Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 704 722
  • 33 904

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jatkoaika on lähin kontaktini maamme hiljaisiin, eli kaljaa kittaaviin työttömiin syrjäytyneisiin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minulle avautui jälleen kerran katsellessani julkkisten videoita Coachella -festivaaleilta, että amerikkalaisilla on varsin erikoinen musiikkimaku. Musiikin takia en menisi noita bileitä katsomaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Se Meksikon alueella elänyt intiaanikansa oli asteekit ei atsteekit. Perhanan lukihäiriö, huono muisti ja keskittymisongelmat...
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Se Meksikon alueella elänyt intiaanikansa oli asteekit ei atsteekit. Perhanan lukihäiriö, huono muisti ja keskittymisongelmat...
Eikö se nimenomaan ollut atsteekit, siis kirjaimellisesti kielessämme aiemmin? Nykyään sitten korrekti kirjoitusmuoto ollut asteekit ainaki parin vuosikymmenen verran, mutta jos on päähän aikanaan atsteekit tallennettu, niin sellaiseksi aivot sen helposti edelleen "korjaavat".

Samaan kansaan viitataan käyttää kumpaa kirjoitusasua tahansa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eikö se nimenomaan ollut atsteekit, siis kirjaimellisesti kielessämme aiemmin?
Tästä en niin tiedä eikä ole mitään vanhaa kirjaa josta katsella. Katsoin eilen dokumentin Asteekkien unohdetut pyramidit. Ja siinä sitten ihmettelin että mihin se minun kuvittelema t oli kadonnut...
asteekki ><atsteekki.
 

axe

Jäsen
Tästä en niin tiedä eikä ole mitään vanhaa kirjaa josta katsella. Katsoin eilen dokumentin Asteekkien unohdetut pyramidit. Ja siinä sitten ihmettelin että mihin se minun kuvittelema t oli kadonnut...
asteekki ><atsteekki.
Kielitutkija kertoi asiasta näin kymmenisen vuotta sitten:

Silloin, kun pyritään muuttamaan kaukaisempien käsitteiden nimityksiä, joudutaan kestämään se, että käytäntö on pitkään kahtalainen. Usein paheksutaan ”kirjoitusvirhettä”, kun esimerkiksi televisiotekstissä kerrotaan asteekeista eikä atsteekeista. Jälkimmäinen muoto on kirjoista iskostunut monen sukupolven mieleen. Kuitenkin vuodesta 1997 on suositettu Meksikon ja Keski-Amerikan alkuperäiskansojen tutkijoiden ehdottamaa muotoa asteekki, joka on lähempänä alkukielistä sanaa.

Uudet tutkimukset ja niissä käytetyt termit syrjäyttävät vanhat joskus hitaasti. Atsteekeista on kerrottu myös kansanomaisissa yhteyksissä, esimerkiksi aikanaan suosituissa intiaanikirjoissa, joten sana on ehtinyt vakiintua.
 

Glove

Jäsen
Tämän tietokonenäytön kajarit on ihan paskat. Ei näillä oikein viitsi musiikkia kuunnella. No, oma syy kun vein paremmat kajarit jo uudelle kämpälle.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Määräaikaista sähkösopimusta ei aina voikkaan siirtää muuton yhteydessä. No en ole tosin asiaan koskaan suuremmin perehtynytkään, mutta nytten kun maililla siirtoa pyysin niin selvisi tämäkin vastauksesta.
En tosin moista pykälää sopimuksestani löytänyt, niin pyysin sen näytille sillä onhan hinta kuitenkin yli kolminkertainen uudessa tarjouksessa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat

Luukku.com-sähköpostipalvelu on vieläkin olemassa.
Vaihdoin juuri sähköpostiosoitteen jatkikseenkin. Käyttänyt luukkua joku 20v kaikkeen roskaan ja nyt se loppuu. No android-puhelimen takia väkisin gmail käytössä, joten se sitten tilalle. En ollut aiemmin käyttänyt ikinä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että jos piirtäisi Pohjois-Amerikan karttaan viivan, joka kulkisi läpi Kanadan eteläisimmän kohdan (Middle Island, 41°41'N, 82°41"W), tuon viivan pohjoispuolella asuisi enemmän yhdysvaltalaisia kuin koko Kanadassa on asukkaita.

Lisää mielenkiintoisia faktoja Kanadasta alla.



 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Vaihdoin juuri sähköpostiosoitteen jatkikseenkin. Käyttänyt luukkua joku 20v kaikkeen roskaan ja nyt se loppuu. No android-puhelimen takia väkisin gmail käytössä, joten se sitten tilalle. En ollut aiemmin käyttänyt ikinä.
Mulla myös luukku-osoite ollut sellaisena roskaosoitteena jota voi jaella mihin vaan. (tai joskus ollut parikin noita mut yksi ollut vuosia elossa) Pitää nyt vaihtaa se jonnekin muualle ilmaiseen osoitteeseen.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Olen aika pitkään tiennyt että sähköjohdon sisällä olevista eri värisistä johdoista yksi on nimeltään Kevi. Nyt avautui että miksi. Uskomatonta, mutta jostain syystä en ole tullut koskaan ajatelleeksi että mistä nimi tulee, kun se nyt vaan on aina ollut Kevi.
 

LPH

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bermudan sijainti. Luulin aina, että sijaitsee karibianmerellä. Pari vuotta sitten selvisi, että sijaitsee atlantin-valtamerellä tuhansien kilometrien päässä karibianmereltä.

Brutalistinen arkkitehtuuri. Karuudessaan melko hienoa ja sopii tiettyihin paikkoihin oikein hyvin. Aikaisemmin en tästä oikein välittänyt.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olen aika pitkään tiennyt että sähköjohdon sisällä olevista eri värisistä johdoista yksi on nimeltään Kevi. Nyt avautui että miksi. Uskomatonta, mutta jostain syystä en ole tullut koskaan ajatelleeksi että mistä nimi tulee, kun se nyt vaan on aina ollut Kevi.
En tiedä, astunko nyt miinaan, mutta olen tottunut kutsumaan moista johtoa "maaksi"..
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Särkänniemeen pitää tehdä paikkavaraus että pääsee sisälle. Hiton korona... Lisäksi sisäänpääsy maksaa 9,90€ (sisältää yhden laitelipun). Muistelin että viimeksi kun piipahdettiin muutama vuosi sitten niin sisään pääsi ilmaiseksi.

Edit. Ei sillä että olisin Särkänniemeen menossa...
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Olen aika pitkään tiennyt että sähköjohdon sisällä olevista eri värisistä johdoista yksi on nimeltään Kevi. Nyt avautui että miksi. Uskomatonta, mutta jostain syystä en ole tullut koskaan ajatelleeksi että mistä nimi tulee, kun se nyt vaan on aina ollut Kevi.
KeVi tuon aikoinaan paljasti, kun joissain paikoissa näin tuollaista kirjoitusasua. Kauan tosiaan tuossa meni tajuta.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
En tiedä, astunko nyt miinaan, mutta olen tottunut kutsumaan moista johtoa "maaksi"..
Näissä hyvä muistaa että varmistaa onko se tosiaan se, kaikennäköstä viritystä nähnyt, kevi vaiheena sun muuta.

En kyllä talosähköistä niin tiiä kun linjamies, mutta varovaisesti kun vaihtelette niitä valaisimia

E: meni lainaus vituiksi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös