Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 676 913
  • 33 830

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ei saksan kielessä predikaatti viimeisenä tule muutoin kuin sivulauseessa.
”Ich liebe dich” vs. ”Weisst du dass ich dich liebe?”
No joo. Mieleen tuli (huonon saksan) kautta. Olen mä osannut joskus sitäkin, mutta kun ei käytä, niin unohtunut passiiviseksi. Edellisessä duunissa Frankfurt tuli tutuksi, mutta sielläkin työkieli oli englanti, niin saksan käyttö meni lähinnä safkan/taksin tilaamiseen ja tervehdyksiin.

Nykyisessä duunissa pitää tuo ruotsi ottaa taas haltuun. Kielioppi on jossain takaraivossa, mutta sanavarasto on ihan onneton. Sekin on unohtunut, vaikka systerin lapset on ihan umpiruotsalaisia. No, nyt ollaan kielikylvyssä.

Tutustuin tuossa joku aika sitten urugualaiseen, joten espanjan haltuunottokin on taas vauhdissa. Tosin sen sanavarasto ei ihan ole mannerespanjaa, lausuminen ei ainakaan. Mutta alku se on sekin. Kyllä tää tästä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei saakeli. Tänään avautui vihdoin, mitä tarkoittaa "Mellon collie" erään Smashing Pumpkinsin albumin nimessä, kun kuuntelin RHCP:n kappaletta Aeroplane, jossa mainitaan sana melancholy. Eihän tossa mennyt kuin reilu 20 vuotta, että tuon hiffasin.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei saakeli. Tänään avautui vihdoin, mitä tarkoittaa "Mellon collie" erään Smashing Pumpkinsin albumin nimessä, kun kuuntelin RHCP:n kappaletta Aeroplane, jossa mainitaan sana melancholy. Eihän tossa mennyt kuin reilu 20 vuotta, että tuon hiffasin.

Hähää! Mä tajusin tämän jo viime kesänä.

Nynny.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Avautui, että somekielen sana "hikky" on väännetty japanin kielen käsitteestä "hikikomori" - syrjäänvetäytyvä, eristäytynyt nuori mies, jolla ei ole sosiaalisia kontakteja.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on se paras syy asua Keski-Euroopassa. Tai siis toiseksi paras, oman alan työpaikan ohella. Syksy tulee sit joskus marraskuussa ja helmikuussa, jos lunta on sattunut satamaan, säät kääntyvät kevääseen. En valita.

No joo, onhan tuossa puolensa. Mutta kesällä siellä tulee yöllä pimeä, ja en tykkää siitä että kesää menee hukkaan pimeyden takia. En lähde sinne. Ei ole tosin pyydettykään.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Avautui, että somekielen sana "hikky" on väännetty japanin kielen käsitteestä "hikikomori" - syrjäänvetäytyvä, eristäytynyt nuori mies, jolla ei ole sosiaalisia kontakteja.
Mistäköhän tämä 'burgeri' puolestaan tulee? Tämä ei ole vieläkään avautunut itselleni.

Vai olisikohan se sittenkin väännetty sanasta aspergeri?
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Michiganissa on varsin suomalaisteemainen Finlandia University -niminen yliopisto, jonka suomalaiset maahanmuuttajat perustivat sinne vuonna 1896 nimellä Suomi College. Mielenkiintoista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mistäköhän tämä 'burgeri' puolestaan tulee? Tämä ei ole vieläkään avautunut itselleni.

Vai olisikohan se sittenkin väännetty sanasta aspergeri?
Juurikin aspergerista väännetty.
 

ace

Jäsen
No joo, onhan tuossa puolensa. Mutta kesällä siellä tulee yöllä pimeä, ja en tykkää siitä että kesää menee hukkaan pimeyden takia. En lähde sinne. Ei ole tosin pyydettykään.
Joo ymmärrän kyllä, tykkään myös valoisista kesäöistä. Mielummin kuitenkin otan pitkän ja lämpimän syksyn kuin lyhyen ja valoisan kesän. Vielä tarkennuksena että syksy täällä on kuin kesä Suomessa.
 

