretaan ja vasta sitten aletaan rakentaa

kommentit asuntomessuista oli tarkoitettu varoituksen sanaksi
niille, jotka hakevat ideoita rakentamiseen. Jos haet ideoita
sisustamiseen ja kustannuspaineita ei ole, tervemenoa vaan
asuntomessuille

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
ok, en ala kiistelemään 8v kokemuksen omaavan rennon
remonttiukon kanssa

oma kommenttini koskikin rakentamista ja remontoinnissa
tietenkin ensin puretaan ja vasta sitten aletaan rakentaa

kommentit asuntomessuista oli tarkoitettu varoituksen sanaksi
niille, jotka hakevat ideoita rakentamiseen. Jos haet ideoita
sisustamiseen ja kustannuspaineita ei ole, tervemenoa vaan
asuntomessuille

Onpas aikuista keskustelua, kun pitää ryhtyä arvostelemaan meikäpoikaa johtuen mielipiteistä, jotka ovat vuosien varrella muodostuneet. En vänkää periaatteesta, vaan kokemuksesta. Kyllähän sitä luulisi, että rautakaupasta tieto löytyy, mutta toisin on asiain laita. Olen autonikin maalauttanut ammattimaalajalla (3500mk), jonka työnjälki on kestänyt muutaman kuukauden, ja silti mies kutsuu itseään alan osaajaksi. Olen huollattanut autoni paikassa, josta tultua auto on ollut huonommassa kunnossa kuin mennessä - silti huoltajatkin uskovat olevansa ammattilaisia. Että ei kaikki ole sitä, mitä luulisi.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Anteeksi, etä sekaannun henkevään keskusteluunne, mutta ikäänkuin rakennusalalla toimivana voisin heittää pari välikommenttia. Olen myös ollut mukana toteuttamassa erästä Kotkan messualueen kohdetta. Lisäksi olen itse omakätisesti remontoinut erään Vennamo- talon alusta loppuun.

Ensin tuohon rautakauppahommaan. Kyllä se vaan niin on, ettei nämä rautakauppapojat juurikaan rakentamisesta ymmärrä. Pääosin, ainahan poikkeus vahvistaa säännön. Heille kun on annettu ylimalkainen opastus juuri siina kaupassa myytäviin tuotteisiin, ja koulupohja yleensä ei liippaa läheltäkään rakennusalaa. Vähän sama juttu kun se, että merkonomit myyvät halogeenivalaisimia ymmärtämättä sähköstä tuon taivaallista.

Vanhan talon remontoinnissa on yleensä kaksi linjaa. Joko päätetään tehdä vanhojen kuorien sisälle kokonaan uusi talo, esim. johtuen kaavamääräyksistä tmv, tai sitten aletaan kunnostaa vanhaa pieteetillä ja kunnioittaen vanhan talon ominaisuuksia. Eli mitään "elintasosiipiä" ei heti äkkiä kannata alkaa värkkäämään. Sanavalinnastani varmasti jo arvaatte kumpaa itse kannatan. Itse aikoinani vaihdoin esim. vanhat lahot ikkunat uusiin, mutta aivan saman näköisiin kuin alkuperäiset. Samoin otin lattioista 5-8 kerrosta korkki- ja muovimattoja irti, hioin ja maalasin ne, jne.

Mutta Kotkasta. Silmiinpistävää on edelleen merkilisten koppien rakentaminen taloihin. Makuuhuoneet ovat usein 6-10m2 koppeja, joihin ei mahdu kuin sänky. Ja sitten tuhlataan tilaa käytäviin ja auloihin, kuin missäkin mansionissa. No, jokainen tekee varmasti itselleen mieleistä, mutta liian usein arkkitehti ei ymmärrä että eihän hän tule talossa asumaan. Tämä koskee myös keittiösuunnittelua, mutta jätänpä sen toiseen kertaan, siitä voisin nimittäin kirjoittaa romaanin.

Positiivista mielestäni messuilla oli se, että nyt aletaan kiinnittää huomiota myös ulkotiloihin ja puutarhoihin.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti fiftyeight
Mutta Kotkasta. Silmiinpistävää on edelleen merkilisten koppien rakentaminen taloihin. Makuuhuoneet ovat usein 6-10m2 koppeja, joihin ei mahdu kuin sänky. Ja sitten tuhlataan tilaa käytäviin ja auloihin, kuin missäkin mansionissa. No, jokainen tekee varmasti itselleen mieleistä, mutta liian usein arkkitehti ei ymmärrä että eihän hän tule talossa asumaan. Tämä koskee myös keittiösuunnittelua, mutta jätänpä sen toiseen kertaan, siitä voisin nimittäin kirjoittaa romaanin.

Hyvä kommentti. Odotellaan vielä toi keittiöosuus, koska
ne keittiöt rakennetaan uudelleen alta viiden vuoden, jos
omistajilla massissa riittää pätäkkää. Oli sen verran kummallisia
kyökkejä tuolla.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Sitten keittiöön, eli kodin sieluun. Jokaisen kodin tärkein paikka on keittiö, siitä ei pääse mihinkään. Siellä kohdataan arkielämän ilot ja surut ja se on paikka missä aikuiset setvivät asiansa kun lapset on pantu pihalle tai omaan huoneeseensa leikkimään. Samaten kun vieraita on talossa, ainoa paikka missä voidaan sekä ennaltaehkäistä että ratkoa kiistoja, on rakas keittiö.

Omakotitalon keittiön suunnittelu eroaa täysin laitoskeittiön suunnittelusta. Perusero on siinä, että ok-talon käyttäjät ovat selvillä suunnitteluvaiheessa kun taas laitoskeittiöt suunnitellaan normien mukaan suurelle käyttäjäkunnalle. Siksipä ok-talon keittiön suunnittelussa paras ammattilainen on käyttäjä.

Hommahan lähtee yleensä siitä, että keittiön halutaan olla ns. toimiva. Mutta tässä vaiheessa on mukana ongelma siinä, että kuka tai mikä päättää keittiön toimivuuden. Rakentajan mielestä hän ja/tai puoliso, mutta rautakauppojen keittiöosaston merkonomirouvien mielestä tietokone ja normit tietävät sen paremmin. Älä usko niitä. Ensinnäkin nämä merkonomirouvat ovat entisiä pankkitoimihenkilöitä tai vakuutusvirkailijoita, siis merkonomeja jotka eivät ymmärrä rakentamisesta hevon pöläystä. Net kun osaavat vaan käyttää tietokonetta, johon on asennettu heidän keittiövalmistajansa ohjelma ja sen mukaan mennään. Tämä ohjelma ei ymmärrä vasenkätisiä, tai muutenkaan normaali-ihmisen ruokailu- tai ruoanlaittotottumuksia.

Tässä asiassa pitää olla tiukkana, muuten tulee taas kusetetuksi. Malliesimerkki: Perhe Virtanen on päättänyt remontoida keittiönsä ja on varannut ja säästänyt hommaan rahaa sanotaan 8000 euroa. Sillä saa jo mukavan keittiön laitteineen. No, siinä sitten istutaan useampi ilta ja funtsitaan millainen keittiön tulisi olla. Silloin kun vanha keittiö uusitaan, tilarajat asettavat rajoituksensa. Jos on kyseessä uusi talo, tilanne on huolestuttavampi ja vaikeampi, enkä siihen puutu tässä lyhennelmässäni. Vanhan keittiön rajoituksia ovat seinien lisäksi vesijohdot ja viemärit, joskus sähkötkin jotka kyllä kannattaa uusia kokonaisuudessaan kun keittiöremppaan alkaa. No sitten kun on funtsittu homma omasta mielestä hyväksi, mennään rautakauppaan. Keittiöosastolle. Merkonomirouvan luo, jonka pitää saada myydyksi teille Puucee- keittiö. Näytätte alustavan piirroksenne rouvalle, joka avaa sovelluksen ja näpyttelee siihen tiedot, jotka ovat: kuinka monta metriä keittiökaappiseinää ja onko kulma eli ei. Nyt ohjelma suorittaa malliesimerkin ja se voidaan tulostaa kolmiulotteisena, jopa väreissä. Ei tarvitse kuin valita enää kaapinovien puulaatu ja sävy. Eli taas ollaan kusetettu. Ei laitteet ja pesualtaat ole lähellekään sitä mitä perhe Virtanen oli ajatellut. Mutta onhan meillä ollut ammattilainen ja tietokonesuunnitelma, he ajattelevat ja tilaavat sen. Kun sitten kaikki on asennettu (viemärit ja vedet käännetty yms. ), huomataankin ettei tämä toimi yhtään meidän käyttötottumusten mukaan. Oikeakätisen pitää alkaa ajatella vasenkätisesti.

Tuo on valitettavan yleistä. Kysy vaikka lähimmältä naapurilta, joka on tehnyt keittiöremontin. Asia voisi mennä kuitenkin toisinkin. Esimerkki: vanha ok-talo, jossa seinää keittiökaapeille 5,5m. Ei kulmamahdollisuutta. Pöytä pitää olla ikkunan kohdalla. Noh, lähdetään tärkeimmistä asioista. Kun isäntä tulee töistä väsyneenä kotiin, hän istuu omalle paikalleen pöytään. Siis sen pöydän ääreen joka on ikkunan kohdalla. Vasemmalla kädellään isäntä avaa jääkaapin oven, ottaa olutpullon, avaa sen ja vasemmalle kädellään pudottaa korkin roskikseen. Tarvitsematta nousta. Eli 5,5m seinän ikkunan puoleisessa päässä on jääkaappi ja pakastin. Niiden vieressä laskutilaa ja sitten pesualtaat, joiden alla tiätysti roskis ja vieressä apk. Taas laskutilaa, kattilakaappeja ja liesi+uuni. Taas laskutilaa ja kaappeja, jne. Simple as that. Mutta yritäpä ehdottaa tätä sille Puuceen myyjälle. "Mutta kun meidän ohjelman mukaan se ei ole mahdollista.." Mene toiseen paikkaan ja pyydä toimittamaan sellainen kun olet itse suunnitellut omiin tarpeisiisi.

Kotkassa keittiöissö oli käytetty paljon ikkunoita sekä avaruutta toisiin huonetiloihin, ihan ok. Mutta loppujen lopuksi ok-talossa ensisijaisena tarkoituksena on toteuttaa käyttäjän toiveet, poikkeavat ne sitten kuinka paljon hyvänsä normeista ja sovelluksista.

Ja tämä on aiheesta lyhennelmä.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy