Armeijan harmaissa

• 2 076
  • 5

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En todellakaan muistele lämmöllä armeija-aikaani, mutta osallistumiseni armeija-henkiseen keskusteluun vapaan puolella sai muistot tulvahtamaan läpi mieleni virran.

Ensimmäinen suoranaista ahdistusta aiheuttanut tekijä oli vaalimani hius-lookin totaalinen muuttuminen. Minusta hampista tuli kertaheitolla naapurin kiltti poika. Seuraavana päivänä astuin junaan noin tuhannen saman kohtalon omaavan kanssa ja matka kohti kasarmin rientoja oli alkanut.

Heti asemalla minua kohtasi yllätys, sillä alkajaisiksi joku toimittajan rutkale halusi tekaista minusta jutuntynkää lehteensä. Siinä se melskasi jaloissa koko päivän kysellen yhtä jos toista jonninjoutavaa, kun mieli oli muutenkin hermostunut ja tunnelma kuin vessaa pestessä. Hirvittävien, typerien, tylyjen alkuseremonioiden jälkeen kouraan lyötiin säkillinen tavaraa ja ohjeeksi "kanna poika kanna, kyllä tietä riittää". Sullottuani nuo tavarat epämääräiseen, mutta aika kotoiseen järjestykseen hivenen homeelta tuoksahtavaan kaappiini, luulin loppuillan kuluvan kavereita hakiessa ja sängyssä makoillen. Luuloni osottautui vääräksi - mutta sillä hetkellä minusta oli tullut Uuno Turhapuro.

Luultavasti suomen armeijassa ei ole ollut kuin kaksi huonompaa sotilasta kuin minä. Ainoa asia, jonka ehkä kaikkien yllätykseksi osasin oli ampuminen. En ollut koskaan ampunut ennen, ammuin "väärällä" silmällä ja muutenkin vaikutin monien mielestä haaveilevalta porkkananpurijalta. Komppanian paras ampuja oli kuitenkin juuri tuo porkkananpurija.

Jos johonkin oli lähdettävä, käskyt sattuivat aina huonoimpaan mahdolliseen hetkeen - kuten päivittäiseen vessareissuun. Siiinäpä sitä sontaa sitten väänsit hiki otsalta kirvoten, peräsuoli räjähtämäisillään. Onnekseni usein oli niin auvoisa lohtu tuolle hätäisellä hyyssireissulle, että kiireestäni huolimatta olivat muut ehtineet jo nousta kuormurin lavalle ja poistua maastoon. Yleensä nämä päivät kuluivat osaltani tupaa mopatessa ja punkassa kuorsaten.

Lerielämään ehdin tutustua yhden yön verran ja totesin: ei enää ikinä. Hyttysten syötävänä, sotaleikkejä leikkimässä ja kaminaa taikka korpea vartioimassa - ei perkele. Oman vartiovuoroni aikana onnistuin vielä kuulemaan jäniksen tahi muun suloisen elävän liikehdintää sysisestä korpimaisemasta ja ryntäsin suuna sekä päänä huutamaan hälytystä. HÄLYTYYYYYS !!! Puolen tunnin passailun jälkeen sain osakseni jupinaa ja mutinaa - etenkin niiltä, jotka olivat juosseet alusvaatteisillaan ilman saappaita yökosteaan metsikköön ja rojahtaneet vielä poteroonsa semmoisella voimalla, että heidän alusvaatteensa olivat täynnänsä männynneuloja, hiekkaa ynnä pieneliöitä, kuten muurahaisia. Typerykset ajattelin minä.

Niinpä olikin ehkä parempi, että en enää koskaan ollut yhtään yötä leirillä antamassa vääriä hälytyksiä, vaan käytin sen ajan siviilissä - tosin tärkeään tehtävään: minä koitin urakalla hoidella kotona odottavia sotaleskiä. Tuon loppuyönkin sain vartiosta vapaaksi ja aamutunneille eräs ystävällinen solttu tarjosi minulle pontikkaa, jota ahnaasti joimme ja käryytimme sätkiämme. Kunnes koitti aamu. Kello 6.15 saimme nauttia haisevasta pakista aamupuuron ja lähteä sen perästä suunnistamaan. Pikkupöpinöissä emme löytäneet kuin yhden rastin, mutta sitäkin rattoisamman kivetyksen kanavan varresta. Siellä nautimme kauniina kesäaamuna lopun pontikan ja päihdyimme ehkä hivenen liikaakin.

Kiitos loistavien näyttelijän lahjojen, emme kärähtäneet, vaan yhdessä muiden urhojen kanssa saimme rynnätä iltapäivän päätteeksi hyvin ansaitsemallemme viikonloppulomalle.

Ehkä joskus on syytä terapialuonteisesti muistella lisää, mutta tämän enempään en tällä kertaa usko pystyväni. Psdhiiuuu !

Uusia takaumia pelolla odottaen,

Oiva

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Alokkaan ensimmäinen päivä...

Oivan tekstin jälkeen minäkin herkistyin muistelemaan ensimmäsistä päivääni armeijan harmaissa.
Stadilainen kun olen, niin olin hakeutunut palvelukseen Rannikkotykistörykmenttiin. Olin saanut kuulla aikaisempien ikäluokkien superlusmuilta, että RT:ssä olisi fyysisesti paljon helpompaa, kuin esim. jääkäreissä. Niinpä mukavuudenhaluisena hakeuduin tuohon aselajiin, jonka Kruununjalokivi oli siihen aikaan nimeltään Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentti. Tiesin toki, että Suomenlinnassa ei enää ollut varusmiehillä palvelusta, vaan alokkaat kyörättiin laivoilla Helsingin edustalle Isosaaren linnakkeelle koulutukseen. Palvelukseen ilmoittautuminen tapahtui kuitenkin mantereella Santahaminassa ja minä olin paikalla jo hyvissä ajoin (näin oli kehotettu jokaiselle jaetussa opaskirjasessa, ettei vaan myöhästy).
Muistan lopun elämääni, kun kävelin Santahaminassa Esikuntapatterin pihalle. Suuren kasarmin ikkunoissa pällisteli harmaa-asuisia ja nauravia naamoja. Ja sitten ne naamat rupesivat huutelemaan minulle tyyliin:
- Hei kultsi, tuletko sä tänne yöksi?
- Voi perkele, jos mulla olis noin paljon aamuja, mä tappaisin itseni!
- Katsokaa hei, kundilla on laukku niin täynnä aamuja, että loput tulee varmaan traktorilla perässä!
- Ai kun sä olet söpö, mutta kyllä tuolle sun tukalle täytyy tehdä jotakin kivaa...

Muutenkin sinne ilmoittautumispaikkaan kannatti mennä ajoissa. Jouduin nimittäin odottamaan siellä YHDEKSÄN tuntia, ennenkuin kaikki Isosaareen määrätyt alokkaat olivat saapuneet ja laiva pääsi vihdoinkin lähtemään. Tosin sinä odotusaikana koin yhden elämäni tähtihetkistä. Nimittäin meidät aamureinot vietiin välillä syömään. Ruokalassa oli tarjolla maksalaatikkoa ja näkkileipää.
En ollut KOSKAAN aikaisemmin elämäni aikana suostunut maistamaan maksalaatikkoa, jo sen hajukin etoi pahasti. Niinpä sitten nyrpeänä katselin tarjoiluvaihtoehtoja, ja päätin kysäistä että olisko jotakin muuta sapuskaa. Siinä lähellä seisoi joku heppu, jolla oli punaiset kauluslaatat ja niissä laatoissa oli neljä sellaista kullanväristä kulmarautaa. Niinpä minä häneltä kysyin:
- Hei vahtimestari, mä en tykkää maksiksesta, olisko keittiössä tarjota vaikka jotakin makkaraa?
Silloin sen tyypin naama alkoi muuttua vähintään yhtä punaiseksi, kuin ne sen kauluslaatat. Sitten se marssi minun eteeni ja rupesi huutamaan NIIN PERKELEEN LUJAA, että varmaan hiukseni lepattivat taaksepäin. Ja se huusi että: - JUMALAUTA MIES, KORJAAN ALOKAS, TÄÄLLÄ SYÖMINEN ON PALVELUSTA, JOTEN TEHÄN SYÖTTE, TAI TE ITKETTE JA SYÖTTE!
Niinpä minä sitten vähän söin... kyllä se oli kamalan makuista, näyttikin ihan oksennukselta jossa lilluu rusinoita...

Sitten kun monen tunnin jälkeen meidät aamureinot oli vihdoinkin meriteitse viety Isosaareen, niin ensimmäiseksi meidät kävelytettiin varuskunnan ruokalaan, vaikka kello oli jo öbaut 22.30... sen takia, kun niitä alokkaita saapui siellä Santahaminassa pitkin päivää, ja ne kaikki eivät olleet ehtineet saada mitään syötävää siellä mantereen puolella. Niinpä meidät KAIKKI sitten vietiin syömään.
Ja siellä Isosaaren ruokalassa oli tarjolla... arvaako kukaan... noh, maksalaatikkoa....

Jatkan myöhemmin muistelua siitä, millainen oli se ENSIMMÄINEN YÖ kasarmilla....

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ekasta yöstä

Ethän vain pissinyt housuihisi ekana yönä? Ethän?

Kuulostaapa siltä, että oma taivalluksesi ei alkanut kovin hyvissä merkeissä. Tosin tuskin kellään. Itselläni oli kyllä lievää suurempia motivaatio-ongelmia koko intin ajan ja mikäli jokin lyhempi vaihtoehto olisi ollut, niin en olisi käynyt koko paskaa.

Sivari vain on liian pitkä.

Onneksi oli kaikkia mukavia konsteja välttää palvelusta ja hankkia ylimääräisiä lomia, joita meikäläinenkin keplotteli kiitettävästi. Sinällään typerää pitää ihmistä kuukausitolkulla pelleilemässä väkipakolla, kun häntä ei tippaakaan kiinnosta.

Typerää - mutta niin armeijan tapaista. Juuri typerämpäähän ei ole.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
... ja tarina jatkuu...

Sitten kun sieltä Isosaaren ruokalasta yömyöhällä meidät alokkaat marssittettiin kasarmille varusteiden jakoon, alkoi vasta se varsinainen armeijassa oleminen. En sillä hetkellä vielä tiennyt mitä tarkoitti "rättisulkeiset", mutta tulevina kuukausina tulin sen kyllä hyvinkin tarkasti tietämään.
Meidät vietiin vastaanottamaan hirveä määrä kaikenlaista harmaan ja vihreän eri sävyjen värittämää kamaa. Ja ne kaikki roinat piti tunkea selaiseen helvetin isoon säkkiin, ja se säkki piti sitten sieltä kasarmin kellarista raahata pari kerrosta ylöspäin... sinnepäin minne nämä harmaapukuiset johtajat meille ohjeita huusivat. SE säkki painoi ihan perkeleesti... ja kun sain sen raahattua sinne minulle määrättyyn alaokastupaan, niin siellähän vasta sekamelska vallitsi! Siellä oli monen alokkaan kamat sikin sokin pitkin lattiaa, ja alokasressukat yrittivät sulloa niitä tavaroitaan kaappeihin sisälle. Koko ajan alikersantit pyörivät siinä meidän ympärillä ja vittuilivat milloin mistäkin aiheesta. Kuitenkin siinä vittuilun ohella he ohimennen kertoivat, miten se oma vaatekaappi pitää täyttää ohjesäännön mukaan.
Se ilta venyi pitkälle seuraavan päivän puolelle, kun alokkaat sulloivat niitä kamojaan kaappeihin ja laittoivat petejään nukkumiskuntoon. Ja ne alikersantit punaisine kauluslaattoineen jaksoivat huutaa koko ajan! Silloin minä jo päätin, että PERKELE, minä tämän vielä kostan.. jos ei muuten, niin seuraavalle ikäluokalle.
Se ensimmäinen yö meni täysin valvoessa. Yhdestä punkasta kuului kahden-kolmen tunnin ajan vaikerrusta:- Voi kilin vittu, ei hyvältä näytä, voi kilin vittu, voi kilin vittu... sitten sekin tyyppi viimeinkin vaimeni... kunnes kello savutti legendaariset lukemat 06.00. Silloin alokastuvan ovi potkaistiin auki ja peltinen roskaämpäri lensi hirveästi kolisten ovelta vastapäisen seinän lämpöpatteriin. Roskiksen potkaisija, muuan alikersantti huusi meille:
- HYI SAATANA, TÄÄLLÄHÄN HAISEE PASKA! IKKUNA AUKI JA VALMISTAUTUKAA AAMUTOIMIIN.. AIKAA YKSI MINUUTTI! TOIMIKAA!

Siitä se yhdentoista kuukauden urakka lähti alkuun...

Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Julmettu maha-tauti

Oiva on aina ollut kiukkuisan kova syömään. Mitä tahansa eteen on tuotu, niin kiltisti se on napaan vedetty. Yksi ikävä ja rajoittava tekijä on ollut sitjakka laktoosivamma, jonka vuoksi ruoka on tullut mahasta läsähtäen pois ja niin kutsutuilta kaasuvammoiltakaan ei ole säästytty minun perheessäni.

Armeijassa päätin virallisesti testauttaa, että kuinka pahasta vauriosta on kysymys. Mikäli tästä vammasta oli vielä esittää kirjallinen kuponki, niin siitä seurasi se etu, että ruokaa ei tarvinnut jonottaa, vaan sen sai ravintovammaisten pöydästä salamana. Usein pöydästä löytyi vieläpä jotain kivaa extraakin ja kukaan ei vahtinut, että montako nakkia lautaselle kopeltaa.

Aprikoin, että testissä saattaa hyvinkin vierähtää tovi jos toinenkin, joten hankin lähetteen sotilassairaalaan marssipäiväksi. Heti aamulla karjaisin alikessulle, että: "Oiva ei ole rivissä, vaan pakenee täyspakkaustaapraamista sairaalan puolella. Juuh. Notta turha ootella ihan heti takasin."

Vitutti, kun ei ollut saanut syödä aamulla mitään ja kusta tahi paskoakaan ei muistaakseni saanut. Testiin pääsin puoli tuntia myöhemmin kuin lähetelapussa luki. Siellä minulle juotettiin kupillinen maitosokerilla höystettyä litkua. Sitten oli tarkoitus parinkymmenen minsan välein mitata, että hyvinkö se on hajonnut elimistössä. Eka parikymmentä minuuttia sujui kohtalaisesti, vain pientä huimausta esiintyi. Laktoosi ei ollut hajonnut tietääkseni lainkaan. Puolentunnin kohdalla olo kävi sietämättömäksi: huimasi, oksetti, mahaan sattui. Toinen testi otettiin ja sen jälkeen Oikkua vietiin. Istuin pöntöllä liki kaksi tuntia tehden juuri sitä itseään. Olo oli kuolettavan hirveä.

Päästyäni pöntöltä sain luvan jäädä hetkeksi makaamaan sairaalaan. Rupesin lepuuttamaan itseäni tutkimuspöydällä ja koitin saada unen. Juuri , kun olin nukahtamaisillani, jalkani lähtivät huojuen kuljettamaan minua kohti vessaa. Tunsin pyörtyväni, mutta pääsin kuin pääsinkin vessaan, jossa vietin uskomattoman pitkiä, piinavia ja kivuliaita hetkiä.

Testeistä selvisi, että Oiva ei saa syödä mitään maitotuotteita, sillä elimistö ei hajota maitosokeria käytännössä lainkaan. Myöskään hyla-tuotteita ei ole syytä käyttää ainakaan hetkeen ja jatkossakin tarkkaillen. Sain kuin sainkin yhden päivän VP:tä. En siis marssinut, mutta olisin marssinut vaikka kuinka välttyäkseni siltä hirvittävältä tuskalta.

Yhdenkään naisen on turha tulla minulle sanomaan, että en tiedä miltä synnyttäminen tuntuu. Minä tiedän.

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Mein Kampf

Itse tuli jahkailtua ja mietittyä omaa suhdetta varusmiespalvelukseen jo varhaisesta teini-iästä lähtien. Kyllähän kaikkinainen armeijaan, pyssyleikkeihin ja joutavanpäiväiseen kuriin liittyvä pelleily tuntui täysin turhalta. Toisaalta kuitenkin mielessä kummitteli, että josko kuitenkin siellä kassulla oppisi jotain hyödyllistäkin. Etenkin kun teininä oli sellaisia idoleita kuin Andreas Bader, Ullrike Meinhof, IRA, Brigade Rosso ja sitä rataa, niin kyllähän sitä tuumiskeli jotta josko jostain pomminväsäilyistä sun muista tihutöiden opettelusta valtion piikkiin voisi hyvinkin olla hyötyä.