Glove

Jäsen
Joo ymmärrän kyllä, tykkään myös valoisista kesäöistä. Mielummin kuitenkin otan pitkän ja lämpimän syksyn kuin lyhyen ja valoisan kesän. Vielä tarkennuksena että syksy täällä on kuin kesä Suomessa.
Kelpaisi mullekin. Mitenkäs sieltä saa töitä?
 

ace

Jäsen
Kelpaisi mullekin. Mitenkäs sieltä saa töitä?
Hyvä kysymys, minä sain tuurilla, suhteilla ja olemalla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Toivottavasti CV vaikutti hieman asiaan myös.

Täytyy kyllä myöntää että onhan tämä yleinen asioiden hoitaminen ihan jostain keski-ajalta täällä. Monesti joutuu kiristeleen odottaessa että joku simppeli asia tulisi hoidetuksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai niin. Eilen ostin säkillisen fanikamaa. IFK:lla kun oli ne myyjäiset. Kännipäissään kantelin pitkin kyliä. Kellehän noi kaikki mahtuu. Tää on vähän tällainen tuhkimojuttu. Tsirbu sovita. Siitä ryijyä ylle.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Se kuinka onnekas mä olenkaan, että olen päässyt elämässäni nykyiseen pisteeseen jossa tunnen olevani juuri siellä minne kuulun. Ilman tiettyjä ihmisiä ja heidän tukeaan en olisi ikinä onnistunut tässä. Erityiskiitokset täytyy antaa omille vanhemmille, ilman teidän jatkuvaa tukea en olisi noussut pohjalta takaisin jaloilleni. Iso kiitos menee myös Business College Helsingin ryhmänohjaajalleni sekä koulukuraattorille. Teidän kannustavaisuutenne puski minua eteenpäin silloinkin, kun tuntui että mistään ei tule mitään. En tiedä luetteko koskaan jatkoaikaa mutta jokatapauksessa iso kiitos ja kumarrus, olette mulle rakkaita ja spesiaaleja ihmisiä! Kiitos myös nykyisen duunipaikkani entiselle pomolle, joka viime viikon jälkeen siirtyi uusiin tehtäviin. Kiitos että näit minussa jotain.

Ugh. Nyt täytyy lopettaa ennen kuin menee liiaksi tunteiluksi. Halusin vain tätä kautta välittää arvostukseni kaikkia niitä kohtaan, jotka ovat omalta osaltaan auttaneet mua matkalla kohti unelmiani. Matka on vasta alussa mutta olen siitä innoissani.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Marie ja Pierre Curien tytär Irene voitti myös Nobelin. Perheellä on yhteensä neljä Nobelia. Tytär kuoli äitinsä tavoin säteilyn aiheuttamaan sairauteen. Häntä ei tosin haudattu lyijyllä vuokratussa arkussa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Niin vähän kiinnostavat yleisurheilun dop... korrup... MM-kisat, että huomasin vasta nyt, että tämänvuotiset kisathan käydään syys-lokakuun vaihteessa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Niin vähän kiinnostavat yleisurheilun dop... korrup... MM-kisat, että huomasin vasta nyt, että tämänvuotiset kisathan käydään syys-lokakuun vaihteessa.
Jotkut täällä ovat huomanneet kisat vähän aikaisemmin koska Doha-ketjussa (muun urheilun osiossa) on ollut ihan mukava meno...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Avautui minulle, että artisti Kenny Loggingsin nimi on oikeasti Kenny Loggins, ilman ylimääräistä g:tä sukunimessä. Iski hieman hölmö olo, kun tajusi tuon.
Kenny Leggings, hehe...

Ei saksan kielessä predikaatti viimeisenä tule muutoin kuin sivulauseessa.
”Ich liebe dich” vs. ”Weisst du dass ich dich liebe?”
Luin kaksi vuotta saksaa 80-luvulla. Nyt osaan yhden lauseen. Ich habe eine kleine Wurst in meine Lederhosen. Jotenkin tuntuu, etten tuotakaan oppinut koulussa.

Yhtye nimeltä Kent teki aika hienoa musiikkia.
Teki. Toisaalta myös aika paljon paskaa.

Ehkä arvostaisin enemmän, jos ymmärtäisin lyriikat kunnolla. Tuota Bergiä kun on kehuttu ruotsalaisen yhteiskunnan ja sukupolvensa lahjomattomaksi äänitorveksi. Nuo viimeisimmät on jääneet mulla aika vähälle kuuntelulle, mutta kun joku Om Du Var Här tai Musik Non Stop tai Kärleken Väntar tai FF tärähtää ämyreistä, niin on helppo uskoa miksi börje meni pähkinöiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös