Tässä olisi Lapin Kansan huumorintajua ja aprilli vedätystä
http://www.lapinkansa.fi/verkkolehti/a/2004/04/01/1803682.htm
Tässä on tuo juttu kun ei toimi ilman rekisteröitymistä
Pendolino Oulusta Rovaniemelle tänään
Rovaniemi
Merja Vehmas
Viime viikkojen lämpimät säät ovat nopeuttaneet Rovaniemen ratapihan sähköistämistöitä. Vaikka johtimien mittaus ja syöttöasemien viimeistely onkin vielä osin kesken, rata on valmis koekäyttöön. Ensimmäinen Pendolino-juna saapuu Oulusta Rovaniemelle aikataulun mukaan tänään kello 12.35.
- Junan kulunvalvonta ja ohjausjärjestelmien testaus on vielä kesken. Työt saadaan valmiiksi kesän loppuun mennessä. Rata on kuitenkin siinä kunnossa, että koeajo voidaan suorittaa, ratainsinööri Jouko Vanninen VR-Track Consulting Management Oy:stä kertoo.
Ensimmäisen sähköjunan saapuminen pohjoisen portille on melkoinen tapahtuma. Vanninen kertoo yhtiön pitäneen koeajon suhteen kuitenkin matalaa profiilia, koska kysymys on tässä vaiheessa vasta ajosta, jonka avulla sähköjärjestelmästä etsitään mahdollisia heikkoja kohtia.
Nopeusennätys
kiikarissa
- Teemme nyt alkuvaiheen testausta. Aika on erittäin sopiva koeajolle siinäkin mielessä, sillä meillä on nyt mahdollisuus irrottaa yksi junista liikenteestä. Pääsiäis- ja kevättalven sesonkina se on mahdotonta, Vanninen selvittää.
Matalan sesongin aika sopii Pendolino-testiin siinäkin mielessä, että ajoon liittyy pieni ratojen sähköistämisistä vastanneiden urakointiyritysten välinen kilpailu. VR-Track Consulting Management on varma, että Oulun ja Rovaniemen välinen rataosuus edustaa suunnittelultaan ja toteutukseltaan niin alansa huippua, että radalla pystytään nostamaan Pendolinojen vauhti uusiin ennätyslukemiin.
Tätä varten testijunassa ovat mukana kiskomestari Matti Kekkinen VR:n liikenteenohjauksesta sekä yliohjaaja Petri Panula Pendolino-kuljettajien yhdistyksestä, jotka matkustavat ohjaamossa tarkaten tiukasti nopeusmittaria.
Kallistuvakorisen ja liki 160 metriä pitkän Pendolinon huippunopeus on tähän asti ollut 220 kilometriä tunnissa. Testiajossa juna pyritään kirittämään 250 kilometrin vauhtiin, mihin arvellaan päästävän Koivun aseman korkeudella. Jarrutusmatkaa jää näin Koivusta Rovaniemelle juuri ja juuri riittävästi.
Pendolinon tarvitsema tavallista pidempi jarrutusmatka on tosin ennakoitu jatkamalla sähköistystä Rovaniemellä aseman yli Kemijen sillalle saakka. Silta toimii hätätilassa oivallisesti ikään kuin ylimääräisenä laiturina, jos jarrutus menee pitkäksi.
Pohjoisen pendolinot
non stop -liikenteeseen
Uuden sähköistetyn radan avajaiset pidetään 1. joulukuuta, jolloin säännöllinen kaupallinen liikennekin alkaa kulkea parahiksi joulumatkailua ajatellen. Muun muassa brittiläiset matkatoimistot ovat olleet uudesta radasta erittäin kiinnostuneita.
Presidentti Tarja Halonen on lupautunut mukaan avajaisjunaan. Halonen matkaa 1. joulukuuta Helsingistä Rovaniemelle yhdessä puolisonsa Pentti Arajärven ja perheen kahden kissan kanssa kanssa. Presidenttipari aikoo käyttää matkan hyväksi päästäkseen toviksi rentoutumaan alkutalven lumille ennen itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia.
Ensimmäiset Pendolinot otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1995. Tällä hetkellä VR:llä on liikenteessä 10 Pendolinoa. Rovaniemen ja Oulun välisen rataosuudelle niitä saadaan kaksi lisää. Koska pohjoisen junaliikenne on viime vuosina ollut VR:llä jonkinmoisessa lapsipuolen asemassa, on VR päättänyt hyvittää tilannetta ja laittaa junat non stop -liikenteeseen.
Pendolino-perhe kasvaa lähivuosina lisäksi kolmella uudella junalla, jotka sijoitetaan voimakkaasti kasvaneeseen Helsingin ja Turun väliseen liikenteeseen.