No, sittemmin menetin uskoni väkivaltaan keinona muuttaa yhtään mitään miksikään paremmaksi. Varusmiespalveluksen käymisestä tai käymättömyydestä ei vain tullut tolkkua. Niinpä sitten jossain päätin jotta perkele, mennään sitten.

Kokoontuminen oli tietenkin Santahaminassa, perkeleenmoisessa kankkusessa, Provinssirockin jäljiltä. Jollain kuorkilla ajettiin jonnekin, missä jaettiin varusteita. Kaikki koittivat olla jotenkin tärkeinä ja osoittaa massiivista viisauttaan uusiin tulijoihin nähden. 'Noitten on pakko olla kaikkien impotentteja, ei ne muuten noin uhoaisi', ajattelin, vaikka enin osa energiasta menikin naaman peruslukemilla pitämiseen.

No alkukuviot meni kuten kaikilla, eipä niistä sen enempää. Omaan rotsiini oli jäänyt edelliseltä jermulta nurmiporalaatat paikalleen, joten säästyin ompeluseurasulkeisilta. Ystävällinen alikersantti teki kravattiini solmun, jolla pärjäsinkin koko loisteliaan inttiaikani. Krakasolmua en osaa tehdä vieläkään, enkä oppinut sotaretkelläni juuri mitään muutakaan.

Ensimmäinen aamu oli tietysti vaikuttava. Saatananmoinen huuto ja kolina. Mopot pyörii ympäriinsä hädissään, puolinukuksissa ja puolialastomina. Joku pervo kantapeikko, tms. namusetä, videoi ovenraosta koko shown. 'Vau, täällähän on hieno meininki, soittavat vielä Sliippareita heti aamutuimaan', ajattelin tyytyväisenä.

Pari kolme päivää touhussa jaksoi jotenkuten heilua mukana. Siinä vaiheessa kun pyssyjä ruvettiin jakamaan alkoi homman nimi käydä lopullisesti selväksi, 'Ei oo meikäläisen heiniä ollenkaan tämmöisten asioitten kanssa pelleily'. Kiltti tohtorisetä ymmärsi yskän, antoi varulta pari viikkoa vemppaa ja kutsui direktoraatin koolle. Direktoraattiin kuului kolme vanhempaa ja korkeampaa upseeria, 'kai ne jotain majureita oli', sekä lekuri.

Eipä siinä sitten paljon vaadittu että porukan puhui ympäri. Vähän aikaa kun jutteli näkemyksistään kuriin, järjestykseen ja aseisiin liittyen, niin pojat päättivät suosittaa Lapaselle parin vuoden lisäaikaa asioiden funtsailun suhteen. Kassulla vääpeli näytti hieman pitkää naamaa ja jupisi itsekseen ettei ole hyvä idea vapauttaa ketään Juhannuksen alla, antaa huonoa esimerkkiä muille. No, näinhän tuossa kävikin, ettei komppanianpäällikkö halunnut meikäpojasta luopua, vaan sotani jatkui.

Jokatapauksessa tuohon loppui kaikkinainen toimintani varsinaisen koulutusohjelman puitteissa. Syömässä kävin muiden matkassa, tai siis luonnollisesti omassa muodostelmassani. Päivisin tusailin nuottipaperin kanssa tai pelailin pasianssia. Suhteet aliupseereihin jne. olivat ihan ookoo. Itseasiassa kuvani intistä ja siellä työskentelevistä henkilöistä parani tuona aikana jonka kassulla hengailin. Tupakavereista kukaan ei osoittanut missään vaiheessa mitään negatiivista suuntaani, ei edes silloin kun jengiä hyppyytettiin ympäri Santahaminaa pitkin yötä konttailemassa ties minkä perässä, ja minä tervehdin koko ruljanssia kylkeä kääntämällä.

Elämäni parasta aikaa? No, eipä ollut pahemmin valittamistakaan.

Vaikka kuvani kantahenkilökunnasta kohentui, oli joukossa kyllä muutama ns. Einsteinkin. Siinä vaiheessa kun vielä osallistuin 'oppitunneille' tapahtui eräs hupaisimmista sotamuistoistani. Joku vänrikkimajurivääpeli selitti tunnilla naama persulukemilla tälle sekalaiselle seurakunnalle, johon tosiaankin mahtui jengiä lukutaidottomasta valmiiseen lääkäriin, että meidän tulisi kantaa laattojamme ylpeinä, 'ei niitä joka jätkälle myönnetä'. Joopa-joo, eipä-ei, enkä ollut kyllä yhtään kiinnostunut siitä ryhmästä jota ei vastoin omaa tahtoaan mukaan kelpuutettu.

Jossain vaiheessa piti käydä Tilkassa asti juttelemassa näkemyksistään omasta suhteestaan SA-Intin tyylisiin instituutioihin. Kyseisessä komeassa funkis-rakennuksessa oli törkeän rumat röökihuoneet, eikä hoitsujenkaan vokottelu mennyt putkeen. Parasta Tilkassa oli ns. musteläikkätesti. Minkähän takia ne laittaa niihin kaikkiin kuviin naisen sukuelimiä? No, ei ole minun murheeni. Tilkan mukavin lekuri oli tavatessamme niin kännissä, ettei jutustelusta oikein tullut mitään, mutta mukavaa oli. Kitaransoittosta juteltiin kaikkea lystikästä, viinaa ei tarjonnut.

No, Tilkasta palasin takaisin luonnonkauniiseen Santahaminan varuskuntasaareen. Luvassa olikin nopsasti uusintatapaaminen direktoraatin kanssa. Tällä kertaa vaadittiin hieman enemmän että porukan sai pikkusormensa ympärille, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Raati suositteli Lapasen ja SA-Intin pitämistä toisistaan erillään, ainakin rauhan vallitessa. Yhdessä oltiin sitä mieltä ettemme toisiamme tarvitse. Yksi raadin upseereista oli lmeisesti selaillut juuri sivistyssanakirjaa, koska hoki jatkuvasti 'teesi - antiteesi'- termiä. Sattoihan kaveri tietenkin olla kova Hegelin tai Marxin diggarikin. Mistä minäkään kaikkea tiedän.

Varuskunnasta ja Suomen armeijan muonavahvuudesta poistuminen tapahtui tyylikkäämmän kautta. Koko kassun vuosikerta oli aamutuimaan rivissä pihalla, valmiina lähtemään valaleirille. Kuorkit Pasit ja muut systeemit toimivat mukavana lisärekvisiittana kun siviili Lapanen astui pääovesta tarkastamaan komppanian, hupparissa, polvihousuissa ja tennareissa. Sen kummemmin ajattelematta marssin rivistöön hyvästelemään kavereita kadestä. 'Huomio' -huudoista ei ollut pahemmin häiriötä kun innokkaimmat tunkivat muiden välistä tarjoamaan kouraansa ja toivottamaan hyvää jatkoa jälleennäkemistä toivoen. Siinä meinasi kyllä tulla tippa silmään. Julistin leirille lähtijöille aamuihin hajoamisen olevan kiellettyä ja lampsin sotkuun.

Sotkussa en nauttinut mitään viimeiseen ateriaan tai kahvihetkeen liittyvää. Ostin nääs ohi on 330 tarran, puljun isoimman sellaisen. Näpsäkkänä poikana teippasin ensimmäisen kolmosen umpeen, jolloin siitä muotoutui todellisuutta paremmin vastaava: Ohi on 30 -tarra, joka saikin asusteessani kunniapaikan seuraaviksi viikoiksi. Heinäkuu oli tuskin alkanut, kesä oli edessä ja armeija onnellisesti takana, eipä harmittanut kyllä juuri mikään.

Koko reissusta ei jäänyt hampaankoloon mitään ikävää. Kuten todettua, kuvani koko laitoksesta päinvastoin parani. Armeija teki minusta entistä tinkimättömämmän hipin, senverran tärkeäksi havaitsin kaikista lähimmäisistä huolehtimisen ja välittämisen. Joten taisin kuitenkin oppia armeijassa jotain hyödyllistä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy